فهرست مطالب

صنعت لاستیک ایران - پیاپی 112 (زمستان 1402)

نشریه صنعت لاستیک ایران
پیاپی 112 (زمستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1403/01/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسین صمدی*، علی رضا صمدی صفحات 3-10

    هدف از انجام این پژوهش بررسی جایگاه وضعیت برچسب تایرگروه سواری در بین برندها و ارائه راهکارها جهت ارتقای سطح برچسب تایرهای تولید داخل هست.آزمونهای SWR مطابق استاندارد ECE E-MARK R-117 روی تولید عادی تایرهای سواری چند برند انجام و مقایسه گردید . با توجه به فاصله رقابتی با برندهای خارجی ، جهت ارتقای سطح برچسب به دنیال گردآوری الگوها و مدل هاپرداختیم و در پایان راهکارهای (بیش از 30 مورد) ارتقای برچسب را (جداول های شماره 5و6 و ماتریس ارتباطات) طبقه بندی کردیم همچنین شکل شماتیک یک ، نمونه الگوی نقشه راه پارامترهای موثر و گاها" متناقض را نشان میدهد با توجه به نوع و خواسته مشتریان الگوهای ممکن است متفاوت باشد لذا برای حفظ توازن ، سه پارامتر (مثلث جادویی) SWR به صورت یکجا مورد پایش و ارزیابی قرارمیگیرند. ولی پارامتر RR نقش پررنگ و خواسته اول مشتریان هست . با بهره گیری ازمدل ها ، الگوها و راهکارهای ارایه شده در این پژوهش قطعا" می توان با هزینه های حداقلی به نتایج مطلوب دست یافت.

    کلیدواژگان: نقشه راه SWR، ایمارک R-117، بهبود سطح برچسب انرژی تایر، ارزیابی برندها
  • مهرداد بیات*، محمدرضا فتحی، مسعود بختیاری، محمدامین عبدغضبانی، سمیه رضی محب سراج صفحات 11-34

    هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر رهبری تحول آفرین بر رفتار کار نوآورانه از طریق اعتماد به رهبر و عجین شدن در کار با نقش تعدیلگر توانمندسازی می باشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش گردآوری داده ها در زمره تحقیقات توصیفی- پیمایشی جای دارد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر با تعداد 400 نفر می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، تعداد نمونه 196 نفر تعین شد و به صورت تصادفی ساده در دسترس نمونه انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده پرسشنامه استاندارد شامل 40 سوال می باشد. روایی پرسشنامه توسط آزمون روایی همگرا و واگرا و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برای تمامی متغیرها بیشتر از 7/0 بدست آمده است. از روش های آمار توصیفی (با استفاده از نرم افزار SPSS) و آمار استنباطی (با استفاده از نرم افزار PLS) برای تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها حاکی از تایید همه فرضیه ها و برازش مناسب مدل پژوهش است. نتایج نشان داد که رهبری تحول آفرین بر اعتماد به رهبران، عجین شدن در کار و رفتار کار نوآورانه تاثیر مثبت و معناداری دارد. اعتماد به رهبر و عجین شدن در کار بر رفتار کار نوآورانه تاثیر مثبت و معناداری دارد. اعتقاد به رهبر نقش میانجی بین رهبری تحول آفرین و رفتار کار نوآورانه دارد. عجین شدن در کار نقش میانجی بین رهبری تحول آفرین و رفتار کار نوآورانه دارد. توانمندسازی کارکنان نقش تعدیلگر بین رهبری تحول آفرین و رفتار کار نوآورانه دارد.

    کلیدواژگان: رهبری تحول آفرین، رفتار کار نوآورانه، اعتماد به رهبر، عجین شدن در کار و توانمندسازی
  • ابوالفضل خسروی*، فاطمه حق شناس، علیرضا مردانی، محمدرضا فتحی صفحات 35-45

    بانک ها و شرکت های بیمه از مهم ترین نهادهای بازار مالی کشورها در امر تشکیل سرمایه به شمار می روند و حتی در بازارهای بورس برخی کشورهای غربی نقش شرکت های بیمه مهم تر از بانک هاست. در کشور ما سهم شرکت های بیمه در تامین منابع مالی بسیار کم و غیر آشکار است و نقش موثری در توسعه بازار مالی ندارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی بین نرخ بازدهی بیمه های لاستیک خودرو و نرخ بهره بانکی در ایران انجام شده است. به این منظور داده های تحقیق از اقلام ترازنامه و صورت حساب سود و زیان شرکت های بیمه پاسارگاد و بیمه کارآفرین در بازه زمانی بین سالهای 88 تا 94 جمع آوری شده است. فرضیه اصلی تحقیق عبارت است از اثبات وجود رابطه بین نرخ بهره بانکی و نرخ بازدهی بیمه های لاستیک خودرو و فرضیه دوم اثبات رابطه بین نرخ بهره بانکی و بازده دارایی های شرکت بیمه می باشد. جهت اثبات وجود یا عدم وجود رابطه در فرضیات اول و دوم، از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج آماری نشان می دهد که بین نرخ بازدهی بیمه لاستیک خودرو و نرخ بهره بانکی ارتباط معنی داری وجود ندارد. به علاوه بین نرخ بهره بانکی و بازده دارایی های شرکت بیمه هم ارتباط معنی داری وجود ندارد. بنابراین هر دو فرضیه پژوهش رد می شوند. نتایج به دست آمده از این پژوهش با یافته های سایر پژوهش ها در این زمینه مطابقت دارد.

    کلیدواژگان: نرخ بهره، بیمه لاستیک خودرو، تامین مالی، بازده سرمایه گذاری، آزمون همبستگی پیرسون
  • پیمان تائبی*، محمدحسن علوی صدر، سید محمدعلی خاتمی فیروزآبادی صفحات 46-63
    توسعه و مدیریت یک زنجیره تامین کارآمد با انتخاب تامین کننده مناسب آغاز میشود. در گذشته تامین کنندگان براساس معیارهای اقتصادی و مالی ارزیابی میشدند اما با توجه به شرایط متغیر بازار و سخت تر شدن رقابت، امروزه به چیزی بیشتر از معیارهای اقتصادی نیاز است. مشتریان انتظار دارند محصولی با کیفیت بهتر و قیمتی ارزان تر را خریداری کرده و در عین حال شرکت فروشنده یا ارائه دهنده خدمات به مسئولیتهای اجتماعی خود پایبند بوده و در عین حال به فکر نسلهای اینده نیز باشند. در چنین شرایطی ارزیابی تامین کنندگان براساس ابعاد چهارگانه پایداری (اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و حکمرانی) اهمیت می یابد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی معیارهای پایداری مناسب برای ارزیابی تامین کنندگان در شرکت صنایع لاستیک خلیج فارس انجام گرفت. بدین منظور ابتدا با استفاده از مرور ادبیات تحقیق، معیارهای مورد نظر شناسایی شده و با استفاده از روش دلفی فازی غربال و بومی سازی شدند. در نهایت 14 معیار در 4 بعد پایداری شناسایی شد. در ادامه با استفاده از روش دیماتل فازی ارتباط درونی ابعاد پایداری شناسایی و معیارها با استفاده از ترکیب روش بهترین-بدترین فازی و ANP اولویت بندی شدند. نتایج نشان داد قیمت و منفعت اقتصادی بیشترین ارزش را برای سازمان داشته و سپس کنترل مصرف آب، انرژی و منابع، تحقیق و توسعه و نوآوری سبز، شفافیت اطلاعات و حفظ ارزشها و اصول اخلاقی کار از اهمیت بیشتری نسبت به سایر معیارها برخوردار هستند. مدیران میتوانند از نتایج این تحقیق برای ارزیابی و انتخاب تامین کننده پایدار استفاده کنند.
    کلیدواژگان: تامین کننده پایدار، روش بهترین-بدترین، روش فرآیند تحلیل شبکه ای
  • شیما صفرمحمدلو*، مهدی احمدی قمشانی، محمد کریمی زارچی، محمدرضا فتحی صفحات 64-88

    امروزه، سلامت نیروی انسانی در سازمان ها به موضوعی کاملا مرتبط و مهم تبدیل شده است و نیاز است که شرایط روانی و جسمانی مناسبی برای فعالیت آن ها فراهم شود. شواهد نشان می دهد رهبران سازمانی نقشی تعیین کننده در ارتقای سلامت کارکنان در محیط های کاری دارند که در این راستا مفهوم "رهبری سلامت محور" در مباحث علمی مطرح شده است. هدف تحقیق حاضر طراحی مدل رهبری سلامت محور در شرکت های تولیدکننده لاستیک در ایران است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی می باشد. این پژوهش از نظر روش شناسی توصیفی محسوب می شود. در گام کیفی تحقیق، از روش تئوری داده بنیاد برای طراحی مدل استفاده شد. بدین منظور با 27 نفر از خبرگان اجرایی در شرکت های تولیدکننده لاستیک و خبرگان دانشگاهی که به صورت هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. در بخش کمی نیز با روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS به اعتبارسنجی الگوی تحقیق پرداخته شد. بدین منظور با ابزار پرسشنامه از 158 نفر از مدیران نظرخواهی به عمل آمد. براساس یافته ها، 6 دسته عوامل بر مبنای الگوی پارادایمی استراوس و کوربین (1998) شامل عوامل علی، رهبری سلامت محور (پدیده محوری)، عوامل زمینه ای، عوامل مداخله گر، راهبردها و پیامدها شناسایی شد. همچنین، سه بعد نگرشی سلامت کارکنان، بعد عملی سلامت کارکنان و بعد سلامت فردی رهبر برای رهبری سلامت محور و چهار دسته راهبرد شامل مدیریت کیفیت زندگی کارکنان، اقدامات شغلی، سبک مدیریت و رهبری و راهبردهای محیطی شناسایی شد.

    کلیدواژگان: رهبری سازمانی، رهبری سلامت محور، شرکت های تولیدکننده لاستیک، تئوری داده بنیاد
  • حسین حاجی بابائی*، فاطمه نورشرق، تحفه قبادی لموکی صفحات 89-107

    در بین نسل های حال حاضر جهان، نسل زد که به تازگی دارای قدرت خرید شده اند، سهم بسیار بزرگی از مصرف کالاها و خدمات را به خود اختصاص داده است و به دلیل افزایش فزاینده قدرت خرید، در مرکز توجه قرار گرفته اند. اما با وجودی که این نسل، تاثیرگذارترین گروه مصرف کنند گان در جهان می باشند، الگوهای های خرید آنها به ندرت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت است. در بین محصولات مختلف نیز خودرو یکی از محصولات کلیدی برای بررسی رفتار خرید این نسل می باشد. هدف این پژوهش توسعه ادراک در زمینه رفتار خرید این نسل و مدل سازی جامع در این زمینه می باشد. بعد از استخراج مدل پژوهش، داده ها از نمونه ای مشتمل بر 400 نفر از افراد نسل زد جمع آوری گردید. متغیرهای مورد استفاده در این پژوهش بر گرفته از واکاوی گسترده پیشینه پژوهش بوده و پایایی و روایی ابزار نیز مورد ارزیابی قرار گرفت و برای آزمون مدل و فرضیه های پیشنهادی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها حاکی از این می باشد که مسئولیت اجتماعی شرکت به شکل مستقیم و غیر مستقیم (با اثرگذاری بر رضایت و قیمت منصفانه) بر قصد خرید اثر گذار می باشد.رضایت، قیمت منصفانه،اینفلوئنسرها،رسانه های اجتماعی و درگیری با برند نیز پیش بینی کننده قصد خرید می باشند. اعتماد برند از یک سو از رضایت برند اثر می پذیرد و از سوی دیگر بر قصد خرید وفاداری اثر گذار می باشد. وفاداری نیز به نوبه خود بر قصد خرید اثر گذار می باشد.

    کلیدواژگان: قصد خریدنسل زد، مسئولیت اجتماعی شرکت، درگیری با برند، وفاداری، رضایت
  • سمیرا کرباسی زاده، مهدی رزاقی کاشانی*، افسانه فخار صفحات 108-121

    تحقیق و توسعه نانوسلولز ومواد کامپوزیتی تقویت شده با نانوسلولز در سال های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این امر تا حد زیادی به ویژگی ها و عملکردهای منحصر به فرد آن از جمله تجدیدپذیری، پایداری، برخورداری از استحکام مکانیکی بالا، وزن و هزینه کم نانوسلولز نسبت داده می شود. هدف از این مطالعه، برجسته کردن پیشرفت های اخیر در ترکیب نانوسلولز در زمینه های لاستیکی به عنوان یک ماده پرکننده تقویت کننده است. این مطالعه شامل مقدمه ای بر لاستیک های طبیعی و مصنوعی به عنوان یک زمینه پلیمری حاوی پرکننده های معمول مانند دوده وسیلیکا است که امروزه آمیزه سازی لاستیک مورد استفاده قرار می گیرند. متعاقبا، آنواع مختلف نانوسلولز ، ازجمله منابع رایج، ابعاد و خواص مکانیکی آن، و به دنبال آن روش های ساخت نانوکامپوزیت های الاستومری و کاربرد نانوسلولز در تقویت لاستیک و پرکننده های هیبریدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این بررسی همچنین به مطالعات اخیر و یافته های کیفی درمورد ادغام انواعی از نانوسلولز در انواع مختلف زمینه های لاستیکی با هدف اصلی بهبود خواص مکانیکی آن و حذف تدریجی پرکننده های لاستیکی معمولی، می پردازد. این مقاله با زیست تخریب پذیری و کاربردهای صنعتی بالقوه کامپوزیت های لاستیکی تقویت شده با نانوسلولز و راه پیش روی این فناوری به پایان می رسد.

    کلیدواژگان: نانوسلولز، نانوکامپوزیت لاستیکی، تقویت کنندگی، پرکننده هیبریدی، زیست تخریب پذیری