فهرست مطالب

نشریه صلح پژوهی اسلامی
پیاپی 11 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/09/13
  • تعداد عناوین: 4
|
  • احسان جعفری فر *، هادی ذکاء دادگستر صفحات 9-44

    روابط ایالات متحده و عربستان سعودی بر اساس منافعی بود که بر حول محور امنیت در برابر نفت شکل گرفت. با این حال تحولات بعدی به ویژه پس از جنگ سرد نشان داد که رابطه امنیت محوری تنها بر اتکای عربستان به آمریکا قابل تبیین نیست بلکه آمریکا با سیاست های حمایت گرایانه مادی و غیرمادی خود از این کشور منجر به نقش آفرینی ها و اقدامات متعددی در منطقه شد. حال این پژوهش درصدد بررسی این موضوع است که سیاست های حمایت گرایانه آمریکا از عربستان چه تاثیری بر امنیت منطقه غرب آسیا داشته است؟ بر اساس روش توصیفی- تحلیلی در نهایت یافته پژوهش نشان داد که نقش آمریکا در حمایت از عربستان به گسترش افراط گرایی و خشونت در منطقه غرب آسیا، سیاست های نظامی عربستان با دو رویکرد تهاجمی به کشورهای بحرین و یمن و اقدام به جنگ نیابتی برای ساقط کردن بشار اسد در سوریه انجام گرفته است. در این میان آمریکا با حمایت مادی چون فروش تجهیزات پیشرفته نظامی به عربستان و حمایت غیرمادی از جمله چشم پوشی در برابر اقدامات این کشور و عدم محکومیت در سازمان های بین المللی در گسترش ناامنی های منطقه غرب آسیا توسط عربستان نقش بسزایی داشته است.

    کلیدواژگان: آمریکا، عربستان، غرب آسیا، صلح، تروریسم
  • محمدعلی حسن نیا * صفحات 45-74

    مقاله حاضر دنبال تحقیق و مروری از روند جنبش مردمی بحرین و بررسی عمق تحولات این کشور است. انقلاب اسلامی ایران تغییرات عمیقی در حوزه های بین المللی ایجاد کرده و فضای هویتی را در منطقه تغییر داده است و به همین دلیل کشورهای مانند بحرین از انقلاب اسلامی ایران تاثیر پذیرفته اند. ساختار جمعیتی، مذهبی و تاریخی کشور بحرین پس از انقلاب اسلامی ایران بسیار از آن متاثر شده است. زمینه این مقاله بر آن است تا بررسی بیشتری بر روی گروه های شیعه در بحرین انجام دهد تا دریابد که نقش انقلاب اسلامی از نظر معنوی و هویتی چه تاثیری بر جنبش های این کشور داشته است، با این مفروض که حکومت بحرین در طول سالیان متمادی در اختیار اقلیت سنی مذهب به نام آل خلیفه قرار داشته و همیشه در بستر تاریخی اکثریت مردم بدنبال احقاق حقوق خود بوده اند. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و کتابخانه ای، درصدد پاسخ گویی به این پرسش اصلی است که انقلاب اسلامی ایران چه تاثیری بر انقلاب مردم بحرین در زمان بیداری اسلامی داشته است؟ یافته های تحقیق با بهره گیری از نظریه سازه انگاری نشان می دهد که وقوع انقلاب اسلامی در ایران و قرابت های هویتی و مذهبی دو کشور با یکدیگر، موجب صدور انقلاب و تاثیرپذیری مردم بحرین از آن شد و در 4 دهه گذشته این موضوع در بحرین به صورت اعتراض و ایجاد یک انقلاب بزرگ در سال 2011 دیده شده است.

    کلیدواژگان: بحرین، انقلاب اسلامی ایران، سازه انگاری، بیداری اسلامی
  • آسیه قالیباف* صفحات 75-94

    سعدی شاعر اجتماعی و همدرد و همدل با انسانهاست که افراد را گرامی داشته و به شفقت فرا می خواند و خودبینی و خودپرستی در نظر او مردود است. سعدی به گواهی آثارش به ویژه بوستان و گلستان، بیش از اغلب شاعران و سخن راویان خاور زمین در بند تعلیم و تربیت افراد و صلح گرایی بوده و نظریات تربیتی و اخلاقی خود را به وجهی پیگیر و جدی و در عین حال روشن و رسا بیان می کند. همچنین، از بیان دیدگاه های تربیتی برای کودکان نیز غافل نشده است؛ به طوری که مسائل بنیادی تدبیر فرزندان مورد توجه جدی اوست و در سخنان وی می توان روش تعلیم و تربیت آموزش مسائل نظری و عملی و انتخاب همنشین مناسب درجهت صلح ودوستی را به روشنی بازشناخت. در این نوشتار، با توجه به گستردگی نگاره در این باب تنها سخنان این معلم اخلاق و عواملی که در آموزش و پرورش بهتر موثر است، بیان می شود. در نوشتار پیش رو سعی گردیده است که برخی جوانب دیدگاه شیخ اجل درباره تعلیم و تربیت شامل محیط، توارث، نقش اختلافات فردی، تاثیر کسب علم و دانش در رفتار، زمان یادگیری و همچنین تاثیر زمان یادگیری کودکان و نوجوانان درجهت صلح ودوستی، مختصر و کوتاه مورد بررسی قرار گیرد.

    کلیدواژگان: سعدی، تعلیم و تربیت، یادگیری، آموزش و پرورش، صلح و دوستی
  • قاسم احمد نتاج کاسگری* صفحات 95-112

    اعتدال از مباحث گسترده و پردامنه در تاریخ و اقوام و ادیان گذشته است و هر یک از ادیان الهی و علما و دانشمندان، به فراخور اندیشه خود مطالبی را مطرح نمودند و قدمت اعتدال با تاریخ بشریت از بدو خلقت، عجین است و همواره از اهداف انبیاء الهی شمرده شده است. در قرآن کریم امت اسلامی را امت وسط و میانه معرفی کرده و برترین امور آن است که به اعتدال باشد. رعایت کردن اعتدال و میانه روی در همه جوانب زندگی امری نیکو و پسندیده است و در روایات اسلامی نیز بدان سفارش فراوان شده و فقط جاهل و نادان افراط و تفریط می کنند. در نوشتار حاضر، از شیوه تحلیلی و وصفی استفاده شده و با بهره گیری از آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) و همچنین کلمات بزرگان علمی و اخلاقی، به بررسی تبیین راهکارهای رسیدن به اعتدال در عرصه های اجتماعی، از منظر نهج البلاغه پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: اعتدال، افراط، تفریط، عرصه های اجتماعی