فهرست مطالب

دانش انتظامی خراسان شمالی - پیاپی 27 (پاییز 1399)

نشریه دانش انتظامی خراسان شمالی
پیاپی 27 (پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/09/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سجاد نامور*، حامد بخشی، مسعود ایمانیان صفحات 7-31

    در این تحقیق به طراحی مدل مفهومی تامین امنیت در حوزه سرقت پرداخته شده است. پژوهش حاضر تحقیقی کیفی از نوع مطالعات بنیادی است که با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا انجام شده است. ابزار و روش های گردآوری اطلاعات در این پژوهش به دو طریق بود که در بخش کتابخانه ای، ابزار فیش برداری و در بخش میدانی از مصاحبه های اکتشافی با خبرگان استفاده شده است. داده های حاصل از مصاحبه با استفاده از تکنیک کدگذاری با رعایت مراحل کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. جامعه آماری این تحقیق شامل 48 نفر از کارشناسان و خبرگان انتظامی و اجتماعی مرتبط بوده و نمونه گیری این تحقیق از نوع غیر احتمالی هدفمند است. گردآوری داده ها همراه با تحلیل تا رسیدن پاسخ ها به اشباع نظری تداوم یافت. بر اساس یافته های تحقیق دو مقوله اصلی تامین امنیت اعم از: امنیت واقعی و احساس امنیت شناسایی شدند که امنیت واقعی مشتمل بر مقوله های فرعی: عینی، اجتماعی، کلان، بیرونی، اقتصادی، داخلی، ملی، ماهیت سخت، انتظامی، قضایی، نظامی، سلبی، زیست محیطی، اخلاقی و جسمانی و نیز احساس امنیت مشتمل بر مقوله های فرعی: ذهنی، شخصی، احساس ترس، روانی، درونی، خرد، احساس ناامنی، فرهنگی، سایبری، ماهیت نرم، ایجابی و سیاسی به دست آمد. در نتایج تحقیق ابعاد و مولفه های تامین امنیت در حوزه سرقت در دو بعد اصلی امنیت واقعی شامل سه مولفه: (مالی، جانی و حیثیتی) و احساس امنیت شامل دو مولفه: (احساس ترس و احساس ناامنی) شناسایی شدند و بر این اساس مدل مفهومی تامین امنیت در حوزه سرقت طراحی شد.

    کلیدواژگان: مدل مفهومی، تامین امنیت، سرقت، امنیت واقعی، احساس امنیت
  • محمد علیمردانی*، محمدرضا ذبیحی صفحات 33-61

    پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی و رهبری خدمتگزار بر رضایت شغلی با نقش واسطه ای اثرات متقابل مشترک تعامل و اعتماد بین کارکنان فرماندهی انتظامی شیروان انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع و شیوه اجرا توصیفی - پیمایشی، از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری کلیه کارکنان فرماندهی انتظامی شیروان که حجم نمونه طبق جدول مورگان محاسبه و پرسشنامه ها به روش نمونه گیری تصادفی ساده توزیع شدند. داده های این پژوهش توسط پنج پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون (2000)، رهبری خدمتگزار قلی پور و حضرتی (1388)، رضایت شغلی ویسوکی و کروم (1991)، تعامل سازمانی عیدی و همکاران (1393) و اعتماد سازمانی مک نایت (2002) جمع آوری شد که روایی آن مورد تایید اساتید و خبرگان قرار گرفت و پایایی آن ها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب (95/0)، (91/0)، (96/0)، (91/0) و (93/0) تایید گردید. برای تجزیه وتحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از جدول توزیع فراوانی، نمودار، میانگین، انحراف معیار و محاسبه شاخص های مرکزی و پراکندگی و در بخش آمار استنباطی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد و داده ها با استفاده از نرم افزار spss21 تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین فرهنگ سازمانی و رهبری خدمتگزار بر رضایت شغلی با نقش واسطه ای اثرات متقابل مشترک تعامل و اعتماد بین کارکنان فرماندهی انتظامی شیروان رابطه معناداری (938/0r=) وجود دارد و در کل متغیر فرهنگ سازمانی و رهبری خدمتگزار، تعامل و اعتماد 88 درصد از واریانس معادله رضایت شغلی را تبیین می نمایند. در نتیجه می توان گفت فرهنگ سازمانی، رهبری خدمتگزار، تعامل و اعتماد در سازمان راهکارهای مهم در جهت افزایش رضایت شغلی هستند.

    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، رهبری خدمتگزار، رضایت شغلی، تعامل، اعتماد
  • مهنوش جهانشاهی* صفحات 63-82
    نیاز به امنیت و احساس امنیت اجتماعی برای هر جامعه ای امری مسلم است، حال آنکه احساس ناامنی حتی بدتر از خود ناامنی است، چراکه پدیده منجر به ناامنی ممکن است تعدادی قربانی داشته باشد، اما همین پدیده ممکن است هزاران نفر را بترساند و شیوه زندگی و طرز تفکر آن ها را تغییر دهد. لذا پژوهشی با هدف بررسی رابطه بین طلاق با بزهکاری و احساس ناامنی شهروندان در شهر بجنورد انجام پذیرفت. روش این تحقیق از نوع پیمایشی است و ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته طلاق، پرسشنامه محقق ساخته بزهکاری و پرسشنامه محقق ساخته احساس ناامنی است. روایی پرسشنامه ها توسط خبرگان مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 68/0 و 72/0 و 84/0 به دست آمد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه زنان و مردان شهر بجنورد که در سال99 در وضعیت فعال قرار داشتند می باشد. نمونه آماری بر طبق جدول مورگان به تعداد 384 نفر محاسبه شد که پرسشنامه ها به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی توزیع گردید و داده ها با استفاده از آزمون های همبستگی در نرم افزار آماری 18spss تحلیل شدند. بر اساس نتایج فرضیه اصلی این پژوهش مورد تایید قرار گرفت و بین طلاق با بزهکاری و احساس ناامنی شهروندان در شهر بجنورد رابطه معنی داری وجود دارد. هم چنین بین مولفه های فرعی پژوهش (طلاق به اراده مرد، طلاق به درخواست زن، طلاق توافقی) با بزهکاری و احساس ناامنی شهروندان نیز در سطح اطمینان 99 درصد رابطه معناداری مشاهده شد.
    کلیدواژگان: طلاق، بزهکاری، احساس ناامنی، شهروندان
  • مرتضی زیبایی*، محسن شاکری نسب، سید حسین میرزایی صفحات 83-111
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین طرح واره های ناسازگار اولیه و باورهای غیرمنطقی با گرایش به سوء مصرف موادمخدر در مردان جوان بستری در کمپ های ترک اعتیاد شهرستان بجنورد انجام گرفت. روش این تحقیق پیمایشی بوده و جامعه آماری آن را کلیه مردان جوان 18 تا 30 ساله بستری در کمپ های بازتوانی اعتیاد شهرستان بجنورد به تعداد 100 نفر در سال 1399 تشکیل داده اند که کل جامعه آماری به روش تمام شمار به عنوان گروه نمونه انتخاب گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه طرح واره های ناسازگار اولیه یانگ (2005)، پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز (1969) و پرسشنامه گرایش به موادمخدر وید و بوچر (1992) بوده که پایایی آن ها با استفاده از آزمون کرونباخ به ترتیب 86/0، 89/0 و 90/0 به دست آمده است. در این پژوهش از روش رگرسیون گام به گام و ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از بسته نرم افزار 25 SPSS استفاده گردید. نتایج این تحقیق نشان داد، بین طرح واره های ناسازگار اولیه و باورهای غیرمنطقی با گرایش به سوءمصرف موادمخدر در جوانان بستری در کمپ های ترک اعتیاد شهرستان بجنورد رابطه وجود دارد و از میان مولفه های طرح واره های ناسازگار اولیه: محرومیت هیجانی، رهاشدگی بی ثباتی، انزوای اجتماعی، گرفتاری ناشی از خودتحول نیافتگی و شکست قادر به پیش بینی بهتر گرایش به سوءمصرف موادمخدر بودند. همچنین از میان مولفه های باورهای غیرمنطقی: درماندگی در مقابل تایید و بی مسیولیتی هیجانی قادر به پیش بینی بهتر گرایش به سوءمصرف موادمخدر می باشند. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که تاثیرگذاری بر طرح واره های ناسازگار اولیه و تلاش در جهت اصلاح باورهای غیرمنطقی در جوانان می تواند نقش پیشگیرانه ای در گرایش به مصرف موادمخدر داشته باشد.
    کلیدواژگان: طرح واره های ناسازگار اولیه، باورهای غیرمنطقی، گرایش به سوءمصرف مواد مخدر، مردان جوان بستری در کمپ های ترک اعتیاد
  • محمد خجسته*، مهناز امیرپور صفحات 113-131
    مقوله ی امنیت و اهمیت نقش و کارکرد پلیس در فراهم آوردن زمینه ها و بسترهای عملی و روانی تامین آن در جامعه، از جمله مباحث عمده در میان محققان و محافل امنیتی و انتظامی بوده است و این امر ضرورت بررسی و تحلیل ساز و کارهای درونی پلیس و تعامل آن با دیگر بخش های نظام سیاسی و مردم را جهت ایفای هرچه بهتر رسالت خطیر آن در تامین امنیت اجتماعی می طلبد. یکی از سازمان هایی که به طور مستقیم مسیولیت تامین نظم و امنیت داخلی و آسایش عمومی کشور را بر عهده دارد، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که جهت انجام این ماموریت خطیر نیازمند ارتباط با جامعه، همراهی مردم و شناسایی مخاطبان می باشد. از این رو در این تحقیق به بررسی نقش و جایگاه مردم در همراهی با پلیس، برای تداوم امنیت اجتماعی پرداخته شده است. این تحقیق به روش کتابخانه ای و با استفاده از تکنیک فیش برداری اجرا شده است. نتایج حاکی از آن بود که  مشارکت مردم و سهیم کردن آنها در برقراری امنیت با محور تصمیم گیری، بسیار حایز اهمیت می باشد و می تواند در تامین و ارتقاء امنیت اجتماعی نقش بسزایی داشته باشد. لذا گروه های مشارکتی مردم اعم از زن و مرد با همکاری پلیس می توانند در تامین و ارتقاء امنیت فردی و اجتماعی و پایداری آن موفقیت های شایانی را کسب نمایند.
    کلیدواژگان: امنیت، امنیت اجتماعی، پلیس، مردم
  • زهره قلعه نوی*، محسن شاکری نسب، نگار عظیم زاده طهرانی، زهرا کاظم آبادی فراهانی صفحات 133-159
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک تفکر سازنده و باورهای غیرمنطقی با کمال گرایی زندانیان خراسان شمالی انجام گرفت. روش این تحقیق پیمایش بوده و جامعه آماری آن را کلیه زندانیان خراسان شمالی در سال 1399 تشکیل داده اند که از این تعداد نمونه ای به حجم 306 نفر، بر اساس جدول مورگان و به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی متناسب با حجم جامعه انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبک تفکر سازنده (اپستین و می یر، 1994)، باورهای غیرمنطقی جونز (1969) و پرسشنامه کمال گرایی تری- شورت، اونس، اسلید و اوی (1995) بوده که پایایی آن ها با استفاده از آزمون کرونباخ به ترتیب 64/0، 92/0 و 90/0 به دست آمده است. در این پژوهش از روش رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از بسته نرم افزار 25 SPSS استفاده گردید. نتایج این تحقیق نشان داد، بین سبک های شناختی و باورهای غیرمنطقی با کمال گرایی زندانیان رابطه وجود دارد و زندانیانی که فاقد سبک تفکر سازنده هستند، به دلیل ناسازگاری در روش های مقابله با مشکلات و الگوهای فکری، کمال گرایی منفی بیشتری را از خود نشان می دهند. همچنین نتایج نشان داد تفکرات غیرمنطقی زندانیان می تواند پیش بینی کننده کمال گرایی منفی آنان باشد. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که تقویت تفکرات سازنده و تلاش در جهت اصلاح باورهای غیرمنطقی زندانیان می تواند نقش پیشگیرانه ای در کمال گرایی منفی و احتمال بروز جرم داشته باشد.
    کلیدواژگان: سبک تفکر سازنده، باورهای غیرمنطقی، کمال گرایی، زندانیان خراسان شمالی
|
  • Sajad Namvar *, Hamed Bakhshi, Masoud Imanian Pages 7-31

    In this research, a conceptual model of security in the field of theft has been designed. The present study is a qualitative research of the type of fundamental studies that has been done using content analysis technique. The tools and methods of data and information collection in this study were in two ways. In the library section, the filing tool and in the field section, exploratory interviews with experts were used. The data obtained from the interview were analyzed using coding technique by observing the steps of open, axial and selective coding. The statistical population of this study includes 48 experts and related law enforcements and social experts. The sampling method of this study is non-probability purposeful. Data collection continued with analysis until the researchers reached theoretical saturation. Based on the research findings, two main categories of security, including: real security and the feeling of security, were identified. Real security includes sub-categories: objective, social, macro, external, economic, internal, national, strict nature, disciplinary, judicial, military, Negative, environmental, moral and physical as well as a sense of security including subcategories: mental, personal, fear, psychological, internal, wisdom, insecurity, cultural, cyber, soft, positive and political nature were obtained. In the results of the research, the dimensions and components of security in the field of theft were identified in two main dimensions of real security including three components: (financial, life and prestige) and the feeling of security including two components: (feeling of fear and insecurity). Security was designed in the area of ​​theft.

    Keywords: Conceptual Model, Security, Theft, real security, sense of security
  • Mohammad Alimardani *, Mohammadreza Zabihi Pages 33-61

    The general purpose of present research is " Investigation the Impact of Organizational Culure and Servant Leadership on Job Satisfaction with an intermefiary role common interactions Engagement and trust between Shirvan Police commander staff " The present study is a correlational descriptive-survey one that possesses an applied goal. The statistical population includes all Police commander staff Shirvan ones were selected according to Moegan table 60 people by simple accident sampling. The data collected using five questionnaires Organizational Culure Denison (2011), Servant Leadership Gholipor and Hazrati (2009), Job Satisfaction Visoki and Chroem (1991), Engagement Eidi et al (2014), Organizational trust MCNight (2002) that their content validity was approved by specialists in the field of management and their reliability was estimated by Cronbach''''''''s alpha (0/95), (0/91), (0/96), (0/91) and (0/93) respectively. The data was analyzed using Descriptive Statisitics(frequency distribution tables, Mean, Std Deviation and Calculating central indicators and dispersion) and was analyzed using in the inferential statistics to measure the relationships between variables through SPSS software version 21. The results showed that between Investigation the Impact of Organizational Culure and Servant Leadership on Job Satisfaction with an intermefiary role common interactions Engagement and trust between Shirvan Police commander staff (r=0/938). Overall Organizational Culure, Servant Leadership, Engagement and trust was able to explain (88.0)% of the variance of the Job Satisfaction equation. In general it can be said that Organizational Culure, Servant Leadership, Engagement and trust in the Organization Satisfaction to flame satisfaction.

    Keywords: Organizational Culure, Servant leadership, Job satisfaction, Engagement, Trust
  • Mahnoosh Jahanshahi * Pages 63-82
    The need for security and a sense of social security is certain for any society. while the feeling of insecurity is even worse than insecurity itself, since the phenomenon leading to insecurity may have some victims. But this phenomenon may scare thousands and the way of life and way of life Change their thinking. Therefore, a study was conducted to investigate the relationship between divorce and delinquency and insecurity in Bojnourd. The method of this research is survey and the research tools include a researcher-made questionnaire on divorce, a researcher-made questionnaire on delinquency and a researcher-made questionnaire on feelings of insecurity. The face validity of the questionnaires was confirmed by experts and their reliability was obtained using Cronbach''s alpha test of 0.68, 0.72 and 0.84, respectively. The statistical population of the study includes all men and women in Bojnourd who were active in 1999. The sample size  was calculated according to Krejcie and Morgan table for 384 people. The questionnaires were distributed based on probability proportional to size sampling method. The data were analyzed using correlation tests in 18spss statistical software. Based on the results, the main hypothesis of this study was confirmed and there is a significant relationship between divorce and delinquency and the feeling of insecurity of citizens in Bojnourd. Also, a significant relationship was observed between the sub-components of the research (divorce at the will of the man, divorce at the request of the woman, consensual divorce) with crime and citizens'' sense of insecurity at the 99% confidence level.
    Keywords: divorce, Delinquency, insecurity, Citizens
  • Morteza Zibaei *, Mohsen Shakerinasab, Seyed Hossein Mirzaei Pages 83-111
    The aim of this study was to investigate the relationship between early maladaptive schemas and irrational beliefs with a tendency to drug abuse in young men admitted to addiction treatment camps in Bojnourd. The method of this research was survey method and its statistical population was all young men aged 18 to 30 years admitted to addiction rehabilitation camps in Bojnourd city which was 100 people in 1399. The whole statistical population were selected as an observation unit by complete enumeration method. The research instruments included Yang (2005) early maladaptive Schema Questionnaire, Jones (1969) Irrational Beliefs Questionnaire and Wade and Butcher (1992) Drug Trend Questionnaire. The reliability of measures were 0.86, 0.89 and 0.90 respectively. In this study, stepwise regression method and Pearson correlation coefficient were used using SPSS 25 software package. The results of this study showed that there is a relationship between early maladaptive schemas and irrational beliefs with a tendency to drug abuse among young people admitted to addiction treatment camps in Bojnourd city. Self-development and failure were able to better predict the tendency to abuse drugs. Also among the components of irrational beliefs: helplessness against approval and emotional irresponsibility are able to better predict the tendency to use drugs. Based on this, it can be concluded that influencing early maladaptive schemas and trying to correct irrational beliefs in young people can play a preventive role in the tendency to use drugs.
    Keywords: Early Maladaptive schemas, Irrational Beliefs, tendency to drug abuse, young men admitted to addiction camps
  • Mohammad Khojasteh *, Mahnaz Amirpour Pages 113-131
    The issue of security and the importance of the role and function of the police in providing practical and psychological contexts for its provision in society have been among the major issues among researchers and security and law enforcement circles. This necessitates the study and analysis of internal police mechanisms and interaction. It calls on other parts of the political system and the people to better fulfill its serious mission of providing social security. One of the organizations that is directly responsible for ensuring internal order and security and public welfare of the country is the police force of the Islamic Republic of Iran, which in order to carry out this serious mission requires communication with society, people's support and audience identification. Therefore, in this study, the role and position of people in working with the police to maintain social security has been investigated. This research has been carried out by the library method using the fish taking technique. The results showed that people's participation and participation in establishing security with a focus on decision-making is very important and can play a significant role in providing and promoting social security. Therefore, participatory groups of people, both men and women, with the cooperation of the police, can achieve significant success in providing and promoting individual and social security and its sustainability.
    Keywords: Security, social security, Police, people
  • Zohreh Ghalehnovi *, Mohsen Shakerinasab, Negar Azimzadeh Tehrani, Zohreh Kazemabadi Farahani Pages 133-159