فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 9، بهار و تابستان 1381)

  • تاریخ انتشار: 1381/07/30
  • تعداد عناوین: 13
|
  • دردی قوچی صفحه 1
    آنزیم 3- بتا- هیدروکسی استروئید دهیدروژناز یکی از آنزیم های شرکت کننده در مسیر بیوسنتز هورمون های استروئیدی است. این آنزیم در تبدیل پرگننولون به پروژسترون در مسیر بیوسنتز هورمون های جنسی شرکت می کند. هدف این پژوهش بررسی خصوصیات کنتیکی آنزیم 3- بتا- هیدروکسی استروئید دهیدروژناز بیضه موش صحرایی است. برای انجام تحقیق مقادیر معین سوبسترا و غلظت های متفاوت هموژنه بافت بیضه موش صحرایی در گرم خانه گذاشته (انکوبه) شد. مخلوط واکنش، شامل پرگننولون، کوآنزیم نیکوتین آمید دی نوکلئوتید و ایزونیتر و ترازولیم در 0.150 مولار بافر تریس و با 7.7=PH همچنین آنزیم استخراج شده از بیضه موش صحرایی بود که در زمان های مختلف و دماهای مختلف انکوبه شد. جذب نوری به وسیله اسپکتروفتومتر اندازه گیری شد. یافته ها نشان دادند مقدار PH بهینه و زمان انکوباسیون به ترتیب برابر با 7.9 و 1.5 ساعت بود. مقدار Kmax برابر با 6-10×5.3 مولار و Vmax برابر با 6-10×3.11 نانومول در میلی گرم در دقیقه بود. روش به کار گرفته شده در این مطالعه حساسیت کافی برای اندازه گیری فعالیت آنزیم استروئید دهیدروژناز بیضه موش را داشت. نتیجه این که خصوصیات کنتیکی آنزیم 3- بتا- هیدروکسی استروئید دهیدروژناز حاصل از این پژوهش قابل مقایسه با نتایج سایر محققان است و برای بررسی فعالیت این آنزیم در بافت ها کاربرد دارد.
    کلیدواژگان: خصوصیات کنتیکی، 3، بتا، هیدروکسی استرویید دهیدروژناز، بافت بیضه موش صحرایی
  • حمیرا خدام، طیبه ضیایی، سیدعابدین حسینی صفحه 11
    نوزادان در مقایسه با اطفال بزرگتر و بالغین نسبت به درد حساس ترند و استعداد بیشتری برای ابتلا به عوارض درازمدت آن دارند. علی رغم اهمیت بالینی درد، هنوز هم اعمال تشخیصی و درمانی موجود، نوزادان را در معرض دردهای حاد، تکراری و طویل المدت قرار می دهند. به همین دلیل اجرای تدابیری برای کاهش احساس درد نوزادان ضروری است. پژوهش حاضر یک مطالعه تجربی است که با هدف بررسی تاثیر تماس پوست با پوست مادر و نوزاد بر کاهش درد ناشی از تزریق عضلانی در نوزادان ترم سالم انجام شده است. نمونه های مورد مطالعه در این پژوهش را 30 نوزاد سالم بدنیا آمده در مرکز آموزشی- درمانی دزیانی شهر گرگان تشکیل می دادند که به طور کاملا تصادفی در دو گروه مورد و شاهد قرار داده شدند. هنگام تزریق عضلانی، نوزادان گروه مورد، کاملا لخت، در زیر لباس مادر و در تماس مستقیم با پوست سینه و شکم وی و گروه شاهد، پیچیده در پتو و روی تخت قرار داده شدند. قبل، حین و پس از تزریق عضلانی واکسن هپاتیت B، واکنش های رفتاری (تغییر حالت صورت، گریه و ناآرامی) و فیزیولوژیک (تعداد ضربانات قلب و اشباع اکسیژنی خون شریانی) نوزادان بررسی و ثبت شد. نتایج حاصل از پژوهش جز در مدت گریه 38.2)ثانیه در گروه شاهد و 35.5 ثانیه در گروه مورد، 0.02=(p هیچ گونه اختلاف معنی دار آماری را در واکنش های رفتاری و فیزیولوژیک ناشی از درد در دو گروه نشان نداد. با توجه به این که یافته های پژوهش نشان دهنده اختلاف معنی داری در مدت گریه نوزادان گروه مورد و شاهد بود و مدت گریه نیز یک پارامتر مهم از تخفیف درد نوزادان به حساب می آید، بنابراین می توان از این روش آسان و بی خطر برای کاهش درد ناشی از تزریق عضلانی در نوزادان ترم سالم استفاده کرد.
    کلیدواژگان: تماس پوست با پوست مادر، نوزاد، کاهش درد، تزریق عضلانی، نوزاد ترم سالم
  • سیدمنصور رایگانی، داود شفیع خانی، محمدحسن بهرامی صفحه 19
    یکی از راه های افزایش حساسیت در تشخیص نشانگان تونل مچ دستی در الکترودیاگنوزیس تعیین اختلاف بین نهفتگی حرکتی انتهایی (DML) اعصاب اولنار و مدیان می باشد. در مطالعات قبلی DML عصب اولنار از ناحیه هیپوتنار ثبت و با DML عصب مدیان مقایسه می شد. در این مطالعه در نظر است با حفظ حساسیت در مطالعه و برای کاهش زمان عملیات الکترودیاگنوزیس، DML عصب اولنار از ناحیه تنار و با DML عصب مدیان مقایسه شود. این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تشخیصی بوده که در آن 42 نفر آزمودنی طبیعی و 64 بیمار مبتلا به نشانگان تونل مچ دستی (CTS) مراجعه کننده به بخش طب فیزیکی و توانبخشی بیمارستان شهدا تجریش در پاییز و زمستان سال 1379 شرکت داشتند. نتایج با استفاده از آزمون تی- استودنت تجزیه و تحلیل آماری شدند. داده ها نشان دادند مقدار DML عصب اولنار با ثبت از ناحیه تنار در افراد طبیعی 3.52±0.51 و حداکثر اختلاف بین DML اعصاب اولنار و مدیان با ثبت از ناحیه تنار ms 1.23 بوده که با P<0.0001 قابل توجه است. این یافته، نشانگر این موضوع است که روش مزبور می تواند در تشخیص نشانگان تونل مچ دستی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: نشانگان تونل مچ دستی، الکترودیاگنوز، مطالعه هدایت عصب
  • حمید طوفانی، فاطمه بهدانی صفحه 25
    حرکت پریشی (دیسکنزی) یک اختلال عصبی حرکتی است که فقط عارضه جانبی درمان با داروهای ضد روان پریشی (آنتی سایکوتیک ها) نیست بلکه حداقل قسمتی از این حرکات، جزئی از بیماری اسکیزوفرنی و به دلیل اختلال عملکرد قسمت پیشانی مغز (لوب فرونتال) است. در این پژوهش، برای یافتن پاسخ سوالات زیر عملکرد ناحیه پیش پیشانی (پره فرونتال) در بیماران اسکیزوفرن مبتلا و غیرمبتلا به دیسکنزی دیررس، مورد بررسی قرار گرفت. آیا رابطه ای بین دیسکنزی دیررس و اختلال عملکرد لوب فرونتال وجود دارد؟ آیا راهی برای شناسایی افراد مستعد به دیسکنزی دیررس و جلوگیری از ایجاد این معضل وجود دارد؟ برای انجام این پژوهش 100 بیمار اسکیزوفرن بستری در بیمارستان (50 بیمار مبتلا به دیسکنزی دیررس و 50 بیمار غیرمبتلا به دیسکنزی دیررس) انتخاب شدند و با آزمون ویسکانسین (WCST) که یک تست استاندارد نورسایکالوژیک برای ارزیابی ناحیه پره فرونتال است مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج حاصله با استفاده از آزمون تی- تست و کای اسکوئر و نرم افزار SPSS مورد مقایسه آماری قرار گرفت. بیماران اسکیزوفرن مبتلا به دیسکنزی دیررس نسبت به بیماران اسکیزوفرن غیرمبتلا به دیسکنزی دیررس (افزایش تعداد کل خطاها، خطای درجاماندگی و کاهش تعداد طبقات تکمیل شده) به صورت معنی داری (P<0.001) در معیارهای مورد ارزیابی در آزمون ویسکانسین اختلال نشان دادند که حاکی از اختلال عملکرد لوب فرونتال در این بیماران بود. به نظر می رسد با انجام آزمون ویسکانسین در زمان تشخیص بیماری اسکیزوفرنی، می توان بیماران مبتلا به اختلال عملکرد لوب فرونتال و در نتیجه حساس به وقفه سیستم دوپامینرژیک را شناسایی نموده و با مصرف داروهای آنتی سایکوتیک نامعمول (آتیپیک) و کنترل مداوم حرکات غیر طبیعی در این گروه از بیماران، از ایجاد و پیشرفت دیسکنزی دیررس جلوگیری نمائیم.
    کلیدواژگان: اسکیزو فرنی، حرکت پریشی (دیسکنزی) دیررس، آزمون و یسکانسین، ناحیه پره فرو نتال، آنتی سایکو تیک، آتی پیک
  • پروین پورعبدالهی، نیلوفر رابطی، حسین کوشاور صفحه 31
    طبق شواهد موجود بیماری دیابت در زنان بیشتر از مردان بوده و با نوع چاقی و نحوه توزیع چربی ها در بدن رابطه نزدیکی دارد. علاوه بر این چاقی بالاتنه در دیابتی ها از چاقی کلی بدن (BMI) محسوس تر است. ما در یک مطالعه مورد- شاهدی، 100 نفر از زنان 60-30 ساله مراجعه کننده به کلینیک دیابت تبریز را در گروه مورد و 100 نفر دیگر را با شرایط مشابه در گروه شاهد قرار داده، آنان را برای تعیین رابطه بین چاقی بالاتنه و بیماری دیابت نوع 2 بررسی کردیم. یافته های به دست آمده از مطالعه حاضر نشان داد، درصد بیشتری از زنان در گروه مورد و شاهد از نظر BMI در محدوده 29.9- 24.9 قرار داشته که 33 درصد از زنان گروه مورد و 26 درصد از زنان گروه شاهد با این نمایه به چاقی نوع 1 مبتلا بودند. میانگین BMI زنان در گروه مورد 29.57 و در گروه شاهد 28.57 بود. رابطه آماری معنی داری از نظر این نمایه بین دو گروه زنان دیده نشد. حداقل نسبت چاقی بالاتنه (WHR) در زنان گروه مورد 0.72 و در گروه شاهد 0.47 بود. در گروه مورد، 90 درصد و در گروه شاهد 74 درصد زنان دچار چاقی بالاتنه (WHR>0.8)بودند. از نظر نسبت WHR در زنان گروه کنترل و شاهد اختلاف آماری معنی داری (P=0.004)دیده نشد. چاقی بالاتنه با شاخص نسبت دور کمر به دور باسن نشان داده شده و بالا بودن این نسبت، عامل مهمی برای ابتلا افراد به دیابت نوع 2 می باشد. پیشنهاد می شود با افزایش فعالیت بدنی و رعایت رژیم غذایی در زنان از تمرکز چربی در قسمت شکم و بالاتنه پیشگیری شود.
    کلیدواژگان: چاقی بالاتنه، اختلال دیابت نوع 2
  • یوسف مرتضوی، درازکلا، ابراهیم نصیری فرمی، موسی میرحسینی صفحه 36
    حفظ سلامت بیماران و جلوگیری از ایجاد عارضه در حین لارنگوسکوپی و لوله گذاری تراشه، از نکات بسیار مهمی است که در صورت عدم توجه در این مرحله حساس می تواند، تغییرات مخرب همودینامیک را به دنبال داشته باشد. افزایش فشار خون (هیپرتانسیون) و افزایش ضربان قلب (تاکیکاردی)، دو عارضه بزرگ این مرحله اند که می توانند به عوارض خطرناکی همچون خون ریزی مغزی و انفارکتوس میوکارد منتهی شوند. از طرفی لارنگوسکوپی و لوله گذاری تراشه به منظور حفظ راه هوایی مطمئن و پیشگیری از آسپیراسیون محتویات معده و ترشحات خونی و چرکی و همچنین بهبود تهویه مکانیکی در هنگام تهویه ریوی روده ای با فشار مثبت (IPPV) در سرتاسر عمل جراحی و بیهوشی عمومی ضرورت پیدا می کند. در این مطالعه، تغییرات فشار خون و نبض در دو روش لوله گذاری تراشه از طریق دهان (oral intubation) و بینی (nasal intubation) مورد ارزیابی قرار گرفته است. این بررسی با 70 بیمار ASA1، در محدوده سنی 55-16 سال، که برای عمل جراحی و بیهوشی نیاز به لارنگوسکوپی و لوله گذاری تراشه داشته اند، انجام گردید. برای 35 بیمار، لوله گذاری تراشه از راه دهان و در 35 بیمار دیگر لوله گذاری از راه بینی انجام گردید. داروهای اولیه قبل از بیهوشی (پره مدیکاسیون) در تمام بیماران بر حسب وزن یکسان بود. القا بیهوشی در همه بیماران با تجویز 1.5 میلی گرم/ کیلوگرم ساکسنیل کولین، و 5 میلی گرم / کیلوگرم تیوپنتال سدیم انجام گرفت. سپس با تیغه مکینتاش، لارنگوسکوپی و با لوله کافدار، لوله گذاری صورت گرفت. میزان نبض و فشار خون بیماران بلافاصله بعد از لوله گذاری (دقیقه 1) و در دقایق 3 و 5 اندازه گیری و ثبت گردید. اطلاعات به دست آمده بر اساس نرم افزار رایانه ای SPSS و با استفاده از آزمون های اندازه گیری داده های تکراری و آزمون مقایسه زوج ها تجزیه و تحلیل شد و تفاوت در هر نقطه با P<0.05 معنی دار تلقی شد. نتایج نشان می دهد که در هر دو روش لوله گذاری از راه دهان و بینی، فشار خون و نبض بیماران افزایش داشته، و تفاوت این افزایش در روش لوله گذاری از راه بینی با روش مقابل، از نظر آماری معنی دار بوده است.(p=0.000). تغییرات قابل توجه همودینامیک، می تواند در بیماران قلبی و عروقی مشکل آفرین باشد. بر این اساس پیشنهاد می گردد، دست اندرکاران بیهوشی با مانیتورینگ مداوم نبض و فشار خون در این مرحله حساس و تمهیدات مراقبتی و دارویی از عوارض احتمالی ناشی از بیهوشی عمومی بکاهند.
    کلیدواژگان: فشار خون، نبض، لارنگوسکوپی، لوله گذاری تراشه، بیهوشی عمومی
  • الهام مشیری، علیجان تبرایی، عزت الله شفایی، محمد موجرلو، محمدعلی وکیلی، مرضیه دستفروشان، سیده مینا غلامی صفحه 42
    عفونت دستگاه ادراری از بیماری های شایع دوران بارداری می باشد و اکثر عفونت های علامت دار آن نیز ناشی از باکتریوری بدون علامت است که عدم تشخیص و درمان به موقع آن می تواند برای مادر و جنین عواقب خطرناکی را به دنبال داشته باشد. این مطالعه به منظور تعیین شیوع باکتریوری بدون علامت در زنان باردار شهرستان گرگان در سال 1379 انجام شده است. بنابراین از 900 زن باردار مراجعه کننده به کلینیک سرپایی مرکز آموزشی- درمانی دزیانی گرگان نمونه ادرار وسط استریل تهیه و از لحاظ آزمایش های کامل ادرار و کشت مورد بررسی و تشخیص قرار گرفتند. سپس از باکتری های جدا شده با کلنی کانت بیش از 100،000 عدد، آنتی بیوگرام به روش کربی بائر بعمل آمد. نتایج نشان داد میزان شیوع باکتریوری در مادران باردار 3.7 درصد است و شایع ترین سازواره (ارگانیسم) جدا شده، اشرشیا کلی با 33.3 درصد، استافیلوکوک کوآگولاز منفی با 30.3 درصد و کلبسیلا با 15.2 درصد بودند. رابطه معنی داری بین سن، تعداد زایمان، سن حاملگی، سابقه عفونت ادراری تازه، سابقه سنگ کلیه، و وجود باکتریوری بدون علامت بدست نیامد. الگوی حساسیت دارویی سویه های جدا شده بیشترین حساسیت را به آمیکاسین و جنتامایسین نشان داد. اگر چه میزان شیوع باکتریوری در مطالعه حاضر (3.7 درصد) از مطالعات انجام شده در سایر نقاط کشور کمتر می باشد، به خاطر عوارض عمده ناشی از مشکل عفونت ادراری بدون علامت در زنان باردار توجه به این گونه افراد ضروری به نظر می آید. مطالعات تکمیلی سایر نقاط کشور نیز می تواند برای ارائه الگویی مناسب برای پیگیری و درمان زنان باردار مبتلا به باکتریوری بدون علامت مفید و مثمر ثمر باشد.
    کلیدواژگان: باکتریوری بدون علامت، گرگان، زنان باردار
  • الهام کاشانی، نرجس سادات برقعی صفحه 47
    تعیین محل جفت از نظر بالینی حائز اهمیت است، مخصوصا اگر یک روش تهاجمی مانند سزارین مدنظر باشد. آسان ترین، دقیق ترین و مطمئن ترین راه تشخیص محل چسبیدن جفت، استفاده از سونوگرافی شکمی است. با نظر به اهمیت جفت، این مطالعه به صورت توصیفی و مقطعی به منظور تعیین محل جایگزینی جفت های مادران باردار در سه ماهه سوم بارداری انجام گردید. جامعه مورد مطالعه تعداد 1585 مورد زن باردار بود که در سه ماهه سوم حاملگی به مرکز آموزشی- درمانی دزیانی گرگان در سال 81-1380 مراجعه کرده بودند. نمونه گیری به مدت 9 ماه و به روش نمونه گیری آسان انجام شد. روش گردآوری داده ها، مشاهده و مصاحبه بوده، همه افراد به وسیله یک نفر سونوگرافیست و یک دستگاه سونوگرافی از نوع هیتاچی 405 با پروپ 3.5 میلی هرتز مورد بررسی قرار گرفته بودند. نتایج مطالعه حاکی از این مطلب بود که بیش از نیمی از جفت های مورد بررسی در موقعیت فوندال قدامی (51.79 درصد)، 31.23 درصد در موقعیت فوندال خلفی، 12.11 درصد خلفی و بقیه در موقعیت لترال قرار داشتند. ضمنا میزان جفت سرراهی 0.18 درصد محاسبه شد. فراوانی موقعیت فوندال قدامی جفت در این مطالعه که با برخی مطالعات مطابقت ندارد بررسی های بیشتری را در این خصوص می طلبد.
    کلیدواژگان: محل جایگزینی، جفت سرراهی، سه ماهه سوم بارداری
  • احمدعلی اسلامی، محمدعلی وکیلی، جمشید فرجی صفحه 52
    سلامت دانشجویان به عنوان طبقه ممتاز گروه سنی نوجوانان و جوانان، برای برنامه ریزی اجتماعی از اهمیت خاصی برخوردار است و افسردگی یکی از شاخص های معتبر ناسلامتی روان می باشد که مانع رشد، بالیدن، تحقق خود و خودشکوفایی فرد می گردد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی میزان افسردگی در دانشجویان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی گرگان و رابطه آن با نحوه گذراندن اوقات فراغت در سال تحصیلی 79-78 بوده است. در این پژوهش 238 نفر (122 مرد و 116 زن) دانشجو که به روش نمونه گیری غیراحتمالی و از نوع آسان وارد بررسی شده بودند، با آزمون افسردگی بک و فهرست فعالیت های تینسلی و باربارا، مورد بررسی قرار گرفتند. از این تعداد 36 مورد (15 مرد و 21 زن)، به دلیل نقص داده ها از بررسی خارج شدند. نتایج نشان داد که به طور کلی میانگین افسردگی دانشجویان زن، کمتر از مرد بوده است (10.2 در برابر 10.9). اما تفاوت مشاهده شده معنی دار نبوده است. همچنین، آزمودنی ها آشکارا دارای فقر فعالیت فراغتی بوده اند به طوری که 52.2 درصد آزمودنی ها مرد و 65.2 درصد زن بدون فعالیت خاص فراغتی بوده اند. توزیع افراد مورد بررسی نشان می دهد که تفاوت های اساسی در فعالیت های فراغتی، شناختی، اجتماعی و تعلق، بین دانشجویان مرد و زن مشاهده می شود. بیشترین فعالیت فراغتی دانشجویان، فعالیت های مربوط به تمدد اعصاب بوده است. نتایج نشان می دهد که فعالیت های خلاقیت بیشترین اثربخشی را بر میزان افسردگی دانشجویان دارد و ملخص کلام این که این پژوهش نتوانست رابطه معنی داری بین میزان افسردگی و نحوه گذراندن اوقات فراغت که فرض اصلی پژوهش بوده است، پیدا کند.
    کلیدواژگان: افسردگی، فعالیت های فراغت، دانشجویان پزشکی، فهرست افسردگی بک، فهرست فعالیت های فراغت تینسلی و باربارا
  • شهره علی محمدی صفحه 60
    بی اختیاری استرسی ادرار (USI) اصطلاحی است که برای توصیف دفع غیرارادی ادرار طی فعالیت فیزیکی به کار می رود. با توجه به این که این امر از نظر بهداشتی و روانی، کیفیت زندگی نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد، بر آن شدیم که طی مطالعه ای فراوانی بی اختیاری استرسی ادرار را در دختران سنین 17-15 سال دبیرستان های همدان را در سال تحصیلی 79-78 برآورد نماییم. نوع مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی، و نحوه نمونه گیری خوشه ایسهمیه بندی بود. براساس اطلاعات آماری به دست آمده از مطالعه در بررسی 711 پرسشنامه، فراوانی بی اختیاری استرسی ادرار، 23.6 درصد معادل 166 نفر بود. همچنین، 76.4 درصد یعنی 545 نفر از افراد مورد مطالعه، به این وضعیت دچار نبودند. توزیع سنی شیوع USI به تفکیک بدین صورت بوده است: در رده سنی 15 سال 24 درصد، 16 ساله 35.8 درصد و 17 ساله 40.1 درصد. با توجه به یافته های ما شیوع USI با افزایش سن افزایش می یابد و بیشترین شیوع آن در حین خندیدن بوده است. ضربه به لگن و عفونت مجرای ادراری نیز از عوامل مساعد کننده وقوع USI می باشد. 27 درصد از مادران دختران مبتلا به USI نیز دچار USI بوده اند که احتمال وجود عوامل ژنتیکی را مطرح می کند. به علاوه، مطابق یافته های ما، بیشترین میزان USI در فاز استروژنی رخ می دهد و در فاز پروژسترونی، هیچ موردی از USI به دست نیامد. به طور کلی فراوانی بی اختیاری استرسی ادرار در دانش آموزان دختر 17-15 ساله شهرستان همدان برابر با 23.6 درصد بوده است.
    کلیدواژگان: بی اختیاری استرسی ادرار
  • محسن سعیدی، سپیده بخشنده نصرت، عزت الله قائمی، سید محمد هدایت مفیدی، فرامرز کوهسار، ناصر بهنام پور صفحه 64
    سوپلاسموز بیماری است که بوسیله توکسوپلاسما گوندی ایجاد می شود. به خاطر طیف وسیع آلودگی به خصوص آلودگی بدون علایم آن در زنان باردار که منجر به عفونت توکسوپلاسموز مادرزادی می گردد، تعیین عیار (تیتر) آنتی بادی های ضد توکسوپلاسما قبل از حاملگی و هم چنین مشخص نمودن عوامل موثر در بالا رفتن شیوع آن ضروری است. این مطالعه که از نوع توصیفی- مقطعی می باشد، به منظور تعیین شیوع آنتی بادی های IgG و IgM ضد توکسوپلاسما در 300 نمونه خونی به روش ELISA، انجام گرفته است. نمونه ها به طور تصادفی از زنانی که در سال 1380 برای مشاوره ازدواج به تنها مرکز مشاوره آزمایشگاهی شهرستان گرگان مراجعه کرده بودند، گرفته شد. در این تحقیق، شیوع کلی موارد مثبت IgG ضد توکسوپلاسما 48.3 درصد و IgM 11.7 درصد بدست آمد. نتایج بدست آمده، نشان دهنده عدم رابطه معنی دار آماری موارد مثبت IgG و IgM با سن، محل سکونت (شهر یا روستا)، میزان تحصیلات، شغل، نحوه شستن و مصرف سبزیجات خام، مصرف گوشت نیم پز یا نپخته، نگهداری حیوانات اهلی غیر از گربه در منزل می باشد. اما بین نگهداری گربه در منزل با موارد مثبت آنتی بادی IgM، رابطه معنی داری وجود داشت (pv ≤ 0.025). ضمنا 51.7 درصد زنان در زمان ازدواج سرونگاتیو بوده و بنابراین آمادگی ابتلا به توکسوپلاسموزیز را در حین حاملگی دارند. نتایج این مطالعه ضرورت انجام تست تشخیص توکسوپلاسموز در دوران بارداری را مورد تایید قرار می دهد.
    کلیدواژگان: توکسوپلاسموز، حاملگی، IgG، IgM
  • محمدهادی مهدی نژاد صفحه 72
    مواد زائد جامد به کلیه دورریختنی های حاصل از فعالیت های انسان گفته می شود که با توجه به وضعیت اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی مردم در مناطق مختلف، کمیت و کیفیت آن متغیر است. هدف از این تحقیق بررسی وضعیت موجود در خصوص کمیت و کیفیت زباله های شهر گرگان در فصول بهار و پاییز می باشد. تحقیق حاضر از نوع مطالعه توصیفی- مقطعی بوده و به منظور تعیین سرانه زباله (گرم زباله تولیدی به ازای هر نفر در روز) از تقسیم میانگین، میزان تولید روزانه زباله با استفاده از آمارهای موجود در شهرداری بر جمعیت شهری آن سال به دست آمد. این سرانه طی دو فصل بهار و پاییز سال 1376 محاسبه گردید. برای تعیین کیفیت زباله، مناطق شهری به سه قسمت شمالی، مرکزی و جنوبی تقسیم شدند و در هر یک از مناطق دو کانتینر نگهداری موقت زباله انتخاب و برای هر آزمایش میزان 100 کیلوگرم نمونه از هر کانتینر برداشت شد. تعداد آزمایش ها برای هر کانتینر انتخاب شده سه بار طی هر فصل بوده و در نمونه های برداشت شده پس از جداسازی اجزا فیزیکی آن، میزان ها به صورت درصد وزنی گزارش گردید که نتایج ارائه شده در این مقاله میانگین کلی از نتایج بدست آمده کلیه کانتینرهای منتخب می باشد. نتایج نشان می دهند که سرانه زباله در فصل بهار 537 گرم و در فصل پاییز 644 گرم می باشد. درصد وزنی مواد فسادپذیر 58.6 درصد، کاغذ و کارتن 6.6 درصد، شیشه 2.6 درصد، پلاستیک 2 درصد، پارچه و منسوجات 1.5 درصد، چوب 0.9 درصد و فلزات 0.8 بدست آمد. این تحقیق نشان می دهد که مواد قابل فساد بالاترین میزان اجزا زباله را تشکیل داده و ایجاد صنایع کمپوست در این استان و استفاده از کود آلی به دست آمده در کشاورزی می تواند نیاز به کود شیمیایی را کاهش داده و از آلودگی محیط زیست به وسیله مواد شیمیایی و زباله های فسادپذیر جلوگیری نماید.
    کلیدواژگان: مواد زاید جامد، کمیت، کیفیت، گرگان
  • صفحات 77-88
|
  • D.Qujeq Page 1
    3 Beta-Hydroxy-delta-5-steroid dehydrogenase is an important key enzyme of steroid hormone biosynthesis, which is involved in catalyzing the conversion of pregnenolone to progesterone in the biosynthesis of steroid sex hormones. This is the fourth enzyme in the steroid hormone biosynthesis pathway to be identified as an autoantigenic target. Pregnenolone is incubated with several concentrations of whole testis homogenate. The reaction mixture containing the pregnenolone, NAD and iodonitrotetrazolium in 0.15 M Tris-HCL buffer (pH=7.7) and the enzyme extract from testis of rat was incubated for 1.5 h at 36°C. Absorbance at 495 nm was determined by a spectrophotometer. pH optimum and time incubation for this enzyme was 7.99 and 1.5 h respectively. The Kmax was 5.3×10^-6 and Vmax was 3.11×10^-6 nmol/mg/min. Our results were in good agreement with those reported previously.
  • H.Khodam , T.Ziaee , S.A.Hosseini Page 11
    Compared with older children and adults, neonates are more sensitive to pain and more vulnerable to long-term effects. Despite the clinical importance of neonatal pain, current medical practices continue to expose infants to repetitive, acute, or prolonged pains. This specific intervention are necessary for reduced the neonatal pain experiences. This is an experimental study of determine the effectiveness of skin contact between mother and her healthy full-term newborn to reduce pain experience by the infant during intramuscular injection. The sample population was 30 healthy full-term newborns delivered at university hospital in Gorgan. The samples and controls were chosen randomly. During intramuscular injection case group was being helped by their mothers under cloth that directly were contact with their abdominal and chest skin and newborn in control group swaddled in crib on the bed before, after and during injection. Behavioral responses (Facial changes, crying, …) and physiologic responses (Heart rate and O2 saturation of arterial blood) of newborns were noted before, after and during intramuscular injection. The results show that there was no significant difference in behavioral and physiologic responses caused by pain between two groups, except crying time (38.2 second in control group and 35.5 second in case group). Finding from this study indicate that skin-to-skin contact has a clinically important effect on the pain of intramuscular injection, if we can prepare physically and emotionally a good situation.
  • S.M.Raayegani , D.Shafickani , M.H.Bahrami Page 19
    One of the methods for CTS diagnosis is to compare distal motor latencies between median and ulnar nerves. In the previous research distal motor latency (DML) of ulnar nerve was recorded from hypothenar area and the median nerve DML was recorded from thenar. In this research we recorded DML of ulnar nerve from thenar area and compared it with DML of median nerve. The aims of this research is to shorten the process of electro diagnosis by preserving the sensitivity. The type of the research is diagnostic clinical trial on 42 normal person and 64 patients with CTS that referred to department of physical medicine and rehabilitation of Shohada Tajrish Hospital in fall and winter of 2000-01 participated in this research. The result of the research is analyzed by student T-test method. The DML of ulnar nerve recorded from thenar in normal persons was 3.52±0.5 ms and the difference between median and ulnar nerve recorded from thenar was 1.23 ms. The P-value of the study were less than 0.0001 that is significant thus this method can be used for diagnosis of CTS.
  • H.Toofanei , F.Behdanei Page 25
    Tardive dyskinesia (TD) is a neurological movement disorder. It is induced by neuroleptic drugs but at least some of these movement are due to dysfunction of frontal lobe in Schizophrenic patients. In this research, we assessed the function of prefrontal area in Schizophrenic patients with and without TD to answer the following questions: Is there any relationship between TD and dysfunction of frontal lobe? Is there any way to recognize patients that are vulnerable to TD and to prevent it> In this research 100 Schizophrenic in-patients were chosen (50 with TD and 50 without it). They were assessed with WCST that is a standard neuropsychologic test for assessment of prefrontal function. Results were statistically analyzed with T-test and Chi-square, SPSS. Patients with TD compared to patients without TD had significantly (P~0) increased errors in WCST that showed dysfunction of frontal lobe in patients with TD. It appears with WCST in early stages of Schizophrenia we can recognize patients with dysfunction of frontal lobe and vulnerable to TD and prevent development and progression of TD with atypical antipsychotics and regular monitoring of abnormal movements in these patients.
  • P.Pourabdollahi , N.Rabeti , H.Kooshavar Page 31
    It is generally recognized diabetes in more prevalent in women than men, besides that there is a close relationship between diabet, type of obesity and body fat distribution. In a descriptive-analytical study, 100 diabetic women aged 30-60 years old referring to diabetic clinic compared with 100 healthy subjects who were similar to the sample group with respect to age and sex. The results showed that BMI of majority women on both groups were in the range of 24.9-29.9, on the other hand 33% of women in control group and 26% patients suffered from the grade one obesity. Minimum ratio of waist-to-hip ratio (WHR) in patients was 0.72 and in healthy women was 0.47. In control group 90% and in healthy subjects 74% of women suffered from upper-truncal obesity (WHR>0.8). A significant difference was found (P=0.04) between the WHR ratio in women control and healthy group. To prevent the fat distribution in the area of stomach and upper truncal, increasing activity and dietary control are suggested.
  • Y.Mortazavi , E.Nasiri , M.Mirhossini Page 36
    For a patient under any treatment it is very important to maintain a stable cardiovascular system (CVS) under anesthesia. The CVS can be disturbed due to many factors, and one of the factor which can later the hemodynamic system of the patient is laryngoscopy and intubation. Hence the assessment of the variations in the blood pressure (BP) and heart rate (HR) of the patient during laryngoscopy and intubation is very important. Hypertension and Tachycardia as a great disorders causing great problems. Such as cerebral hemorrhagia and myocardial infection, which are occurred during general anesthesia. Laryngoscopy and endotracheal intubation is necessary for airway management prevention of the aspiration of gastric contents. The amount of blood pressure and heart rate is measured in 1, 3, 5 after laryngoscopy and intubation. 70 patients ASA1 with the age of 16-55, undergone elective surgery and a general anesthesia were selected. Some drug pre-medication and induction were the same in rate about all patients. 35 patients are intubated orally and the rest of them nasally. The subjects were chosen among patients who did not have difficult intubation and cardiovascular disorders. Before laryngoscopy and 1, 3, 5 minutes blood pressure and HR measured. According to outcoming results, blood pressure and HR increasing after laryngoscopy in both group (Oral intubation and nasal intubation). The increase of nasotracheal intubation was more than oral one remarkably. The difference would be meaningful according to statistic point (P<0.05). According to research finding the most amount of increase in the blood pressure and HR was related to the laryngoscopy and intubation. These changes can make problems for some cardiovascular patients. So it is suggested that all anesthetists should lessen the probable complication of patients under laryngoscopy a tracheal intubation by monitoring BP and HR.
  • E.Mobsheri , A.Tabbraei , E.Ghaemei , M.Mojerloo , M.A.Vakili , M.Dastforooshan , S.M.Gholamei Page 42
    Urinary tract infection is common disease in pregnancy and most symptomatic infection with grate danger for fetus and mother’s. This study has been done to determine the prevalency of asymptomatic bacteriuria in pregnant women in Gorgan in 2000. Mid-stream urine from 900 pregnant women was obtained. Urine analysis and culture for all of them have been done and positive cultured (Isolated bacteria with 100000-colony count) was antibiogramed by Kerby Buer method. Out of 900 urine specimen 3.7% of samples had positive urinary tract infection. The common organism isolated was E.coli (33.3%), Coagulase negative, Staphylococci (30.3%) and Klebsiella (15.2%). There was not a significant correlation between age, pariety, pregnancy age, fresh urinary infection and asymptomatic bacteriuria but there was a significant and correlation kidney stone between bacteriuria. Anti-microbial sensitivity pattern demonstrates more sensitivity of strain with Amikacin and Gentamycin. Although prevalence of bacteriuria in this (3.7%) lower than other studies in this country but for their severe sequele. This phenomen should be taken into more consideration further investigation in other part of the country should be done to face the probable difficulties.
  • E.Kashani , N.S.Borghei Page 47
    Abdominal sonography is a best method to defined implantation site of placenta. Determination of placental site is very important if the aggressive method is to be used this study design to define implantation site of placenta in 1585 pregnant women whom referred 28 wk to sonographic center to Deziani Hospital in their third trimester with routine prenatal care. Collection of data perform in nine month and the data was collected by interviewing the pregnant women using a checklist and questionnaire. The results from this investigation show that 51.79% of placenta located in fondoanterior 31.23% fondoposterior, 12.11% posterior another in lateral position and 0.18% of placenta was previa.
  • A.A.Eslamei , M.A.Vakili , J.Faraji Page 52
    The goal of this research is to study of the rate of depression and its relation to type of free time activities, among the medical students at Gorgan University of Medical Sciences in 1999-2000. In this study, 238 medical students (122 male & 116 female) were selected by non-randomized and easy sampling. They were tested by the Beck depression inventory, and a questionnaire due to incomplete information, 32 medical students (15 male & 17 female) were omitted. In general, the average of depressed females was lower than male students (BDI score of 10.2 against 10.9 respectively), but this difference wasn’t statistically significant. Based on this information, medical students had the lowest rate of leisure activities. 52.2% of males and 65.2% of females had not any special leisure activity. The results from this investigation indicate that there are some differences of free-time activities between male and female students. Mental relaxation was the main item among the list of free-time activities of medical students. Finally, we could not find any significant correlation between depression and the kind of leisure activities, which was the main concept in this study.
  • Sh. Alimohammadei Page 60
    Urinary incontinence is defined as involuntary loss of urine, which is a social and hygienic problem. The study is about quantity of stress incontinence in high school 15-17 years old girl during (1999-2000). This is a descriptive cross-section study. From 711 cases, 454 (76.4%) did not have urine stress incontinence (USI) and 166 (23.6%) had this problem. From these 166 members 24.1% were 15 years old, 35.8% were 16 years old and 40.1% were 17 years old. Therefore with increasing age we have more urine stress incontinence and the most prevalence of USI occur during laughing predisposing factor for USI is urinary tract infection (UTI) and trauma to hip. 27% of these girl’s mothers had USI and the population was chosen by cluster sampling. Therefore genetic factor could be a cause. The most presentation of USI is in the estrogenic phase and we didn’t have any USI report in the progestronic phase. According to our results the incidence of USI among 15-17 year girls students was 23.6%.
  • M.Saeedi , S.Bakhshandeh Nosrat , E.Ghaemi , S.M.Hedayat Mofidi , F.Kohsar , N.Behnampour Page 64
    Toxoplasmosis is a disease caused by a ubiquitous, obligate intra cellular protozoan Toxoplasma Gondii. Based on serological evidences, Toxoplasmosis infection is a widespread disease with regard to this fact and because to the occurrence of congenital Toxoplasmosis infections due to asymptomatic infections in pregnant women, determination of the rate of Toxoplasma antibodies (IgG, IgM) before pregnancy and finding the involved factors in increasing Toxoplasmosis prevalence seems to be necessary. This study was a cross-sectional and descriptive study and sample population was the women referred to marriage consultation the prevalence of Toxoplasma antibodies (IgG, IgM) was determined by ELISA method. Blood sample were collected randomly from 300 women referred to the center for consultation in 2001 and they was transferred to the laboratory for antibodies determination. The results showed that the general prevalence to the positive cases based on high titer of IgG was 48.3% and of IgM was 11.7%. There was not any relation between positive cases and age, education, place for residence, job, keeping domestic animals (Except cat) vegetable consumption and wash-up, but there was a relation between positive cases of IgM and keeping cat at home (P?0.025). More over 51.7% of pregnant women in Gorgan were seronegative and the were prone to acute Toxoplasmosis during their pregnancy. The results of this study confirm that the determination of the diagnostic Toxoplasmosis is an necessary test during pregnancy.
  • M.H.Mehdeinezhad Page 72
    The solid waste is all of the refuse produced by the human activities. The quality and quantity of the solid waste are variable according to the economic, social and cultural factors. The purpose of this research is to study of the quality and quantity of the Gorgan garbage. This is a cross-sectional study. We used the city halls statistics to calculate the share-out of the garbage (Daily produced garbage divided by the population of the city in that year). This share-out is calculated in spring and fall in 1998. To determine the quality of garbage, the city was divided to three zones: Northern, central and southern zone. Two temporary container were chosen in each zone and 100 kg garbage were taken from each container. The garbage of each container was examined three times during each season. After separating the samples out, the rates are reported according to the percentage of the weight of various materials. The final results shown are the mean of results that came from the study of the chosen containers. The results show that the share-out of garbage for one person in spring is 537 gr and in fall is 644 gr. According to their weight, the percentage of various materials were: Biodegradable materials 85.6%, paper and carton 6.6%, glass 2.6%, plastic 2%, fabrics and cloths 1.5%, wood 0.9% and metals 0.8%. This study reveals that biodegradable materials are the majority of garbage. To establish the compost industry in this province and use the prepared compost in agriculture can decrease the need for chemical fertilizer, and the same time, environmental pollution by both chemical and biodegradable materials would reduce.