فهرست مطالب

فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری
پیاپی 91 (زمستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/12/08
  • تعداد عناوین: 28
|
  • طیبه سادات زرگر، سعید زکالوند صفحات 1-11

    هدف کلی پژوهش حاضر شناسایی پیشران های موثر بر هراس از تصمیم گیری در مدیران فدراسیون های ورزشی بود. پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مدیران ارشد و میانی فدراسیون های ورزشی کشور بود که با توجه به آمار سال 1401 تعداد 140 نفر بودند که نمونه آماری به روش تصادفی ساده و به تعداد 103 نفر براساس فرمول کوکران انتخاب شدند. پس از توزیع پرسشنامه محقق ساخته در بین افراد نمونه، تجزیه و تحلیل داده ها با روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی با نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل فردی، عوامل سازمانی و عوامل محیطی بر بر هراس از تصمیم گیری در مدیران فدراسیون های ورزشی تاثیر مثبت معنادار دارند. بنابراین، پیشنهاد می شود عوامل فردی، سازمانی و محیطی به عنوان عوامل ایجاد کننده هراس در تصمیم گیری مدیران فدراسیون های ورزشی با برگزاری دوره های توانمندسازی برای مدیران کنترل شوند.

    کلیدواژگان: عوامل فردی، سازمانی، محیطی، هراس در تصمیم گیری، مدیران فدراسیون های ورزشی
  • زهره حاجیها، شبنم کنشلو صفحات 12-25

    تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد رقابتی شکل گرفته است. تحقیق حاضر بر مبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی، بر مبنای ماهیت داده ها از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 122 نفر از کارکنان موسسه اعتباری ملل در سطح شهر تهران بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. پرسش نامه های استاندارد ابزار گردآوری داده ها در تحقیق حاضر را شکل داده اند. نرم افزار مورد استفاده برای تحلیل داده های پژوهش مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از رویکرد PLS بوده است. نتایج به دست آمده حاکی از نقش مثبت و معنادار بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد رقابتی می باشد. نتایج نشان داد که مولفه های بازاریابی کارآفرینانه از قبیل فرصت گرایی، نوآوری، ریسک پذیری، خلق ارزش، اهرم کردن منابع، شدت مشتری و فعال بودن نیز تاثیر مثبت و معناداری بر بهبود عملکرد رقابتی موسسه اعتباری ملل دارند.

    کلیدواژگان: بازاریابی کارآفرینانه، نوآوری، خلق ارزش، عملکرد رقابتی
  • محمود نصیری، حسین کاکائی ماوائی صفحات 26-43

    قراردادهای جدید نفتی از مهم ترین مسایلی است که در کشور ما چالش های زیادی را ایجاد نموده و دارای اهداف و اصول مشخصی می باشد . با توجه به تغییرات گسترده ایجاد شده در خلال سالهای گذشته در حوزه های مختلف اکتشاف، توسعه، تولید، عرضه و تقاضای نفت و گاز در بازارهای بین المللی انرژی، ضرورت بازنگری در نوع قراردادهای نفتی مورد تاکید عموم صاحب نظران عرصه نفت و گاز بوده است. از اصول و ساختار این الگوی قراردادی می توان نتیجه گرفت صنعت نفت ایران همچنان علاقمند به حفظ چارچوب های قراردادی خانواده قراردادهای خدمت در بخش بالادستی است، زیرا قراردادهای بیع متقابل و الگوی جدید قرارداد نفتی ایران هر دو از نوع قراردادهای خدمت توام با ریسک بشمار می روند. این مطالعه نشان می دهد مهمتر از خود قراردادIPC ، پروژه های هدف این قراردادها هستند که باید توسط وزارت نفت تعیین شود. پژوهش حاضر بیان می کند که IPCمدل جدیدی از قراردادهای نفتی است که می تواند منافعی را نصیب کشور کند. همچنین این قراردادها علاوه بر رفع کاستیهای قراردادهای کنونی و گذشته نفتی ایران موسوم به بیع متقابل، عموما با نگاه به آینده و با هدف توسعه کمی و کیفی صنعت نفت ایران تدوین شده است. به هر روی، ارزیابی و داوری دقیق و صحیح و بیان محاسن و معایب این الگوی جدید نیاز به زمان بیشتر و انعقاد قرارداد چند پروژه دارد. باید در نظر داشت که بخش عظیمی از موفقیت و یا شکست یک الگوی قراردادی منوط به چگونگی کاربرد و استفاده از آن یا به عبارت کلی تر منوط به اجرای آن است. در این پژوهش سعی شد تا حد ممکن به موارد بالا پرداخته شود.

    کلیدواژگان: قرارداد نفتی، قواعد IPC، وزارت نفت
  • الهام نورایی، سید عبد المجید جلایی اسفندآبادی، حمید کاکائی صفحات 44-59

    هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر سیاست های بهینه پولی بر عبور نرخ ارز با رهیافت سیستم های پویا است. روش تحقیق حاضر کاربردی است. از رویکرد رهیافت سیستم های پویا در فضای نرم افزار ونسیم جهت برآورد مدل بهره گرفته شده است. در این تحقیق سه سناریو و سه سیاست تعریف شده است. در سناریو یک سطح نااطمینانی تورمی پایین، سناریو دو سطح نااطمینانی تورمی متوسط و سناریو سه سطح نااطمینانی تورم بالا لحاظ شده است. در سیاست اول تغییرات نرخ بهره، سیاست دوم عملیات بازار باز و سیاست سوم تغییرات نقدینگی لحاظ شده است. بر اساس نتایج کاملا مشهود است با افزایش نااطمینانی تورمی از سناریوی یک به سناریوی سه موجب افزایش شدید تورم در سال های آتی شده است؛ در نتیجه می توان بیان داشت در شرایطی که نااطمینانی تورمی بالا است عبور نرخ ارز شدیدتر بوده است. سیاست های تغییرات نقدینگی بر عبور نرخ ارز تاثیر مطلوبی نداشته است و این سیاست ها موجب بدتر شدن عبور نرخ ارز و افزایش شدید تورم در اقتصاد ایران شده است. در سیاست دوم عملیات بازار باز نیز مشهود است که حضور بانک مرکزی در بازار نرخ ارز موجب بهبود عبور نرخ ارز نشده است و این امر می تواند ناشی از عدم استقلال بانک مرکزی از سیاست های مالی دولت باشد. سیاست نرخ بهره نسبت به سایر سیاست ها در عبور نرخ ارز موفق تر عمل نموده است؛ بر اساس نتایج مشاهده می گردد در سطح نااطمینانی بالا نیز با موفقیت عمل ننموده است.

    کلیدواژگان: نرخ ارز، عبور نرخ ارز، سیاست پولی، رهیافت سیستم های پویا
  • سید محمد قاضی مرعشی صفحات 60-80

    هدف از مطالعه تحقیق حاضر بررسی بررسی رابطه بین رهبری تحول گرا با آوای سازمانی با نقش میانجی عدالت آموزشی در آموزش و پرورش شهرستان شوشتر می باشد. جامعه آماری جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهرستان شوشتر می باشد که تعداد 860 نفر می باشد. حجم نمونه 268 نفر تعیین شد. نفر بدست آمد. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات پژوهشی توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. روش گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد که در این پژوهش از پرسشنامه پرسشنامه آوای سازمانی، میزان عدالت آموزشی، رهبری تحول گرا کری بارنت و دیگران(2001) بین پاسخگویان توزیع گشت. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار smartpls و مبحث معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج کلی نشان داد که بین رهبری تحول گرا با آوای سازمانی با نقش میانجی عدالت آموزشی در آموزش و پرورش شهرستان شوشتر شهرستان شوشتر رابطه وجود دارد. نتایج سایر فرضیات نشان داد؛ بین ترغیب ذهنی با آوای سازمانی با نقش میانجی عدالت آموزشی در آموزش و پرورش شهرستان شوشتر رابطه وجود دارد. بین نفوذ آرمانی با آوای سازمانی با نقش میانجی عدالت آموزشی در آموزش و پرورش شهرستان شوشتر رابطه وجود دارد.بین انگیزش الهام بخش با آوای سازمانی با نقش میانجی عدالت آموزشی در آموزش و و پرورش شهرستان شوشتر رابطه وجود دارد.بین ملاحظه فردی با آوای سازمانی با نقش میانجی عدالت آموزشی در آموزش و پرورش شهرستان شوشتر رابطه وجود دارد.از این رو پیشنهاد می شود که رهبران تحول گرا باید اعتماد کارکنان را نسبت به اهداف سازمان جلب کنند. بدین منظور، مدیران باید برای افزایش اعتماد کارکنان در سازمان، صداقت خود را با برقراری ارتباط باز با کارکنان نشان دهند. نسبت به تعهدات و وعده های خود پای بند باشند.

    کلیدواژگان: رهبری تحول گرا، آوای سازمانی، عدالت سازمانی
  • علیرضا عسکرپور، خدیجه مطرودی صفحات 81-96

    یکی از سازمان هایی که به نظر می رسد به شدت نیازمند به ظرفیت جذب دانش است، سازمان آموزش و پرورش است. اما باید در نظر داشت که ایجاد و نهادینه سازی ظرفیت جذب در سازمان، نیازمند متغیرها و عوامل پیشایندی است، از این رو این پژوهش با هدف بررسی و تحلیل تاثیر ساختار سازمانی بر ظرفیت جذب کارکنان با نقش میانجی انرژی سازمانی در اداره آموزش و پرورش استان خوزستان انجام گرفت. روش انجام تحقیق حاضر از نوع همبستگی و توصیفی بود. جامعه آماری کلیه کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان می باشند، و حجم نمونه براساس جدول مورگان 169 نفر محاسبه گردید شیوه نمونه گیری نیز، نمونه گیری تصادفی طبقه ای بود. ابزار گردآوری داده های تحقیق، پرسشنامه ساختار سازمانی رابینز(1989) ظرفیت جذب دانش توسط کامیسون و فورس (2010) و پرسشنامه محقق ساخته انرژی سازمانی بود. پردازش های آماری لازم در دو سطح آمار توصیفی و تحلیلی با استفاده از نرم افزار تحلیلی – کاربردی SPSS و نرم افزار لیزرل انجام شده است. یافته ها نشان داد که تاثیر ساختار ساختار سازمانی بر ظرفیت جذب با ضریب مسیر 492/0 در سطح اطمینان 95 درصد معنادار می باشد. تاثیر ساختار سازمانی بر انرژی سازمانی با ضریب مسیر 516/0 در سطح اطمینان 95 درصد معنادار می باشد. همچنین، با توجه به آماره آزمون سویل (79/3) و سطح معناداری (004/0) ساختار سازمانی بر ظرفیت جذب از طریق نقش میانجی گر انرژی سازمانی تاثیر غیرمستقیم 3/29 درصد دارد. بنابراین تعدیل ساختارهای سازمانی پیچیده و غیرمنعطف و حرکت به سمت ساختارهای منعطف و مبتنی بر دموکراسی می تواند ارتقادهنده ظرفیت جذب و انرژی سازمانی باشد که در نهایت بهره وری سازمان را ارتقا می دهد.

    کلیدواژگان: انرژی سازمانی، ساختار سازمانی، ظرفیت، جذب کارکنان، آموزش و پرورش، استان خوزستان
  • حمیده جلیلوند، راحله جلیلوند، بتول سخن سنج صفحات 97-108

    امروزه شبکه های اجتماعی همواره بهترین مکان برای اجرای کمپین های مردمی است. صاحبان کسب و کار با هوشمندی توانسته اند روی موج این کمپین های تبلیغاتی سوار شوند و به محبوبیت برند خود بیافزایند. شبکه های اجتماعی طی چند سال اخیر نقش بسزایی در انعکاس این پدیده های اجتماعی داشته است. کافیست نگاهی اجمالی به صفحه تجاری برندها در شبکه های اجتماعی بیاندازید تا شاهد پیشرفت آنها در این جامعه مجازی باشید. در این چند سالی که از شروع به فعالیت شبکه های اجتماعی می گذرد (از سال 2010) برندها و کسب و کارهای معتبر و بزرگ با استفاده از فعالیت و حضور در این شبکه اجتماعی توانسته اند فالوورهای میلیونی را برای خود جذب نموده و از طریق این بستر به ساده ترین شکل ممکن و سریع ترین حالت و البته با کمتری هزینه به تبلیغات محصولات خود بپردازند؛ و از طرفی مدرسه نقش مهمی در رشد شخصیت و انتقال دانش و مهارت های زندگی به آنها دارد، در نتیجه آشنایی با شهروند و شهروندی نیز از جمله مهارتهایی است که در مدرسه باید آموزش داده شود و دانش آموزان رده های مختلف تحصیلی باید حقوق، تکالیف و مسیولیتهای شهروندی را در مدرسه فرابگیرند. در این مقاله به روش کتابخانه ای مروری بر نقش شبکه های اجتماعی و آموزش شهروندی در بین نوجوانان با تاکید بر ضرورت و اهمیت آموزش خواهیم داشت.

    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی، آموزش شهروندی، نوجوانان، اهمیت آموزش
  • رحمان میری صفحات 109-129

    سرمایه فکری یکی از منابع ضروری برای موفقیت شرکت ها در اقتصاد مبتنی بر دانش می باشد. امروزه بین ارزش دفتری و ارزش بازار شرکت ها تفاوت زیادی وجود دارد، لذا درصورتی که سرمایه گذاران به اطلاعاتی دسترسی داشته باشند که این فاصله بین ارزش دفتری و بازار شرکت را تشریح نمایند، این امر می تواند منجر به تصمیمات اقتصادی بهتری شود. به منظور تعیین میزان افشای سرمایه فکری از روش تحلیل محتوا و همچنین برای بررسی رابطه بین عملکرد سرمایه فکری و ویژگی های شرکت با سطح افشای سرمایه فکری از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نمونه آماری پژوهش شامل 89 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. نتایج آزمون فرضیه های این پژوهش بیانگر رابطه منفی و معنادار بین عملکرد سرمایه فکری و سطح افشای سرمایه فکری می باشد. در بررسی رابطه اجزای عملکرد سرمایه فکری با سطح افشای سرمایه فکری، نتایج نشان می دهد که؛ بین کارایی سرمایه فیزیکی و سطح افشای سرمایه فکری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد اما در مورد سایر اجزای عملکرد سرمایه فکری رابطه ای مشاهده نگردید. همچنین نتایج به دست آمده در خصوص بررسی رابطه بین سطح اهرمی، سودآوری، نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری و اندازه شرکت با سطح افشای سرمایه فکری، بیانگر عدم وجود رابطه ی معنادار می باشد. تحلیل محتوایی افشای سرمایه فکری در گزارش های مالی نشان می دهد که بیشترین افشا مربوط به سرمایه انسانی می باشد.

    کلیدواژگان: عملکرد سرمایه فکری، کارآمدی سرمایه انسانی، سودآوری، افشای سرمایه فکری
  • طناز شیبانی، تابع جماعت صفحات 130-141

    پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر تجربه و رضایت مشتریان از برند بر قصد خرید مجدد در خرده فروشی های آنلاین از طریق نقش تعدیلی هم آفرینی برند در فروشگاه دیجی کالا صورت گرفته است. این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است و از نظر روش و ماهیت توصیفی- پیمایشی می باشد. روش های گردآوری اطلاعات پژوهش به دو دسته کتابخانه ای و میدانی تقسیم می شود. بعد از تنظیم اهداف و سوالات پژوهش، پرسشنامه ای مرکب از 4 بعد اصلی و 22 سوال تهیه و تنظیم شد و میان جامعه آماری توزیع گردد. جامعه آماری این تحقیق شامل مشتریان فروشگاه دیجی کالا است و تعداد 330 نفر نمونه، جهت پخش پرسشنامه انتخاب شده است. شیوه نمونه گیری در این تحقیق روش نمونه گیری خوشه ای بوده است. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. برای محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید و پایایی پرسشنامه بسیار مطلوب ارزیابی گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده و برای تعیین روابط بین متغیرها نیز از تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شده است. همچنین تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و LISREL صورت گرفته است. بر اساس نتایج تحقیق مشخص گردید هم آفرینی برند ارتباط میان تجربه و رضایت مشتریان از برند بر قصد خرید مجدد را تعدیل می کند. همچنین در بررسی فرضیه های فرعی تحقیق مشخص شد تجربه و رضایت مشتریان از برند بر قصد خرید مجدد و هم آفرینی برند تاثیرگذار است.

    کلیدواژگان: تجربه مشتریان، رضایت مشتریان از برند، هم آفرینی برند، قصد خرید مجدد
  • حسین کامرانی، حمیدرضا محمدی خاوه، مینا غیور گلدانلو صفحات 142-161

    سوابق حسابداری می تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد شرکت تاثیر بگذارند. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر سوابق حسابداری بر عملکرد مالی شرکت های پتروشیمی می باشد. جامعه ی آماری در دسترس در این پژوهش شامل کلیه اسناد و مدارک شرکتهای فولادی عرضه کننده در بورس کالا می باشند. نمونه گیری به روش تصادفی است برای آزمون فرضیه ها از الگوی رگرسیون داده های ترکیبی استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر: پیچیدگی اطلاعات حسابداریبر عملکرد مالی شرکت های پتروشیمی تاثیر معناداری دارد محدودیت مالی بر عملکرد مالی شرکت های پتروشیمی تاثیر معناداری دارد نسبت های مالی شرکت ها بر عملکرد مالی شرکت های پتروشیمی تاثیر معناداری دارد

    کلیدواژگان: پیچیدگی حسابداری، محدودیت مالی، نسبت های مالی، عملکرد مالی
  • منا السادات دیباجی صفحات 162-176

    من یک حسابدارم و همیشه برایم سوال بوده است که چرا این رشته فارغ التحصیلان زیادی دارد اما افراد کمی در این رشته موفق هستند و حتی این افراد نیز از رضایت شغلی برخوردار نیستند در این تحقیق بررسی میکنیم علت و راه حل چیست؟ پژوهشهای قبلی این حوزه معمولا برای کمک به رفع مشکلات کارفرما بوده است اما هدف این پژوهش کمک به کارشناسان این حوزه است که البته برای کارفرما هم به جهت نگهداشت پرسنل میتواند مفید باشد. به لحاظ هدف، کاربردی، به لحاظ روش توصیفی – تحلیلی، از روش های کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. ابزار اصلی پرسشنامه است و با نرم افزار spss تحلیل شد جامعه آماری در این پژوهش شاغلان حرفه حسابداری در شرکتهای خصوصی شهر تهران است تغییرات در کسب و کار جهانی بسیار سریع شده و تطبیق با این شرایط نیاز به آموزش دارد کارفرما به علت هزینه و امکان ترک شغل کارمند علاقه به آموزش ندارد و کارگر به علت حقوق پایین و نارضایتی شغلی علاقه ای به هزینه شخصی ندارد که این موضوع حرفه حسابداری را با چالش مواجه کرده است. محیط کار شاد، برقراری تعادل بین کار و زندگی کارمند، ارزیابی مدیران از نیاز نسلهای مختلف کاری، تعهد کارفرما به رشد کارمند، مشارکت کارمندان در تصمیمات، تغییر نوع قراردادها، افزایش سن استخدام، استفاده از جابه جایی بجای تعدیل و آموزش مدیران برای تبدیل آنها به مربی بجایی رییس میتواند بر رضایت پرسنل و افزایش آموزش و ارتقا حرفه موثر باشد.

    کلیدواژگان: ارتقا شغل، حسابداری، آسیب شناسی، منابع انسانی
  • احسان اکبرپور متقی، حمید سعیدی، علی نوبری تبریزی، شهرزاد چیت ساز صفحات 177-187

    این پژوهش به رابطه سنجی عوامل تشکیل دهنده اصالت برند با عوامل شهرت افزایی برند می پردازد. این پژوهش به لحاظ طبقه بندی برمبنای هدف، کاربردی است و به لحاظ طبقه بندی برمبنای روش یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، مشتریان کافی شاپ های شهر تهران می باشد. حداقل حجم نمونه مورد نیاز با توجه به فرمول کوکران برابر 384 نفر می باشد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه های استاندارد بوده و داده های گردآوری شده از طریق نرم افزار spss و Amos مورد تحلیل قرار گرفتند و با کمک مدلسازی معادلات ساختاری فرضیه های تحقیق بررسی شدند. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد؛ اتصالات برند بر وفاداری برند تاثیر مثبت و معنادار دارد. رضایت برند بر اتصالات برند تاثیر مثبت و معنادار دارد. با این حال تاثیر رضایت برند بر وفاداری برند مورد تایید واقع نشد.

    کلیدواژگان: اصالت برند، شهرت افزایی برند
  • فاطمه داروغه حضرتی صفحات 188-207

    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر سهولت درک گزارشگری مالی بر هزینه سرمایه و درماندگی مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی با رویکرد کاربردی می باشد، همچنین روش گردآوری اطلاعات در بخش مبانی نظری از روش کتابخانه ای و در بخش آزمون فرضیات از روش اسنادکاوی صورتهای مالی بوده است. به طور کلی روش آزمون فرضیات از روش همبستگی و رگرسیون چندگانه است. نتایج تحقیق نشان داد سهولت درک گزارشگری مالی بر هزینه سرمایه و درماندگی مالی تاثیر معکوس و معناداری دارد بدین معنا که شرکتهایی که گزارشات مالی آنها از پیچیدگی کمتری برخوردار باشد؛ هزینه سرمایه و احتمال ورشکستگی و درماندگی مالی کاهش می یابد. نتایج مربوط به متغیرهای کنترلی نشان داد اهرم مالی برهزینه سرمایه و درماندگی مالی تاثیر مستقیم و معناداری دارد و تاثیر اندازه شرکت، فرصتهای رشد، جریان نقدی عملیاتی بر هزینه سرمایه و درماندگی مالی شرکت؛ معکوس و معنادار می باشد.

    کلیدواژگان: سهولت درک گزارشگری مالی، درماندگی مالی، هزینه سرمایه
  • محمدحسن بهمنی راد صفحات 208-234

    تغییر مداوم امروزه، ناشی از توسعه سریع فناوری اطلاعات است که همگام شدن با آن، مستلزم استراتژی های جدیدی می باشد که هم برای افراد، کسب و کارها و هم برای جامعه به عنوان یک کل برای انطباق با روندهای جدید، مفید و ضروری هستند. تغییر استراتژیک تا حدی سودمند است که می تواند یادگیری سازنده و دانش جدید را پرورش دهد که خود نتایج فرآیندهای مبتنی بر زمان هستند و به یک موضوع برجسته در بسیاری از حوزه های تحقیقات مدیریت و سازمان در سال های اخیر تبدیل شده است. هدف این تحقیق بررسی تاثیر تغییر و انطباق استراتژیک بر عملکرد سازمانی بوده است. جامعه آماری این تحقیق را 1500 نفر از کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تشکیل داده است. در نهایت 285 پرسشنامه جهت تحلیل گردآوری شده است. ابزارگردآوری داده ها در این تحقیق، پرسشنامه بوده است. فرضیه های تحقیق با استفاده از نرم افزار smart.PLS مورد آزمون قرار گرفت و نتایج حاصل از آن نشان داد که محیط خارجی، محیط داخلی و نیروی مقاومت بر پذیرش تغییرات استراتژیک تاثیر دارد. پذیرش تغییرات استراتژیک بر عملکرد سازمانی تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: تغییر استراتژیک، سازگاری، عملکرد سازمانی
  • محمدحسن بهمنی راد صفحات 235-257

    شرکت های با عملکرد قوی، اغلب اهدافی دارند که میزان جاه طلبی های آن ها را برای موقعیت های موجود در آینده بیان می کند و این موضوع به وضوح توسط مدیر اجرایی به ذینفعان اعلام می شود. مدیر اجرایی باید استراتژی شرکت را رهبری کند و نقش کلیدی را در ایجاد و انتقال عزم استراتژیک ایفا کند. هدف این تحقیق بررسی نقش عزم استراتژیک در پیش بینی عملکرد سازمانی می باشد. این مقاله عمدتا از بینش هایی از فرآیند استراتژی و ادبیات حاکمیت شرکتی استفاده می کند تا به درک بهتری از اینکه چگونه یک کسب وکار می تواند به یک عزم استراتژیک قوی دست یابد. در این مقاله، به مرور پیشینه موجود در زمینه عزم استراتژیک و نقش آن در عملکرد سازمان و همینطور پژوهش های انجام شده در مورد آن پرداخته شده است و البته محقق، موضوع را به گونه ای سازماندهی و خلاصه می کند که باعث ایجاد درکی بهتر از موضوع شود. سه بعد از ساختار عزم استراتژیک شناسایی شده است که شامل چشم انداز مشترک، تمرکز منابع و آینده نگری می باشد. در ادامه از طریق توسعه یک سری پیشنهادات تحقیقاتی، دستور کار تحقیقاتی آینده ارایه می شود و همینطور نکات مورد علاقه در زمینه عملکرد استراتژی نیز مورد بحث قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: تدوین و اجرای استراتژی، حاکمیت شرکتی، عملکرد سازمانی، دیدگاه های نظری، دیدگاه مبتنی بر منابع
  • پوریا ریاحی، حامد پور شمس صفحات 258-266

    در عصر حاضر، سازمان ها برای بقا و موفقیت، باید به طور مداوم در حال تغییر و تحول باشند. این امر نیازمند رهبری تحول آفرین است که بتواند سازمان را در مسیر تغییر و تحول هدایت کند. رهبری تحول آفرین، فرایندی است که در آن رهبران، سازمان را برای تغییر و تحول آماده می کنند، تغییرات را مدیریت می کنند و پس از تغییر، سازمان را به وضعیت مطلوب هدایت می کنند. عصر حاضر، عصر تغییرات سریع و مداوم است. تغییرات در فناوری، بازار، رقابت و سایر عوامل محیطی، سازمان ها را مجبور می کند که به طور مداوم در حال تغییر و تحول باشند. سازمان هایی که قادر به تغییر و تحول موثر باشند، می توانند از فرصت های جدیدی که تغییرات ایجاد می کند، بهره مند شوند و از تهدیدات آن در امان بمانند. رهبری تحول آفرین، نقش کلیدی در موفقیت سازمان ها در عصر تغییرات ایفا می کند. رهبران تحول آفرین، می توانند سازمان را برای تغییر و تحول آماده کنند، تغییرات را مدیریت کنند و پس از تغییر، سازمان را به وضعیت مطلوب هدایت کنند.

    کلیدواژگان: مدیریت، رهبری تحول آفرین، تحول، سازمان، اقت، عصر تغییرات
  • پوریا ریاحی، حامد پور شمس صفحات 267-276

    این مقاله به بررسی تاثیر امنیت شغلی بر رفتار سازمانی و سطح رضایت شغلی در محیط کار می پردازد. امنیت شغلی به عنوان یکی از اصول اساسی محیط کار، ارتباط نزدیکی با رفتار سازمانی کارکنان و سطح رضایت آن ها دارد. این تحقیق با تحلیل و بررسی ارتباط امنیت شغلی با تعهد به سازمان، رفتارهای کاری مثبت و نگرش های شغلی مثبت، به نقد و بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم این عوامل بر رضایت شغلی پرداخته است. نتایج نشان می دهد که افزایش امنیت شغلی، علاوه بر افزایش رضایت شغلی، بهبود مستقیم و غیرمستقیمی در رفتار سازمانی کارکنان را به همراه دارد این مقاله به ارتباط میان امنیت شغلی و عناصر مختلفی که به رفتار سازمانی و رضایت شغلی کارکنان مرتبط هستند، می پردازه. معمولا امنیت شغلی، از جمله عواملی مثل احساس اطمینان در محیط کار، حمایت از سمت مدیریت و تعامل با همکاران، تاثیر مستقیمی بر رفتار کاری و نگرش به کار داره. به عنوان مثال، کارکنانی که احساس امنیت درباره جایگاه شغلی و ارتباطات داخل سازمانی شون رو دارن، احتمالا می تونند بیشتر مشارکت کنند و با انگیزه تر به کار بپردازند.

    کلیدواژگان: امنیت شغلی، رفتار سازمانی، شغل، فرهنگ سازمانی، رضایت شغلی، محیط کار
  • علی لعلبار، فاطمه صالحی صفحات 277-286

    در عصر مبادلات اقتصادی بین کشورها شرکتهای چند ملیتی در نقاط مختلف دنیا در حال فعالیت هستند و به منابع ملی و جهانی دسترسی دارند. در همین راستا استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی سبب افزایش یکنواختی. ثبات رویه. هماهنگی و قابلیت مقایسه گزارشگری مالی در سطح جهان شده و به واسطه یکنواختی امکان دسترسی به بازارهای سرمایه در سطح جهانی را افزایش داده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی مزایا، چالش ها و راهکارهای اجرایی پیاده سازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی در ایران صورت پذیرفت شد در بخش راهکارها، راهکار انجام هماهنگی های لازم با نهادهایی هم چون سازمان امور مالیاتی، سازمان حسابرسی، سازمان بورس و جاممه حسابداران رسمی ایران و...؛ در بخش چالش ها، چالش میزان و ماهیت دخالت دولت در اقتصاد؛ و در نهایت در بخش مزایا، ارتقای کیفیت گزارشگری مالی می گردد. در حال حاضر تعداد 140 کشور دنیا از جمله ایران در حال هموار سازی استاندارد های مالی داخلی خود و رسیدن به پیاده سازی کامل استاندارد های مالی بین المللی میباشد؛ و در آخر بررسی مسایل اخلاقی مناسب استاندارد بین المللی گزارشگری مالی میباشد.

    کلیدواژگان: کیفیت گزارش گری مالی، استاندارد بین المللی، گزارشگری مالی اسلامی، رفتار هزینه ای، آئین اخلاق، رفتار حرفه ای
  • علیرضا اعرابی، آرزو آقایی چادگانی صفحات 287-298

    هدف این مطالعه بررسی و مرور ادبیات مربوط به مسیله حجم کاری حسابرس تحت فشار بودجه زمانی و تاثیر آن بر کیفیت قضاوت و تصمیم گیری حسابرسان می باشد. پژوهش های پیشین با استفاده از یک روش آزمایشی و با ترکیب چند مولفه شامل تعداد کل ساعات کار شده توسط هر حسابرس منحصر به فرد برای هر قرارداد حسابرسی، و یا در نظر گرفتن لگاریتم تعداد کل ساعات کار حسابرسی و یا بر اساس سطح هر حسابرس این مسیله را بررسی کرده اند. ادبیات موضوع نمونه هایی شامل ارزیابی ها و نظرات حسابرسان مستقل را شامل می شوند. نتایج بسیاری از پژوهش ها نشان داده که سطح اطمینان بالاتر، تمایل حسابرس به انجام تحلیل نظر و تعدیل آن را افزایش می دهد و از طرفی فشار زمانی و پیچیدگی قضاوت، تمایل حسابرس به انجام تعدیلات پیشنهادی را کاهش می دهد. از این یافته ها استنباط می شود که عواملی مانند اعتماد، فشار زمانی و پیچیدگی قضاوت حسابرسی، هم به صورت فردی و هم به طور مشترک بر قضاوت و تصمیم گیری حسابرسان تاثیر می گذارند. این مطالعه مروری می تواند به کاربرد نظریه تصمیم گیری رفتاری کمک کند، زیرا نتایج جهت کمک به سازمان ها و موسسات حسابرسی در درک تاثیر مشترک و تعاملی عوامل فردی، محیطی و وظیفه ای در فعالیت های حرفه ای و امکان برنامه ریزی و ایجاد معیارهای بهتر برای شرایط کار حسابرسی، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

    کلیدواژگان: حجم کار حسابرس، فشار کاری حسابرس، کیفیت قضاوت و تصمیم گیری
  • سپیده خلفی، مهدی سعادتی، الهام رادفر صفحات 299-310

    انتخاب پیمانکاران، نقش حیاتی در به سرانجام رسیدن پروژه های صنعت ریلی دارد و تعیین صلاحیت و انتخاب درست پیمانکاران به منظور موفقیت و کاهش هزینه ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. مقاله حاضر به شرح یکی از مدل های متداول سنجش و انتخاب صحیح پیمانکاران در این صنعت، "تکنیک تصمیم گیری چند معیاره تاپسیس" پرداخته است. در این مسیر، معیار های اصلی شناسایی شده، معرفی و وزن دهی گردیده، سپس به تشریح مراحل روش تاپسیس پرداخته و اولویت انتخاب پیمانکاران مشخص گردیده است. هدف از این مقاله افزایش ضریب موفقیت در پروژه های ریلی و همچنین تسهیل در تصمیم گیری های پیچیده برای کارفرمایان است.

    کلیدواژگان: حمل و نقل ریلی، معیار، تاپسیس، ارزیابی، اولویت
  • محسن محمدی شوره ئی، زهرا دهنوی، نرجس عباداتی صفحات 311-323

    هدف پژوهش حاضر « طراحی و ارزیابی محتوای متناسب با زیر ساخت های فرآیند زنجیره ارزش در حوزه مدیریت هنر صنعت فرش دستباف » می باشد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه فرش بافان شهر کاشان می باشد که براساس روش نمونه گیری تصادفی و فرمول کوکران 384 نفر به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه ها محتوایی و پایایی پرسشنامه ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. داده ها توسط نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش آمار توصیفی از فراوانی، درصد فراوانی و نمودارها استفاده شد. در بخش آمار استنباطی ابتدا از آزمون کلموگروف اسمیرنف جهت تشخیص نرمال بودن داده ها استفاده شد و چون داده ها نرمال تشخیص داده شدند، از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که الگوی نظام تولید بر زنجیره ارزش در حوزه مدیریت هنر صنعت فرش دستباف تاثیر دارد. مدیریت دانش و اطلاعات بر زنجیره ارزش در حوزه مدیریت هنر صنعت فرش دستباف تاثیر دارد. مدیریت ظرفیت بر زنجیره ارزش در حوزه مدیریت هنر صنعت فرش دستباف تاثیر دارد. مدیریت و رهبری بر زنجیره ارزش در حوزه مدیریت هنر صنعت فرش دستباف تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: زیر ساخت های فرآیند زنجیره ارزش، مدیریت، صنعت فرش دستباف
  • محمدحسن بهمنی راد صفحات 324-340

    این مقاله، مروری بر مفهوم عزم استراتژیک در رابطه با تیوری های مدیریت استراتژیک است. در این مقاله، محقق ادبیات نظریات مدیریت استراتژیک را که از منشاء خود کلمه مدیریت استراتژیک تا بحث فعلی در مورد عزم استراتژیک ناشی می شود، مرور می کند. مفهوم عزم استراتژیک، بیش از پیش رهبری و مدیریت را به عنوان راهی برای وارد کردن احتمالات آینده به تفکر فعلی معرفی می کند و به آن ها اجازه می دهد تا سازمان را برای رقابت آینده از طریق توسعه محصولات، شایستگی های اصلی، سیستم ها و روابطی که به آن ها مزیت رقابتی می دهد، سازماندهی مجدد کنند. در این مقاله، به مرور ادبیات مرتبط با عزم استراتژیک با توجه به مدیریت استراتژیک و جمع بندی مطالب و نتیجه گیری پرداخته شده است. در این مقاله مشخص شده است که عزم استراتژیک فراتر از برنامه ریزی استراتژیک است و در واقع می تواند تصوری عمیق تر از جایی که سازمان باید 10 تا 20 سال بعد در آن باشد به دست آورد.

    کلیدواژگان: عزم استراتژیک، مدیریت استراتژیک، استراتژی
  • محمدحسن بهمنی راد صفحات 341-359

    کاربردها و استقرار هوش مصنوعی در چند سال گذشته در زمینه های مختلفی به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. ابزارهای هوش مصنوعی در دهه گذشته توجه ادبیات و سازمان های تجاری را به خود جلب کرده اند، به ویژه با پیشرفت در تکنیک های یادگیری ماشین. با این حال، علی رغم پتانسیل بالای فناوری های هوش مصنوعی برای حل مشکلات، هنوز مسایلی در استفاده عملی و کمبود دانش در مورد استفاده از هوش مصنوعی به روش استراتژیک، به منظور ایجاد ارزش تجاری وجود دارد. هدف این تحقیق بررسی نقش هوش مصنوعی در تدوین استراتژی بوده است. جامعه آماری این تحقیق را 2000 نفر تشکیل داده است. در نهایت 315 پرسشنامه جهت تحلیل گردآوری شده است. ابزارگردآوری داده ها در این تحقیق، پرسشنامه بوده است. فرضیه های تحقیق با استفاده از نرم افزار  smart.PLS مورد آزمون قرار گرفت. فرهنگ کسب و کار بر نقش هوش مصنوعی تاثیر دارد. نقش هوش مصنوعی بر مدل سازمانی کسب و کار تاثیر دارد. نقش هوش مصنوعی بر مدیریت تصمیم گیری استراتژیک بازاریابی تاثیر دارد. نقش هوش مصنوعی بر مدیریت تصمیم گیری استراتژیک تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: هوش مصنوعی، مدل کسب و کار، تدوین استراتژی، تصمیم گیری استراتژیک
  • فاطمه عرب، حمید طبائی زاده فشارکی صفحات 360-373

    در محیط کسب وکار جدید که مشخصه آن تلاطم، رقابت و پیچیدگی فزاینده است، توانایی یک شرکت در ایجاد و حفظ مشتریان وفادار نهفته است. مدیریت سازمانها با تکیه بر دانش برتر امکان توسعه تصمیمات نوآورانه در موضوعات مهم و بهبود عملکرد های مبتنی بر دانش را فراهم می آورند و از این طریق به افزایش تجربه و وفاداری مشتریان نایل میشوند. فناوری های مالی نیز می توانند در تجربه و وفاداری مشتریان موثر باشند. در این مطالعه قصد داریم به بررسی تاثیر فناوری های مالی بر تجربه و وفاداری مشتریان در بانک سامان بپردازیم. جامعه مورد مطالعه ما مشتریان شعب بانک سامان در شهر تهران می باشد. بر این اساس با استفاده از فرمول کوکران جامعه نامحدود تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و با استفاده از ابزار پرسشنامه به جمع آوری نظرات افراد نمونه درباره متغیرهای تحقیق پرداخته شد. سپس با استفاده از نرم افزار Spss به تلخیص و توصیف ویژگی های جمعیت شناختی پرداخته شد و پس از آن آزمون های آماری متناسب با ماهیت تحقیق انجام شد. در این راستا آزمون کولمگروف اسمرینف برای بررسی نوع توزیع متغیرها و سپس از تحلیل مسیر با رویکرد معادلات ساختاری و نرم افزار اسمارت پی ال اس نسخه 2، برای آزمون فرضیه های تحقیق استفاده شد. نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که فناوری های مالی بر وفاداری و تجربه مشتری موثر است.

    کلیدواژگان: فناوری های مالی، تجربه مشتری، وفاداری مشتری
  • محمدعلی کاظمی علی آبادی، وحید نصیری صفحات 373-381

    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شیوه های مدیریت ایمنی بر روی ریسک درک شده و ناامنی شغلی در بین کارکنان آتش نشانی شهر محمدیه و ناحیه شهری مهرگان صورت گرفته است. روش تحقیق بکار گرفته شده، توصیفی از نوع پیمایشی بوده و از حیث هدف یک تحقیق کاربردی و جهت گردآوری اطلاعات در این پژوهش از نتایج و مطالب تحقیقات کتابخانه ای و اینترنتی و نیز جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه به عنوان ابزار اصلی استفاده گردید. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد استفاده می شود. جامعه اماری تحقیق حاضر شامل کارکنان آتش نشانی شهر محمدیه و ناحیه شهری مهرگان می باشد که تعداد کارکنان عملیاتی و اداری در مجموع 40 نفر می باشد و از روش سرشماری برای نمونه گیری استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Spss22 و SmartPLS3 انجام شد و نتایج بدست آمده نشان دهنده شیوه های مدیریت ایمنی محل کار بر روی کاهش ریسک درک شده و نا امنی شغلی کارکنان آتش نشانی نقش مهمی ایفا می نماید.

    کلیدواژگان: شیوه های مدیریت ایمنی، ریسک درک شده، ناامنی شغلی، آتش نشانی
  • محمدعلی کاظمی علی آبادی صفحات 382-390

    هدف از انجام این تحقیق عملکرد ایمنی و سلامت شغلی در میزان عملکرد کارکنان آتش نشانی شهر محمدیه و ناحیه شهری مهرگان می باشد. رویکرد پژوهش حاضر از نوع کمی است. این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی – پیمایشی می باشد. جامعه اماری تحقیق حاضر شامل کارکنان آتش نشانی شهر محمدیه و ناحیه شهری مهرگان می باشد که تعداد کارکنان عملیاتی و اداری در مجموع 40 نفر می باشد و از روش سرشماری برای نمونه گیری استفاده شد. داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه های استاندارد گردآوری شد و با استفاده از نرم افزار SPSS22 و Smart PLS3 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که عملکرد ایمنی بر روی سلامت شغلی و عملکرد کارکنان آتش نشانی تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: عملکرد ایمنی، سلامت شغلی، عملکرد کارکنان، آتش نشانی
  • محمدعلی کاظمی علی آبادی، وحید نصیری صفحات 391-399

    پژوهش حاضر با هدف رسی نقش ناامنی شغلی بر درگیری شغلی و رعایت ایمنی در بین کارکنان آتش نشانی شهر محمدیه و ناحیه شهری مهرگان صورت گرفته است. روش تحقیق بکار گرفته شده، توصیفی از نوع پیمایشی بوده و از حیث هدف یک تحقیق کاربردی و جهت گردآوری اطلاعات در این پژوهش از نتایج و مطالب تحقیقات کتابخانه ای و اینترنتی و نیز جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه به عنوان ابزار اصلی استفاده گردید. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد استفاده می شود. جامعه اماری تحقیق حاضر شامل کارکنان آتش نشانی شهر محمدیه و ناحیه شهری مهرگان می باشد که تعداد کارکنان عملیاتی و اداری در مجموع 40 نفر می باشد و از روش سرشماری برای نمونه گیری استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Spss22 و Smart PLS3 انجام شد و نتایج نشان می دهد که بین ناامنی شغلی و درگیری شغلی و رعایت ایمنی رابطه معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: ناامنی شغلی، درگیری شغلی، رعایت ایمنی، آتش نشانی
  • محمدعلی کاظمی علی آبادی صفحات 400-408

    هدف از انجام این تحقیق بررسی میزان تاثیرگذاری ابعاد ایمنی بر روی انگیزه و مدیریت ایمنی در بین کارکنان آتش نشانی شهر محمدیه و ناحیه شهری مهرگان می باشد. رویکرد پژوهش حاضر از نوع کمی است. این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی – پیمایشی می باشد. جامعه اماری تحقیق حاضر شامل کارکنان آتش نشانی شهر محمدیه و ناحیه شهری مهرگان می باشد که تعداد کارکنان عملیاتی و اداری در مجموع 40 نفر می باشد و از روش سرشماری برای نمونه گیری استفاده شد. داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه های استاندارد گردآوری شد و با استفاده از نرم افزار SPSS22 و Smart PLS3 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که خودکارآمدی رهبری ایمنی و نگرش ایمنی بر انگیزه ایمنی و مدیریت ایمنی تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: کارشناسی حرفه ای مدیریت امدادسوانح طبیعی
|
  • Tayyaba Sadat Zargar*, Saeed Zakalvand Pages 1-11

    The general purpose of the present study was to identify the drivers affecting the fear of decision-making in the managers of sports federations. The present research was a descriptive correlational research based on structural equation modeling. The statistical population of this research was all senior and middle managers of sports federations of the country, according to the statistics of 1401, there were 140 people, and the statistical sample was selected by simple random method and 103 people were selected based on Cochran's formula. After distributing the questionnaire made by the researcher among the sample people, data analysis was used by structural equation modeling method with partial least squares approach with SmartPLS software. The results showed that individual factors, organizational factors and environmental factors have a significant positive effect on the fear of decision-making in managers of sports federations. Therefore, it is suggested to control individual, organizational and environmental factors as factors that cause fear in the decisionmaking of sports federation managers by holding empowerment courses for managers.

    Keywords: individual, organizational, environmental factors, panic in decision making, managers ofsports federations
  • Pages 44-59

    The aim of the current research is to investigate the effect of optimal monetary policies on exchange rate transitions with a dynamic systems approach. The current research method is practical. The approach of dynamic systems in the Vansim software space has been used to estimate the model. In this research, three scenarios and three policies are defined. In the scenario of one level of low inflation uncertainty, the scenario of two levels of moderate inflation uncertainty and the scenario of three levels of high inflation uncertainty are included. The first policy includes interest rate changes, the second policy is open market operations, and the third policy includes liquidity changes. Based on the results, it is quite evident that with the increase in inflation uncertainty from scenario one to scenario three, it has caused a sharp increase in inflation in the coming years; As a result, it can be said that in a situation where there is high inflation uncertainty, the exchange rate movement has been more severe. The policies of liquidity changes have not had a favorable effect on the exchange rate transition, and these policies have caused the deterioration of the exchange rate transition and a sharp increase in inflation in the Iranian economy. In the second policy of open market operations, it is also evident that the presence of the central bank in the exchange rate market has not improved the exchange rate transition, and this could be due to the lack of independence of the central bank from the government's financial policies. The interest rate policy has been more successful than other policies in passing the exchange rate; Based on the results, it can be seen that it has not worked successfully even at the high level of uncertainty.

    Keywords: exchange rate, exchange rate transition, monetary policy, dynamic systems approach
  • Hamideh Jalilvand, Raheleh Jalilvand, Batoul sokhan sanj Pages 97-108

    Today, social networks are always the best place to run grassroots campaigns. Smart business owners have been able to ride the wave of these advertising campaigns and increase the popularity of their brand. In recent years, social networks have played a significant role in reflecting these social phenomena. Just take a glance at the brands' business pages on social networks to see their progress in this virtual community. In these few years that have passed since the start of social networks (since 2010), reputable and big brands and businesses have been able to attract millions of followers by using the activity and presence in this social network and through this platform in the easiest way. They can advertise their products in the fastest and most cost-effective way possible. And on the other hand, the school plays an important role in the development of personality and transfer of knowledge and life skills to them, as a result, getting to know the citizen is one of the skills that should be taught in the school, and the students of different educational levels should have rights, homework and learn the responsibilities of citizenship in school. In this article, we will review the role of social networks and citizenship education among teenagers, emphasizing the necessity and importance of education.

    Keywords: Social networks, citizenship education, teenagers, the importance of education
  • Tannz sheibany*, Mashaallah tabe jamaat Pages 130-141

    The present study was conducted with the aim of determining the effect of customer experience and satisfaction with the brand on the intention to repurchase in online retail sales through the moderating role of brand co-creation in Digi kala store. The current research is applied research in terms of its purpose and descriptive-survey in terms of its method and nature. Research data collection methods are divided into two categories: library and field. After setting the goals and research questions, a questionnaire consisting of 4 main dimensions and 22 questions was prepared and organized and distributed among the statistical population. The statistical population of this research includes Digi kala store customers and 330 sample people were selected to distribute the questionnaire. The sampling method in this research was the cluster sampling method. Content validity and confirmatory factor analysis were used to check the validity of the questionnaire. Cronbach's alpha coefficient was used to calculate the reliability and the reliability of the questionnaire was evaluated as very good. The structural equation modeling technique was used to analyze the collected data and to determine the relationships between the variables. Also, the analysis of the obtained data has been done using SPSS and LISREL statistical software. Based on the results of the research, it was found that brand co-creation moderates the relationship between customer experience and brand satisfaction on repurchase intention. Also, in the investigation of the sub-hypotheses of the research, it was found that the experience and satisfaction of customers with the brand has an effect on the intention to buy again and co-creation of the brand.

    Keywords: customer experience, customer satisfaction, brand co-creation, repeat purchase intention
  • Hossein Kamrani, Hamidreza Mohammadi Khave*, Hamidreza Mohammadi Khave Pages 142-161

    Accounting records can directly and indirectly affect the company's performance. The purpose of this research is to investigate the impact of accounting records on the financial performance of petrochemical companies. The statistical population available in this research includes all the documents of steel companies supplying in the commodity exchange. Sampling is a random method, and the combined data regression model is used to test the hypotheses. The results of the research show: the complexity of accounting information has a significant impact on the financial performance of petrochemical companies, financial constraints have a significant impact on the financial performance of petrochemical companies, the financial ratios of companies have a significant impact on the financial performance of petrochemical companies.

    Keywords: Accounting complexity, financial constraints, financial ratios, financial performance
  • Fateme Darogh Hazrati Pages 188-207

    The main purpose of the current research is to investigate the effect of the ease of understanding financial reporting on the cost of capital and financial distress in companies listed on the Tehran Stock Exchange. The research method is descriptive-correlation with an applied approach, as well as the method of gathering information in the theoretical foundations section of The library method and in the section of hypothesis testing is the document analysis method of financial statements. In general, the hypothesis testing method is the correlation and multiple regression method. The results of the research showed that the ease of understanding financial reporting has an inverse and significant effect on the cost of capital and financial helplessness, which means that companies whose financial reports are less complex will reduce the cost of capital and the probability of bankruptcy and financial helplessness. The results related to the control variables showed that financial leverage has a direct and significant effect on the cost of capital and financial helplessness, and the effect of company size, growth opportunities, operating cash flow on the cost of capital and financial helplessness of the company; It is opposite and significant.

    Keywords: Ease of understanding financial reporting, financial helplessness, cost of capital
  • MohammadHasan Bahmanirad Pages 208-234

    The constant change nowadays is due to fast development in information technology, and synchronizing with it requires new strategies, which are crucial for individuals, businesses, and society as a whole for synchronization with new trends. Strategic change is useful to the extent that can raise learning of the creator and new knowledge, which are the result of time-based processes and transformed to a highlighted subject in many areas of management and organization research in recent years. This research aims to examine the impact of strategic change and synchronization on organizational performance. The statistical population of this research was 1500 employees of the Tehran bus unit company. Ultimately, 315 questionnaires were collected for analysis. The data collection tool in this research is a questionnaire. Research assumptions were evaluated using smart.PLS software and the results showed that external and internal environments and resistive force affect the acceptance of strategic changes. Acceptance of strategic changes affects organizational performance.

    Keywords: Strategic Change, Adaptability, Organizational Performance
  • MohammadHasan Bahmanirad Pages 235-257

    Powerful companies mostly have goals that indicate their ambition for future opportunities, and the executive manager notifies beneficiaries about this. Executive managers should lead the strategy of the company and play a key role in the creation and transfer of strategic intent. This research aims to examine the role of strategic intent in predicting organizational performance. This paper uses insights into strategic intent and corporate governance to obtain a better understanding of how a business can achieve a powerful strategic intent. This research reviewed the background of strategic intent and its importance in the organization's performance and related studies, and the researcher organized and summarized the subject to provide a better understanding of the subject. Three aspects of the strategic intent were identified, including common vision, resource concentration, and providence. In the following, future research instruction is presented through developing a series of research suggestions, as well as a discussion on interesting points in the area of strategy performance.

    Keywords: Strategy formulation, execution, corporate governance, organizational performance, theoreticalviews, resource-based views
  • Mohsen Mohamadi Shorai, Zahra Dehnavi, Narjes Ebadati * Pages 311-323

    The aim of the current research was "design and evaluation of content appropriate to the infrastructure of the value chain process in the field of art management of the handwoven carpet industry". The research method is practical in terms of its purpose and descriptive-correlation in terms of data collection. The statistical population of the research includes all the carpet weavers of Kashan city, based on random sampling method and blind formula, 384 people were selected as the study sample. A questionnaire was used to collect data. Content validity and reliability of questionnaires were obtained based on Cronbach's alpha coefficient. The data was analyzed by spss software. In the descriptive statistics section, frequency, frequency percentage and graphs were used. In the inferential statistics section, the Kolmogorov Smirnov test was first used to determine the normality of the data, and since the data were determined to be normal, the Pearson correlation and regression tests were used. The results of the research showed that the model of the production system has an effect on the value chain in the field of art management of the handwoven carpet industry. Knowledge and information management has an impact on the value chain in the field of art management of the handwoven carpet industry. Capacity management has an impact on the value chain in the field of art management of the handwoven carpet industry. Management and leadership have an impact on the value chain in the field of art management of the handwoven carpet industry.

    Keywords: Value chain process infrastructures, management, handwoven carpet industry
  • MohammadHasan Bahmanirad Pages 324-340

    This paper is a review of the concept of strategic intent regarding strategic management theories. In this research, the researcher reviews theories of strategic management, from the origin of strategic management word to the current discussion about strategic intent. The strategic intent introduces management and leadership as a way to import future possibilities into the current thought, allowing them to reorganize the organization for future competition through production development, main competencies, systems, and relationships that give them competitive advantages. This research reviewed related literature with strategic intent, summarized contents, and made a conclusion with strategic management in mind. This research specified that strategic intent is beyond strategic planning and can provide a deeper vision of the place the organization should have in the next 10 to 20 years.

    Keywords: Strategic intent, strategic management, strategy
  • MohammadHasan Bahmanirad Pages 341-359

    Throughout the past few years, artificial intelligence applications have increased significantly in different areas. Literature and commercial agencies have been drawn to AI tools over the last decade, especially with advances in machine learning techniques. Although AI technologies have great potential for solving problems, there are still some challenges in practical use and a lack of knowledge in using AI with strategic methods to create commercial value. This research aims to examine the AI role in strategy formulation. The statistical population of this research is 2000 individuals of managers and employees of Shasta Company. Ultimately, 315 questionnaires were collected for analysis. The data collection tool in this research is a questionnaire. Research assumptions were evaluated using smart.PLS software. Business culture affects the AI role. AI's role affects the organizational model of business. AI's role affects the management of marketing strategic decision-making.

    Keywords: Artificial intelligence, business modes, strategy formulation, strategic decision making
  • Fatima Arab *, Hamid Tabaeizadeh Fesharaki Pages 360-373

    In the new business environment characterized by turbulence, competition and increasing complexity, a company's ability to create and maintain loyal customers lies. The management of organizations, relying on superior knowledge, provides the possibility of developing innovative decisions in important issues and improving knowledge-based functions, thereby increasing the experience and loyalty of customers. Financial technologies can also be effective in customer experience and loyalty. In this study, we intend to examine the impact of financial technologies on the experience and loyalty of customers in Saman Bank. Our study population is the customers of Saman Bank branches in Tehran. Based on this, 384 people were selected as a sample using Cochran's formula of unlimited population, and the opinions of the sample about the research variables were collected using the questionnaire tool. Then, using Spss software, demographic characteristics were summarized and described, and after that, statistical tests were performed according to the nature of the research. In this regard, the Kolmgrove-Smirinov test was used to check the type of distribution of the variables, and then the path analysis with the structural equation approach and SmartPLS version 2 software was used to test the research hypotheses. The results of the hypothesis test showed that financial technologies affect loyalty. And the customer experience is effective.

    Keywords: Financial technologies, customer experience, customer loyalty
  • MohammadAli Kazemialiabadi, MohammadAli Kazemialiabadi Pages 373-381

    The purpose of this study was to investigate the role of safety management practices on perceived risk and job insecurity among the firefighters of the city of Mohammadiye and Mehregan city. The research method used is a descriptive survey type and in terms of the purpose of an applied research and to collect information in this research, the results and materials of library and internet research and also to collect data, a questionnaire was used as the main tool. Standard questionnaires are used to collect information. The statistical population of the current research includes the fire department employees of Mohammadiye city and Mehrgan city district, the number of operational and administrative employees in total is 40 people, and the sampling method was used. Data analysis was done using Spss22 and Smart PLS3 software, and the results show that workplace safety management practices play an important role in reducing the perceived risk and job insecurity of firefighting employees.

    Keywords: Safety management practices, perceived risk, job insecurity, firefighting
  • MohammadAli Kazemialiabadi Pages 382-390

    The purpose of this research is the performance of occupational safety and health in the level of performance of fire department employees of Mohammadieh city and Mehrgan urban area. The approach of the current research is quantitative. This research is based on the purpose of the applied type and in terms of the nature of the descriptive-survey type. The statistical population of the current research includes the fire department employees of Mohammadiye city and Mehrgan city district, the number of operational and administrative employees in total is 40 people, and the sampling method was used. Research data were collected using standard questionnaires and analyzed using SPSS22 and Smart PLS3 software. The results show that safety performance has an effect on the occupational health and performance of firefighting employees.

    Keywords: Safety performance, occupational health, employee performance, fire department
  • MohammadAli Kazemialiabadi, Vahid Nasiri Pages 391-399

    The current study was conducted with the aim of finding out the role of job insecurity on job conflict and safety compliance among the fire department employees of Mohammadiyeh city and Mehrgan urban area. The research method used is a descriptive survey type and in terms of the purpose of an applied research and to collect information in this research, the results and materials of library and internet research and also to collect data, a questionnaire was used as the main tool. Standard questionnaires are used to collect information. The statistical population of this research includes the fire department employees of Mohammadiye city and Mehrgan city district, the number of operational and administrative employees is 40 people in total, and the census method was used for sampling. Data analysis was done using Spss22 and Smart PLS3 software and the results show that there is a significant relationship between job insecurity and job conflict and safety compliance.

    Keywords: job insecurity, job conflict, safety compliance, fire fighti
  • MohammadAli Kazemialiabadi Pages 400-408

    The purpose of this research is to investigate the impact of safety leadership self-efficacy and safety attitude on motivation and safety management among fire department employees of Mohammadieh city and Mehrgan urban district. The approach of the current research is quantitative. This research is based on the purpose of the applied type and in terms of the nature of the descriptive-survey type. The statistical population of this research includes the fire department employees of Mohammadiye city and Mehrgan city district, the number of operational and administrative employees is 40 people in total, and the census method was used for sampling. Research data were collected using standard questionnaires and analyzed using SPSS22 and Smart PLS3 software. The results show that safety leadership self-efficacy and safety attitude have an effect on safety motivation and safety management.

    Keywords: Safety leadership self-efficacy, safety attitude, safety motivation, safety management