فهرست مطالب

نثر پژوهی عربی - پیاپی 1 (خریف 2023)

نشریه نثر پژوهی عربی
پیاپی 1 (خریف 2023)

  • تاریخ انتشار: 1402/07/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهدی ناصری*، إسراء راشد حسانی صفحات 1-17
    لا شک فی ان النقد الثقافی عنصر من عناصر الدرس اللغوی الحدیث الذی یکشف عن طبایع النصوص اللغویه ویبحث فی خبایاها، ویمکننا من التعرف علی اسس کل مجتمع وطبیعه ثقافته وثقافه افراده، ومدی الحرص علی بیان متعلقات النصوص، ومحتواها، فلم یکن اختیار هذا العنوان: النسق وانواعه فی کتاب المستطرف فی کل فن مستظرف" للابشیهی من قبیل الصدفه، وإنما هنالک الکثیر من الاسباب منها ان هذا الکتاب من اهم الکتب التی تتمحور علی الاخلاق والادب واخبار العرب. إن اهمیه هذا الموضوع تکمن فی انه ینبع من النقد وهذا ما یسترعی الاهتمام، وجمع بین التلقی قدیما وحدیثا واسس لممارسه جمالیات التلقی علی الخطاب النقدی، وحاول استنباط مهام القاری فی النصوص الادبیه القدیمه، والتوصل إلی إن ما وصلت إلیه نظریه التلقی کان ممارسا، وواقعا فی العملیه النقدیه العربیه قبل الآن. وقد اتبعنا بدراستنا هذه مناهج عدیده منها ما ارتبط بنظریه النقد الثقافی وما یتصل بها من منهج التاویل، ومنها المنهج البنیوی، والذی اعتمد علی تناول الوثیقه النقدیه کبنیه سیاقیه معزوله عن باقی البنی. کذلک اعتمدنا المنهج التاریخی الذی من خلاله نبحث عن تاریخ الماده وجذورها تاریخیا، وإسقاط معاییر نظریه التلقی المعاصره علی النصوص النقدیه القدیمه. واخیرا خلصت الرساله إلی نتایج من اهمها: انه کان المهیمن الغالب والاکثر دورانا فی کتاب المستطرف من الانماط والانساق الثقافیه هو النمط الاجتماعی. النسق السیاسی کان الاقل حضورا من بین الانساق الثقافیه المهیمنه علی نصوص الابشیهی، ولعل السبب فی ذلک راجع إلی السلطه الحاکمه آنذاک وما انعکس من آثاره، وانصراف المولفین إلی الإضمار و إخفاء الرمز فی مضمنات الکلام، وقل التصریح به حتی کان شبیها بالانعدام.
    کلیدواژگان: المستطرف فی کل فن مستظرف، ابشیهی، النسق، الثقافه، النقد الادبی
  • نسیم عربی*، زلیخا رستم پور صفحات 18-38

    تتناول هذه المقاله البحث فی احد الموضوعات المرکزیه فی علم اللغه الإدراکی، وهو الاستعاره الإدراکیه الاتجاهیه. یعتبر الاتجاه اللغوی للاستعاره الدلالیه ، من الاتجاهات الحدیثه فی الدراسات اللغویه؛ حیث یضفی بإطاره التداولی الموسع فی القرآن وجها مکانیا علی المدلولات الانتزاعیه. إن هذه المقاله بصدد حل الشفره عن المدلولات المجرده الانتزاعیه فی سوره غافر، علی بنیه مخطط الحرکه الاتجاهی (فوق/تحت)، تحقیقا لتحلیل اعمق للمعانی المتقابله فی السوره والمتضمنه فی مدلولات التوحید والکفر والشرک. ومن هذا المنطلق، تم تحدید البور الاستعاریه فی سوره غافر المتجلیه فی مفردات «تنزیل، یلقی، حاق، دحض، علی، دون، العلی، رفیع، السماء» للبحث عن المفاهیم الدینیه المجرده التی یتم تصورها معها. تشیر نتایج هذا البحث الوصفی- التحلیلی، ان المفاهیم المجرده تقع فوق خط عمودی علی اساس خطاطه القدره وان استعاره «القدره تتصور فوق» الاتجاهیه اکثر الاستعارات توظیفا فی سوره غافر، مرکزا علی مخطط القدره. وبالاحری؛ فإن «الله» تم تصویره فی هذه السوره فی العلو، بصفته القدره المطلقه التامه ومصدر البرکات المادیه والمعنویه، وفی المقابل فإن مدلولات انتزاعیه کالضعف والاقل والاسوا هی تقع فی الاسفل؛ ومن خلال هذا، رسم ما سوی الله فی موقف الضعف فی الاسفل، ولیس للإنسان إلا السیر إلی الاعلی إذا شاء تحقیق الخیر ونیل الفلاح والخلاص من عذاب الله وسخطه؛ فإن «قدره الله، کلها فوق».

    کلیدواژگان: سوره غافر، الاستعاره الاتجاهیه، المخططات، فوق، تحت.‏
  • عاطی عبیات*، امین عبیاوی صفحات 39-53
    إن الروایه کانت ولاتزال جنسا ادبیا یمیط اللثام عن قضایا الإنسان ومجتمعه باشکال وانماط متعدده، فکانها المرآه  التی تعکس ما یجری فی مفاصل المجتمعات. فصار التثقف بها وتزود الروایی بها امرا لابد من الادیب تحقیقه، وقد اثر الادب العربی فی الفارسی وتاثر به حتی صارا ادبین قریبین جدا. فنظرا لوحده الدین الذی وحد هذین الادبین، استمر الاحتکاک الثقافی منذ القدم بین الشعبین العربی والفارسی حتی عصرنا هذا، حیث نری عددا غیر قلیل من الادباء العرب شغفوا بالثقافه والحضاره الفارسیه فصارت آثارهم تضج بالروح الفارسیه من توظیف الشخصیات وذکر الاحداث والاماکن حتی ترجموا اکبر الاعمال الادبیه الفارسیه ولم یشذ الروایی العراقی علی بدر من هذا النطاق، فروی روایته المسماه "بحارس التبغ" من المنهل المعرفی والثقافی والحضاری الإیرانی، وجرت معظم احداث روایته وشخصیاتها فی إیران بل وقضی معظم حیاه بطل الروایه فی إیران، فجال فی شوارعها وسجل بعدسه قلمه الوقایع بادق تفاصیلها. وفی رصدنا عن مجریات ینابیع الروایه والتی تمت عبر المنهج الوصفی التحلیلی، توصلنا الی انها نهلت تاره من معین الثقافه والحضاره الإیرانیه، تاره من ینبوع طقوسهم وعاداتهم وعمرانهم، وتاره من الاحداث التاریخیه التی جرت فی الحقبه التی یرویها الکاتب، فضلا عن استعانته بتعابیر وتراکیب فارسیه لإکمال مسیر روایته.
    کلیدواژگان: علی بدر، روایه حارس التبغ، الوجه الحضاری، إیران
  • سمیرا قنبری*، حمیدرضا میرحاجی صفحات 54-71

    یدرس هذا المقال، دراسه لغویه دلالیه فی بعض المفردات القرآنیه مبینا اثر الاسلام فی تطور دلالات الالفاظ عما کانت علیه فی العصر الجاهلی. اما المنهج  فی هذه الدراسه ، فیبدا البحث بدراسه اللفظ فی العصر الجاهلی من خلال نصوصه الشعریه ثم دراسه دلالاته فی القرآن الکریم لیتم من خلالها، الوصول الی مظاهر التطور الدلالی التی اصیبت به تلک الالفاظ . کان الهدف الرییسی لهذه الدراسه ان تکون خطوه اولی لتکوین معجم التطور الدلالی للمفردات القرآنیه (بین العصرین : العصر الجاهلی الی نهایه نزول القرآن الکریم). تم اختیار لهذه الدراسه مفردات یظن انها طرا علیها التطور الدلالی . و المراد من اختیار دراسه هذه المفردات ، معرفه المفردات التی کانت تستعمل فی العصر الجاهلی ثم اضاف الیها الاسلام دلاله ثانیه و ثالثه او قام بتغییر دلاله اللفظ جذریا . لذلک تم ترک المفردات التی کانت معروفه و قد اصیبت بتغییر دلالی من جراء الحقیقه الشرعیه . علی خلاف ما نتصور، عندما نتابع الابیات التی وصلت الینا من العصر الجاهلی، نواجه ابیاتا فیها تعابیر لا نستطیع ان نجد موافقه بین هذه المفردات المستعمله و بییه العصر الجاهلی فیجب ان نقف بحذر و تامل . بعباره اخری هناک ابیات ربما منحوله لا نجد لها اساسا و هذا بسبب ان المسلمین ارادوا ان یحکموا الثقافه القرآنیه فقاموا بصیاغه ابیات فیها مضامین دینیه  و نسبوها الی الشعراء الجاهلیین . هذه رویه ربما یخالفها و لا یقبلها بعض المثقفین فلذلک فلا ضیر اذا صدقنا هذه الابیات و نقبل بان الشاعر الجاهلی ایضا قد استفاد من هذه المفردات حیث کانت مستعمله فی العصر الجاهلی.

    کلیدواژگان: اللفظ، الدلاله، التطور، الشعر الجاهلی، القرآن الکریم .‏
  • سید جاسم پور محمدیان* صفحات 72-85
    یتصف الخطاب القرآنی بجمال الظاهر وعمق الباطن، فیتحدی الناس جمیعا لجماله وإعجازه اللفظی. کما یعتبر من الادوات المهمه فی ساحه التبلیغ والتعلیم. ویعود نجاح المبلغ والاستاذ إلی کیفیه استخدام الکلمات والجملات من حیث الفصاحه والبلاغه. إلی ذلک الخطاب الوعظی حیث انه خطاب هادف یمتاز بخصایص فریده تجلت فی القرآن الکریم. وقد اختص هذا المقال بدراسه ثمانی خصایص وعظیه وعلاقتها بالمخاطب، لان معرفه هذه الخصایص تسبب تجلی الکلام الوعظی وسموه وإلقاء الخطاب المناسب فی مجال الخطاب الدینی. اعتمدنا فی هذا البحث علی المنهج التوصیفی والتحلیلی والاستدلالی للمسایل المطروحه باستعانه النظریات التفسیریه علی المنهج البلاغی. وقد اهتم الباحث فی هذا المقال بثمانیه اوصاف لموصوفها مباشره وهی: بلیغا، کریما، معروفا، حسنا، احسن، لینا، سدیدا، میسورا. استخرج من هذه الاوصاف قواعد ادبیه بلاغیه للخطاب الوعظی. والاقوال التفسیریه فی هذه الآیات -والاخذ بمشترکاتها- کشفت لنا عن کیفیه التخاطب مع کل مخاطب خاص. فلذا الغایه والضروره من هذا البحث، ان نعرف کیفیه التکلم مع المخاطبین علی مختلف طبقاتهم، حتی ینفذ الکلام البلاغی فی قلب السامع، وتصلح الامور والنفوس به، وهذه اعظم خدمه علمیه من القرآن الکریم للعالم البشری. من نتایج البحث، ان القول اللین یعتمد علی التواضع فی القول من دون رفع الصوت، واستعمال الکلام الإیجابی مع المخاطب. اما القول السدید فهو الکلام الیقینی الصادق لا یضیع حقا ولا یضر احدا.
    کلیدواژگان: الخطاب القرآنی، بلاغه القرآن، الوعظ، تبلیغ الدین.‏
  • مریم حکمت نیا* صفحات 86-105
    إن وقوع "البسمله" فی اول کتاب الله المجید، ثم تکرارها بعدد السور القرآنیه، اول ظاهره تجلب الانظار، وتنبه الإنسان إلی اهمیتها، وتدفع إلی البحث عن اسباب عظمتها وقیمتها. فهی اول آیه وردت فی القرآن فی بدء سوره الحمد وبدء کل سوره إلا سوره البراءه، وجاءت خلال سوره النمل. علی الرغم من صغر حجمها المادی وقله کلماتها وحروفها فی الظاهر، تحمل فی معانیها اوسع المعانی واعظم المفاهیم المعرفیه. وقد تکررت ماه واربع عشره مره، وهذا ما یدل علی قیمتها ومکانتها بین الآیات القرآنیه. فقد تناولت هذه الدراسه احکام آیه البسمله باسلوب تحلیلی وصفی وقامت بالبحث عن اهمیتها من خلال عرض زوایاها المختلفه من اللغه والإعراب والبلاغه عرضا بسیطا. ورکزت علی مباحث کلامیه حول البسمله وما حوت من الکلمات: کلمه الإسم بصوره خاصه والاسماء الثلاثه التی فیها وهی الله والرحمن والرحیم. ثم دخلت إلی الساحه العرفانیه بمساعده احادیث اهل البیت علیهم السلام، وغرفت من معینها العذب بمقدار ما یسع المقال. فتوصلت إلی نتایج توحی إلی ان آیه البسمله تعتبر نواه القرآن التی منها نبتت شجره القرآن وآتت ثمارها. إنها جمعت فی طیاتها اعظم الاسماء الإلهیه وهو الله، ومن اسم الله ظهرت یداه الرحمانیه والرحیمیه المبسوطتان والعطایا الربانیه التی تشمل جمیع الخلق والامر وجمیع النعم الإلهیه فی الکون؛ المادیه منها والمعنویه. کما هو عصاره الهدایه الإلهیه والرساله النبویه والولایه العلویه.
    کلیدواژگان: بسم الله الرحمن الرحیم، اللغه، الإعراب، الکلام، عرفان اهل البیت.‏
  • آزاده منتظری*، اشواق رحیم دیوان صفحات 106-122

    یعد السرد جزءا من القصه، وهو عباره عن اسلوب اختیار الاحداث وکیفیه ربطها مع بعضها البعض وترتیبها، ومن اهم اشکال القصصی الحدیث القصه القصیره التی تعتمد علی استخدام تقنیات محدده لوظایف عدیده نواها القاص حسب نوعیه القصه لسرد الاحداث وتطویر الشخصیات، و من تلک القصص القصیره الجدیره لاستقصاء التقنیات السردیه فیها کتاب "حدایق الوجوه (اقنعه و حکایات)" المشتمل علی عدد من القصص القصیره للکاتب العراقی المعاصر محمد خضیر، باعتباره واحدا من ابرز کتاب القصه القصیره فی العالم العربی، فمن هذا المنطلق قد استهدف هذا البحث علی اساس المنهج الوصفی التحلیلی إلی دراسه اهم التقنیات التی وظفها القاص، محمد خضیر من خلال القصه القصیره فی کتابه" حدایق الوجوه (اقنعه و حکایات)"، منها تقنیه تیار الوعی التی یعد من احدی العناصر الاساسیه فی القصه القصیره حیث یتولی اهتماما خاصا بالتحلیل النفسی للاشخاص والمواقف من خلال الکشف عما یعتمل فی النفس الإنسانیه، وتصویر لواعجها الذاتیه والجمعیه، من خلال تقنیات تیار الوعی المتشعبه الفرعیه منها المونولوج الداخلی المباشر وغیر المباشرو...، وکذا غیرها من تقنیات المفارقه الزمنیه السردیه (الاسترجاع و الاستباق)، وتظهر هذه التقنیات فی قصه "حدایق الوجوه(اقنعه وحکایات)" لمحمد خضیر بوضوح، وتساهم فی جعلها قصه قصیره ممیزه تروی قصه معقده بشکل مشوق. ومن اهم النتایج التی حصلت علیها هذه المقاله هی إن تفنیه تیار الوعی باقسامه قد لعبت دورا بارزا فی الفن الروایی لتکوین النفسی للشخصیات، وکشف عن ابعادها النفسیه کما ان الکاتب باعتباره سارد القصه استند إلی تقنیتی الاسترجاع والاستباق فی الروایه لخلخله نظام السرد إلی حد کبیر حیث تعطی حیویه للاحداث و الشخصیات.

    کلیدواژگان: القصه القصیره، الادب العربی، محمد خضیر، حدائق الوجوه (الاقنعه و الحکایات)
  • محبوبه قاسمی* صفحات 123-139

    إن بنیه لغه القرآن الکریم هی بنیه موسیقیه وتم استخدامها لنقل المحتوی الدینی بافضل الاسالیب واکثرها جاذبیه، وینقسم هذا الجانب من إعجاز القرآن إلی إیقاعین الخارجی والداخلی. وتهدف الدراسه الحالیه باستخدام المنهج الوصفی والتحلیلی إلی دراسه ظاهره صوتیه من ظواهر صوتیه قرآنیه کثیره، وهو دلاله الإیقاع والإیقاع الداخلی والإیقاع الخارجی، مع إیراد نماذج قرآنیه لهما. ثم یتناول بالتفصیل الملامح الصوتیه، بابعادها المختلفه. قد قدمنا للبحث بنظره تاریخیه موجزه، تناولت إشارات السابقین واللاحقین إلی موضوع الاصوات ودلالاتها. ثم تطرقنا إلی الإیقاع الداخلی والإیقاع الخارجی ونماذجها، منتقلین بعدها إلی تحلیل السوره العادیات، تحلیلا بلاغیا، ثم توظیفه دلالیا. حیث تمتزج الصوره البیانیه واللغویه بالصوره الإیقاعیه وتشیر نتایج هذا البحث إلی ان الإیقاع یجعل الآیات من ناحیه ذات الدلالات، ومن ناحیه الاخری یساعدنا علی فهم محتوی الآیات ومعانیها بشکل صحیح واستنتجنا اخیرا یلعب التحلیل البلاغی والتحلیل اللغوی فی تلاوه الآیات فی سوره عادیات وفی تحدید معناها دورا بارزا والدور الذی یلعبه التفات وتناوب فی سوره عادیات دورا هاما وهناک علاقه وثیقه بین الجانب البلاغی والجانب اللغوی فی إبراز المعنی وإن تشکیل الصوره الفنیه للجمله القرآنیه قایم علی امتزاج الصوره البیانیه بالصوره الإیقاعیه واشرنا إلی ان العلاقه بین الإیقاع والمعنی علاقه وطیده، فالمعانی القویه فرضت إیقاعات شدیده، وحملت المعانی الهادیه إیقاعات رقیقه خاصه فی السوره العادیات.

    کلیدواژگان: السوره العادیات، الإیقاع الخارجی، الإیقاع الداخلی، التحیل اللغوی، التحلیل البیانی
|
  • Mehdi Naseri *, Esre Rashed Hassani Pages 1-17
    Undoubtedly, cultural criticism is one of the elements of modern language studies that reveals the nature of language texts and searches for the secrets of language and literary texts. Cultural criticism also enables us to know the foundations of culture and people in society. The selection of the title: (The cultural system in the book of al- Mustaṭraf fī kull fann mustaẓraf by Al-Abshihi) was not random and the researcher had several reasons for it. First of all, al- Mustaṭraf fī kull fann mustaẓraf by Shahabuddin Muhammad Bin Ahmad Abulfath Al-Abshihi is considered one of the most important books that were written in the first half of the 9th century of Hijri. This book has been written in Arabic on various subjects, including the basics of Islam, spiritual, political, and social life, Arab history, ethics, etc. On the other hand, the importance of this research is that it deals with the very important issue of literary criticism. The present research has evaluated and analyzed the book al- Mustaṭraf using a descriptive-analytical method and in the end, the following results have been achieved: the cultural model is considered the most obvious and the most common model used in the book of al- Mustaṭraf. The influence of language culture in this book is quite clear, accurate, and evident, and this influence is clearly reflected in cultural system. Abshihi's avoidance of referring to the politics and governance of society in his book is due to his attitude and personality. Among the cultural system in al- Mustaṭraf, the political system has the lowest place, and maybe his lack of attention to politics is due to the political conditions of that time and the tendency of the writers of that period to speak in secret, and, etc.
    Keywords: al- Mustaṭraf fī kull fann mustaẓraf, Al-Abshihi, Cultural system, literary ‎criticism
  • Nasim Arabi *, Zoleikha Rostampur Pages 18-38

    Image schemas are one of the ways to understand the meaning and abstract concepts in the linguistic field, based on conceptual metaphor. The linguistic approach of conceptual metaphor is one of the new approaches in linguistics. The Holy Quran is fraught with abstract concepts. Therefore, the present research is conducted by examining the up and down image schemas in Surah Ghafar to explain the mutual meanings of monotheism, disbelief and polytheism, which based on the linguistic approach, in a descriptive analytical method provides the image of abstract concepts objectively. The results of the research indicate that the up and down orientational schema is used in most of the examples of the verses of Surah Ghafar along with the force schema. The words "Tanzil", "Al-Qi", "Dahz", "Haqq", "Ali", "Al-Ali", "Sama" are the focus of orientational metaphors "power is high". The results of this descriptive and analytical research indicate that "power is high", is the most used metaphor in depicting "God is high". Accordingly, God as the absolute power and the source of material and spiritual blessings is "up", and everything except for God is "down". Therefore, man is forced to reach the source of goodness and salvation and escape from divine punishment towards the above and the ascending line, because "power is high".

    Keywords: Surah Ghafar, orientational metaphor, Schema, up, down
  • Ati Abyat *, Amin Abyat Pages 39-53
    The ‎novel was and still is a literary genre that talks about the issues of man and ‎his ‎society in various forms and patterns, so the novel became a mirror of what is ‎‎happening in society. The writer investigated it, and the Persian and Arab ‎literatures ‎were influenced by each other until they became very close literature, ‎due to the ‎unity of the religion that united these two literatures, so cultural friction ‎has ‎continued since antiquity between the Arab nation and the Persian nation ‎until our ‎time, where we see more than one Arab writer who has been fascinated ‎by Persian ‎culture and civilization. Their tracks are full of the Persian spirit by ‎coming up with ‎names of characters and mentioning events and places And even ‎they translated the largest Persian literary monuments, and the Iraqi ‎novelist was ‎not excluded from this scope. He narrated his novel called The Tobacco ‎Guard ‎from the Iranian knowledge, culture and civilization, and most of the events ‎of his ‎novel and its characters took place in Iran and even spent most of the life of ‎the ‎protagonist in Iran, so he roamed its streets and recorded with his pen the facts ‎‎more accurately. Its details so that we follow in this research an analytical and ‎‎descriptive approach on the civilized face of Iran in the novel The Tobacco ‎Guardian. ‎And the characters who brought about these facts after he used ‎Persian expressions ‎to complete the course of his novel. ‎
    Keywords: Ali Badr, The Tobacco Guardian’s Novel, The Civilized Face, Iran‏.‏
  • Samira Ghanbari *, HamidReza Mirhaji Pages 54-71

    This study examines the semantic evolution of some Qur'anic words and reveals the influence of Islam in the semantic development of words compared to the ignorance period. This research begins by examining the usage of the words during the ignorance period, then examines its meanings in the Holy Quran in order to achieve the semantic expressions of these words. The purpose of this study is to know the words’ meanings used in the ignorance period. Then Islam has added the second and third meaning to them or fundamentally changed the meaning of the words. Therefore, the common usages of the words were left out. Contrary to our imagination, when we follow the verses reached to us from the ignorance period, we come across the words whose meanings don’t correspond to this period, so it is necessary to be considered. Muslims wanted the Quranic culture to prevail, so they edited some verses that had a religious theme and attributed them to Jahili poets. Some intellectuals may disagree with this point of view and do not accept them, so it is safe to accept that Jahili poets also used these words as it was used during the ignorance period. In this research, the semantic evolution of the words nīkī, khayr, and jihad is investigated.

    Keywords: word, meaning, semantic evolution, Jahili poems, Quran
  • Seyyed Jasem Poormohamadian * Pages 72-85
    The Holy Qur'an enjoys a magnificent appearance and is deep inside. This holy book invites people to good speech and conversation. Missionary speech is one of the important tools of religious missionaries; Therefore, their success depends on how to use the preaching. Missionary speech is a purposeful speech containing special qualities, whose characteristics are mentioned in the Holy Qur'an. The present study has looked at the characteristics of missionary speech from the perspective of Qur'an and examined the link between each of the characteristics of the speech with its specific audience, since the appropriate use of missionary speech depends on knowing it, and getting to know its characteristics is a prelude to promoting missionary dialogue and speaking in this field. The data collection of the current research was done by library method, and its data was explored with a descriptive-analytical view. Relying on the verses that come immediately after the noun (ghaulan), the modifier of speech (balīghan, karīman, ma’rūfan, ḥasanan, aḥsan, layinan, sadīdan and mīsuran) are the focus of the present research in order to reach the characteristics of missionary speech in the Qur'an. Relying on interpretative sayings and extracting their common features has been a dominant method of discovering how to speak in the field of missionary work. Each of the characteristics of missionary speech is based on a specific approach and type of audience, which taking heed of it and employing its requirements will have a favorable effect on the audience.
    Keywords: Quranic discourse, preaching, religion missionary, Quranic rhetoric‏.‏
  • Maryam Hekmatnia * Pages 86-105
    The placement of Bismillah al-Rahman al-Rahim at the beginning of the greatest divine book, and its repetition as many as the surahs of the Holy Quran, is the first matter that makes individuals realize the importance of this blessed verse and makes him explore to find its value and status among the Quranic verses. This verse is at the beginning of Surah Hamad and the beginning of all the surahs of the Qur'an; Except for Surah Baraat, it is also found among the verses of Surah Naml. In fact, it is repeated one hundred and fourteen times in the Quran, which shows its value and place among all the Quranic verses. using an analytical-descriptive method, this article presents the rulings of this verse and focuses on investigating and researching its importance using different aspects including vocabulary, diacritic, rhetoric and kalam. Then, in the light of these discussions and referring to the hadiths of Ahl al-Bayt, innocence and purity employ the field of mysticism, and use it as much as the scope of the article allows. The result of the research shows an unparalleled greatness in the verse of Bismillah al-Rahman al-Rahim, which contains the essence of divine revelation, prophetic mission, and Alawi's guardianship in this very short, yet significant and meaningful verse, and the more one delves into it, these truths are revealed.
    Keywords: ‎: Bismillah al-Rahman al-Rahim, vocabulary, diacritic, Kalam, mysticism of Ahl al-‎Bayt‏.‏
  • Ashwaq Rahim Diwan, Azade Montazeri* Pages 106-122

    Narration involves the selection and connection of events while organizing them in a coherent sequence. The modern nonfiction form of the short story is an essential medium that employs specific techniques for various functions, exemplified by Mohammad Khudair's work "Gardens of Faces (Masks and Stories)," an Iraqi writer. This study, using a descriptive and analytical approach, investigates the main narrative techniques in the short story collection “Gardens of Faces” by Mohammad Khudair. This collection exemplifies the use of specific techniques for different purposes in nonfiction storytelling. One of the techniques examined is the stream of consciousness, which provides a subtle psychological analysis of characters and situations by penetrating the human mind. The narrative skillfully depicts individual and collective emotions through direct and indirect internal dialogue. Moreover, it explores temporal paradoxes in the narrative, such as retrieval and anticipation. These techniques are vividly demonstrated in Mohammad Khudair’s story “Gardens of Faces”, making it a distinctive and complex narrative that tells an intriguing story. A major finding of this study is the central role of the stream of consciousness technique in shaping the characters and revealing their psychological depths in the narrative. Furthermore, the use of retrieval and anticipation techniques by the writer significantly disrupts the narrative structure, adding dynamism and vitality to both events and characters.

    Keywords: short stories, Narrative Techniques, Arabic literature, Muhammad Khudair, Gardens of Faces (Masks, Stories)
  • Mahboobeh GHasemi* Pages 123-139

    The structure of the language of the Holy Qur’an is musical and it was used to convey religious content in the best and most attractive ways.The miracle of the Qur’an is divided into two rhythms, external and internal. The current study aims, using the descriptive and analytical approach, to study one of the many Qur’anic phonetic phenomena, which is the significance of rhythm, internal rhythm, and external rhythm. It deals in detail with the phonetic features, in their various dimensions. Then we touched on the internal rhythm and external rhythm and their models, then moving on to the analysis of the ordinary surah. Come on Rhetorically, then use it semantically.The graphic and linguistic image is mixed with the rhythmic image, and the results of this research indicate that rhythm makes the verses on the one hand connotative, and on the other hand helps us understand the content of the verses and their meanings correctly. Finally, we concluded that rhetorical analysis and linguistic analysis play a prominent role in reciting the verses in Surah Adiyat and in determining their meaning. The role played by turning and turning in Surah Al-Adiyat is an important role in Surah Al-Adiyat. The strong meanings imposed strong rhythms, while the quiet meanings carried gentle rhythms, especially in Surah Al-Adiyat.

    Keywords: ‎: Surah Al, Adiyat. Rhythm. external rhythm . internal rhythm.lingyistic ‎analysis. graphic analysis.‎