فهرست مطالب

پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی - سال چهارم شماره 3 (پاییز 1402)

نشریه پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی
سال چهارم شماره 3 (پاییز 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/07/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمود محمدی*، سمانه یاوری صفحات 7-28
    هدف پژوهش حاضر بررسی تجربیات زیسته دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از مسایل و آسیب های تربیت دینی در مدارس دوره متوسطه است. روش تحقیق از نوع کیفی بوده، و جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان امیرکبیر است. دانشجومعلمان رشته آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان امیرکبیر در سال 1401، به عنوان نمونه مورد مطالعه بوده و براساس روش نمونه گیری هدفمند، از بین 31 نفر انتخاب شدند. تعداد نمونه ها براساس اصل اشباع نظری تعیین گردیدند. روش جمع آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده و روش تحلیل اطلاعات، تحلیل مضمون است. پس از پیاده سازی مصاحبه ها، روایت های دانشجومعلمان کدگذاری، مقوله بندی و مضمون سازی شدند. تجربیات دانشجویان از مسایل و آسیب های تربیت دینی در دوره متوسطه در سه مضمون اصلی شامل مسایل مرتبط با محتوای برنامه درسی، مسایل مرتبط با معلمان، و مسایل مرتبط با ارزشیابی دسته بندی شدند. در مضمون اول، دانشجویان اظهار داشتند که محتوای درسی دین و زندگی، به نیازهای دوره نوجوانی نپرداخته و ارتباطی با مسایل روزمره ندارد. همچنین مطالب انتخاب شده از جذابیت برخودار نیست و اغلب مطالب درسی تکراری و خسته کننده بودند. در مضمون دوم دانشجویان اذعان نمودند که معلمان دینی از روش مناسبی برای تدریس کتاب درسی بهره نمی بردند. برخی از معلمان از مهارت های لازم برای تدریس برخوردار نیستند و انتقال مفاهیم به دانش آموزان اتفاق نمی افتاد. معلمان در تدریس کتاب تنها به توصیف احکام می پردازند و تبیین فلسفی و عقلانی مسایل دینی مورد توجه آنها نیست. در مضمون سوم، دانشجویان مورد مطالعه اظهار نمودند که آموزش های دینی در مدارس، تغییری در زندگی آنها ایجاد نکرده است. یادگیری این دروس صرفا برای گرفتن نمره قبولی انجام می شود.
    کلیدواژگان: تربیت دینی، دانش آموزان، دانشجو معلمان، دانشگاه فرهنگیان امیرکبیر، مدارس دوره متوسطه
  • محمدجواد محمدی پارسا* صفحات 29-46

    هدف پژوهش حاضر بررسی زیست دانشگاهی و نماز در افراد بالای هجده سال شهر گرگان بود. با روش پیمایشی از میان دو گروه دانشگاهیان (194 نفر) و غیردانشگاهیان (168 نفر)، نمونه گیری انجام شد. نتایج آزمون یومن- ویتنی (در سطح آلفا = 05/0) نشان داد که میان پایبندی به نماز های واجب، بین دانشگاهیان و غیردانشگاهیان تفاوت معناداری وجود ندارد. ولی دینداری دانشگاهیان فردی تر شده و اقبال آنها به نماز جماعت کمتر است. آزمون کروسکال- والیس (در سطح آلفا = 05/0) هم نشان داد که تفاوت معناداری بین دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های مختلف دانشگاهی (علوم انسانی، علوم طبیعی و فنی و مهندسی) به لحاظ پایبندی به نمازهای واجب و استقبال از نماز جماعت وجود ندارد. از میان ابعاد دو متغیر مهم جامعه پذیری (زیست دانشگاهی و تربیت مذهبی خانوادگی)، دو بعد «دینداری در ترم اول» و «دینداری دوستان و همنشینان دانشگاهی» و بعد «اهمیت دینداری نزد خواهران و برادران»، همبستگی مثبت قوی تری با متغیر پایبندی به نماز و اقبال به نماز جماعت در دانشگاهیان نشان دادند.

    کلیدواژگان: نماز جماعت، دانشگاه، تربیت دینی، زیست دانشگاهی، شهر گرگان، دینداری
  • مینا فیاضی، فریبا خوشبخت*، محبوبه البرزی صفحات 47-70
    هدف پژوهش حاضر بررسی انواع پرسش ها و پاسخ های کودکان دختر و پسر گروه سنی 12-13 ساله بود. این پژوهش در پارادایم کیفی انجام شد. گردآوری داده ها به روش مصاحبه عمیق با 249 کودک انجام شد که در آن افراد مورد مطالعه به شیوه هدفمند و با توجه به اصل نمونه گیری با حداکثر تنوع انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای قیاسی با رویکرد توصیفی- تفسیری استفاده شد، و واحد تحلیل، هر پرسش و هر پاسخ بود. نتایج نشان داد که کودکان پرسش های زیاد و متنوعی در بسیاری از حوزه های علوم بشری مطرح می کنند؛ با این حال بیشتر پرسش های کودکان در زمینه دین است. فلسفه نیز جزء چهار حوزه اولی است که کودکان در آن پرسش مطرح می کنند و پرسش های فلسفی کودکان در این گروه سنی در قلمروهای هستی شناسی، مابعدالطبیعه، معرفت شناسی و فلسفه دین قرار داشتند. بررسی پاسخ های کودکان حاکی از آن بود که کودکان در ارایه پرسش ها از پاسخ ها مستقل تر عمل کردند و در ارایه پاسخ های خود بیشتر متاثر از مطالب مندرج در کتب درسی خود بودند. به طور کلی دختران در ارایه پاسخ های خود دقیق تر و دارای فن بیان بهتری بودند، از توضیحات بیشتری استفاده می کردند و نسبت به مفاهیم و موضوعات مورد پرسش، آشنایی بیشتری داشتند.
    کلیدواژگان: پرسش فلسفی، کودکان، دختران، پسران
  • هاجر تاجیک* صفحات 71-90
    هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد عقلی و عرفانی نماز از منظر حاج ملاهادی سبزواری با تکیه بر کتاب «اسرار الحکم» بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که نگاه بی بدیل حکیم سبزواری در تبیین سلوک عرفانی، عقلی و فقهی نماز موجب می شود نمازگزار بتواند در هر یک از اجزاء نماز، اعم از مقدمات، مقارنات یا ارکان نماز، در سلوک معنوی و سیر عرفانی، به حالت جذبه و ذکر به سوی محبوب سرمدی که هدف آفرینش موجودات است، برسد. بعد از این اتفاق نمازگزار درکی متفاوت از تقلید را تجربه می کند، به گونه ای که هر لحظه با شوق و نشاط، به انجام این فریضه می پردازد. لذا بیان اسرار موجود در اسرار الحکم می تواند راهگشای انسان قرن حاضر برای انس با نماز باشد. در پاره ای از موارد، رویکرد عرفانی و فلسفی سبزواری در شرح و تبیین احکام فقهی نماز، با چالش های ابهام و ناسازگاری مواجه شده است.
    کلیدواژگان: نماز، ملاهادی سبزواری، کتاب «اسرار الحکم»، عرفان، عقل
  • علی اسعدی* صفحات 91-104
    هدف پژوهش حاضر تحلیل اصل عدالت در اخلاق حرفه ای معلم و کاربست آن در موقعیت های کاربردی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده، بعد از مفهوم شناسی عدالت، به تبیین مولفه های مفهومی آن مانند ابعاد و سطوح عدالت پرداخته است. سپس این مفهوم را در بستر مهم ترین موقعیت های کابردی حرفه معلمی و روابط گوناگون درون فردی و میان فردی مدرسه تحلیل کرده است. یافته های این پژوهش اهمیت آن را به عنوان فراگیرترین اصل اخلاقی در موقعیت های حرفه ای معلمی نشان می دهد و نقش آفرینی آن را در سطح گسترده ای از موقعیت ها، اعم از موقعیت های درون کلاسی و برون کلاسی و در روابط گوناگون: معلم با خود، معلم با دانش آموزان، معلم با همکاران، معلم با والدین و همچنین در حوزه وسیع تر عدالت سازمانی اثبات می کند. بر این اساس، شناخت ابعاد و سطوح مختلف عدالت و آگاهی از موقعیت هایی که عدالت آموزشی و تربیتی باید در آن جریان یابد، نقش موثری در بهبود روابط درون فردی و میان فردی در مدرسه داشته و بسترساز شکل گیری معلم اثربخش، تدریس اثربخش و مدرسه اثربخش خواهد بود.
    کلیدواژگان: حرفه معلمی، عدالت آموزشی، اخلاق حرفه ای، مدرسه، دانش آموزان
  • نجمه سلطانی نژاد* صفحات 105-126
    هدف پژوهش حاضر شناسایی آسیب های اعتقادی- اخلاقی ناشی از سبک زندگی دیجیتالی بود. این پژوهش از نظر نوع، کیفی است که به کمک مصاحبه نیمه ساختاریافته در میان نمونه ای متشکل از 10 نفر از اساتید دانشگاه، حوزه، مشاورین و قضات دادگاه خانواده و همچنین 20 نفر از اعضای خانواده های آسیب دیده از سبک زندگی دیجیتالی که در دادگاه خانواده حضور داشتند، انجام شد. نتایج نشان داد که دستیابی به اطلاعات غیراخلاقی، پیگیر نبودن مسایل اعتقادی و اخلاقی فرزندان، کاهش زمان ارتباط والدین با فرزندان، تردید در عقاید مذهبی و تزلزل در پیروی از اوامر دین، زمینه ساز بروز آسیب هایی چون بحران هویت، زوال باورهای مذهبی، انزوای اجتماعی و تضعیف ارزش های دینی، اخلاقی و ملی شده است. مقایسه نتایج مصاحبه با خبرگان و خانواده ها نشان داد که ابعاد جدیدی از آسیب های اعتقادی و اخلاقی ناشی از سبک زندگی دیجیتالی در بین خانواده ها و فرزندان آنها بوجود آمده است که به صورت تجمیع می توان آنها را در قالب آسیب هایی بدین شرح بیان کرد: آثار و پیامدها در بعد اعتقادی- اخلاقی از دیدگاه خبرگان عبارت است از: انتشار مطالب دروغ و غیرواقعی، آموزش غیرفرهنگی و اطلاع رسانی نامناسب، کاهش توجه به مسایل اخلاقی، سبک زندگی نو، تغییر باور و ذهنیت نوجوانان و نبود برنامه جامع فرهنگی؛ آسیب های اخلاقی و اجتماعی از دیدگاه خانواده ها در قالب بحران هویت، زوال هنجار و باورهای مذهبی، اعتیاد به فضای مجازی و انزوای اجتماعی.
    کلیدواژگان: سبک زندگی دیجیتالی، آسیب های اخلاقی، آسیب های اعتقادی، خانواده، فضای مجازی، هویت، باورهای مذهبی، تربیت فرزندان
|
  • Mahmoud Mohammadi *, Samane Yavari Pages 7-28
    The purpose of the present research is to study lived experiences of student teachers (practice teachers) at Farhangiān university in terms of religious education issues and harms in high schools. The research method was qualitative and the population consisted of students at Amir Kabir Farhangiān university. Student teachers in social science education at Amir Kabir Farhangiān university in 2022 were chosen as the research sample, among whom 31 members were selected based on purposive or systematic sampling. The number of samples were determined based on the theoretical saturation principle. Data collection method was semi structured interviewing and the data analysis method was based on content analysis. After transcribing the interviews, narrations from student teachers were coded, classified, and thematized. Their experiences in terms of religious education issues and harms in high schools were classified within 3 main themes including curriculum issues, teachers’ issues, and assessment issues. As for the first theme, the students mentioned that the curriculum content of Religion and Life has not dealt with the needs of adolescence and is irrelevant to daily issues. Besides, the content of the book is not interesting and most of its lessons are repetitive and boring. As for the second theme, student teachers acknowledged that theology teachers at schools are not using suitable methods to teach the book and even some of them do not have necessary skills of teaching so they cannot communicate concepts to the students and just deal with explaining mere rules and ignore philosophical and logical interpretation behind religious issues. As for the third theme, student teachers under study stated that religious education lessons at schools have not made any change in their life and learning them is merely for passing the course.
    Keywords: Religious Education, Students, Student Teachers (Practice Teachers), Amir Kabir Farhangiān University, High Schools
  • MohammadJavad Mohammadi Parsa * Pages 29-46

    The purpose of the present study is to review university living and prayer among people above 18 in Gorgan. Using a survey method, sampling was done from among academic (194 members) and nonacademic (168 members) candidates. The results of Mann-Whitney test (α=0.05) showed that there is not a significant difference between academic and nonacademic people in terms of commitment to obligatory prayers. However, religiosity of those at universities has become an individualistic trait so their inclination to public prayers is less. The results of Kruskal-Wallis test (α=0.05) also showed that there is no significant difference between students and graduates from different university majors (humanities, basic science, and technical-engineering) in terms of their commitment to obligatory prayers. Between aspects of 2 important variables of socialization (university living and religious-family education), 2 aspects of “religiosity in the first semester” and “religiosity of university friends and companions” as well as “the importance of religiosity for brothers and sisters” has more positively strong relation with commitment to prayers and inclination to public prayers among academics.

    Keywords: Public Prayer, University, Religious Education, University Living, Gorgan, religiosity
  • Mina Fayazi, Fariba Khoshbakht *, Mahbobeh Alborzi Pages 47-70
    The purpose of the present research is to study various questions and answers by girls and boys aged 12-13. This research was conducted in a qualitative paradigm. Data collection was done through in-depth interviews with 249 children who were chosen by systematic (purposive) method based on maximum variation sampling. For data analysis, comparative content analysis with a descriptive-interpretive approach was used and the unit of analysis was every single question and answer. The results showed that children ask many different questions in various fields of science; yet most of their questions are related to religion. Philosophy is also among the first 4 fields from which children ask questions. Their philosophical questions in that age group fall in ontology, metaphysics, epistemology, and religious philosophy. Analysis of their answers indicated that they were more independent in raising questions than answering them as they were more under the influence of contents written in their school books in their answers. In general, girls were more accurate in their answers, had better rhetorical techniques, used more explanations, and were more familiar with the concepts and themes of questions.
    Keywords: Philosophical Question, children, girls, Boys
  • Hajaar Tajik * Pages 71-90
    The purpose of the present study is to review rational and mystical aspects of prayer from the view of Hāj Mollā Sazevāri Based on Asrār ol-Hekam. The research method is descriptive-analytic and the results indicated that Hakim Sabzevāri’s unique outlook on mystical, rational, and jurisprudential journey of prayer makes those who pray be in a spiritual and mystical journey and reach rapture and recitation of the divine beloved who is the purpose of creation during each section of their prayers including its introduction and pillars. Afterwards, prayers will achieve a different perception of imitation such that they perform this virtue enthusiastically and passionately every time. Therefore, stating the secrets of Asrār ol-Hekam can open the way for humans in the current century to bond with prayer. In some cases, Sabzevāri’s mystical and philosophical approach to explaining jurisprudential rules of prayer has encountered challenges of confusion and incompatibility.
    Keywords: Prayer, Hāj Mollā Sazevāri, Asrār ol-Hekam, Mysticism, Ration
  • Ali Asaadi * Pages 91-104
    The purpose of the present research is to analyze the principle of justice in teachers’ professional ethics and its application in practical circumstances. The research method is descriptive-analytic. After studying the concept of justice, the study has dealt with the conceptual components such as aspects and levels of justice. Then, it has analyzed this concept within the most important practical circumstances of the teaching profession as well as intrapersonal and interpersonal relations at school. The research results indicate the significance of justice as the most wide-spread moral principle in teaching professional contexts and approves its role in a wide range of circumstances including inside and outside classroom as well as different relations (teacher relation with him/herself, students, colleagues, and also organizational justice in a more wide-spread range). Accordingly, identification of different aspects and levels of justice and awareness of the contexts in which educational justice should take place have an effective role in the betterment of intrapersonal and interpersonal relations at school and pave the way for creating effective teachers, effective teaching, and effective school.
    Keywords: Teaching Profession, Educational Justice, Professional ethics, school, Students
  • Najmeh Soltaninezhad * Pages 105-126
    The purpose of the present research is to identify theological-moral harms resulting from digital lifestyle. It is a qualitative study conducted by semi-structured interviews with a sample consisting of 10 university and seminary professors, counselors and judges in a family court, as well as 20 members of families suffering from digital lifestyle who had referred to a family court. The results showed that access to immoral information, not pursuing theological and moral issues related to children, lack of communication between parents and children, doubt in religious beliefs, and uncertainty in following religious rules lead to some harms such as identity crisis, decline of religious beliefs, social isolation, and weakness of religious, moral, and national values. Comparison between interview results with experts and families revealed that some new aspects of theological and moral harms as a result of digital life style are being created in families and their children which can be summarized as follows: theological-moral consequences from the view of experts: spreading fake and unreal content, teaching unethical concepts and giving inappropriate information, lack of attention to moral issues, new life style, changing the belief and mentality of teenagers, lack of a comprehensive cultural plans; moral and social harms from the view of families: identity crisis, decline of religious beliefs and norms, addiction to cyber space, and social isolation.
    Keywords: Digital Lifestyle, Moral Harms, Theological Harms, Family, Cyber Space, Identity, Religious Beliefs, Children Training