فهرست مطالب

نشریه پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی
پیاپی 50 (زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/09/07
  • تعداد عناوین: 6
|
  • کوثر دانش، عبدالحسین فرزاد*، احمد خاتمی صفحات 11-29

    انتشار مجموعه خاطرات من زنده ام نوشته معصومه آباد، جریانی جدید در خاطره نویسی ادبیات دفاع مقدس ایجاد کرد، جریانی که تلاش دارد در کنار روایت مردانه، روایتی زنانه از دوران اسارت ارایه کند. مجموعه خاطرات من زنده ام ، اثری کاملا زنانه با نثری عاطفی، معناگرا، پرمایه و سالم است. در این پژوهش به تحلیل ساختار و محتوای کتاب من زنده ام پرداخته می شود. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی و از منظر ساختارگرایی به بررسی این اثر ارزنده پرداخته است. نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که جنسیت راوی بر لحن، گفتار و رفتار شخصیت ها تاثیر زیادی گذاشته است. من زنده ام نقطه عزیمت روایت زنانه در آثار دوران اسارت است و به گونه ای برگرفته از الگوی صبر و استقامت حضرت زینب(س) است. زبان و نثر داستان با تلفیق سایر عناصر مانند طرح، زمان، شخصیت پردازی دقیق و حساب شده، تعلیق و انتظار، همه بیانگر مهارت نویسنده در داستان نویسی است.

    کلیدواژگان: خاطره نویسی، اسارت، ساختارگرایی، روایت زنانه
  • زهرا دوستی، آرش مشفقی*، محمدعلی مجلل صفحات 31-51

    در این پژوهش با تکیه بر چند رمان برجسته از سه نویسنده زن معاصر ایران و بررسی تطبیقی آن ها با آثار داستانی نجیب محفوظ به شیوه تحلیلی-توصیفی، فضایل مثبت مطرح شده در شخصیت زنان دو سرزمین بر اساس فضایل شش گانه سلیگمن بررسی شده اند. دستاورد این پژوهش این است که زنان نویسنده در تاریخ ادبیات ایران، در بسیاری از آثارشان همسو با روان شناسی مثبت نگر حرکت کرده اند. آنان در رمان های خود مروج کنجکاوی، شجاعت، انصاف، مهربانی، خویشتن داری، رهبری و شایسته سالاری، درک زیبایی و کمالات در خصوص زنان هستند. این مهم در دو رمان کوچه مدق و بین القصرین نجیب محفوظ نیز با تفاوت فاحشی قابل مشاهده است. زنان برجسته در دو رمان محفوظ، مهربانی، مقاومت، مهربانی و عشق و پشتکار داشتن را از میان فضایل شش گانه سلیگمن دارا هستند.

    کلیدواژگان: روان شناسی مثبت نگر، مارتین سلیگمن، سیمین دانشور، زویا پیرزاد و غزاله علیزاده و نجیب محفوظ
  • حجت الله ربیعی صفحات 53-69

    مقاله حاضر در پی آن است که با استفاده از روش پیشنهادی نقد نو، به بررسی شعر «چون سبوی تشنه» از مهدی اخوان ثالث بپردازد و در ضمن توضیح و تبیین برخی کلیدواژه ها و مولفه های مورد تاکید نقد نو، نظیر «تنش»، «موضوع» و «آیرونی»، از آن ها به صورت کاربردی در نقد این شعر بهره گیرد. به این منظور، با خواندن دقیق شعر و بررسی تضادها و تناظرها و ارجاع آن ها به خط سیر اصلی شعر، چگونگی پیکره بندی اثر تحلیل شده است.  در این فرآیند، مخاطب، به صورت گام به گام، با روش نقد عملی اثر از منظر نقد نو آشنا می شود. حاصل تحقیق این است که  اجزاء سازنده اثر در هماهنگی با یکدیگر و با وحدتی درونی سازمان دهی شده اند و در ورای تضادها و تناظرها، شعر داری انسجام و وحدت ارگانیک است.

    کلیدواژگان: نقد نو، وحدت اندام وار، اخوان ثالث، تناظر، تضاد، تنش
  • سپیده رجبی صفحات 71-89

    استفاده از تخیل در روایت های داستانی، موضوع اصلی فانتزی است. فانتزی گونه ای هنری است که سحر و جادو را در کنار ابزار فراطبیعی در آثار ادبی به کار می گیرد؛ اما با مرور زمان، ذهن انسان، دیگر پذیرای محتوای سنتی و تکراری آن نیست؛ به همین دلیل، فانتزی در داستان، برای انطباق با شرایط و غافلگیر کردن مخاطب، متحول شده و به اشکالی درآمده که جنبه ی تخیل بکر و جدید داشته باشند. پژوهش حاضر که به روش توصیفی- کیفی و بر اساس مدل تحلیل محتوا نگاشته شده در نظر دارد با استفاده از مطالعه در پنج داستان فانتزی و با توجه به مولفه های موجود، به دلایل استفاده از نمودهای سورریالیستی در پنج داستان بازنویسی شده فانتزی برای کودکان گروه سنی «الف» بپردازد. نتیجه حاصل از این پژوهش این است که نمودهای سورریال از مسیر کتاب های مقدس به داستان های عامیانه و از آنجا به داستان های کودکان راه یافته اند. همچنین مولفه های ساختاری داستان های فانتزی علی رغم داشتن نام های مشابه معانی متفاوتی دارند.

    کلیدواژگان: داستان های کودکان، فانتزی، سوررئالیسم، داستان های عامیانه
  • شفیق الله شفقت، غلامرضا مستعلی پارسا صفحات 91-105

    سبک شناسی لایه ای یکی از شگردهای جدیدی سبک شناسی است که با بهره گیری از آن می توان متون ادبی را به شیوه درون متنی و بر اساس لایه های سازنده (آوایی، واژگانی، نحوی، بلاغی و فکری) مورد بررسی و تحلیل قرار داد. در میان سایر انواع، سبک شناسی لایه ای از جمله دقیق ترین شیوه های معمول در توضیح آثار ادبی است که با استمداد آن می توان از یک سو مشخصه های مهم زبانی اثر را انگشت نشان ساخت و از سوی دیگر، به ایدیولوژی ایجادگر ادبی و فکر حاکم بر اثر پی برد. در این مقاله تلاش شده است تا ویژگی های سبکی غزلیات ملک الشعراء قاری عبدالله در لایه واژگانی با رویکرد (توصیفی- تحلیلی) مورد بررسی قرار گیرد. پس از بررسی و دقت، یافته های پژوهش نشان می دهد که در سروده های قاری بسامد واژگان انتزاعی، رمزگان مربوط به خرابات و طریقت، واژه های عام و ترکیب های اضافی بسیار بالا بوده است؛ هم چنان کاربرد واژگان عامیانه و نوواژه ها مطلبی دیگری است که باعث تشخص سبکی شاعر در لایه واژگانی گردیده است.

    کلیدواژگان: لایه واژگانی، واژگان انتزاعی، رمزگان، ملک الشعراء عبدالله، دیوان غزلیات قاری
  • نجیبه هنروز*، علیرضا تایوغ، فرهاد فلاحت خواه صفحات 107-120

    زیبایی لازمه هنر است و با اعتقاد به اینکه شعر هم از اقسام هنر به شمار می رود، نیازمند زیبایی است. عناصر و عوامل زیبایی شعر متعددند و هر شاعری در هر دوره ای می کوشد تا شعرش آراسته به همین عناصر زیبایی باشد. موضوع اصلی این پژوهش بررسی زیباشناسی شعری مفتون امینی است. در این پژوهش با پرداختن به مولفه های تصویر ساز ابهام، کنایه، تشخیص، استعاره، حس آمیزی، متناقض نما، تشبیه تصاویر زیبایی شعری مفتون تشریح شده است. وی با به کارگیری تمام شگردهای عناصر خیال انگیز و با نگرشی نوین، شعر خود را از تصاویر تکراری شعر سنتی رها کرده و با استفاده از صنایع بدیعی موفق به خلق تصاویر بدیع و خلاقانه شود. در این پژوهش روش به صورت کتابخانه ای بوده و با استفاده از کتاب ها، مقاله ها و شبکه الکترونیکی مطالب گردآوری و مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: مفتون امینی، تصویر، ابهام، تشخیص، کنایه
|
  • Kowsar Danesh, Abdolhoseyn Farzad *, Ahmad Khatami Pages 11-29

    The collection of my memoirs, I am alive, is a completely feminine work with emotional, meaningful, meaningful and healthy prose. The book has a respectful tone, rhythm, smooth expression, clear sentences, clarity of language and an attractive and readable finish. The extensive use of verbal and spiritual arrays, original sensations, appropriate hints and assurances, good suspension, observance of similes and eloquent expressions, have made the book readable and pleasant. The present research has investigated this precious work by descriptive-analytical method and from the perspective of structuralism. . "I am alive" is the starting point of the female narrative in the works of captivity and it is derived from the model of patience and perseverance of Hazrat Zainab (PBUH). The language and prose of the story combined with other elements such as plot, time, accurate and calculated characterization, suspense and expectation, all express the author's skill in story writing.

    Keywords: Memoir writing, Captivity, Structuralism, female narrative
  • Zahra Doosti, Arash Moshfeghi *, Mohammadali Mojallal Pages 31-51

    Martin Seligman is one of the pioneers of positive psychology, who achieved significant success in this field with the slogan of trying to create happiness and well-being by relying on people's capabilities. From Seligman's point of view, treatment is not only limited to the improvement of diseases, but sometimes by strengthening positive attitudes and views, mental illnesses and weaknesses can be overcome and a sense of satisfaction with life can be achieved. In line with this goal, he presented the six virtues and pointed out that if people acquire these virtues, they can significantly overcome mental stress and experience happiness in life. Wisdom, courage, humanity. Justice, moderation and excellence are the titles of these virtues, which are divided into twenty-four subgroups.

    Keywords: Positive Psychology, Martin Seligman, Simin Daneshvar
  • Hojjatollah Rabiei Pages 53-69

    This article seeks to use the proposed new critique method to study the poetry of " sabue teshne ...The Thirsty cebu" by Mehdi Akhavan-Sales, while explaining some of the key words and components underlined by the new critique, such as "tension" , "Subject" and "aironi ", to use them as an applied critique of this poem. Aiming to this , by reading precisely the poetry and examining the contradictions and inconsistencies and referring them to the main line of the poem, how the effect is configured. In this process, the audience is introduced step-by-step through a practical action critique from the perspective of new critique. The result of this research is that the components of the work are organized in harmony with each other and with the internal unity, and beyond the contradictions, poetry is the integrity and unity of organism.

    Keywords: New Criticism, Unity of andamvar, contribution in consistencies New criticism, Andamavar unity, third brotherhood, Conflict, tension
  • Sepideh Rajabi Pages 71-89

    The use of imagination in fiction narratives is the main theme of fantasy. Fantasy is an artistic type that uses magic along with supernatural tools in literary works; But over time, the human mind no longer accepts its traditional and repetitive content; For this reason, fantasy in the story has evolved to adapt to the conditions and surprise the audience, and has become a form of pristine and new imagination. Although fantasy imaginations and its lane patterns are predetermined and clear, along with the evolution of literary schools, surrealist manifestations that lead to imagination with rebellion, breakdowns, and liberation from the law of nature, and their purpose is to repeat, fresh freshness. And reference to the inner dimension and apply the subconscious; It is seen in fantasy stories. The present study,

    Keywords: fantasy, Surrealism, folk rewritten stories, children's stories
  • Shafighollah Shafaghat, Gholamreza Mastali Parsa Pages 91-105

    Layered stylistics is one of the new approach of stylistics, through which we can analyze literary texts by using intra-textual way, and based on constructive layers like(phonetical, lexical, syntactic, rhetorical and intellectual). Among other types, layered stylistics is one of the most precise method in explaining literary works throug the use of which we can from one side realize important lingual characteristics and from other side glanced to the the ruling thought of the literary work. In this article, has been struggled to examine the stylistic features of the Ghazals of Qari Abdullah in the lexical layer with a (descriptive-analytical) approach. After examination and accuracy, the results of the research show that the frequency of abstract words, codes related to ruins and tariqat, general words and additional combinations was high in Qari's poems; Also, the use of slang words and idioms is another matter that has characterized the poet's style.

    Keywords: Vocabulary layer, Immaterial words, Symbols, Malek-al- shuara, Divan Ghazliat Qari
  • Najibeh Honarvar *, Alireza Honarvar, Farhad Falahatkhah Pages 107-120

    Beauty is a necessity of art and believing that poetry is one of the types of art, it needs beauty. The elements and factors of the beauty of poetry are numerous and every poet in every era tries to make his poetry be decorated with these beautiful elements. The main topic of this research is the investigation of the poetic aesthetics of Meftun Amini. In this research, by dealing with the components of ambiguity irony, recognition, metaphor, sensuality, paradox, simile, beautiful poetic images are explained. By using all the tricks of imaginary elements and with a new attitude, he freed his poetry from the repetitive images of traditional poetry and used He succeeded in creating innovative and creative images from innovative industries. In this research, the method was library-based and the materials were collected and analyzed using books, articles and electronic network.

    Keywords: Meftun Amini, image, ambiguity, Diagnosis, irony