فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی مازندران - پیاپی 47 (تابستان 1384)

مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
پیاپی 47 (تابستان 1384)

  • 127 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/04/15
  • تعداد عناوین: 18
|
  • سید حمزه حسینی، پریا آذری، حمیدرضا ذاکری، رضا علی محمدپور تهمتن صفحه 1
    سابقه و هدف
    بالا بودن سطح کلسترول و تری گلیسرید سرم از مهم ترین عوامل خطر برای ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی به شمار می رود، بنابراین تشخیص و درمان به موقع آن در اختلالات شایع روانپزشکی و کاهش این عوارض نقش بسزایی دارد. با توجه به تحقیقات قبلی که رابطه بالا بودن کلسترول سرم را با اختلال هراسی (Panic) مطرح نموده اند، این مطالعه جهت بررسی سطح لیپیدهای سرم در اختلال پانیک و مقایسه آن با سایر اختلالات اضطرابی و جمعیت سالم صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه، سطح کلسترول، تری گلیسرید و انواع لیپوپروتئین های سرم در 30 بیمار مبتلا به اختلال اضطرابی پانیک، 30 بیمار مبتلا به سایر اختلالات اضطرابی و 30 نفر شاهد سالم اندازه گیری و با هم مقایسه شد.
    یافته ها
    نتایج حاصله نشان داد که سطح گلسترول سرم، همچنین سطح LDL در بیماران مبتلا به اختلال اضطرابی پانیک به طور معنی داری (P<0.05) نسبت به سایر اختلالات اضطرابی و گروه شاهد بالاتر است. تفاوت معنی داری بین سطوح تری گلیسرید،HDL و VLDL بین سه گروه مذکور دیده نشد.
    استنتاج
    این نتایج احتمال وجود عواملی دیگر، علاوه بر پرفعالیتی سیستم نورآدرنرژیک را در بالا بردن کلسترول سرم مطرح می کند.
    کلیدواژگان: اختلالات اضطرابی، اختلال هراسی، هیپر لپیدمی
  • فریبا رشیدی قادر، مهرنوش کوثریان، داوود فرزین، افشین رحمانی، غلامرضا باهوش صفحه 6
    سابقه و هدف
    شایع ترین علت مرگ و میر در بیماران مبتلا به تالاسمی، عوارض قلبی می باشد که خود ناشی از کم خونی مزمن و افزایش بار آهن به دنبال تزریق های مکرر خون و افزایش جذب آهن است. طبق تحقیقات اندکی که پیش از این انجام شده تزریق مقادیر بالای دسفرال وریدی باعث بهبود شاخص های تصویربرداری از قلب با استفاده از امواج ماوراصوت (اکوکاردیوگرام) بیماران می شود. این مطالعه به منظور تعیین تاثیر مقادیر بالای دسفرال وریدی بر عملکرد قلبی بیماران مراجعه کننده به مرکز تالاسمی بیمارستان بوعلی ساری در سال 1382 انجام گرفته است.
    مواد وروش ها
    مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی (مقایسه قبل و بعد) بود. تعدادی بیمار مبتلا به تالاسمی که دچار عوارض قلبی شده بودند، حداقل یک ماه دیگوکسین مصرف می کردند و سن بین 15 تا 25 سال، فریتین بالاتر از 1200 ng.ml وHb>9gr.dl داشتند، انتخاب شدند. ابتدا بررسی های قلبی شامل شرح حال، معاینه فیزیکی، نوار قلبی و تصویر برداری از قلب با استفاده از امواج ماوراصوت انجام و سپس بیماران تحت درمان با دسفرال وریدی به میزان 130 mg.kg (حداکثر 5 گرم) طی 10 تا 14 ساعت به مدت 5 روز قرارگرفتند. بررسی های قلبی در دو نوبت، ابتدا حداکثر 2 روز پس ا زاتمام مداخله و دیگری یک ماه بعد تکرار شدند. معاینه چشم و شنوایی سنجی قبل و بعد از درمان برای بررسی عوارض احتمالی مداخله، انجام و نتایج در 3 پرسش نامه جمع آوری گردید.
    یافته ها
    بیماران شامل 15 نفر (5 دختر و 10 پسر) بودند. سن بیماران 19.3±3.7 سال بود. سن تشخیص بیماری تالاسمی 18±14.9 ماه، سن اولین تزریق خون20±14.2 ماه، و میزان فریتین1713±40 ng.ml بود. نتایج حاصله پس از دونوبت بررسی شامل تخفیف علایم قلبی از جمله درد قفسه سینه، تنگی نفس و تپش قلب(P=0)، بهبود عملکرد سیستولیک قلبی بود؛ به طوری که LVEF (Left Ventricle Ejection Fraction) از 49.1±1.8 درصد، پس از مداخله، در پی گیری اول به 58.8±2.9 درصد و در پی گیری دوم به 57.8±2.1 درصد رسید و EPSS(E Point Septal Separation) از0.8 mm ±9.6 پس از مداخله، در پی گیری اول به 6.7±0.8 mm و در پی گیری دوم به 6.5±0.6mm رسید (P<0.001). اما درمان انجام شده بر یافته های معاینه، نوار قلبی و عملکرد دیاستولیک تاثیر محسوسی نداشت. پس از مداخله، عوارض بینایی شنوایی مهمی در بیماران دیده نشد.
    استنتاج
    با توجه به نتایج به دست آمده، به نظر می رسد که می توان به منظور درمان اختلال عملکرد و ساختار قلب (کاردیومیوپاتی) در تالاسمی، درصورت تداوم فریتین بالا، از مقادیر بالای دسفرال وریدی بهره جست.
    کلیدواژگان: دسفرال وریدی، عوارض قلبی، تالاسمی
  • غلامعلی گدازنده، علی اصغر علوی صفحه 14
    سابقه و هدف
    باقی ماندن فضا در قسمت فوقانی قفسه سینه و نشت طولانی هوا از لوله سینه ای پس از لوبکتومی لوپ فوقانی ریه یافته ای شایع می باشد. نشت طولانی علاوه بر افزایش مدت بستری بیمار در بیمارستان، با عوارض خطرناکی همراه است. این مطالعه جهت ارزیابی اثرات استفاده از چادر پلورال (Plearal tent) در پیش گیری از نشت طولانی هوا و عوارض ناشی از آن می باشد.
    مواد و روش ها
    مطالعه از نوع شاهد تاریخی می باشد. پس از انجام لوبکتومی لب فوقانی یا لب فوقانی و میانی در 10 بیمار بیمارستان امام خمینی (ره) تهران (80-78)، چادر پلورال به کار گرفته شد. در 12 بیمار این روش مورد استفاده قرار نگرفت. هر دو گروه از نظر مدت زمان خروج هوا از لوله سینه ای، میزان درناژ، مدت بستری در بیمارستان، بروز عوارض پس از عمل و نیاز به انجام کار مداخله ای خاص مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری تی و فیشر استفاده شد.
    یافته ها
    سن، جنس، آسیب شناسی و آزمون های عملکرد ریوی در دو گروه مشابه بود. مدت زمان خروج هوا از لوله سینه ای در بیمارانی که در آنها چادر پلورال به کار رفته بود، به مراتب کم تر از بیمارانی بود که به کار نرفته بود(1.1±2.6 در مقابل 9.1±8.1 روز) متوسط مدت زمان اقامت در بیمارستان نیز در گروه چادر، کوتاه تر بود (5±1 در مقابل 10.8±7.5 روز).
    استنتاج
    به کارگیری چادر پلورال پس از انجام لوبکتومی لب فوقانی بالوبکتومی توام لب فوقانی و میانی ریه، با حذف فضای باقی مانده در قسمت فوقانی توراکس از نشت طولانی هوا از لوب سینه ای و عوارض ناشی از آن جلوگیری می کند و باعث کم تر شدن مدت زمان بستری دربیمارستان می شود. چادر پلورال روش نسبتا ساده و بی خطری است که سبب کاهش عوارض پس از عمل جراحی می گردد.
    کلیدواژگان: لوبکتومی، پلورال تنت، نشت هوا
  • مهدی فرزاد کیا، حشمت الله طاهرخانی صفحه 19
    سابقه و هدف
    در حال حاضر عدم پایش کیفی لجن های خروجی از تصفیه خانه های فاضلاب کشور در اغلب موارد موجب راه یابی آنها به صورت خام به طبیعت و بروز مشکلات زیست - محیطی شده است. تصفیه خانه فاضلاب شهر سرکان در استان همدان در شمار تصفیه خانه هایی است که لجن های دفعی آن غالبا بدون هیچ کنترل بهداشتی به عنوان کود برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. هدف اصلی این تحقیق، مطالعه کیفی لجن خروجی از تصفیه خانه فاضلاب سرکان و مقایسه آن با استانداردهای زیست - محیطی استفاده مجدد از لجن می باشد. در این راستا مشکلات موجود تصفیه خانه و راه کارهای اصلاحی آن نیزمورد بررسی قرار خواهد گرفت.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به مدت 12 ماه در طول سال 1380 بر روی لجن های دفعی تصفیه خانه سرکان انجام شد. در این طرح شاخص های تثبیت نظیر pH، نسبت جامدات فرار به کل جامدات (VS.TS)، سرعت ویژه جذب اکسیژن (SOUR)، شناور سازی(Floatation)، رنگ و بوی لجن و خصوصات زیست شناختی لجن شامل تعیین محتمل ترین تعداد کلی فرم (Coliform) و کلی فرم های مدفوعی (FC) و شمارش تعداد تخم انگل، ارزیابی و تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    میانگین سالانه پارامترهای (VS.TS) و SOUR در لجن های دفعی تصفیه خانه به ترتیب برابر 0.73 و mgO2/gr.vs.h 3.37 بود. لجن های خروجی غالبا به رنگ قهوه ای تیره با بوی تعفن و دارای Ph خنثی بوده که در مدت کوتاهی شناور می شدند. میانگین تراکم کلی فرم مدفوعی در گرم جامدات خشک این لجن ها 107×8.97 و میانگین تعداد تخم انگل در چهار گرم جامدات خشک لجن های دفعی در چهار فصل سال، 251 برآورد گردید.
    استنتاج
    لجن های دفعی از این تصفیه خانه، لجن هایی خام و تثبیت نشده هستند که کیفیت میکروبی آنها پایین تر از کلاس B مقررات میکروبی USEPA می باشد. بنابراین دفع و یا استفاده مجدد از این لجن ها در کشاورزی، به شدت، سلامت بهداشت عمومی مردم را به خطر می اندازد. از این رو بایستی تثبیت این لجن ها قبل از دفع، مورد تاکید قرار گیرد.
    کلیدواژگان: تصفیه فاضلاب شهری، تثبیت لجن، دفع و استفاده مجدد لجن
  • مولود فخری، مرجان احمد شیروانی، رضا علی محمد پور تهمتن صفحه 26
    سابقه و هدف
    پراکلامپسی یک سندرم اختصاصی دوران باردای است که مطالعات مختلفی برای دست یابی به نشانگرهای آن جهت شناخت زودرس بیماری انجام شده است. گزارش های مختلف درباره مفید بودن ارزیابی سطح اسیداوریک در تشخیص پراکلامپسی و پی آمدهای آن، مطالعات بیش تری را در این زمینه می طلبد. هدف از این تحقیق مقایسه سطح سرمی اسید اوریک و پی آمدهای مادری، جنینی آن در زنان پراکلامپتیک و زنان حامله سالم و تعیین حساسیت آن به عنوان نشانگر پراکلامپسی و شدت آن می باشد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق که به صورت مورد - شاهدی انجام شد، 304 زن حامله بستری در زایشگاه بیمارستان حضرت فاطمه (س) شهر ساری (83-1380) مورد بررسی قرار گرفتند. از این تعداد، 151 نفر که مبتلا به پراکلامپسی بودند به عنوان گروه مورد و 153 خانم حامله سالم به عنوان شاهد در نظر گرفته شدند. پس از جمع آوری و ثبت داده ها جهت تجزیه و تحلیل از نرم افزار SPSS و آزمون کای دو، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسیون و تعیین حساسیت و ویژگی استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد تعداد بارداری مادر و برخی از پی آمدهای مادری و جنینی در سه گروه (طبیعی، پراکلامپسی شدید و خفیف) اختلاف معنی داری داشت. میانگین غلظت اسیداوریک در سه گروه اختلاف معناداری را نشان داد، و بین گروه پراکلامپسی شدید با گروه طبیعی، بیش ترین اختلاف موجود بود. 34.2 درصد افراد تحت مطالعه در گروه هیپراورسمیک قرارداشتند (اسید اوریک بیش تر و مساوی 5.5 میلی گرم در دسی لیتر) که از این تعداد 71.2 درصد در گروه پراکلامپسی و 28.8 درصد در گروه طبیعی بودند و اختلاف معنی دار بود. با مقایسه مقادیر مختلف اسید اوریک برای تعیین پراکلامپسی و شدت آن، نقطه برش 5.5 میلی گرم در دسی لیتر با حساسیت 52 درصد و ویژگی 80 درصد مناسب تشخیص داده شد. با این معیار نسبت خطر پراکلامپسی شدید 1.93 بود.
    استنتاج
    نتایج تحقیق نشان داد که حساسیت اسیداوریک در تشخیص پراکلامپسی در حد متوسط می باشد و همچنین می توان از اندازه گیری اسیداوریک در تشخیص شدت پراکلامپسی پی آمدهای مادری و به ویژه جنینی (نوزاد کم وزن، نارس، کاهش یا توقف رشد داخل رحمی جنین و آپگار پایین) استفاده نمود.
    کلیدواژگان: پراکلامپسی، اسید اوریک، هیپراورسمی
  • شهناز روانشاد، حسین خسروی بروجنی، محمود سوید، بهرام ضیغمی صفحه 35
    سابقه و هدف
    تحقیقات نشان می دهد که کمبود کرومیوم باعث اختلال در متابولیسم گلوکز و چربی گردیده و مکمل کرومیوم باعث بهبود میزان گلوکز و لیپیدهای خون می شود. به علاوه، کرومیوم ارگانیک مانند آنچه در قرص مخمر یافت می شود، جذب بهتری از کرومیوم غیر ارگانیک دارد. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر مصرف کرومیوم موجود درقرص مخمر بر روی میزان قند و چربی های خون بیماران دیابتیک (نوع دوم) مبتلا به دیس لیپیدمی می باشد.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه کارآزمایی بالینی به روش قبل و بعد، 40 بیمار دیابتیک (نوع دوم) مبتلا به دیس لیپیدمی (32 نفر زن و 8 نفر مرد) مراجعه کننده به مرکز دیابت استان فارس واقع در مرکز بهداشتی - درمانی نادر کاظمی شیراز که در دامنه سنی 68-40 سال با میانگین نمایه توده بدنی 28±4.8 کیلوگرم بر متر مربع و فاقد بیماری های کبدی، کلیوی، قلبی - عروقی بودند، به طور نمونه گیری ساده انتخاب گردیدند. پرسشنامه جهت مشخصات آنتروپومتری، اجتماعی و پارامترهای پاراکلینیکی تکمیل گردید. یک یادآمد 24 ساعت گذشته مواد غذایی برای بیماران نیز تکمیل گردید. سپس روزانه قرص های مخمر که حاوی 14.4 میکروگرم کرومیوم بود به مدت 4 و 8 هفته برای بیماران تجویز گردید. قند خون ناشتا، کلسترول تام، LDLc، HDLc قبل و بعد از 4 و 8 هفته مصرف قرص مخمر اندازه گیری شد. رژیم غذایی، وزن، BMI قبل و بعد از مصرف قرص مخمر نیز اندازه گیری گردید. اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS و آزمون آمار T زوج و روش همبستگی پیرسون و نمودار خطی رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان می هد که میانگین وزن و BMI قبل و بعد از مصرف قرص مخمر تغییر معنی داری نداشت. میانگین مصرف انرژی، کربوهیدرات، پروتئین، چربی، کلسترول، کرومیوم غذایی قبل و بعد از 4 و 8 هفته مصرف قرص مخمر به طور معنی داری تغییر نداشته است. میانگین قند خون ناشتا بعد از 8 هفته مصرف قرص مخمر به طور معنی داری کاهش یافته (P<0.04) است. میانگین LDLc بعد از 4 و 8 هفته مصرف قرص مخمر کاهش معنی داری (P<0.001) یافته است. میانگین HDLC بعد از 4 و 8 هفته مصرف قرص مخمر به طور معنی دار افزایش (P<0.05) یافته است. میانگین کلسترول تام بعد از 8 هفته مصرف قرص مخمر به طور معنی داری کاهش یافت (P<0.05) است. رابطه معکوس معنی داری (P<0.001) بین کلسترول تام اولیه و درصد تغییرات کلسترول تام موجود است.
    استنتاج
    نتایج این بررسی نشان می دهد که مصرف قرص مخمر حاوی 14.4میکروگرم کرومیوم باعث کاهش میزان قند خون، کلسترول تام، LDLc،TG می گردد. درضمن سطح HDLc را افزایش می دهد که کلیه این تغییرات منجر به کاهش میزان بیماری های قلبی - عروقی که بروز آن در بیماران مبتلا به دیابت شایع است، خواهد گردید.
    کلیدواژگان: کرومیوم، قرص مخمر، دیابت نوع دوم، قند خون و لیپیدهای پلاسما
  • مجید شیخ رضایی، ابراهیم نصیری، احمد احمدزاده امیری، اسدالله فرخ فر صفحه 43
    سابقه و هدف
    انسداد مجرای بینی اشکی موجب التهاب حاد یا مزمن کیسه اشکی (Dacryocystitis) و چرکی شدن آن و اشک ریزش دایمی می شود. روش رایج درمان آن، ایجاد ارتباط بین کیسه اشکی و حفره بینی می باشد که با عنوان عمل جراحی DCR انجام می شود. ممکن است برای تسهیل در عمل جراحی از داروهای منقبض کننده عروق استفاده شود. در این مطالعه تغییرات فشارخون و نبض ناشی از تزریق لیدوکائین آدرنالین دار در DCR بررسی شد.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه کارآزمایی بالینی بعد از اخذ رضایت، 57 بیمار کلاسI وII مراجعه کننده به اتاق عمل بیمارستان بوعلی ساری به طور تصادفی به دو گروه آدرنالین (n=23) و غیر آدرنالین (n=34) تقسیم شدند. روش بی هوشی برای بیماران یکسان بود و در گروه آدرنالین به میزان 15-10 میلی لیتر لیدوکائین یک درصد آدرنالین دار با غلظت 1.200000 قبل از شروع عمل جراحی در منطقه عمل بینی به صورت زیر جلدی تزریق شد و در گروه شاهد، آدرنالین تزریق نشد. فشار خون و نبض بیمار در مرحله قبل و دقایق مختلف 1 و 3 و 5 و 10 و 15 و 20 و 30... بعد از تزریق به وسیله فشار سنج عقربه ای و با گوشی اندازه گیری شد و میزان خون ریزی طی عمل و وضعیت Spo2 هم ارزیابی و ثبت گردید. نتایج با آزمون های آماری T Test در دو گروه مستقل از هم و تی زوج در دو گروه به صورت قبل و بعد، تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    بیش ترین افزایش فشارخون مربوط به دقیقه سوم بعد از تزریق در گروه آدرنالین بود. میزان کل خون ریزی قابل مشاهده طی عمل در گروه آزمایش 38.13 میلی لیتر و درگروه غیر آدرنالین 49.16 میلی لیتر بوده است (P=0.007). طول مدت عمل جراحی در گروه آدرنالین، کم تر از غیر آدرنالین بوده است.(P=0.03)
    استنتاج
    استفاده از تزریق لیدوکایین که به میزان 5 میکروگرم در میلی لیتر آدرنالین دارد، می تواند موجب کاهش میزان خونریزی و تسهیل در سیر عمل جراحی شود، اما موجب افزایش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و تعداد نبض می گردد و برای بیمارانی که تغییرات قلبی - عروقی مخاطره آمیز باشد، تزریق آن احتمالا به طور بالقوه در عمل DCR، تحت بیهوشی عمومی خطرناک است.
    کلیدواژگان: آدرنالین، داکریو سیستیت رینوستومی (DCR)، خون ریزی، فشار خون، نبض
  • مهناز اشرفی، حوری صیرفیان پور*، ژاله فاضل صفحه 50
    سابقه و هدف

    ناباروری از مشکلات عمده جامعه بوده که گاهی در طولانی مدت، تداوم زندگی خانوادگی را تهدید می کند. از شایعترین علل ناباروری در زنان، علل تخمدانی به خصوص سندرم پلی کیستیک می باشد. هدف از این تحقیق، بررسی نتایج سیکل های IFV-ET در دو گروه زنان نازا با علت تخمدان پلی کیستیک و گروه نازایی لوله ای می باشد.

    مواد و روش ها

    این بررسی یک مطالعه کوهورت تاریخی است. پرونده 33 بیمار مبتلا به تخمدان پلی کیستیک که به مدت 6 سیکل کلومیفن دریافت کرده و به درمان پاسخ نداده بودند و 76 بیمار که علت نازایی آنها فقط مشکل لوله ای بود و در موسسه رویان (79-1377) تحت درمان IVF-ET قرار گرفته بودند، بررسی و نتایج درمان Long protocol همراه با بوسرلین (GnRHa) و HMG در دو گروه مورد مقایسه قرار گرفت. گروه مورد، بیماران با تخمدان پلی کیستیک بوده و جهت مقایسه از بیماران نازا با علت فاکتور لوله ای استفاده شد. جهت آنالیز داده ها از آزمون های آماری تی کای دو و فیشر در سطح اطمینان 95% استفاده شد.

    یافته ها

    میانگین سنی دو گروه زیر 35 سال بود و بین میانگین سنی دو گروه، اختلاف معنی دار وجود داشت. اما از نظر طول مدت نازایی و علل آن بین دو گروه اختلاف معنی داری مشاهده نشد. همچنین بین بیماران دو گروه از نظر بروز OHSS اختلاف معنی دار وجود داشت اما از نظر مدت زمان تحریک فاز فولیکولی، طول مدت گرفتن بوسرلین تا شروع HMG، وجود کیست بعد از دریافت بوسرلین، درصد موارد آسپیراسیون کیست، تعداد آمپولHMG مصرفی، تعداد اووسیت های به دست آمده، تعداد جنین تشکیل شده در هر فرد، تعداد جنین های انتقال یافته در هر فرد، میزان حاملگی با انتقال جنین و تعداد سیکل های لغو شده در هر دو گروه، اختلاف معنی داری وجود نداشت.

    استنتاج

    یافته های این مطالعه نشان داد که IVF وET از روش های موفقیت آمیز درمان ناباروری در بیماران با تخمدان پلی کیستیک که با روش های معمولی تحریک تخمک گذاری باردار نمی شوند، می باشد و اختلاف هورمونی این گروه از بیماران در نتایج، تاثیر گذار نیست.

    کلیدواژگان: IVF و ET، عامل لوله، تخمدان پلی کیستیک
  • ساسان طبیبیان، اسدالله محسنی، فرزاد جلالی صفحه 56
    سابقه و هدف
    بیماری های عروق کرونر از مهمترین علل مرگ و میر در تمام دنیا است. تلاش برای کنترل این بیماری از اولویت های اصلی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت و درمانی تمامی کشورها است. این مطالعه نیز به منظور بررسی اثر Ethylendiamin Tetra acetic Acid (EDTA) بر فرآیند آترواسکلروز عروق کرونر در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران طراحی و به انجام رسید.
    مواد و روش ها
    مطالعه به روش کارآزمایی بالینی تصادفی صورت گرفت. بیماران کرونری که نامزد مناسبی برای بازسازی مکانیکی عروق (Revascularization) نبودند، وارد مطالعه شدند. داده های زیر قبل و بعد از یک دوره درمانی سه ماهه ثبت شد: وضعیت دموگرافیک، وضعیت بالینی(Functional class)، نتیجه آزمون ورزش، اکوکاردیوگرافی و آنژیوگرافی کرونر. در هر دوره درمان، 25 مورد انفوزیون، به صورت هفته ای 2 تزریق به انجام رسید. در نهایت با استفاده از آزمون Paired T test MC nemar میانگین ها قبل و بعد از درمان، مقایسه شد.
    یافته ها
    از 14 بیمار که تحت مطالعه قرار گرفتند (با توجه به گرانی دارو و مشکل تهیه دارو در ایران و آنژیوگرافی بعد از اتمام دارو، تعداد بیماران مورر مطالعه محدود می باشد)، هیچ عارضه مهم دارویی دیده نشد. اثر EDTA بر وضعیت بالینی بیماران، کسر جهشی بطن چپ Left Ventricvlar Ejection Fraction (LVEF) مفید و معنی دار تلقی گردید (P<0.05)، درحالی که علی رغم اثرات مثبت این دارو بر ظرفیت تحمل آزمون ورزش، شدت آنژیوگرافیک تنگی عروق کرونری و distal run-off بعد از تنگی به لحاظ آماری، این اثرات، قابل توجه تلقی نشد.
    استنتاج
    مطالعه حاضر نشان می دهد استفاده از EDTA می تواند در بهبود وضعیت بالینی در بیماران شدید کرونری که درآنها شرایط بازسازی عروق به صورت مکانیکی مهیا نیست، موثر باشد.
    کلیدواژگان: بیماری عروق کرونر، آترواسکلروز، EDTA
  • محمدرضا مشکوه، سیمین سر یزدی صفحه 62
    سابقه و هدف
    بازال سل کارسینوما شایع ترین بدخیمی پلک ها است که غالبا اشتباه تشخیص داده می شود. با توجه به اهمیت تشخیص صحیح بالینی در پیش آگهی و درمان این بیماری، و مراجعه اکثر این بیماران به متخصصین چشم، میزان تشخیص صحیح بالینی و شاخص ظن بالینی درچشم پزشکان ارزیابی شد.
    مواد و روش ها
    طی یک بررسی پنج ساله و گذشته نگر در کلیه مراکز آسیب شناسی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان با استفاده از روشLightstone شاخص ظن بالینی و تشخیص صحیح بالینی بازال سل کارسینوما در متخصصین چشم پزشکی محاسبه شد.
    یافته ها
    میزان تشخیص صحیح بالینی 72.7 درصد و شاخص بالینی 87.8 درصد بود.
    استنتاج
    میزان تشخیص صحیح بالینی در این گروه از پزشکان بسیار خوب و مطابق با مطالعات سایر نقاط دنیا و قابل مقایسه با میزان تشخیص صحیح بالینی در متخصصین پوست بود، ولی شاخص ظن بالینی در مقایسه با سایر بررسی ها بسیار پایین تر بود و به عبارتی ظن بالینی همکاران چشم پزشک در مورد بازال سل کارسینومای اطراف پلک باید افزایش یابد.
    کلیدواژگان: تشخیص صحیح بالینی، بازال سل کارسینوما
  • محمد جعفر صفار، علیرضا جویان، محمدرضا مهدوی، علیرضا خلیلیان صفحه 67
    سابقه و هدف
    کارکنان بهداشتی - درمانی در معرض خطر کسب عفونت هپاتیت های ویروسی C،B،A از بیماران خویش هستند. برای کاهش بروز عفونت های فوق در کارکنان، علاوه بر به کارگیری صحیح و دقیق موازین پیشگیری کننده از عفونت (در برخورد با بیماران و یا ترشحات آنان)، انجام واکسیناسیون فعال خصوصا بر علیه ویروس هپاتیت B توصیه شده است. هدف این مطالعه، تعیین وضعیت واکسیناسیون و ایمنی بر علیه هپاتیت B، تعیین فراوانی ایمنی بر علیه هپاتیت A و فراوانی عفونت هپاتیت C در کارکنان بهداشتی - درمانی می باشد.
    مواد وروش ها
    با بهره گیری از پرسشنامه و پرونده پزشکی کارکنان بهداشتی - درمانی بیمارستان بوعلی در کمیته کنترل عفونت بیمارستان و با استفاده از آزمونهای سرولوژیکی و روش ELISA بین ماه های خرداد لغایت آبان 1382، بررسی و جست و جوی آنتی بادی ضد آنتی ژن S هپاتیت B، آنتی بادی ضد هپاتیت های C و A در 263 نفر (83.2%) از 316 نفر کارکنان بهداشتی - درمانی مرکز و 17 نفر از کارکنان آشپزخانه انجام شد. افراد مستعد به هپاتیت B از نظر آلودگی به این عفونت، مورد سنجش نشانه های سرولوژیکی قرار گرفتند. ویژگی های فردی، طول دوران کار، میانگین سنی، سابقه بیماری هپاتیت و دریافت خون، وضعیت آسیب دیدگی به وسیله یک شی نوک تیز آلوده به خون یا ترشح (needlestick) و چگونگی واکسیناسیون بر علیه هپاتیت B و ایمنی مکتسبه، استخراج و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    168 نفر (60%) از افراد مورد مطالعه زن بوده اند و میانگین سنی کارکنان 39.8±9 سال و میانگین طول دوران فعالیت حرفه ای آنان 14.5±9.6 سال بوده است. 253 نفر از 280 نفر (90.36 درصد) کارکنان مورد مطالعه بر علیه هپاتیت A و 229 از 263 نفر (87%) بر علیه هپاتیت B ایمنی داشته اند. 2 نفر (0.774%) به HBV و یک نفر نیز (0.37%) به هپاتیت C مبتلا بوده اند. تعداد 163 نفر از 263 نفر (62%) کارکنان سابقه واکسیناسیون کامل هپاتیت B داشته ولی 55 نفر (21%) از کارکنان هیچگونه سابقه واکسیناسیون بر علیه هپاتیت B نداشته اند. از کارکنانی که سابقه واکسیناسیون کامل HBV داشتند، 13 نفر از 163 نفر (12.5%)، به عفونت HBV حساس، ولی 40 نفر از 55 نفر کارکنان (72.7%) که سابقه واکسیناسیون HBV نداشتند، نسبت به عفونت هپاتیت Bمقاوم بوده اند. 8 نفر از کارکنان سابقه هپاتیت بالینی و 12 نفر سابقه دریافت خون داشته اند. 67.4 درصد کارکنان، حداقل سالی یک بار به وسیله یک شی نوک تیز پزشکی آلوده به خون و یا ترشح، آسیب دیده بودند.
    استنتاج
    براساس نتایج مطالعه فوق، اکثریت کارکنان بر علیه هپاتیت A ایمن بوده که با توجه به هزینه بالای واکسیناسیون، نیازی به انجام واکسیناسیون فعال بر علیه آن وجود ندارد. به دلیل شیوع کم هپاتیت C در کارکنان، انجام آزمون غربالگری و محدودیت شغلی آنان قبل از شروع به حرفه تخصصی توصیه نمی گردد. با توجه به این که نسبت قابل توجهی از کارکنان بر علیه هپاتیتB یا اصلا واکسینه نشده و یا سابقه واکسیناسیون ناقص داشته اند و از وضعیت پاسخ ایمنی خویش نیز آگاهی نداشتند و با توجه به شیوع بالای هپاتیت B نسبت به جمعیت عادی در کارکنانی که اصلا واکسینه نشده بوده اند، انجام واکسیناسیون الزامی بر علیه عفونت فوق به همراه سنجش پاسخ ایمنی بعد از سری کامل واکسیناسیون هپاتیت B در دوران آموزش و یا قبل از شروع به کار حرفه ای توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: کارکنان بهداشتی، درمانی، واکسیناسیون هپاتیت A، واکسیناسیون هپاتیت B، هپاتیت C
  • هادی سرخی، مهسا هاشمی صفحه 78
    سابقه وهدف
    با توجه به اهمیت تشخیص و درمان عفونت های ادراری و پس زدن ادرار از مثانه به حالب (Vesicoureteralreflux) که به عنوان یک عامل خطر برای ایجاد آسیب برگشت ناپذیر بافت کلیه (Scar) مطرح است، این مطالعه میزان احتمال بروز اسکار در کودکان با عفونت ادراری و درجات مختلف ریفلاکس را بررسی می کند.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه کلیه کودکانی که با عفونت ادراری به درمانگاه یا بخش نفرولوژی کودکان بیمارستان امیر کلاه (81-1380) مراجعه و طی بررسی های انجام شده دارای ریفلاکس وزیکویورترال بودند، انتخاب و سپس بیماران فوق پس از حداقل 4 تا6 ماه از آخرین عفونت ادراری تحت بررسی DMSA قرار گرفتند. نتایج حاصله با نرم افزار SPSS و آزمون T-test مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    از 42 بیمار مورد بررسی، 29 کودک دختر و بقیه پسر بودند. از 84 واحد کلیه مورد بررسی، 64 کلیه ادراری ریفلاکس و زیکویورترال و 20 واحد فاقد آن بودند و نیز 62.5 درصد واحدهای دارای ریفلاکس و 15 درصد واحدهای فاقد ریفلاکس، دارای اسکار بودند. همچنین به ترتیب در 43 و21 واحد کلیه دختران و پسران، ریفلاکس مشاهده شد. 2.8 واحدهای با ریفلاکس درجه I و 13.24 با درجه II، 17.23 با درجه III و هر دو کلیه با درجه IV و 6.7 با درجه V دارای اسکار بودند.
    استنتاج
    براساس نتایج این مطالعه، پسران و گروه های سنی زیر 2 سال، دارای درجات بالاتر وریفلاکس و اسکار هستند. و اگر چه رابطه ای بین سن کودکان و اسکار مشاهده نشد، ارزیابی دقیق و درمان مناسب از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
    کلیدواژگان: کودکان، عفونت ادراری، ریفلاکس وزیکویورترال، اسکار کلیه
  • علیرضا علم، نیلوفر معتمد صفحه 84
    سابقه و هدف
    شکاف کام از ناهنجاری های شایع صورت می باشد که به صورت ارتباط باز بین دهان و بینی مشخص می گردد و می تواند تمام یا قسمتی از کام را شامل گردد. این ناهنجاری، دو سوم اختلالات بزرگ صورت را تشکیل می دهد و سبب اختلال در تغذیه، تکلم، شنوایی و رشد دندان ها می شود. شکاف کام به وسیله تکنیک های متفاوت جراحی، درمان می شود. عوارض پس از ترمیم شکاف کام شامل: خونریزی، عفونت و فیستول می باشد که فیستول از مهم ترین آنها است. هدف از ترمیم شکاف کام، امکان تغذیه مناسب، تکلم صحیح بدون اختلال در رشد استخوان، جلوگیری از عوارض گوش میانی و کاهش شنوایی می باشد و ایجاد فیستول پس از عمل جراحی، رسیدن به این اهداف را مشکل می سازد. هدف از این مطالعه، بررسی میزان بروز فیستول در بیماران تحت عمل ترمیم شکاف کام در بیمارستان بوعلی می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت مروری بر روی پرونده 50 بیمار که از فروردین 1376 تا اردیبهشت 1383 به درمانگاه جراحی بیمارستان بوعلی ساری مراجعه کرده و با تشخیص شکاف کام تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، صورت گرفته است. ویژگی های دموگرافیک بیماران، نوع شکاف کام، ناهنجاری همراه، تکنیک عمل و عوارض پس از آن از جمله فیستول از پرونده های استخراج و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. برای توصیف داده ها از میانگین، انحراف معیار، مد، درصد فراوانی و آزمونهای آماری مانند کای دو استفاده شد.
    یافته ها
    50 درصد نمونه ها دختر و 50 در صد آنها پسر بودند. میانگین سن عمل بیماران 18.84±9.82 ماه بوده است. جهت دسته بندی داده ها از طبقه بندی Veau استفاده شد. توزیع بیماران به این ترتیب بود: 6 درصد کلاس یک، 62 درصد کلاس دو، 18 درصد کلاس سه و 14 درصد کلاس چهار. طی پیگیری بیماران پس از جراحی، 4 درصد دچار فیستول شدند و در بقیه بیماران (96 درصد) فیستول و عوارضی مانند هماتوم، عفونت پس از عمل و یا باز شدن کامل محل ترمیم مشاهده نگردید. هیچ تفاوت معنی داری بین بیماران با و بدون فیستول از نظر طبقه بندی Veau، تکنیک جراحی، سن و جنس بیماران به دست نیامد.
    استنتاج
    عمل جراحی شکاف کام با عارضه مهمی چون فیستول همراه است که نیاز به جراحی مجدد دارد. بروز فیستول در مطالعات گوناگون، متفاوت بوده است و درصد قابل توجهی را شامل می شود. در مطالعه حاضر، میزان بروز فیستول 4 درصد بوده است که نسبت به آمار جهانی (0 تا 50 درصد) نسبتا پایین می باشد. این امر مربوط به تکنیک مناسب در جراحی می باشد.
    کلیدواژگان: شکاف کام، فیستول، طبقه بندی Veau
  • سیدعلی رحیمی، سعید سرکار، محمد جواد ابوالحسنی، شکرالله سالار صفحه 90
    سابقه وهدف
    حفاظ گذاری ساختمانی در بخش های پرتونگاری تشخیصی، معمولا بر اساس پیشنهادات شورای ملی اندازه گیری و حفاظت در برابر تابش (NCRP49) اجرا می شود. در این پروژه با طراحی نرم افزار کامپیوتری، براساس مدل ترکیبی(Simpkin) که تضعیف پرتوهای ناشی از مصالح و تاسیسات ساختمان که از قبل در محل موجود می باشند و استفاده هم زمان از چند منبع پرتونگاری در پتانسیل های مختلف را مد نظر دارد (برخلاف روش های دیگر)، حفاظ اضافی مورد نیاز محاسبه گردید.
    مواد روش ها
    در نرم افزار طراحی شده جهت تعیین ضخامت حفاظ اضافی از اطلاعات مربوط به نمودارهای تضعیف تابش، حد دزمجاز منطقه مورد بررسی، حجم کارهفتگی، ضریب کاربرد، ضریب اشغال، فاصله منطقه اشغال شده از منبع اشعه و بیمار، حد دز در معادل هفتگی (P) براساس نوع منطقه، جنس مصالح ساختمانی، ضخامت حفاظ ساختمانی موجود، زاویه پراکندگی، میزان مجاز نشت پرتو ومیدان تابش استفاده گردید. در مرحله بعد یک بانک اطلاعاتی از تمام ضرایب جداول و نمودارهای مورد نیاز، که با استاندارد حفاظ گذاری مطابقت دارد ایجاد شد. معادلات حفاظ گذاری، به زبان(visual Basic) پیش رفته که تحت ویندوز نیز می باشد، تبدیل گردید. اطلاعات و متغیرهای مورد نیاز به نرم افزار داده شد و سپس با استفاده از نمودارهای تضعیف که به صورت بانک های اطلاعاتی می باشد تبدیل شد نیز با استفاده از معادلات حفاظ گذاری، حفاظ اضافی مورد نیاز با دقت و در زمان اندک محاسبه گردید.
    یافته ها
    نتایج این پروژه، با توجه به بررسی های به عمل آمده در بخش پرتونگاری، حاکی از این است که دراکثرموارد در بخشهای پرتونگاری حفاظ مورد نیاز به کار نرفته و درمواردی نیز بیش از حد نیاز حفاظ گذاری شده است. در حالتی که ضریب کاربرد مخالف صفر باشد، ضخامت حفاظ مورد نیاز با روش NCRP49 حدود 20 درصد کم تر از مقدار مورد نیاز محاسبه می شود، که در این بررسی تخمین نادرست NCRP49 اصلاح شد. درحالتی که ضریب کابرد برابر با صفر باشد (یعنی تنها مانع ثانویه مد نظر است) ضخامت حفاظ مورد نیاز درحدود 15 درصد کمتر از ضخامت مانع سربی ودرحفاظ بتونی مقدار 8 درصد کمتر از ضخامت محاسبه شده روشMcGuire می باشد؛ به طوری که تخمین بیش از حد حفاظ مورد نیاز روش McGuire نیز در این نرم افزار پیشنهادی اصلاح شد.
    استنتاج
    نتایج نشان داد که اختلاف بین مقادیری که محاسبات تئوری پیش بینی می کند با نتایج نرم افزار به کار رفته در این پروژه، مضربی ناچیز از X2=10-5 می باشد که نشان دهنده دقت و صحت بالای کارآیی این نرم افزار می باشد.
    کلیدواژگان: پرتونگاری تشخیصی، حفاظ اضافی، نمودارهای تضعیف، مصالح ساختمانی
  • احمد علی عنایتی صفحه 98
    گلوتاتیون ترانسفرازها (GST) خانواده متنوعی از آنزیم ها هستند که در همه جانداران هوازی یافت می شوند. این آنزیم ها در خنثی سازی طیف وسیعی از مواد سمی درون زاد و برون زاد از جمله حشره کش ها نقش اساسی دارند. همچنین در نقل و انتقال داخل سلولی، تولید هورمون ها ومحافظت در مقابل استرسهای اکسیدانی موثر می باشند. توجه به GST حشرات اساسا به دلیل اهمیت آنها در مقاومت به حشره کشها بوده است. GST ها حشره کشها را یا به وسیله تسهیل واکنش دهیدروکلریناسیون کاهشی و یا پیوند مواد سمی با گلوتاتیون احیا شده، دگرگونی می کنند که این موضوع باعث تولید متابولیت هایی می شود که حلالیت بیشتری در آب داشته و به راحتی دفع می شوند. به علاوه آنها در دفع انواع رادیکالهای سمی بدون اکسیژنی که در جریان فعالیت حشره کش ها بوجود می آیند، نقش دارند. با مشخص شدن ژنوم آنوفل گامبیه و مگس سرکه (دروزوفیلا مالانوگاستر) گستره کامل این خانواده از آنزیم ها در حشرات آشکار شد. در این مقاله مروری، جنبه های مختلف آنزیم های گلوتاتیون ترانسفراز و نقش آنها در مقاومت به حشره کش ها به اختصار مورد بررسی قرار میگیرد.
    کلیدواژگان: گلوتاتیون ترانسفرازها، مقاومت به حشره کش ها، حشرات
  • سهیلا آل یاسین*، رضا امین صفحه 113

    بیماری کاوازاکی، التهاب عروقی (Vasculitis) حاد و وسیع در اندام های مختلف می باشد که سن شایع آن 6 ماهگی تا 5 سالگی است. علت بیماری کاوازاکی ناشناخته می باشد. هر چند سوپر آنتی ژن ها ممکن است در بروز این بیماری نقش مهمی داشته باشند. در این مقاله یک مورد نادر مورد بحث قرار می گیرد، کودکی 10 ساله که با علایم بالینی کاوازاکی مراجعه کرده بود، ولی با وجود دریافت دو بار ایمیون گلوبولین وریدی (IVIG) در مقادیر بالا و بهبودی سایر علایم بالینی، رشد غدد لنفاوی گردن وی هچنان ادامه یافت و سرانجام نمونه برداری از غدد لنفاوی وجود لنفوم از نوع انژیوایمینوبلاستیک سلول T را نشان داد. با توجه به ناشناخته بودن علل بیماری کاوازاکی به عنوان التهاب عروقی، در صورت پایدار ماندن بزرگی غدد لنفاوی، احتمال وجود بیماری های زمینه ای مانند لنفوم را باید در نظر داشت.

    کلیدواژگان: کاوازاکی، لنفوم آنژیوایمینوبلاستیک، غدد لنفاوی
  • ایرج باقی، سیاوش فلاحت کار صفحه 119
    یک مورد نادر از خون ریزی خود به خودی خلف صفاقی، ثانویه به پارگی آنژیومیولیپوم کلیه راست بررسی می شود. خانم 34 ساله ای با درد ناگهانی شکم به ویژه در نیمه راست، شوک ناشی از کاهش حجم خون (Hypovolemic)، وجود توده بزرگ درنیمه راست شکم همراه با حساسیت نسبت به لمس(Tenderness) و نگه داشتن موضع (guarding) در مرکز آموزشی درمانی پذیرش شد. سونوگرافی و سی تی اسکن شکم، وجود هماتوم خلف صفاقی همراه با توده ای در کناره کلیه راست گزارش شد. پس از اقدامات احیا، بیمار تحت لاپاراتومی قرار گرفته و کلیه راست خارج گردید. خارج نمودن کلیه با توجه به شوک ناشی از خون ریزی بیمار در هنگام پذیرش، وسعت خون ریزی خلف صفاقی و در دسترس نبودن سبب شناسی انجام گرفت.
    کلیدواژگان: آنژیومیولیوما، خونریزی خلف صفاقی، تومور خوش خیم کلیه، شکم حاد
  • ایرج ملکی، غلامعلی گدازنده، مریم برزین، فرشته آقابراری، عباس ارجمند صفحه 123
    سیروز به عنوان بیماری مزمن کبدی با دو مکانیسم افزایش فشار ورید پورت و نارسایی سلول های کبدی ایجاد علامت می کند. شایع ترین و مهم ترین عارضه افزایش فشار ورید پورت، واریس مری میباشد. واریس های نواحی اطراف مری (پاراازوفاژال) به طور نادر در اثر افزایش ورید پورت ایجاد می شوند. این واریس ها می توانند نمای توده های مدیاستن را تقلید نمایند. با توجه به این که توده های مدیاستن خلفی به دلایل مختلفی ایجاد می شوند، در برخورد با این توده ها در بیماران سیروتیک باید واریس ها را مد نظر قرار داد تا از نتایج زیان بار استفاده از روش های تهاجمی جلوگیری کرد. در این مقاله، بیمار مبتلا به سیروزی که دارای واریس نواحی اطراف مری با نمای توده مدیاستن می باشد، معرفی می گردد.
    کلیدواژگان: سیروز، واریس پا را ازوفاژیال، توده های مد یاستن
|
  • S.H. Hosseini, P. Azari, H.R. Zakeri, R.A. Mohammad Pour Page 1
    Background and
    Purpose
    High serum lipid levels is a major risk factor for the development of cardiovascular diseases. Therefore, it’s earty diagnosis and treatment can reduce morbidity and mortality. In this case- control study serum lipid levels in panic and non panic anxiety disorder and normal population were compared.
    Materials And Methods
    Serum cholestrol, TG, LDL, VLDL and HDL levels were measured in 30 patients with panic disorders and compared with 30 non panic anxiety disorder and 30 control subjects.
    Results
    The mean cholesterol and LDL levels of the patients with panic disorder was significantly higher than other groups (P<0.05). No significant differences in TG, HDL and VLDL levels were found between the three groups.
    Conclusion
    The findings of this study indicate that increase of noradernergic activity alone may not be responsible for elevation in lipid levels in patients with panic disorder.
    Keywords: Anxiety, Panic, Hyperlipidemy
  • F. Rashidi Ghader, M. Kousarian, D. Farzin, Gh.R. Bahoosh, A. Rahmani Page 6
    Background and
    Purpose
    This study was undertaken to determine the effects of high dose IV desferal on symptoms, LV size and function in thalassemic patients
    Materials And Methods
    15 thalassemic patients with cardiomyopathy all of whom were on cardiotonic drugs for at least one month, aged between 15-25 yr, with ferritin> 1200ng/ml and Hb>9gr/dl were included in the study. They recieved IV desferal of 130mg/kg/day (max 5gr) during 10-14 hr for 5 consequtive days. Cardiac evaluation including history, plysical exam, ECG and Echocardiography were performed just before recieving desferal, 2 days and one month after completing the regimen. In additon visual and auditory consultations were done before and after the intervention to detect probable side effects.
    Results
    By administering high dose IV desferal, the cardiovascular symptoms reduced considerably and systolic function showed significant improvement so that a reduction in LVEF from 49.1 ± 1.8% to 58/8 ± 2.9% at first follow up and to 57.8 ± 2.1% at second follow up was observed. EPSS decreazed from 9.6 ± 0.8 mm to 6.7 ± 0.8 mm at first follow up and to 6.5 ± 0.6 mm at second follow up (p<0.001). However, there was no significant effect on diastolic function, ECG and physical findings. No remarkable visual and auditory side effects were demonstrated.
    Conclusion
    Based on the data it can be concluded that high dose IV desferal has improving effects on thalassemic cardio myopathy with high ferritin level.
    Keywords: Cardiac complications, IV Desperal, Thalasssemic
  • Gh.A. Godazandeh, A.A. Alavi Page 14
    Background and
    Purpose
    Apical residual air space and prolonged air leakage are not uncommon entities following resection of upper lobe of the lung. This study was carried out to observe the efficacy of the pleural tenting in preventing complications.
    Materials And Methods
    This is a case series study that compared with historical control. Pleural tenting after upper or upper and middle lobectomies was performed in 10 patients. In another 12 patients who underwent upper lobectomy or bilobectomy, pleural tenting was not performed. Both groups were compared with respect to duration of post operative air leak, drainage and hospital stay and need for any additional intervention for prolonged airleak.
    Results
    Age, sex, pathology and pulmonary function test of two groups were similar. Duration of the chest tube air leakage was shorter in those pleural tenting was performed on when compared to whom pleural tenting was not performed (2.6 ± 1.1 days versus 9.1 ± 8.1 days). Mean hospital stay was shorter in tented group (5.2 ± 1 days versus 10.8 ± 7.5).
    Conclusion
    Pleural tenting following upper lobectomy or bilobectomy of the lung shortens the duration of the chest tube drainage and hospital stay and it prevents apical residual airspace and related complications. Pleural tenting is a safe and relatively simple procedure, which has no associated morbidity.
    Keywords: Lobectomy, pleural tent, airleak
  • M. Farzadkia, H. Taher Khani Page 19
    Background and
    Purpose
    Currently, there is only one sewage treatment plant in Sercan City in Hamadan province. Extended aeration activated sludge is the main process of the plant and untreated effluent and disposal sludge are used for agricultural activities. The main objective of this research is to evaluate the stabilization degree and reuse potential of disposal sludge from the plant.
    Materials And Methods
    This study was undertaken over a 12 months period from March 2001 to March 2002. In this project some indexes of sludge stabilization and reuse including VS/TS ratio, pH, SOUR, floatation, color, odor, coliform and fecal coliform were determined.
    Results
    The annual average ratio of VS/TS and SOUR in disposal sludge from this plant were 0.73 and 3.37 mg02/gr.vs.h, respectively. The average pH was about 7. The disposal sludge was septic and had dark brown color and floated after a short time. Also the annual average of fecal coliform density in disposal sludge was 8.97 ´ 107 MPN/g.ds.
    Conclusion
    The disposal sludge was raw and destabilized. The microbial quality of disposal sludge was lower than the class B of USEPA regulation. Therefore, this sludge can not be discharged to environment or reused.
    Keywords: Sewage Sludge, Sludge Stabilization, Sludge Reuse, Disposal
  • M. Fakhri, M. Ahmad Shirvani, R.A. Mohammadpour Tahmtan Page 26
    Background and
    Purpose
    Preeclampsia is a hypertensive disorder in pregnancy and is known as a specific syndrom of pregnancy. Several studies have been done to asses the indicators of preeclampsia for early detection of the disease. Uric acid is considered by some investigators as one of the most sensetive indicators in preeclampsia. In contrast some researchers have found it not useful in prediction of preeclampsia. Hence, more studies are needed about the role of uric acid levels in diagnosis of preeclampsia. The aim of this research is to compare the serum uric acid levels in preeclamptic and normal pregnant women and its sensivity as an indicator of preeclampsia.
    Materials And Methods
    In this case-control study 304 pregnant women were enrolled in the study at Fatmeh Zahrah Hospital of Sari. Among them, 151 preeclamptic women were allocated in case group and 153 healthy pregnant women in control group. SPSS were used for analysis of data and variables were compared by Chi square, ANOVA, Pearson correlation index, and sensivity and specifity were calculated.
    Results
    Difference in the number of term delivery and primi gravidity between the three groups (normal, mild and severe preeclampsia) were significant (P<0.05). Considering maternal and fetal outcomes, only Decolman (two cases) had no significant difference between 3 groups. Mean of uric acid levels differed between three groups (P<0.0001). Severe preeclampsia had the most significant difference with normal group. Elevated uric acid (defined as up of 5.5 mg/dl) was observed in 34/2% in hyperuricemia group, 71.2 % in preeclamtic and 28.8% in control group (P<0.0001) The sensivity of uric acid levels for determining the preeclampsia and its severity elevated with increasing in concentration of uric acid but the specifity decreased.
    Conclusion
    Results showed that the sensivity of uric acid levels in diagnosis of preeclampsia is moderate and measuring uric acid can be used in determining the severity of preeclampsia, maternal and specially fetal outcomes (LBW, preterm, IUGR, low apgar).
    Keywords: Preeclampsia, uric acid, hyperuricemia
  • Sh Ravanshad, H. Khosvani Borujeni, M. Soveid, B. Zeighami Page 35
    Background and
    Purpose
    Chromium deficiency leads to impaired glucose and lipid metabolism. Chromium supplementation in type II diabetic patients improves glucose and lipid profiles. Organic chromium, such as found in brewer’s yeast, is much better absorbed than inorganic chromium. In this study, the effect of chromium supplementation in the form of brewer’s yeast on glucose and lipid profile of diabetic patients were evaluated.
    Materials And Methods
    In a clinical trial study (before and after) forty (32 women and 8 men) dyslipidemic diabetic patients without liver and cardiovascular diseases, 40-68 years old and BMI ³ 28 were randomly selected. Each patient received brewer’s yeast tablets containing 14.4 microgram chromium per day for 4 and 8 weeks. Fasting blood glucose, total cholesterol, HDL-C, LDLC and triglycerides were measured at the beginning and the end of 4 and 8 weeks after consumption of brewer’s yeast. A 24 hr dietary recall before and 4 and 8 weeks after consumption of brewer’s yeast were analyzed using Nutrition III software. Data were compared using paired t-test and x2-test as appropriate.
    Results
    There were no statistical significant changes in body weight, BMI, energy and macronutrient intake before and after brewer’s yeast tablet. Mean total cholesterol (p<0.05) and fasting blood sugar levels (p<0.04) were significantly decreased after 8 weeks consumption of brewer’s yeast tablets. Mean LDLC and triglyceride level were significantly (p<0.001) decreased after 4 and 8 weeks consumption of brewer’s yeast tablets. Mean HDLC level was significantly (p<0.001) increased after 4 and 8 weeks consumption of brewer’s yeast tablets. An negative relationship was found between total cholesterol, LDLC, HDLC and TG of primary concentration and percentage of changes during study for each parameters.
    Conclusion
    Improved glucose and lipid profile was noted in patients following 4 and 8 weeks consumption of brewer’s yeast tablets containing 14.4 microgram chromium per day. Also low chromium levels in diabetic patients,prevents diabetic patient from cardiovascular disease.
    Keywords: Chromium, brewer's yeast, diabetic type II, blood glucose, lipid
  • M.R. Shakhrezaee, E. Nasiri, A. Ahmadzadeh, A. Farrokh Far Page 43
    Background and
    Purpose
    NLD obstraction causes chronic or acute Dacryiocytits resistant epiphora. Current treatment is DCR for persistent conection between lscrimal sac and nasal cavity. Vasocontrictor drugs are used facilitasing the operation.
    Materials And Methods
    Being approved in the ethics committee of the Mazandaran University of Medical Sciences the study performed on 57 patients ASAL, II whom were divided in to two groups Adrenaline group, no=23 and non adrenaline group no= 34. 10-15-ml adrenalin 1/200000 was injected at surgical area, before surgery in AG. BP, PR and bleeding were recorded during before and 1, 3, 5, 10,… min during the surgery. The results were analysed using t-test, and paired t-test at a significance level of< 0.05.
    Results
    Maximum BP was measured at 3 minuts after adrenaline injection. The average of bleeding in adrenaline group was 38.3 ml and in nonadernaline group was 49.16 ml(P=0.007). The time of surgery in adrenalin group is shorter than non adrenaline group(P=0.003).
    Conclusion
    Althragh adrenaline decreased the bleeding during surgery and facilitated the procedure, it is potentially dangerous for patients with cardiovascular disease during DCR syrgery.
    Keywords: Adrenaline, Blood pressure, Bleeding, DCR surgery
  • M. Ashrafi, H. Seirafian, Poor, Zh Fazel Page 50

    Background and

    Purpose

    Infertility with an incidence of about 15% has mainly been one of the community burdens that have even been threatening to the continuity of the family life. One of the most prevalent causes of women infertility is ovarian causes particularly PCOS. The aim of this study was to determine the outcome of IVF & ET in women with PCOS in comparison with tubal factor.

    Materials And Methods

    This was a historical cohort study performed from 1997 to 1999, at Royan Institute. 33 patients with PCOS (without any other causes of infertility) who failed standard ovulation induction treatment with clomiphen citrate (≥6 cycles) underwent 33 cycles of IVF & ET. Controlled group include 76 patients with only tubal factor infertility. Long protocol with Buserelin (GnRHa)/HMG was used in this study. IVF & ET cycle characteristics were compared using students t-test and χ2 and Fisher’s exact test.

    Results

    The results of this research showed that there were statistically significant difference in mean age and incidence of OHSS in two groups. Howerer there were no satistically significant differences in duration of follicular phase, the duration of GnRHa usage up to the onset of HMG, cyst number after using GnRHa, cyst aspiration percent, HMG ampoule retrieved oocyte, produced embryo per person, embryo transfer per person, cycle cancellation and pregnancy rate per embryo transfer in two groups.

    Conclusion

    It seems that IVF & ET are successful procedures in PCOS patients resistant to other usual treatment and hormonal dysfunction of this group of patients did not affect the results.

    Keywords: Poly cystic ovarian syndrom, tubal Factor, IVF, ET outcome
  • S. Tabiban, A. Mohseni, F. Jalali Page 56
    Background and
    Purpose
    CAD is the most important cause of mortality and morbidity in all orer the world. Aim of this study was to determine the effect of EDTA on the process of atherosclerosis.
    Materials And Methods
    The study is a randomized clinical trial. 14 patients whom were not suitable candidates for mechanical- Revascularization(PCI or CABG), were treated with EDTA injection twice weekly(25 injections). Data including demographic characteristics, clinical status, stress test results, Echo, and angiographic findings were recorded. Paired t- test McNemar was performed to analyse the data.
    Results
    EDTA improved the clinical status and LVEF(P<0.0S) but the effect of EDTA on stress- test capacity and severity of angiographic coronary stenosis was not significan.
    Conclusion
    It seems that patients who are not good candidates for mechanical revasculazation are suitable for EDTA therapy.
    Keywords: Coronary artery disease, Aiherosclerosis, EDTA
  • M.R. Meshkat, S. Saryazdi Page 62
    Background and
    Purpose
    Basal cell carcinoma is the most common malignancy of the eyelids and is frequently misdiagnosed.
    Materials And Methods
    The diagnostic accuracy and index of suspicion of basal cell carcinoma of the periorbital region for ophthalmologist were calculated by Lightstones method. Data were analyzed retrospectively from the pathology records at the Kerman Medical Sciences University.
    Results
    The diagnostic accuracy and Index of suspicion were 72.7 % and 87.8 %.
    Conclusion
    Diagnostic accuracy for ophthalmologist was comparable with other studies but the Index of suspicion was lower than other studies and must be improred.
    Keywords: Diagnostic accuracy, Basal cell carcinoma
  • M.J. Saffar, A.R. Jooyan, M.R. Mahdavi, A.R. Khalilian Page 67
    Background and
    Purpose
    Health care workers (HCW,s) are at increased risk of hepatitis viruses infection. Seroprevalence rates of hepatitis B and C viruses (HBV,HCV) are higher among HCWs. Universal precautions to prevent the transmission of infections during medical cares along with vaccination are recommended or even mandatory in most countries. The purpose of this study was to determine the seroprevalence of anti-HAV, anti–HCV, and anti-HBs antibodies,and HBV vaccination status in a general teaching hospital HCWs in Sari-Iran.
    Materials And Methods
    Between June to October 2003, questionnaire was used, data extracted from medical records, and serology by ELISA method for anti-HAV, anti-HBs anti-HCV, and-HBs-Ag in those HCWs with negative anti-HBs. HBV vaccination status were recorded. Seroprovalence rates of HBs-Ag and anti-HCV antibody were compared with those detected in blood donors during the same period.
    Results
    Totally 263 HCWs and 17 kitchen staff were participated in the study. Anti –HAV, anti-HBs, anti-HCV, and HBs-Ag were detected in 90.36%, 87.5%, 0.37% and 0.74% of the subjects respectively. HBs-Ag and anti-HCV were detected in 4.8% and 0.83% of blood donors, respectively. 61.9 % of HCWs completed their HBV vaccine series and 72.7% of non-vaccinated HCWs developed anti-HBs antibody.
    Conclusion
    These data showed that the prevalence of HBs-Ag and anti-HCV in HCWs was lower than general population. HAV infection was hyperendemic. HBV infection was higher among non-vaccinated personnel, and more than 1/3 of HCWs did not complete their vaccination, so, mandatory HBV vaccination, is recommended.
    Keywords: Health care workers, Hepatitis, C, Hepatitis, B, Hepatitis, A
  • H. Sorkhi, M. Hashemi Page 78
    Background and
    Purpose
    Regarding the importance of diagnosis and proper time of treatment in patients with urinary tract infection (UTI) and vesicoureteral reflux as risk factors for scar, this study was performed to detect the probability of scars appearance in children.
    Materials And Methods
    This study was performed on 42 children with urinary tract infection and vesicoureteral reflux (detected by VCUG), referred to pediatric nephrology units (clinic and ward) of Amirkola children hospital and evaluation of scar was done by DMSA at least 4-6 month after the last UTI.
    Results
    Of 42 patients, 29 (69%) were female and 13 (31%) were male. Among 84 checked renal units, 64 had reflux and 20 had no reflux with 62.5% and 15% of the cases with scars. In males 21 units and in females 43 units had reflux. 2.8 of renal units with reflex grade I, 13.24 with grade II, 17.23 with grade III, both renal units with grade IV and 6.7 with grade V had scar (P=0.001).
    Conclusion
    The results of this study showed that males and age group of 1 month to 2 years have higher risk for VUR and scar. In spite no correlation was found between age of children and scar. However, prompt evaluation and proper time of treatment are very important.
    Keywords: Pediatric, urinary tract infection (UTI), vesicoureteral reflux (VUR) DMSA scan
  • A.R. Alam, N. Motamed Page 84
    Background and
    Purpose
    Cleft palate is a common facial anomaly that is shown by free communication between mouse and nose and involves whole or part of palate apparatus. It comprises 2/3 of facial anomalies and causes difficulties in nutrition, speech, growth of teeth and hearing. Several procedures have been described for treatment of this anomaly. Post operation complications include: bleeding, infection and fistula. The latter being the most important of all. The main objectives of repairing cleft palate are fine nutrition, proper speech and avoidance of middle ear complications which may cause hearing loss. It is clear that fistula after cleft palate surgery may obstruct these objectives. The aim of this study is to evaluate the fistula rate in patients who underwent repair of cleft plate.
    Materials And Methods
    This is a review study on the medical reeords of 50 cleft palate patients reffered to pediatric surgery clinic of Booali Hospital in Sari from March 1996 to May 2003. Demographic charecterestics, type of cleft palate, associated anomalies, technique of surgery and complications after surgery such as fistula were recorded from the files. Mean, standard diviation, mode, frequency and chi-square statistical tests were used for describing and analyzing the data.
    Results
    50% of cases were girls and 50% were boys. The mean age of patients was 18.84 ± 9.82. Extent of clefting was described according to the Veau classification. The distribution was 6%, 62%, 18% and 14% in Veau class 1, 2, 3 and 4. Fistula was observed in 4% of the patients and fistula and other complications such as infections, hematoma or wound dehiscence were not noted in the rest of patients. No significant differences between patients with and without fistula were identified with respect to Veau classification, technique of surgery, patient sex and age at platoplasty.
    Conclusion
    Fistula is an important complication in cleft palate repair that needs reoperation. The rate of fistula was different in different studies. The fistula rate in this study was 4% which is low compared with others reports (0-62%). This may indicate the high standard of surgery at Booali Hospital.
    Keywords: Cleft palate, fistula, veau classification
  • S.A. Rahimi, S. Sarkar, M.J. Abolhasani, Sh Salar Page 90
    Background and
    Purpose
    Instalation of protective barrier against diagnostic x-ray is generally done based on the recommendations of NCRP49. There are analytic methods for designing protective barriers howerer, they lack sufficient efficiency and considering the NCRP49 reports, designing mechanical protective barrier in order to protect the initial x-ray radiation and absorption of the ray quality of such radiation is different. Therefore, the protective barrier for each radiation is measured separately. In this study, a computer software was designed to calculate the needed barrier with high accuracy.
    Materials And Methods
    Calculation of required protective barrier particularly when two or more generators are in use at diagnostic x-ray units and or installed diagnostic equipments do not have proper room space and the limitations for other clanges in parameters which are time- consuming and impossible to be manually calculated. For proper determination of thichness of the protective barrier, relevant information about curves of radiation weakness, dose limit etc should be entered. This program was done in windows and designed in such a way that the operator works easily, flexibility of the program is acceptable and its accuracy and sensitivity is high.
    Results
    Results of this program indicate that, in most cases, in x-ray units required protective barrier was not used. Meanwhile sometimes shielding is more than what required which lacks technical standards and cost effectiveness. When the application index is contrasting zero, thichness of NCRP49 calculation is about 20% less than the calculated rate done by the method of this study. When the applied index is equal to zero (that is the only situation where the second barrier is considered), thickness of requined barrier is about 15% less than the lead barrier and concrete barrier calculated in this project is 8% less than that calculated by McGuire method.
    Conclusion
    In this study proper determination of required protective thickness for weakening of radiation to the permitable level is proposed. The multi radiation sources in a single room are considered and non garanteed radiation of NCRP49 hypothesis are removed. Difference between the the oritical and calculated rates this of method is X2=10-5 which indicates accuracy and high efficiency of this software.
    Keywords: Additional Shielding, diagnostic X-ray, attenuation curve, building Materials
  • A.A. Enayati Page 98
    Glutathione transferases(GSTs) are a diverse family of enzymes found ubiquitously in aerobic organisms. They play a central role in the detoxification of both endogenous and xenobiotic compounds and are also involved in intracellular transport, biosynthesis of hormones and protection against oxidative stress. Interest in insect GSTs has primarily focused on their role in insecticide resistance. GSTs can metabolise insecticides by facilitating their reductive dehydrochlorination or by conjugation reactions with reduced glutathione, to produce water- soluble metabolites that are more readily excreted. In addition, they contribute to the removal of toxic oxygen free radical species produced through the pesticides action. Annotation of the Anopheles gambiae and Drosophila melanogaster genomes has revealed the full extent of this enzyme family in insects. This mini review describes the insect GST enzyme family, focusing specifically on their role in conferring insecticide resistance.
    Keywords: Glutathione transferases, insecticide resistance, insects
  • S. Alle Yasin, R. Amin Page 113

    Kawasaki disease is an acute multiorgan vasculitis occurs mostly in children between six months and five years of age. The etiology of the disease is unknown, but superantigens may have an important role in the pathogenesis. In this case report, a 10- year old boy is presented with signs of kawasaki disease and despite receiving two high doses intravenous immunoglobulin, cervical lymph nodes continued to enlarge and finally lymph node biopsy revealed angioimmunoblastic like T cell lymphoma. Because the etiology of Kawasaki disease is unknown, if lymphadenopathy persists, other diseases like lymphoma should be considered.

    Keywords: Kawasaki, Angioimmunoblastic lymphoma, Cervical lymphadenopathy
  • E. Baghi, S. Falahat Car Page 119
    A rare case of extensive spontaneous retropritoneal hemorrhage from a reptured angiomolipoma is described. A 34- year- old woman was admitted to our department with a complaint of acute abdominal pain. Obvious right side abdominal distention, abdominal tenderness and guarding and hypovolumic shock were noted on physical exam. Abdominal ultrasonography and CT scan showed massive retroperitoneal hemorrhage with a mass in lateral of Rt. Kindney. After appropriate resuscitation, laparatomy and Rt. Nephrectomy was done. Pathological study revealed angimyolipoma. Because of hemorrhagic shock at admittance and during operation Rt. Nephrectomy was preferred.
    Keywords: Retroperitoneal hemorrhage, angiomyolipoma, bening tumor of kindney, acute Abdomen, reptured Angiomylipoma
  • E. Maleki, Gh.A. Godazandeh, M. Barzin, F. Aghabarari, A. Arjmand Page 123
    We report a case of paraesophageal varices presenting as a posterior mediastinal mass in a patient with long-standing portal hypertension and cirrhosis. The case is unusual because the varices were considerably larger than those usually encountered in portal hypertension. This report is a reminder that portal hypertension with paraesophageal varices can present as a retrocardiac mass on the chest radiogram. We suggest that in diagnostic work-up of patients with cirrhosis and masses in mediastinum modern imaging techniques, such as dynamic CT, color Doppler sonography and MRI, are most helpful (because they can demonstrate the vascular nature of these masses and have multiplanar capabilities) and precutaneous needle biopsy may be hazardous.
    Keywords: Cirrhosis, paraesophageal varices, pseudotumoral mediastinal mass