فهرست مطالب

دراسات حدیثه فی نهج البلاغه - سال ششم شماره 1 (پیاپی 11، خریف و شتاء 1444)

مجله دراسات حدیثه فی نهج البلاغه
سال ششم شماره 1 (پیاپی 11، خریف و شتاء 1444)

  • تاریخ انتشار: 1403/01/21
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد ترکان*، سید روح الله موسوی زاده صفحات 1-12

    تسبب الامراض المستعصیه تغییرات حاده لدی المریض علی مختلف الابعاد الاقتصادیه والاسریه والاجتماعیه والنفسیه. تودی هذه التغییرات فی معتقدات المریض الدینیه إلی صراعات روحیه واسعه النطاق. لقد خلقت الصراعات الروحیه معتقدات جدیده فی مجال الامراض المستعصیه. إن تاکید منظمه الصحه العالمیه علی وجود الصحه الروحیه باعتبارها البعد الرابع للصحه، إلی جانب ابعاد الجسد والعقل والمجتمع، یضاعف ضروره إعاده قراءه اوامر الإمام علی (علیه السلام) فی حل الصراعات الروحیه الناشئه. وفی الوقت نفسه، تلعب قضیه "العداله" دورا کبیرا فی خلق هذه الصراعات. إن تجارب المولفین السریریه فی دراسه هذه الفئه من الموضوعات الفرعیه التی ترتبط بالصحه الروحیه، مثل سبب المرض، الله والمرض، حکمه المرض، الطبیعه الشریره للمرض، افعال الإنسان والمرض، والتی تظهر نفسها فی شکل اسئله مثل «لماذا انا؟، لماذا انا وقد کنت جیدا؟ لماذا الان؟ لماذا طفلی؟» یدل علی ان الإجابه المنطقیه علی هذه الاسئله المذکوره اعلاه، لها تاثیر خطیر للغایه فی مجال الصحه الروحیه. وقد تمت دراسه التحلیل الفلسفی والدینی لمساله العداله والمرض، ضروره القوانین الطبیعیه، العلاقه بین الشر والمرض، احکام الله الثابته فی المرض من وجهه نظر نهج البلاغه وعلی ضوء الصراعات الروحیه، بما یتوافق مع الصحه الروحیه للمرضی.

    کلیدواژگان: العدل، العدل الإلهی، العدل والمرض، الصحه الروحیه، التعارض الروحی
  • محمد مهدی شاهمرادی فریدونی*، رقیه حبیب پور گودرزی صفحات 13-24

    یمثل الزهد جهدا واعیا یهدف إلی نبذ التعودات والتعلقات العابره وتخفیف اعباء الکاهل بهدف تسریع السیر فی طریق الکمال؛ إلا انه وخلافا للمعنی المذکور، لقد اعتبر بعض الناس ان الزهد یعنی ترک الدنیا واعتماد العزله وحرمان النفس من النعم الدنیویه. إذن تحظی ضروره المعرفه الصحیحه لمدلول الزهد والحیاه الزهدیه باهمیه بالغه. اما الامر الذی یهتم به علی الصعید الإسلامی فیما یتعلق بالزهد فهو ما استمد من المعتقدات، ای ما اسس علی القرآن واقوال المعصومین. ففی هذا الإطار، یحتوی نهج البلاغه علی نصائح وحکم عدیده. لقد تم إعداد دراسات عدیده حول الزهد، ولکن لم یول الاهتمام بتقدیم نظریه قائمه علی ما اورده نهج البلاغه فی هذا المجال. فعلی ذلک وفی هذه الدراسه، وباستخدام منهج النظریه المتجذره، تمت دراسه مفهوم الزهد فی نهج البلاغه کمصدر للوصول إلی نظریه فی هذا الموضوع. فاظهر تحلیل البیانات ودراستها ان موضوعات الخشوع امام البارئ والمعرفه والمیل إلی الآخره، تعد عوامل سببیه للزهد، وعدم التعلق بغیر الله، والتقوی، وکبح النفس، والاقتداء باولیاء الله، وتجنب حب الدنیا تعد عوامل تمهیدیه للزهد، کما ان البخل، والطمع، والإسراف، والإفراط والتفریط، وعدم الرضا عن الحیاه، عوامل معترضه، وکذلک تعد ضبط النفس والتقشف والرضا او القناعه والتصبر من استراتیجه الحصول علی الزهد، وتحقیق السعاده والمحاسبه السهله، والتقرب إلی الله وتعزیز التدین، تعتبر من وجهه نظر نهج البلاغه نتائج مترتبه علی الزهد. الموضوع المحوری لهذه الدراسه هو "الرغبه عن الدنیا" الذی یشمل ما تقدم ذکره من المواضیع.

    کلیدواژگان: الزهد، نهج البلاغه، الإمام علی (ع)، النظریه المتجذره
  • محمد عترت دوست*، حسن زرنوشه فراهانی صفحات 25-36

    من وجوه إعجاز کلام الإمام علی (ع) وبلاغته؛ انه ذو ابعاد مختلفه، بمعنی ان کلماته، مع امتلاکها فنونا ومضامین ادبیه وبلاغیه متنوعه، فقد تجلت فی مجالات مختلفه وحتی متعارضه من ناحیه المعنی، وصار لها استعمالا معنویا مزدوجا مضاعفا. وبإمکاننا ان نری هاتین الخاصیتین الممیزتین، فی استعمال صنعه «آیرونی» البلاغیه، التی یعتبرها البعض «قلبا» لمعنی الکلمه. الامر الاکثر اهمیه فی هذه الصنعه هو وضع عنصرین متضادین من ناحیه الللفظ والمعنی بجانب بعضهما البعض، وذلک بغرض مفاجاه الجمهور وإیصال رساله مهمه. یسعی هذا المقال ان یقدم تعریفا دقیقا لهذا الفن البلاغی «آیرونی» من خلال تحدید امثله علی تجلیاته فی خطب نهج البلاغه وتحلیل سبب استخدامه، کما یحاول ان یعالج مظهرا آخر من مظاهر الإعجاز اللفظی والدلالی لکلام لإمام علی (ع)، وذلک بإعاده القراءه لصنعه بلاغیه استخدمت فی نهج البلاغه. وتبین نتائج البحث ان فن «آیرونی» قد کثرت حالات استخدامه فی کلام الإمام علی (ع)، ومن هذه الحالات: التعبیر عن الجمل المتناقضه، والالفاظ القاسیه، والإخفاء المتعمد، ومدح النفس، والتنبوء عن الغیب، والتجاهل المتعمد، والتساوی بین الشیئین المتباینین.

    کلیدواژگان: نهج البلاغه، الإمام علی (ع)، البلاغه، آیرونی، قلب المعنی
  • لیلی قنبری، فاطمه قادری*، رضا النجفی صفحات 37-50

    یعد اسم التفضیل من اهم عناصر النحو والبلاغه فی الادب العربی، وقد کثر استخدامه فی النصوص الدینیه. یستخدم هذا الاسم فی حالات کثیره فی حکم نهج البلاغه فی معناه الاصلی، ای المفاضله والتفوق بین الشیئین او اکثر، ولکن هناک حالات اخری تستخدم فی غیر معناه. ولتحلیل وظیفته، بالإضافه إلی اعتبار ان اسم التفضیل یتکون من الفعل الذی فیه معنی المفاضله ویاتی علی وزن "افعل" او بإستخدم کلمات مثل «اشد- اکثر - اقل، وما إلی ذلک»، او مع مصدر الفعل فی هیئه التمییز؛ ینبغی للمرء ان ینتبه إلی البنیه النحویه المختلفه لکل تطبیق. إن الکلام الذی استخدم فیه اسم التفضیل بصوره نکره؛ مع «من التفضیلیه»؛ إما ان یضاف إلی اسم نکره او معرفه، او ان اسم التفضیل یستخدم مع "ال"، وفی هذه الحاله غالبا ما یستخدم کصفه للاسم الذی قبله، والظاهر انه لیس له معنی المفاضله فی هذه الحاله. إن النظره البنیویه إلی استخدام اسم التفضیل فی کل جانب من الجوانب السابقه هی من اهم الطرق لاکتشاف المعنی المقصود فی خطاب الإمام علی فی نهج البلاغه. اعتمد هذا البحث علی المنهج الوصفی التحلیلی مستعینا بالقواعد النحویه والبلاغیه، لبیان القواعد المتعلقه باسم التفضیل وحالاته المختلفه، ویتطرق إلی بعض حکم نهج البلاغه علی ضوء التحلیل البنیوی والمعنوی لاسم التفضیل، واثره فی ترجمه هذه الحکم، کما یقوم بمراجعه الترجمات ونقدها ایضا. وال نتیجه انه فی کثیر من الاحیان یفقد هذا الاسم معناه الخاص بسبب بنیته، فیستخدم فی معنی آخر غیر معناه الاصلی، مما یتطلب تطبیق القواعد والنقاط المتعلقه به للوصول إلی المعنی الجدید.

    کلیدواژگان: إسم التفضیل، الحکم، البنیه، الدلاله، نهج البلاغه
  • ناصر محمدی*، حسن عباسی حسین آبادی صفحات 51-65

    لا شک انه لا یوجد خوف فی الحیاه اعظم واعلی من الخوف من الموت، وهذا الخوف هو اکبر هم لکل إنسان؛ لان الإنسان یمیل بطبیه الحال إلی البقاء والحیاه الابدیه، وان فکره الموت والفناء صعبه ومریر له. وقد توصل هذا البحث - اعتمادا علی المنهج الوصفی والتوثیقی، وعلی اساس تحلیل المضمون- إلی ان هذا السوال"لماذا نخاف من الموت؟" قد تبدل فی کلام الامام(ع) إلی سوال: "لماذا یجب ان نخاف من الموت؟"؛ فیحاول الإمام(ع) ان یرسم صوره مخیفه للایام المشرفه علی الموت، والموت نفسه، ومابعد الموت. یبدو ان هذا التصویر یتماشی مع هدف اخلاقی؛ وهو إزاله الغفله عن النوع البشری الذی صارت الدنیویه هی السمه الغالبه له. الخوف من الموت یرجع إلی سبعه اسباب، والذی یتلخص فی ثلاثه اسباب: ضعف المعرفه وعدم فهم حقیقه الموت؛ النظر إلی الجسد باعتباره حقیقه الإنسان والذات الحقیقیه؛ والثالث: الخوف من الإثم والعداله الإلهیه، وهو فی الحقیقه الخوف من النفس. وطرق التغلب علی هذا الخوف هی خمسه طرق جزئیه یمکن تقسیمها إلی حلین عامین. طریقه نظریه تتمثل فی تعزیز المعرفه والوعی بفلسفه الحیاه والموت؛ والاعتبار بموت الآخرین والوعی بعدم جدوی «الخوف من الموت». وطریقه عملیه وهی الاستعداد للموت بالعمل الصالح والموت التطوعی.

    کلیدواژگان: الخوف من الموت، فلسفه الموت، الموت التطوعی، انا الحقیقی، الجسم، نهج البلاغه
  • روح الله ندری* صفحات 67-76

    یعتبر نهج البلاغه کنزا ثمینا فی مجال معرفه الله، وهو عباره عن إجابات علمیه دقیقه للإمام علی (ع) عن مجاهیل العالم التی حدثت للعقل البشری. و هی الموسوعه التی تحتوی علی کنوز جمیع العلوم، حیث یجیب الإمام بالعلم علی الشکوک المثاره، استنادا إلی کلام الوحی والرسول الکریم (ص) مستشهدا بالوثائق العلمیه. من فروع العلم ما یسمی الیوم بالجیولوجیا الذی یقوم علی دراسه کوکب الارض ویناقش تعقیدات نشاه الارض وفروع الجیولوجیا. لقد طرح علماء علوم الارض فی عصرنا الحالی الطروحات المختلفه؛ والذین قدموا البراهین علی هذه الطروحات العلمیه من خلال الوثائق المستمده من الاجهزه الحدیثه والادوات المتخصصه. وذلک عندما اوضح الإمام علی (ع) هذه المواضیع ببلاغه بلیغه فی عده اجزاء من خطب نهج البلاغه مستعینا بالقرآن وعلمه الإلهی. فی هذا المقال، ومن خلال دراسه الطروحات العلمیه للجیولوجیا ومطابقه قطعیتها مع علاقات السبب والمسبب فی کلام الامیر (ع)، تم تحقق الإیمان بمکانه الإمام المعصوم (ع)، ونتیجه لذلک، وبزیاده البصیره والمعرفه، یمکن للمرء ان یومن بقدره الخالق، وخلقه الحکیم، ونظامه المتماسک المهیمن علی الکون، ویحصل علی التوحید الواعی، وهذا هو الکمال والسعاده القصوی للإنسان.

    کلیدواژگان: نهج البلاغه، علوم الارض، خطبه الشبح، الصفائح التکتونیه
  • عبدالوحید نویدی*، محمد علی آذرشب صفحات 77-93

    لقد زودت النظریات اللسانیه الباحثین بآلیات وادوات مفیده لدراسه النصوص الادبیه وتحلیلها. إحدی هذه النظریات هی نظریه الاتساق التی تدرس العلاقات بین عناصر النص المختلفه علی المستویین النحوی والمعجمی. بما ان اسلوب کتاب نهج البلاغه ومضمونه وبلاغته وفصاحته کان ولایزال محل اهتمام الباحثین، یسعی المقال هذا من خلال استخدام المنهج الوصفی التحلیلی، دراسه عناصر الاتساق النحوی فی المجالات الثلاثه: الإحاله، والحذف، والاستبدال فی الخطبه 222، ومعرفه مدی تماسکها وترابطها. اهم النتائج تشیر إلی ان الخطبه تحظی بدرجه کبیره من التماسک والاستمراریه والترابط، ویعد عنصر الإحاله عاملا اکثر اهمیه فی انسجامها وترابطها. ومن بین العناصر الإحالیه، فإن الضمائر وخاصه ضمائر الغائب یکون لها تردد کبیر فی الخطبه، وبما ان موضوع الخطبه هو وصف صفات العباد واهل الذکر فإن معظم الضمائر تحیل إلی هذین المرجعین، کما ان عناصر الاتساق النحوی الاخری رغم قله تکرارها، کانت فعاله فی تماسک نص الخطبه وانسجامه واستمراریته.

    کلیدواژگان: نهج البلاغه، الخطبه 222، الاتساق، الإحاله، الحذف، الاستبدال
|
  • Seyed Rohollah Mosavizadeh, Mohammad Torkan* Pages 1-12

    Incurable diseases cause severe changes in the patient and his family in various economic, family, social and psychological dimensions. These changes in the patient's religious beliefs lead to extensive spiritual conflicts. Spiritual conflicts in the field of incurable diseases have created new beliefs. The emphasis of the World Health Organization on the existence of spiritual health as the fourth dimension of health, along with the dimensions of body, mind and society, doubles the necessity of re-reading the statements of Imam Ali (peace be upon him) in resolving emerging spiritual conflicts. Meanwhile, the issue of "justice" plays a significant role in creating these conflicts. The authors' clinical experiences in examining this category in subtopics such as the cause of disease, God and disease, the wisdom of disease, the evil nature of disease, human actions and disease, in the form of questions such as "Why me?" Why have I been good? why now? Why my child? It is related to spiritual health. Philosophical and religious analysis of the issue of justice, the necessity of natural laws, the mutual relationship between evil and disease; God's immutable laws in getting sick from the perspective of Nahj alBalagheh have been examined in accordance with the spiritual conflicts of the justice of the patients in line with their spiritual health.

    Keywords: Justice, Divine Justice, Justice andIllness, Spiritual Health, Spiritual Conflict
  • Mohammad mahdi Shahmoradi Fereiduni*, Roghayeh Habibpour Goudarzi Pages 13-24

    Asceticism is a conscious effort to break away from transitory attachments and lighten oneself in order to walk the path of perfection faster. some people, contrary to the above meaning, have interpreted asceticism as the meaning of leaving the world, sitting in the corner of solitude and depriving oneself of worldly blessings. ther, need to know to the correct understanding of the concept of asceticism and ascetic life becomes very important. Many researches happend from asceticism, but the presentation of a model based on Nahj-ulBalaghah has not been considered. Asceticism is among the concepts that are clearly mentioned in Nahj-ulBalaghah. In order to reach nearness to God and achieve the position of seeker of God, man needs to follow a model that he himself has walked on this path. the present research, using the grounded theory, an attempt was made to study the concept of asceticism in Nahj-ulBalaghah as a source of achieving a model. The analysis of the data showed that the categories of humility before the Creator, knowledge and hereafterism as causal factors, and piety and imitation of divine parents and self-control, not attachment to other than God, avoiding worldliness and aversion as background factors and stinginess, greed, profusion, extremes, dissatisfaction and the vile as intervention factors and self-restraint, frugality, contentment and patience as a strategy and happiness and easy audit, closeness to God and strengthening of religiosity are the consequences of asceticism in Nahj-ul-Balaghah. The central category is "Reluctance to the world", which includes the above categories.

    Keywords: Asceticism, Nahj-ul-Balaghah, Imam Ali, Grounded Theory
  • Mohammad Etrat Doost*, Hasan Zarnosheh Farahani Pages 25-36

    One of the aspects of the miracles and eloquence of Imam Ali's (a. s.) words is their multidimensionality, which means that they have both literary and rhetorical arrays and also have multiple meanings in different and opposite fields of meaning an example of the intersection of these two characteristics can be seen in the use of the rhetorical art of "Irony", which some have considered to be an inversion of the meaning of the word. What is more important in this rhetorical technique is the placement of two contrasting semanticverbal elements next to each other to surprise the audience and at the same time, inducing an important message. In this article, while providing a precise definition of ironic rhetorical art, by identifying examples of its manifestation in Nahj al-Balagha sermons and conceptually analyzing why it is used, another manifestation of the verbal and semantic miracle of Imam Ali's speech has been brought into attention. and also reread another literary craft used in Nahj al-Balagheh. The findings of the research show that the ironic art has been widely used in Nahj alBalaghah in both verbal and structural ways, examples of which are: expressing seemingly contradictory sentences, striking and domineering words, and deliberate concealment, self-praise, backbiting, and conscious ignoring. and equating two disparate things.

    Keywords: Nahj al-Balagha, Imam Ali (AS), Rhetoric, Irony, Inversion of Meaning
  • Leila Ghanbari*, Fatemeh Ghaderi, saedreza Soleymanzadeh Najafi Pages 37-50

    The noun of Tafzil is one of the most important items in the grammar and rhetorical rules of Arabic literature, which has been used and used frequently in religious texts. This name is used in many cases in the wisdom of Nahj al- Balagha, in its essence and purpose, that is, superiority between two or more things, but there are other cases that are used other than its meaning, and to analyze its function, in addition to considering the point that The adjective in question is one of the adjectives that are made from the verb being discriminated on the weight of the "verb" or it is a hybrid adjective style that uses one of the words asd, akstar, akal, etc. , along with the infinitive of the verb. The target is presented in a distinct format; One should pay attention to the different syntactic structure of each application; That the word in which the noun Tafzil is not used and is used together with "I" is Tafziliye. Either it is added to a noun like Nakrah or Ma'arifa, or the noun Tafzil is added with "al", in which case it is often used as an adjective for the noun before it, and it seems that it does not have its own meaning of Tafzil. From the above aspects, one of the most important ways to discover the intended meaning of Imam Ali's speech is in Nahj al-Balagha. This research, using the analytical descriptive method, based on the syntactic and rhetorical rules of the noun Tafzil, while stating the rules related to the noun Tafzil and its different cases, investigated the case of some wisdoms of Nahj al-Balagha and according to the structural analysis and meaning of the noun Tafzil, its expression in the translation of this wisdom. It expresses and reviews the translations as well. The result is that: in many cases, due to its structure, this noun loses its special meaning and is used in a meaning other than its original meaning, which requires applying the rules and points related to it.

    Keywords: Tafzil noun, structuralism, semantics, Nahj al-Balagha
  • Nasser Mohammadi*, Hassan Abbasi Hosseinabadi Pages 51-65

    Undoubtedly, there is no greater fear in life than the fear of death, and this fear is the greatest concern of every human; Becausehuman is inclined to survival and eternal life, and the idea of annihilation and destruction is difficult and unfortunate for him. This articlebased on descriptive and documentary method and based on content analysis has reached the conclusion,"Why do we fear death?"In the words of Imam(a.s.), "Why should we be afraid of death? “Can be delivered. Hazrat Amir(a.s.) is trying to paint a scary picture of the days connected with death, death itself and the events after death. It seems that this depiction is in line with a moral goal; It means to remove the negligence of the human type, whose worldliness is the dominant feature. The fear of death is due to seven reasons, which is reduced to three reasons. Weakness of knowledge and lack of understanding of the truth of death; The conception of the body as the truth of man and the true self; And the third is fear of sin and divine justice, which is actually fear of oneself. But the ways to overcome this fear are five partial ways that can be divided into two general solutions. A theoretical way that consists in strengthening knowledge and awareness of the philosophy of life and death; A lesson and awareness of the death of others and awareness of the futility of fearing death. And a practical way that is preparation and preparation for death through righteous action and voluntary death.

    Keywords: Fear of Death, Philosophy of Death, Voluntary Death, Realme Body Nahj al-Balagha
  • Rouhollah Nadri* Pages 67-76

    Nahj al-Balagha, as a valuable mine for theology, consists of the precise scientific answers of Imam Ali (peace be upon him) to the unknowns of the world that have occurred in the human mind. This encyclopedia is actually a treasure for all sciences that the Imam answers to the doubts created with his superhuman knowledge and by stating scientific documents. One of the branches of science, which today is called geology and is based on the study of the earth planet, discusses the complexities of the creation of the earth and the sub-branches of geology. In today's era, many propositions have been stated by earth science scientists, which have been provided proofs for these scientific propositions by providing documentation derived from modern equipment and specialized tools. This is when Imam Ali (peace be upon him) has used the Quran and his divine knowledge in several parts of Nahj al-Balagha sermons and explained these topics with eloquent expression. In this article, by examining the scientific propositions of geology and matching its certainty with the cause and effect relationships in the words of Amir, faith in the position of the Infallible Imam (peace be upon him) is achieved and as a result, with the increase of insight and knowledge, we can see the power of the unique creator in wise creation and He realized the creation of coherence and order in the universe and achieved conscious monotheism, and this is the ultimate perfection and happiness for man.

    Keywords: Nahjal-Balagha, Geology, AshbahSermons, Plate Tectonic
  • Abdolvahid Navidi*, Mohammad Ali Azarshab Pages 77-93

    Linguistic theories have provided researchers with useful tools for analyzing and studying literary texts. One of these theories is the theory of textual cohesion, which studies the relationships between different elements of a text at both the grammatical and lexical levels. Since the style, content, eloquence, and eloquence of Nahj ul - Balaghah were and still are of interest to researchers, this article seeks, through the use of the descriptive and analytical approach, to study the elements of grammatical consistency in the three areas: return, deletion, and substitution in Sermon 222, and to know the degree of their cohesion and interconnectedness. One of the most important findings of the article is that the sermon has a high degree of cohesion, continuity, and coherence, and among the elements of grammatical cohesion, the element of return is the most cohesive factor in the sermon. Among the reductive elements, pronouns, especially third - person pronouns, have great frequency in the sermon, and according to the subject of the sermon, which is describing the characteristics of the servants and people of remembrance, most of the pronouns refer to this reference. Other elements of grammatical cohesion, despite their infrequency and hesitation, were effective in cohesiveness of the sermon text.

    Keywords: Nahj al - Balagha, Sermon 222, textual cohesion, return, deletion, replacement