فهرست مطالب

هنرنامه - پیاپی 0 (بهار 1377)

فصلنامه هنرنامه
پیاپی 0 (بهار 1377)

  • 184 صفحه، بهای روی جلد: 3,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1377/04/30
  • تعداد عناوین: 21
|
  • آثار طراحی میرزاابوتراب غفاری
    مهدی حسینی صفحه 4
  • زیبایی در اسارت کاخ هزار توی تفکر
    جلال الدین سلطان کاشفی صفحه 14
  • جامعه شناسی ارتباطات تصویری
    سیروس یگانه صفحه 24
  • مقدمه ای بر گرافیک مطبوعاتی در ایران
    کامران افشار مهاجر صفحه 36
  • هنر سنتی در بستر آکادمی
    امیرحسین ذکرگو صفحه 44
  • جایگاه طراحی صنعتی در ساختار واحدهای تولیدی
    مهندس عزیز گسیلی صفحه 58
  • کاغذسازی سنتی
    محمدتقی آشوری صفحه 63
  • حکاکی روی چوب در عصر تکثیر مکانیک
    سوزان تالمان ترجمه: فرشید ملکی صفحه 69
  • سیری در ساختار کوره های بدوی پخت سفال
    مهندس سعید گرجستانی صفحه 76
  • ویژگی های موسیقی ایران
    استاد تقی بینش صفحه 83
  • اصول اجرای موسیقی
    شریف لطفی صفحه 94
  • موسیقی و اصطلاحات آن در اشعار فارسی
    نظامالدین نوری صفحه 97
  • زعفران عامل بازدارنده تخریب سبز زنگار در نگاره های ایرانی
    ماندانا برکشلی صفحه 120
    طرح نظریه زعفران به عنوان عامل بازدارنده تخریب رنگ سبز زنگار که در رساله ها و متون تاریخی دوره صفویه تا قاجار به آن اشاره شده است، در مقاله حاضر مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیقات و بررسی های علمی و آزمایشگاهی که توسط نگارنده انجام شده بوضوح به اثبات می رساند که انتشارات ذکر شده توسط اساتید اهل فن در باب رنگسازی و طرز بکارگیری رنگها در نگارگری به منظور مانایی آثار بر مبنای علمی استوارند. گر چه نظر بکارگیری زعفران به عنوان یک عامل بازدارنده تخریب بطور پراکنده در متون قدیمی توصیه شده است. این اولین باری است که این نظرات...
  • آسترگیری سنتی تابلوهای نقاشی
    بهنام پدرام صفحه 128
    آسترگیری در عمل عبارت است از الصاق یک قطعه پارچه جدید به پشت تکیه گاه پارچه ای تابلوهای نقاشی آسیب دیده که عمل فوق به کمک یک ماده چسبنده صورت می پذیرد. نزدیک به دور قرن است که از آغاز عملیات آسترگیری تابلوها می گذرد. شروع این امر با ساده ترین ترکیبات چسب آلی و ابزار همراه بوده است و امروز شاید بتوان گفت در اوج تکنولوژی خود به سر می برد. در هر حال این تکنولوژی مدیون همان حرکتهای اولیه ای است که عنوان " سنتی " به آن اطلاق می گردد. آسترگیری سنتی که با استفاده از چسبهای سنتی صورت می پذیرفت، در...
  • فیلم به عنوان «واسطه آموزشی» در مدارس
    جواد سلیمی صفحه 138
    نیروی تخیل آدمی همانند اکتشافات علمی است. در آموزش هنر آنه در محور توجه است برانگیختن شوق ابداع در آدمی است که او را به درجه والاتری سوق دهد. یکی از ضرورتهای اساسی شخصیت آدمی توجه به زیبایی و توانایی ادراک و جذب آن در وجود خویش است. با این همه تعلیم و تربیت هنری می تواند و باید وسیله ای برای برقرار کردن ارتباط با محیط طبیعی اجتماعی باشد. آموزش هنر در مدارس از دیرباز جدی گرفته نشده است با این که لزوم این آموزش بر هیچ کس پوشیده نبوده است. آن چه روشن است این است که هنر برای دانش آموز جایگاه ویژه ای دارد. در تخیلات او نقوش سازنده ای دارد...
  • لزوم بازنگری در برنامه دانشگاهی گرایش بازیگری
    هایده حائری صفحه 144
  • گفت و شنودی در آخرین هفته زندگی شادروان استاد کریمی
    سید حسن التجا صفحه 150
  • پرنیان هفت رنگ / رساله تحقیقی برگزیده سال تحصیلی 75-74
    صفحه 156
  • آشنایی با خانم نسرین طباطبائی اردکانی
    مولف پایان نامه پرنیان هفت رنگ صفحه 162
  • مشخصات پایان نامه های کارشناسی ارشد / دانشگاه هنر - سال تحصیلی 76-75
    صفحه 164
  • خبرها
    صفحه 168