فهرست مطالب

پژوهشنامه ادبیات تعلیمی
پیاپی 58 (تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/10/28
  • تعداد عناوین: 5
|
  • علی آسمند جونقانی* صفحات 1-34

    سعدی از شاعرانی است که بیش از دیگران دغدغه حکومت داری را بی محابا در شعر خود مطرح کرده است. او در تعامل و تقابل با حاکمان، عوامل متعددی را ارایه کرده است که در تثبیت و تحکیم همچنین انحطاط و سقوط حکومت ها موثرند. در این مقاله، با الگوی روش هرمنوتیک اسکینر به بررسی متغیرهای دوگانه استحکام حکومت و انحطاط و سقوط آن در لایه های متن و فرامتنی آثار سعدی و هنجارگریزی او از رسوم رایج و موجود پرداخته ایم تا برداشت دقیقی از مبانی اندیشگی و قصد و نیت مولف را از متن به دست آوریم. انجام این تحقیق به روش توصیفی و تحلیل محتوایی و مطالعه هرمنوتیک متن اسکینر بوده است. در این پژوهش به این نتیجه دست یافتیم که سعدی با آشنایی با زمینه های اندیشگی نظری اعم از هنجارهای قرآن و حدیث و هنجارهای اجتماعی قبل از خود، ضمن درک شرایط عملی موجود درباره مسایل سیاسی اجتماعی هنجارگریزی داشته است و به طور متعدد، هم به تصریح و هم به تلویح درباره علل سقوط حاکمان و دلایل تثبیت حکومت ها، راهکارهای عملی را فراروی دولتمردان و امرا قرار داده است.

    کلیدواژگان: سعدی، روش هرمنوتیک اسکینر، سقوط و تحکیم حکومت
  • سید حامد موسوی جروکانی* صفحات 35-57
    مسیله معنای زندگی ازجمله دغدغه های انسان معاصر است که بیشتر محل توجه فلاسفه و روان شناسان قرار گرفته است. مطالعه افکار حکیمان گذشته در این زمینه، پیام های مهمی را برای انسان معاصر گرفتار هیاهوی هستی درپی خواهد داشت. هدف این پژوهش، تحلیل معنای زندگی از منظر ناصرخسرو قبادیانی است. نوع نگاه آدمی به هستی می تواند نگرش وی را به زندگی آشکار کند؛ به همین سبب ایماژهای هستی در قصاید وی، شمارش و تحلیل شد. این نوع بررسی نشان داد که اصلی ترین ایماژ ناصرخسرو از هستی «مادر» و «زن» است. زن یا مادر دارای دو خصلت ظرفیت یا پذیرش و باردهی یا بردهی است. البته تصاویر دیگری در قصاید وی وجود دارد که به نوعی با این کلان ایماژ پیوند می یابند. این ایماژها هرچند دربردارنده نگاه منفی نسبت به هستی و دنیا هستند، تحلیل و مقایسه آنها با کلان تصویر هستی (مادر و زن) نشان داد که ناصرخسرو زندگی و هستی را ناپسند نمی داند؛ بلکه زیستن را امری ارزشمند تلقی می کند؛ زیرا تنها فرصتی است که در اختیار آدمی قرار گرفته است؛ اما این ارزش، ابزاری است، نه ذاتی؛ یعنی این زندگی ابزاری برای دست یافتن به «زندگی دیگر» است. از خلال این تصویر کلان، نقش یا کارکرد آدمی در هستی نیز تبیین می شود. نقش انسان در ارتباط با مادر، فرزند است و در ارتباط با زن می تواند شوهر باشد که در هر دو صورت، باید ضمن بهره مندی از مواهب هستی، مراقب دلبسته و شیفته نشدن بود. شیوه پژوهش در این اثر، تحلیل محتواست.
    کلیدواژگان: ناصرخسرو، ایماژهای زندگی، مادر زن، معنای زندگی، ارزش ابزاری
  • سیده زکیه دستمرد، محمود حیدری*، علیرضا شانظری صفحات 58-78
    طوطی نامه اثر ضیاءالدین نخشبی، عارف قرن هشتم هجری، داستانی تعلیمی، پندآموز و با موضوع محوری فریبکاری زنان، با ساختار داستان در داستان به شیوه هزار و یک شب است. موضوع اصلی بسیاری از این داستان ها، جدال بین خیر و شر و سعادت و شقاوت است و نویسنده در این داستان ها در پی رسیدن به نتیجه اخلاقی برای مخاطب است؛ به همین سبب، فرض بر این است که این ویژگی ها از یک سو با آموزه های عارفان مسلمان و ریاضت ها و مجاهدت هایی که آنها در سیر و سلوک عارفانه خویش بر نفس سرکش تحمیل می کنند و از سوی دیگر با کهن الگوهای سایه و پیرخردمند در نزد یونگ، منطبق هستند. این پژوهش به شیوه تحلیل محتوای کیفی و با رهیافت نقد روانکاوانه در پی اثبات این فرضیه و پاسخ به این پرسش هاست که «چگونه داستان های عامیانه طوطی نامه قابلیت تطبیق با دو کهن الگوی مذکور را دارند و این کهن الگوها چگونه در تکمیل فرایند ناخودآگاه جمعی و رسیدن به کمال و تعلیم مسایل اخلاقی موثر واقع شده اند؟». فرجام سخن حکایت از آن دارد که این کهن الگوها در مشاجرات طوطی و «خجسته» کاملا مشهود است. اصرار خجسته در دنیاطلبی و کام گرفتن از معشوق و بیم و هشدار از سوی طوطی به خجسته، جلوه ای از رابطه نفس اماره و نفس مطمینه است که با کهن الگوهای «سایه» و «پیرخردمند» تحلیل پذیر و درخور واکاوی است. کهن الگوی سایه در این داستان ها به صورت حماقت و نادانی، حیله و نیرنگ، خباثت، خیانت، حرص و طمع، شهوت رانی و... و کهن الگوی پیر فرزانه در هیات پادشاه، طوطی سخنگو، حکیم، وزیر، دایه، پیرزن معمر و عناصر طبیعی همچون باد و دریا نمایان می شود.
    کلیدواژگان: ادبیات تعلیمی، نقد کهن الگویی، طوطی نامه، ضیاء الدین نخشبی، پیر خردمند، سایه
  • پریسا احمدی، خلیل بیگ زاده* صفحات 79-101
    رمان های برگرفته از فرهنگ اسلامی در ادب فارسی با هدف پردازش جنبه هایی از آموزه های تربیتی و گونه هایی از مهارت های گونه های تفکر پدید آمده اند که می توان از آنها در اجتماع پژوهی استفاده کرد و به یاری آنها به جنبه های بیشتری از فلسفه وجودی انسان و گونه های تفکر دست یافت. رمان رضوی بیدارم کن از فریبا کلهر با الگوی شخصیت امام رضا (ع) مبتنی بر بایدها و نبایدهای اخلاقی و آموزه های شناختی است که مهارت های تفکر انتقادی را مانند خوداصلاحی، دگراصلاحی، داوری صحیح و تاثیر و تفسیر زمینه متن در بر دارد. پژوهش حاضر با هدف تبیین مهارت های تفکر انتقادی در رمان رضوی بیدارم کن بر پایه تفکر انتقادی لیپمن با رویکردی توصیفی  تحلیلی انجام شده است. دستاورد پژوهش، دستیابی به مهارت های تفکر انتقادی است که می تواند مخاطب را با بیان استدلال های منطقی، برخورداری از انعطاف در برخورد با روش های جدید و تکیه بر شرایط نامتعارف به درک صحیحی از متن برساند. فراشناخت متن، مرهون پرسش از تفکر مخاطب است که وی را به شناختی فراتر از شناخت معمولی رسانده است. زوایایی از داوری های صحیح در متن رمان مشاهده می شود که تفکر انتقادی و اصلاحی نویسنده دلیل اصلی آن است؛ چنانکه تفکر و استدلال مخاطب (نوجوان) را به چالش کشیده است و وی را به درکی صحیح از داوری نسبت به شخصیت امام رضا (ع) و تاثیر این داوری بر پرورش مهارت های تفکر انتقادی او در دنیای معاصر رسانده است.
    کلیدواژگان: ادبیات کودک و نوجوان، رمان رضوی، فریبا کلهر، متیو لیپمن، تفکر انتقادی
  • سجاد رحمتیان*، عصمت خوئینی صفحات 102-147
    وجود ادبیات اندرزی در فرهنگ ایرانی، ازجمله موضوعات ریشه دار و با پیشینه طولانی است؛ به طوری که در کهن ترین منابع و آثار برجای مانده از ایران باستانی نیز می توان مضامین و سخنان پندآموز را دید. با این حال و با وجود پژوهش های ارزشمندی که در سال های اخیر درباره آن صورت گرفته است، هنوز برخی موضوعات مرتبط با آن مغفول مانده و یا نیازمند نگاه و بررسی های عمیق تری است. یکی از این موضوعات، بررسی جامعه اندرزگویان در ادبیات پیش و پس از اسلام است که به شکل تامل برانگیزی دچار تحول شده اند. این پژوهش با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی و مطالعات کتابخانه ای، بیش از هر موضوع دیگری درپی پاسخگویی به این پرسش است که «در دوران پیش از اسلام در سرزمین ایران، وظیفه موعظه و ارشاد و نگارش رسالات تعلیمی، به چه افرادی تعلق داشته است؟»؛ همچنین کیفیت و عوامل اندرزگویی این افراد با استفاده از منابع و آثار برجای مانده بررسی خواهد شد. از مهم ترین یافته های این پژوهش آن است که در ادبیات پیش از اسلام، در سرزمین ایران، تنها افراد و گروه های خاصی به اندرزگویی پرداخته اند که بیشتر نیز وظیفه رهبری دینی و سیاسی جامعه را بر عهده داشته اند و این موضوع نیز خود نکات مثبت و منفی داشته است.
    کلیدواژگان: اندرز، پند، اندرزگویان، پیش از اسلام
|
  • Ali Asmand Junegany * Pages 1-34

    Saadi is one of the poets who has raised the concern of governance in his poetry more than others. In interaction and confrontation with the rulers, he has presented several factors that are effective in stabilizing and consolidating as well as the decline and fall of governments. In this article, we tried to investigate the dual variables of the strength of the government and its decline and fall in the textual and extratextual layers of Saadi's works and his deviation from the common and existing customs with the model of Skinner's hermeneutic method in order to get a precise understanding of the foundations of his thought. This research was done with descriptive method and content analysis and hermeneutic study of Skinner's text. In this research, we came to the conclusion that Saadi, being familiar with the fields of theoretical thought, including the norms of the Qur'an and Hadith, and the social norms before him, while understanding the existing practical conditions regarding social political issues, had an avoidance of norms and in many cases, both explicitly and implicitly. He has put practical solutions in front of statesmen and nobles regarding the reasons for the fall of rulers and the reasons for the stabilization of governments.

    Keywords: Saadi, Skinner's hermeneutic method, fall, consolidation of government
  • Sayyed Hamed Mousavi Jervekani * Pages 35-57
    The subject of the meaning of life is one of the concerns of contemporary man, which has been the focus of philosophers and psychologists.Studying the thoughts of the past philosophers in this field will bring important messages for the contemporary man who is caught in the chaos of existence.The purpose of this research is to analyze the meaning of life from the perspective of Nasser.whereas the way a man looks at existence can reveal her attitude to life, the images of existence in his poems were counted and analyzed.This type of study showed that the main image of Nasser is of the existence of "mother"/"woman". A woman/mother has two characteristics of capacity and conception. there are other images in his poems that somehow connect with this macro image. Although these images show a negative view of existence and the world, their analysis and comparison with the macro picture of existence (mother and woman) showed that Nasser does not dislike life and existence, but considers life as a valuable thing; because it is the only opportunity available to a man, but this value is a tool, not essential; That is, this life is a tool to achieve "another life". Through this macro image, the function of a man in existence is also explained. Man's role in relation to mother is child, and in relation to woman, it can be husband, and in both cases, one should be careful not to get attached and fascinated while benefiting from the blessings of existence
    Keywords: Nasser Khosrow, mental images of life, mother-woman, meaning of life, Ethical values
  • Zakiyyeh Dastmard, Alireza Shanazari Pages 58-78
    Tuti Namah is a lyrical allegorical prose work by Ziauddin Nakhshabi the mystic of the 8th century AH, who migrated from Khorasan to India. This story is told in the style of "One Thousand and One Nights" and with the story-within-a-story method. Since the main theme of many of these works is the conflict between good and evil, happiness and misery, and the author in these stories is looking for a moral result for the audience, it is assumed that these characteristics are on the one hand with the teachings of Muslim mystics and The austerities and worships that they impose on the rebellious soul in their mystic behavior and on the other hand, are consistent with the archetypes of the shadow and the wise old man in the eyes of Jung. The upcoming research is based on qualitative content analysis and with a psychoanalytical criticism approach, in order to prove this hypothesis and answer these questions, how the folk stories of Tutı Nameh can be adapted to the two mentioned archetypes and how these archetypes in the completion of the collective unconscious process and reaching perfection effective? The result indicates that these archetypes are clearly evident in the arguments between Parrot and Khojasteh. Khojasteh's insistence on sexual pleasure and the parrot's warning to her are a manifestation of the relationship between the ego and the reassured soul, which can be analyzed with the archetypes of "shadow" and "wise ....
    Keywords: Archetypal Criticism, didactic literature, Tuti Name, Ziauddin Nakhshabi
  • Parisa Ahmadi, Khalil Baygzade * Pages 79-101
    Novels derived from Islamic culture have appeared in Persian literature with the aim of processing aspects of educational teachings and types of skills of thinking types, which can be used in social research and with their help, more aspects of human existential philosophy and types of thinking can be achieved. Razavi's novel "Wake me up" by Fariba Kalhor based on the character of Imam Reza (AS) is based on moral dos and don'ts and cognitive teachings that include critical thinking skills such as self-correction, self-correction, correct judgment and the influence and interpretation of the context of the text. The present study was conducted with the aim of explaining the critical thinking skills in Razavi's novel "Wake me up" based on Lipman's critical thinking with a descriptive-analytical approach. The achievement of the research is the achievement of critical thinking skills that can lead the audience to a correct understanding of the text by expressing logical arguments, having flexibility in dealing with new methods and relying on unconventional conditions. The metacognition of the text is due to the questioning of the audience's thinking, which has brought him to a knowledge beyond ordinary knowledge. Angles of correct judgments can be seen in the text of the novel, which is
    Keywords: children's, adolescent literature, Razavi's novel, Fariba Kelleher, Matthew Lippman, critical thinking
  • Sajjad Rahmatian *, Esmat Khoeini Pages 102-147
    The existence of Didactic literature in Iranian culture is one of the deep-rooted subjects with a long history. So that in the oldest sources and works left from ancient Iran, can be observed the themes and words of Didactic. However, despite the valuable researches that have been carried out in recent years, some topics related to it are still neglected or require deeper research. One of these topics is the investigation of the community of advisers in pre- and post-Islamic literature, which have undergone significant changes. This research, using the descriptive- analytical method and library studies, more than any other topic, seeks to answer the question that in the pre-Islam era in Iran, the duty of sermon and preaching and writing didactic treatises belonged to which people? It also examines the quality and factors of these people's sermon using the sources and works left behind. One of the most important findings of this research is that in pre-Islamic literature in the land of Iran, only certain individuals and groups, who mostly had the responsibility of religious and political leadership of the society, focused on sermon, and this also has positive and negative points.
    Keywords: Advice, counsel, advisers, pre- Islam