فهرست مطالب

گزیده ای از تازه های پزشکی (جراحی عمومی و تخصصی) - سال هفتم شماره 1 (پیاپی 37، فروردین 1384)

دو ماهنامه گزیده ای از تازه های پزشکی (جراحی عمومی و تخصصی)
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 37، فروردین 1384)

  • 120 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/02/19
  • تعداد عناوین: 15
|
  • پیامد و عوامل تعیین کننده پیش آگهی در آسیب های سر با GCS برابر با 3 به هنگام پذیرش
    صفحه 1
    در ذهن اکثر محققین این تصور وجود دارد که در مصددومین مغزی با GCS پایین و بخصوص 3، امکان زنده ماندن وجود ندارد. نگارندگان این مقاله میزان مرگ و میر در چنین مصدومیتی را در طی ده سال بررسی نموده و نشان داده اند که اگر چه مراقبت از این گونه بیماران با هزینه های مالی زیادی همراه است لیکن برخی (حدود 30%) زنده می مانند. عوامل موثر در مرگ و میر توضیح داده شده است. ضمنا از این گونه بیماران برای اهداء اعضا نیز می توان استفاده نمود.
  • استفاده توام از ترومبولیز ناحیه ای و ترومبکتومی با جراحی برای درمان ترومبوز ورید ایلیوفمورال
    صفحه 6
    استفاده از ترومبولیز ناحیه ای و خارج کردن لخته از طریق جراحی در ترومبوز ورید ایلیوفمورال با پیگیری طولانی مدت از نظر باز بودن وریدها، عملکرد دریچه ها، سندرم پس از ترومبوز، بدون خطر بودن و آسانی عمل در مقایسه با استفاده از داروهای ضد انعقادی به صورت عمومی در 33 بیمار گزارش شده است.
  • غربالگری تعیین درگیری چشمی در بیماران بدون علامت مبتلا به کارسینوم متاستاتیک پستان
    صفحه 14
    متاستاز سرطان پستان به چشم اگر چه کم دیده می شود ولی نادر نیز نمی باشد. در روی 68 بیمار که دچار سرطان پستان پیشرفته بوده اند از نظر ضایعات چشمی بررسی و نتیجه اعلام شده است.
    کلیدواژگان: متاستاز چشمی، کارسینوم متاستاتیک پستان، غربالگری چشم برای تشخیص متاستاز
  • تغییرات صدا پس از تیروئیدکتومی، بدون آسیب عصب راجعه حنجره
    صفحه 18
    در این مقاله با بررسی های صوتی نشان داده شده است که تغییرات صدا پس از تیروئیدکتومی توتال که اکثر یبماران ذکر می کنند به علت آسیب عصب راجعه حنجره نمی باشد و علل دیگر را مطرح کرده اند که تقریبا همگی پس از چند ماه از بین می رود.
  • استراحت در بستر و سایر عوامل مؤثر بر تحلیل استخوان طی بارداری
    صفحه 24
    مطالعات نشان می دهد که بستری کردن طولانی مدت بیماران حامله موجب کاهش چندین برابر کلسیم استخوان های ترابکولر بدن می گردد. در حالی که تجویز املاح کلسیم به صورت دارو تاثیر چندانی در پیشگیری از نقصان کلسیم در استخوان های ترابکولر ندارد. لذا توصیه می شود در صورت امکان از بستری کردن طولانی مدت بیماران باردار برخورداری گردد.
    کلیدواژگان: تحلیل استخوان، بارداری، استراحت در بستر
  • یک سیستم جدید طبقه بندی برای تعیین پیش آگهی در سرطان رکتوم
    صفحه 33
    سرطان رکتوم از گذشته تاکنون مشکلات فراوانی برای بیماران ایجاد نموده که از آن جمله می توان به کاهش کمیت و کیفیت زندگی اشاره کرد. تعیین پیش آگهی بیماری و در نتیجه تصمیم گیری برای نحوه درمان مهم است. فاکتورهای مهم تعیین پیش آگهی سرطان رکتوم تاکنون میزان درگیری گره های لنفاوی و نفوذ سلول های سرطانی به جداره رکتوم بوده است. با این حال، بیمارانی که از نظر هر دو فاکتور فوق شرایط برابر دارند، از پیش آگهی های متفاوتی برخوردار می باشند که این مسئله اخیرا با پیشنهاد یک سیستم جدید مرحله بندی برمبنای پیش آگهی، تاثیر درمان های کمکی و موارد مشابه مورد توجه نویسندگان قرار گرفته و می توان بر اساس این سیستم برای بیماران تصمیمات درمانی مناسبی اتخاد نمود.
  • درمان جراحی هیپوگلیسمی ناشی از هیپر انسولینمی مادرزای در دوره کودکی
    صفحه 43
    هیپرانسولینمی مادرزادی (GHI) همراه با هیپوگلیسمی شدید می تواند ناشی از ضایعه موضعی و یا منتشر پانکراس باشد که تشخیص آن از نظر نحوه درمان حائز اهمیت است. در یک گروه شامل 134 کودک مبتلا به GHI، روش های رادیولوژیک و بیولوژیک تشخیص بیماری شرح و نتایج آن اعلام شده است.
    کلیدواژگان: هیپوگلیسمی ناشی از هیپرانسولینمی مادرزادی، هیپرپلازی فوکال سلول B، هیپرپلازی منتشر
  • پیامدهای حاملگی پس از درمان فیبرومیوم / آمبولیزاسیون شریان رحمی در مقایسه با میومکتومی لاپاراسکوپیک
    صفحه 47
    نظر به این که آمبولیزاسیون شریان رحم در خانم هایی که مایل به حفظ رحم می باشند این روزها متداول می باشد، لازم است پیامدهای بعدی حاملگی و زایمان نیز در نظر گرفته شود. در این مقاله پیامدهای بعدی آمبولیزاسیون روتین شریان رحم با عمل میومکتومی در هنگام لاپاراسکوپی مقایسه شده است. گزارش ها حاکی از آن است که بروز زایمان زودرس و پرزانتاسیون های غیر طبیعی در کسانی که آمبولیزاسیون شریان رحمی داشته اند، شایع تر می باشد.
  • پارامترهای قبل از عمل، افزایش اندیکاسیون های حفظ اسفنکتر در بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته قسمت تحتانی رکتوم
    صفحه 52
    امروزه حفظ اسفنکتر آنال و کاهش کولوستومی در جراحی سرطان های پیشرفته و پایین رکتوم بسیار مورد توجه قرار گرفته است، به صورتی که تعداد کولوستومی از 48 درصد در سال های 1981 تا 1985به 10 درصد در سال های 1996 تا 1999 کاهش پیدا کرده است. در این مقاله معیارهایی که باید برای حفظ اسفنکتر پیش از عمل مورد توجه قرار گیرند، بررسی شده است.
  • وزن بدن در مراحل اولیه سرطان پستان، با میزان مرگ و میر در ارتباط است
    صفحه 64
    رابطه افزایش وزن بدن با بیماری های مختلف از جمله سرطان ها روشن گردیده است. در مورد سرطان پستان در مراحل اولیه که انتظار طول عمر زیاد است این مسئله اهمیت بسزایی پیدا می کند. بنابراین اطلاع رسانی صحیح به جامعه در مورد تاثیر وزن مناسب بر سلامتی ضرورت دارد.
  • یک تکنیک ساده برای تشخیص و حفظ اعصاب هایپوگاستریک در حین جراحی رکتوم
    صفحه 76
    رزکسیون رکتوم عمل جراحی رایجی است و با توجه به سیر صعودی شیوع سرطان رکتوم و همچنین بیماری های التهابی روده، در آینده بیش از این انجام خواهد شد. رزکسیون رکتوم همراه با مخاطراتی چون اختلال عملکرد جنسی همراه بوده و دلیل اصلی آن اطلاعات ناکافی از آناتومی اعصاب هایپوگاستریک و نحوه حفظ آن بوده است. در این مقاله آموزنده نویسندگان شرح جدید و واضحی از نحوه پیدا کردن، تشریح و حفظ اعصاب ها هایپوگاستریک برای رزکسیون رکتوم ارائه نموده اند که در عین حال حاوی تصاویر زیبا و مفیدی است.
  • پیشگیری و درمان عفونت های ناشی از کاتتر / افسانه یا واقعیت
    صفحه 81
    یکی از مشکلات پزشکی، خطر عفونت های بیمارستانی و به شکل اخصاصی عفونت های ناشی از استفاده از کاتترهای ادراری است. با توجه به پیشرفت های مهم در ساخت کاتترها و استفاده از داروهای پوششی برای کاتترها و آنتی بیوتیک هنوز این مشکل پابرجاست. در این مقاله عفونت های ناشی از گذاشتن کاتتر و میزان بروز عفونت در تعقیب آن، پاتوژنز بیماری، عوامل مستعدکننده، خصوصیات بیوفیلم ها، انواع کاتتر و مراقبت از آنها به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: پیشگیری، درمان آنتی بیوتیکی، ناشی از کاتتر، تشکیل بیوفیلم، جرم بستن
  • انجام هم زمان سزارین و ترمیم فتق
    صفحه 92
    انجام هم زمان سزارین و ترمیم فتق اینگوینال یا نافی همواره مطرح و مورد بحث بوده است. بسیاری از متخصصین احساس می کنند انجام این دو عمل به صورت هم زمان مخاطره آمیز می باشد. در این مطالعه قابل اعتماد، محققین نتایج عمل هم زمان تعدادی از بیماران را با نتایج سزارین به تنهایی مقایسه نموده اند.
  • فاشئیت پلانتاز
    صفحه 97
    فاشئیت پلانتاز یکی از علل درد پاشنه پا بخصوص در خانم ها، افراد چاق و کسانی است که برای مدت طولانی می دوند. تشخیص این بیماری بیشتر بر اساس علائم بالینی شامل درد صبحگاهی، درد در شروع راه رفتن که با افزایش فعالیت کاهش می یابد و حساسیت غیراختصاصی است. جهت تشخیص و بخصوص رد بیماری های دیگر (شکستگی استرسی...) می توان از سونوگرافی، CT اسکن یا MRI نیز استفاده نمود. وجود خار پاشنه (Spur) در رادیوگرافی ساده، نه ردکننده و نه تاییدکننده بیماری است. از این بیماری معمولا در عرض یک سال بهبود می یابد و درمان آن محافظه کارانه است.
  • همراهی ترشحات خونی نوک پستان با پاتولوژی های پستانی
    صفحه 107
    ترشحات نوک پستان مخصوصا اگر خونمی باشد مسئله ای است که از نظر امکان همراهی با سرطان پستان مورد توجه خاص بوده است. در 175 خانم که تحت عمل جراحی پستان قرار گرفته اند ترشح نوک پستان خونی یا غیرخونی، نمایش سیتولوژی ترشحات و ارتباط آن با سرطان پستان به طور تفصیلی مورد بحث قرار گرفته است.