فهرست مطالب

نشریه کنکاش مدیریت و حسابداری
سال سوم شماره 4 (پیاپی 11، زمستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/12/24
  • تعداد عناوین: 20
|
  • فاطمه رجبی *، عقیله بستانی اصل، آرش فخیم صفحات 2-16

    همواره دانشمندان و محققان مالی تلاش کرده اند که دیدگاه های متفاوتی از واژه تقلب برای جوامع بیان کنند تا بتوانند درک بهتری از عناصر و عوامل موثر را تقلب را تشریح نمایند. کنترل داخلی نیز فرآیندی است که برای کمک به مدیریت در راستای رسیدن به سه هدف اعم از اثربخشی و کارآمدی عملیات، قابلیت اطمینان گزارشگری و انطباق با قوانین و مقررات کاربردی طراحی می شود. بنابراین هدف از تحقیق حاضر کنترل داخلی بر گزارش گری مالی متقلبانه و بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جهت انجام پژوهش حاضر داده های مربوط به صورت های مالی از سایت سازمان بورس اوراق بهادار و یا سایت کدال، نرم افزار ره آورد نوین استخراج و در نرم افزار اکسل داده آمایی شده و بعد از خارج کردن متغیرهای مربوط به فرضیات پژوهش جهت انجام عملیات محاسباتی و مشتقی نمودن تاثیر هرکدام از متغیرها به مدل تحقیق جهت انجام آزمون های آماری رگرسیونی وارد نرم افزار Eviews شده. یافته ها نشان داد که ویژگی های حسابرسی کنترل داخلی بر گزارش گری مالی متقلبانه تاثیر معناداری دارد. با استفاده از آماره z معنی داری ضریب برآوردی متغیر ویژگی های کنترل داخلی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاکی از معنی داری ضریب برآوردی متغیر ویژگی های کنترل داخلی است. همچنین احتمال آماره z نشان می دهد که کل مدل برآوردی معتبر است. در حالت کلی در سطح اطمینان 95% نتایج نشان می دهد که ویژگی های حسابرسی داخلی بر گزارش گری مالی متقلبانه تاثیر مستقیم و معنی داری دارد. و همچنین ویژگی های حسابرسی داخلی بر بازده سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر معناداری دارد.

    کلیدواژگان: کنترل داخلی، گزارش گری مالی متقلبانه، بازده سهام، شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
  • سهیلا سعیدی *، نادیا احد نژاد صفحات 17-36

    توازن بین گزارشگری به موقع و ارایه اطلاعات قابل اتکا، سال ها است گریبان گیر حسابرسان مستقل شده است. پژوهش های پیشین نشان می دهد که تاخیر در ارایه اطلاعات حسابداری، کیفیت سود را به شدت کاهش داده؛ باعث افزایش عدم تقارن اطلاعاتی شده و بر شدت امکان فریب خوردن سرمایه گذاران اثر می گذاردهدف از این تحقیق بررسی تاثیر اندازه موسسه حسابرسی  بر رابطه بین اجتناب مالیاتی   و تاخیر غیرعادی گزارش حسابرس مستقل  می باشد.قلمرو تحقیق حاضر که از نظر مکانی محدود به بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی سال های بین 1390 تا 1399 بوده است. با توجه به روش حذف غربالگری تعداد126 شرکت به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردید. در نهایت به منظور بررسی هر یک از فرضیه ها از مدل های رگرسیونی استفاده گردید. بر اساس نوع روش تخمین مشخص شده طی آزمون های F لیمر و هاسمن، مدل های پژوهش برآورد گردید و نتایج تخمین برای هریک از مدل ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های اصلی تحقیق بیانگر این است که، بین اجتناب مالیاتی   و تاخیر گزارش حسابرس رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و همچنین اندازه موسسه حسابرسی  سبب کاهش شدت رابطه بین  اجتناب مالیاتی   و تاخیر گزارش حسابرس می گردد.می توان برداشت کرد سیاست جسورانه مالیاتی سبب کاهش  شفافیت اطلاعات و عدم تقارن اطلاعات مالی می گردد که این امر سبب طولانی شدن غیرعادی فرایند حسابرسی و نهایتا  تاخیر در ارایه گزارش حسابرس می شود.

    کلیدواژگان: اندازه موسسه حسابرسی، اجتناب مالیاتی، تاخیر گزارش حسابرس
  • بهنام سام دلیری * صفحات 37-52

    شرکت های کوچک و متوسط برای مواجهه با یک دگرگونی سریع، باید هوشمندانه عمل کنند و راهکارهای مدیریتی در جهت ایجاد مداوم حسن رقابت بخشی ارایه دهند. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش هوشمندی رقابتی بر رویکرد سیستم انعطاف پذیر تولید و عملکرد تجاری شرکتهای کوچک و متوسط می باشد. این تحقیق برحسب هدف از نوع کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی و از گروه پیمایشی، همبستگی می باشد. از پرسشنامه انعطاف پذیری تولید ناریشمان و همکاران (2004) و پرسشنامه استاندارد هوش رقابتی وال و رایت (2002) استفاده شده است. تحلیل داده ها با روش کلموگروف اسمیرنوف، بوت استراپ با روش معادلات ساختاری با نرم افزار pls و آزمون فریدمن برای رتبه بندی متغیرها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر 64 مالک تجاری در زمینه های تجارت الکترونیکی در مازندران تشکیل می دهند. نتایج حاکی از آنست که هوشمندی رقابتی بر تولید رویکرد سیستم انعطاف پذیر عملکرد تجاری شرکتهای کوچک و متوسط تاثیر دارد. همچنین، تهدیدهای رقابت کنندگان، ضررهای رقابتی، فرصت بازاریابی، فرضیات اصلی و آسیب پذیری ها بر انعطاف پذیری تولید تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: هوشمندی رقابتی، سیستم انعطاف پذیر تولید، استراتژی راهبردی، عملکرد شرکت
  • فرشاد احمدی حصار، محمدرضا مشهدی تفرشی، فائزه اسکندری خانقاهی * صفحات 53-68

    مدیران و گردانندگان واحدهای تجاری به دنبال افزایش دادن ارزش شرکت ها هستند و این ارتقاء سطح کمی وکیفی یک واحد تجاری پیش زمینه ای برای ایجاد فرصت های رشد و سودآوری می باشد. کیفیت سود موضوعی است که در سال های اخیر به کانون توجه در ارزیابی عملکرد مالی و تداوم فعالیت شرکت ها تبدیل شده است. نقش اصلی اطلاعات حسابداری در بازارهای مالی فراهم کردن زمینه های لازم برای تخصیص بهینه ی منابع است. هدف این مقاله، بررسی رابطه بین ویژگی های مدیران و الگوهای حاکمیت شرکتی و کیفیت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار است. در این مقاله اطلاعات مالی 106 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1395 تا 1400 بررسی شده است. نتایج تحقیق در ارتباط با تایید فرضیه اول پژوهش نشان از آن داشت که ویژگی مدیران تاثیر مثبت و مستقیمی بر روی کیفیت سود شرکت ها می گذارد. همچنین با توجه به تجزیه و تحلیل های صورت گرفته در ارتباط با تایید فرضیه دوم پژوهش می توان نتیجه گرفت که الگوهای حاکمیت شرکتی تاثیر مثبت و مستقیمی بر کیفیت سود شرکت ها می گذارد.

    کلیدواژگان: ویژگی های مدیران، الگوهای حاکمیت شرکتی، کیفیت سود، شرکت های پذیرفته شده بر بورس اوراق بهادار
  • عبدالله شفیعی نسب، محسن احمدی * صفحات 69-85

    افزایش سودآوری نشانه مناسبی برای سرمایه گذاران و همچنین افزایش اعتقاد آنها خواهد بود. بنابراین سودآوری مدیریت ارشد را در افزایش سرمایه مالک برای سازمان در زمان نیاز تسهیل می کند. همچنین، زمانی که تقاضا برای سهام شرکت در بازار سرمایه افزایش یابد، افزایش قیمت تعادلی آن را ایجاد می کند. با این حال، سودآوری به عنوان یک معیار کوتاه مدت در نظر گرفته می شود. از این رو هدف تحقیق بررسی تاثیر کارایی (نسبت گردش دارایی) بر ارزش افزوده بازار شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین بازه زمانی 1394 تا 1400 هست بعد از اعمال این شرایط 120 شرکت به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد که با استفاده از رگرسیون خطی چندمتغیره و داده های پنل مورد آزمون قرار گرفت که نتایج آزمون فرضیه متغیر نسبت گردش دارایی با توجه به اینکه سطح معناداری آن کوچکتر از 5 درصد هستند که نشان دهنده رابطه معنادار با ارزش افزوده بازار شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار است

    کلیدواژگان: سودآوری، کارایی، نسبت گردش دارایی، ارزش افزوده بازار
  • فاطمه موحدنیا *، سید وحید جبارزاده صفحات 86-107

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مشتری بر رضایت از نوآوری خدمات با نقش واسطه ای مشارکت مشتری(مورد مطالعه:مشتریان بانک صادرات در شهر ساری) بود. این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه مشتریان بانک صادرات در شهر ساری در سال 1401 بودند برای محاسبه تعداد نمونه در جامعه نامعلوم فرمول کوکران استفاده شده بود، که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 384 تعیین شده بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه 26 سوال استاندارد است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 تایید شد و پرسشنامه ها به روش غیر احتمالی دردسترس دراختیار مشتریان قرارگرفته است. روایی پرسشنامه براساس آزمون CVR سنجیده شده است. برای تجزیه وتحلیل آماری یافته ها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در بخش نخست، تجزیه وتحلیل توصیفی یافته ها به صورت ترسیم جداول و نمودارهای فراوانی ارایه شد. در بخش دوم برای استنباط آماری و آزمون فرضیات از نرم افزار آماری SPSS نسخه 24 و مدل سازی معادلات ساختاری Smart Pls  ارایه شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که تمامی فرضیات پژوهش مورد تایید قرارگرفته اند و مشارکت مشتری به طور معناداری میان آموزش مشتری بر رضایت از نوآوری خدمات نقش میانجی ایفا می کند و آموزش مشتری نیز بیشترین تاثیر را بر رضایت از نوآوری خدمات دارد.

    کلیدواژگان: آموزش مشتری، رضایت از نوآوری خدمات، مشارکت مشتری
  • سعید شیرشکن *، فاطمه جعفری صفحات 108-138

    از جنبه نظری، شرکت های با کیفیت حسابرسی بالاتر از نوآوری بیشتری برخوردار هستند. این بدین دلیل است که کیفیت گزارشگری مالی می تواند هزینه سرمایه گذاری در نوآوری های مرتبط با عدم تقارن اطلاعاتی و خطر اخلاقی را کاهش دهد. از آنجا که گزارش های مالی با کیفیت بالا، عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیران و سرمایه گذاران را کاهش می دهد .لذا سرمایه گذاران تمایل بیشتری به تامین سرمایه شرکت ها داشته تا  بتوانند از فرصت های نوآوری استفاده کنند لذا، هدف این پژوهش آزمون رابطه میان مکانیزم های کیفیت حسابرسی و حاکمیت شرکتی بر عملکرد نوآوری در بازار بورس اوراق بهادار تهران می باشد. به منظور سنجش عملکرد نوآوری نیز از لگاریتم هزینه تحقیق و توسعه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی شرکت های فعال در بازار بورس اوراق بهادار تهران می باشد که پس از اعمال محدودیت های موردنظر، تعداد 112 شرکت در قلمروی زمانی سال های 1390 تا 1400 انتخاب گردید. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش حاکی از  وجود ارتباط  مثبت و معنادار میان اندازه موسسه حسابرسی و مالکیت نهادی بر عملکرد نوآوری می باشد. همچنین عدم وجود رابطه معنادار میان تغییر حسابرس و استقلال کمیته حسابرسی بر عملکرد نوآوری می باشد.

    کلیدواژگان: عملکرد نوآورانه، کیفیت حسابرسی، کمیته حسابرسی، مالکیت نهادی
  • فریبرز عوض زاده فتح *، ساناز غصنفری دمیه، مریم احمدی صفحات 139-157

    هدف این تحقیق بررسی این موضوع است که آیا فناوری اطلاعات بر عملکرد حسابرسان دیوان محاسبات تاثیر دارد؟ در این تحقیق با توجه به موضوع مورد بررسی و روش تحقیقی که پیمایشی است از پرسشنامه به عنوان ابزار تحقیق استفاده می شود. در این پژوهش برای سنجش متغیر های پژوهش از پرسشنامه های استاندارد استفاده شده است. برای سنجش فناوری اطلاعات و ارتباطات از پرسشنامه استاندارد دیویس (2002) و برای سنجش عملکرد کارکنان از پرسشنامه استاندارد اچیپو (1998) استفاده شده است. جامعه آماری دراین تحقیق کلیه حسابداران و حسابرسان دیوان محاسبات که نمونه آماری این تحقیق 570 حسابداران و حسابرسان دیوان محاسبات که با توجه به جدول مورگان انتخاب می شوند و روش نمونه گیری به روش تصادفی ساده می باشد. همچنین قلمرو زمانی سال 1401 می باشند. با توجه به تجزیه و تحلیل داده ها مشاهده گردید که فناوری اطلاعات بر عملکرد حسابرسان دیوان محاسبات تاثیر معناداری دارد همچنین در فرضیه های اختصاصی سرعت انجام کار بر عملکرد حسابرسان دیوان محاسبات تاثیر معناداری دارد و همچنین دقت انجام کار بر عملکرد حسابرسان دیوان محاسبات تاثیر معناداری دارد.

    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، عملکرد حسابرس، دیوان محاسبات
  • مریم خاکپور طهرانی، حسن نشاطی، محسن عرب یارمحمدی* صفحات 158-184

    هدف اصلی این تحقیق ، بررسی تاثیر عواطف افراد سرمایه گذار بر خطرات کاهش ارزش سهام در شرکتها بوده است شرکتهای پذیرفته. قلمرو مکانی این تحقیق شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی سال های بین 1394 تا 1399 بوده است. تحقیق حاضر در زمره تحقیقات کاربردی قرار دارد، چنانچه طبقه بندی انواع تحقیقات بر اساس ماهیت و روش را مدنظر قرار گیرد، روش تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت در زمره تحقیقات توصیفی قرار داشته و از نظر روش نیز در دسته تحقیقات همبستگی محسوب می گردد. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها و اطلاعات، از روش کتابخانه ای استفاده شد. در بخش داده های پژوهش از طریق جمع آوری داده های شرکت های نمونه با مراجعه به صورت های مالی، یادداشت های توضیحی و ماهنامه بورس اوراق بهادار انجام پذیرفت. بر اساس روش حذف سیستماتیک تعداد 107 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. به منظور توصیف و تلخیص داده های جمع آوری شده از آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شده  است. به منظور تحلیل داده ها ابتدا پیش آزمون های ناهمسانی واریانس، آزمون F لیمر، آزمون هاسمن و آزمون جارک – برا و سپس از آزمون رگرسیون چند متغیره برای تایید و رد فرضیه های تحقیق (نرم افزار ایویوز) استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد، عواطف افراد سرمایه گذار بر خطرات کاهش ارزش سهام تاثیر گذار است.

    کلیدواژگان: عواطف افراد سرمایه گذار، خطرات کاهش ارزش سهام، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
  • سید محمد میر محمدی شکتائی *، حسین آراسته کفشگری، مریم برادران صفحات 185-206

    هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیر رتبه اعتباری شرکتها بر نوآوری آنها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. روش تحقیق همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را شامل می شود و همچنین نمونه آماری به روش حذف سیستماتیک، به تعداد 114 شرکت در طی دوره ی زمانی 1396 لغایت 1400 انتخاب شده اند. در این تحقیق جهت آزمون فرضیه ها از روش داده های تلفیقی ایستا با استفاده از رگرسیون خطی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که  رتبه اعتلاری شرکتها تاثیر مثبت و معناداری بر نوآوری و سرمایه گذاری در زمینه تحقیق و توسعه در شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران دارد.

    کلیدواژگان: نوآوری، رتبه اعتباری، بورس اوراق بهادار تهران
  • فهیمه سادات موسوی، مصطفی اسفندیاری * صفحات 207-221

    بررسی‎ها ‎نشان می‎دهد که اعتماد یک رفتار یا یک نگرش است که به زبان آماری نیز بسیار ارزنده است. بنابراین اعتماد مشتریان یک عامل بارز در موفقیت کسب و کار در صنعت بیمه ‎می‎باشد و از طرفی بسیاری از محققان و صاحب نظران تاکید ویژه ای بر روی بازاریابی حسی داشته و آن را یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده پایداری کسب وکارها در نظر می گیرند. بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر بازاریابی حسی بر اعتماد مشتریان در صنعت بیمه است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ گردآوردی و تحلیل داده ها در دسته پژوهش های توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تمام مشتریان شرکت بیمه در شهر تهران به تعداد نامحدود بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، به تعداد 384 نفر به دست آمد که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از معیارهای روایی تشخیصی، همگرا، واگرا و پایایی پرسشنامه نیز با ضریب آلفای کرونباخ بررسی گردید. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری و نرم افزار LISREL انجام گرفت. نتایج نشان داد که بازاریابی حسی بر اعتماد و قصد خرید مشتریان در صنعت بیمه تاثیر معناداری دارد.

    کلیدواژگان: بازاریابی حسی، اعتماد مشتریان، قصد خرید مشتری، صنعت بیمه
  • فرانک ولی زاده * صفحات 222-235

    نظام های آموزشی نقش مهمی در ایجاد سرمایه انسانی ایفا می کند، یکی از ضرورت های نظام آموزشی، موفقیت در ادامه و گسترش مهارت های لازم تحصیلی در دانش آموزان است. میزان پیشرفت تحصیلی یکی از ملاک های ارزیابی نظام های آموزشی به شمار می رود که تحت تاثیر عوامل گوناگونی قرار دارد، با توجه به گوناگونی این عوامل تحقیق حاضر بر آن است تا به واکاوی الزامات موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی در شهرستان خرم آباد بپردازد. پژوهش حاضر از نظر نوع هدف کاربردی و نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی است، داده ها به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه جمع آوری گردید و تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS25 انجام شد. جامعه آماری این تحقیق 130 نفر از دانش آموزان ابتدایی در شهرستان خرم آباد در سال 1402 می باشد که از بین تعداد دانش آموزان مشغول به تحصیل، تعداد 96 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان حجم نمونه تعیین و سپس به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مبنای گردآوری داده های مورد نیاز قرار گرفتند. روایی شکلی و محتوایی ابزار تحقیق با استفاده از نظرسنجی ده نفر از معلمان مشغول به خدمت در شهرستان خرم آباد مورد تایید قرار گرفت و برای سنجش پایایی از پیش آزمون و آلفای کرونباخ (87/0) استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی مولفه های تاثیر گذار بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی در شهرستان خرم آباد به ترتیب اهمیت در چهار گروه 1) الزامات آموزشی- حمایتی 2)زیرساختی 3) ارتباطی و 4) تشویقی دسته بندی شدند. این الزامات توانستند 65 درصد از واریانس کل را تبیین نمایند.

    کلیدواژگان: روش های تدریس، مشوق های تحصیلی، انگیزه، پیشرفت تحصیلی
  • یوسف آزادیان * صفحات 236-260

    هدف این پژوهش بررسی نقش تعدیل گری مدیریت سود بر ارتباط بین سیاست های مالی بر روی ارزش بازار شرکت ها می باشد. جامعه آماری شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. نمونه گیری به روش حذف سیستماتیک انجام و90 شرکت‏ پذیرفته شده بورس اوراق بهادار طی سال‏های 1392 تا 1400 به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است و داده های مالی مورد نیاز با مراجعه به صورت های مالی استخراج و توسط نرم افزار اکسل تلخیص، طبقه بندی و محاسبه شده و در نهایت به وسیله نرم افزار Eviews تجزیه و تحلیل گردید. جهت آزمون فرضیه های پژوهش از مدل داده های ترکیبی استفاده گردیده است. نتایج پژوهش با توجه به سطح معناداری بدست آمده نشان داده که متغیر سیاست های مالی بر ارزش بازار شرکت ها تاثیری نداشته است. همین طور تاثیر تعدیل گری متغیر مدیریت سود بر رابطه بین سیاست های مالی با ارزش شرکت ها تایید نشد.

    کلیدواژگان: سیاست مالی، ارزش بازار شرکت ها، مدیریت سود
  • سعیده پرهیزکار *، خلیل غفاری صفحات 261-293

    پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر سواد رسانه ای بر جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه و آگاهی فراشناختی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع تحقیق علی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر الیگودرز در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 2385 نفر بودند. نمونه مورد بررسی با استفاده از جدول مورگان 331 نفر تعیین و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسش نامه های استاندارد؛ سواد رسانه ای فلسفی (1393) جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه مک کوچ و سیگل (2003) و آگاهی فراشناختی ولز (1997) که روایی آنها با نظر متخصصان و پایایی آنها با آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 74/0، 91/0، 87/0 مورد بررسی و تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی مانند: آزمون نرمال بودن، واریانس و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که سواد رسانه ای و ابعاد آن (آگاهی از اهداف پنهان پیام های رسانه ای، درک محتوای پیام های رسانه ای، نگاه انتقادی به پیام های رسانه ای، تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای) بر جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه در دانش آموزان تاثیر دارد. اما گزینش آگاهانه پیام های رسانه ای بر جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه در دانش آموزان تاثیر ندارد. سواد رسانه ای و ابعاد آن (آگاهی از اهداف پنهان پیام های رسانه ای، درک محتوای پیام های رسانه ای، نگاه انتقادی به پیام های رسانه ای، تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای) بر آگاهی فراشناختی دانش آموزان تاثیر دارد. اما گزینش آگاهانه پیام های رسانه ای بر آگاهی فراشناختی دانش آموزان تاثیر ندارد.

    کلیدواژگان: سواد رسانه ای، جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه، آگاهی فراشناختی
  • جلال اکراسریان * صفحات 294-321

    هدف تحقیق  حاضر، بررسی ادراک معلمان مدارس از راهبردهای انضباطی در کلاس درس بوده است.روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-پیمایشی(زمینه یابی)و از حیث هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را معلمان مدارس پسرانه دوره متوسطه شهرستان رامسر به تعداد355 نفر تشکیل دادند که تعداد 188 نفر بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه راهبردهای انضباطی معلم لوییس(2001) استفاده شد که روایی آنها توسط استاد راهنما مورد تایید قرار گرفت و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ (0.81)محاسبه و مورد تایید قرار گرفت.به منظور تحلیل داده ها از آزمون تی تک نمونه ای توسط نرم افزار آماریSpss استفاده شد.یافته های تحقیق نشان داد میزان ادراک معلمان مدارس از راهبردهای انضباطی پاداش و گفتگو و مذاکره  در کلاس درس بالاتر از حد متوسط و میزان ادراک معلمان مدارس از راهبردهای  تنبیه و پرخاشگری پایین تر از حد متوسط بوده است.

    کلیدواژگان: راهبرد پاداش، راهبرد گفتگو و مذاکره، راهبرد تنبیه، راهبرد پرخاشگری
  • سمیه سلیمی خورشیدی *، مجید مخلصی صفحات 322-345

    هدف پژوهش حاضر تاثیر مشتری مداری بر وفاداری مشتریان بانک ها با توجه به نقش واسطه ای رسانه های اجتماعی مطالعه ی موردی(شعب بانک مسکن شهرستان ساری) بود. این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه مشتریان بانک مسکن در شهر ساری در سال 1401 بودند برای محاسبه تعداد نمونه در جامعه نامعلوم فرمول کوکران استفاده شده بود، که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 384 تعیین شده بود. ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه است که پرسشنامه متغیر وفاداری مشتریان، 11 سوال استاندارد از (زهیر و همکاران،2011)؛ پرسشنامه متغیرمشتری مداری، 12 سوال استاندارد از (دوناوان و همکاران،2004) ؛ پرسشنامه متغیررسانه های اجتماعی، 19 سوال استاندارد از مجردی و همکاران (1393) است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 تایید شد و پرسشنامه ها به روش غیر احتمالی دردسترس دراختیار مشتریان قرارگرفته است. برای تجزیه وتحلیل آماری یافته ها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در بخش نخست، تجزیه وتحلیل توصیفی یافته ها به صورت ترسیم جداول و نمودارهای فراوانی ارایه شد. در بخش دوم برای استنباط آماری و آزمون فرضیات از نرم افزار آماری SPSS نسخه 24 و مدل سازی معادلات ساختاری Smart Pls  ارایه شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که تمامی فرضیات پژوهش مورد تایید قرارگرفته اند و رسانه های اجتماعی به طور معناداری میان مشتری مداری بر وفاداری مشتریان نقش میانجی ایفا می کند و رسانه های اجتماعی نیز بیشترین تاثیر را بر وفاداری مشتریان دارد.

    کلیدواژگان: مشتری مداری، وفاداری مشتریان بانک، رسانه های اجتماعی
  • سید رضاراستی الحسینی *، اکبر حامدی میخوش، رحمان آراسته صفحات 346-366

    پژوهش حاضر درصدد پاسخگویی به این سوال می باشد که ریسک نقدینگی و ریسک اعتباری بر بازدهی و کارایی در بانک قرض الحسنه مهر ایران چه تاثیری دارد؟. برای این منظور 9 بانک طی دوره 1389-1398 با استفاده از داده های سالیانه مورد بررسی قرار گرفت؛ با بهره گیری از روش رگرسیون چند متغیره با نرم افزار ایویوز نسخه 10 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این پژوهش از نظر ماهیت و روش توصیفی و از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی بوده و از آنجایی که در پژوهش حاضر وضعیت موجود متغیرها با استفاده از جمع آوری اطلاعات، از طریق اطلاعات گذشته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، در ردیف مطالعات توصیفی و از نوع پس رویدادی گنجانده می شود. نتایج نشان داد: ریسک نقدینگی و ریسک اعتباری بر بازدهی بانک قرض الحسنه مهرایران تاثیر معکوس دارد. همچنین ریسک نقدینگی و ریسک اعتباری بر کارایی بانک قرض الحسنه مهرایران تاثیر معکوس دارد.

    کلیدواژگان: ریسک نقدینگی، ریسک اعتباری، بازدهی، کارایی
  • میثم مهرافشان * صفحات 367-385

    مدیریت استعداد به عنوان سیستمی برای شناسایی، استخدام، پرورش، ارتقاء و نگهداری افراد بااستعداد، با هدف بهینه کردن توان سازمان و به منظور تحقق اهداف سازمان ها استفاده می شود. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر مدیریت استعداد بر عملکرد شغلی کارکنان در شهرداری اراک است. پژوهش حاضر در نیمه اول سال 1402صورت گرفته و از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارایه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. روش پژوهش، توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن، کتابخانه ای است. بدین صورت که از منابع کتابخانه ای نظیر: کتاب، مقاله، منابع خارجی و... و آموخته های محقق استفاده شده است. در بخش یافته ها به سوالات پژوهش پاسخ داده شد و چرخه عملکرد سازمانی معرفی گردید. از نتایج پژوهش چنین برمی آید که اختلالات یادگیری و مدیریت بهینه آن، به عوامل درون فردی و برون فردی بستگی دارد که در راستای پژوهش حاضر، ضمن بررسی آنها، سوالات پژوهش تحلیل شده و نتایج تحلیل بیانگر این بود که با آگاهی پیدا کردن نسبت به عوامل و جنبه های مدیریت استعداد در سازمان، می توان آن را تا حدی افزایش و بالتبع باعث افزایش عملکرد و کارایی در سازمان شد.

    کلیدواژگان: مدیریت استعداد، عملکرد شغلی، رضایت شغلی، نظام کنترلی
  • فاطمه موحدنیا *، زهرا افسری، فرود آزاد بخت صفحات 386-401

    هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر بدبینی سازمانی بر عملکرد کارکنان می باشد. جامعه آماری در این پژوهش شامل 500 نفر از کلیه کارکنان و هییت علمی دانشگاه آزاد بابل می باشد در سال 1397انجام شد که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه تعداد 217 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. روش تحقیق حاضر کاربردی و توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. در این تحلیل از آزمون آلفای کرونباخ جهت تعیین پایایی پرسشنامه که پایایی کل 0.85 بوده است، آزمون کلموگروف - اسمیرنوف جهت تعیین نرمال و یا غیر نرمال بودن داده ها و برای بدست آوردن رابطه و تاثیر متقابل بین متغیرها به دلیل نرمال بودن داده ها و همچنین بررسی عوامل تاثیرگذار از آزمون تحلیل عاملی تاییدی، تحلیل مسیر و آزمون نیکویی برازش مدل از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج تحقیق حاضر نشان دهنده این مطلب است که متغیرهای عدالت، حمایت سازمانی درک شده، تبادل رهبر-عضو دارای تاثیر مثبت و معناداری بر متغیر وابسته عملکرد کارکنان می باشند.

    کلیدواژگان: بدبینی سازمانی، عملکرد کارکنان، دانشگاه آزاد بابل
  • عبدالله توکلی، ایرج ایسوند* صفحات 402-423

    مطالعه حاضر با هدف ارایه مدل جامع پیشایندها و پیامدهای انصاف سازمانی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و شکل اجراء، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران ارشد و کارشناسان سازمان تامین اجتماعی اهواز به تعداد 413 نفر می باشند که از این میان، نمونه ای متشکل از 200 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده است. در این مطالعه برای جمع آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیات از پرسشنامه ای محقق ساخته شامل 9 بعد و 33 سوال استفاده شده است که بر مبنای طیف لیکرت پنج درجه تدوین شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی محتوا مورد تایید قرار گرفت. برای ارزیابی پایایی پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. ضریب آلفای کرونباخ بیش از 7/0 بدست آمد که نشان می دهد پرسشنامه از پایایی مطلوبی برخوردار است. آزمون کولموگروف-اسمیرنف و آزمون های چولگی و کشیدگی نشان داد که داده ها از توزیع نرمال پیروی می کنند. برای آزمون فرضیات از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل 2 استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد که ارزش های سازمانی، اخلاق سازمانی و فرهنگ سازمانی بعنوان پیشایندهای انصاف سازمانی عمل می کنند. همچنین نتایج نشان داد که انصاف سازمانی بر رضایت شغلی، رفتار شهروندی سازمانی، تعهد سازمانی، تعلق خاطر شغلی و توانمندسازی روان شناختی تاثیر مثبت و معنی داری دارد. آزمون برازش مدل نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار است.

    کلیدواژگان: انصاف سازمانی، رضایت شغلی، ارزش های سازمانی، توانمندسازی روان شناختی