فهرست مطالب

آرایه های ادبی قرآن - پیاپی 3 (پاییز 1402)

نشریه آرایه های ادبی قرآن
پیاپی 3 (پاییز 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/08/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدجواد اسکندرلو* صفحات 5-26

    قرآن کریم قانون اساسی و معجزه خاص نبی مکرم اسلام به شمار می‏رود. اعجاز قرآن کریم، وجوه و ابعاد گوناگونی دارد. یکی از مهم‏ترین آن‏ها جنبه بی‏نظیر ادبی و بیانی آن است. این کتاب وحیانی به منظور انتقال پیام پروردگار متعال از شیوه ‏ها و اسلوب‏ های مختلفی بهره گرفته، به گونه‏ای که آیات قرآن را برای مخاطبان و مراجعه‏کنندگان خود بسیار جذاب و دلنشین و شیرین ساخته است. در این مقاله برجسته‏ ترین ویژگی‏های ادبی و مولفه‏ های زیبایی در تعابیر قرآنی با روش توصیفی، تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است که اهم موارد آن عبارت‏اند از: واژه ‏ها، تصویرپردازی (تشبیهات، تمثیلات و استعارات)، لف و نشر مرتب، لف و نشر مشوش و بازگشت، نشاندن عام به جای خاص، استفاده از یک فعل در دو معنا، تغییر ترتیب قابل پیش‏بینی آیه و کنایه‏ ها. مهم‏ترین دستاورد علمی مقاله پیش رو این است که قرآن دارای گنجینه ‏ای غنی از ویژگی‏های ادبی است که بیان، ابلاغ و برجسته سازی مضامین و محتوای قرآن را ممکن و میسر ساخته و در جذب مخاطبان خود بسیار تاثیرگذار بوده است.

    کلیدواژگان: ویژگی‏ های ادبی قرآن، واژه‏ های منفرد، تصویرپردازی، لف و نشر مرتب و مشوش، کنایه‏ ها
  • مهدی عبادی*، محمد مختاری، حامد مصطفوی فرد صفحات 27-59
    رویکرد همزمانی معناشناسی، تلاشی در جهت بازنمایی مفاهیم قرآنی است، زیرا واژگان در قرآن معنای حقیقی خود را از مجموع ارتباطات بینامتنی به صورت شبکه ی معنایی آشکار می نمایند. نوشتار حاضر که با استفاده از منابع کتابخانه ای و روش توصیفی، تحلیلی به رشته تحریر درآمده، در پی آن است که نخست به بررسی ریشه ای ماده «غبر» در قرآن بپردازد، سپس مفاهیم همنشین واژه «غابرین» مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. برایند داده های قرآنی نشان داد که ریشه هایی همچون «نجات»، «عجز»، «قدر»، «ضاق»، «خوف» و «حزن»، همنشین های درون آیه ای با واژه «غابرین» هستند. واژگان همنشین مرتبط با واژه غابرین با رویکرد درون سوره ای شامل ریشه هایی همچون «غوی»، «کبر»، «ظلم»، «ضل»، «سوء»، «فتن»، «قعد» و «زین» می باشند. به نظر می رسد صرف معادل هایی همچون «باقی ماندگان»، «جاماندگان» و «بازماندگان» که عموما در ترجمه ها بدانها اشاره شده است در جایگزینی «غابرین» کافی نباشد و بهتر است معادل «بدنامان» را به جای آن قرار داد، تا تمام توصیف ها و مصادیق ناپسند را که در روابط مفهومی غابرین وجود دارند در برگیرد. همچنین معنای برجای ماندن اثر که در ریشه «غبر» وجود دارد، با برجای ماندن نام بد که اثر منفی افعال و رفتار ناپسند قوم لوط بود تا همیشه تاریخ بر ایشان جاودان بماند.
    کلیدواژگان: غابرین، غاوین، ظالمین، مستکبرین، همنشین، روابط مفهومی
  • مهرداد آقائی*، حسین حدیدی صفحات 61-88
    قرآن کریم به عنوان هسته مرکزی و اصلی دین اسلام و علوم قرآنی دربردارنده معارف و مفاهیم علمی و ادبی است که در میان کتاب های مختلف به عنوان «ام الکتاب» شناخته شده است. علومی همچون صرف، نحو و بلاغت پیدایش و تکامل خود را وام دار قرآن مجید هستند. در این میان، علم بلاغت از جمله دانش های کاربردی است که با مزیت بخشیدن به سخن و مصونیت آن از برخی اشتباهات به شیوه بیان معانی و به شیوه هماهنگی سخن با موقعیت بیان آن می پردازد. یکی از ابعاد اعجازآمیز این کتاب، کاربرد معانی حروف در آن است. سوالی که این پژوهش در صدد آن است که با روش توصیفی، تحلیلی به آن پاسخ گوید این است که آیا معانی حروف در قرآن کریم همگی حقیقی اند یا مجازی؟ در بررسی این نکته نظر به این بسنده می کنیم که هر کلمه در اصل قرارداد خود برای یک معنای خاص وضع شده است، ولی به دلایل مختلف از جمله معنای مجازی، عرفی، اصطلاحی و غیره برای معانی دیگر نیز به کار گرفته شده است. استعاره یکی از مباحث مهم و ضروری و پرکاربرد در علم بلاغت است. استعاره تبعیه تصریحیه به بررسی معانی حروفی از قبیل حروف جاره، عطف، مشبهه بالفعل و. . . که در معنای اصلی خود به کار نرفته اند، می پردازد. کاربرد این نوع استعاره در جای جای قرآن کریم از بسامد بالایی برخوردار است.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، بلاغت، استعاره تبعیه تصریحیه، معانی حروف
  • جواد رقوی* صفحات 89-111

    جهاد تبیین و جنگ شناختی که امروزه وارد اصطلاحات فرهنگی و سیاسی شده است ریشه در آموزه های دینی و قرآنی دارد. نمونه روشن جنگ شناختی و جهاد تبیین را می توان در مواجهه حضرت موسیG با فرعون مشاهده کرد. بر اساس گزارش قرآن، هر دو طرف در ابتدای مواجهه از ابزار جنگ شناختی برای تفوق بر طرف مقابل استفاده کردند و در نهایت در مقابل تهمت ها و دسیسه های فرعون، حضرت موسی  از طریق جهاد تبیین درصدد مقابله با این توطیه ها برآمده اند. با بررسی صورت گرفته، نمونه های فراوانی از مشابهت و قرابت بین رویداد تقابل موسیG و فرعونیان و بین انقلاب اسلامی ایران و مستکبران معاصر به دست آمده است، نظیر تخریب شخصیت، تردیدافکنی در اصول، استفاده از حربه تمسخر از طرف جبهه باطل و مانند تبیین حقایق در قالب حرکت سازمانی، تغییر موضع از دفاع به تهاجم و... از طرف جبهه حق. در این مقاله به روش توصیفی، تحلیلی نسبت کارکرد مولفه های جهاد تبیین در جنگ شناختی در این دو رویداد مهم تاریخی مورد بررسی قرار گرفته است و این نتیجه به دست آمده است که نحوه تقابل حضرت موسیG با فرعون نمونه مناسبی برای مواجهه با استکبار جهانی در عصر حاضر است که در بخش هایی از جهان معاصر این تقابل به فعلیت رسیده و است و در مواردی نیازمند الگوپذیری و تلاش بیشتر است.

    کلیدواژگان: جنگ شناختی، جهاد تبیین، موسی، فرعون، انقلاب اسلامی، تقابل
  • محمد جوادی*، محمد قربان زاده صفحات 113-134

    یکی از مباحث مهم در تفسیر قرآن، شناخت معنای دقیق و صحیح مفردات قرآنی است. مفردات قرآنی کلید واژه های فهم آیات قرآن به شمار می رود. دستیابی به معنای دقیق و جامع آیات قرآن بستگی به فهم مفردات آن دارد. مفسران برای فهم و تفسیر صحیح مفرد قرآنی «ضحکت» در داستان حضرت ابراهیم، راهکارهای متعدد و مختلفی را ارایه کرده اند که هر یک از این راهکارها، با ایرادها و اشکال های زیادی مواجه است. تحقیق پیش رو که با هدف استفاده از قاعده سیاق در فهم و تفسیر مفرد مذکور تدوین شده است، پس از گردآوری اطلاعات از منابع موجود و با روش تحلیلی، توصیفی بدین نتیجه منتهی شده است که از کنارهم قرار دادن آیاتی هم داستان در سوره های مختلف قرآن، سیاقی پدیدار می شود که به عنوان یکی از شیوه های تفسیر صحیح قرآن، نقش بنیادی و اصلی در فهم این واژه در داستان حضرت ابراهیم دارد و برحسب این سیاق، واژه ضحکت به معنای خندیدن و سبب آن بشارت دادن به فرزند است.

    کلیدواژگان: سیاق، تفسیر، ضحکت، مفردات قرآنی، داستان ابراهیم(ع)
  • سید مجتبی رحمانی* صفحات 137-163
    قاعده «التفات» از پرکاربردترین قواعد در قرآن است و می توان آن را جزو یکی از قواعد تفسیر قرآن نیز به شمار آورد، زیرا در تفسیر و معناسازی آیات قرآن نقش به سزایی دارد. متقدمین علمای بلاغت، التفات را مختص به ضمایر دانسته و محدوده آن را بسیار اندک می پنداشتند؛ اما در این مقاله به بررسی و بیان نمونه های مختلفی از قاعده التفات و کارکردهای قرآنی آن اشاره شده است. با توجه به نظر پژوهشگران معاصر، قاعده التفات اقسام گوناگونی دارد که همه اقسام هشت گانه آن در قرآن کریم به کار رفته است. این اقسام عبارت اند از: التفات در ضمایر، التفات در اعداد، التفات در حروف، التفات در خطاب، التفات در نوع و زمان افعال، التفات نحوی در کلمات، التفات کلمات به جای یکدیگر و التفات اسم به جای ضمیر. از دیگر موارد قاعده التفات که می توان به آن اشاره کرد، تعظیم و بزرگداشت، تحقیر، تنبیه و آگاهی دادن، مبالغه، اختصاص، اهتمام، توبیخ، فایده و ادب می باشد. تاثیر این صنعت در تغییرات معنایی یا به اصطلاح معناسازی این قاعده در تفسیر آیات قرآن کریم بسیار است، که در این مقاله به بیان آن پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: قواعد، تفسیر، التفات، معناسازی
|
  • Muhammadjavad Eskandarlu * Pages 5-26

    The Holy Qur'an is the constitution and special miracle of the Holy Prophet of Islam. The miracle of the Holy Quran has various facets and dimensions. One of the most important of them is its unique literary and rhetoric aspect. In order to convey the message of the Almighty Lord, this book of revelation has used various methods and styles in such a way that it has made the verses of the Qur'an very attractive, pleasant and sweet for its audience and referents. In this article, the most prominent literary features and aesthetic components in Quranic phrases have been investigated with a descriptive-analytical method, the most important of which are: words, imagery (similes, analogies and metaphors), putting words in a regular arrange, putting words in a confused arrange, putting the general instead of the specific, using the same verb in two meanings, changing the predictable order of the verse, allusions. The most important scientific achievement of the present article is that the Qur'an has a rich treasure of literary features that made it possible to express, communicate and emphasize the content of the Qur'an and was very effective in attracting its audience.

    Keywords: literary features of the Qur'an, single words, imagery, orderly, confused writing, allusions
  • Mahdi Ebadi *, Mohammad Mokhtari, Hamed Mustafavifard Pages 27-59
    The simultaneity approach of semantics is an attempt to represent Quranic concepts, because the words in the Qur'an reveal their true meaning from the sum of intertextual connections in the form of a semantic network. The present article, which was written using library sources and descriptive-analytical method, seeks to first examine the root of the word family of "Ghabr" in the Qur'an. Then the accompanying concepts of Ghabirin will be studied. The result of Quranic data showed that roots such as; Nejat (Salvation), Ajz (impotence), Ghadera, Dhagha, Khawf and Hozn are companions in the verse with the word Ghabirin. Companion words related to the word Ghabirin with an intra-sura approach include roots such as Ghava, Khabora, Zolm, Dhalla, Su’, Fatana, Gha’ada, and zayyana. It seems that only equivalents such as Remainders, remnants, and survivors, which are generally mentioned in translations, are not enough to replace Ghabirin, and it is better to replace it with the equivalent word "infamous", to include all the descriptions and unpleasant examples that exist in Ghabirin's conceptual relationships. Also, the meaning of “remaining the effect” that exists in the root of “Ghabr” is better relevant with the “remaining of the bad name”, which was the negative effect of the actions and behavior of the people of Lot, so that history will always remain eternal for them.
    Keywords: Ghabirin, Ghavin, the cruel, the arrogant, cohabitant, conceptual relations
  • Mehrdad Aghai *, Hussein Hadidi Pages 61-88
    The Holy Qur'an, as the central and main core of Islam, which is known as the mother of books among different books, contains scientific and literary knowledge and concepts. Sciences such as morphology, syntax and rhetoric owe their origin and evolution to the Holy Quran. In the meantime, rhetoric is one of the applied sciences that deals with the way of expressing meanings and the way of harmonizing the speech with the situation of its expression by giving advantage to the speech and protecting it from some mistakes. One of the miraculous dimensions of this book is the use of letter meanings in it. The question that this research aims to answer with a descriptive-analytical method is whether the meanings of the letters in the Holy Quran are all real or figurative? In examining this point, we are satisfied with the fact that each word is originally established for a specific meaning, but for various reasons, including figurative, conventional, idiomatic sense, etc., it is used for other meanings as like. Metaphor is one of the most important and necessary topics in the rhetoric. The subsidiary explicit metaphor examines the meanings of letters such as Jarrah, conjunction, verb-like letters, etc., which are not used in their original meaning. This type of metaphor is used very frequently in the Holy Quran.
    Keywords: Holy Qur'an, Rhetoric, subsidiary explicit metaphor, meaning of letters
  • Javad Raghavi * Pages 89-111

    Jihad of explanation and cognitive war, which has entered the cultural and political terms today, has its roots in religious and Quranic teachings. A clear example of cognitive warfare and jihad of explanation can be seen in the confrontation between Prophet Moses (AS) and Pharaoh. According to the Qur'an’s report, both sides at the beginning of the confrontation used the tools of warfare to prevail over the other side, and in the end, against the slanders and conspiracies of Pharaoh, Moses (AS) tried to counter these conspiracies through the jihad of explanation. Through the investigation, many examples of similarity and kinship between the confrontation between Moses (AS) and the pharaohs and between the Islamic revolution of Iran and the contemporary arrogant people have been obtained; Such as character destruction, casting doubt on the principles, use of ridicule tactics by the false front, and such as explaining the facts in the form of an organizational movement, changing the position from defense to attack, etc. by the right front. In this article, using a descriptive and analytical method, the ratio of the function of the components of explanation jihad in cognitive war has been investigated in these two important historical events, and it has been concluded that the way Prophet Moses (AS) confronted Pharaoh is a good example for confronting the global arrogance in the present age. This confrontation has become a reality in some parts of the contemporary world, and in some cases it requires more modeling and effort.

    Keywords: explanation jihad, cognitive warfare, Moses, Pharaoh, the Islamic Revolution, Confrontation
  • Muhammad Javadi *, Muhammad Ghorbanzadeh Pages 113-134

    One of the important issues in the interpretation of the Quran is to know the precise and correct meaning of the Quranic terms. Quranic vocabulary is the key words for understanding Quranic verses. Achieving the precise and comprehensive meaning of the Qur'anic verses depends on understanding its vocabulary. Exegetists have presented many different solutions to understand and correctly interpret the Qur'anic word “Dhahekat” (laughed) in the story of Prophet Abraham, but each of these solutions faces many problems. The present research, which was compiled with the aim of using the rule of context in understanding and interpreting the mentioned word, after collecting information from the available sources and using the analytical-descriptive method, came to the following conclusion By juxtaposing verses and stories in different surahs of the Qur'an, a context emerges that, as one of the methods of correct interpretation of the Qur'an, plays a fundamental and main role in understanding this word in the story of Prophet Abraham, and according to this context, the word "Dhahekat" means laughing and its cause was giving the good news of a child.

    Keywords: context, exegesis, Dhahekat, Quranic vocabulary, Ibrahim's story
  • Seyyed Mojtaba Rahmani * Pages 137-163
    The rule of “Iltifat” (Tone-changing) is one of the most widely used rules in the Qur'an and it can be considered as one of the rules of exegesis of the Qur'an, because it plays a significant role in the interpretation and sense making of the verses of the Qur'an. The old scholars of rhetoric considered “Iltifat” to be specific to pronouns and considered its scope to be very small. In this article, we have studied and explained various examples of this rule and its functions in the Qur'an. According to the contemporary researchers, there are various types of “Iltifat”, all of which (eight) are used in the Holy Qur'an. These types are: “Iltifat” in pronouns, “Iltifat” in numbers, “Iltifat” in letters, “Iltifat” in address, “Iltifat” in the type and tense of verbs, syntactic “Iltifat” in words, “Iltifat” of words instead of each other and “Iltifat” of nouns instead of pronouns. Among the other cases of the rule of “Iltifat” that can be mentioned are: bowing and honoring, humiliating, warning and informing, exaggerating, dedicating, diligence, reprimanding, benefit and politeness. The influence of this art in semantic changes, or so-called sense making of this rule in the interpretation of the verses of the Holy Quran, which is discussed in this article, is very much.
    Keywords: rules, exegesis, “Iltifat”, sense making