فهرست مطالب

ارتقای بهداشت نظامی - سال دوم شماره 4 (پیاپی 8، زمستان 1400)

نشریه ارتقای بهداشت نظامی
سال دوم شماره 4 (پیاپی 8، زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/12/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسین معصوم بیگی، سید مرتضی حسینی شکوه، قادر غنی زاده* صفحات 439-443

    سلامت و امنیت از جمله نعمت های ضروری برای بقاء و زندگی اجتماعی انسان ها در جوامع بشری است که از 1400 سال پیش توسط ایمه معصومین علیهم السلام بسیار مورد توجه بوده است. نگاهی به روند رشد و توسعه  بهداشت و درمان در جوامع مختلف نشان می دهد که جوامع و اجتماعات از دیرباز با بیماری های مختلف از جمله بیماری های واگیردار نظیر وبا، حصبه و آنفلوآنزا و بیماری های غیر واگیردار از جمله فشار خون بالا، بیماری های قلبی- عروقی و کلیوی درگیر بوده است. در دوره اجتماعی شدن انسان ها روند رشد بیماری های واگیردار و نرخ مرگ و میر ناشی از آن ها چنان زیاد بود که در سی امین مجمع جهانی بهداشت در سال 1978در آلماآتا اولین سند بهداشت و پیشگیری برای نجات جوامع از آسیب های ناشی از بیماری های واگیردار و غیر واگیردار تدوین و تا به حال توانسته نقش موثری در حفظ سلامت مردم ایفا نماید تجربیات این همه گیری و همه گیری های گذشته هم در سطح جهان نشان داد در چنین شرایطی سیاستگذاران نظام سلامت برای ارتقاء تاب آوری در مقابل این بیماری، باید نظام مراقبت های بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه را در اولویت قرار دهند.

    کلیدواژگان: همه گیری، COVID-19، نظام مراقبت های بهداشتی اولیه، اقدامات پیشگیرانه
  • علیرضا جلالی فراهانی، هرمز سنایی نسب، تقی عزیزی*، علی اکبر کریمی زارچی صفحات 444-451
    زمینه و هدف

    تغییرات سبک زندگی بشر، مهم ترین عامل رخداد گذار سوم اپیدمیولوژیک و یکی از شاخص های این گذار، افزایش شیوع بیماریهای غیر واگیر دار و مرگ و میرهای ناشی از آن است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین وضعیت رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت کارکنان یکی از دانشگاه های علوم پزشکی در تهران می باشد.

    مواد و روش ها

    در یک مطالعه توصیفی-تحلیلی به روش مقطعی 387 نفر از کارکنان دانشگاه مورد بررسی قرار گرفتند. از فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه رفتارهای ارتقا دهنده سلامت ویرایش دوم(HPLP-II ) جهت گردآوری داده ها استفاده شد.داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج

    میانگین (انحراف معیار) سن شرکت کنندگان 1/37 سال(8/8 سال)، 253 نفر(4/65%) مذکر و غالب شرکت کنندگان، 120 نفر (31%) دارای مقطع تحصیل کارشناسی بودند. شاخص توده بدنی اکثر شرکت کنندگان 194 نفر (4/55%) در وضعیت طبیعی بود.
    میانگین (انحراف معیار) امتیاز رفتارهای ارتقا دهنده سلامت در کل 05/52 (01/21) و در زیر مقیاس های مسیولیت پذیری سلامت 85/8(77/3)، فعالیت بدنی66/8(64/3)، تغذیه 85/8(02/4)، رشد معنوی 17/8(07/4) روابط بین فردی 55/8(26/4) و مدیریت استرس 97/8(52/3) تعیین گردید. ارتباط بین همه زیر مقیاس های رفتارهای ارتقا دهنده سلامت بجز زیر گروه مسیولیت پذیری سلامت و تغذیه با گروه های سنی معنی دار بود(045/0 p =). از نظر شاخص توده بدنی شرکت کنندگان، فقط ارتباط زیر گروه مدیریت استرس با شاخص توده بدنی معنی دار بود(021/0 p =).

    بحث و نتیجه گیری

    نتایج این پژوهش نشان داد که به طور کلی میانگین امتیاز مهمترین عناصر سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت شامل تغذیه، فعالیت بدنی، مسیولیت پذیری سلامت، مدیریت استرس، روابط بین فردی و رشد معنوی از شاخص میانه بالاتر است ولی در برخی از زیر گروه ها، مقادیر اندازه گیری در حد متوسط می باشد. از آنجا که ارتقای این رفتارهای ترویجی، منجر به بهبود سبک زندگی ارتقادهنده سلامت می شود انجام مداخله های آموزشی بویژه در ابعاد روابط بین فردی و رشد معنوی توصیه می گردد.

    کلیدواژگان: کارکنان، سبک زندگی، رفتارهای ارتقا دهنده سلامت، مطالعه مقطعی
  • مجتبی سپندی، یوسف علی محمدی*، سلیمان حیدری صفحات 452-458
    مقدمه

    شیوع کووید-19 در ایران در سراسر کشور گسترش یافته است. شناسایی ویژگی های اپیدمیولوژیک این بیماری به تصمیم گیری مناسب و در نتیجه کنترل اپیدمی کمک می کند. هدف از این مطالعه شناسایی ویژگی های اپیدمیولوژیک کووید-19 در بیماران بستری شده در بیمارستان بقیه الله (عج) در ایران بود.

    روش ها

    در این مطالعه ، داده های اپیدمیولوژیک مربوط به بیماران کووید-19 بستری در بیمارستان بقیه الله تهران از تاریخ 19 بهمن 1399 تا 4 آذر 1400 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. متغیرهای بیمار شامل جنس، سن و بیماریهای همراه مورد بررسی قرار گرفت. میزان کشندگی (CFR) نیز تعیین شد.

    نتایج

    در طول مدت مطالعه ، تعداد  22157 نفر با تشخیص کووید-19 در بیمارستان بستری شدند. میانگین مدت اقامت در بیمارستان 5 روز بود. 65 درصد موارد مرد (12756) و 35 درصد (9401) زن بودند. بیشترین تعداد فوتی ها در گروه سنی 60 تا 70 سال بوده است. 2112 مورد مرگ ناشی از COVID-19 رخ داده است. بنابراین CFR ، 9.53 محاسبه شد. CFR در مردان و زنان به ترتیب 77/10 و 85/7 محاسبه شد. همچنین بیشترین CFR در گروه سنی بالای 80 سال (25.30 درصد) و کمترین آن در گروه سنی 10 تا 20 سال مشاهده شد.

    نتیجه گیری

    توجه ویژه به مردان سالمند مبتلا به کووید-19 بسیار مهم است.

    کلیدواژگان: کووید-19، اپیدمیولوژی، میزان مرگ و میر موارد، SARS-CoV-2
  • محسن صفاری*، حسین معصوم بیگی، هرمز سنایی نسب، سید محمد بهشتی صفحات 459-466
    زمینه و هدف

    مدیریت صحیح پسماندهای ناشی از مراقبت بهداشتی می تواند ضمن کاهش هرینه های اقتصادی مربوط به تولید پسماند از انتشار آلودگی و خطر ابتلا در افراد سالم و مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی بکاهد و پرستاران نقش قابل توجهی در این زمینه بر عهده دارند. هدف از این مطالعه ارزیابی دانش، نگرش و رفتار کادر پرستاری شاغل در بخش اورژانس و عوامل مرتبط با آنها می باشد. 

    روش کار

    در این مطالعه مقطعی تعداد 52 پرستار که در بخش اورژانس یک بیمارستان نظامی مشغول کار بودند از طریق یک پرسشنامه محقق ساخته بومی مورد ارزیابی قرار گرفتند و رابطه عوامل دموگرافیکی همچون سن، جنس، میزان تحصیلات، سابقه کار و ساعات کار ماهیانه در رابطه با میزان آگاهی ، نگرش و عملکرد پرستاران مورد بررسی قرار گرفت.  از آزمون تی مستقل برای بررسی رابطه بین متغیرهای زمینه ای و متغیرهای اصلی مطالعه استفاده گردید.

    نتایج

    نمره آگاهی پرستاران در زمینه مدیریت پسماند 28/3 ± 35/8 و حدود 49 درصد از میانگین امتیاز قابل اکتساب حاصل گردید. درصد میانگین کسب شده در رابطه با شاخص های نگرش و عملکرد نیز به ترتیب 75 و 61 درصد برآورد گردید. متغیر سابقه کار دارای ارتباط معنی دار با میزان آگاهی و عملکرد شرکت کنندگان، و متغیر ساعات کار ماهیانه دارای رابطه معنی دار با عملکرد شرکت کننگان در رابطه با مدیریت پسماندهای ناشی از مراقبت بهداشتی شناسایی گردید
    (05/0 p<).

    نتیجه گیری

    وضعیت آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران فاصله قابل توجهی با سطح مطلوب دارد و لذا می بایست مداخلات آموزشی مناسب برای این دسته از کارکنان بهداشتی درمانی مورد توجه قرار گیرد. در این راستا گروه های همچون پرستاران با سابقه بیشتر و افرادی که ساعات کار بیشتری مشغول فعالیت هستند ممکن است نیاز به توجه بیشتری داشته باشند.

    کلیدواژگان: پسماند های ناشی از مراقبت بهداشتی، پرستار، آگاهی، نگرش، عملکرد
  • مریم اعتمادی* صفحات 467-475

    عنوان:

    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر شبکه اجتماعی بر دانش، نگرش و عملکرد بیماران بهبود یافته از کووید-19 پس از ترخیص انجام گرفته است.

    زمینه و هدف

    با توجه به اهمیت تبعیت از درمان در بیماران مبتلا به کووید-19 و نقش و مزایای آموزش از طریق شبکه اجتماعی، این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر شبکه اجتماعی بر دانش، نگرش و عملکرد بیماران بهبود یافته از کووید-19 پس از ترخیص از بیمارستان انجام شد.

    روش تحقیق: 

    مطالعه از نوع تجربی، با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش، بیماران ترخیص شده از بیمارستان 501 ارتش تهران با تشخیص کووید-19 واجد شرایط شرکت در مطالعه بود. 60 بیمار در دو گروه 30 نفره، تخصیص داده شدند. در گروه کنترل بیماران هیچ نوع مداخله ای دریافت نکردند. در گروه مداخله برای بیماران پیامک، کلیپ های آموزشی، تماس تلفنی، ویس آموزشی و تصاویر آموزشی، با محتوایی در خصوص عوارض، احتیاطات دارویی، یادآوری مصرف دارو روزانه، رعایت رژیم دارویی و غذایی و اقدامات پاراکلینیکی لازم به مدت 2 هفته ارسال شد. پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از راهنمای دستورالعمل کشوری کووید-19 تبعیت از درمان در پایان مداخله مورد بررسی قرار گرفت که حاوی سوالات جمعیت شناختی، سوالات زمینه ای مرتبط با بیماری کووید 19و سوالات مربوط به دانش، نگرش و عملکرد بیماران بود. برای تحلیل داده ها از آزمون تی مستقل استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج به دست آمده از تحلیل داده ها نشان داد که بعد از ارایه مداخله آموزشی از طریق موبایل بین دو گروه مداخله و کنترل در مرحله بعد از مداخله مبتنی بر شبکه اجتماعی در متغیر دانش، نگرش و عملکرد تفاوت وجود دارد و آموزش از طریق موبایل باعث بهبود نمرات دانش، نگرش و عملکرد در بیماران شد.

    نتیجه گیری

    می توان از آموزش از طریق شبکه اجتماعی واتس اپ برای آموزش نکات خودمراقبتی بیماران پس از ترخیص از بیمارستان جهت آموزش نکات و مطالب مفید و مورد نیاز بیماران کوووید-19 استفاده کرد.

    کلیدواژگان: دانش، نگرش، عملکرد، مداخله مبتنی بر شبکه اجتماعی، کرونا
  • اکرم صالحی، کریم پرستویی، سپیده عباس زاده، مریم تقدیر* صفحات 476-483

    زمینه و هدف : 

    بیماری کبدچرب غیرالکلی یکی از بیماری های شایع کبدی است که در اثر رسوب بیش از حد چربی در بافت کبد ایجاد می شود. عوامل مختلفی از جمله سندروم متابولیک  و سبک زندگی ناسالم منجر به بروز کبد چرب غیرالکلی می شوند. این مطالعه با هدف تعیین  ارتباط سبک زندگی سالم با شاخص تری گلیسرید گلوکز در بیماران مبتلا به سندروم متابولیک انجام شد.

    مواد و روش ها

     این مطالعه مقطعی توصیفی-تحلیلی بر روی 92نفر از بیماران مبتلا به سندروم متابولیک انجام شد. پرسشنامه سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت (HPLP-II) تکمیل و  قند خون ناشتا و تریگلیسرید سرم اندازه گیری شدند.  امتیاز  HPLP-II و شاخص  تری گلیسرید گلوکز محاسبه گردید.

    یافته ها

      میانگین امتیاز    HPLP-II  و شاخص تری گلیسرید گلوکز  در شرکت کنندگان به ترتیب  75/±39 45/143  و 22 /0±80/4   بود. بین امتیاز سبک زندگی سالم و شاخص تری گلیسرید گلوکز ارتباط معکوسی مشاهده شد (08/0= p و 18/0- =R).

    نتیجه گیری

     براساس نتایج این مطالعه بین شاخص تری گلیسرید گلوکز و امتیاز سبک زندگی سالم ارتباط معکوسی مشاهده شد که از نظر آماری معنی دار نبود.

    کلیدواژگان: کبد چرب غیر الکلی، سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت، سندروم متابولیک، شاخص تری گلیسرید
  • لیدا شمس، سید مرتضی حسینی شکوه، محمد مسگرپورامیری، طه نصیری* صفحات 484-494

    سلامت انسان یک حق اساسی و سرمایه ارزشمند در تمامی سطوح و طبقات اجتماعی است.  تمامی کشورها از این حق به عنوان اساسی ترین حقوق مردم کشور خود نام برده و حکومت ها،  حفظ و ارتقاء آن را جزو مهمترین تلاش های زندگی روزمره شان محسوب نموده اند. در طول دهه 1970، سازمان جهانی بهداشت، راه حل های جدیدی برای ارایه و حل مشکلات پیشنهاد گردید. کنفرانس آلماآتا در سال 1978 به عنوان یکی از نقاط عطف در ارایه خدمات سلامت در دنیا محسوب می گردد. در این کنفرانس- که اکثر کشورهای دنیا در آن حضور داشتند- تاکید بر انجام اقدامات بهداشتی در مقایسه با درمان، به عنوان یکی از مهمترین راه های تامین سلامتی تعیین گردید. پس از آن و در سال های متمادی،  در منشور و گزارش جهانی سلامت و کنفرانس های مرتبط با PHC، بر ضرورت نقش این رویکرد به عنوان روشی عادلانه در دستیابی به خدمات سلامت و ارتقاء سلامت  تاکید می گردد. در نهایت، در گزارش جهانی بهداشت سال 2008 بر ضرورت مراقبت های بهداشتی اولیه در زمان کنونی بیش از هر زمان دیگری تاکید می گردد و آن را کلید دستیابی به عدالت در سلامت می داند. این رویکرد همزمان در ایران و سایر کشورهای دنیا بکار گرفته شده است. در این مقاله به اجمال و در دو بخش ابتدا به سیر تاریخی مراقبت های اولیه بهداشتی و در بخش دوم به سیر آن در ایران و چند کشور منتخب جهان اشاره می شود. پاندمی کووید- 19، بار دیگر ضرورت توجه جدی به اصول مراقبت های اولیه بهداشتی در کشورهای جهان را مورد تاکید قرار داده است و نشان داد توسل به رویکردهای ارتقاء سلامت و حاکمیت بهداشت، اصلی ترین و کم هزینه ترین راهبرد در مقابله و کنترل این بیماری است.

    کلیدواژگان: سلامت، مراقبت های اولیه بهداشتی، عدالت، سازمان جهانی بهداشت، ایران
|
  • Pages 439-443
  • Alireza Jalali Farahani, Hormoz Sanaie Nasab, Taghi Azizi*, Ali Akbar Karimi Zarchi Pages 444-451
    Background and Aim

    Changes in human lifestyle are the most important factor in the occurrence of the third epidemiological transition and one of the indicators of this transition is the increase in the prevalence of non-communicable diseases and the resulting deaths. The purpose of this study was to determine the status of health-promoting behaviors of employees of one of the universities of medical sciences in Tehran.

    Methods

    In a descriptive-analytical cross-sectional study, 387 university staff were surveyed. Demographic information form and Health Promoting Behaviors Questionnaire (HPLP-II) were used to collect data. The collected data were analyzed using SPSS software ( version 16.0).

    Results

    The mean (standard deviation) age of participants was 37.1 years (8.8 years), 253 (65.4%) were male and the majority of participants, 120 (31%) had a bachelor's degree. The body mass index of most participants was 194 (55.4%) in normal condition.Mean (standard deviation) score of health-promoting behaviors in total 52.05 (21.01) and under the scales of health responsibility 8.85 (3.77), physical activity 8.66 (3.64), nutrition / 85 8 (4.02), spiritual growth of 8.17 (4.07), interpersonal relationships were determined to be 8.55 (4.26) and stress management was determined to be 8.97 (3.52). The relationship between all subscales of health-promoting behaviors except the subgroup of health responsibility and nutrition with age groups was significant (p = 0.045). Regarding the participants' body mass index, only the relationship between stress management subgroup and body mass index was significant (p = 0.021).

    Discussion and conclusion

    The results of this study showed that in general, the average score of the most important elements of health-promoting lifestyle including nutrition, physical activity, health responsibility, stress management, interpersonal relationships and spiritual growth is higher than the median index, but in some subgroups, Measurement values are average. Since the promotion of these promotional behaviors leads to the improvement of a health-promoting lifestyle, educational interventions are recommended, especially in the dimensions of interpersonal relationships and spiritual growth.

    Keywords: Employee, Lifestyle, Health-promoting behaviors, Cross-sectional study
  • Yousef Alimohamadi, Mojtaba Sepandi *, Soleyman Heydari Pages 452-458
    Background and Aim

    An outbreak of COVID-19 in Iran has spread throughout the country. Identifying the epidemiological characteristics of this disease will help to make appropriate decisions and thus control the epidemic. The aim of this study was characterization of the epidemiological features of COVID-19 in Iran.

    Methods

    In this epidemiological study, the epidemiological data related to COVID-19 patients admitted to Baqiyatallah Hospital in Tehran, Iran, from 19 February 2020 to 30 Nov 2021 have been analyzed. Patient variables including gender, age and comorbidities were studied. Case Fatality Rate (CFR) was also determined.

    Results

    From February 19, 2020 to 30 Nov 2021, 22157 were hospitalized with COVID-19 diagnosis. The average length of stay in the hospital was 5 days. The average age of hospitalized people is 55 years. 65% of cases were men (12,756) and 35% (9,401) were women. The highest number of deaths was in the age group of 60 to 70 years. 2112 deaths due to COVID-19 have occurred until December 9, 1400. Therefore, CFR was calculated as 9.53. CFR in men and women was calculated as 10.77 and 7.85, respectively. Also, the highest CFR was observed in the age group above 80 years (25.30%) and the lowest was observed in the age group of 10 to 20 years.

    Conclusion

    It is important to pay special attention to male elderly patients with COVID-19. Therefore, it is very important to pay special attention to elderly men with covid-19 in prevention and treatment protocols.

    Keywords: COVID-19, Epidemiology, Case fatality rate, SARS-CoV-2
  • Mohsen Saffari*, Hosein Masoumbeigi, Hormoz Sanaeinasab, Seyed-Mohammad Beheshti Pages 459-466
    Background

    Optimized healthcare waste management may reduce the costs related to production of such waste and also minimize the health related risks of such materials for healthy people as well as patients; and nursing staff may contribute to this significantly. The aim of this study was to investigate the knowledge, attitude, practice and related factors in a sample of emergency department’s nurses.

    Methods

    In this cross-sectional study, 52 nurses working in emergency department of a military hospital were assessed through a researcher made questionnaire. The associations between several demographic factors including gender, age, education, work experience and monthly working hours and the knowledge, attitude, and practice were assessed. Student t test was utilized to examine the associations.

    Results

    Mean score of the waste management knowledge was 8.35±3.28 and nearly 49% of the achievable score was yielded. The mean score of the attitude and practice were 75% and 61% of the overall achievable scores respectively. The work experience was associated with the knowledge and practice of the participants while the monthly working hours was only associated with the participant’s practice regarding healthcare waste management (p<0.05).

    Conclusion

    There were significant gaps in the status of knowledge, attitude and practice of the nurses compared to optimum level; and therefore, educational interventions should be considered for this group of healthcare workers. For this, subsamples such as nurses with greater work experience and those who have higher monthly working hours may need special attention.

    Keywords: healthcare waste, nurse, knowledge, attitude, practice
  • Maryam Etemadi * Pages 467-475

    Title: 

    The aim of this study was to evaluate the effectiveness of social network-based intervention on the knowledge, attitude and practice of patients improved from Covid-19 after discharge.

    Background and Aim

    Considering the importance of adherence to treatment in patients with Covid-19 and the role and benefits of education through social network, this study aimed to evaluate the effectiveness of social network-based intervention on knowledge, attitude and practice of patients improved by Covid-19 were performed after discharge from the hospital.

    Methods

    This was aquatic-experimental study with a control group. The study population was patients discharged from 501 Army Hospital in Tehran with a diagnosis of Covid-19 eligible to participate in the study. Sixty patients were assigned to two groups of 30 patients. In the control group, patients did not receive any intervention. In the intervention group, text messages, educational clips, telephone calls, educational weights and educational images were sent to patients with content about side effects, medication precautions, daily medication reminders, medication and diet, and necessary preclinical measures for 2 weeks. The researcher-made questionnaire was taken from the Covid-19 National Guidelines for Treatment Adherence at the end of the intervention, which included demographic questions, background questions related to Covid-19 disease, and questions related to patients' knowledge, attitude, and practice. Independent t-test was used to analyze the data.

    Results

    The results of data analysis showed that after providing educational intervention through mobile, there is a difference between the experimental and control groups in the post-intervention stage based on social network in the variables of knowledge, attitude and practice and education through mobile improved knowledge, attitude and performance scores in patients.

    Conclusion

    Education through social network can be used to teach patients self-care tips after discharge from the hospital to teach useful tips and materials needed by Covid-19 patients.

    Keywords: knowledge, attitude, practice, social network based intervention, Corona
  • Akram Salehi, Karim Parastouei, Sepideh Abbaszadeh, Maryam Taghdir* Pages 476-483
    Background and Aim

    Non alcoholic fatty liver disease(NAFLD) is one of the common diseases caused by excessive deposition of fat in the liver.Various factors such as metabolic syndrome, and unhealthy lifestyle lead to NAFLD.This study was conducted to determine the relationship between healthy lifestyle and triglyceride glucose index (TyG) in patients with metabolic syndrome.

    Methods

    This cross-sectional study was conducted on 92 patients with metabolic syndrome.  Health-promoting lifestyle profile II(HPLP-II) questionnaire was completed and fasting blood glucose and triglyceride were measured. HPLP-II score and Tyg index  were determined.

    Results

    The mean of HPLP-II  and TyG index scores were 143.45±39.75 and 4.8±0.22, respectively. There was an inverse relationship between the healthy lifestyle score and TyG index (R= -0.18و p=0.08).

    Conclusion

    According to the results of the present study, there was an inverse relationship between the healthy lifestyle score and TyG index, although it was not statistically significant.

    Keywords: Healthy--promoting lifestyle-II, Non-alcoholic fatty liver (NAFLD), Metabolic syndrome, Triglyceride glucose index
  • Sayyed Morteza Hosseini Shokouh, Taha Nasiri *, Lida Shams, Mohammad Meskarpour Amiri Pages 484-494

    Human health is a fundamental right and a valuable asset at all levels and social classes. All countries have mentioned this right as the most basic right of the people of their country, and governments have made maintaining and promoting it one of the most important endeavors in their daily lives. During the 1970s, the World Health Organization proposed new solutions to problems. Alma Ata conference in 1978 is considered as one of the milestones in the delivery of health care in the world. At this conference- which was attended by most countries of the world - the emphasis on health actions compared to treatment was identified as one of the most important ways to ensure health. Subsequently, and for many years, the World Health Charter and Report and PHC-related conferences emphasize the need for the role of this approach as an equitable approach to accessing health services and health promotion. Finally, the World Health Report 2008, stressed the need primary health care (PHC) at this time more than ever it is important and it knows the key to achieving health equity. This approach has been used simultaneously in Iran and other countries of the world. In this article, briefly and in two parts, first, the historical course of primary health care and in the second part, its course in Iran and some selected countries of the world are mentioned. Covid-19 pandemic, reiterates the need to pay serious attention to the principles of primary health care in countries around the world, and showed that resorting to approaches to promote health and health governance is the main and least costly strategy in combating and controlling this disease.

    Keywords: Health, Primary Health Care, Equity, World Health Organization, Iran