فهرست مطالب

نشریه رویکردهای نوین در علوم مدیریت
سال چهارم شماره 3 (پاییز 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/08/15
  • تعداد عناوین: 25
|
  • هانیه صالحی خنار*، محمدهادی یدالله پور صفحات 1-12

    موضوع چشم زخم و اعتقاد برآن یک امر قدیمی و مهم در فرهنگ بسیاری از ملت ها می باشد. با این وجود برخی اصل مساله چشم زخم را قبول ندارند و معتقدند امری خرافی می باشد. بسیاری از مستشرقان اشاره آیات قرآن نسبت به مساله چشم زخم را از جمله شواهد تاثیرپذیری قرآن از محیط عرب جاهلی می دانند. مقاله حاضر با روشی توصیفی- تحلیلی، اصل مساله چشم زخم را ثابت کرده و با بررسی و نقد آیات تفسیر شده به چشم زخم، به این نتیجه رسیده است که آیات مذکور هیچ اشاره ای به پدیده چشم زخم ندارد.

    کلیدواژگان: چشم زخم، نقد و بررسی، تفسیر آیات، قرآن
  • سید حمیدرضا ذاکری * صفحات 2-12

    در کشورهایی که انتخاب سیاستگذاران از طریق فرآیند انتخابات انجام می شود این فضا را برای دولت مستقر در قدرت به وجود می آورد که در زمان های نزدیک به انتخابات از اختیاراتش در جهت شایسته نشان دادن خود به رای دهندگان استفاده کند تا بتواند برای دوره های بعدی هم در قدرت بماند. این نوع از رفتار فرصت طلبانه تقریبا در تمامی کشور های دارای مردم سالاری اعم از توسعه یافته و در حال توسعه دیده می شود. در این پژوهش به بررسی وجود رفتار های فرصت طلبانه در ارتباط با نرخ ارز در بازار غیر رسمی و سال های انتخابات ریاست جمهوری و مجلس پرداخته شده است. نتایج حاکی از وجود ارتباط منفی و معنی داری میان این دو متغیر می باشد. در ادامه راهکارهایی همچون شفافیت، افزایش اطلاعات رای دهندگان، و استقلال بیشتر بانک مرکزی به عنوان عوامل کاهش دهنده رفتار های فرصت طلبانه توصیه شده اند.

    کلیدواژگان: چرخه بودجه سیاسی، انتخابات، اقتصاد سیاسی، رفتار فرصت طلبانه
  • فاطمه خلیل فام *، غلامحسین جوانمرد، علی محمد زاده صفحات 13-29

    هدف از انجام پژوهش، بررسی اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر مهارت های اجتماعی، مشکلات رفتاری و شدت علایم اوتیسم در کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 5 الی 12 ساله جامعه توانبخشی بذر امید در شهرستان عجب شیر با 35 نفر بود. نمونه آماری بر اساس طرح پژوهش در دو گروه 15 نفری با مجموع 30 نفر است. نمونه آماری با توجه به طرح پژوهشی به صورت در دسترس و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شد. نتایج نشان داد بازی درمانی شناختی رفتاری بر شدت علایم اوتیسم دارای 52/0 تاثیر است (p0/01).

    کلیدواژگان: بازی درمانی، مشکلات رفتاری، اوتیسم
  • مهدی باقری، محبوبه اعلایی * صفحات 42-54

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رهبری تحولی با انگیزش شغلی مدیران مدارس استثنایی استان قم در سال تحصیلی 1402-1401صورت پذیرفته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده و اطلاعات از طریق پرسشنامه استاندارد رهبری تحولی بس و آولیو (1985) و انگیزش شغلی مازلو (1943) جمع آوری شده است.جامعه آماری تحقیق، کلیه مدیران مدارس استثنایی استان قم به تعداد 23 نفر بود. که بر اساس جدول مورگان، تمام افراد فوق بعنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین داده های حاصل با استفاده از نرم افزار spss22 و به کمک ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. همبستگی معناداری بین رهبری تحولی وانگیزش شغلی وجود داشت (p=0/000, p<0/01)(r=.730)از بین مولفه های رهبری تحولی ، انگیزش الهام بخش بیشترین همبستگی مثبت و معنادار (r=0/711)(p=0/000, p<0/01) با انگیزش شغلی داشت همچنین واریانس انگیزش شغلی از طریق مولفه های رهبری تحولی قابل پیش بینی بود (p<0/00)با توجه به رابطه معنی دار بودن رهبری تحولی و انگیزش شغلی، می توان نتیجه گرفت که پیاده سازی سبک رهبری تحولی در بین مدیران مدارس استثنایی باعث افزایش انگیزش شغلی آنان شده و به تبع آن کارآمدی و اثربخشی ایشان افزایش می یابد.

    کلیدواژگان: انگیزش الهام بخش، انگیزش شغلی، ترغیب ذهنی، رهبری تحولی، ملاحظات فردی
  • آزاده سمائی نوروزی * صفحات 55-65

    منابع انسانی اساس ثروت واقعی یک سازمان را تشکیل می دهند. از دغدغه های مهم بنگاه های اقتصادی موفق جهان، گردآوری سرمایه انسانی فرهیخته و خردورزی است که قادر به ایجاد تحول در سازمانی که به آن متعلق هستند باشند. کیفیت و توانمندی نیروی انسانی، مهمترین عامل بقاء و حیات سازمان است. توانمندسازی کارکنان، محوری ترین تلاش مدیران در نوآفرینی، تمرکز زدایی و حذف دیوان سالاری در سازمان ها می باشد. توانمندد کردن افراد موجب می شود تا مدیران و سازمان سریع تر و بدون اتلاف منابع به اهداف خود نایل شوند. توانمندسازی موجب می شود که کارکنان، سازمان و شغل را از آن خود بدانند و از کار کردن در آن به خود ببالند. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی بوده و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه زنان شاغل در سازمان تامین اجتماعی شهر همدان که در سال 1401 در این سازمان اشتغال داشته اند. تعیین حجم نمونه مطابق با جدول گرجسی - مورگان برای جامعه با تعداد 102 نفر نمونه به تعداد 86 نفر انتخاب شدند؛ که محقق با بیش برآورد 90 تعداد پرسشنامه توزیع نمودند که تعداد 86 پرسشنامه با پاسخ های صحیح بازگشت داده شد. داده های این مقاله، به روش کتابخانه ای(با استفاده از ابزار فیش برداری) و نیز روش میدانی (با استفاده از ابزارهای پرسشنامه)،جمع آوری شده است، ابزار گردآوری اطلاعات در این مقاله، پرسشنامه محقق ساخته بود، پرسشنامه مذکور شامل دو بخش سوالات عمومی و اختصاصی که بر اساس مقیاس 5 درجه ای لیکرت (کاملا موافقم با نمره 5 و کاملا مخالفم با نمره 1) تنظیم شده بود. که روایی آن با استفاده از اعتبار صوری از طریق تعدادی از مدیران و کارشناس سازمان تامین اجتماعی تایید شد و برای تعیین پایایی در یک مطالعه مقدماتی 20 پرسشنامه در بین جامعه آماری توزیع گردید و مقدار آن 0.815 به دست آمد، پس از حصول اطمینان از پایایی و روایی، به توزیع در بین نمونه مورد مطالعه اقدام گردید. و ضریب آلفای کرونباخ برای آن که نشان از پایایی مطلوب برای جمع آوری اطلاعات تحقیق است، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS21 انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد، انتظار و انگیزش توانمندسازی، عدالت و برابری شغلی، دانش و مهارت تخصصی و توانمندسازی سازمانی بر توانمندسازی زنان تاثیر گذار است.

    کلیدواژگان: توانمندسازی، سازمان تامین اجتماعی، زنان، عدالت و برابری شغلی، توانمندسازی سازمانی
  • طاهره پورنعمتی شمس آباد *، مریم شهریور صفحات 66-78

    آیات قرانی، در موارد فراوانی به برابری انسان ها پرداخته است. ملاک برتری انسان ها تقوا می باشد نه جنسیت و نه شرایط مالی،اساس و شالوده دین اسلام برپایه عدالت است و دیه به معنای ادا کردن و در واقع همان معنای خون بها است. اما در گذر زمان و تغییر جوامع، نقش زن و مرد با تغییراتی همراه بوده است که خود دلیل بر تفاوت حقوق و تکالیف مردان و زنان، در آن زمان می باشد. در جامعه ما زنانی وجود دارند که به تنهایی بار اقتصادی خانواده را به دوش می کشند. در جامعه ای که نیازها روز به روز در حال افزایش می باشد، زنان سرپرست خانواده علاوه بر نقش همسری و مادری، موظفند نیازهای اقتصادی خانواده را برآورده سازند. از سوی دیگر، علم اخلاق که دستورالعمل های کلی برای زندگی متعالی را پیش روی ما قرار می دهد و برای آنکه انسان به کمال لایق خود نیازمند عمل به یکسری قواعد اخلاقی است؛ می تواند بابی جدید در زمینه دیه زنان سرپرست خانوار به روی ما بگشاید. چرا که در تمام اعصار تاریخی، افراد روابط خود را در چارچوب قواعد و قوانینی تنظیم می کرده اند که بخش عمده ای از این ضوابط، اخلاقی بوده اند. این پژوهش با روش میدانی و کتابخانه ای با تکیه بر آیات و فقه اسلامی و قواعد فقهی به بررسی عادلانه دیه زنان سرپرست خانوار با تاکید بر قواعد اخلاقی می پردازد.

    کلیدواژگان: دیه، زنان سرپرست خانوار، قواعد اخلاقی، فقه اسلامی
  • محمدمهدی اسلامی * صفحات 79-85

    در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قوه قضاییه را به خاطر ارتقای خودگردانی این قوه و به علت ملاحظات شریعت به شیوه خاصی سازماندهی شده است نتیجه چنین ساختاری این است که قوه قضاییه ومسایل مربوط به آن تنهایی از دولت دیده می شود. سازماندهی قوه قضاییه در جمهوری اسلامی ایران با اینکه با نیاز ارتقای خودگردانی قوه قضاییه صورت گرفته ولی در نهایت موجب وابستگی این قوه به هییت وزیران از منظر بودجه ای شده است. قانون اساسی با اینکه در اصل 57 استقلال قوای سه گانه و در اصل 156 استقلال قوه قضاییه را تایید کرده ولی راهکارهای چنین خودگردانی را برای قوه قضاییه به نحو مکفی در سایر اصول ارایه نکرده است و یکی از مواردی که در ارتباط با خودگردانی نهادی این قوه مطرح می باشد مسیله بودجه قوه قضاییه است که بی تردید هر دستگاهی از سوی مرجعی که منابع مالی خود را از آن دریافت میکند تحت کنترل خواهد بود که بر همین اساس، در اسناد بین المللی توصیه شده است که نهادهای مسیول در امر بودجه باید به بودجه پیشنهادی قوه قضاییه به نحو مطلوبی توجه نمایند پروسه کنونی تهیه و تنظیم بودجه قوه قضاییه توسط دولت استوار بر اصل وحدت بودجه ای می باشد.

    کلیدواژگان: سلامت اداری، فساد اداری، شفافیت، حاکمیت قانون، منفعت عمومی
  • محمدحسین صادقی جوزانی * صفحات 86-94

    مجازات زندان در مسیر شکست، در سالیان اخیر عدم تاثیرگذاری مجازات زندان در بازدارندگی مجرمان و بازپروری زندانیان باتوجه به روند افزایش جرم و بازگشت دوباره ی زندانیان به زندان قابل مشاهده می باشد. نبود زیر ساخت های کافی و تخصصی در زندان ها در بحث نگهداری، آموزش و بازیابی بزهکاران باعث شده است زندان نه تنها به هدف خود که جلوگیری از ارتکاب دوباره ی جرم و اصلاح مجرم می باشد نرسد، بلکه در مواردی زندان به محلی برای یادگیری جرم تبدیل شود. کمک به درمان تخصصی بزهکار و جلوگیری از ارتکاب دوباره ی جرم توسط شخص در چارچوب توجه به فعال نگه داشتن فرد در محیط جامعه و خانواده برای بازیابی خود در ادامه ی زندگی و عدم تاثیرپذیری از جرم ارتکابی او توسط دیگر افراد هدف نهایی زندان زدایی می باشد. این پژوهش با هدف کمک به حرکت در مسیر زندان زدایی در کشور و کاهش جمعیت کیفری می باشد، که با روش توصیفی – تحلیلی و روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و اسنادی انجام شده است.

    کلیدواژگان: زندان، زندان زدایی، حبس، حبس زدایی، سیاست کیفری
  • یاسین قدمی *، الیاس گرجی مهلبانی صفحات 95-102

    امروزه مالکیت داراییهای فکری درحال تبدیل شدن به یک عامل محوری برای شرکتهای دانش بنیان قلمدادمیشود. ایده های خلاقانه انسان اگرچه نامشهود است اما باید ارزش آن برای خالق اثر و ایده حفظ شود و از تعرض در امان بماند. بحث اینترنت اشیاءبه سرعت درحال تغییروتحول مشاغل بوده ودرآینده انقلابی دردنیای تجارت به پا خواهدکرد.درمقاله حاضر،ضمن تعریف موضوع به مطالعه پژوهشهای تجربی درزمینه عوامل موثردرحقوق مالکیت فکری براینترنت اشیاءوتبیین وجوه مشترک نتایج این تحقیقات پرداخته شدوعوامل:شناسایی اصول وقواعدحقوقی مالکیت فکری، شناسایی نیروهای متخصص دراین حوزه،سرمایه گذاری دراینترنت اشیاءجهت رشدتولیدو بازاریابی جهت آینده کسب وکارها اشاره شده ونتیجه گیری گردیدکه شناسایی این عوامل وپرداختن به آن موجب افزایش تولیدگردیده که درتوسعه اقتصادی نقش دارند.

    کلیدواژگان: مطالعه تطبیقی، عوامل موثر، حقوق مالکیت فکری، اینترنت اشیاء، رشد تولید
  • ابراهیم جواهری زاده، فاطمه قاسمی بنابری * صفحات 103-117

    هدف از انجام پژوهش پیش رو، مرور ادبیات در حوزه ی جذب استعدادها به سازمان ها می باشد. این پژوهش به روش مروری و به شکل کتابخانه ای انجام شده است. پژوهشگر مقالات متعددی را از معتبرترین پایگاه های اطلاعات علمی بررسی و به شکل کتابخانه ای دسته بندی کرده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد مهم ترین عوامل جذب استعدادها به سازمان ها شامل مواردی نظیر برند کارفرما، کارفرمای جذاب و موردپسند، ارایه حقوق و دستمزدهای بالاتر از سطح بازار، مزایای اختصاص داده شده به استعدادها و... می باشد که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

    کلیدواژگان: جذب استعداد، مدیریت استعداد، استعداد، سازمان
  • مجید پهلوانی قمی *، مهرداد بهزادنیا صفحات 118-132

    هدف از این پژوهش بررسی تاثیر قابلیت تحلیل کسب و کار بر عملکرد سازمانی از طریق کیفیت اطلاعات و قابلیت نوآوری شرکت پارس بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش جمع آوری داده ها توصیفی – پیمایشی و از نظر تحلیل داده ها از نوع معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان شرکت عملیات آبیاری و کشاورزی در شهر قم در سال 1401 بوده که تعداد 327 نفر از آن ها به عنوان حجم نمونه و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه 24 آیتمی وان سیدانه کوته و همکاران (2020)، بوده است. روایی محتوایی پرسشنامه به تایید جمعی از صاحب نظران رسید. هم چنین جهت بررسی روایی سازه از سه شاخص پایایی مرکب، متوسط واریانس استخراج شده و بار عاملی استفاده گردید و جهت سنجش پایایی و قابل اعتماد از آلفای کرونباخ استفاده شد که با توجه به مقدار 874/0 که بیشتر از 7/0 است از پایایی مناسبی برخوردار است . نتایج حاصل از پژوهش با نرم افزار PLS نشان می دهد که قابلیت تحلیل کسب و کار بر کیفیت اطلاعات، قابلیت نواوری و چابکی سازمانی تاثیرگذار است. قابلیت نوآوری بر چابکی سازمان تاثیرگذار است. چابکی سازمان بر عملکرد سازمانی تاثیرگذار است.

    کلیدواژگان: قابلیت تحلیل کسب و کار، کیفیت اطلاعات، قابلیت نواوری، چابکی سازمانی و عملکرد سازمانی
  • صمد بالازاده * صفحات 133-140

    این تحقیق باهدف تحلیل شایستگی های موردنیاز مدیران در راستای ارزش آفرینی منابع انسانی در سازمان های دولتی انجام پذیرفت. مدیران برای بهره مندی از منابع انسانی باید دارای شایستگی های ویژه ای باشند. شایستگی های مدیران شامل دانش، مهارت ها، نگرش ها و مشخصه های شخصی لازم برای بهبود عملکرد قلمداد می شوند. برای داشتن منابع انسانی ارزش آفرین باید مدیرانی شایسته ای داشت، که این امر مستلزم چارچوبی است که با اتکا به آن بتوان برای تحقق ارزش آفرینی منابع انسانی گام برداشت. این پژوهش به صورت مطالعات کتابخانه ای انجام شده، پس از بیان مقدمه به بررسی بیان مسیله و ضرورت پژوهش، ادبیات نظری پژوهش، مدل مفهومی پژوهش، و در آخر مقاله به نتیجه گیری و بحث می پردازد.

    کلیدواژگان: شایستگی مدیران، ارزش آفرینی، منابع انسانی، سازمان های دولتی
  • مصطفی سلیمانی فر *، زهرا فریدونی صفحات 141-149

    با توجه به افزایش توجه به مسایل زیست محیطی و تلاش برای کاهش آثار منفی صنعت بر محیط زیست، بازاریابی سبز به عنوان یک استراتژی جدید در بازاریابی شناخته شده است. بازاریابی سبز به معنای استفاده از روش ها و تکنولوژی های پایدار و دوستدار محیط زیست در فرآیند تولید و بازاریابی محصولات است. فروشگاه های اینترنتی نیز مانند دیگر صنایع، باید اقدامات لازم را برای اجرای بازاریابی سبز در فروشگاه های خود در پیش بگیرند. بازاریابی سبز در فروشگاه های آنلاین می تواند مزایای بسیاری را برای کسب و کارها به ارمغان بیاورد که در این مقاله به تفصیل به آنها پرداخته می شود. با این وجود اجرای این نوع از بازاریابی همراه با چالش هایی است که نیاز به بررسی دارد و این پژوهش آنها را بررسی می کند. در نهایت به ارایه روش ها و راهکارهایی به منظور اجرای بهینه و بهتر بازاریابی سبز در فروشگاه های آنلاین پرداخته می شود.

    کلیدواژگان: بازاریابی سبز، پایداری، فروشگاه های اینترنتی، بازاریابی
  • رومینا ایزدی، مهتاب شرافتی * صفحات 150-157

    در جامعه کنونی، برند یکی از ارکان اساسی در کسب و کار و جزء مهم و لاینفک در استراتژی بازاریابی است و بازاریابی برندها در قلب تجارت قرار دارد و ارزش نهفته در یک برند اغلب مربوط به ذهنیت و برداشت مشتری است که اورا جذب نماید هدف اصلی هرسازمان علاوه بر فروش محصول خود ، ایجاد نوعی رابطه و پیوند پایدار بین محصول و گروه خاصی از مشتریان می باشد. عصاره این رابطه پایدار، نوعی تعهد وفاداری مشتری نسبت به محصول را بدنبال دارد. برندهایی که هویت و اهداف خود را مشخص و متمایز می سازند و چهره ای ملموس و دوستانه از خود ارایه می دهند، قادرند که با مشتریان خود ارتباطی غنی و سودمند برقرار کنند و از آن که برند می تواند تاثیر زیادی بر وفاداری مشتریان داشته باشد، موضوع این تحقیق نقش وابستگی برند مصرف کننده بر مفهوم وفاداری در کاربران تلفن همراه می باشد. ابزار این تحقیق پرسشنامه است که تعداد384 پرسشنامه بین کاربران تلفن همراه در شهر کرمانشاه توزیع و برای تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون و بوسیله نرم افزارspss انجام شده است. با بررسی نتایج بدست آمده از تحلیل آماری فرضیه قدرت برند بر وفاداری مشتریان تلفن همراه در شهر کرمانشاه مورد تایید قرار گرفت.عشق به برند بر وفاداری مشتریان تلفن همراه در شهر کرمانشاه هم تایید شد. تخصیص تعهد به برندبر وفاداری مشتریان تلفن همراه در شهر کرمانشاه هم تایید شد. وابستگی به برند بر وفاداری مشتریان تلفن همراه در شهر کرمانشاه هم مورد تایید قرار گرفت.

    کلیدواژگان: ارزش درک شده، برند، تلفن همراه، رگرسیون
  • الهام صیفی* صفحات 158-170

    سرمایه گذاران هنگام تصمیم گیری جهت خرید سهام، بیشتر به ارزش بازار شرکت ها و عوامل تاثیرگذار توجه می کنند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر نقدینگی بر ارزش بازار با نقش تعدیلگر مالکیت دولتی در شرکت های بورس اوراق بهادار تهران انجام شد. جامعه آماری تحقیق، شرکت های بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1400-1392 می باشند. با استفاده از روش حذف سیستماتیک، 91 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها توسط رگرسیون داده های ترکیبی و نرم افزار Eviews انجام شد. تخمین مدل نشان داد که نقدینگی تاثیر مثبت 678/3 و ساختار مالکیت دولتی نیز تاثیر مثبت 610/9 بر ارزش بازار دارد و اثر تعدیلگر ساختار مالکیت دولتی در ارتباط نقدینگی و ارزش بازار برابر 362/21 است. لذا با توجه به نتایج به دست آمده ساختار مالکیت دولتی به تنهایی بر ارزش بازار تاثیر مثبت دارد اما اگر در کنار نقدینگی قرار بگیرد، تاثیر آن بسیار بیشتر است.

    کلیدواژگان: نقدینگی، ارزش بازار، مالکیت دولتی
  • سیمین اصغری نژاد *، مهرشاد مومنی صفحات 171-176

    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر گذاری ابعاد مدیریت بر رشد شاخص های آموزشی است که به صورت توصیفی با بهره مندی از مقالات ومنابع مرتبط با موضوع در اسفند 1401 انجام شود. مدرسه محوری یک تصمیم گیری مشارکتی در فرایند آموزشی است و باید به صورت گروهی انجام شود توان مدیریت غیر متمرکز در مدرسه رشد می یابد، در مدیریت مدرسه محور فرایند دخالت مدرسه در اداره خود بیشتر می شود،مدیریت مدرسه محور اثر بخشی فعالیت های مدرسه رابیشتر از قبل می کند که نتیجه ی آن رشد شاخص های آموزشی است،مدیریت مدرسه محور انعطاف پذیری مدرسه وهمچنین توجه به رشدمسایل آموزشی را ملاک قرار می دهد،مدیریت مدرسه محوری مردمی سازی فرایند آموزش را بیشتر از قبل می کند و نتیجه ی آن توجه به مشارکت مردم و همچنین رشد شاخص های آموزشی استمدرسه محوری از فعالیت هایی است که در آن تمرکز و فشار از یک نقطه خارج می شود و تسهیل و تقسیم کار راحت تر وتمرکز روی یک نقطه نخواهد بود،مدرسه محوری و استقرار آن سبب می شود تا میزان مشارکت نهادهای مکمل مثل خانه،خانواده،نهادهای اجتماعی تعاملشان بیشتر و در نتیجه کمک به آموزش وپرورش بیشتر از قبل می شود و نتیجه ی آن رشد شاخص های آموزشی است نتیجه ای که می توان استدلال کرد این است که با ورود نهادهای کمکی اهداف آموزش وپرورش در بسیاری از موارد قابل تحقق است،پیشنهاد می شود در پژوهش های آتی پیرامون عیامل موثر بر توسعه مدرسه محوری شناسایی شود.

    کلیدواژگان: ابعاد مدیریت، رشد شاخص، مسایل آموزشی
  • مریم عمرانی * صفحات 177-180

    در دوره ابتدایی تصمیم گرفته شد برای تغییر فضای کلاس از حافظه پروری به سمت مهارت محوری در کلاس هایی که امکانش وجود دارد تکالیف مهارت محور را جایگزین مشق شب شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی دوره های آموزشی تکالیف مهارت محور بر توسعه حرفه ای معلمان است. از این رو این پژوهش با روش شبه آزمایشی این فرآیند را مورد بررسی قرار داد. جامعه آماری شامل معلمان مقطع ابتدایی شهر مشهد که با روش نمونه گیری خوشه ای 40 نفر از معلمان انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه توانمندسازی معلمان بود. نتایج پژوهش نشان داد که دوره آموزشی تکالیف مهارت محور بر توانمند سازی معلمان تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: اثربخشی، تکالیف مهارت محور، توانمدسازی حرفه ای، دوره ابتدایی
  • احمد احمدی *، حسین علی احمدی جشفقانی صفحات 181-188

    دنیای امروز و آینده به دلیل رشد چشمگیر و فراگیری گسترده فناوری های ارتباطی، سبب کشش و جاذبه حیرت انگیز بازی های دیجیتالی شده است. بااین حال بازی های دیجیتالی به علت خصیصه ذاتی و منحصربه فرد خود با چالش های مهمی بخصوص در بخش قوانین حقوقی و حمایت های تجاری آن روبروست. حقوق مالکیت فکری از طریق نظام ثبت علایم تجاری، اسرار تجاری، اختراعات و احکام کپی رایت به حمایت از این صنعت پرداخته است. در خلق و تولید یک بازی، مجموعه تلاش های خلاقانه موضوعی و مبتکرانه ی فرد یا افرادی مورداحتیاج است و بر این اساس تعیین نوع نظام حمایتی حاکم بر این گروه از اموال فکری چالش های حقوق تطبیقی را برانگیخته است که همچنان تفاوت دیدگاه ها، در گروه های اسرار تجاری، اختراعات و بخصوص حقوق مالکیت ادبی و هنری را مناسب دانسته اند. در مقاله حاضر با روش تحقیق کتابخانه ای سعی شده به بررسی منابع و مطالعه اطلاعات موجود پرداخته و در قالب سه بخش به بررسی شرایط و چالش های قوانین این صنعت در ایران اشاره نماید. ابتدا به بررسی وضعیت کنونی قوانین حقوقی مالکیت فکری حاکم کشور در این صنعت پرداخته، بخش دوم نقش ارتباطی و جایگاه محوری قوانین در توسعه ارزش اقتصادی و رشد زنجیره ارزش تولید صنعت بازی سازی در ایران بررسی گردیده و سپس بخش سوم با بررسی قوانین برخی کشورها، عوامل تاثیرگذار در مسیر عرضه و صادرات تولیدات داخلی و دلایل حقوقی عدم تمایل شرکت های بین المللی جهت نشر جهانی بازی های تولیدکنندگان ایرانی اشاره می گردد.

    کلیدواژگان: قوانین حقوقی بازیسازی، صنعت بازی سازی، مالکیت فکری بازی، قوانین نشر بازی
  • اسدالله مهرآرا، سمیه صادقی اوانسر * صفحات 189-197

    هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین شایستگی های اخلاقی، انضباط سازمانی و تعهد سازمانی منابع انسانی سازمان های نوپا می باشد. جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارشناسان کسب و کارهای نوپا (استارت آپ ها) که موسس شرکت و یا کارآفرین هستند، تشکیل می دهند که 100 نفر از آنها شناسایی و با استفاده از جدول مورگان، تعداد 80 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها و اندازه گیری متغیرها از پرسش نامه های محقق ساخته استفاده شده که روایی آن توسط اساتید مورد تایید قرار گرفته است. به منظور اندازه گیری قابلیت اعتماد، از روش آلفای کرونباخ استفاده شده که نشاندهنده پایایی مطلوب ابزار است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، آمار توصیفی و آمار استنباطی بکار گرفته شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد شایستگی های اخلاقی با انضباط سازمانی رابطه مثبت و معناداری دارد ولی شایستگی های اخلاقی با تعهد سازمانی رابطه معناداری ندارد و تنها با در نظر گرفتن انضباط سازمانی به عنوان متغیر میانجی می توان گفت که اگر شایستگی های اخلاقی به انضباط سازمانی منجر شود، می تواند تعهد سازمانی را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این، انضباط سازمانی نیز با تعهد سازمانی نیز رابطه مثبت و معناداری دارد.

    کلیدواژگان: شایستگی های اخلاقی، انضباط سازمانی، تعهد سازمانی
  • نعمت الله عالی پور*، مهسا زنگنه صفحات 198-222

    در تیوری مالی سنتی فرض بر این است که سرمایه گذاران رفتار عقلایی دارند و با دردسترس داشتن منابع اطلاعاتی به دنبال حداکثر ساختن مطلوبیت مورد انتظار اند در حالی که دیدگاه مالی رفتاری حاکی از آن است که رفتار سرمایه گذاران، در گرو قضاوت ها، گرایش های احساسی و منابع اطلاعاتی غیر رسمی قرار می گیرد.همچنین مطالعات بسیاری نشانگر آن هستند که رفتار احساسی سرمایه گذاران بر بازار بورس تاثیر گذار است .مالی سنتی، برگرفته از نظریه اقتصادی نیوکلاسیک، جهانی تحت سلطه هم اقتصادی را این چنین فرض می کند که مردم به حداکثر رساندن مطلوبیت عقلانی هستند. در مقابل، مالی رفتاری مبتنی بر بینش روانشناسان شناختی تجربی است این افراد را به عنوان تصمیم گیرندگان "عادی" و در نتیجه ناقص می بیند که مستعد قضاوت های جانبدارانه ناشی ازتوانایی های محدود آنها در پردازش اطلاعات هستند ، تامین مالی احساسی دیدگاهی مبتنی بر وضعیت ذهن، احساس گروهی و توهم شکل گرفته توسط تجارب عاطفی افراد در صورت عدم قطعیت دارد و بر نقش احساسات ناخودآگاه در تصمیم گیری تاکید می کند درک و توضیح روابط بین احساس آگاهانه و ناخودآگاه، احساس، ادراک، تفکر و باور، نقش مهمی در مشخص کردن پویایی زیربنایی فرآیند تصمیم گیری مالی ایفا می کنند نظریه مالی(احساسی)عاطفی به عنوان یک جایگزین برای نظریه های جریان اصلی توسعه یافت که ادعا می کنند بازارها توسط فرآیندهای آگاهانه سرمایه گذاران هدایت می شوند. براساس روان کاوی، نقش فرآیندهای آگاهانه و ناخودآگاه را در تصمیمات سرمایه گذاری جستجو می کند. این مقاله توضیحات جدیدی را در مورد علل و پیش بینی بحران ها و حباب های که به طور مکرر به ویژه از دهه 2000 تجربه شده اند، ارایه می دهد. در این چارچوب، از مفاهیمی مانند روایت، احساس گروهی، شرایط ذهنی و هدف خیالی استفاده می کند که تا به امروز در مطالعات مالی گنجانده نشده است.. این مقاله اجزای اساسی نظریه را در زمینه عوامل و اثرات آن ها تجزیه و تحلیل و مدل سازی می کند. این گزارش یافته هایی را برای کمک به تنظیم کنندگان بازار، مدیران صندوق و سرمایه گذاران برای درک حباب های موجود در بازارها ارایه می دهد.

    کلیدواژگان: امور مالی عاطفی، روایات، احساس گروهی، شرایط ذهنی، هدف خیالی(هدف خارق العاده)
  • نعمت الله عالی پور*، مهسا زنگنه صفحات 223-256

    نوآوری به معنای اکتشاف و اختراع نیست، نوع آوری برداشت و درکی جدید از یک ایده یاعمل است که باعملی ساختن آن،در یک سازمان می توان به صورت یک محصول و یا خدمت جدید ارایه شود ، نوآوری، کاربردی کردن ایده های نوین ناشی از خلاقیت است. در واقع به پیاده سازی ایده های حاصل از خلاقیت که به صورت یک محصول یا خدمت جدید ارایه شود، نوآوری می گویند. وآوری در سازمان های کارآفرین به صورت رویکردی بسیار با اهمیت دنبال می شود. در گذشته تولید بیشتر و بازدهی بالاتر عامل کلیدی موفقیت در کسب و کار بود. اما امروزه کلید موفقیت در نوآوری است. کارآفرینی شامل خلاقیت، نوآوری و مخاطره پذیری است. این مطالعه به بررسی عملکرد شرکت های عمده فروشی و خرده فروشی کوچک و متوسط که نوآوری ها را در رویه های منابع انسانی، ظرفیت های نوآوری و مزیت رقابتی ادغام می کنند، می پردازد. نمونه داده ها شامل مطالعه انجام شده از 260 شرکت کوچک و متوسط است که در گذرگاه اقتصادی شرقی قرار دارند. داده ها با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و کمی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. این مطالعه رابطه معنی داری بین نوآوری ها در رویه های منابع انسانی، ظرفیت های نوآوری، مزیت رقابتی و عملکرد شرکت های بزرگ و کوچک ها یافت. عوامل موفقیت معنادار نوآوری ها در رویه های منابع انسانی به طور غیر مستقیم بر عملکرد شرکت های بزرگ و کوچک ها از طریق میانجیگری ظرفیت های نوآوری و مزیت رقابتی تاثیر می گذارد. این نتایج به اثربخشی توسعه بلندمدت و عملکرد تجاری کمک می کند، زیرا در عصر نوآوری دیجیتال ، عوامل بنیادی منابع انسانی و ظرفیت های نوآوری در صنعت بسیار رقابتی فعلی تشدید می شوند.

    کلیدواژگان: عملکرد شرکت های بزرگ و کوچک، نوآوری در رویه های منابع انسانی، ظرفیت های نوآوری، مزیت رقابتی
  • سعید عمورضایی، حسین اسلامی مفیدآبادی *، مرضیه ابراهیمی شقاقی صفحات 257-280

    این مطالعه باهدف بررسی نقش و جایگاه مولفه‌های روان شناختی و الزامات شغلی بر عملکرد مدیران مالی با تاکید بر فناوری‌های مالی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام‌شده است. بنابراین این مطالعه از منظر ماهیت بنیادی – کاربردی و از منظر نوع تحقیق جزء تحقیقات آمیخته (کمی –کیفی) است. در این مطالعه جامعه آماری را 144 نفر از مدیران مالی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تشکیل دادند که از طریق فرمول کوکران و در حین پژوهش انتخاب شدند. همچنین، ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش شامل پرسش‌نامه‌ای بود که در اختیار آن مدیران قرار گرفت و روایی و پایایی آن موردبررسی قرار گرفت. در ادامه تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمعیت‌شناختی، میانگین و انحراف معیار، آمار استنباطی شامل؛ همبستگی و آزمون‌های برازش مدل و روابط بین متغیرها به ترتیب به‌وسیله نرم‌افزار SPSS و Smart PLS انجام شد. نتایج مطالعه در بخش روایی و پایایی پرسش‌نامه نشان داد که این پرسش‌نامه با مقادیر به‌دست‌آمده 79/0 و 78/0 از اعتبار خوبی برخوردار است. در ادامه اثرات مستقیم و غیرمستقیم نشان داد که مولفه‌های الزامات شغلی، مولفه‌های روان‌شناختی و فناوری‌های مالی اثرات مثبتی بر روی عملکرد مدیران مالی می‌گذارد. همچنین، مشخص شد که فناوری‌های مالی نقش میانجی مثبت و معناداری را در رابطه بین مولفه‌های روان‌شناختی و الزامات شغلی با عملکرد مدیران مالی ایفا می‌کند. بنابراین، می‌توان چنین نتیجه گرفت که بهبود سطح هر یک از این مولفه‌ها می‌تواند موجب بهبود عملکرد تمامی مدیران مالی در جهت پیاده‌سازی راهبردهای خود در سازمان مورد هدف خود شود.

    کلیدواژگان: مولفه های روان شناختی، الزامات شغلی، عملکرد مدیران مالی، فناوری مالی، بورس اوراق بهادار تهران
  • میثم رودی*، نقی فاضلی، آرزو خسروانی صفحات 281-295
    هدف

    از آنجا که استقلال مهم ترین ویژگی حسابرس است می خواهیم این ویژگی را در موسسات حسابرسی گسترش و توسعه دهیم بنابراین هدف ما ، ارایه راهکار کاربردی و اجرایی جهت حفظ استقلال در موسسات حسابرسی است .

    روش

    ما با استفاده از روش دلفی فازی نظرات خبرگان را در سال 1401در این خصوص جمع آوری و جمع بندی کردیم .

    یافته ها

    خبرگان بیان کردند که از 34ویژگی های استقلال حسابرس بجز8مورد در موسسات حسابرسی قابل اجراست .

    بحث و نتیجه گیری

    اگر این ویژگی ها در یک جا جمع نشود و به صورت پراکنده وانفرادی تحت عنوان استقلال حسابرس باشد ونه استقلال موسسات حسابرسی ، کمتر میتوانیم شاهد استقلال موسسات حسابرسی باشیم ، هم چنین در حال حاضر تنها جاییکه میتوان ویژگی های استقلال را تحت یک مدل و الگوی کاربردی و اجرایی جمع بندی و لحاظ نمود در رتبه بندی موسسات حسابرسی است که این مورد توسط جامعه حسابداران رسمی انجام می پذیرد .اگر این ویژگی ها ومعیارها دررتبه بندی موسسات حسابرسی لحاظ و به صورت عملی به کارگرفته شود می توانیم از این راه استقلال موسسات حسابرسی را بالاتر برده و حفظ نماییم .رتبه بندی موسسات حسابرسی میتواند با درنظر گرفتن ویژگی های استقلال مناسب تر شود و توزیع عادلانه کارها را به ارمغان بیاورد .

    کلیدواژگان: استقلال موسسات حسابرسی، رتبه بندی موسسات حسابرسی، انتخاب موسسات حسابرسی
  • مرتضی پارسامنش * صفحات 296-307

    زندگی در شهرهای سده بیست و یکم بدون تحقق هوشمند سازی امکان پذیر نیست.استفاده از استعاره اکوسیستم در حوزه های اجرایی و اقتصادی به طور روزافزون در حال گسترش است و برای مطالعه حوزه های مختلف مدیریتی از جمله نوآوری، کسب و کار و کارآفرینی استفاده شده است. ویژگی تکامل در اکوسیستم ها بیشتر مورد توجه واقع شده است. تغییرات قابل توجه در طی سالیان گذشته، در حوزه فن آوری اطلاعات دنیا باعث گردیده تا برخی کشورهای درحال توسعه با درک زمینه های جدید ایجاد شده، برنامه ریزی همه جانبه ای در زمینه نوآوری های مختلف به کار گیرند و با استفاده ازفن آوری اطلاعات موجب رشد ضریب اقتصادی و اجتماعی خود شوند و فاصله خود را با کشورهای توسعه یافته کمتر کنند.دولت های این کشورها جایگاه بسیار مهمی در کیفی سازی آن دارند.

    کلیدواژگان: اکوسیستم، دولت، نوآورانه، اقتصاد
  • ماهرخ لطف الهی حق*، شوانه عبدالهی صفحات 308-320

    فرهنگ سازمانی به دلیل ماهیت اثرگذاری قوی که می تواند بر رفتار و عملکرد اعضاء سازمان داشته باشد، نقش مهمی در کنترل درونی رفتارهای کارکنان و پیشگیری از بروز فساد اداری دارد. پژوهش حاضر به منظور بررسی عوامل فرهنگ سازمانی براساس مدل هافستد در سازمان های دولتی، در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان غربی انجام شده است. این پژوهش از جنبه هدف، کاربردی و نیز توسعه ای و از نظر ماهیت، توصیفی پیمایشی است. یافته های تحقیق حاصل جمع آوری اطلاعات از 448 نفر جامعه آماری و نمونه ی 208 نفری از کارکنان به روش تصادفی ساده می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد بین فاصله قدرت و فساد اداری در سازمان های دولتی رابطه ی معنادار وجود دارد که اندازه ی این رابطه 020/0 می باشد؛ هم چنین بین ابهام گریزی و فساد اداری در سازمان های دولتی رابطه ی معنادار وجود دارد که اندازه ی این رابطه صفر می باشد؛ در حالی که رابطه ی معنادار بین فردگرایی و فساد اداری در سازمان های دولتی وجود ندارد که اندازه ی این رابطه 702/0 می باشد.

    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی مدل هافستد، فساد ادارای، فاصله قدرت، فردگرایی، ابهام گریزی