فهرست مطالب

نشریه اندیشه فلسفی
پیاپی 11 (تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/06/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مصطفی بسمل*، سید علی طاهری خرم آبادی صفحات 199-213

    امروزه ناچاریم که در بسیاری امور نظری و عملی به متخصصان مراجعه کنیم. ما آنها را افرادی قابل اعتماد می دانیم و به آنها تکیه می کنیم. برای توجیه بسیاری باورهای خود جز گواهی متخصصان دلیل دیگری در اختیار نداریم. اما برای اعتماد به متخصصان لازم است آنها را بشناسیم و بدانیم چه ویژگی هایی دارند. به همین منظور معرفت شناسان، ذیل معرفت شناسی اجتماعی به تحقیق درباره چیستی تخصص پرداختند. ما در این مقاله، به چیستی تخصص از منظر تحویل گرایان می پردازیم. ابتدا تعریف مبتنی بر صدق و سپس تعریف مبتنی بر توجیه را توضیح داده و نقدهای وارده به آن را شرح می دهیم. نشان می دهیم که برترین تعریف، این است که S در دامنه D متخصص است اگر و تنها اگر S فهم و توانایی بیشتری نسبت به اکثر مردم نسبت به دامنه D در زمان خود داشته باشد. در انتها پنج شرط لازم باور، انسجام، توانایی، کارآمدی و زمان را تبیین می کنیم.

    کلیدواژگان: تخصص، صدق، توجیه، فهم
  • حامد قدیری* صفحات 215-224

    آنتونی کنی با اخذ مفهوم «بازی زبانی» از ویتگنشتاین، نظریه ای در باب زبان دینی می پروراند: اولا استعاره یعنی اخذ کلمه از یک بازی زبانی و استعمال آن در بازی زبانی دیگر؛ ثانیا ملاک تعلق کلمه به یک بازی زبانی برهم کنش کاربران با مابازای آن کلمه است؛ ثالثا ما با خدا برهم کنشی نداریم. بنابراین هر نوع استعمال کلمه «خدا» استعاری است. مایکل اسکات سه نقد بر این نظریه وارد می کند: 1. شرط کنی برای تعلق کلمه به یک بازی زبانی غیرقابل دفاع است؛ 2. نوعی تماس با مابازای کلمه «خدا» متصور است. 3. در برخی جملات موضوع و محمول دینی اند و استعمال «خدا» در این جملات استعاری نیست. در این مقاله با استناد به بیان ناپذیری کنی، مفهوم «غیریت طولی» معرفی و براساس آن به نقدهای اسکات پاسخ داده می شود. اما چون مفهوم بازی زبانی حد استعلایی فعالیت های زبانی است، می توان رویکرد آنتونی کنی را به چالش کشید.

    کلیدواژگان: بیان ناپذیری، استعاره ی فروکاست ناپذیر، غیریت طولی، آنتونی کنی، مایکل اسکات، بازی زبانی
  • سید امیررضا مزاری* صفحات 225-234

    روایت شیوه ای برای فهم امور از جمله خود انسان است. تجارب برای اینکه به فهم درآیند نیازمند میانجی ای به نام روایت هستند. روایت امکانی را برای تقریر خود فراهم می آورد که خود متصل نام دارد. خود متصل در جهان زیسته دینی متاثر از روایت های است که تجارب را شکل می دهند. جنبشی در مسیحیت به نام الهیات روایی شکل گرفت که نشان داد فهم انسان دین دار در جهان مدرن از خودش از طریق داستان های کتاب مقدس شکل می گیرد. الهیات روایی در پاسخ به مساله انسان بودن در جهان مدرن مستلزم چه شرایطی است، منظومه فکریی را طراحی کرد که مبتنی بر روایت بود .در این مقاله نشان خواهم داد که خود متصل بر پایه روایت به چه معناست و با تقریری مختصر از مکتب ییل، جان مایه مبنای روایت را تشریح خواهم کرد. در انتها با ارزیابی الهیات مذکور نقدهایی را مبتنی بر مفهوم روایت ارایه خواهم کرد.

    کلیدواژگان: روایت، الهیات روایی، مکتب ییل، خود متصل
  • مریم صمدیه*، مجید ملایوسفی، علی صفرزاده ملکی صفحات 235-246

    کتاب دیگردوستی موثر، کمک به دیگری را هم در حوزه مبانی نظری و هم در حوزه مبانی عملی مورد توجه قرار داده است. در واقع کمک به دیگری شامل کمک به انسان های دیگر، حیوانات، محیط زیست و هر چیزی است که سبب بهبود شرایط انسان ها و جهان می شود و پرداختن به این موضوع سابقه ای به قدمت وجود انسان دارد. کتاب دیگردوستی موثر، توسط پیتر سینگر از متفکران معاصر در حوزه اخلاق عملی نگاشته شده و شامل چهار بخش و پانزده فصل است. کتاب به شیوه بسیار مناسب و البته موثر و کاربردی در زمینه کمک به دیگران سخن گفته است و در این زمینه در حوزه خود کم نظیر است؛ اما مهم ترین نقطه ضعف کتاب، عدم توجه به نقش سازمان های جهانی در پیشگیری از جنگ و... است که این امر خود می تواند نقش موثر و بلکه اساسی در زمینه دیگردوستی ایفا نماید.

    کلیدواژگان: پیتر سینگر، دیگردوستی موثر، نوع دوستی، فیلانثروپیا، اخلاق عملی
  • علیرضا دارابی* صفحات 247-257

    در سنت منطق سینوی، منطق شرطیات جایگاه ویژه ای دارد. در این سنت درباره شرایط صدق جملات شرطی و شرایط انتاج قیا س های با مقدمات شرطی نظرات مختلفی ارایه شده است. یکی از مهم ترین منطق دانان سینوی که درباره این بخش از منطق سخن گفته شمس الدین سمرقندی است. یکی از مباحث خاص سمرقندی در باب شرطیات درباره شرایط صدق شرطی لزومی جزییه است. تحلیل او درباب این نوع از شرطی ها سرانجام به محدودکردن تعداد قیاس های شرطی انجامید. در مقاله حاضر آرای سمرقندی درباره شرایط صدق شرطی های لزومی جزییه را با نظرات فخرالدین رازی و عبدالله گیلانی در همین باب مقایسه کرده و نشان داده ام که منشاء اختلافات بین این منطق دانان, تفاوت تفسیر آنها از متون ابن سینا درباره سور شرطی است.

    کلیدواژگان: شرطی لزومی جزئیه، سور شرطی، شمس الدین سمرقندی، فخرالدین رازی، عبدالله گیلانی
  • سیده مریم موسوی* صفحات 259-270

    شکاکیت از دیرباز از چالش برانگیزترین مباحث معرفت شناسی بوده و یکی از راه های مقابله با آن نقض بستار است. درتسکی تحلیلی بازگشتی از معرفت ارایه می دهد که بستار را نقض کرده و به رفع شکاکیت می انجامد. البته رویکردهایی مانند بافتارگرایی، دگماتیسم یا نوموری گری معتقدند که می توان بستار را حفظ کرد و همچنان شکاک نبود. هدف از این نوشتار بررسی رویکردهای حافظ بستار یا نقد تحلیل درتسکی به مثابه تحلیل معرفت یا اشاره به معایب نقض بستار نیست، بلکه هدف آن است که نشان دهم برخلاف آنچه درتسکی و دیگران تاکنون تصور کرده اند، تحلیل بازگشتی مذکور لزوما ناقض بستار نیست، بلکه خوانشی از بند بازگشتی وجود دارد که حافظ بستار است و همچنان شکاکیت را مسدود می کند. بنابراین ابتدا تحلیل بازگشتی درتسکی را به منظور مقایسه با تعبیر پیشنهادی بررسی کرده و نشان می دهم که تفسیر پیشنهادی حافظ بستار است، ولی همچنان تهدید برخی از استدلال های شکاکانه را برطرف می کند.

    کلیدواژگان: اصل بستار، درتسکی، شکاکیت، تحلیل بازگشتی، تحلیل معرفت
|
  • M. Besmel*, S.A. Taheri Khorramabadi Pages 199-213

    Nowadays, we have to rely on experts in many theoretical and practical matters. We consider them reliable and rely on them. To justify many of our beliefs, we have no other reason but the testimony of experts. Nonetheless, to trust the experts, it is necessary to recognize them and know their distinctive characteristics. In doing so, epistemologists proposed some definitions for experts and expertise. In this paper, First, we will explain the truth-based definition and then the justification-based definition and describe the criticisms of it. we show that the best definition is that S is an expert in domain D if and only if S has more understanding and ability than most people in domain D at his time. In the end At the end, we explain the five necessary conditions of belief, coherence, ability, efficiency and time.

    Keywords: Expertise, truth, justification, understanding
  • H. Ghadiri* Pages 215-224

    Anthony Kenny develops a theory on religious language as follows: Firstly, a metaphor consists of using a word in a language game that is not its home; secondly, a word belongs to a language game if either the input to the game or its output involves contact with the word's object; thirdly, God does not belong to any language game. Thus, all uses of the ‘God’ are irreducibly metaphorical. Michael Scott proposes three objections to this theory: 1) Kenny’s criterion for words belonging to a language game is implausible. 2) it could be satisfied. 3) In some sentences, both the subject and predicate are religious expressions, so, the use of ‘God’ in these sentences is not metaphorical. Relying on Kenny’s account of the ineffability of God, in this paper, I shall introduce the ‘longitudinal otherness’ and argue on behalf of Kenny against Scott’s objections. However, I shall show that Kenny’s idea is objectionable.

    Keywords: Ineffability, Irreducible Metaphor, Longitudinal otherness, Anthony kenny, Michael Scott, Language Game
  • S.A. Mazari* Pages 225-234

    Narrative is a way to understand human affairs. Among these is the understanding of man himself. Human experiences need a mediator called narrative to be understood. It provides a possibility for self-expression, known as engaged self. This engaged self in the religious lived world is affected by the narratives that shape experiences. A movement in Christian theology called Narrative Theology attempted to show that the religious man's understanding of himself in the modern world is formed through biblical stories. Addressing the problem of human requirements in the modern world, narrative theology designed a system of thought based on narrative. This article aims to show the meaning of engaged self-based on narrative, and then, with a brief presentation of Yale school's narrative theology, it will describe the basis of the narrative concept. Finally, it will present criticisms based on the narrative concept by evaluating the mentioned theology.

    Keywords: Narrative, Narrative Theology, Yale School, Engaged Self
  • M. Samadieh*, M. Mollayousefi, A. Safarzadeh Maleki Pages 235-246

    Effective Altruism has discussed helping others both in the domain of theoretical foundations and in the domain of practical foundations. In fact, helping others includes helping other humans, animals, the environment, and any other thing that improves the conditions of men and the world, and the discussion of this issue is of a background as ancient as human existence itself. The Most Good You Can Do by Peter Singer, one of the contemporary thinkers in practical ethics, contains four parts and fifteen chapters. The book has discussed the issue of helping others in a very proper and, of course, effective and applied manner, and it is unique in its specific domain; but the most significant point of weakness of this book is its negligence of the role of global organizations in prevention from war, etc., which in turn can play an effective and even fundamental role in the domain of altruism.

    Keywords: Peter Singer, Effective Altruism, Altruism, Philanthropia, Practical Ethics
  • A. Darabi* Pages 247-257

    Hypothetical logic has a special place in the tradition of Avicennan logic. In this tradition, various opinions have been presented about the conditions of the truth of hypothetical sentences and the conditions of syllogisms with hypothetical premises. One of the most prominent Avicennan logicians who discussed it is Shams al-Dīn Samarqandī.  The truth of singular cogent hypotheticals is a special topic of Samarqandī about hypotheticals. His analysis of this type of hypotheticals finally led to limiting the number of hypothetical syllogisms. In this article, I compare the opinions of Samarqandī about the conditions for the truth of singular cogent hypotheticals with the opinions of Fakhruddīn Rāzī and Abdullah Jīlanī. I show that the origin of the differences between these logicians is the difference in their interpretations of Avicenna's texts about quantifiers of hypotheticals.

    Keywords: Singular Cogent Hypothetical, Quantifier of Hypothetical, Shams Al-Dīn Samarqandī, Fakhruddīn Rāzī, Abdullah Gīlanī
  • S.M. Moosavi* Pages 259-270

    Epistemic Skepticism is one of the most controversial issues in epistemology. To block it, some find the failure of closure helpful. Dretske puts forward a recursive analysis of Knowledge. In his view, the analysis makes the closure principle fail which in turn helps to undermine the paradigmatic arguments for epistemic Skepticism. However, some including contextualists, dogmatists, or neo-mooreans, on the other hand, maintain the closure and yet undermine skepticism. In the present paper, I am not going to explore various approaches to preserving closure, criticize Dretske’s analysis as a knowledge nor will I study the setbacks of closure failure. I intend to show that, contrary to the current understanding of Dretske’s analysis, the mentioned analysis does not necessarily lead up to closure failure: There is a specific reading of the recursive base such that not only does it preserve the closure principle but also it offers a way to defeat the classic arguments for Skepticism. To better examine my suggestion compared to Dreske’s and see their exact differences, I will first study Dretske’s analysis of knowledge. Then, I will show that my suggestion respects the closure principle yet undermines skepticism.

    Keywords: Dretske, Knowledge Analysis, Recursive Analysis, Closure Principle, Skepticism