فهرست مطالب

Journal of Dental School
Volume:22 Issue: 4, 2004

  • 196 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/10/10
  • تعداد عناوین: 19
|
  • لادن اسلامیان، حنانه قدیریان، مسعود سیفی صفحه 547
    سابقه و هدف
    آنالیز بولتون اختلالات اندازه دندانها را در بیماران ارتودنسی برآورد می نماید. هدف این تحقیق تعیین شیوع اختلالات اندازه دندانها توسط آنالیز بولتون در افراد ایرانی مبتلا به Cl I، II، III اسکلتال و کراودینگ می باشد تا اگر تفاوتی بین این موارد و موارد Cl I ارائه شده توسط بولتون وجود دارد، در طرح درمان بیماران لحاظ گردد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق توصیفی، 50 جفت قالب مطالعه از هر دسته از بیماران فوق (مجموعا 200 قالب مطالعه) انتخاب شدند که از کیفیت خوبی برخوردار بودند و همه دندانهای دائمی (به جز مولر دوم و سوم) حضور داشتند و فاقد هر گونه سایش، پوسیدگی یا ترمیم در سطوح اینترپروگزیمال بودند. سپس بزرگترین بعد مزیودیستالی دندانها با کولیس دیجیتالی با دقت 0.01 میلیمتر اندازه گیری شد. نسبت های قدامی و کلی دندانها طبق آنالیز بولتون بدست آمد. سپس میانگین، انحراف معیار، دامنه ضریب واریاسیون و خطای استاندارد آنها سنجیده شد. مقایسه 4 گروه از نظر نسبت های قدامی و کلی با آزمون واریانس یکطرفه انجام شد. سپس توسط T - test تفاوتها در هر 4 گروه نسبت به نرم بولتون سنجیده شدند. تعداد افرادی که بیش از SD2 با میانگین بولتون فاصله داشتند مشخص شد.
    یافته ها
    بیشترین شیوع اختلالات اندازه دندانی برای نسبت کل دندانها (overal ratio) در گروه کراودینگ (14 درصد) و برای نسبت قدامی (anterior ratio) در گروه Cl III (28 درصد) مشاهده شد. میزان نسبت های کلی و قدامی بدست آمده (2.45 ±92.01 و 2.69± 78.21) از لحاظ آماری با شاخصهای بولتون (91.3±0.091 و 1.65± 77.2) اختلاف معنی داری داشتند (P<0.0001) اما در هیچیک از موارد تفاوت بیش از 1.5mm نبود. بنابراین نسبتهای بولتون برای افراد ایرانی نیز قابل استفاده هستند. همچنین مقایسه نسبت های مذکور با نسبتهای ارائه شده توسط بولتون نشان داد که در مورد نسبت کلی و قدامی، تعدادی از بیماران، بیش از SD2 با میانگین بولتون فاصله داشتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه اختلالات اندازه دندانها خصوصا در مورد کراودینگ و کراس بایت تنها با مشاهده کلینیکی قابل تشخیص نیستند، توصیه می شود آنالیز بولتون قبل از شروع درمان ارتودنسی در مورد بیماران انجام شود.
    کلیدواژگان: اختلالات اندازه دندانها، نسبت قدامی دندانها، نسبت کلی دندانها، عرض مزیودیستال
  • رویا امینیان، گلرخ سعیدی صفحه 557
    سابقه و هدف
    در سالهای اخیر استفاده از مواد ترمیمی رزینی همرنگ دندان همگام با افزایش توجه بیماران و دندانپزشکان به زیبایی دندانها افزایش یافته است. یکی از بزرگترین مشکلات استفاده از این مواد، عدم چسبندگی به عاج است که استفاده از رزینهای هیدروفیل راه حل پیشنهادی این مشکل می باشد. یکی از این رزینها که مورد توجه محققان قرار گرفته،HEMA می باشد. لذا این تحقیق با هدف بررسی تاثیر HEMA در افزایش استحکام باند برشی رزینهای هیدروفوب باندینگ مینایی به عاج غیر زنده در شرایط invitro، بعد از یکسال نگهداری نمونه ها انجام شد.
    مواد و روش ها
    مطالعه به روش تجربی روی 36 دندان پرمولر سالم انجام شد. دندانها بصورت تصادفی ساده در 4 گروه 9 تایی قرار گرفته و آماده سازی شدند. در گروه اول پرایمر محلول 35 درصد HEMA و استون، در گروه دوم پرایمر محلول 35 درصد HEMA و آب و در گروه چهارم پرایمر اسکاچ باند چند منظوره استفاده شد. سپس در گروه اول و دوم باندینگ مینایی و در گروه چهارم از adhesive موجود در بسته اسکاچ باند چند منظوره مورد استفاده قرار گرفت. در گروه سوم بعد از اچ کردن، سطح دندانها کاملا خشک شد و بعد باندینگ مینایی روی سطح قرار داده شد. سپس سیلندرهای کامپوزیتی در ابعاد یکسان روی ناحیه باند شدند. نمونه های آماده شده بعد از یک سال نگهداری در آب مقطر در دمای اتاق 1000 بار تحت سیکل حرارتی 55 ̊C و 5 قرار گرفتند. سپس آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون Tukey در مورد داده صورت گرفت. در مرحله بعدی استحکام باند برشی توسط دستگاه Instron اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بیشترین استحکام مربوط به گروه HEMA و استون (3.52 ±25.21) بود و بعد از آن به ترتیب گروه های اسکاچ باند (1.6 ±23.55)،HEMA و آب (5.6 ±14.31) و باندینگ مینایی (2.61 ±4.25) بیشترین استحکام باند برشی را نشان دادند. آزمون آنالیز واریانس یکطرفه نشان داد که این اختلاف از نظر آماری معنی دار است (P<0.0001). آزمون مقایسه های متعدد Tukey نیز نشان داد که گروه HEMA و آب با سه گروه تفاوت آماری معنی داری داشت. گروه اسکاچ باند و گروه HEMA و استون با یکدیگر اختلاف آماری معنی داری نداشتند ولی با سایر گروه ها تفاوت آماری معنی داری نشان دادند.
    نتیجه گیری
    پس از یکسال نگهداری نمونه ها در آب مقطر و انجام سیکلهای حرارتی باند گروه های HEMA و استون،HEMA و اسکاچ باند در حد مطلوبی است اما در گروه باندینگ مینایی کاهش شدید استحکام باند مشاهده می شود.
    کلیدواژگان: HEMA، استحکام باند برشی، عاج، Invitro
  • قاسم انصاری، میترا طبری، بهرام کاظمی صفحه 567
    سابقه و هدف
    آبسه های دندانی یکی از مشکلات شایع در کودکان هستند. میکروارگانیسم ها بعنوان علت اصلی بیماری پالپ و پری رادیکولار شناخته شده اند که در بین آنها ارگانیسم های بی هوازی گرم منفی تولیدکننده پیگمان سیاه متعالق به گونه های پورفیروموناس و پری وتلا (باکتروئیدها) نقش مهمی را در ایجاد علائم و نشانه های کلینیکی بیماری پالپ و پری رادیکولار بازی می کنند. لذا این مطالعه با هدف بررسی حضور دو میکروارگانیسم پاتوژن prevotella melaninogenica و porphyromonas gingivalis در آبسه های ادنتوژنیک دندان های شیری در 40 کودک 10-4 ساله مراجعه کننده به بخش اطفال دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 79-1378 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    روش تحقیق حاضر از نوع بررسی آزمایشگاهی و روش نمونه گیری ساده بود. بیماران انتخاب شده هیچگونه بیماری سیستمیک نداشته و حداقل دو هفته قبل از نمونه گیری، آنتی بیوتیک دریافت نکرده بودند. کلیه بیماران انتخاب شده حداقل یک دندان مبتلا به آبسه قابل مشاهده کلینیکی همراه با سابقه درد طی روزهای اخیر داشتند. از تکنیک Polymerase Chain Reaction (PCR) برای شناسایی میکروارگانیسم ها استفاده شد.
    یافته ها
    طبق اطلاعات بدست آمده حضور porphyromonas gingivalis در 87.5% موارد و prevotella melaninogenica در 85% موارد تایید شد. با توجه به حضور گسترده این میکروارگانیسم ها در آبسه ها و نیز با عنایت به اینکه بیشترین طیف مقاومت میکروبی در مقابل آنتی بیوتیک ها در باکتروئیدها مشاهده شده است. هر چند درمان های آنتی بیوتیکی مناسب جهت کنترل عفونت دندانهای شیری مستلزم بررسی های دقیق تری از نظر کاربرد و تجویز می باشد.
    نتیجه گیری
    با مشاهده درصد بالای (85%) میکروارگانیسم های ذکر شده می توان حضور این دو میکروارگانیسم کاملا شناخته شده را در ایجاد عارضه تایید نمود.
    کلیدواژگان: آبسه های دندانی، Ginigivalis، Prevotella melaninogenica، Porphyromonas، PCR
  • زهرا جابری انصاری، مهدی عابد کهنمویی، مریم معزی زاده صفحه 574
    سابقه و هدف
    یکی از سیستم های جدید پست که امروزه در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند، پستهای فایبر کربن هستند. مهمترین مشکل این پستها، کم بودن استحکام باند بین آنها و کورهای کامپوزیت رزین می باشد. این تحقیق با هدف بررسی اثر آماده سازی سطحی پستهای فایبر کربن بر میزان گیر آنها به کامپوزیت رزین انجام گرفته است. با بهبود میزان گیر بین پست فایبر کربن و کور کامپوزیت رزین، این نوع پستها جایگزین خوبی برای پستهای فلزی خواهند شد. ...
    کلیدواژگان: پست، پست فایبر کربن، آماده سازی سطحی
  • محمد جعفریان، علی اصغر روحی صفحه 581
    هدف
    این مطالعه با هدف بررسی تغییر زاویه فک تحتانی گونیال بدنبال جراحی عقب بردن (Set Back) مندیبل با تکنیک استئوتومی ساژیتال اسپیلیت (BSSRO) فک تحتانی انجام گرفت. فرضیه این بود که با Set Back مندیبل توسط تکنیک BSSRO صرفنظر از روش Fixation زاویه گونیال کاهش می یابد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه که به صورت نیمه تجربی (Quasi experimental) و prospective انجام شد، 30 بیمار شامل 11 مرد و 19 زن در رده سنی 38-18 سال با تشخیص جلو بودن مندیبل (Mandibular Prognathism) با تکنیک BSSRO مورد جراحی Set Back در محدوده mm 11-8 قرار گفتند. Fixation در 24 مورد با روش Non Rigid توسط استئوسنتز با سیم و Inter Maxillary Fixation (IMF) و در 6 مورد با روش Rigid توسط پیچ انجام گرفت. زاویه گونیال مندیبل قبل از عمل و 2 نوبت پس از عمل (حین IMF و 3 ماه بعد) در کلیشه های سفالومتری اندازه گیری و با هم مقایسه شد. در بررسی آماری از آزمونهای Paired - test، آنالیز واریانس و آزمون جمع رتبه ای Wilcoxon استفاده شد.
    یافته ها
    زاویه گونیال به میزان 7 درجه (SD=4.2) کاهش یافت که میزان این کاهش در گروه Rigid،10.3 درجه (SD=5.3)، در گروهNon Rigid، 6.3 درجه (SD=3.5) و در Set Back بیشتر از 10mm،5.4 درجه (SD=3.8) بود.
    نتیجه گیری
    در این تحقیق، مقدار گونیال پس از عمل در همه بیماران کاهش داشت ولی رابطه آماری بین میزان کاهش زاویه گونیال (بر حسب درجه) و مقدارSet Back (بر حسب میلی متر) معنی دار نبوده است.
    کلیدواژگان: مندیبل، استئوتومی، ساژیتال اسپیلیت، زاویه گونیال
  • عباس خدایاری نمین، محمد مشرف، بهنام اسلامی، عاطفه مشهدی میقانی صفحه 590
    سابقه و هدف
    موکواپیدرموئید کارسینومای داخل استخوان فکین تومور نادری است که پاتوژنز آن هنور نامشخص است. به خصوص وجود این تومور در سنین کودکی، یافته ای بسیار کمیاب محسوب می شود. امروزه مشخص شده است که روش های جراحی محافظه کارانه منجر به عود موضعی یا متاستاز دوردست می شود. هدف از این گزارش، بررسی مطالعات گذشته در مورد این ضایعه و معرفی کودکی است که با مشکل وجود تورم در ناحیه فک بالا مراجعه و تشخیص موکواپیدرموئید کارسینومای داخل استخوانی در مورد آن ضایعه داده شده است.
    گزارش مورد: بیمار دختری 11 ساله و سفید پوست است که با تورم وسیع در ناحیه سمت چپ صورت به سرویس جراحی فک و صورت بیمارستان طالقانی تهران مراجعه نموده است. این ضایعه از حدود نه ماه قبل از مراجعه شروع به رشد کرده بود که با تشخیص عفونت دندانی مورد درمانهای آنتی بیوتیکی قرار گرفته بود. با توجه به نمای رادیوگرافیک و پاسخ بیوپسی اولیه، تشخیص موکواپیدرموئید کارسینومای داخل استخوانی در مورد این ضایعه داده شد. به نظر منشاء این تومور مخاط پوشاننده سینوس ماگزیلا بوده است. بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفته و توده وسیعی که تمام سینوس را اشغال کرده بود به همراه نیمه کامل فک بالا خارج شده و بیمار جهت درمانهای رادیوتراپی ارجاع شد.
    نتیجه گیری
    تشخیص هر چه سریعتر این ضایعات و انجام درمانهای با طیف وسیع جراحی و رادیوتراپی، نقش اساسی در بهبود این بیماران و افزایش شانس بقاء آنها دارد.
    کلیدواژگان: موکواپیدرموئید کارسینومای داخل استخوانی، فکین، کودکان
  • وحید رواقی، علیرضا صدر، ناهید برزآبادی فراهانی صفحه 597
    سابقه و هدف
    انتخاب حرفه از مهمترین انتخابهای هر فرد در زندگی است. بدنبال این تصمیم باید زمان و هزینه زیادی صرف نماید تا بتواند آماددگی و مهارت لازم برای کار در حرفه را بدست آورد. در این میان انتخاب رشته دندانپزشکی باید با دقت و آگاهی بیشتری صورت گیرد چرا که مطالعات گذشته نشان داده اند که تغییر حرفه برای دندانپزشکان به ندرت امکان پذیر است. لذا این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر انتخاب رشته میان دانشجویان سال اول دندانپزشکی، همچنین مطالعه تاثیر جنسیت بر انگیزه های دانشجویان انجام پذیرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی (descriptive) و از لحاظ زمانی از دسته مطالعات مقطعی (cross - sectional) می باشد.92 نفر از دانشجویان سال اول دندانپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی در سال 1381 در این مطالعه شرکت داشتند. پرسشنامه ای شامل اطلاعات فردی و همچنین رتبه بندی انگیزه ها در اختیار پاسخگویان قرار گرفت. در طراحی پرسشنامه 7 جنبه درآمد، موقعیت اجتماعی، داشتن مطب مستقل، به جامعه، امکان کار با دست، توصیه خانواده و ارتباط با مردم مد نظر قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون آماری من- ویتنی تحلیل شده، آزمون reliability انجام پذیرفت. (alpha coefficient=0.59)
    یافته ها
    یافته ها نشان داد 60% دانشجویان سال اول را دختران تشکیل می دهند. دستیابی به موقعیت اجتماعی و خدمت به جامعه مهمترین انگیزه های دانشجویان از انتخاب رشته دندانپزشکی می باشد، در حالیکه امکان کار با دست کمترین تاثیر را بر انتخاب دانشجویان داشته است. درآمد عاملی تعیین کننده در انتخاب دانشجویان نبوده است. همچنین مقایسه دانشجویان دو جنس نشان داد دانشجویان پسر به عامل درآمد هنگام انتخاب رشته اهمیت بیشتری می دهند و دانشجویان دختر به توصیه های والدین توجه بیشتری دارند.
    نتیجه گیری
    حرفه دندانپزشکی همچنان از موقعیت اجتماعی مطلوبی برخوردار است و دانشجویان بیشتر برای دستیابی به این موقعیت اجتماعی به حرفه دندانپزشکی روی می آورند. خدمت به جامعه نیز انگیزه ای قوی برای ورود به دندانپزشکی است. دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر در اکثریت قرار دارند. از آنجایی که دانشجویان پسر بیش از دانشجویان دختر به عامل درآمد توجه می کنند، با استفاده از این یافته می توان دانشجویان پسر را برای ورود به حرفه دندانپزشکی تشویق نمود.
    کلیدواژگان: دانشجوی دندانپزشکی، انگیزه، انتخاب رشته
  • آسیه زمانی ناصر، مژده مهدیزاده، الهام غلامی فرد صفحه 605
    سابقه و هدف
    گاهی کلیشه های رادیوگرافی به دلایل مختلف مانند زمان تابش یا ظهور بیش از حد تیره می شوند، در این موارد توصیه می شود از مواد احیاکننده جهت کاهش دانسیته استفاده شود. هدف این پژوهش بررسی تاثیر محلول احیاکننده فوق نسبتی سولفات مس بر اعاده کیفیت تشخیصی فیلم های خارج دهانی تیره شده است تا معلوم شود آیا استفاده از محلول فوق نسبتی سولفات مس کیفیت تصاویر را که اتفاقی تیره شده اند به اندازه کافی افزایش می دهد، تا از انجام رادیوگرافی مجدد جلوگیری بعمل آید یا خیر؟
    مواد و روش ها
    شیوه پژوهش، تجربی و نمونه های مورد پژوهش شامل دو گروه 43 تایی فیلم تیره شده از کلیشه های رادیوگرافی پانورامیک، واترز، لترال اسکال و پوستریور- انتریور اسکال بود. برای تهیه دو نمونه مشابه، دو عدد فیلم در کاست قرار داده شد. در مورد فیلم های پانورامیک با نصف کردن آن دو فیلم مشابه بدست آمد. گروه آزمایش به مدت 2 الی 3 دقیقه در محلول سولفات مس قرار می گرفت، سپس در مرحله ظهور مجدد در محلول ظهور رقیق با زمان تقریبی 2 ثانیه و سپس در محلول ثبوت رقیق قرار می گرفت، در مرحله بعد پرسشنامه های تهیه شده به متخصصین رادیولوژی و جراحی ارائه شد و کیفیت تشخیصی هر نگاره از 1 تا 5 نمره داده شد. اطلاعات به دست آمده با آزمون ویل کاکسون مورد بررسی آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین نمره کیفیت تشخیصی لندمارکهای مورد نظر در کلیشه های پانورامیک گروه شاهد 2.5 و گروه نمونه 1.4، نگاره های لترال اسکال گروه شاهد 1.4 و گروه نمونه 2.9، نگاره های پوستریور- انتریور، گروه شاهد 1.9 و گروه نمونه 3.7، نگاره های واترز گروه شاهد 1.3 و گروه نمونه 2.8، محاسبه شد. همچنین بر طبق آزمون ویل کاکسون، تفاوت معنی داری بین گروه شاهد و نمونه وجود داشت(P<0.001).
    نتیجه گیری
    احیاکننده سولفات مس برای کاهش دانسیته و افزایش کیفیت تشخیصی نگاره های خارج دهانی تیره یک محلول مناسب است و کیفیت تشخیصی نگاره های تیره را به آنها باز می گرداند. همچنین با توجه به تحقیقات قبلی مشخص شد این محلول بر روی کلیشه های داخل دهانی نیز نتیجه مطلوبی را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: سولفات مس، مواد احیا کننده فیلم، فوق نسبتی
  • زهرا شیبانی صفحه 615
    سابقه و هدف
    حفظ سلامتی بافتهای باقیمانده از مهمترین اهداف درمانی در بیماران پروتز کامل می باشد و عوامل متعددی در آن دخالت دارند که سطح آگاهی و میزان رعایت بهداشت دهان و دندانهای مصنوعی بعنوان عواملی موثر در سلامتی بافتهای باقیمانده، پیشگیری از ضایعات بافتی ناشی از تحریکات پروتز و موفقیت درمان مطرح می باشند. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است بیانگر فقر بهداشت دهان و دندانهای مصنوعی در این گروه از بیماران در ایران می باشد که تعدادی از شکست های درمان پروتز را ناشی از عدم توجه بیماران به نقش اصلی و اساسی بهداشت دهان می دانند. هدف از این مطالعه بررسی میزان رعایت بهداشت دهان و دندانهای مصنوعی در تعدادی از بیماران بدون دندان می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی چند متغیره نحوه رعایت معیارهای بهداشت دهان و دندان های مصنوعی 93 بیمار مراجعه کننده به بخش پروتز متحرک دانشکده دندانپزشکی کرمان که بین 16 تا 84 سال سن داشتند مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های این تحقیق نشان دادند که این بیماران از سطح پائینی در رعایت بهداشت دهان و دندانهای مصنوعی برخوردار بوده و معاینه کلینیکی بهداشت دهان و دندانهای مصنوعی آنها، همچنین مشاهده پلاک میکروبی در سطوح مختلف دندانهای مصنوعی آنها نیز تایید کننده این نکته بود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که بیماران توجه لازم را به بهداشت دهان و پروتز خود ندارند و این امر سبب تشکیل پلاک میکروبی، جرم و رنگیزه در سطوح مختلف پروتز آنها می شود و روش های بکار گرفته شده توسط بیماران برای حذف پلاک میکروبی کارآیی لازم را ندارند.
    کلیدواژگان: بهداشت دهان، بهداشت پروتز، بیمار بی دندان
  • ابوالفضل صبوری، شاهین شهاب صفحه 624
    سابقه و هدف
    با توجه به نظریات متفاوتی که در رابطه با اثر ماده ضدعفونی کننده بر روی ثبات ابعادی مواد قالبگیری وجود دارد و همچنین افزایش بیماری های مسری و کشنده از قبیل هپاتیت B و ایدز در رشته دندانپزشکی این تحقیق با هدف بررسی اثر مواد ضدعفونی کننده هیپوکلریت سدیم 5.25 درصد با نسبت 10: 1 و گلوتارآلدئید 2% بر روی قالبگیری Speedex انجام شد.
    مواد و روش ها
    روش تحقیق نیمه تجربی و بر روی مدل آزمایشگاهی انجام شد. سه گروه انتخاب و برای هر گروه 10 قالب از مدل آزمایشگاهی تهیه گردید. گروه اول و دوم توسط آب شسته و بمدت 10 دقیقه در محلول ضدعفونی کننده هیپوکلریت سدیم و یا گلوتارآلدئید قرار گرفتند و بعد از 20 دقیقه قالب ها ریخته شدند. گروه سوم یا گروه شاهد تنها توسط آب شستشو داده شده و بعد از 30 دقیقه ریخته شدند. قالب ها توسط گچ Begostone ریخته و ابعاد کست های گچی توسط دستگاه Primo 7 اندازه گیری و میانگین آنها بدست آمد. سپس توسط آزمون آماری ANOVA میان تمامی گروه ها و توسط t-test میان هر دو گروه آزمون آماری انجام شد.
    یافته ها
    مقایسه دو گروه ماده ضدعفونی گلوتارآلدئید و هیپوکلریت سدیم با مدل اصلی و همچنین مقایسه آنها با یکدیگر بر روی شاخص ارتفاع و قطر و فاصله دای ها تاثیر آماری معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    ضدعفونی با هیپوکلریت سدیم 5.25 درصد با نسبت 10: 1 و گلوتارآلدئید 2 درصد به مدت 10 دقیقه بر روی دقت ابعادی ماده قالبگیری Speedex تاثیر معنی داری از نظر آماری ندارد.
    کلیدواژگان: مواد ضد عفونی، ثبات ابعادی، مواد قالبگیری
  • جمیله بیگم طاهری، فاطمه فلاح، زیبا ملکی، محمدعلی اوصیاء صفحه 633
    سابقه و هدف
    هالیتوزیس بوی نامطبوعی است که همراه هوای بازدم خارج می شود و بیش از 50 درصد افراد جامعه درگیر این مشکل هستند. نقش باکتری های بی هوازی در ایجاد این بوی بد شناخته شده است. از آنجائیکه باکتری های مسوول، همچنین فعل و انفعالاتی که باعث بوی بد دهان می شوند کاملا شناخته نشده اند، انجام تحقیقات در این زمینه ضروری است. هدف از انجام این مطالعه تعیین ارتباط میکروارگانیسمهای گرم منفی بی هوازی با بوی بد دهان می باشد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق تحلیلی که از نوع case control می باشد، تعداد 61 نفر شامل 34 نفر با بوی بد دهان و 27 نفر در گروه کنترل مراجعه کننده به بخش بیماری های دهان دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی بر اساس تست ارگانولپتیک بوسیله دو دندانپزشک مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت مطالعات میکروبیولوژی از سطح پشتی خلف زبان بوسیله یک سواب چوبی نمونه برداشته شده، سریعا به محیط تایوگلیکولات مایع منتقل شد. نمونه ها پس از انکوباسیون در دمای 37?C به مدت 48-24 ساعت در محیط های مک کانکی، بلاد آگار، شکلات آگار و نوترینت آگار کشت داده شدند. از تستهای لابراتواری مناسب مانند کاتالاز، مانیتول، ژلاتیناز، اکسیداز و Dnase جهت تشخیص افتراقی باکتری های کشت داده شده، استفاده شد. نتایج تحقیق با استفاده از آزمون های دقیق فیشر، chi square،T test وMann-Whitney u test ارزیابی شدند. همه تستها دو دامنه بودند و آلفا 0.05 در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    میکروارگانیسمهای گرم منفی بی هوازی مطلق در 24 نمونه گروه مورد (70.1%) و 11 نمونه گروه کنترل (40.7%) کشت داده شدند که این تفاوت معنی دار بود (OR=5.3 و P=0.036). 31 نمونه در گروه مورد (91.2%) و 24 نمونه در گروه کنترل (88.9%) از نظر انواع دیگر باکتری های گرم منفی بی هوازی مطلق و یا اختیاری دارای کشت مثبت بودند، (OR=3.3 و P=0.083). تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه مورد مطالعه از نظر کشت مثبت برای فوزوباکتریوم، باسیلهای فوزیفرم، پره وتلا، هموفیلوس، اسپیریلیوم و کینگلا بدست نیامد، اما در مورد باکتروئید (OR=3.3 و P=0.083) و نایسریا (OR=4.0 و P=0.084) تفاوت وجود داشت.
    نتیجه گیری
    نتایج تحقیق نشان داد که بین میکروارگانیسمهای گرم منفی بی هوازی مطلق با بوی بد دهان ارتباط وجود دارد.
    کلیدواژگان: میکرو ارگانیسم های گرم منفی بی هوازی، بوی بد دهان، سطح پشتی زبان
  • حمیدرضا عرب، مرضیه شاهی، مهرداد رادور صفحه 644
    سابقه و هدف
    گاهی بدنبال درمان ریشه و یا جراحی های پریودنتال به مواردی برخورد می شود که علی رغم انجام درمان صحیح و کامل با شکست مواجه می شویم که علت آن می تواند عوامل میکروبی، تغییرات پاسخ میزبان یا ترکیبی از این دو باشد. عوامل میکروبی نیاز به بررسی جداگانه ای دارند. این مقاله با هدف بررسی تغییرات پاسخ میزبان تنظیم شده است.
    نتیجه گیری
    عامل اصلی درگیری سیستم ایمنی ذاتی و اختصاصی در ضایعات مقاوم اندو میکروبها می باشند. در ضایعات مقاوم پریو، میکروبها نقش کمرنگ تری داشته و مهمترین و اصلی ترین عامل سیگار می باشد گو اینکه نقش استرس، micronutrient و هرپس ویروسها را نباید از نظر دور داشت.
    کلیدواژگان: پاسخ میزبان، پریودنتیت عود کننده، پریودنتیت پری آپیکال عود کننده
  • محمد فراهانی، مجید قاسمیان پور باوندی، شیرین شاه ناصری صفحه 652
    سابقه و هدف
    بررسی توزیع تنش در P.D.L دندانهای ماگزیلا بویژه دندان مولر اول و معرفی نقاط با تراکم بالای تنش در PDL (مناطق پرخطر) هنگام کاربرد هدگیر به منظور رعایت روش های مراقبتی ویژه و بررسی امکان وقوع صدمات احتمالی ضروری است. در این مطالعه به کمک روش محاسباتی، «آنالیز اجزا محدود» مقدار و نوع تنش توزیع شده در دندان مولر اول ماگزیلا، تحت تاثیر نیروهای خارج دهانی High pull Headgear مورد مطالعه قرار گرفته است. در واقع هدف از این مطالعه بررسی نحوه توزیع تنش در PDL دندان مولر اول در محیط ویژه ای که تمام دندانهای ماگزیلا بطور کامل Align و Level شده، بوسیله یک آرچ وایر full size یکپارچه شده اند، بدنبال کاربرد هدگیر High pull به کمک روش FEM می باشد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر به روش تجربی (Experimental) و با تکنیک «آنالیز اجزا محدود بر روی مدل رایانه ای شبیه سازی شده از جمجمه یک انسان جوان که دارای 17096 المان و node 23013 بود انجام پذیرفت. به منظور اعمال نیرو به دنتیشن ماگزیلاری، ابتدا به کمک یک آرچ وایر full size رکتانگولر (25×21) که بصورت passive داخل slot براکتهای 022 واقع شده بود مجموعه دنیتشن ماگزیلاری، بصورت یکپارچه در آورده شد و تحت راستای +30 درجه نیرویی به میزان 350 گرم وارد شد و در نهایت روند توزیع تنش در 4 ناحیه باکالی، مزیالی، پالاتالی، دیستالی و در مقاطع سرویکالی، میانی، اپیکالی PDL دندان مولر اول مورد مطالعه قرار گرفته و در پایان مقدار و نوع تنش توزیع شده در هر ناحیه بوسیله مقادیر ثبت شده در هر یک از تنش های اصلی سه گانه (1، 2، 3 princ) و با توجه به علامت جبری آنها مورد ارزیابی واقع گردید.
    یافته ها
    بیشترین مقادیر تنش توزیع شده در PDL ریشه های دندان مولر اول، در ناحیه باکالی ریشه مزیوباکال، بخش های باکالی، پالاتالی و دیستالی مقطع سرویکالی و ناحیه دیستالی مقطع میانی ریشه دیستوباکال و سطح دیستالی ریشه پالاتال مشاهده شد. در کل نحوه توزیع تنش در PDL ریشه های مولر ماهیتی اینتروزیتو داشت.
    نتیجه گیری
    هنگام استفاده از هدگیر High Pull گسترش نواحی پرتنش (نواحی خطر) کاهش و فقط به PDL بعضی از سطوح ریشه دندان مولر (بویژه ریشه دیستوباکالی) محدود شد.
    کلیدواژگان: توزیع تنش(Strain، Stress، (Stress distribution
  • مریم قاسمپور، معصومه مسلمی، محمود حاجی احمدی، مجید پولادی صفحه 663
    سابقه و هدف
    افتادن طبیعی دندانهای شیری و رویش دندان های دائمی مرحله ای قابل توجه برای والدین کودک و دندانپزشک می باشد. هدف از انجام این تحقیق، تعیین دامنه تغییرات و متوسط زمان رویش دندانهای دائمی در کودکان ترکمن و همچنین تعیین تربیت رویش این دندانها و بررسی رابطه رویش آنها با سن و جنس می باشد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق که از نوع تحلیلی و به روش Cross-sectional صورت گرفت، 1365 کودک ترکمن (681 پسر و 684 دختر) بصورت تصادفی از میان و دانش آموزان ترکمن 14-4 ساله شهر گنبد کاووس در سال 1381 انتخاب و معاینه شدند. در این بررسی از شیوه مشاهده (observing) و مصاحبه (interview) جهت تکمیل پرسشنامه استفاده گردید. همچنین در این مطالعه دندانی که هر قسمت از آن در حفره دهان دیده می شد، «رویش یافته» محسوب شد. داده ها بوسیله نرم افزار SPSS و توسط آزمون آماری t test تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    بر اساس میانه محاسبه شده برای هر دندان، نتایج زیر بدست آمد: اولین دندان رویش یافته، دندان سانترال و مولر اول فک پایین در دختران و آخرین دندان رویش یافته، مولر دوم فک بالا در پسران بود.
    ترتیب رویش در دختران 7 5 3 4 2 1 6 و در پسران 7 3 5 4 2 1 6 بود.
    7 5 4 3 2 61 7 5 3 4 2 61 اکثر دندانهای فک پایین زودتر از دندانهای فک بالا رویش می یافتند؛ در مورد دندان پره مولر اول هر دو سمت در پسران، رویش زودتر آنها در فک بالا (نسبت به فک پایین) از نظر آماری معنادار بود. همچنین، تنها در مورد دندانهای کانین فک بالا در دختران اختلاف معنی داری میان زمان رویش دندانها در دو نیمه چپ و راست فکین دیده شد. اکثر دندانهای دائمی در دختران زودتر از پسران رویش می یافتند؛ فقط در مورد سانترالهای هر دو سمت فک بالا، رویش زودتر آنها در پسران (نسبت به دختران) از نظر آماری معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    مقایسه نتایج حاصل و جداول استاندارد Lysell و Hurme نشان داد که رویش دندانهای دایمی در کودکان ترکمن در مقایسه با جداول دیرتر می باشد. همچنین در مقایسه با سایر تحقیقات مشخص شد در کودکان ترکمن میانه زمان رویش در تعدای از دندانها بیشتر و در تعدای از دندانهای دائمی کمتر از کودکان تهرانی و در تعدای از دندانهای دائمی برابر می باشد.
    کلیدواژگان: رویش، دندانهای دائمی، کودکان 14، 4 ساله، کودکان ترکمن
  • رسول مفید، زیبا ملکی، مریم رهسپار میعادی صفحه 675
    سابقه و هدف
    گرایش مصرف کنندگان ایرانی به استفاده از مسواکهای خارجی و تفاوت زیاد قیمت مسواکهای ایرانی و خارجی منجر به ارزبری بالایی می گردد. تاکنون تحقیق جامعی در زمینه بررسی کیفیت مسواکهای ایرانی صورت نگرفته است. هدف از انجام این تحقیق، تعیین خصوصیات ماکروسکوپی مسواکها و میزان مطابقت آنها با استاندارد موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و میزان رضایت مصرف کنندگان و همچنین بررسی میزان روند بودن انتهای بریستلها قبل از مصرف و میزان تغییرات آنها پس از یک، دو و سه ماه مصرف بود.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش تجربی و با استفاده از تکنیک مشاهده، مصاحبه و فرم اطلاعاتی انجام پذیرفت. تحقیق بر روی 240 نمونه مسواک استفاده شده توسط دانش آموزان 14-12 ساله مدرسه راهنمایی دخترانه شهید بهشتی تهران که شرایط خاصی را برای ورود به مطالعه دارا بودند انجام شد. مسواکها شامل ده نوع مسواک الفلیج، جاردا، جردن، لاله، مینا، موژان، Oral-B، GUM،Dr.Best وCrest بودند. نمونه ها بصورت تصادفی در 10 گروه 24 تایی تقسیم و پس از یک، دو و سه ماه استفاده از مسواکهای داده شده، مسواکهای داده شده، مسواکها جمع آوری و داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    تحقیق نشان داد که همه مسواکها بجز لاله و مینا و Oral-B در محدوده استاندارد بودند. مسواکهای لاله و مینا تنها در مورد متغیر کناره عرضی بدون بریستل و مسواک Oral-B تنها در مورد سایز سر مسواک خارج از محدوده استاندارد قرار داشتند. از نظر میزان روند بودن انتهای بریستلها قبل از مصرف و میزان تغییرات آنها پس از مصرف تفاوت معنی داری بین مسواکها و پس از یک، دو و سه ماه مصرف وجود داشت (P<0.001). در بررسی جداگانه تغییرات در دو جهت روند شدن و سائیده شدن، مسواک Oral-B بیشترین (91%) و مسواک جردن کمترین (15%) میزان روند شدن را دارا بودند.
    نتیجه گیری
    میزان رضایت مندی و همچنین میزان روند شدن انتهای بریستلها پس از مصرف در مسواکهای خارجی نسبت به مسواکهای ایرانی بیشتر بود.
    کلیدواژگان: مسوالک، خصوصیات ماکروسکوپی، رضایت مندی، ایرانی و خارجی
  • حسن مهاجرانی، زهرا زاده صفار صفحه 685
    سابقه و هدف
    با توجه به استعداد بیشتر ناحیه یک سوم تحتانی صورت (مندیبل) برای شکستگی این تحقیق با هدف بررسی شیوع شکستگهای مندیبل در میان بیماران بستری در بیمارستان آیت الله طالقانی تهران در فاصله های 1377 تا 1381 صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    مطالعه به روش گذشته نگر انجام گرفت. جامعه مورد بررسی بیمارانی بودند که در فاصله سالهای 1377 تا 1381 جهت درمان شکستگی فک پایین به بیمارستان طالقانی مراجعه کرده بودند. اطلاعات بدست آمده از پرونده بیماران و رادیوگرافی های آنها در پرسشنامه ثبت شده، نتایج با استفاده از روش های آماری توصیفی ارایه شدند. اطلاعات پرسشنامه شامل سن، جنس، روش درمان، محل آناتومیک شکستگی و شایعترین عارضه در آخرین تاریخ ویزیت بیماران بود.
    یافته ها
    از نظر سنی بیماران بین 3 تا 83 سال بودند که شایعترین دهه سنی 30-20 سال بود. از 427 نفر دارای 700 شکستگی، 364 نفر را مردان و 63 نفر را زنان تشکیل می دادند. شایعترین محل شکستگی کندیل بود. از میان شکستگی ها بیش از 45 درصد آنها ناشی از تصادف با وسایل نقلیه موتوری بود. بیشتر بیماران (71.1 درصد) به روش بسته درمان شده بودند.
    نتیجه گیری
    پیشنهاد می شود که قوانین رانندگی بیشتر رعایت شود و رانندگان به استفاده از وسایل ایمنی حین رانندگی ملزم شوند.
    کلیدواژگان: شکستگی، مندیبل، تروما
  • مینو مهشید، نوشین ورجاوند ناصری، شروان شعاعی صفحه 690
    سابقه و هدف
    با توجه به کاربرد وسیع آکریل دورالی (Duralay)، در تهیه الگوی مستقیم از داخل کانال و نظر به مبهم بودن تاثیر همزمان گذشت زمان، ماده ضدعفونی و محیط نگهداری بر ابعاد الگوی آکریلی دورالی این تحقیق با هدف بررسی تاثیر ماده ضدعفونی کننده و محیطهای نگهداری شامل محیط آب محیط خشک بر ثبات ابعادی الگوهای post & core ساخته شده از آکریل Duralay در فواصل زمانی متوالی در بخش تخصصی پروتز دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این تحقیق بصورت نیمه تجربی و آزمایشگاهی انجام گرفت. برای جمع آوری داده ها از تکنیک مشاهده و تکمیل فرم اطلاعاتی استفاده شد. نمونه های مورد آزمایش شامل 36 الگوی آکریلی دورالی بودند که به روش سیمولیشن ساخته شدند. ابتدا هر دوازده نمونه در یکی از سه گروه گلوترآلدئید، هیپوکلریت سدیم و شاهد قرار گرفتند. سپس هر گروه دوازده تایی به دو گروه 6 تایی در محیطهای خشک و مرطوب تقسیم شدند و در فواصل زمانی 0، 1، 3، 6، 9 و 24 ساعت، طول پست، قطر کورونالی پست و قطر اپیکالی پست به کمک کولیس دیجیتال در حد 0.01 میلیمتر اندازه گیری شدند. جهت آنالیزهای درون گروهی از آزمون های sphericity و در صورت لزوم Greenhouse - Geisser و برای آنالیزهای بین گروهی از آزمونPost Hoc HSD Tukey)) استفاده شد.
    یافته ها
    تحقیق نشان داد تنها قطر کورونالی و اپیکالی پست تحت تاثیر بینابینی سه عامل گذشت زمان، ماده ضدعفونی و محیط نگهداری به طور معنی دار تغییر می کند (P<0.005). گذشت زمان تنها بر قطر کورونالی پست تاثیر معنی دار دارد (P<0.005). همچنین در این مطالعه تفاوت معنی داری تاثیر محیط نگهداری خشک و مرطوب بر ابعاد الگوی آکریلی دورالی مشاهده نگردید. در مورد مواد ضدعفونی کننده، گلوتارآلدئید باعث انقباض و هیپوکلریت سدیم باعث انبساط آکریل می شود که مکانیسم این پدیده مشخص نیست.
    نتیجه گیری
    در کل می توان گفت تغییرات خطی آکریل دورالی در فواصل زمانی از الگوی ثابتی پیروی نمی کند. لذا نمی توان ساعت خاصی را به عنوان بهترین زمان برای مرحله ریختگی الگوی آکریلی معرفی کرد. با توجه به تعدد متغیرهای مستقل مورد بررسی در این تحقیق، توصیه می شود به منظور نزدیک شدن به واقعیت های کلینیکی و دستیابی به شواهد بهتر با افزایش تعداد نمونه ها و عملگرها، تاثیر این متغیرهای مستقل (گذشت زمان، ماده ضدعفونی کننده و محیطهای نگهداری) تا پایان مراحل ریختگی و سمان کردن دنبال شده، ویژگی های پراهمیت کلینیکی مانند انطباق و گیر مورد ارزیابی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: Post & Cire، Duralay، زمان، ماده ضد عفونی، محیط نگهدارنده، ثبات ابعادی
  • هما نوراللهیان، ایرج نیکروان صفحه 704
    سابقه و هدف
    در برنامه کنترل پلاک به روش مکانیکی، مسواک نقش اساسی دارد و ساختمان آن با قابلیت در برداشت پلاک دندانی رابطه انکار ناپذیری دارد. این مطالعه با هدف مقایسه اثر دو نوع مسواک Oral-B و شیک در کاهش پلاک دندانی انجام پذیرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه بصورت Cross Over و یک سوکور (Single blind) انجام شد افراد نمونه 40 کودک 8 تا 10 ساله بودند که از آنها خواسته شد 24 ساعت قبل از مراجعه از هیچ روشی برای کنترل پلاک استفاده ننمایند. در جلسه اول مراجعه، شاخص پلاک (PI) با استفاده از شاخص Shick-Ash ثبت شد، سپس توسط مجری طرح با یکی از دو نوع مسواک به روش Scrub به تعداد 20 بار در هر ربع فک دندانها مسواک زده شده، بعد از آن مجددا مقدار PI تعیین شد. بیماران بمدت یک هفته مرخص شدند و از آنها خواسته شد که در طول این مدت از وسیله تمیز کننده دهان و دندان معمول خود استفاده کنند. با رعایت عدم استفاده از مسواک در مدت 24 ساعت قبل از جلسه دوم، اعمال انجام شده در جلسه اول در جلسه دوم ملاقات با مسواک نوع دیگر تکرار شد. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از آزمون آماری Paired-T-test استفاده شد.
    یافته ها
    کاهش میزان PI توسط هر دو نوع مسواک معنی دار بود (مسواک شیک P=0.0005 و مسواک Oral-B، P=0.0006). در مقایسه دو نوع مسواک، تفاوت معنی داری در میزان کاهش شاخص پلاک (PI) مشاهده نشد (P=0.075).
    نتیجه گیری
    در کاهش میزان پلاک، هر دو مسواک Oral-B و شیک موثر بوده لذا تحقیقات بیشتر در زمینه خصوصیات دیگر این مسواکها پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: شاخص Shick، Ash، شاخص پلاک، مسواک
  • الهه وحید دستجردی، فرزاد پورصفر صفحه 712
    سابقه و هدف
    با توجه به افزایش تقاضا برای درمان های ارتودنسی در سالیان اخیر استفاده از دستگاه های فانکشنال گسترش فراوانی یافته است. از طرف دیگر بیشتر مطالعات موجود در مورد تغییرات متغیرهای اسکلتال و دنتال متعاقب استفاده از دستگاه های فانکشنال به بحث و بررسی پرداخته اند و تحقیقات کمتری درباره تغییرات متغیرهای بافت نرم صورت گرفته است، لذا با توجه به اهمیت موضوع، این تحقیق با هدف بررسی تغییرات متغیرهای بافت نرم به دنبال استفاده از دستگاه فانکشنال Twin Block صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به صورت نیمه تجربی (Quazi Experimental) بر روی 13 بیمار شامل 7 دختر و 6 پسر با دامنه سنی 7 سال و 7 ماه تا 12 سال و 6 ماه صورت گرفت. کلیه بیماران دارای مال اکلوژن CI II Div. 1، ایرانی مسلمان، ساکن شهر تهران و عدم سابقه درمان ارتودنسی و Extraction دندانی بودند. پس از انتخاب نمونه ها، رکوردهای مورد نیاز در دو مرحله قبل و بعد از درمان با Twin Block تهیه شد. نتایج سفالومتریک قبل و بعد از درمان در پرسشنامه درج و سپس وارد رایانه گردید. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون t زوجی صورت گرفت. لازم به ذکر است طول مدت درمان بین 7 تا 17 ماه بوده است.
    یافته ها
    یافته های تحقیق نشان داد که در اثر درمان با دستگاه Twin Block، متغیرهای nasolabial، nasofacial،lower lip to E line و upper lip length کاهش غیرمعنی دار آماری یافته و متغیرهای facial convexity، H angle،upper lip prominance، upper lip thickness،upper lip to E line کاهش معنی دار آماری و همچنین متغیرهای mentocervical، upper lip thickness، lower lip prominance و soft tissue lower face height افزایش غیرمعنی دار آماری و در نهایت متغیرهای nasomental، mentolabial،soft tissue upper face height وlower lip length افزایش معنی دار آماری پیدا کردند.
    نتیجه گیری
    در نتیجه درمان با Twin Block، بافت نرم چانه رو به قدام حرکت می نماید و در نتیجه از تحدب پروفایل صورت کاسته می شود. همچنین ارتفاع نیمه فوقانی و نیمه تحتانی بافت نرم صورت افزایش یافته و نسبت بین آنها نیز به میزان نرمال نزدیکتر می شود. در ضمن این که ضخامت لب بالا افزایش و ضخامت لب پایین کاهش می یابد. طول لب بالا تقریبا ثابت، اما طول لب پائین افزایش می یابد و فاصله بین حاشیه لب بالا و لب پایین تا E - Line به میزان نرمال نزدیکتر می شود و در نهایت labiomental fold نیز بازتر می گردد.
    کلیدواژگان: Twin Block، بافت نرم، فانکشنال، متغیر زاویه ای، متغیر خطی
|
  • Dr. Ladan Eslamian, Dr. Hannane Ghadirian, Dr. Massoud Seifi Page 547
    Purpose
    To evaluate the prevalence of tooth- size discrepancies among orthodontic patients with sagittal malocclusions by performing Bolton analysis. Methods & Materials: Two hundred pairs of study models of skeletal Cl I, II, III and crowding were selected. All permanent teeth were present except second and third molars, without any attrition, caries or restorations on their interproximal surfaces. The greatest mesiodistal diameter was measured to the nearest 0.01 mm by means of digimatic calipers. The Bolton’s anterior and overall ratios were perfomed on these models to find tooth-size discrepancies. The mean, SD, range, CV and SE were assessed. The four groups were compared by variance analysis. The amount of obtained ratios were compared with Bolton’s ratios by T - test, and the difference over 2SD was considered significant.
    Results
    The tooth size discrepancy was more prevalent in crowding group (%14) regarding the overall ratio, and more in cl III group (%28) regarding anterior ratio.The means of Anterior and Overall ratios in the present study(78.21±2.69,92.01±2.45) were larger than Bolton’s measurements (77.2±1.65, 91.3±1.91) (P<0.0001). Even though the means of the tooth size ratios of the current study were significanthy different from Bolton’s results, the amount of differences were not more than 1.5 mm, hence we can apply the Bolton’s ratios for Iranian people. When the Bolton’s results were applied to our study, for the Anterior ratio 23% and for the Overall ratio 9% of patients fell outside of 2SD and tooth-size discrepancies.
    Conclusion
    Regarding tooth- size discrepancies specially in crowding and crossbite cases, which are not detectable by inspection alone, it is suggested that Bolton’s tooth size analysis be performed before starting the orthodontic treatment.
  • R. Roya Aminian, Dr. Golrokh Saeedi Page 557
    Purpose
    Adhesion to dentin is the major problem in using tooth color composite resins. The way proposed is the use of hydrophile resins, of which, HEMA is the most important one. Because of the importance of the subject, this study was conducted to evaluate the effect of HEMA on shear bond strength of enamel bonding agent to dentin after 1 year water storage. Methods & Materials: This invitro study carried out experimentally on 36 extracted premolar teeth. The teeth randomly assigned to 4 groups, each group containing 6 samples. In group 1, the solution of %35 HEMA and Acetone and in group 2, the solution of %35 HEMA and Water was used. Multipurpose Scotchbond primer was used in group 4. In group 1 and 2, enamel bonding and in group 4 the adhesive was used. In group 3, teeth were dried and enamel bonded after etching. Composite cylinders were bonded on the areas with the same dimensions. The prepared samples were thermocycled 1000 times at 55°C and 5°C after keeping in distilled water for 1 year. Shear bond strength of the samples were tested by Instron machine.
    Results
    Results showed that the "HEMA and Acetone" group had the highest strength (25.12±3.52), and then, "Scotchbond" group (23.55±1.6). "HEMA and Water" group (14.31±5.6) and "enamel bonding" group (4.25±2.61) had the next ranks respectively. Analysis of variance test showed that the overall difference between them was statistically significant (P<0.0001). Difference in strength of HEMA and Scotchbond was not significant but was significantly different from other groups.
    Conclusion
    Shear bond strength of "HEMA and Acetone" and "HEMA and Scotchbond" became acceptable after thermocycling and storage in distilled water for one year but not in enamel bonding group.
  • Dr. Ghassem Ansari, Dr. Mitra Tabari, Dr. Bahram Kazemi Page 567
    Purpose
    Dental abscess is considered as one of the most common complications of untreated caries in children. Microorganisms are known as major causes for the pulp and periradicular pathosis. Black – pigmented, gram – negative anaerobes, belonging to species of porphyromonas and prevotella (bacteroides) play an important role in causing clinical signs and symptoms related to pulp and periradicular disease. The aim of this investigation was to assess the presence of two main pathogenic microorganisms named porphyromonas gingivalis and prevotella melaninogenica in abscessed primary teeth. Methods & Materials: Forty children aged 4-10 years were selected with no systemic disease and no antibiotic consumption during the last two weeks of sampling. Selected teeth were presenting swelling and pain at observation stage as signs of acute abscess. The diagnostic technique of porphyromonas gingivalis and prevotella melaningenica was the use of DNA formulation reading by means of PCR technique.
    Results
    Results showed that of the 40 samples, 35(%87.5) were positive for porphyromonas gingivalis, 34(%85) were positive for prevotella melaninogenica. However, it seems that more work is required for more precise antibiotic therapy of dental abscess in children.
    Conclusion
    The presence of two well known species of microorganisms in periapical abscess of primary teeth was confirmed.
  • Dr. Zahra Jaberi Ansari, Dr. Mahdi Abed Kahnamuei, Dr. Maryam Moezzy Zadeh Page 574
    Purpose
    Carbon fiber posts are widely used in dentistry. The most problem is their low bond strength with composite resin utilized as core. The aim of this study was to evaluate the effect of different surface treatments on the tensile bond strength of composite resin core to carbon fiber posts. Methods & Materials: Thirty six posts free of defects, were selected and randomly divided into 4 groups and treated as follows: Group1: No treatment (control). Group2: Surface treatment with Single Bond Group3: Surface treatment with Sandblast + Single Bond Group4: Surface treatment with Sandblast + Silane + Single Bond. A cylindrical composite resin core (5×5×5 mm) was built around each post using Z100. Post-core assemblies were tested for tensile failure by Instron testing machine at a cross-head speed of 10 mm/min. The bond strength was assessed by Newton (N).
    Results
    The tensile bond strength were respectively, Group 1: 262.33± 23.37N, Group 2: 522.77± 37.33N, Group 3: 613.50± 39.93N, Group 4: 641.00± 43.35N. ANOVA and Scheffe test showed that group 1was the least retentive group of all (p<0.05), and group 3 and group 4 were significantly more retentive than group 2 (p<0.05).There was no significant difference between group 3 and group 4.
    Conclusion
    The surface treatment of carbon fiber posts significantly improved their retention to composite resin.
  • Dr. Mohammad Jafarian, Dr. Ali Asghar Roohi Page 581
    Purpose
    To assess the gonial angle changes using BSSRO tecnique for mandibular set back. Methods & Materials: Lateral cephalograms of 30 patients, 11 male &19 female ranging from 18 to 38 years old who under went BSSRO to treat mandibular prognathism were traced. They were compared before operation, during intermaxillary fixation (IMF) and three months after operation by T – test. The fixation technique was wire osteosynthesis (superior border) - in 24 cases and position screw rigid fixation (2 screws) in 6 cases.
    Results
    Mandibular gonial angle decreased in all patients with a mean of 70 (SD=4.2). This reduction was 10.30 (SD=5.3) in rigid fixation group and 5.20 (SD=3.5) in nonrigid group. In severe set backs (more than 10 mm) the mean of reduction of gonial angle was 5.40 (SD=3.8).
    Conclusion
    In set back osteotomies using BSSRO technique there is a decrease in gonial angle but no significant relation exists between the amount of set back and gonial angle changes.
  • Dr. Abbas Khodayari Namin, Dr. Mohammad Moshref, Dr. Behnam Eslami, Dr. Atefe Mashhadi Mighani Page 590
    Purpose
    This report presents an extremely rare tumor and provides information to deal with such tumors intraosseous mucoepidermoid carcinoma. It's pathogenesis is still unknown and is rare in children. The conservative surgical procedures result to metastasis. Case Report: An 11 year old girl was referred for a nonpainful swelling in maxillary region. Central mucoepidermoid carcinoma was diagnosed by clinical and paraclinical examinations. The lining of maxillary sinus was considered to be the source of the tumor. Hemimaxillectomy and adjuvant radiotherapy was performed as treatment option and patient was reported to be in good health.
    Conclusion
    Early diagnosis and radical resection with adjuvant radiotherapy offered the best chance for eradication of this tumor and that essential to prevent local recurrence and late distant methastasis.
  • Dr. Vahid Ravaghi, Dr. Alireza Sadr, Dr. Nahid Borzabadi Farahani Page 597
    Purpose
    Career choice is one of the most important decision making in whole life. Lots of money, time should be spent in order to gain necessary competency to do the job. Choosing dental job should be accomplished with more precise considerations, because prior studies pointed that there is a little chance of changing job for dentists. This study was carried out to assess first year dental student's motivation to enter dental profession. In addition, motivation factors of male and female student were compared. Methods & Materials: The study population comprised 92 first – year dental students of Tehran and Shahid Beheshti University. A questionnaire which included information on students demography and motive rankings was administered. Seven dimensions were covered in the questionnaire including income, social status, independency, service to people, manual working with hands, parents advice and relation with people. The results were analysed using Mann – Whitney U test.
    Results
    The data showed that over 60 percent of first – year dental students were females. Most important motives for choosing dentistry were social status and service to people whereas manual working was a less important motive. Statistically significant differences were revealed in two areas of career choice motivation between male and female dental students. Male students were more likely to be motivated by income. By contrast female students were more likely to be influenced by their parent's advice.
    Conclusion
    Having a good status in the society, students are choosing dentistry to gain social status, service to people is yet a strong motive. Female dental students are in the majority. Male students rate income more highly than the females. Male students could be encourages by this point to enter dental profession.
  • Dr. Asiye Zamani Naser, Dr. Mojde Mehdizadeh, Dr. Elham Gholami Fard Page 605
    Purpose
    Because of over exposure or over development, occasionally radiographs will be darkened. For lightening and better diagnostic quality of radiographs, bleaching agents are used. One of the super proportional reducers is used in this research. The objective of this investigation was to determine the effect of reducing agent on diagnostic quality of extra oral darked radiograph. Methods & Materials: In this experiment, a human skull was used for radiographic examination. Two extraoral films were put in one casselle as double film. After exposure the two films were processed. One of the radiographs was used as control and the other film undergone bleaching procedure get light. The bleaching time was recorded, then films were washed in water. They were put in diluted developing solution (1/20 diluted). The suitable color was selected by examiner. The time was recorded. Radiographs were washed in water, then they were put in diluted fixing solution(1/20 diluted). They were washed and dried, and ready to interpret. 43 double film were used in this experiment. Radiologists and surgeon to evaluate diagnostic quality of definitive landmarks in sample and control films. They should give a grade from 1 to 5 for each chosen landmark on sample and control Radiographs. Grade 1 for the worst diagnostic quality. Grade 5 for the best diagnostic quality. The data were statistically studied to determine if there is a significant difference between the diagnostic quality of the control and sample film.
    Results
    According to wilcoxon test, there is meaningful different between the diagnostic quality of the controls and sample films.
    Conclusion
    To improve diagnostic quality of extraoral darked radiographs we can use a super proportional reducing agent such as copper surface solution. This solution not only cause the reduction of density of darked radiographs but also it cause improvement of its diagnostic quality. The concentration of solution used for extraoral Radiograph is different from one that we use for intra oral radiograph.
  • Dr. Zahra Sheibani Page 615
    Purpose
    Maintaining the health of oral tissues is the most important purpose of treating edentulous patients. Patient knowledge regarding to oral hygiene and the quality of oral and denture hygiene are the important factors which affect the health of remaining tissues, prevention of lesions caused by prosthesis irritation and treatment success. Previous studies in Iran showed poor oral and prosthesis hygiene of the patients. The aim of this study is to evaluate the oral and prosthesis hygiene among edentulous patients, attending Kerman dental school. Methods & Materials: Ninety three edentulous patients (between 16–84 years old) were evaluated in descriptive study according to criteria of oral and prosthesis hygiene.
    Results
    This study showed that the oral and prosthesis hygiene among these patients were low. Observation of the dental plaque on different surfaces of their prosthesis revealed this point.
    Conclusion
    The patients did not abrasive their mouth and prosthesis hygiene which caused plaque, calculus and stain accumulation on different surfaces of their prosthesis and the methods they used for plaque removal were not efficient.
  • Dr. Abolfazl Sabouri, Dr. Shahin Shahab Page 624
    Purpose
    The purpose of this invitro study was to investigate the effect of disinfectants on dimensional changes of Speedex impression material. Methods & Materials: Thirty impressions were taken by Speedex impression material from laboratory stainless steel model. 20 impressions were disinfected, 10 using %5.25 sodium hypochlorite and using 2% Acid glutaraldehyde for 10 minutes. And 10 impressions served as non-disinfected as control group. Impressions were then rinsed under the cold water and stored in room temperature for 20 minutes in disinfected group and 30 minutes in nondisinfected group. Casts were made using type IV gypsum. The height and diameters of dies and the distance between the dies were measured in the three groups. Statistical analysis of the data was done using ANOVA and t- test.
    Results
    The height of the die in the sodium hypochlorite group increased and in the glutaraldehyde group decreased vs control group. The diameter of the die in both sodium chlorite and glutaradehyde group had some increase vs control group. The distance between the dies decreased in both groups vs control group. The differences were not significant.
    Conclusion
    There was no significant difference in dimensional changes between disinfected and non-desinfected.
  • Dr. Jamile Beygom Taheri, Dr. Fateme Fallah, Dr. Ziba Maleki, Dr. Mohammad Ali Oosia Page 633
    Purpose
    To assess the association of halitosis and gram-negative anaerobic bacteria in oral cavity. Method & Materials: The study was analytical and case control in which thirty-four patients with halitosis and 27 normal controls, referred to Department of Oral Medicine in Shahid Beheshti Dental School, have been visited by two dentists and studied microbiologically. Samples for micribiological studies were taken from the base of the tongue by a wooden instrument and immediately transported to liquid thioglycollate medium. The samples were cultured in nutrient culture medium, blood agar, MacConkey agar and chocolate agar after incubation at 37°C for 24 hours in anaerobic jar. Appropriate laboratory tests, such as catalase, coagulase, manitol, gellatinase, oxidase and DNase, were used to make differential diagnosis of cultured bacteria. The results were analyzed, using chi square test, Fisher’s exact test, T test and Mann-Whitney U test. All tests were 2-tailed with alpha set at 0.05.
    Results
    Obligate anaerobic bacteria were cultured in 24 of the cases (%70.1) and 11 of the controls (%40.7). This difference was significant (p=0.036, OR=3.5). Thirty-one cases (%91.2) and 24 controls (%88.9) were cultured-positive for either facultative or obligate anaerobic bacteria (p=ns, OR=1.3). There was no statistically significant difference between the two groups according to cultured-positive individuals for fusobacterium, fusiform bacillus, prevotella, veillonella, haemophilus, spirillum and kingella, but tendency to difference for bacteroides (p=0.083, OR=3.3) and Niesseria (p=0.084, OR=0.4).
    Conclusion
    There is an association between halitosis with obligate anaerobic bacteria.
  • Dr. Hamidreza Arab, Dr. Marziye Shahi, Dr. Mehrdad Radvar Page 644
    Purpose
    Treatment resistance cases in both endodontal and periodontal diseases are sometimes encountered in spite of a good treatment. These cases may be caused by microbial agents and / or inefficient host responses. The microbial factors need further investigation and host response in discussed in this section. Methods & Materials: Thirty two articles and two text were reviewed for this discussion.
    Conclusion
    The main cause of innate and specific immune system involvement in refractory periapical periodontitis are microbial factors, where as in refractory periodontitis the bacterial factor is less prominent and cigarette smoking is considered the main factor with emotional stressors micronutient deficiency and herpesviruses being contributing factors.
  • Dr. Mohammad Farahani *, Dr. Majid Ghasemianpour Bavandi, Shirin Shahnaseri Page 652
    Purpose
    Application of heavy forces to maxillary dentition during treatment with headgear, induces high concentration of stresses in periodontal tissue. Quantification of this stress is of great concern in orthodontics. This study was designed to investigate the quantity and quality of stress response in the PDL of maxillary first molar which was subjected to high pull headgear traction using Finite Element method. Methods and Material: In an experimental study, a three-dimensional finite element model of maxillary dentition, consisting of 17096 elements and 23013 nodes, was developed based on a young human skull. The forces were applied to the maxillary first molar in the stabilized Arch by means of a rectangular full size arch wire in (022) slot bracket. Mechanical properties of this model were based on previous studies. A 350 gram force was used for high pull headgear to affect the dentition (+30 degree) and stress distribution was investigated in buccal, palatal, mesial and distal side and in cervical, middle, apical sections of the PDL. The quantity of stresses were expressed as principal stresses (1,2,3), while the negative and positive signs indicated compressive and tensile stresses.
    Results
    The buccal surface of PDL of mesiobuccal root and the buccal, palatal and distal surface in cervical region of PDL of distobuccal root and the distal surface of the PDL of palatal root had received a great deal of stresses, in addition, the over all stress distribution in roots of molar had intrusive nature.
    Conclusion
    The extension of high stress concentration areas observed after using high pull headgear is limited to some root surfaces specially the distobuccal root.
  • Dr. Maryam Ghasempoor, Dr. Masoume Moslemi, Dr. Mahmood Hadji Ahmadi, Dr. Majid Pooladi Page 663
    Purpose
    Exfoliation of deciduous teeth and eruption of permanent teeth are an important stage for child’s parent and dentist. The purposes of this study are: 1) to determine the mean and range of the times and sequence of eruption of permanent teeth in Turkman children, 2) to determine the relationship between eruption of permanent teeth with age and gender. Method & Materials: In this analytical and cross-sectional study, 1365 (681 boys and 684 girls) 4-14 years old Turkman children from schools of Gonbad Kavoos City were selected randomly and examined. If a tooth was observed in oral cavity, it meant eruption. The time and sequence of eruption was recorded in a questionnaire. The data were analyzed by SPSS software and t test analysis.
    Results
    The first erupted-teeth were lower central incisors and first molars in girls and last erupted-teeth were upper second molars in boys. The sequence of eruption in girls was 6 1 2 4 3 5 7 61 2 3 4 5 7 and 6 1 2 4 5 3 7 61 2 4 3 5 7 in boys. Most of the lower permanent teeth erupted earlier than upper teeth only for the first premolars in boys, earlier eruption in upper jaw (than lower jaw) was statistically significant. Only for upper canines in girls, difference between mean eruption times in two sides of jaws was statistically significant. Most of the permanent teeth erupted earlier in girls than boys only for upper central incisors, earlier eruption in boys (than girls) was statistically significant.
    Conclusion
    Permanent teeth in Turkman children erupt later than Lysell’s and Hurme’s standard tables. In Turkman children the median of eruption time in some teeth is more and in some teeth is less than Tehranian children and in some teeth is equal. Keywords:
  • Dr. Rasool Mofid, Dr. Ziba Maleki, Dr. Maryam Rahsepar Miadi Page 675
    Purpose
    The increasing use of foreign toothbrushes along with their higher prices in comparison with Iranian toothbrushes has made us to perform this study in order to evaluate macroscopic characteristics of ten types of toothbrushes Laleh, Mina, Jarda, Jourdan, AlFalij, Dr.Best, Oral-B, Butler and Crest before and after 1, 2 and 3 months using. Methods & Material: This experimental study was carried out on 240 students (12 years old girls), of Shahid Beheshti school with observation and questionnaire as its technique. The students were divided to 10 groups according to 10 kinds of toothbrushes. They used the toothbrushes for 1, 2 and 3 months. Finally, the toothbrushes were gathered and their bristles were evaluated.
    Results
    Tests (Analysis of variance, Tukey and chi square) showed showed that all the toothbrushes except of Laleh, Mina and Oral-B were in the range of standard. Laleh and Mina toothbrushes just in the bristle-less edge and Oral-B in the size of toothbrush head were out of standard range. There was a significant difference between the end roundness of different toothbrushes and between the changes of bristles after 1, 2, 3 month application (P<0.001).
    Conclusion
    Satisfaction of using and end roundness among foreign toothbrushes was more than Iranian toothbrushes.
  • Dr. Hassan Mohajerani, Dr. Zahra Ebrahimzadeh Saffar Page 685
    Purpose
    The lower part of the face, especially mandible is more susceptible to fracture. This study was done to estimate the prevalence and the causes of mandibular fractures in the patients referred to Taleghani Hospital 1999-2003. Method and Materials: The patients with mandibular fracture referred to Taleghani Hospital were studied. The site of fracture, the kind of surgery done, the causes of fracture were recorded and inserted into SPSS software.
    Results
    Four hundred and twenty seven patients (364 male, 63 female), between 3 to 83 years old were referred for mandibular fracture. The peak of incidence occurred in the ages of 20-30. The condylar fracture was the most frequent in mandible. Of the fractures, more than %45 of the fractures were due to car and motor vehicle accidents. Most patients (%71.1) were treated by close reduction surgery.
    Conclusion
    To prevent the mandibular fractures it is recommended to obey the traffic rules and make the drivers to use safety devices during driving.
  • Dr. Minoo Mahshid, Dr. Nooshin Varjavand Naseri, Dr. Shervan Shoaei Page 690
    Purpose
    There is a wide clinical application of Duralay acrylic resin pattern for direct post and core fabrication. As the effect of time elapse, desinfection solution and preservation places is not studied together, this study was designed to evaluate the interaction of these variables on dimensions (length, coronal and apical diameters) of duralay acrylic resin patterns. Methods & Materias: In this in vitro and quasi experimental study 36 duralay patterns fabricated in simulation method were used. Then patterns were categorized in one of the 3 groups of glutaraldehyde, sodium hypochloride and control. Each group of 12 patterns was divided in the two groups of preservation places (wet and dry). Patterns were measured in time intervals of 0, 1, 3, 6, 9, 24 hours. The 3 dimensions of length and apical and coronal diameter were measured with digital micrometer with 10 microten accuracy.
    Results
    Statistical analysis demonstrated that coronal and apical diameters differ significantly by the effect of time elapse and disinfection solutions and preservation places (P<0.005). Coronal diameter demonstrated significant difference as the effect of time elapse. (P<0.005) Significant differences were not noted between wet or dry preservation places. Glutaraldehyde caused contraction and sodium hypochloride caused expansion of duralay patterns. The mechanism of this different effect was not understood.
    Conclusion
    It was observed that linear dimensional change of duralay acrylic patterns didn’t follow a linear correlation formula for prediction of duralay changes and the best time for casting. Different effects of desinfection solution on casting and cementation stages must be evaluated to achieve better evidence and clinical relevance.
  • Dr. Homa Noorollahian, Dr. Iraj Nikravan Page 704
    Purpose
    Toothbrushing is the most common method for removing dental plaque. The design of toothbrush influences the amount of plaque removal. The purpose of this study was to compare the two manual toothbrushes (Oral-B and chic) in their efficacy in removing plaque.
    Material and Method
    This experimental study was done cross over and single blind. Forty children 8 to 10 years old were selected and told to stop all oral hygiene procedures for 24 hours. In the first visit dental plaque was evaluated by means of Shick-Ash index before and after brushing with one of the test brushes. The brushing was done 20 times in every quadrant by one of the authors by scrub method. Children were instructed to use their routine method of oral hygiene and return to the clinic one-week later. The same plaque removal procedure and plaque index assessment was applied for the other toothbrush in the second appointment. Data were analysed using Paired -T-test.
    Results
    Statistical analysis showed significant differences in reducing PI for the two toothbrushes (chic, P=0/0005 and oral-B, P=0/0006). The results indicated no significant differences in reducing PI between the two toothbrushes (P=0/075).
    Conclusion
    Both toothbrushes (Oral-B and chic) were equally effective in reducing PI. It seems that correct brushing as equally important as kind of toothbrushes.
  • Dr. Elahe Vahid Dastjerdi, Dr. Farzad Poorsafar Page 712
    Purpose
    Together with the increase of orthodontic treatment needs the use of functional apparatus has been increased. Furthermore, different studies has been done on skeletal and dental changes after the use of these functional appliances, but few studies discussed soft tissue changes in the field. So, this study was carried out in order to evaluate soft tissue changes following the use of Twin Block functional appliance. Methods & Materials: This study was quazi experimental done on 13 patients (7 girls and 6 boys) with 7 years and 7 months to 12 years and 6 months of age. All patients were Cl II Div.1 malocclusion, Iranian, Muslim, resident of Tehran and with no previous orthodontic treatment and tooth extraction. The period of treatment with the apparatus varied between 7 to 17 months. The studied angular variables were nasolabial, nasofacial, facial convexity, H angle, mentocervical, nasomental and mentolabial. The liner variables were lower and upper lip to E – line, upper and lower lip thickness, prominence and length, upper and lower face height. All variables were compared before and after the use of Twin Block and recorded in a questionnaire and were analyzed by T - test.
    Results
    The study showed that nasolabial, nasofacial, Lower lip to E line and Upper lip length decreased slightly with the use of apparatus, while facial convexity, H angle, upper lip prominence, upper lip thickness and upper lip to E line decreased significantly. As well as, mentocervical, upper lip thickness, lower lip prominence and soft tissue lower face height increased slightly and nasomental, mentolabial, soft tissue upper face height and lower lip length increased significantly.
    Conclusion
    Following the treatment with Twin Block, the lower face soft tissue moved anteriorly leading to decrease in profile convexity. The upper and lower face soft tissue height increases and their ratio improved. The upper and lower lip thickness reduced, but upper lip length did not change and lower lip length increased after the treatment. The space between upper and lower lip edge to E – line moved to a normal range and labiomental fold became wider.