فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان
سال دوم شماره 1 (پیاپی 5، بهار و تابستان 1379)

  • تاریخ انتشار: 1379/07/30
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مقالات پژوهشی
  • حمیدرضا بذرافشان، محمدعلی رمضانی، عارف صالحی، احمد شیرافکن، سکینه محمدیان، مهران فرج اللهی، فرید رئیس زاده، فریدون عزیزی صفحه 5
    عوامل خطر ساز بیماری های عروقی کرونر مانند افزایش فشار خون و افزایش چربی خون در مبتلایان به دیابت قندی شایع تر از افراد طبیعی است. علاوه بر این شواهدی از اختلال عملکرد تیرویید به صورت افزایش سطح سرمی هورمون محرک تیرویید (TSH) و کاهش هورمون های تیرویید T3 در مبتلایان به دیابت نوع 2 به دست آمده است. این بررسی با 210 بیمار دیابتی سرپایی درکلینیک دیابت مرکز آموزشی درمانی 5 آذر گرگان انجام شد. پس از اخذ شرح حال و اندازه گیری فشار خون، قد و وزن، مقادیر آزمایشگاهی کلسترول تام، تری گلیسرید، قند خون ناشتا، هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) و هورمن های تیرویید شامل T3 – T4 و TSH اندازه گیری شد. بیماران بسته به میزان HbA1c به دو گروه دارای کنترل مناسب دیابت (HbA1c)و کنترل نامناسب (HbA1c≥8) تقسیم شدندو یافته های مربوط به آنها با هم مقایسه شد. نمایه توده بدن (BMI) در افراد مورد بررسی kg/m228±5.9بود و در 35 درصد افراد، چاقی به صورت BMI بالای 30 دیده شد. در 65 درصد افراد مورد بررسی، افزایش چربی خون، و در 38 درصد موارد، افزایش فشار خون دیده شد. در 30 درصد موارد نیز گواتر مشاهده شد. کم کاری تیرویید تحت بالینی در 13 درصد، کم کاری تیرویید بالینی در 4 درصد و پرکار تیرویید بالینی 0.5 در صد از بیماریان دیده شد. از مجموع 27 بیمار مبتلا به کم کاری تیرویید، در 24 نفر سطح HbA1c بالای 8 بود. میانیگین HbA1c در این افراد 2.5± 11و در گروه دیابتی بدون کم کاری تیرویید 2.4 ± 9 بود. P<0.01)، 0.2 r =)، HbA1c و P<0.05)، 0.3 r =) رابطه معنی دار داشت. همبستگی معنی داری بین TSH و HbA1c P<0.01)، 0.2 r =)، HbA1c و نمایه توده بدنP<0.05)، 0.15 r =)، نمایه توده بدن TSH P<0.05)، 0.14 r =) دیده شد. در این بررسی، علاوه بر افزایش بروز عوامل خطر ساز بیماری عروق کرونر، بین گواتر و اختلال عملکرد تیرویید و کنترل سوخت و ساز (متابولیک) دیابت رابطه معنی دار دیده شد. توصیه می شود تشخیص اختلال عملکرد تیرویید در بیماران دیابتی پس از تثبیت وضعیت سوخت و ساز صورت گیرد.
    کلیدواژگان: دیابت ملیتوس، کم کاری تیرویید، اختلال عملکرد تیرویید، هموگلوبین گلیکوزیله
  • مولانا، سعیدی صفحه 12

    گاردنرلا واژینالیس، باسیل کوتاه گرم منفی یا گرم متغیر و چند شکلی می باشد که در زنان غیرباردار، اندومتریت- سالپنژیت- اورتریت و... و در زنان باردار، زایمان زودرس و تولد نوزاد کمتر از 2500 گرم ایجاد می نماید. این مطالعه با هدف بررسی فراوانی گاردنرلا واژینالیس در زنان باردار و غیرباردار، به عنوان عامل سبب شناختی التهاب واژن انجام شده است. روش مطالعه، روش توصیفی بود که در آن از 200 زن باردار و غیرباردار (در دو گروه صدتایی) مراجعه کننده به درمانگاه های زنان و نازایی و بر اساس معاینات بالینی و نمونه برداری از ترشحات واژینال ناحیه فورنیکس خلفی انجام شد. آزمایش های تشخیص واژینوز باکتریایی روی نمونه ها، بر اساس 3 معیار مثبت از 4 معیار PH>4.5، تست آمین مثبت، وجود کلوسل و هموژن و غیر هموژن بودن ترشحات صورت گرفت. در این بررسی از 25 درصد زنان غیرباردار و 14 درصد زنان باردار، گاردنرلا واژینالیس جدا گردید. میزان کلونیزاسیون در 30.7 درصد افراد، بالا (4+ و 3+) بوده است. با مقایسه علائم بالینی بر اساس 3 شاخص از معیارهای چهارگانه مشخص شد که 41 درصد زنان غیرباردار و 27 درصد زنان باردار مبتلا به واژینوز باکتریایی بوده اند. وجود کلوسل در لام با رنگ آمیزی گرم در 68 درصد زنان غیرباردار و 50 درصد زنان باردار مشاهده شده است. همچنین در افراد آلوده به واژینوز باکتریایی تعداد باسیل های گرم متغیر افزایش یافته و تعداد لاکتوباسیل ها کاهش نشان می داد. بر اساس مطالعات ما 60 درصد زنان غیرباردار از نظر لام پاپ اسمیر نیز به گاردنرلا واژینالیس آلوده بوده اند. در زنان باردار، آلودگی به گاردنرلا واژینالیس در سه ماهه اول بارداری نسبت به سه ماهه دوم و سوم بیشتر بوده است. این مطالعه نشان داد که افزایش میزان باسیل های گرم منفی یا گرم متغیر و همچنین افزایش کلوسل، با کاهش لاکتوباسیل ها در مبتلایان به واژینوز باکتریایی همراه می باشد. بنابراین استفاده از روش های ساده لام مرطوب و رنگ آمیزی گرم از ترشحات واژینال به راحتی می تواند در شناسایی و درمان بیماران مبتلا به واژینوز باکتریایی علاوه بر علائم بالینی مورد استفاده قرار گیرد.

    کلیدواژگان: واژینوز باکتریایی، گاردنرلا واژینالیس، بارداری
  • عبدالوهاب مرادی، طلعت مختاری آزاد صفحه 19
    بیماری سرخجه مادرزادی، یک بیماری بسیار خطرناک و جبران ناپذیر است و عوارضی مانند کری، کوری، آب مروارید، انسفالیت مادرزادی و عقب ماندگی های جسمی و ذهنی را در پی دارد. به این دلیل بررسی این بیماری و سطح ایمنی علیه آن در میان دختران سنین ازدواج که به زودی پس از ازدواج باردار خواهند شد دارای اهمیت خاصی است. در این پژوهش توصیفی وضعیت ایمنی دختران دبیرستانی شهر گرگان مورد بررسی قرار گرفت. نمونه های سرم به طور تصادفی از بین دانش آموزان دبیرستانی که به طور تصادفی انتخاب شده بودند گرفته شد. اطلاعات لازم برای بررسی های آماری در پرسشنامه هایی جمع آوری گردید. تعداد 486 نمونه سرم به روش ممانعت از هماگلوتیناسیون (HAI) مورد آزمایش کیفی قرار گرفتند و وجود یا عدم پادتن سرخجه در سرم آنان مشخص گردید. 81.2 درصد افراد مورد بررسی دارای پادتن (عیار پادتن مساوی یا بالاتر 8) و 18.8 درصد آنان حساس و واجد سرم منفی (عیار پادتن پایین تر از 8) بودند. از نظر آماری اختلاف معنی دار بین سطح ایمنی دیده دانش آموزان با مقاطع مختلف تحصیلی، سن دانش آموزان و تلقیح واکسن سه گانه سرخجه- سرخک- اوریون (MMR) شد، ولی بین سطح ایمنی دانش آموزان با تحصیلات پدر و مادر، تماس با افرادی که راش درآورده اند، راش درآوردن خود دانش آموزان و تعداد افراد خانواده اختلاف معنی داری دیده نشد. برای بالا بردن سطح ایمنی علیه سرخجه پیشنهاد می شود قبل از ازدواج، واکسن MMR در سنین کودکی تلقیح شود. علاوه بر آن بعد از و ازدواج قبل از بارداری، عیار پادتن علیه سرخجه در سرم مشخص گردد. در صورتی که عیار آن کمتر از 8 باشد تلقیح واکسن علیه سرخجه قبل از عملی کردن تصمیم بارداری ضروری است.
    کلیدواژگان: سرخجه، دختران دبیرستانی، سطح ایمنی
  • غلامرضا محمودی، سیدعابدین حسینی صفحه 26
    بیماری ایدز اینک یک وحشت عمومی در جهان ایجاد کرده است و آرایشگران از کسانی هستند که از وسایل تیز و برنده به عنوان وسیله کار استفاده می کنند و آلوده بودن این وسایل در انتقال بیماری به دیگران نقش موثری دارد. لذا مطالعه ای به منظور تعیین آگاهی نگرش و عملکرد آرایشگران زن و مرد در مورد پیشگیری از بیماری ایدز انجام شد. مطالعه حاضر، یک مطالعه توصیفی است که نمونه های آن از بین آرایشگران شاغل در شهر گرگان انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای بود که به وسیله 150 آرایشگر تکمیل گردید. نتایج نشان داد که 50 درصد آنها آگاهی و 48.43 درصد آنان عملکرد متوسط و 43.4 درصد هم نگرش ضعیفی داشتند و آزمون آماری، بین عملکرد زنان و مردان تفاوت معنی داری را نشان داد (P≤0.02) ضمنا بین آگاهی و نگرش نیز نگرش و عملکرد با توجه به سابقه کار رابطه معنی داری وجود داشت. (P≤0.01) به طور کلی نتایج تحقیق نشان داد که آرایشگران از آگاهی و نگرش و عملکرد ضعیفی برخوردارند و به آموزش رفتارهای بهداشتی نیاز دارند.
    کلیدواژگان: ایدز، آگاهی، نگرش، عملکرد، آرایشگر
  • حسن نورالهی، مجتبی رستمی صفحه 33
    دانستن شیوع شناسی باکتری ها در بیمارستان های آموزشی به اداره کردن بیماران تب دار و کاربرد صحیح آنتی بیوتیک ها قبل از دریافت جواب آزمایش ها کمک می کند. طی یک مطالعه توصیفی فراوانی باکتری های شایع در یک دوره دو ساله 1376-1375 در بخش های مختلف بیمارستانی به وسیله نمونه های ارسالی به آزمایشگاه بیمارستان شناسایی و مورد مطالعه قرار گرفت. در این بررسی از محیط های کشت استاندارد مدفوع، خون و زخم استفاده شده است. نتایج نشان داد که بیشترین نوع باکتری، اشرشیاکلی با 30.6 درصد، استافیلوکوک 14.2 درصد بود و محل آن عفونت های ادراری با 33.3 درصد، باکتریمی 21.7 درصد و عفونت های تنفسی با 14 درصد، مشخص گردید. این نتایج با گزارش های رسیده از سایر نقاط جهان چندان تفاوتی ندارد. بیشتر باکتری های موجود به سپروفلوکساین و آمینوگلیکوزیدها حساس بوده اند.
    کلیدواژگان: عفونت بیمارستانی، شیوع شناسی، آنتی بیوتیک
  • محمدحسین ترابی، علی اصغر وحیدی، علیرضا رئیس زاده صفحه 41
    اسهال و سوء تغذیه از مشکلات بهداشتی اصلی جوامع بشری علی الخصوص کشورهای در حال توسعه به شمار می آیند. مطالعات متعددی پیرامون رابطه سوء تغذیه به عنوان یک عامل مساعد کننده و افزایش شیوع اسهال حاد انجام شده ولی به نتیجه واحدی نرسیده اند. در این پژوهش ما در یک مطالعه مقطعی با گروه شاهد، 398 شیرخوار سنین 24-1 ماه را که به علت اسهال حاد به واحد آموزش بیماران اسهالی (DTU) بیمارستان شماره یک شهر کرمان مراجعه کرده بودند مورد بررسی قرار دادیم. بعد از اصلاح کم آبی این شیرخواران، وزن و قد آنها اندازه گیری و پس از تجزیه و تحلیل آماری، شاخص های رشدی قد و وزن آنها با گروه های شاهد همسن خودشان مقایسه شد. این مطالعه نشان داد که از بیماران مبتلا به اسهال حاد بر اساس معیار گومز، 3.2 درصد، به سو تغذیه شدید، 14.8 درصد به سوء تغذیه متوسط، 48.8 درصد به سوء تغذیه خفیف مبتلا و 33.2 درصد نیز فاقد سوء تغذیه بودند. در گروه شاهد نیز 0.5 درصد واجد سوء تغذیه شدید، 2.2 درصد دارای سو تغذیه متوسط، 32.4 درصد مبتلا به سوء تغذیه خفیف و 64.8 درصد نیز طبیعی بودند. با توجه به میانگین نسبت «وزن به سن» و «وزن به قد»، اسهال حاد در بیماران مبتلا به سو تغذیه از شیوع بیشتری برخوردار است. برای شیرخواران مبتلا به اسهال حاد در مقایسه با شیرخواران سالم، «شیر مادر» درصد کمتری از غذای اصلی را تشکیل می داد و مدت زمان کمتری با شیر مادر تغذیه شده بودند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که سو تغذیه و کاهش شاخص های رشد وزنی احتمالا یکی از عوامل مهم مساعد کننده اسهال حاد می باشند و این توجه بیشتر پزشکان به تشخیص هر چه زودتر سوء تغذیه (به خصوص موارد متوسط و خفیف) و اقدام برای برطرف کردن آن را می طلبد تا بدین وسیله بتوان گام موثری در جهت کاهش اسهال و عوارض حاصل از آن برداشت.
    کلیدواژگان: اسهال، سوء تغذیه، شیر مادر، وضعیت اقتصادی
  • ژیلا ساجدی صفحه 47
    شب ادراری یکی از مشکلات شایع و پیچیده دوران کودکی است و بر روابط کودک و والدین و همچنین همسالان اثرات منفی بر جای می گذارد. مطالعات نشان داده اند که در مقایسه با کودکان عادی، کودکان مبتلا به شب ادراری دارای مشکلات رفتاری هستند و از آن رنج می برند. این تحقیق با هدف تعیین و مقایسه سازگاری رفتاری کودکان شب ادرار و غیر شب ادرار در دبستان های شهر همدان انجام گرفت. مطالعه از نوع مورد- شاهدی بر روی 320 نفر با انتخاب نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای صورت پذیرفت. ابزار گردآوری داده ها فرم مصاحبه منظم بود که بر اساس چک لیست رفتاری کودک برای کودکان سنین دبستان گزارش شده کاسل و راسل تدوین شد. نتایج بررسی نشان داد بین نمرات کسب شده در دو گروه کودکان شب ادرار و غیر شب ادرار از نظر سازگاری فردی، اجتماعی، فیزیکی، سازگاری در منزل، مدرسه و سازگاری کل شخصیت اختلاف معنادار وجود دارد (P<0.001) و کودکان شب ادرار با درصد بالا دارای مشکلات رفتاری بودند و بین میانگین نمرات دو گروه اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (P<0.001).
    کلیدواژگان: سازگاری رفتاری، کودکان سن دبستان، شب ادراری
  • گزارش مورد
  • الهام خوری، محمدجعفر گلعلی پور، کامران حیدری صفحه 54
    نشانگان نوار آمنیونی مجموعه ای از ناهنجاری هاست که به دنبال پارگی زودرس کیسه آمنیون رخ داده و تقریبا در حدود 1 در هر 1200 الی 1 در هر 15000 تولد زنده روی می دهد. نوزاد مبتلای گزارش شده حاصل یک باروری دوقلویی دو تخمی به دنبال مصرف کلومیفن از یک مادر 34 ساله در اولین زایمان به طریق سزارین بود. نوزاد در معاینه ظاهری نواقصی چندگانه به صورت آنانسفالی، آنوفتالمی، شکاف کام، شکاف لب و بدشکلی بینی و ناهنجاری های اندام را نشان می داد. با توجه به شدت ناهنجاری ها و زیادی اندام های گرفتار، نوزاد اندکی پس از تولد فوت شد. نادر و شدید بودن علائم این نشانگان در نوزاد و وقوع آن در یکی از قل های یک بارداری دوقلویی ما را بر آن داشت نمونه را گزارش نماییم.
    کلیدواژگان: نشانگان نوار آمنیونی، توالی نوار آمنیونی
  • چکیده مقالات به انگلیسی
    صفحه 59
|
  • H.R.Bazrafshan *, M.A.Ramezani , A.Salehei , A.A.Shirafkan , S.Mohammadian , M.Frfajollahi , F.Raiszadehe , F. Azizi Page 5
    Diabetes commonly is associated with CAD risk factors, in addition sub-optimal metabolic control of diabetes is associated with increased incidence of thyroid function disorders. In this study patients with diabetes type II who were referred to 5th Azar Hospital in Gorgan were assessed to find out the relationship between thyroid dysfunction and NIDDM in such patients in Gorgan. We studied 210 diabetic patients in hospital outpatient department. The blood pressure, height, weight, serum total Cholesterol, Triglycerides, fasting blood sugar, and glycosylated hemoglobin (HbA1c) were determined. The obesity (BMI>30) were seen in 35% of the subjects. Hypertension and hyperlipidemia were seen in 38 and 65 of our patients respectively. The observed disorders included goiter (30%), sub-clinical hypothyroidism (13%), clinical hypothyroidism (4%), and clinical hyperthyroidism (0.5%). The patients were divided into two groups according to HbA1c: Group 1 with HbA1c<8 and group II with HbA1c?8. A significant difference was observed in TSH serum concentration between group I and II (1.5±1.2 vs. 3.7±11.3 mu/l, P<0.05), whereas the concentration of T4 (10±11 vs. 11±8) and T3 (2.4±3.7 vs. 1.9±3.2) were not significantly different between the two groups. The mean concentration of HbA1c in patients with hypothyroidism was significantly higher than those that of non-hypothyroid subjects (11±2.5 vs. 9±2.5, P<0.005). A significant positive correlation was observed between HbA1c concentration and TSH levels (R=0.2, P<0.01). Our results confirm the association between thyroid dysfunction and uncontrolled diabetes mellitus. It has been recommended that the final diagnosis of thyroid function disorder in diabetic patients should be made after optimal metabolic status has been archived.
  • Z.Molana *, K. Ghazi Saeidi Page 12

    Gardenerlla Vaginalis is a tiny pleomorphic gram negative mostly isolated from secretions of females with bacteria vaginosis. The organism cause infections such as endometritis, salpingitis, urethritis and in pregnant women cause the delivery of low-birth weight babies with less than 2500 grams. This study was done as a descriptive study on 200 pregnant and non-pregnant women in 2 groups, referred to gynecology and obstetric ward of Babol University of Medical Sciences. We gathered information by questionnaires then clinical examination and sampling from posterior fornix was obtained. PH values of the samples were determined, wiff test, wet mount examination and gram staining were practiced and finally the isolated bacteria from media such as HBT, PSDA, etc were examined by proper microbiologic tests to confirm the diagnosis. In this study 24% of non-pregnant and 14% of pregnant women found to be infected with GV. In 30.7% of infected women the rate of colonization of GV was high. However detection of bacterial vaginosis by clinical diagnosis has shown an incidence of 41% in non-pregnant women and 27% in pregnant women. Meanwhile 60% of non-pregnant females had positive pop-smears for GV. It should also be noted that the rate of GV infections has found to be higher during the first trimester than the second or third. Samples from patients with bacterial vaginosis show an associated increase in the number of gram negative of variable gram reaction bacilli with a decrease in the number of lactobacilli. Thus, diagnosis of bacterial vaginosis is preferably recommended to be made using simple methods such as wet mount examination and gram-staining of vaginal discharges.

  • A.Moradi _T.Mokhtari – Azad Page 19
    Rubella can be a disastrous disease in early gestation, leading to fetal death, premature delivery, and an array of congenital defects. In this study we tried to determine the preset states of immunity against Rubella virus among high-school girl pupils in Gorgan city in the north east of Iran. A total of 484 blood samples collected randomly from 484 school girl pupils for the detection of antibody against Rubella virus. Rubella antibody determined by hemagglutination inhibition (HAI) test. From total of 484 high-school girl pupils 88 (18.2%) were found susceptible to Rubella infection and 396 (81.8%) were immune to this infection. Our results show significant relation between immunity, age and history of previous vaccination against Rubella.
  • G.R.Mahmoudi , S.A.Hossani Page 26
    The word human population has been terrified nay AIDS. The barbers are persons that work with sharp tools. If their instruments become infected, they can transmit the infection to others. Therefore, the purpose of this study is to determine the barber’s knowledge, attitude and performance about AIDS prevention. This project is a descriptive study on 150 selected barbers. The methodology of research was a set up questionnaires, that have been completed by the barbers. The results showed that, their knowledge, performance about the AIDS are moderate (50%, 48.43%) and their attitude are weak. Performance among men and women is significant (P?0.02) in addition correlation between knowledge and attitude, attitude and performance are significant, according to the duration of working as barber (P?0.01). In general knowledge, attitude and performance among barbers are weak, therefore it is suggested that health and hygienic official teach the barbers how to behave in this regard.
  • H. Nooralhhi *, M.Rostami Page 33
    The assessment to bacterial epidemiology in large hospitals help the management of the febrile patients and prescribing the correct kind of antibiotics, before receiving the laboratory results. In a descriptive study during (1996-97) in different hospital departments. The samples were transferred to the laboratory and common bacterias were isolated. In this study, cultural mediums of stool, blood, wound, were used as source the samples the results indicate that, the most common bacteria was E.coli with 30.6%, Staphylococci 14.2% and common infection sites were, urinary 33.3%, blood 21.7% respiratory tracts 14% respectively. The results from this investigation shows that frequency and distribution pattern agrees with those reported by other researchers. The susceptibility of isolated bacteria to Ciprofloxaxin and amino glycosides were quiet high.
  • M.H.Torabi – Nezhad *_A.A.Vahidi _A.Raiszadeh Page 41
    Diarrhea and malnutrition are important health problems in human societies, especially in developing countries, leading to a huge number of deaths annually. Numerous studies have death with the relationship between malnutrition as a predisposing factor and acute diarrhea, but they have yielded conflicted results. In a cross-sectional controlled study, we examined 398 infants 1-24 month-old referred to the diarrhea-training unit (DTU) of hospital. After treating dehydration, height, weight were measured and compared with an age-matched control group. In cases with acute diarrhea, 3.2% had severe, 14.8% had moderate, 48.8% had light malnutrition, 33.2% had no malnutrition according to Gomez scale. In the control group, the percentage of subjects with severe, moderate, light, and with out malnutrition were 0.5%, 2.2%, 32.4%, and 64.8%, respectively. Average weight for age and weight for height scores were significantly lower in cases with acute diarrhea than in control subjects. However, average for age score was not statistically different in the 2 groups. Patients with acute diarrhea suffered a higher prevalence of malnutrition compared with those from the control group. There was not statistically significant relationship between growth indices and socioeconomic class of the family. A lower percentage of infants with acute diarrhea compared with control group enjoyed breast-feeding as the primary feeding routine. The period of breast-feeding was shorter in infants with acute diarrhea. Nevertheless, breast-feeding neither have significant effects on malnutrition nor on weight and height growth indices. Overall, we concluded that malnutrition and decreased weight growth index might be important predisposing factors for acute diarrhea. Early diagnosis and treatment of malnutrition (Especially moderate and light degrees) are very important measures to be taken in order to decrease diarrhea and its complications.
  • Sajedi Page 47
    Enuresis is one of the most common and complex problems of childhood and it affects the relationships between children, parents and coevals. It negatively affects these relationships. Studies have shown that in comparison with normal children, Enuresis children have behavioral problems and suffer them. This survey was done with this aim to determined and compare enuresis and non-enuresis children’s behavioral adjustment in Hamadan primary schools. This study was conducted by case-control method and a total of 320 pupils were studied. These subjects were selected randomly by multi-phase sampling. The interview forms were the data collecting means. It was based on children’s behavioral checklist for the school-aged children which had been reported by Russel and Cassel. The survey results showed that there was a difference in scores obtained by enuresis and non-enuresis children from the view point of self, social, physical, home and school and general personality adjustment and high percentage enuresis children had behavioral problems and there was statistical meaningful difference between the scores obtained by two groups.
  • E. Khoury , M. Golalipour , K. Haidary Page 54
    Enuresis is one of the most common and complex problems of childhood and it affects the relationships between children, parents and coevals. It negatively affects these relationships. Studies have shown that in comparison with normal children, Enuresis children have behavioral problems and suffer them. This survey was done with this aim to determined and compare enuresis and non-enuresis children’s behavioral adjustment in Hamadan primary schools. This study was conducted by case-control method and a total of 320 pupils were studied. These subjects were selected randomly by multi-phase sampling. The interview forms were the data collecting means. It was based on children’s behavioral checklist for the school-aged children which had been reported by Russel and Cassel. The survey results showed that there was a difference in scores obtained by enuresis and non-enuresis children from the view point of self, social, physical, home and school and general personality adjustment and high percentage enuresis children had behavioral problems and there was statistical meaningful difference between the scores obtained by two groups.