فهرست مطالب

پژوهش های مدیریت در جهان اسلام - پیاپی 16 (پاییز 1402)

نشریه پژوهش های مدیریت در جهان اسلام
پیاپی 16 (پاییز 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/12/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • عبدالقادر باوردی صفحات 5-21

    فرهنگ سازمانی یکی از عوامل مهم در تعیین عملکرد و بهره وری کارکنان است. این فرهنگ شامل ارزش ها، باورها، رفتارها و روش های کاری است که در یک سازمان وجود دارد. وقتی که یک سازمان دارای یک فرهنگ مثبت و سازنده است، کارکنان احساس ارتباط و تعلق به سازمان خود می کنند و این امر منجر به افزایش بهره وری و عملکرد آنها می شود. به عنوان مثال، وجود یک فرهنگ از احترام، همکاری و اعتماد ممکن است کارکنان را تشویق کند تا بهترین تلاش خود را برای دستیابی به اهداف سازمانی بکنند. فرهنگ سازمانی می تواند تاثیر گذار بر روابط داخلی و بیرونی سازمان باشد. وقتی که یک سازمان دارای فرهنگی سالم و مثبت است، روابط داخلی بین کارکنان بهبود می یابد و این منجر به افزایش هماهنگی و همکاری بین اعضای تیم می شود. این امر به نوبه خود می تواند بهره وری کارکنان را افزایش دهد و عملکرد سازمان را بهبود بخشد. برعکس، وجود یک فرهنگ منفی می تواند به کاهش انگیزه و اعتماد کارکنان و در نتیجه کاهش بهره وری و عملکرد آنها منجر شود.

    کلیدواژگان: بهره وری سازمانی، فرهنگ سازمانی، عملکرد کارکنان
  • مژگان توکلی صفحات 23-42

    کارآفرینی به عنوان سمبل و نماد تلاش و موفقیت در امور تجاری بوده و کارآفرینان پیشگامان موفقیت های تجاری در جامعه هستند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد علت توسعه ی کشور هایی همچون آمریکا، ژاپن و آلمان که از نظر صنعتی توسعه یافته اند، کار آفرینی است. کارآفرینی باعث ایجاد خلاقیت و نوآوری در کسب و کاراست و یکی از عوامل ایجاد تغییر و نوآوری در رویه های قدیمی است. سبب ایجاد فرصتهای تازه در بازار کار و راهکار موثری در ایجاد اشتغال مولد و پایدار در کشور است. کارآفرینی محرکی برای سرمایه گذاری محسوب می شود وعامل تشویق و ترغیب سرمایه گذاران است. زیرا باعث افزایش سرمایه گذاری و به تبع آن افزایش سود و سرمایه سرمایه گذاران می شود. باید توجه داشت یکی از عواملی که در کنار کار و سرمایه به عنوان منبع رشد و توسعه اقتصادی مطرح است، وجود کارآفرینان با ویژگیهای پیش برنده ای مانند خلاقیت و نوآوری هستند که درشرایط سخت کنونی منابع لازم برای ایجاد رشد و توسعه در زمینه های تولید و منابع انسانی فراهم کرده و با نوآوری صنعتی بر توسعه دامنه محصولات و خدمات بیفزایند. در این پژوهش قصد داریم به اصول و اهمیت کارآفرینی و اثرات آن در نظام اشتغال و اقتصاد جامعه با مداقه در رویکرد عمده در مطالعات کارآفرینی بپردازیم. روش تحقیق از نوع تحلیلی-توصیفی می باشد و ابزار گردآوری اطلاعات و داده ها فیش برداری است.

    کلیدواژگان: اشتغال زایی، اقتصاد، کارآفرین، سرمایه گذاری، پیشرفت اقتصادی، کسب و کار نوین
  • مهدی حیدری *، عبدالقادر باوردی صفحات 43-73

    پژوهش حاضر از شاخه پژوهش های تجربی و نوع پس رویدادی است که بر اساس اطلاعات واقعی بازار سهام و صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار انجام شد. پژوهش از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه شرکتهای فعال در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. اطلاعات مربوط به 122 شرکت که نمونه در دوره زمانی 8 ساله از 88 تا 95 تجزیه و تحلیل قرار گرفته تا ارتباط بین متغیرها برای آزمون داده های پژوهش بررسی شود. لازم به ذکر است که برای تجزیه و تحلیل داده های آماری از نرم افزار Eviews استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که تامین مالی کوتاه مدت تاثیر معنی داری بر بهره وری بر اساس کل دارایی و بهره وری بر اساس دارایی ثابت ندارد. در حالی که بین تامین مالی بلندمدت (وامهای بلندمدت) و بهره وری سازمان (کل دارایی و دارایی ثابت) ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین سطح سرمایه و افزایش سرمایه نیز تاثیر معنی داری بر بهره وری سازمان (کل دارایی و دارایی ثابت) ندارد.

    کلیدواژگان: بهره وری سازمان، ساختار تامین مالی، تامین مالی کوتاه مدت، تامین مالی بلندمدت، افزایش سرمایه
  • فاطمه مرادی صفحات 75-87

    روش‏های تدریس مبتنی بر تعامل فعالیت‏هایی هستند سنجیده و منظم درباره موضوع یا مسیله ای خاص، در فضای کاملا اجتماعی و آزاد از نظر بیان اندیشه و تصمیم گیری. الگوی تدریس چهارچوب ویژه ای است که عناصر مهم تدریس در درون آن قابل مطالعه است و شناخت و آگاهی از عناصر و عوامل می‏تواند بر بهبود و پیشرفت معلم در امر تدریس موثر باشد. در روش ایفای نقش معلم، دانش‏آموزان براساس علایق خویش، نقش‏های مورد نظر را انتخاب می‏کنند و با نظارت معلم و همکاری همکلاسان، به ایفای نقش می‏پردازند. از این طریق، آموزش قوانین و روابط اجتماعی حاکم بر جامعه بهتر انجام می‏شود و به یادگیری موثر می‏انجامد، زیرا دانش‏آموزان ضمن شناخت هنجارهای اجتماعی، به تحلیل آنها می‏پردازند و نگرش خود را تثبیت می‏کنند و نوعی ارتباط عاطفی و انسانی با دیگران برقرار می‏سازند ایفای نقش به مثابه یک روش تدریس ریشه در دو بعد شخصی و اجتماعی دانش‏آموزان براساس علایق خویش، نقش‏های مورد نظر را انتخاب می‏کنند ایفای نقش، زمینه ای جهت برقراری یک ارتباط سازنده و صحیح با اطرافیان می‏گردد که خود حس کارآمدی را ارتقا خواهد بخشید در این مقاله سعی شده است به بررسی این روش تدریس و سنجش آن بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان پرداخته شود. این روش موجب رشد همدلی با دیگران و بررسی مسایل و واقعیت‏ها و از ارزش‏های اجتماعی در عمل است و افتتاح باب گفتگو درباره ارزش‏ها و چگونگی اثر آنها در زندگی روزانه است.

    کلیدواژگان: تدریس، نقش، ایفای نقش، پیشرفت تحصیلی
  • زهرا عباس زاده صفحات 89-98

    مدیریت کلاس متغیری کلیدی در ایجاد جوی مطلوب برای آموزش و یادگیری دانش‏آموزان بشمار می‏آید یکی از عوامل موثر، تجهیز معلمان به مهارت‏های کارآمد مدیریتی است. مدیریت جامع کلاس، میزان اشتغال دانش‏آموزان در فعالیت‏های برنامه درسی را افزایش می‏دهد و از هدر رفتن زمان برای رفع مشکلات رفتاری جلوگیری می‏کند. انتخاب روش صحیح مدیریت کلاس درس و سازماندهی آن از علایم موفقیت معلم به شمار می‏آید. مدیریت معلم بر تضمین کیفیت و کمیت آموزش و ارایه و تنظیم کار در هر دو سطح سایت و سیستم متمرکز شده است. معلمان نیازمند دانش متناسب با موضوع، مهارت‏ها و نگرش‏های حرفه ای و توانایی کار به طور موثر برای انتقال دانش به دانش‏آموزان و دستیابی به اهداف برنامه‏ریزی شده نظام آموزشی هستند. مدیریت کلاس یک فرایند چرخشی است که شامل طراحی پیشرفته، اجرا، ارزیابی در طول اجرا و ارزیابی نهایی است که عوامل مربوط به فراگیران را در نظر می‏گیرد و موجب پیشرفت در فعالیت‏ها برای یادگیری و سلامت عاطفی در کلاس می‏شود. موفق‏ترین سبک مدیریت در همه‏ گروه های اجتماعی از جمله خانواده و کلاس درس، سبک اقتدارگرایانه همراه با احترام و محبت متقابل است.

    کلیدواژگان: سبک، مدیریت، دموکراسی، قانون مدار
  • زهرا عباسی حسین آبادی، دکتر منصور علی مهدی*، دکتر شهناز گیلی صفحات 99-116

    گرایش به مصرف سیگار در بین دانشجویان یکی از مشکلات و معضلات بسیار مهم در جامعه دانشجویی کشور می باشد. لذا پژوهش حاضر به بررسی پیش بینی نگرش به مصرف سیگار بر اساس عدم تحمل بلاتکلیفی، شفقت به خود و ذهن آگاهی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می پردازد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان مقطع ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران در نیمسال دوم سال تحصیلی 1401-1400 بود. حجم نمونه بر مبنای جدول کرجسی-مورگان 200 نفر برآورد شد که این تعداد، به روش نمونه گیری در دسترس از بین دانشجویان انتخاب گردید. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های مقیاس نگرش نسبت به سیگار کشیدن شور و همکاران (2000)، پرسشنامه عدم تحمل بلاتکلیفی فریستون و همکاران (1994)، پرسشنامه شفقت به خود نف و همکاران (2003) و پرسشنامه ذهن آگاهی بایر و همکاران (2006) استفاده گردید. نتایج نشان داد که نگرش به مصرف سیگار بر اساس عدم تحمل بلاتکلیفی، شفقت به خود و ذهن آگاهی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قابل پیش بینی است و بین عدم تحمل بلاتکلیفی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و نگرش به مصرف سیگار رابطه وجود دارد؛ همچنین بین شفقت به خود در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و نگرش به مصرف سیگار رابطه وجود دارد و بین ذهن آگاهی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و نگرش به مصرف سیگار رابطه وجود دارد.

    کلیدواژگان: نگرش به مصرف سیگار، عدم تحمل بلاتکلیفی، شفقت به خود، ذهن آگاهی
  • زهرا عباس زاده صفحات 117-127

    امروزه نظام های آموزشی برای تحقیق اهداف از پیش تعیین شده خود از عوامل گوناگونی بهره میگیرند. یکی از اساسی ترین و اصلی ترین عواملی که قسمت اعظم تحقیق هدف های مزبور در گرو آن است معلمان و شیوه عمل آنها در مدارس و کلاس های درس است به طوری که همه ی فعالیت های آموزشی و سرمایه گذاری هایی که در امر آموزش و پرورش صورت میگیرد به دلیل حضور معلمان در کلاس درس و تحقق تدریس مطلوب است زیرا با این امر است که همه ی هدف های آموزش و پرورش تحقق می یابد. اساسی ترین عنصر در تدریس مطلوب را میتوان مدیریت کلاس در نظر گرفت. مدیریت کلاس یکی از چالش های اصلی و اساسی معلمان امروز محسوب می شود. در این مقاله به اجمال مدیریت کلاس درس مدارس ابتدایی و رویکرد های مدیریتی بررسی می شود.

    کلیدواژگان: مسائل مدیریتی، کلاس درس، مدرسه ابتدایی، نظام آموزشی، آموزگار
  • مهدی عبدی صفحات 129-153

    حفظ صلح بین کشورها در عرصه بین المللی یکی از مهمترین و اصلی ترین اهداف است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. شورای امنیت ملل متحد یکی از ارکان سازمان ملل متحد است که وظیفه پاسداری از امنیت و صلح بین المللی را به عهده دارد. نقش، وظایف و اختیارات شورای امنیت نشان می دهد که این وظیفه، بر بنیان قدرت نظامی استوار است. علت اصلی واگذاری این مسیولیت آن بوده که سازمان قادر به تامین اقدام سریع و موثر در ابن زمینه باشد. شورای امنیت به عنوان بازوی اجرایی سازمان ملل و مجمع عمومی به عنوان بخش پارلمانی در نظر گرفته شده اند که در این رابطه هر دو بخش می توانند در حل وفصل مناقشات به طور صلح آمیز از طریق مکانیسم های سنتی مذاکره و حاکم کردن صلح و امنیت بین المللی شرکت کند. در این راستا شورای امنیت به طور دایمی مشغول به کار است در حالی که جلسات مجمع عمومی سازمان ملل بنابر جداول زمانی خاص یا برخی ضرورت ها تشکیل می شود. به همین منظور در مقاله حاضر قصد داریم به موضوع وظیفه حفظ صلح و امنیت بین المللی و نقش شورای امنیت در این راستا بپردازیم. روش تحقیق از نوع تحلیلی-توصیفی بوده و ابزار گردوری اطلاعات و داده ها فیش برداری می باشد.

    کلیدواژگان: شورای امنیت، امنیت بین المللی، مناقشات بین المللی، سازمان ملل