فهرست مطالب

نشریه رویکردهای نوین در علوم مدیریت
سال دوم شماره 1 (بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/02/18
  • تعداد عناوین: 13
|
  • فهیمه میرزایی * صفحات 1-16

    هدف از پژوهش حاضر ارزیابی عوامل چالش برانگیز امنیت ارتباطات اطلاعات از منظر حسابرسان بر اساس مدل کوبیت 5 است . روش پژوهش حاضر پیمایشی است، جامعه آماری این پژوهش مدیران موسسات حسابرسی معتمد بورس دارای رتبه الف هستند که به تعداد 60 نفر می باشد بر اساس فرمول کوکران 45 نفر از مدیران به عنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند . ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق خواهد بود که در این پژوهش روایی آن توسط متخصصان حرفه حسابرسی تایید شد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 797/0 بدست آمد که نشان از پایایی خوب پرسشنامه دارد . در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون رتبه بندی داده های کیفی استفاده شد.نتایج نشان داد فعال کردن یک رویکرد کل نگر در مرتبه اول ، استفاده از یک چارچوب مجتمع و واحد در مرتبه دوم ، پوشش سراسری کسب و کار (سازمان) در مرتبه سوم، تفکیک مدیریت از حاکمیت درمرتبه چهارم و در نهایت برآورده کردن نیازهای ذینفعان در مرتبه آخر قرار گرفته اند.

    کلیدواژگان: امنیت ارتباطات اطلاعات، حسابرسی و کوبیت 5
  • میثم دعایی، کاظم دهناد * صفحات 17-23

    پژوهش حاضر به بررسی تاثیر هوش هیجانی بر تصمیم گیری مالی، پرداخته است. این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه مورد نظر پژوهش حاضر، کلیه سرمایه گذاران بورس اوراق بهادار تهران می باشد، لذا جامعه نامحدود بوده و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان، 384 نفر تعیین شده است که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد می باشد. داده های تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS 21 و Lisrel 8.80 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از دو بخش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج تحقیق تاثیر معنادار هوش هیجانی بر تصمیم گیری مالی را نشان می دهد؛ به طوری که خودآگاهی بر تصمیم گیری مالی با ضریب 3.38 درصد، کنترل هیجانات بر تصمیم گیری مالی با ضریب 10.66 درصد، انگیزش بر تصمیم گیری مالی با ضریب 5.79 درصد، همدلی بر تصمیم گیری مالی با ضریب 5.10 درصد و مهارت های اجتماعی با ضریب 19.67 معناداری را نشان می دهد.

    کلیدواژگان: هوش هیجانی، تصمیم گیری مالی
  • انور ابراهیمی *، شهره پنجستونی صفحات 24-33

    بسیاری از صاحبان نظر واندیشه ، پژوهشگر و متفکر از دنیای پر پیچیده امروزی به عنوان عصر عدم تداوم یاد می کنند. عصر عدم تداوم یعنی اینکه تجارب و راه حل های گذشته برای مسایل امروز و آینده سازمان مفید و کارگشا نیستند بنابراین باید به شیوه ای دیگر اندیشه کرد و جهت اداره سازمان به دنبال راه حل های جدیدی بود تا قادر باشیم خدمات و کالا ها را با قیمت مناسبتر و کیفیت بهتر در اختیار متقاضیان قرار دهیم در واقع موتور اقتصاد مدرن نتیجه کارآفرینی، خلاقیت، نوآوری و کسب و کارهای مخاطره آمیز است.یعنی در هر سازمان اگر بستر کارآفرینی فراهم آید اشتغال زایی ایجاد می شود و عامل انتقال فن آوری وتکنولوژی می گردد. کارآفرینی استراتژیک، به سازمانها کمک می کند تا به نحوی خود را مستقر کنند که قادر باشند به انواع تغییرات محیطی مهم، واکنشی مناسب نشان دهند و فراتر از آن اینکه، به سازمان کمک می کند تا مزیت نسبی رقابتی پایدار خود را گسترش دهد و این مهم تنها از طریق ایجاد «جریانهای مداوم نوآوری» در سازمان عملی می گردد. در مقاله حاضر با هدف معرفی کارآفرینی استراتژیک و نقش و اهمیت آن در خلق مزیت رقابتی، ضمن مروری استنادی اما مختصر بر ادبیات موضوعی مربوط به کسب و کار وکارآفرینی مدیریت استراتژیک و موضوعات مرتبط با آنها، به چالشهای کسب و کار وکارآفرینی استراتژیک پرداخته و راهکارهایی جهت تواناسازی آن ارایه شده است.

    کلیدواژگان: کارآفرینی، کسب و کار، استراتژیک، نوآوری، توسعه
  • تارا امیری *، فواد حسنی یکتا صفحات 34-48

    مساله ارزیابی عملکرد سالیان زیادی است که محققان و کاربران را به چالش واداشته است بخشی از شاخصهای عملکرد سازمانی، شاخصهای مالی است که جهت اندازه گیری عملکرد مالی مورد استفاده قرار میگیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی رابطه بین مسیولیت پذیری اجتماعی شرکت با عملکرد مالی با نقش میانجی سرمایه فکری در شرکتهای بیمه خصوصی شهرستان سنندج است. تعداد جامعه آماری 150 نفر از کارکنان که از این تعداد، 108 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است. این پژوهش بر حسب روش، توصیفی و از شاخه همبستگی، به لحاظ زمانی تک مقطعی و از نظر هدف، کاربردی است. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های استاندارد مسیولیت پذیری اجتماعی شرکت، سرمایه فکری و عملکرد مالی می باشد. جهت تعیین روایی پرسشنامه ها از روش روایی صوری و روایی سازه، و برای سنجش پایایی پرسشنامه ها از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافته-های مهم پژوهش حاکی از تاثیر مثبت و معنادار مسیولیت پذیری اجتماعی شرکت بر عملکرد مالی، مسیولیت پذیری اجتماعی شرکت بر سرمایه فکری و سرمایه فکری بر عملکرد مالی است. همچنین نتایج تحلیل مسیر حاکی از تایید نقش میانجی جزیی سرمایه فکری در رابطه بین مسیولیت پذیری اجتماعی شرکت با عملکرد مالی است.

    کلیدواژگان: مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت، سرمایه فکری، عملکرد مالی
  • زهره آقامحمدلو *، شمس الدین نیک منش، اشرف رحیمیان صفحات 49-60

    هدف از انجام این تحقیق مقایسه سرانه تعداد تست ها، تعداد موارد ابتلا و تعداد موارد فوتی ویروس کووید 19 در کشورهای درگیر (مقایسه رهبری زنان با رهبری مردان) می باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه ای (پس رویدادی) بود که به صورت مقطعی انجام شد.لذا از بین تعداد کشورهای های دارای مدیریت مرد و مدیریت زن تعداد 18 کشور (9 کشور تایوان، آلمان، نیوزیلند، دانمارک، فنلاند، کره جنوبی، نروژ، ایسلند و هنگ کنگ (رهبری خانم ها) و 9 کشور ایران، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، چین، ترکیه و سوید (رهبری آقایان) به صورت هدفمند انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق، آمار روزانه و ماهانه در خصوص تعداد مبتلایان، فوت شدگان و بهبود یافتگان مبتلایان به کووید 19 و نحوه مقابله و پیشگیری ویروس کووید 19 در کشورهای مورد بررسی از شروع ایپدمی تا پایان سال 2020 در این تحقیق بود. تحلیل آماری بر اساس نرم افزار SPSS22 صورت پذیرفت. نتایج نشان داد نتایح نشان داد در سرانه تعداد تست ها ویروس کووید 19 در کشورهای درگیر، کشورهایی که دارای مدیریت زنان و مدیریت مردان تفاوت معنی داری وجود نداشت. هر چند با توجه به سرانه مشاهده شده عملکرد کشورهای دارای مدیریت زنان نسبت به کشورهای دارای مدیریت مردان وضعیت بهتری داشت. همجنین نتایج نشان داد سرانه تعداد موارد ابتلا ویروس کووید 19 در کشورهای درگیر، کشورهایی که دارای مدیریت زنان بودند به نسبت کشورهایی که داری مدیریت مردان بودند عملکرد بهتری داشتند. در نهایت نتایج نشان داد سرانه موارد فوتی ویروس کووید 19 در کشورهای درگیر، کشورهایی که دارای مدیریت زنان بودند به نسبت کشورهایی که داری مدیریت مردان بودند به مراتب کمتر بود و بین کشورهای دارای مدیریت زن با کشورهای دارای مدیریت مرد تفاوت معنی داری وجود داشت

    کلیدواژگان: سرانه تعداد تست ها، سرانه تعداد موارد ابتلا، سرانه تعداد موارد فوتی، ویروس کووید 19، کشورهای داری رهبری زن یا مرد
  • سارا هندیانی *، ناصر آزاد صفحات 61-72

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مسیولیت اجتماعی ادراک شده توسط مشتریان بر تمایل آنها به انتخاب محصولات یک برند (مورد مطالعه مشتریان برند اویلا در استان تهران) انجام شده است. روش تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، مشتریان شرکت گلبرگ بهاران می باشند که از فروشگاه های مستقر در شهر تهران خرید می کنند. از جامعه ذکر شده، نمونه ای به تعداد 374 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردید و برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شد. جهت استاندارد سازی پرسشنامه از روش های روایی محتوایی و جهت تعیین پایایی آن از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی که جزیی از معادلات ساختاری است، صورت گرفت. برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماریSPSS و AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که اطلاعات تغذیه ایی بر مسیولیت اجتماعی ادراک شده، مسیولیت اجتماعی ادراک شده بر نگرش مشتری و نگرش مشتری بر تمایل مشتری تاثیر مثبت و معنادار دارد. واژگان کلیدی :

    کلیدواژگان: اطلاعات تغذیه ایی، مسئولیت اجتماعی ادراک شده، نگرش، تمایل
  • ساناز مینوکده *، منوچهر امیدواری صفحات 73-81

    در این مطالعه به تعیین الگوی ارزیابی عملکرد ایمنی پرسنل با رویکرد رضایت مندی شغلی و استرس های محیطی بر اساس مدل BSC پرداخته شده است. این مطالعه تحقیق کاربردی است که در شرکت نورد و تولید قطعات فولادی صورت گرفته است. برای گردآوری داده های پژوهش از مصاحبه و ابزار پرسشنامه استفاده گردیده است. پرسشنامه شماره یک، پرسشنامه خبره است که مبتنی بر مقایسه های زوجی طراحی شده است. پرسشنامه دوم نیز برای شناسایی روابط درونی میان بهبود عملکرد ایمنی کارکنان-عملکرد کاری مبتنی بر ماتریس تصمیم تدوین گردیده است. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا استفاده شده است. برای سنجش پایایی، ضریب سازگاری محاسبه شده است. ضریب سازگاری در تمامی موارد کوچکتر از 1/0 محاسبه گردید. جامعه آماری این تحقیق، مدیران ارشد، مدیران استراتژیک و برنامه ریزی، خبرگان و اساتید دانشگاه ها که در زمینه مورد بحث مطلع هستند، می باشند. با توجه به امکانات موجود، هفده خبره به عنوان نمونه مورد مطالعه برآورد گردید و پرسشنامه به طور تصادفی در بین حجم نمونه برآورد شده توزیع گردید. عملکرد ایمنی پرسنل با رویکرد رضایتمندی شغلی و استرس های محیطی در صنایع ذوب با رویکرد AHP فازی ارزیابی گردید. برای اولویت بندی معیارهای اصلی ارزیابی در صنایع ذوب از تکنیک AHP با رویکرد فازی استفاده گردید. مقایسه زوجی معیارهای اصلی نشان داد بعد مشتری با وزن نرمال 335/0 از بیشترین اولویت برخوردار است. بعد رشد و یادگیری با وزن نرمال 255/0 در اولویت دوم قرار دارد. بعد فرایند داخلی با وزن نرمال 213/0 در اولویت سوم قرار دارد. بعد مالی با وزن نرمال 198/0 از کمترین اولویت برخوردار است..

    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد ایمنی، کارت امتیازی متوازن، استرس شغلی، رضایت شغلی
  • سعیده مفسری * صفحات 82-87

    هدف از انجام پژوهش حاضر پیش بینی سرمایه اجتماعی بر اساس هوش فرهنگی معلمان زن دوره متوسطه سراب بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی از نوع پیش بینی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان زن مدارس متوسطه دوره اول و دوم شهر سراب به تعداد 261 نفر که از بین آنها 160 نفر به عنوان نمونه از طریق جدول گرجی- مورگان به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) و پرسشنامه هوش فرهنگی ارلی و و آنگ (2003) برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. داده ها پس از گردآوری با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج این تحقیق نشان داد هوش فرهنگی قادر است 4/35 درصد از تغییرات سرمایه اجتماعی پیش بینی نمایند (01/0>p) همچنین ار بین مولفه های هوش فرهنگی، فراشناخت فرهنگی و رفتار فرهنگی قادرند 2/24 درصد از تغییرات مربوط به سرمایه اجتماعی را پیش بینی می کنند (01/0>p)، اما هوش فرهنگی شناختی و انگیزشی قادر به پیش بینی نیستند (05/0

    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، هوش فرهنگی
  • سمیه اشعه *، سمانه صادقیان، وحیده طبسی لطف آبادی صفحات 88-101

    امروزه تولید ارزش برای مصرف کننده، چه داخلی و چه خارجی می تواند به همان اندازه که برای طول عمر سازمان ها ضروری است، پیچیده باشد. در صنعت بانکداری نیز تقاضایی برای درک و مدیریت رابطه و تعامل با کارکنان وجود دارد که منجر به ارایه خدمات باکیفیت به مشتری و دستیابی به اهداف سازمانی می شود. از همین رو این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بازاریابی داخلی بر روی تفکر انتقادی پرسنل با نقش میانجی گری سبک های مدیریتی و نگرش های شغلی کارکنان در میان کارکنان شعب بانک صادرات خراسان رضوی انجام می گیرد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را کارکنان شعب بانک صادرات در استان خراسان رضوی به تعداد 2357 نفر تشکیل دادند که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران، تعدادی به عنوان حجم نمونه آماری مورد مطالعه قرار گرفتند. روش گردآوری داده ها کتابخانه ای و میدانی است و مهمترین ابزار پژوهش، پرسشنامه می باشد. تجزیه و تحلیل داده های توصیفی پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار استنباطی نیز از طریق نرم افزار AMOS صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بازاریابی داخلی بر تفکر انتقادی، سبک های مدیریتی و نگرش های شغلی کارکنان شعب بانک صادرات استان خراسان رضوی تاثیر دارد. همچنین تاثیر نگرش شغلی و سبک های مدیریتی بر تفکر انتقادی کارکنان بانک صادرات نیز تایید شد. در نهایت نیز مشخص شد که بازاریابی داخلی بر روی تفکر انتقادی پرسنل با میانجی گری سبک های مدیریتی و نگرش شغلی در کارکنان شعب بانک صادرات استان خراسان رضوی تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: بازاریابی داخلی، تفکر انتقادی، سبک های مدیریتی، نگرش شغلی کارکنان، بانک صادرات
  • سید فرشید میرمحمدیان توتکله * صفحات 102-111

    تحقیق حاضر با هدف آسیب شناسی نظام ارزشیابی در فدراسیون های ورزشی جمهوری اسلامی ایران و ارایه راهبردهای مناسب با استفاده از تکنیک SWOT و تحلیل سلسله مراتبی داده ها انجام شد. در این راستا در زمستان 1397 با انتخاب تصادفی 40 فدراسیون و 109 نفر از مدیران و مسیولان واحدها، پرسشنامه 40 سوالی تحقیق توسط شرکت کنندگان تکمیل شد. این پرسشنامه شامل 40 سوال در زمینه نقاط قوت (12 پرسش)، نقاط ضعف (11 پرسش)، فرصت ها (8 پرسش) و تهدیدها (9 پرسش) بود. داده های بدست آمده با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی t تک نمونه ای تجزیه و تحلیل شد. همچنین برای استخراج عوامل اثر گذار در ارزشیابی و اولویت بندی آن از روش تحلیل سلسله مراتبی AHP و برای استخراج استراتژی های مناسب در جهت رفع آسیب های نظام ارزشیابی از تحلیل SWOT استفاده شد. نتایج نشان داد که از جمله مهم ترین آسیب های داخلی موجود در نظام ارزشیابی سازمان عبارتند از؛ ماموریت و اهداف استراتژیک سازمان برای کلیه کارکنان مشخص نیست، منابع لازم برای اجرای ارزشیابی عملکرد صحیح وجود ندارد. از جمله مهم ترین آسیب های خارجی موجود در نظام ارزشیابی کارکنان سازمان عبارتند از؛ امکان دریافت مواد تشویقی و پاداش از سایر سازمانها وجود ندارد، آموزش تخصصی و دانشگاهی اختصاصی برای ارزیابان سازمان های دولتی مورد توجه نیست. نتایج نشان داد که استراتژی های بهینه برای رفع آسیب های نظام ارزشیابی در سازمان، راهبردهای تنوع (ST) می باشد و عبارتند از ST1 ارتقای توانایی ارزشیابی نیروهای ویژه سازمان با دوره های آموزشی حرفه ای و تحصیلات دانشگاهی، ST2 ارتقای مقبولیت ارزشیابی در سازمان با جلب حمایت سایر سازمان ها برای اخذ پاداش های برون سازمانی برای کارکنان، ST3 برقراری تناسب بین تلاش کارکنان در ارتقای نمره ارزشیابی با افزایش حقوق و دستمزد ایشان.

    کلیدواژگان: ارزشیابی کارکنان، تحلیل SWOT، فدراسیون های ورزشی
  • سید فهیم قافله باشی *، مرتضی هادی زاده صفحات 112-122

    امروزه رشد چشمگیر فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و گسترش تکنولوژی های نوین و فراگیری استفاده آن در زندگی روزانه اقشار مختلف مردم، این حقیقت را بر دولت ها آشکار ساخته تا اهداف و سیاست های خود را در جهت تحقق دولت الکترونیک کارآمد سوق دهند. دولت الکترونیکی می تواند بر مبنای فناوری و تکنولوژی های نوین، با اتخاذ خدمات نوآورانه جدید یا تغییر و ارتقا خدمات فعال، به میزان قابل توجه ی به بهره مندی عموم افراد و افزایش سطح رضایت مندی آنها اقدام کند. در این راستا پژوهش حاضر به منظور بررسی و رتبه بندی عوامل موثر بر تحقق دولت الکترونیک کارآمد صورت گرفته است؛ با اتکا بر ادبیات پژوهش با بررسی سه سازه به نام های: خدمات قابل ارایه در دولت الکترونیک، ارزش عمومی در دولت الکترونیک و ضرورت های کرونایی شکل گیری دولت الکترونیک به استخراج 15 عامل موثر پرداخت، عوامل مستخرج برمبنای پرسشنامه با جامعه هدف 15 نفر از خبرگان به روش دلفی در دو دور، به بررسی صحت انتخاب عوامل و رتبه بندی آن ها پرداخته است، نتیجه حاصل مشخص می سازد، سه سازه مطروحه و درنظر گرفتن عوامل زیر مجموعه خود، بر تحقق دولت الکترونیک کارآمد تاثیرگذار بوده و صحت انتخاب، 15 عامل تایید می شود. و از این بین توجه به سه عامل: طرح سوال، دریافت هزینه و افزایش کارایی در راس رتبه بندی قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: دولت الکترونیک، ارزش عمومی، دولت الکترونیک کارآمد، خدمات دیجیتال، کرونا
  • سید محمدحسین صدر طباطبایی *، محمد ترکمان صفحات 123-129

    بیمه عمر به عنوان ابزاری برای غلبه بر مشکلات یا ایجاد دوران بازنشستگی همراه با آرامش است که در بسیاری از کشورها با حق بیمه حاصل از این ارزش، منابع مالی عظیمی به دست می آید که زمینه ساز پویایی اقتصادی است و می تواند ضمن افزایش ضریب نفوذ بیمه، سطح رفاه اجتماعی و امید به آینده را افزایش دهد. از همین رو یکی از شاخص های مهم جهت بررسی عملکرد صنعت بیمه، ضریب نفوذ بیمه های عمر و سرمایه گذاری می باشد، که این شاخص بیشتر از بعد جایگاه و گستره صنعت بیمه دارای اهمیت است و پژوهش حاضر، عوامل کلیدی در بازاریابی خیابانی برای افزایش تقاضای بیمه عمر و سرمایه گذاری را بررسی می کند که استخراج متغیرهای موثر در این راهبرد می تواند در راستای افزایش ضریب نفوذ بیمه عمر و سرمایه گذاری توسط شبکه فروش شرکت های بیمه موثر باشد. در این مقاله با تمرکز بر داده های گرد آوری شده از بیمه گذاران و مطالعه و بررسی آنها سعی به تدوین استراتژی موثر بر بازاریابی خیابانی جهت افزایش ضریب نفوذ بیمه های عمر و سرمایه گذاری با استفاده از ماتریس SWOT شده است.

    کلیدواژگان: بازاریابی خیابانی، ضریب نفوذ، بیمه عمر و سرمایه گذاری، ماتریس SWOT
  • محمد محمدی خانقاهی *، مینو صفاری صفحات 130-140

    هدف اصلی این پژوهش اولویت بندی مولفه های تدریس اثربخش در دانشگاه تبریز می باشد. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اعضای هییت علمی دانشگاه تبریز(N=541) می باشد. که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 225 نفر نمونه برآورد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته که شامل 36 گویه پنج گزینه ای مطابق با مقیاس لیکرت فراهم شده بود، استفاده گردید. روایی پرسشنامه با اقتباس از منابع علمی معتبر و همچنین توسط 3 نفر از صاحبنظران و پایایی آن نیز از طریق مطالعه مقدماتی در بین 30 نفر از افراد توزیع شد و ضریب آلفای کرونباخ برابر با 93/0 بدست آمد. سپس پرسشنامه ها در میان افراد انتخاب شده توزیع گردید و پس از جمع آوری، داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS19 مورد بررسی قرار گرفت و از آزمون فریدمن برای رتبه بندی مولفه های تدریس اثربخش، استفاده گردید. نتایج نشان داد که تسلط بر مواد و محتوای درسی در اولویت اول، مهارتهای حرفه ای تدریس در اولویت دوم، قدرت ارتباط با دانشجو در اولویت سوم و ارزشیابی در اولویت آخر قرار دارد.

    کلیدواژگان: تدریس، تدریس اثربخش، ارزشیابی