فهرست مطالب

مطالعات ادبیات شیعی - پیاپی 4 (بهار 1402)

نشریه مطالعات ادبیات شیعی
پیاپی 4 (بهار 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/07/08
  • تعداد عناوین: 6
|
  • جبار رحمانی * صفحات 11-40

    مساله رنج در دین زیسته یکی از مسایل مهمی است که در مطالعات اجتماعی تشیع کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله تلاش شده است به مکانیسم ها و الگوهای حل مساله رنج در تشیع با تاکید بر یکی از مهمترین منابع شیعی یعنی کتاب روضه الشهدا پرداخته شود. هرچند این کتاب در سنت روحانیت فقهی و اصولی چندان معتبر نیست، اما پرسش انسانشناختی از وضعیت زیسته و تجلی عینی این کتاب در آیین های مذهبی مردم میتواند همچنان اهیمت داشته باشد. در این مقاله تلاش شده از منظر نظری و روشی انسانشناسی نمادین و با تکیه بر آرای کلیفورد گیرتز به این مساله پرداخته شود. نتیجه تحلیل محتوای این کتاب نشان میدهد که نمی توان این تحلیل ساده را پذیرفت که رنج اولیا مایه بخشش مومنان است؛ بلکه نکته اصلی در این است که رنج اولیا صورتی مثالی و نمادین از رنج مردم است. به عبارت دیگر، مومنان و ذهنیت عبادی آن ها در گفتمان های دینی، با استعلابخشیدن به رنج اولیا و تقدیس آن ازسویی، ایجاد تشابه ضمنی و صریح میان رنج خود مردم با رنج اولیا به واسطه برقراری نوعی اتصال نمادین میان موقعیت رنج آلود اولیا با موقعیت رنج آلود مومنان پیرو آن ها، به تعالی بخشیدن خودشان می پردازند.

    کلیدواژگان: رنج، تشیع، روضه الشهدا، واعظ کاشفی، انسانشناسی
  • اکرم کرمی *، زهرا پارساپور صفحات 41-68

    نوآوری های شعر شیعی در گستره ادبیات فارسی از حیث محتوا و انواع ادبی قابل توجه است تا جایی که در تشخیص گونه ادبی یک اثر در این حوزه، باید اشراف نسبی به تاریخ ادبیات شعر شیعی داشت. پژوهشگران منظومه فارغ گیلانی را در زمره ادبیات حماسی عصر صفوی می دانند در این مجال کوشش شد تا با روش توصیفی تحلیلی ضمن تبیین خطای برخی از پژوهشگران در تشخیص نوع ادبی منظومه ای از فارغ گیلانی به این پرسشها پاسخ دهیم: برای تشخیص نوع ادبی یک اثر چه ملاحظاتی را باید درنظر داشت؟ مبتنی بر این ملاحظات منظومه فارغ گیلانی در ذیل کدام یک از انواع ادبی قرار می گیرد؟ بر اساس نتایج به دست آمده جهت تشخیص نوع ادبی یک اثر باید به این موارد توجه داشت: بررسی هم زمان ساختار و محتوای اثر، متمایز کردن گونه ادبی و وجه ادبی یک اثر، توجه داشتن به تحولات و دگردیسی ژانرها و گونه های ادبی در طول زمان. با در نظر گرفتن این موارد، بعد از پژوهش و بررسی بر روی اثر فارغ گیلانی مشخص گردید که این اثر در امتداد نوع ادبی «ولایت نامه» و البته با وجه حماسی است. ازاین رو منظومه فارغ گیلانی را می توان ولایت نامه ای حماسی نامید که ازنظر ساختار، محتوا و درون مایه با ولایت نامه های قبل از عصر صفوی شباهت دارد.

    کلیدواژگان: فارغ گیلانی، منظومه، نوع ادبی، ولایت نامه
  • رضا صادقی شهپر *، حجت الله غ منیری، شبنم کریم شاهی ملایری صفحات 69-98

    شعر آیینی به دلیل غلبه احساسات شاعر، یکی از مهم ترین گونه های ادب غنایی است و بالتبع اکثر شاخص های صوری و محتوایی ادبیات غنایی در زیربنای آن به کار رفته است. این پژوهش، با هدف بررسی و تبیین بازتاب شاخص های ادب غنایی در اشعار آیینی معاصر ادبیات فارسی -مطالعه موردی اشعار آیینی علی موسوی گرمارودی- انجام شده است. موسوی گرمارودی از شاعران معاصر فارسی است که حقیقت سیمای معصومین علیه السلام را با تخیلی سرشار از عاطفه و احساس سروده و آنان را در آیینه شعرش در قالب زبانی غنایی توصیف کرده است. پژوهش حاضر با رویکردی تحلیلی_توصیفی و بر پایه مطالعات کتابخانه ای انجام شده و در پی پاسخ به چندی و چونی شاخص های ادب غنایی در اشعار آیینی موسوی گرمارودی است تا بسامد و برجستگی آن ها را نشان دهد. دستاورد پژوهش نشان می دهد، شاخص های محتواهایی چون مدح و ثنا، مرثیه ، مولودی ، وصف، شکوه و شکایت، مناجات و... در شعر موسوی گرمارودی برخاسته از عاطفه های گوناگونی شاعر است که در ساختارهای بلاغی (شاخص های صوری)، تشبیه، استعاره، کنایه و مجاز و نیز زبانی غنایی با واج آرایی و موسیقای غنایی سروده شده اند.

    کلیدواژگان: ادب غنایی، شعر آیینی معاصر، علی موسوی گرمارودی، مولفه های شعر آیینی موسوی گرمارودی
  • میثم حنیفی *، صدیقه حسینی صفحات 99-136

    عشق و ارادت به پیامبر اسلام و اهل بیت مطهر ایشان (علیهم صلوات الله) از جمله موضوعات مهمی است که تاریخ ادبیات فارسی دری هیچگاه از آن خالی نبوده است. شاعران و نویسندگان فارسی اعم از شیعه و سنی همواره این موضوع را مدنظر داشته اند و هریک به فراخور نگاه خاص خود جنبه ای از این ارادت ورزی را برجسته کرده اند: از توصیف و نعت و مدح تا توسل و شفاعت خواهی؛ از تبیین مکتب و مقام و منزلت اهل بیت تا مرثیه و سوگ در مصایب ایشان و موضوعات دیگر.
    فدایی هروی، از شاعران برجسته معاصر افغانستان نیز از این رویکرد مستثنا نیست. دیوان شعر وی مشحون است از عشق ورزی و ابراز ارادت به پیامبر اکرم و خاندان مطهر ایشان؛ به نحوی که حدود 60 درصد اشعار وی با زمینه مدح و توصیف سیمای پیامبر و اهل بیت سروده شده است.
    این پژوهش درصدد بررسی چگونگی بازتاب سیمای پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) در دیوان اشعار فدایی هروی است. پژوهش پیش رو، به شیوه توصیفی-تحلیلی به انجام رسیده و داده های آن به روش کتابخانه ای به دست آمده است. از مهترین موضوعات تکرار شونده در این دیوان می توان به توصیف و مدح خاندان عصمت، ذکر بعضی از معجزات پیامبر و کرامات اهل بیت، مرثیه، توسل و شفاعت خواهی اشاره کرد.

    کلیدواژگان: شعر معاصر افغانستان، فدایی هروی، اهل بیت (ع)، مدح، رثا
  • علی حسین رازانی *، مرتضی سبزوار صفحات 137-167

    نوآوری های بلاغی احمد عزیزی در خدمت اشعارآیینی شعر شیعه وشعرآیینی در طول تاریخ ادبیات فارسی دوره های پرنشیب و فرازی را طی کرده . «احمد عزیزی»به عنوان شاعری آیینی و مذهبی در بین شعرای معاصر شناخته شده است . اودر آثارش به ارزشهای دینی و مذهبی نگاهی ویژه و خاص دارد. دراین مقاله، مثنوی های آیینی و مذهبی شاعر در کتاب «طغیان ترانه» انتخاب گردیده تاضمن یافتن ابتکارات و نوآوری های بلاغی شاعر ، چگونگی ارتباط آنها با محتوای و موضوع شعر آیینی و شیعه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد . نوآوری ها و ابتکارات شاعر در صنایع ادبی و فنون بلاغی از کوچکترین واحد زبانی یعنی «واج» ، «هجا» ، «کلمات» و ترکیبات آغاز می گردد و انواع گسترده ای از تشبیهات ، استعارات، نماد ها، کنایات و... را در برمی گیرد . این مقاله در نهایت به این نتیجه رسیده که «احمد عزیزی» به کمک ابتکارات و هنرهای پیدا و پنهان بلاغی که در صنایع لفظی و معنوی ایجاد کرده است ، توانسته در قدم نخست وقایع وحوادث تاریخ شیعه را به زیباترین شکل ممکن برای خوانندگان به تصویر بکشد.و در قدم دیگر بین صنایع وآرایه های ادبی و احساسات ، افکار و اندیشه های مذهبی خود رابطه و پیوندی هنری ایجاد کند . این ویژگی ها شعرآیینی «احمد عزیزی»را شایسته تحقیق و پژوهش نموده است

    کلیدواژگان: احمد عزیزی، شعر آیینی، نوآوری، بلاغت
  • مرضیه علی پور * صفحات 169-209

    اهمیت ویژه «شاهنامه» از منظر «دین و مذهب»، در دیباچه آن با شعری تحت عنوان« گفتاراندر ستایش پیغمبر» می باشدکه فردوسی به بیان صریح اعتقادات مذهبی خود نسبت به اهل بیت(ع) می پردازد و در ستایش پیامبر(ص) و امام علی(ع) به مضمون حدیث نبوی «سفینه»، اشاره می کند و با طرح موضوع «کشتی شیعه»، مقام و جایگاه اهل بیت(ع) نزد شیعیان و لزوم اطاعت و تبعیت از ایشان را اثبات می نماید.فردوسی در این شعر علی(ع) را «وصی» پیامبر(ص) می نامد و این امر از سویی موجب می شود که بسیاری از نسخه برداران شیعی یاسنی «شاهنامه»، با کاستن یا افزودن ابیاتی بر این بخش به نوعی در شدت یا ضعف عقاید فردوسی بر خوانندگانش تاثیر گذارند و از سویی دیگر، برخی از هنرمندان این وصف را پسندیده و آن راتحت عنوان«تمثیل کشتی شیعه» به تصویر کشیده اند؛ مانند نگاره «ستایش رسول علیه السلام» «شاهنامه»های کوچک دوره آل اینجو که احتمالا با پشتیبانی شیخ ابواسحاق از کتاب آرایی «شاهنامه» و تاکید بر نگارگری در مکتب شیراز بر محور معیارهای ایرانی و ارتقای آنها تولید شدند. از آنجایی که این نگاره جزو اولین نگاره هایی است که مضمون«تمثیل کشتی شیعه»را به نمایش گذاشته است، این پژوهش به شیوه ترسیم این نگاره و تعلق آن به مکتب نگارگری آل اینجو می پردازد و هدف اصلی آن مطالعه و مطابقت این نگاره با دیباچه شاهنامه، در امر وصایت امام علی(ع) می باشد و بدین منظور مولفه های متنی و بصری آن مورد شناسایی واقع می ‎شود تا تغییراتی که موکدات شعر اصلی فردوسی در این نگاره انجام شده، مشخص گردد.این تحقیق در پی پاسخگویی به این سوالات است که چه تفاوت هایی میان متن این نگاره باشعر«گفتار اندر ستایش پیغمبر» وجود دارد و آیاا ین تحولات در مولفه های بصری نگاره نیز مشاهده می گردد؟ آیا ارتباط معناداری میان مولفه های متنی و بصری این نگاره وجود دارد و تاچه میزان مولفه های برون متنی بر عناصر ساختاری نگاره موثر بوده اند؟ بنابراین روش پژوهش براساس ماهیت توصیفی تحلیلی با رویکرد تفسیری و تطبیقی انجام شده و اطلاعات آن از طریق مطالعات کتابخانه ای گردآوری شده است.نتایج نشان می دهدکه متن این نگاره باشعراصلی دیباچه تفاوت هایی داردومولفه های بصری آن نیز با متن نگاره متفاوتند. ظاهرا کاتب یاحامی این نگاره تصمیم گرفته که نام خلفای اولین راازمتن حذف نماید،اما برخی ازخاطرات باقیمانده ازوجود آنها ممکن است برنگارگرتاثیرگذاشته ووی اصول ذاتی متن رابه جای خود موضوع«کشتی در دریا»رعایت کرده است وازسوی دیگر،وی به آن اصول ایمانی که درپس روایت متن آشکارشده، پایبند بوده وبر برتری علی(ع)برسایر خلفای اولین تاکید کرده وحقوق انتصاب الهی ایشان به عنوان خلیفه پیامبر(ص)را تقویت نموده است.

    کلیدواژگان: حضرت محمد(ص)، علی(ع)، «حدیث سفینه»، «شاهنامه»های کوچک، «تمثیل کشتی شیعه»، آل اینجو، نگاره«ستایش رسول علیه السلام»