فهرست مطالب

نشریه رویکردهای نوین در علوم مدیریت
سال چهارم شماره 2 (تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/05/31
  • تعداد عناوین: 25
|
  • حسین غفوریان عشقی *، محمدرضا بهرام زاده، الهام بهپور صفحات 1-18

    معمولا برندها سنگ بنای بازاریابی در نظر گرفته می شوند . امروزه، یکی از حوزه های مرتبط با برند به دلیل اهمیت توجه و تاثیر روابط بین فردی بر کسب و کارها، دلبستگی به برند است. بنابراین تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین ارزش ادراک شده مشتری و دلبستگی مشتری به برند با در نظر گرفتن نقش میانجی کیفیت رابطه و نقش تعدیل گر آگاهی از ارزش مشتری در سال 1401 انجام گرفته است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی- همبستگی است.جامعه آماری تحقیق کلیه مصرف کنندگان قهوه برند لاوازا در سطح شهر مشهد می باشند که با توجه به نامحدود بودن مشتریان ، تعداد حد کفایت نمونه ، طبق جدول مورگان 384 نفر به دست آمد. روش نمونه گیری در این تحقیق شیوه غیر تصادفی در دسترس بود. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه است که بر اساس مدل و پرسشنامه عمر ایتانی (2019) با 33سوال اندازه گیری شد. به منظور تعیین روایی پرسشنامه ها، پرسشنامه ها جهت اظهار نظر در اختیار اساتید محترم راهنما و مشاور و افراد خبره و مطلع در امر مسایل تحقیق قرار گرفته و روایی آن مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 به دست آمد که می توان گفت ابزار از پایایی مناسب برخوردار است. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از نرم افزار تحلیل آماری ‏‎18.0‎‏ ‏SPSS‏ و نرم افزار smart pls استفاده شده ‏است.‏نتایج تحقیق نشان داد که بین ارزش ادراک شده مشتری و دلبستگی مشتری و کیفیت رابطه با مشتری رابطه وجود دارد. همچنین بین کیفیت رابطه با مشتری و دلبستگی مشتری به برند نیز رابطه وجود دارد. نقش تعدیل گر آگاهی از ارزش مشتری در رابطه بین ارزش ادراک شده مشتری و دلبستگی مشتری به برند تایید نگردید اما نقش میانجی کیفیت رابطه در رابطه بین ارزش ادراک شده مشتری و دلبستگی مشتری به برند تایید گردید.در انتها پیشنهاداتی بر اساس نتایج پژوهش در راستای نتایج تحقیق ارایه گردید.

    کلیدواژگان: ارزش ادراک شده مشتری، دلبستگی مشتری به برند، کیفیت رابطه، آگاهی از ارزش مشتری
  • محسن حمیدیان، عقیل فرهنگیان * صفحات 19-28

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر قابلیت پیش‏بینی سود بر جریان نقد عملیاتی شرکت‏های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‏های 1391 تا 1400 می‏باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و از نظر نوع پژوهش از نوع پژوهش‏های تجربی به شمار می‏رود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه شرکت‏های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‏باشد. جهت بررسی ارتباط میان متغیرها، از روش تحلیل رگرسیون مبتنی بر داده های ترکیبی استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‏ها نشان داد که قابلیت پیش‏بینی سود بر جریان نقد عملیاتی تاثیرگذار می‏باشد.

    کلیدواژگان: قابلیت پیش‏بینی سود، جریان نقد عملیاتی
  • سید رضا جلال زاده *، مبینا عظیم بیک صفحات 29-53

    پژوهش حاضر باهدف بررسی ابعاد کیفیت خدمات الکترونیک در رفتار مشتریان در خریدهای آنلاین در فروشگاه اینترنتی دیجی کالا انجام شده است. این پژوهش ازنظر هدف یک مطالعه کاربردی و از لحاظ روش جمع آوری داده ها توصیفی پیمایشی و طرح پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا در شهر تهران می باشند. نمونه ای شامل 415 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد (ریتا و همکاران، 2019) با طیف پنج درجه ای لیکرت استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ و روایی با استفاده ازنظر متخصصان و خبرگان حیطه تحقیق مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل و پردازش داده های پرسشنامه از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزارهای آماری SPSS و3 Smartpls انجام شد. یافته ها رابطه قوی بین کیفیت خدمات الکترونیک و رضایت مشتری و رابطه ضعیف بین خدمات مشتری و کیفیت خدمات الکترونیک را نشان می دهد. نتایج نشان می دهد که تمامی فرضیات تایید شد، بنابراین چهار بعد کیفیت خدمات الکترونیک (طراحی وب سایت، خدمات مشتری، امنیت/ حریم خصوصی و تحویل به مشتری) تاثیر مثبت و معناداری بر رفتارمشتریان در خریدهای آنلاین دارند. همچنین کسب وکارهای آنلاین می توانند با استفاده از یافته های این تحقیق رضایت و اعتمادمشتریان را جلب کنند که این خود بر رفتارمشتریان تاثیرگذار می باشد.

    کلیدواژگان: ابعاد کیفیت خدمات الکترونیک، خرید های آنلاین، رفتارمشتریان
  • احمد احمدی، رسول مرادی پور *، بهاره کریم زاده، سمانه آزاد صفحات 54-66

    امروزه بیش از هر زمان دیگری بازار سرمایه گسترش یافته و کسب قدرت اقتصادی ساختار یافته در فراسوی مرزهای جغرافیایی، بازارهای سرمایه را جولانگاه خود قرار می دهد. در نتیجه بازار سرمایه بیش از پیش مستعد بروز فسادی است که عوامل مختلف اقتصادی در این بازار مرتکب می شوند. اما آنچه که بیشتر حایز اهمیت است و آثار مخرب عینی و ذهنی ماندگاری بر بازار سرمایه در پی خواهد داشت فساد مرتبط با گزارشگری مالی است. دست اندرکاران بازارهای سرمایه دنیا، امروزه بر این موضوع اتفاق نظر دارند که شفافیت در گزارشگری مالی از مهمترین راه های پیشگیری از فساد است. عدم ارایه اطلاعات مناسب، زمینه ساز بروز فساد است و ارایه اطلاعات تحریف شده، غالبا با هدف انجام اعمال غیر قانونی صورت می گیرد. تاکنون اقدامات متعددی در زمینه مبارزه با فساد در کشور در قالب تصویب قوانین و ایجاد نهاد های نظارتی صورت گرفته است، اما هیچکدام از موارد مذکور آنطور که باید و شاید نتوانسته به طور کامل در راه مبارزه با فساد موفق عمل کنند. به همین دلیل می بایست رویکرد دیگری در مبارزه با فساد در پیش گرفته شود. در سالیان اخیر توجه کشورهای پیشتاز در مبارزه با فساد به سمت استفاده از ظرفیت های موجود در نظارت عمومی و یا به تعبیری سوت زنی تغییر کرده است. سوت زنی را نوعی گزارش دهی توسط اعضای قبلی یا فعلی سازمان از فعالیت های غیرقانونی، غیر اخلاقی و نامشروع صورت گرفته به افراد یا سازمان هایی که توانایی تاثیر بر آن فعالیت ها را داشته باشند، تعریف می کنند. سوت زنی می تواند باعث افزایش سلامت اخلاقی سازمان و کاهش فساد شود. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، مقاله حاضر با استناد بر منابع مختلف تلاش دارد ارتقای شفافیت و کیفیت گزارشگری مالی و همچنین بهبود میزان پاسخگویی مدیران را با تاکید بر عامل مهم سوت زنی ارایه نماید. واژگان کلیدی:

    کلیدواژگان: سوت زنی، شفافیت گزارشگری مالی، کیفیت گزارشگری مالی، پاسخگویی مدیران
  • ریحانه عصاریان، مهسا صداقت *، عطیه شفیعی صفحات 67-84

    مزیت رقابتی مبتنی بر مجموعه ای از توانایی ها است. داشتن مزیت رقابتی به عنوان یکی از عوامل موثر برای ماندگاری و پیشرو بودن در دنیا کسب وکار و همچنین تسهیل کننده عملکرد؛ با ایجاد موجبات رشد و شکوفایی، کلید اساسی کسب وکارها می باشد. با وجود نقش پراهمیت مزیت رقابتی در عملکرد کسب وکار و همچنین یکی از عوامل اساسی موفقیت کسب وکارها؛ پژوهش حاضر به روش سیستماتیک به مرور مطالعات پیشین، در این راستا پرداخته، تا تاثیر مزیت رقابتی بر عملکرد کسب وکارها را شناسایی کند. ازاین رو مقاله حاضر از نوع، توصیفی و از نظر هدف کاربردی می باشد. با بررسی بر روی 37 مقاله دریافت شده از سایت های Emerald وSciencedirect که در بازه زمانی 2010 تا 2021 و پس از چند مرحله غربالگری، انتخاب شده است، نتایج نشان داد؛ کسب وکارها می توانند با به کارگیری حداقل یک مزیت رقابتی از بین 35 مورد مولفه نام برده که باعث مزیت رقابتی می شود؛ عملکرد خود را بهبود دهند و از رقبای خود پیشی بگیرند.

    کلیدواژگان: کسب وکار، مزیت رقابتی، عملکرد کسب وکار، تاثیر مزیت رقابتی
  • حسین نوروزی، مریم عطایی * صفحات 85-95

    همگرایی منطقهای، تشکیل بلوکهای تجاری و ایجاد زنجیره های ارزش در یک منطقه برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه به منزله آغازی برای حرکت به سوی آزادسازی تجارت و برخورداری از منافع توسعهای در همکاریهای تجاری و اقتصادی بوده و حتی بر اساس پژوهشهای اخیر، روندهای آتی تجارت نیز از "جهان" به سمت "منطقه" در حال تغییر مسیر است. پژوهش حاضر با بررسی تجارب آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا در ایجاد زنجیره ارزش منطقهای (RVC) به این نتیجه رسیده است که در چارچوب نظریه "سردستگی غازها"، همکاری منطقهای بیشتر میان کشورهای آسیایی موجب سرریز فناوری، ایجاد توافقات منطقهای قدرتمندتر و رشد اقتصادی بیشتر کشورهای عضو شده است. ایران با وجود ظرفیتهای گوناگون ژیواکونومیک، تولید کالا و خدمات مختلف، به شرط سیاستگذاری در راستای برشماری اولویتهای مزیتهای نسبی، شناخت طرفهای تجاری مناسب، مداخلات هدفمند دولت در جهت تسهیل تجارت، ثبات قوانین، کاهش هزینه های مبادله و همکنشی شایسته نهادهای خصوصی ذیربط میتواند با نظر به تجربه دیگر کشورها، به گونهای از توافقات منطقهای کنونی همچون اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاریهای شانگهای بهره جوید که در مسیر توسعه متوازن و همه جانبه، بیش از پیش خود را به قله اهداف از پیش تعیین شده نزدیک ببیند.

    کلیدواژگان: زنجیره ارزش منطقه ای، زنجیره ارزش جهانی، توافقات تجاری منطقه ای، روندهای آتی تجارت
  • احمد احمدی، سهیل صیادی لطف آبادی * صفحات 96-104

    مسیولیت اجتماعی شرکت هابه عنوان یک عامل اثرگذار در رقابت شرکت ها می باشد اثرات مثبتی را برای ذی نفعان شرکت هااز جمله مشتریان، سهامداران، دولت و نهاد های قانون گذاردارد. مسیولیت اجتماعی،فراتررفتن ازچارچوب حداقل الزامات قانونی است که سازمان ها در آن فعالیت دارد در واقع مسیولیت اجتماعی رویکرد متعالی به کسب و کار است که تاثیر اجتماعی یک سازمان بر جامعه چه داخلی و چه خارجی را مد نظر قرار می دهد و هدف اصلی آن گردهم آوردن تمامی بخش ها اعم از دولتی، خصوصی و داوطلبان جهت همکاری با یکدیگر است تا از یک سو موجب همسویی منافک اقتصادی با محیط زیست و از سوی دیگر سبب توفیق،رشد وپایداری کسب و کار شود. مسیولیت پذیری اجتماعی سازمانها و کارکنان شرکت ها در ارتباط با تاکید اسلام بر ارزشهای اسلامی نظیر عدالت اجتماعی و تعادل زندگی است که به موجب آن، الزامات اساسی برای زندگی انسانها فراهم میشود. هدف اصلی اسلام از عدالت اجتماعی اقتصادی، برقراری انصاف در جامعه است به طوری که گفته میشود در اسلام تبعیض بین افراد جامعه وجود ندارد و عدالت و امنیت برای زندگی افراد جامعه، مال و ثروت آنها همواره باید برقرار باشد. عدالت اجتماعی در توسعه جامعه نقش حیاتی ایفا میکند؛ این مفهوم بارها در قرآن کریم بیان شده است (بهاری و یوسف ، 2014)؛ به عنوان مثال در سوره حدید، آیه 25 آمده است: "همانا ما رسولانمان را با نشانه هایی روشن فرستادیم؛ کتاب و میزان را نیز با آنها فرو فرستادیم تا مردم قسط و عدل را بر پا دارند." از طرفی هم حسابرسی داخلی درواقع به نوعی سیستم کنترلی گفته می شود که مدیران سازمان و شرکت ها را برای آگاهی از کیفیت هزینه ها، عملیات مالی و همچنین وضعیت مالی شرکت و دارایی های آن یاری می دهد. حسابرسی داخلی بیشتر از آنکه یک وظیفه عملیاتی باشد، جایگاهی مشاوره ای و همراهی در سازمان دارد. در حقیقت این شاخه از حسابرسی، بخش نظارت مالی در شرکت است که فرایندهای مالی را در همه بخش ها به طور ریزبینانه بررسی می کند. حسابرسی داخلی را یک بخش بی طرف در شرکت می تواند با کمک اطلاعات به دست آمده از فرم ها و گزارشات مالی، راهکارهایی برای حل مشکلات یا بهبود وضعیت کلی سازمان ارایه دهد. دو دلیل عمده برای وجود حسابرسی داخلی وجود دارد. اولا ، برای برخی از سازمان ها ، مقررات یا قانون حوزه ای که در آن فعالیت می کنند مطالبه می شود. ثانیا ، این بخشی از مدیریت ریسک سازمان است. این هدف با کاهش ضعف کنترل داخلی در سازمان ، خطر تقلب را کاهش می دهد. بخش ممیزی داخلی باید مستقل باشد و افرادی که این بخش را اداره می کنند باید از شرایط خاصی برخوردار باشند. در بعضی از کشورها ، اگر شرکت ها بخواهند رییس حسابرسی داخلی یا رییس اداره حسابرسی داخلی را جذب کنند ، شرکت ها باید تاییدیه را از یک ارگان یا مقام محلی خاص دریافت کنند. این امر برای اطمینان از مطابقت کیفیت این بخش با معیارها است. به طور خلاصه ، هدف اصلی از انجام ممیزی های داخلی کمک به سازمان برای ارزیابی و کنترل ریسک ها با عینیت و استقلال خود با انجام کار کاملا منظم و مستقل است. بر اساس نظریه ذینفعان و علامت دهی, مسیولیت اجتماعی شرکت ممکن است به رفع تعارضات میان ذینفعان و در نتیجه به حداکثر رساندن ثروت و سطح رفاه سهامداران منتج شود, یا محدود به رویه هایی برای مدیریت وجهه مدیران در محیط بازار به هزینه سهامداران گردد.

    کلیدواژگان: مسئولیت اجتماعی کارکنان، حسابرسی داخلی، کیفیت گزارشات مالی، نظریه ذی نفعان و علامت دهی
  • حبیب الله نخعی، محمد برزگراول * صفحات 105-119

    محققان در سراسر دنیا در مورد امکان پذیری و چشم اندازهای فن آوری ها در بخش مالی، بویژه برای حسابداری، گزارشگری مالی و حسابرسی مطالعه نموده اند. پژوهش حاضر نیز به بررسی تاثیر فناوری های دیجیتالی بر کیفیت گزارشگری مالی و حسابرسی می پردازد. پژوهش حاضر جزء گروه روش همبستگی-پیمایشی محسوب می شود. به منظور گردآوری داده ها، پرسشنامه ای استاندارد تدوین شد. جامعه آماری شامل تیم کارشناسان(حسابرسان، حسابداران و اساتید دانشگاه) می باشد. انتخاب نمونه تحقیق در پژوهش حاضر از نوع سطح اشباء و هدفمند می باشد. (80 پرسشنامه گردآوری شد). برای آزمون فرضیه های پژوهش، از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart-PLS نسخه 2 استفاده گردید. نتایج بدست آمده از فرضیه های مذکور نشان داد فناوری های دیجیتالی (با سه معیار افزایش اطلاعات مربوط و قابل اتکا، بهبود تصمیم گیری ذینفعان و بهبود کیفیت اطلاعات) بر کیفیت گزارشگری مالی و حسابرسی تاثیرگذار است. با بررسی مطالعات و تحقیقات انجام شده در راستای موضوع پژوهش می توان بیان کرد که در شرایط فعلی که وجود ویروس کرونا در جهان می باشد، روند توسعه فناوری ها قدرت بیشتری به خود گرفت و همین امر باعث توسعه در مشاغل مختلف به خصوص حسابداری و حسابرسی می گردد؛ البته در کنار این پیشرفت ها خطراتی از قبیل شکل گیری کلاهبرداری های جدید نیز وجود دارد. اما با همه این تفاسیر حضور فناوری ها در حسابداری و حسابرسی بسیار سودمند و مفید می باشد و باعث توسعه و پیشرفت بخش مالی می گردد.

    کلیدواژگان: فناوری های دیجیتالی، اطلاعات مربوط و قابل اتکا، بهبود تصمیم گیری ذینفعان، بهبود کیفیت اطلاعات، کیفیت
  • محمد ایلیات*، محمود خدام صفحات 120-131

    رفتار سرمایه گذاران خرد بازار سرمایه همواره با عدم اطمینان همراه است و به جهت کنترل ریسک مالی ، تصمیم به انتخاب چند سهم به ازای یک سهم در سبد خود را گرفته اند . از نکات حایز اهمیت این است که سرمایه گذاران خرد به طمع کسب سود رفتار های قمار مآبانه از خود نشان می دهند و اموال بیشتری را در معرض ریسک قرار می دهند و یا سرمایه گذارانی که به سبب تحریک عواطف فردی در شرایط متفاوت ریسک های متفاوتی را قبول یا رد می کنند . در این راستا ضمن مروری بر مفاهیم عواطف فردی ، تمایل بر شرط بندی و ریسک گریزی مالی با استفاده از روش مدل سازی و مدل یابی معادلات ساختاری به بررسی تاثیر عواطف فردی و تمایل بر شرط بندی بر ریسک گریزی مالی خواهیم پرداخت . جامعه آماری این پژوهش شامل افرادی است که در با سرمایه گذاری خرد در بازار سرمایه به فعالیت می پردازند و حجم نمونه بر اساس تعداد جامعه آماری طبق فرمول کوکران 384 نفر انتخاب می گردد که این افراد با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب می شوند. برای جمع آوری داده ها در این تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است که به دلیل پخش اینترنتی پرسشنامه تعداد افراد مورد مطالعه 405 نفر است . روایی آن به صورت روایی محتوا توسط خبرگان ، روایی سازه و ساختار توسط تحلیل عاملی تاییدی در نرم افزار SPSS و Smart-PLS مورد تایید قرار گرفت که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در این تحقیق از آزمون رگرسیون و تحلیل مسیر جهت تایید فرضیه ها استفاده شده است. نتایج تحقق بیانگر آن است که سرمایه گذاران با کنترل عواطفی از جمله غم، ناراحتی، افسردگی، پرهیز از پیشیمانی و ندامت و همچنین کنترل تمایل بر شرط بندی در هنگام ایجاد احساس اعتماد به نفس در زمان شرط بندی ، استفاده از استراتژی های مناسب شرط بندی و رفتار با آرامش در شرط بندی حتی با ضرر و زیان از ریسک گریزی مالی بهره ببرند .

    کلیدواژگان: عواطف فردی، تمایل بر شرط بندی، ریسک گریزی مالی
  • مجتبی کرمی *، امیدعلی کهریزی صفحات 132-139

    یکی از مهمترین موضوعات تاثیر گذار بر توسعه و رشد اقتصادی و مالی جامعه را می توان ایجاد فرهنگ مالیاتی در جوامع دانست. امروزه در اکثرکشورها و جوامع توسعه یافته دولت در یک طرف و مردم در سوی دیگر دو ضلع نظام مالیاتی هستند . لذا برای اینکه نظام مالیاتی با حداکثر توان ،کارایی،بهره وری ،اثربخشی و کارآمدی همسو و همراه شود، باید هر دو طرف نظام مالیاتی از یکدیگر شناخت وسیع و جامعی داشته باشندکه برآیند اعتماد متقابل و شناخت ها به افزایش دانایی جامعه و توانمندی دولت می انجامد .بنابراین با این شناخت به یک ارزیابی در رابطه با اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به حاکمیت دولت خواهیم رسید که از آن به عنوان فرهنگ مالیاتی نام می برند . افزایش فرهنگ مالیاتی با بروز رفتار متعهدانه و ایجاد انگیزه و باور در افراد می تواند به تامین درامد دولت ها کمک نموده و آن ها را در اهداف توسعه مالی و رشد اقتصادی یاری نماید. از این جهت، هدف پژوهش حاضر مبنی بر بررسی افزایش فرهنگ مالیاتی بر رشد اقتصادی و توسعه مالی در دوره زمانی 1400-1390 قرار گرفته و در این راستا از سیستم معادلات همزمان به روش GMM استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که افزایش فرهنگ مالیاتی، نرخ رشد توسعه مالی و نرخ رشد اقتصادی را افزایش می دهد. مقدار آماره J و مقدار احتمال آماره خی دو نشان می دهد که متغیر های ابزاری وارد شده در سیستم معادلات همزمان همگی معتبر بوده و تمامی الگو ها به درستی تخمین زده می شوند.

    کلیدواژگان: فرهنگ مالیاتی، رشد اقتصادی، توسعه مالی، سیستم معادلات همزمان
  • افشین محمودیان مقدم*، تکتم جاویدی، احمد احمدی صفحات 140-153

    اهمیت کیفیت کارکنان به طور مستمر با پیشرفت های فناوری افزایش می یابد. با این حال، پژوهش های پیشین در ریسک پذیری شرکتی عمدتا بر مدیران و ویژگی های عملکردی شرکت ها متمرکز شده اند و تاثیر آموزش کارکنان ناشناخته باقی مانده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش کارکنان حسابرس بر ریسک پذیری شرکتی می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، تحقیقی کاربردی و از نوع گردآوری اطلاعات از جمله تحقیقات توصیفی و مشاهدهای از نوع همبستگی میباشد. جهت گردآوری مبانی نظری از روش کتابخانه ای و مطالعات اسنادی استفاده می نماید همچنین داده های مورد نیاز پژوهش از سایت کدال استخراج شد و تحلیل نهایی داده ها به کمک نرم افزار آر انجام می گردد. با استفاده از داده های منحصربه فرد آموزش کارکنان در سطح شرکت های بازار بورس اوراق بهادار تهران بین سال های 1394 الی 1400 می توان دریافت که ارایه آزموش به کارکنان منجر به افزایش قابل توجه و معنی داری در ریسک پذیری شرکتی می شود که مطابق با دیدگاه خرد جمعی است. به طور کلی، یافته های حاصل ارزش عملی آموزش کارکنان در بهبود ریسک پذیری شرکت ها در بازار سرمایه را نشان می دهد.

    کلیدواژگان: آموزش کارکنان، ریسک پذیری شرکتی، بازار سرمایه
  • اسماعیل شاه نظری، مرضیه معتمدنیا * صفحات 154-163

    با پیشرفت تکنولوژی در همه عرصه ها و فناوریهای نوظهور مانند هوش مصنوعی، تکنیکهای هو ش مصنوعی به طور فزاینده ای در بازارهای مالی، مانند مدیریت دارایی، تجار ت الگوریتمی، پذیره نویسی اعتبار ی یا تامین مالی مبتنی بربلاک چین به کار گرفته می شوند. در حالیکه هوش مصنوعی باعث بهبود کارایی شرکتها و افزایش کیفیت خدمات مالی در بازارهای مالی، می شود؛ اما منجر به خطرات مالی و غیر مالی نیز می شود. این مقاله با رویکرد مروری به مطالعه کاربردها و خطرات ناشی از استفاده از هوش مصنوعی و مدل های مبتنی بر یادگیری ماشین در بازارهای مالی که یکی از مهمترین عرصه های اقتصادی است، می پردازد.

    کلیدواژگان: هوش مصنوعی، بازارهای مالی، فرصت ها، چالشها
  • رضا مقدم *، وهاب رستمی صفحات 164-177

    هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر توانایی مدیریت بر اجتناب مالیاتی و همچنین نقش دوره تصدی مدیریت بر این رابطه می باشد. برای این منظور از داده های شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1392 تا 1398 استفاده شده است. همچنین تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش رگرسیون خطی چندمتغیر مبتنی بر داده های پنل انجام گرفت. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می دهد که توانایی مدیریت تاثیر مثبت و معنی داری بر میزان اجتناب مالیاتی شرکت دارد. همچنین نتایج تاثیر دوره تصدی مدیر بر میزان اجتناب مالیاتی شرکت را تایید نکرده است. علاوه بر این نتایج نشان داد که دوره تصدی مدیر تاثیر مثبت توانایی مدیریت بر میزان اجتناب مالیاتی شرکت را نیز تعدیل نمی کند.

    کلیدواژگان: توانایی مدیریت، اجتناب مالیاتی، دوره تصدی
  • فروغ رزمجویی * صفحات 178-196

    تامین مالی جمعی، یک فرایند محبوب مبتنی بر اینترنت و در حال تحول است که برای پرداختن به تامین مالی مورد استفاده قرار گرفته و در تعداد معدودی از استارت آپ های صنعت بیوتکنولوژی به کار گرفته شده است. شرکت ها بمنظور درخواست کمک مالی، وضعیت خود را بر روی پلتفرم تخصصی وب (که عموما «پورتال تامین مالی جمعی» نامیده می شوند) شرح می دهند و از اعضای سایت (یعنی، «جمعیت») می خواهند تا در ازای انگیزه های مالی و غیرمالی انتخاب کنند که تمایل دارند به کدام پروژه کمک مالی کنند. در این مقاله، چشم انداز در حال تحول تجاری و نظارتی تامین مالی جمعی را بررسی می نماییم و همچنین به شناسایی مطالعات موردی در مورد کاربرد صنعت بیوتکنولوژی می پردازیم. ما دریافتیم که از مکانیسم های تامین مالی جمعیت متنوعی استفاده شده است و این استراتژی تامین مالی جایگزین می تواند در طی تحقیقات اولیه یا آزمایشات بالینی اولیه، یک گزینه عملی برای استارت آپ های بیوتکنولوژی ارایه نماید. یک کمپین تامین مالی جمعی موفق می تواند با جذب سرمایه گذاران فرشته یا سرمایه گذاری خطرپذیر، زمینه را برای مراحل بعدی تشکیل سرمایه در شرکت مساعد نماید، زیرا نشان می دهد که این تجارت یا پروژه کامیاب است. با این حال، تامین مالی جمعی مانند سایر اشکال تشکیل سرمایه، قبل، حین و بعد از برگزاری کمپین، مستلزم برنامه ریزی و اجرای دقیق است. استراتژی هایی که به کاربرد خلاقانه و تحول آفرین فناوری و شبکه های اجتماعی دسترسی دارند، می توانند اثبات کنند که جایگاه منحصر به فردی برای تشکیل سرمایه در استارت آپ های بیوتکنولوژی دارند؛ استراتژی هایی که در عین حال قدرت نفوذ کامل دارند.

    کلیدواژگان: تامین مالی جمعی، سرمایه گذاران فرشته، تامین مالی بیوتکنولوژی، استارت آپ ها، بازاریابی رسانه اجتماعی
  • زهرا هاشمی، سهیلا شهرستانی *، محمود معین الدین صفحات 197-215

    پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر فلات زدگی شغلی بر رفاه ذهنی حسابداران با نقش تعدیلی هوش هیجانی در دوره زمانی 1400-1401 انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از جنبه مطالعه کیفی، از بعد فرایندی کمی و از نظر روش گردآوری داده ها از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از حسابداران شاغل در واحدهای صنعتی مستقر در شهرستان فارس بوده که از طریق روش نمونه گیری در دسترس و با استفاده از جدول تحلیل توان، تعداد نمونه 114 نفر تعیین گردید. برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه بهره گرفته شد. در نهایت 114 پرسشنامه تکمیل و از روش معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی و نرم افزار Smart-PLجهت آزمون فرضیات و ارایه نتایج پژوهش استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که فلات زدگی شغلی (ساختاری و محتوای) بر رفاه ذهنی حسابداران تاثیر معکوس و معناداری دارد. از طرفی یافته های پژوهش دلالت بر رابطه مستقیم و معنادار بین هوش هیجانی و رفاه ذهنی حسابداران داشت. همچنین نتایج حاکی از این بود که هوش هیجانی بر رابطه بین فلات زدگی ساختاری و رفاه ذهنی تاثیر معناداری دارد، اما تاثیر تعدیلی هوش هیجانی بر رابطه بین فلات زدگی محتوایی و رفاه ذهنی حسابداران مورد تایید واقع نشد.

    کلیدواژگان: فلات زدگی شغلی، رفاه ذهنی، هوش هیجانی
  • سیمین اصغری نژاد *، مهرشاد مومنی صفحات 216-220

    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روان درمانی در کاهش اضطراب دانش آموزان ابتدایی ناحیه2 شهرستان زاهدان است که به صورت توصیفی-همبستگی در اسفند 1401 با بهره گیری از پرسشنامه محقق ساخته اضطراب و روان درمانی که دارای 3 سوال 3 گزینه ای با ضریب آلفای کرونباخ712/0 استفاده شده است،جامعه ی آماری ما در پژوهش حاضر کل دانش آموزان دبستان شاهد شهرستان زاهدان با 672دانش آموز می باشد که تعداد 158 نفر به عنوان نمونه آماری به شیوه تصادفی انتخاب شدند، براساس استنباط انجام شده می توان نتیجه گرفت که روان درمانی در افزایش انگیزه، رشد اعتماد به نفس، یادگیری دانش آموزان ابتدایی ناحیه2 شهرستان زاهدان موثر است پیشنهاد می شود در پژوهش های آتی پیرامون مساله ی تاثیر روان درمانی بر کاهش افسردگی مقالاتی نوشته شود.

    کلیدواژگان: روان درمانی، اضطراب، دانش آموزان ابتدایی ناحیه2 شهرستان زاهدان
  • مجید بیک زاده، علی قربانیان، هاتف حمداللهی* صفحات 221-228

    در حالیکه جنبه های متعددی از سازمان ها شایسته مطالعه سیستماتیک هستند، بایستی همیشه این واقعیت را در ذهن داشت که کار سازمان ها توسط افراد انجام می شود، بنابراین پرداختن به منابع انسانی به عنوان با ارزش ترین دارایی سازمان ها امری شایسته و بایسته است. ارایه خدمات، اجرای سیاست ها و اعمال مقررات دولت ها توسط کارکنان آن انجام می شود و به دلیل حجیم و گسترده بودن کار، سازمان های دولتی در ابعاد و اندازه های متنوعی قرار دارند. بعضی ها مانند بخش دفاعی، خدمات بهداشتی و انسانی، امنیت داخلی و آموزش و پرورش، دارای هزاران نفر کارکنان و واحدهای متعدد با کارکردهای مختلف هستند. سازمان های دولتی در خلاء کار نمی کنند. آنها بخشی از جامعه گسترده و نظام سیاسی هستند که هر دو به سرعت در حال تغییر هستند و تاثیرات قابل توجهی را بر موضوعات مرتبط با منابع انسانی در سازمان های بخش دولتی دارند. پیامدهای بسیاری از عوامل محیطی تاثیرات عمده ای را برای مدیریت کارکنان بخش دولتی دارد. در سازمان های ارایه دهنده خدمات عمومی مسایل منابع انسانی خاص این حوزه وجود دارد . در این پژوهش ابعاد مدیریت منابع انسانی بخش دولتی مورد بررسی قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: مدیریت منابع انسانی، بخش دولتی، روند تاریخی، رویکردها
  • سیما روشنائی * صفحات 229-239

    هدف پژوهش، مطالعه مسیولیت اجتماعی کارکنان شهرداری سمنان در امور فرهنگی است. در این پژوهش، برای دستیابی به مدل مسیولیت اجتماعی کارکنان سازمان در امور فرهنگی از روش کیفی تیوری داده بنیاد استفاده شده است که مبنای اصلی جمع آوری اطلاعات در این روش، انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته با افراد آگاه و متخصصان در حیطه موضوعی موردنظر است. نمونه گیری مورد استفاده در این مقاله، نمونه گیری نظری بوده است. پس از انجام مصاحبه ها و جمع آوری اطلاعات، کدهای به دست آمده در بخش-های مختلف، تجزیه وتحلیل شده و پس از انجام مراحل سه گانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی مدل نهایی توسط محققان این مقاله به دست آمده است. مدل نهایی از مجموع مقوله محوری، شرایط علی، شرایط مداخله گر، راهبردها و در نهایت، پیامدها و نتایج حاصل از مسیولیت اجتماعی کارکنان سازمان در امور فرهنگی تشکیل شده است. هرکدام از این شرایط و عوامل تشکیل دهنده مدل دارای متغیرها و مقوله هایی هستند که توجه به آن ها تحقق هدف نهایی بانکداری کارآفرینانه را موجب می شود.

    کلیدواژگان: مسئولیت اجتماعی، امور فرهنگی، شهرداری سمنان
  • احسان علائی فر * صفحات 240-255

    بر اساس تخصیص منابع شرکت و الگوهای رفتاری سرمایه گذاری، شرکت ها دارای یکی از دو نوع استراتژی آینده نگران و مدافعان هستند که نوع استراتژی می تواند بر سیاست وجه نقد شرکت ها تاثیر گذار باشد. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر استراتژی تجاری بر سیاست وجه نقد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای آزمون فرضیه پژوهش از اطلاعات مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی بین سال های 1393 تا 1398 استفاده شده است، به طوری که پس از اعمال محدودیت های موردنظر در این پژوهش، نمونه نهایی متشکل از 165 شرکت انتخاب گردید. پس از اندازه گیری متغیرهای پژوهش از تجزیه تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره و تکنیک های آماری داده های، برای آزمون فرضیه های پژوهش استفاده شد. آزمون فرضیه ها نیز با استفاده از نرم افزار اقتصادسنجی Eviews و تکنیک های آماری داده های تلفیقی صورت پذیرفته است. آینده نگران وجه نقد بیشتری نسبت به مدافعان نگهداری می کنند. همچینن نتایج نشان داد انحراف وجه نقد واقعی از بهینه برای آیندهنگران بیشتر از مدافعان است. در نهایت، ارزش بازار وجه نقد برای مدافعان بیشتر از آیندهنگران است.

    کلیدواژگان: استراتژی تجاری، آینده نگران، مدافعان، سیاست وجه نقد
  • نوید احمدی *، امیررضا استخریان حقیقی صفحات 256-268

    این مطالعه به بررسی روش مورد نیاز جهت دستیابی به مزایای رقابتی در زنجیره تامین دیجیتال می پردازد. علاوه بر این، به بررسی این که چگونه تحولات دیجیتال شرکت ها می تواند فناوری های هوشمند را ایجاد کرند و منجر به بهبود عملکرد روابط گردد، نیز پرداخت. نتایج بررسی در 280 شرکت کوچک و متوسط نشان داد که تحول دیجیتال شرکت ها به تنهایی نمی تواند عملکرد روابط را افزایش دهد و این مساله باید همراه با فناوری های هوشمند به منظور دستیابی به این هدف باشد. این امر بدین معناست که فناوری های هوشمند به طور کامل ارتباط بین تحول دیجیتال و عملکرد رابطه را وساطت می کند.

    کلیدواژگان: عملکرد رابطه، تحول دیجیتال، فناوری های هوشمند، زنجیره تامین دیجیتال، همکاری
  • کمیل رحیمی پاشاکلائی * صفحات 268-284

    هدف این مقاله حول دو محور است: (1) بررسی برخی از مسایل اصلی در مورد طبقه بندی ارزهای دیجیتال (2) شناسایی رویه های حسابداری و استانداردهای مرتبط با ارزهای دیجیتال. این مقاله دو نوع مختلف ارز دیجیتال را مورد بحث قرار می دهد، از جمله: ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) ها و رمزارزهای خصوصی مانند بیت کوین. یافته های این مطالعه نشان می دهد با وجود اینکه میزان تخمینی ارزش بازار ارزهای دیجیتال در سال 2022، 200 میلیارد دلار بود، استانداردهای حسابداری فعلی به طور دقیق رفتار حسابداری ارزهای دیجیتال را پوشش نمی دهند. این مقاله مفهومی نیاز حتمی به یک استاندارد حسابداری برای ارایه راهنمایی در مورد شناسایی، طبقه بندی، اندازه گیری و نمایش ارزهای دیجیتال را به تصویر می کشد. در این میان، برای جلوگیری از رویکردهای حسابداری جهانی ناسازگار می توان استانداردهای حسابداری موجود را برای گنجاندن ارزهای دیجیتال اصلاح کرد.

    کلیدواژگان: حسابداری، بلاک چین، رمز ارز، رمز ارز بانک مرکزی، ارزهای دیجیتال، فناوری غیرمتمرکز، حسابداری سه گانه
  • بهاره حیدری، محمدعلی کیانی * صفحات 285-297

    عدم توازن در تولید و مصرف انرژی در کشور باعث ناترازی شدید در این حوزه شده است. این ناترازی، علاوه بر اثرات اقتصادی و اجتماعی، از نظر امنیتی نیز موجب نگرانی است. عوامل مختلفی مانند صنعتی شدن کشور، افزایش جمعیت، رشد تولید خودرو، تغییر در سبک زندگی و افزایش تقاضا برای سفر پس از محدودیت های ناشی از کرونا، باعث افزایش قابل توجه تقاضای بنزین شده است. از آنجایی که تولید بنزین در ده ابرپالایشگاه فعلی کشور، حداکثر 115 میلیون لیتر در روز است و این به معنای آن است که مصرف بیش از این مقدار، می تواند کشور را به مرحله واردات بنزین سوق دهد. عدم عدالت در توزیع و بهره مندی از حامل های انرژی، به ویژه بنزین، همچنان به عنوان یک اضطرار ملی مطرح است. بنزین را می توان حساس ترین کالای عمومی دانست که دارای ارزش سیاسی است و تغییرات قیمتی آن، حتی سیاست دوباره آربیتراژ هم تصمیمی پر ریسک بوده و به سرعت می تواند به اعتراضات گسترده اجتماعی منجر شود. پژوهش حاضر با هدف تحلیل ناترازی در فرآورده های نفتی با تاکید بر ناترازی بنزین و مبتنی بر روش توصیفی- تحلیلی تدوین شده است. جمع آوری داده ها و اطلاعات نیز به شیوه کتابخانه ای و اسنادی و رجوع به آمارهای رسمی بوده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که اضلاع فرآیند حکمرانی انرژی در ایران ناقص و سیاستگذاری ها و فرآیند تنظیم گری، مبتنی بر شواهد و واقعیت های میدانی نبوده است. عدم توسعه پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها، عدم تعادل میان عرضه و تقاضای روزافزون انرژی، انتظارات تورمی وابسته به بنزین، سهل الوصول بودن منابع، عدم تناسب میان قیمت واقعی تولید و فروش آن، نبود تنوع در سبد سوخت های مصرفی، استاندارد پایین در خودروهای تولیدی، پایین بودن قیمت حامل های انرژی در ایران به نسبت همسایگان و رشد قاچاق سوخت، از جمله مهمترین دلایلی است که کشور را در وضعیت ناترازی بنزین قرار داده است. طبعا مدیریت این ناترازی نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت و اولویت ملی است؛ چرا که پیامد ناترازی انرژی، نارضایتی عمومی است و از این رو اساس فلسفه حکمرانی به مخاطره می افتد.

    کلیدواژگان: ناترازی بنزین، یارانه بنزین، عدالت توزیعی، حکمرانی انرژی، نارضایتی اجتماعی، امنیت ملی
  • ماشاالله ولی خانی*، علیرضا خدادادی صفحات 298-304

    الگوی خط مشی شرکت های دولتی مشابه هر خط مشی دولتی، باید به دقت طراحی شود تا منجر به توسعه نوآوری شود. پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل قابلیت های پویا جهت توسعه اکوسیستم نوآوری صورت گرفت. روش پژوهش بر اساس هدف، بنیادی، از نظر گردآوری داده ها آمیخته اکتشافی و با رویکرد استقرایی- قیاسی انجام شده است. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و همچنین مدیران و کارشناسان با تجربه شرکت های دولتی کشور است. داده ها با استفاده از تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در این تحقیق مشخص گردید که شرکت های دولتی ایران در جهت تقویت قدرت رقابت پذیری خود نیاز مبرم یه نوآوری در خدمات دارند و در این راه نیازمند اکوسیستمی از عناصر هستند که در اثر تعامل آنها با یکدیگر همواره شاهد نوآوری در خدمات باشند.

    کلیدواژگان: خط مشی گذاری، اکوسیستم نوآوری، شرکت های دولتی، الگو
  • محمد عبداللهی کیوانی، ملک تاج ملکی اسکوئی * صفحات 305-316
  • حمیدرضا جعفری دهکردی، نعمت الله عالی پور * صفحات 317-341

    سیستم های اطلاعاتی حسابداری نقش مهمی در کمک به سازمان ها برای پذیرش و حفظ یک موقعیت استراتژیک دارند. افزایش استفاده از سیستم اطلاعات حسابداری((AIS از طریق همکاری سازمان ها و نهادهای مربوطه در ترویج سیستم اطلاعات حسابداری و مزایای آن در هنگام حوادث مخرب مانند همه گیری کووید19 امکان پذیر است. در دهه قبل تاثیرات رو به رشد سیستم های اطلاعاتی بر عملکرد کسب و کارها مشهود بود. در این راستا، یک سازمان موثر و کارآمد، عملکرد روزافزون خود را از طریق استفاده از سیستم های مالی مانند سیستم اطلاعات حسابداری منعکس می کند، زیرا سیستم ها ، فرآیندها را خودکار می کنند و کارایی را بهبود می بخشند. این سیستم اطلاعاتی دیلون و مکلین بر عوامل بنیادی از جمله کیفیت اطلاعات، کیفیت سیستم، کیفیت خدمات، بکارگیری سیستم و رضایت کاربر و تاثیرات آنها بر عملکرد بانک ها در تمرکز دارد. یافته ها به دست آمده ازپرسشنامه پیمایشی خود سنجی از تاثیرات معنادار کیفیت سیستم و اطلاعات بر بکارگیری سیستم حمایت می کنند اما تاثیر کیفیت خدمات را تایید نمی کنند. همچنین، استفاده از سیستم اطلاعات حسابداری به طور معناداری بر عملکرد کسب و کار تاثیر می گذارد. این مطالعه به ادبیات مربوط به سیستم های اطلاعاتی در پرتو عوامل تعیین کننده مزایای سیستم اطلاعات حسابداری کمک کرده و مدل پیشنهادی را در میان شرکت ها تایید می کند. یک ارتباط معنادار بین استفاده از بکارگیری سیستم اطلاعاتی حسابداری و رضایت کاربران همراه با روابط معنی دار بین استفاده از بکارگیری سیستم اطلاعاتی حسابداری و کیفیت اطلاعات و کیفیت سیستم یافت شد. یافته ها نشان داد که سیستم کیفیت بهترین پیش بینی کننده سیستم اطلاعاتی حسابداری است . محاسبات متمرکز در شرکت ها بیشتر بر کیفیت سیستم تاکید می کند تا کیفیت اطلاعات.

    کلیدواژگان: مدل دیلون مکلین، سیستم اطلاعات حسابداری، رضایت کاربر، پذیرش، بیماری کرونا