فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی کردستان - سال هشتم شماره 4 (پیاپی 32، تابستان 1383)

مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
سال هشتم شماره 4 (پیاپی 32، تابستان 1383)

  • 68 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1383/06/17
  • تعداد عناوین: 8
|
  • شهریار غریب زاده، محسن پرویز، محمد حائری، سیدشهاب الدین صدر صفحه 1
    هدف از انجام این تحقیق، شناخت بهتر عملکرد شاخ خلفی ماده خاکستری نخاع با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی بوده است. شاخ خلفی ماده خاکستری نخاع که محل ختم آورانهای فاقد میلین و میلین دار نازک است و تحت تاثیر شاخه های جانبی آورانهای میلین دار ضخیم نیز قراردارد. ساختار متعالی لایه های این بخش از ماده خاکستری یکی از علل پیچیدگی مکانیسمهای انتقال پیام درد و کنترل آن است. مدلسازی شاخ خلفی ماده خاکستری نخاع می تواند ابزار مناسبی برای شفاف کردن ساز و کارهای مربوطه باشد. در این تحقیق، تداخل انواع مختلف ورودی های محیطی به شاخ خلفی ماده خاکستری و تاثیرات مراکز موجود در سیستم عصبی مرکزی بر آن، با طراحی یک شبکه عصبی مصنوعی مورد بررسی قرارگرفت.
    برای طراحی شبکه برنامه های نرم افزاری به زبان C نوشته شد. این برنامه یک شبکه عصبی سه لایه می سازد که با الگوریتم پس انتشار آموزش می بیند و تعداد ورودی و خروجی سیستم و نیز تعداد نورونها را به دلخواه کاربر تعیین می کند. برای بررسی نتایج و رسم نمودارها از نرم افزارMATLAB استفاده شد.
    شبکه طراحی شده، دارای پنج نورون در لایه ورودی و پنج نورون در لایه مخفی بود. شبکه که براساس الگوهای مورد نظر تعلیم یافته بود، مورد آزمون قرارگرفت و تایید شد که یادگیری کامل داشته است. در مرحله بعد، شبکه را در برابر مقادیری از الگوهای ورودی و خروجی که آموزش ندیده بود، امتحان کردیم. نتایج نشان دهنده یادگیری قابل قبول بود. بنابراین شبکه ما قادر به پیش بینی خروجی در برابر ورودی هایی بود که مستقیما به آن وارد نشده بود.
    در مقایسه با مدل های قبلی، مدل ما دارای مزیت های زیر بود: استفاده از روش شبکه های عصبی (که یک روش پیشرفته و ساده رایج برای مدل سازی است)، انتخابی بودن شکل شبکه و استفاده از تعداد الگوی ورودی- خروجی بیشتر. مدل ما قادر به توجیه دردهای ریتمیک و اثر تحریک رشته های عصبی ضخیم پوست (لمس) بر درد و چندین اثر دیگر بود.
    کلیدواژگان: درد، شبکه های عصبی مصنوعی، شاخ خلفی ماده خاکستری نخاع
  • عبدالمطلب صید محمدی، سیمین ناصری، امیرحسین محوی، بابک روشنی، مظفر فیروز منش، رضا صالحی صفحه 8
    مقدمه
    امروزه بسیاری از اجتماعات در سراسر جهان با محدودیتهای تامین نیازهای آبی مواجه هستند. از این رو بازچرخش و استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده بعنوان یک گزینه مناسب در مدیریت صحیح منابع آبی مطرح شده است. در برنامه ریزی استفاده مجدد و بازچرخش فاضلاب، دستیابی به استانداردهای کیفی آب جهت بکارگیری دوباره در هر یک از بخشهای کشاورزی، تغذیه آبهای زیرزمینی، صنعت، پرورش آبزیان و... ضروری است. تامین استانداردهای میکروبی (باکتری های بیماریزا و دیگر عوامل پاتوژن) تنها از طریق انجام تصفیه پیشرفته فاضلاب امکان‎پذیر است.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش کارایی و تاثیر فیلترهای چند بستری در حذف عوامل بیماریزا و تاثیر آن در کاهش کلر مورد نیاز جهت گند زدایی مورد مطالعه قرار گرفته است. بخش اصلی پایلوت مورد نظر را ستونی به ارتفاع 2 متر و سطح مقطع 36 سانتی‎متر مربع از جنس پلی ‎اتیلن تشکیل داده است. مواد تشکیل دهنده بستر آنتراسیت، ماسه و گارنت بود. کلیفرم، کلیفرم مدفوعی و نماتد به عنوان عوامل پاتوژن مورد نظر انتخاب شدند. مطالعه بر روی پساب تصفیه ثانویه (تصفیه خانه صاحبقرانیه تهران) انجام گرفت. پساب مذکور پس از طی انعقاد و لخته‎سازی در سه بار سطحی (m/hr 12و 8 و 5) از صافی عبور داده شد و در نهایت گندزدایی خروجی از فیلتر توسط کلر صورت پذیرفت و کارایی این سیستم در حذف عوامل بیولوژیکی ارزیابی گردید.
    یافته ها
    میانگین حذف کلیفرم، کلیفرم مدفوعی و نماتد به ترتیب 85/46، 84/45 و 100 درصد بوده است. همچنین کلرزنی پساب خروجی از فیلتر به میزان 10mg/l قادر به حذف 9/99% کلیفرم و کلیفرم مدفوعی ‎بود.
    نتیجه گیری
    با استفاده از این روش تصفیه پیشرفته فاضلاب می‎توان به استانداردهای دفع و استفاده مجدد از فاضلاب از جنبه میکروبی برای مصارف مختلف غیر شرب شهری دست یافت. همچنین با استفاده از این روش کلر مورد نیاز جهت گندزدایی پساب خروجی از تصفیه خانه به مقدار چشمگیری (50%) کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: تصفیه پیشرفته فاضلاب، فیلتر چند لایه، کلیفرم، کلیفرم مدفوعی، نماتد
  • معصومه زیرک جوانمرد، فرحناز نوروزنی نیا، زهرا یکتا صفحه 16
    مقدمه
    والپوریک اسید، اسید چربی است که معمولا بصورت والپورات سدیم تجویز شده و یکی از داروهای مهم ضد صرع محسوب می شود. این دارو در انسان، موش، رات و میمون خواص تراتوژنیک دارد. تحقیقات انجام شده نشانگر این است که والپورات سدیم باعث کاهش وزن و بروز بد شکلی در اندامها می شود. این اسید از بروز ناهنجاری های جنینی جلوگیری نموده و والپورات با متابولیسم فولات جنین مقابله می کند.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق تاثیر والپورات سدیم و فولیک اسید بر وزن و تکامل اندامهای جنین موش در دو گروه آزمایشی بررسی شد. موشهای باردارگروه آزمایشی I در روز هشتم بارداری 200mg/kg والپورات سدیم بصورت داخل صفاقی دریافت کردند. موشهای باردار گروه آزمایشی II همزمان 200mg/kg والپورات سدیم و? mg/kg فولیک اسید تحت همان شرایط دریافت نمودند.در روز سیزدهم جنینی، جنین ها از رحم خارج شده و از نظر ماکروسکوپی و میکروسکوپیک مورد بررسی قرارگرفتند.
    یافته ها
    والپورات سدیم باعث کاهش وزن جنینها و تاخیر در رشد اندامهای جنین موش بصورت بیرون زدگی های در ناحیه جانبی شکمی جنین می شود. میانگین وزن درگروه شاهد (gr? .???) درگروه 1VPA (?.???gr) و در گروه 2FA و VPA (gr? .????) می باشد. با 05/0 P< اختلاف معنی داری بین گروه های شاهد و آزمایشی I و همچنین آزمایشیI و II دیده می شود. اسید فولیک می تواند از بروز کاهش وزن و ناهنجاری جوانه اندام جلوگیری کند.
    نتیجه گیری
    کاهش وزن جنینها و ایجاد ناهنجاری در اندامها عمدتا مربوط به آثار تخریبی VPA بصورت کاهش تکثیر عروق خونی و شرایط تغذیه ای نامناسب جنین است. والپورات باعث ایجاد جهش در آنزیم 10-5 methylene hydrofolate reducytase شده و متعاقب این جهش، کاهش وزن و ناهنجاری اندام مشاهده می شود. کافی نبودن اسید فولیک باعث تاخیر در رشد داخل رحمی جنین می گردد.
    کلیدواژگان: والپورات سدیم، فولیک اسید، جنین موش
  • فرامرز دارابی، بمانعلی جلالی، منصور رفیعی صفحه 23
    مقدمه
    هوموسیستئین نوعی آمینو اسید است که یک گروه آزاد تیولی دارد. اخیرا غلظت بالای این آمینواسید در پلاسما به عنوان عامل خطرزای مهمی برای آترواسکلروز و بیماری های قلبی عروقی مورد توجه بوده است. با توجه به بالا بودن شیوع بیماری های قلبی عروقی در کشور، مطالعه و تحقیق در مورد عوامل خطرآفرین این بیماری ها اهمیت زیادی خواهد داشت. هدف از این مطالعه مقایسه میزان هوموسیستئین تام پلاسما در یک گروه از افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر با گروهی دیگر از افراد بدون ضایعه کرونری به عنوان شاهد بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مورد- شاهد، گروه مورد شامل 50 فرد مبتلا به بیماری عروق کرونر و گروه شاهد شامل50 فرد سالم بود. تشخیص بیماری عروق کرونر بر اساس نتایج آنژیوگرافی صورت گرفت و برای سنجش هوموسیستئین از روش کروماتوگرافی با کارایی بالا (HPLC) استفاده شد. برای مقایسه میانگین هوموسیستئین تام پلاسما در دو گروه مورد مطالعه از برنامه نرم افزاری SPSS و آزمون آماری Student''s T-test استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین هوموسیستئین تام پلاسما در مبتلایان به بیماری عروق کرونر(20.59 μmol/L) بطور معنی داری از افراد شاهد (μmol/L 12.78) بالاتر می باشد p=0.001)).
    نتیجه گیری
    افزایش غلظت هوموسیستئین تام پلاسما با بیماری های قلبی- عروقی ارتباط دارد و ممکن است عامل اصلی در ایجاد این بیماری باشد.
    کلیدواژگان: هوموسیستئین تام پلاسما، بیماریهای قلبی، عروقی، عوامل خطر زا
  • افشین عبدی راد، مریم ستوده انواری، علی گرانسر صفحه 29
    مقدمه
    لنفوم منتشر از نوع سلول بزرگ B شایع ترین تومور لنفوئید در دنیا بوده و شامل گروه گوناگونی از تومورها می باشد که با یکدیگر حدود 20% تمام موارد لنفوم های غیر هوچکینی را تشکیل می دهند. از خصوصیات مشترک این تومورها، اندازه بزرگ سلول تومورال، مشتق شدن از سلولB، علائم بالینی پیشرونده و نیاز به رژیم شیمی درمانی موثر می باشد. به منظور یکپارچه کردن همه لنفوم های بدخیم با خصوصیات فوق،WHO این تومور را براساس ترکیبی از یافته های مورفولوژیک، ایمنوفنوتیپ، ژنتیکی و علائم بالینی تحت عنوان Diffuse large cell lymphoma طبقه بندی کرد. در این مطالعه سعی شده است براساس خصوصیات کلینیکوپاتولوژیک، زیرگروه های این لنفوم مورد بررسی قرارگیرد.
    مواد وروش ها
    کلیه اسلایدهای هماتوکسیلین و ائوزین (H&E) و ایمونوهیستوشیمی مربوط به مارکرهای LCA-CD20-CD3،CD30، 106 مورد بیمار لنفوم منتشراز نوع سلول بزرگ B و پرونده های مربوطه براساس انواع پیشنهادی WHO مورد طبقه بندی قرارگرفت.
    یافته ها
    شایع ترین گونه مورفولوژیک لنفوم منتشراز نوع سلول بزرگ B دراین مطالعه واریان سنتروبلاستیک با فراوانی 6/56% بوده و سپس واریان آناپلاستیک 34%، واریان پلاسما بلاستیک 8/2%، لنفوم اولیه مدیاستن از نوع سلول بزرگ 1.9%، واریان دوکی شکل 94/0%، واریان ارجحیت با سلول T، 94% و اکسترانودال 3/42% بود.
    نتیجه گیری
    نتایج بدست آمده در این مطالعه با سایر آمارها و منابع کشورهای غربی تطابق دارد. اهمیت تعیین زیرگروه از این نظر است که زمینه را برای انجام مطالعات تکمیلی ژنتیک و پیگیری بالینی مهیا می سازد.
    کلیدواژگان: لنفوم منتشر از نوع سلول بزرگ B، مورفولوژی، ایمونوهیستوشیمی
  • دقت سونوگرافی در تشخیص آپاندیسیت حاد در مراجعین به بخش اورژانس بیمارستان بعثت سنندج در سالها 82-81
    جعفر مبلغی، صادق ابراهیمی، عزت الله رحیمی صفحه 36
    مقدمه
    آپاندیسیت حاد (التهاب حاد آپاندیس) شایعترین وضعیت شکم حاد جراحی است و بیشتر در دهه های دوم و سوم عمر اتفاق می افتد. آپاندیسیت ساده می تواند با مرگ و میر بالایی همراه باشد. ادعا می شود که ابزارهای کمکی تشخیصی می توانند بطور قابل توجهی تعداد آپاندکتومی ها را در بیماران بدون آپاندیسیت، تعداد سوراخ شدگی ها (پرفوراسیونها) و زمان بستری در بیمارستان را کاهش دهند. اولتراسونوگرافی یکی از ارزانترین و ایمن ترین این ابزارها می باشد و می تواند به عنوان ابزار کمکی مناسب در تشخیص آپاندیسیت حاد مورد استفاده قرار بگیرد. این مطالعه با هدف تعیین میزان دقت سونوگرافی در تشخیص آپاندیسیت حاد بیماران مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان بعثت سنندج (استان کردستان) در سالهای 82 1381 به انجام رسید.
    مواد و روش ها
    جامعه آماری شامل کلیه بیمارانی بود که با وضعیت درد حاد شکم و با تشخیص بالینی و یا شک بالینی آپاندیسیت حاد به بخش اورژانس بیمارستان بعثت سنندج مراجعه کرده بودند. این مطالعه توصیفی بود. داده های لازم در هنگام بستری بیماران در اورژانس با روش مصاحبه و معاینه جمع آوری می شد، نتایج سونوگرافی و پاتولوژی و وضعیت بیمار تا هنگام ترخیص از بیمارستان پیگیری و ثبت می شد، تمامی بیماران بدون توجه به نتایج سونوگرافی تحت عمل جراحی قرار گرفتند.در نهایت داده های بدست آمده وارد نرم افزاری آماری Spss.win گردید و با استفاده از این نرم افزار و آمار توصیفی (فراوانی، میانگین) نسبت به تجزیه و تحلیل داده ها اقدام شد.
    یافته ها
    از نظر سونوگرافی ازمیان کل 170 بیماری که توسط جراح تشخیص آپاندیسیت برای آنها داده شده بود 150 مورد یعنی 2/88 درصد مبتلا به آپاندیسیت حاد بودند. طبق گزارش پاتولوژی 9 مورد از 150 موردی که بوسیله سونوگرافی مثبت گزارش شده بود آپاندیس نرمال داشتند (مثبت کاذب) دو مورد نیز منفی کاذب وجود داشت. حساسیت (Sensitivity) سونوگرافی در تشخیص آپاندیسیت حاد 61/98 و ویژگی (Specifity) آن 66/66 درصد بود. ارزش اخباری مثبت (PPV) سونوگرافی برای تشخیص آپاندیسیت حاد 94% و ارزش اخباری منفی (NPV) سونوگرافی برای تشخیص آپاندیسیت حاد 90% بود.
    نتیجه گیری
    تجربه ما پیشنهاد می کند که بیماران با تشخیص بالینی یا مشکوک آپاندیسیت حاد باید بطور روتین سونوگرافی شوند که این سونوگرافی باید بوسیله یک سونولوژیست با تجربه صورت گیرد تا هرچه بیشتر شاهد کاهش میزان آپاندکتومی منفی باشیم.
    کلیدواژگان: سونوگرافی، آپاندیست، حساسیت و ویژگی
  • ربابه محمد بیگی، اسدالله فتح الله پور، لیلا ساسانی صفحه 42
    مقدمه
    اهمیت مایع آمنیوتیک آغشته به مکونیوم (MSAF) در طب کودکان و زنان از مباحث روز است. نگرانی اولیه درباره MSAF از آنجاست که بعنوان علامت مهمی از دیسترس جنین و آسفکسی پری ناتال بوده و پیشگیری از آسپیراسیون را مطرح می کند. این مطالعه با هدف شناخت شیوع MSAF و مرگ و میر و عوارض مربوط به آن در نوزادان متولد شده در بیمارستان بعثت سنندج در سال 1382 انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی جامعه آماری شامل کلیه زایمانهای انجام شده در سال 1382 در بیمارستان بعثت سنندج و شامل 1353 مورد بوده است. داده های مورد نیاز پس از جمع آوری و ورود به نرم افزار آماری SPSS Win بصورت جدول توزیع فراوانی نمایش داده شد.
    یافته ها
    شیوع مایع آمنیوتیک آغشته به مکونیوم (MSAF) 11% بود در سایر موارد فراوانی های زیر بدست آمد: مکونیوم غلیظ 88%، متوسط 5/4%، رقیق 5/7%، آپگار کمتر از هفت 8/6%، مرگ و میر پری ناتال 7/0%، بستری در NICU %9.3، دیسترس تنفسی 7/4%،نوزاد پره ترم 2%، Post Term 6.5%، زایمان سزارین 3/83% و زایمان به کمک وسیله 7/0% بود. 14% سزارین ها بعلت دیسترس جنین و 6/75% فقط به علت دفع مکونیوم بوده است.
    نتیجه گیری
    عوارض پری ناتال حین زایمان هایی که مایع آغشته به مکونیوم دفع می کنند، بیشتر بوده و دفع مکونیوم هنوز هم علامت خطر مهمی در مامایی به شمار می آید؛ لذا در صورتی که امکانات پیشرفته مانیتورینگ داخلی جنین مهیا نباشد، الزاما جهت جلوگیری از مرگ و میر و بروز عوارض زایمان، سزارین انجام خواهد گرفت.
    کلیدواژگان: مکونیوم، مایع آمنیوتیک آغشته به مکونیوم، سندرم آسپیراسیون
  • بهزاد محسن پور، کتایون حاجی باقری صفحه 48
    بیماری هاری نوعی آنسفالیت است که بوسیله ویروس هاری ایجاد می گردد. ورود ویروس به بدن انسان اغلب از طریق گاز گرفتگی بوسیله حیوانات صورت می گیرد. بیماری بصورت آندمیک در منطقه کردستان وجود دارد ولی در چند سال اخیر مورد اثبات شده ای گزارش نگردیده بود. بیمار مورد نظر نوجوان 14 ساله ای بود که با علایم غیر معمول شامل تب و گلو درد و علایم شبیه اپیگلوتیت مراجعه کرده و در آزمایشهای روتین بیمار یافته اختصاصی وجود نداشت. تظاهرات غیر معمول بیمار سبب شد که با تشخیص اولیه اپیگلوتیت تحت درمان قرار گیرد. موارد دیگری از بیماری بصورت درد و پارستزی اندام، دیسفاژی، درد قفسه سینه، پارستزی اندام، علائم سایکولوژیک و هموپتزی گزارش گردیده ولی موردی که با اپیگلوتیت اشتباه گردد گزارش نشده است. بیمار تحت درمان با سرم ضد هاری و واکسن هاری و آنتی بیوتیک قرار گرفت که متاسفانه درمان غیر موثر بود و بیمار فوت کرد.
    بیماری هاری ممکن است با چهره ای غیر معمول تظاهر پیدا کند. پیشگیری از آن با تزریق واکسن و سرم ضد هاری بصورت اولیه بهترین روش پیشگیری می باشد و ضروری است که تمام موارد گاز گرفتگی به دقت بررسی شده و پروفیلاکسی صحیح صورت گیرد.
    کلیدواژگان: هاری، کردستان، اپیگلوتیت، آنسفالیت
|
  • Gharibzadeh Sh, Parviz M., Haeri M., Sadr S. Sh Page 1
    Introduction
    The purpose of this research was to elucidate the function of the dorsal horn of the spinal cord grey matter using an artificial neural network (ANN). Dorsal horn of the spinal cord grey matter, which is the site of termination of thin myelinated and unmyelinated afferent fibers, is influenced by thick myelinated fibers. The sophisticated structure of different layers of this part of the grey matter is one of the main causes of increased complexity in pain signal transmission and control. The dorsal horn of spinal cord grey matter modeling can be a potential method to elucidate mechanisms in this regard. In this study, we have evaluated the interaction of different peripheral inputs and the effects of CNS centers on the dorsal horn by designing an ANN.
    Materials And Methods
    A computer program was written in "C++" to design an ANN. This program produces a three layer ANN, which was trained by back propagation algorithm and the number of inputs, outputs and neurons can be determined by the user." MATLAB" software was used to evaluate the results and to plot the graphs.
    Results
    The designed network had 5 neurons in each of the input and hidden layers. After training some specific features, the ANN was tested and the results confirmed complete learning. Then, we tested the ANN against some unlearned inputs and outputs. The results were consistent with acceptable learning. In other words, our ANN can predict the output against unlearned inputs.
    Conclusion
    Compared with the previous models, our model has many advantages. The ANN method is a modern and simple modeling route with optional network structure, and has more input-output patterns. Our model can interpret rhythmic pain, the effects of stimulating thick neural fibers (touch) on the pain, and some other effects.
  • A.M. Seyd Mohamadi, S. Naseri, A.H.Mahvi, B. Roshani, M. Firozmanesh, R.Salehi Page 8
    Introduction
    Many parts of the world today suffer from limited sources of water supply. As a result much attention is paid to refining wastewater sources. Refined wastewater is used in agriculture, groundwater feeding, industry and fish breeding. Advanced wastewater refinement was carried out to provide a microbial standard.
    Material and Methods
    This research was conducted to study the performance of the triple media filter for the removal of microbial agents from Sahebghranieh wastewater treatment plant (WWTP). A pilot plant scale filter with a total height of 2 meters and a surface cross-section of 36 cm2 was used. The triple media filter had an overall media height of 75 cm, is composed of 40 cm anthracite upper layer, and has 25cm of silica on top and 10 cm of garnet. Treated wastewater, after coagulation and flocculation processes, was poured through three layers of filter at different rates (5, 8, and 12 m/hr). Finally, the wastewater was disinfected by chlorine. The function of this system was assessed.
    Results
    Filter efficiency in removal of coliform, fecal coliform and nematode was not dependant on the over flow rate and the average removal rate was 46/85, 45/84, and 100 percent respectively. Also wastewater chlorination from the filter in the amount of 10 mg/l can remove 99 percent of the coliform and fecal coliform.
    Conclusion
    The application of this method of advanced wastewater treatment can achieve high standards.
  • Zirak Javanmardm., Norozyniaf., Yekta, Z Page 16
    Introduction
    Valproic acid, a Fatty acid, is usually administered as a sodium valporate. Valproic acid has become accepted as one of the most important antiepileptic drugs. It is teratogenic in humans, mice, rats and monkeys. The mechanism of the teratogenicity of VPA is unknown. One hypothesis is that VPA interacts with embryonic folate metabolism.
    Materials And Methods
    In this study the effectiveness of sodium valporate and folic acid on the weight and development of limb bud was assessed in two experimental groups and one control group. In the first two groups of animals, 200 mg/kg of VPA and in the second group 200 mg/kg of VPA and 4 mg/kg folic acid was injected intraperitaneally on the 8th gestation day. Thirteen days after gestation, the fetus was removed from the uterus and was examined macroscopically and microscopically.
    Results
    This study revealed that VPA reduces the weight of embryos, and induces limb malformation as out pocketings from the ventrolateral body wall. The mean weight of the Control group, group I and group II of animals were 0.086 gr, 0.021 gr and 0.0619 respectively. The P value between the Control group and group I, and also between group I and group II was less than 0/05. Folic acid can prevent weight loss and abnormalities in limb bud of embryos.
    Conclusion
    VPA decreases the weight of fetuses and lead to limb malformation as it reduces the supply of nutrients to the embryo and the proliferation of the vessels. VPA mutation in 10.5 methylene tetra hydrofolate reductase results in limb malformation and weight loss.
  • Darabi.F., Jalali.B., Rafiee.M Page 23
    Introduction
    Homocysteine is an amino acid with a free thiol (sulphydryl) group. Elevated plasma homocysteine concentration is a major risk factor for atherosclerosis and cardiovascular disease. Because of the high incidence of cardiovascular disease in our country, the study and investigation of cardiovascular disease risk factors are very important. The purpose of this study was to compare total plasma homocysteine levels in patients with CAD and a group of healthy controls.
    Materials And Methods
    This study was a case-control study. The population under study included 50 patients with coronary artery disease and 50 healthy subjects. The coronary artery disease diagnosed was based on the results of angiography. Total plasma homocysteine concentration was measured by HPLC.
    Results
    The mean of total plasma homocysteine values in patients with coronary heart disease (20.59 µmol/l) was significantly higher than the control group (12.78 µmol/l) (p=0.001).
    Conclusion
    According to the results of this study, the total plasma homocysteine is a risk factor for CAD. Since the mean of total plasma homocysteine values in our patients and control group were relatively high in comparison with most other populations, it might be the main cause of the high rate of cardiovascular disease in some areas of Iran.
  • Sotudeh Anvarim., Abdi Rada., Geransar, A Page 29
    Introduction
    Diffuse large B cell lymphoma is a heterogeneous group of tumors that together constitute about 20% of Non Hodgkin’s lymphoma. The common features of these tumors are the large size of the neoplastic cell, B cell derivation, progressive clinical signs that need high effective chemotherapy regimens. Aiming to classify together all malignant lymphoma with the mentioned characteristics, WHO classified this tumor based on a combination of morphological, phenotgpic, genetic and clinical features as diffuse large B cell lymphoma. In this study we tried to investigate these lymphoma subgroups based on clinicopathological specifications.
    Material And Methods
    106 Cases with diagnosis of diffuse large B cell lymphoma were studied and categorized by reviewing their H&E slides. B cell lineage of this lymphoma was confirmed by an Immunohistochemical study.
    Result
    Different subtypes of diffuse large B cell lymphoma in this study included centroblastic variant (56.6%), anaplastic variant (34%), plasmablastic variant (2.8%), primary mediastinal large B cell lymphoma (1.9%), spindle shape variant (0.94%) and T cell rich B cell lymphoma (0.94%).The average age of patients was 47.4 years and the male to female ratio was 1.7.Nodal involvement was 56.7% and extranodal involvement was 43.3%.
    Conclusion
    Findings of our study were compatible with western countrie's incidence of diffuse large B cell lymphoma subtypes.
  • Accuracy of Ultrasound in the Diagnosis of Acute Appendicitis
    Moballeghi. J., Ebrahimi. S., Rahimi. E Page 36
    Introduction
    Acute appendicitis is the most common cause of acute abdomen. Graded compression ultrasonography is the least expensive and the least invasive method of diagnosing appendicitis. Furthermore, the aforementioned method has been reported to have an accuracy of 71 to 95 per cent and thus it is an accurate aid in establishing the diagnosis of appendicitis.This study was aimed to determine the accuracy of ultrasonography in the diagnosis of acute appendicitis in patients referred to Bessat Hospital in Sanandaj city (IRAN) between 2002 and 2003.
    Materials and Methods
    Statistical population sample included all patients with acute appendicitis that were admitted to Bessat Hospital. This was a descriptive study. Clinical and ultrasound findings along with the results of the laparatomies in 150 patients were evaluated. Data was collected and analyzed using Spss Win.Software.
    Results
    In this study, a total of 170 patients with clinically diagnosed or suspected appendicitis underwent an abdominal sonography examination performed by sonographists before operation.The sonographic findings were classified into three categories: appendicitis, other diseases, or normal screening. A total of 150 patients (88.2%) underwent operation, of which 141 (94%) proved to have appendicitis by the pathologic reports. A total of 28 negative appendectomies (16.8%) were prevented after sonographic examination. Abdominal sonography for detecting acute appendicitis had a sensitivity of 98.61%, a specifity of 66.66%, an accuracy of 89%, a positive predictive value of 94% and a negative predictive value of 90%.
    Conclusion
    According to the results of our study patients with clinically diagnosed or suspected acute appendicitis should routinely undergo abdominal sonography examination performed by an experienced surgeon to decrease the negative appendectomy rates.
  • Mohamadbigi. R., Fatholapour. A., Sasani. L Page 42
    Introduction
    The significance of meconium stained amniotic fluid (MSAF) is discussed both in obstetric and pediatric management. The primary concerns regarding MSAF are its significance as a sign of fetal distress and prenatal asphyxia. The objective of our study was to know the incidence and type of MSAF and associated mortality and morbidity in new born infants.
    Materials And Methods
    In this descriptive study, the statistical population sample included all the 1,353 deliveries carried out at Bessat Hospital in Sanandaj. The collected data was analyzed by SPSS WIN software.
    Results
    Our study showed that the frequency of MSAF was 11%, of which 88% was thick meconium, 4% was moderate meconium and 7.5% was thin meconium.According to our results 6.8 % of the population under study had an apgar score of less than 7. Furthermore, our study showed that prenatal mortality was 0.7%; admission to NICU was 9.3%, respiratory distress delivery was 4.7%, preterm delivery was 2% and post term delivery was 6.5%. The rate of cesarean section was 83.3%, of which 14% was due to fetal distress and 75.6% was due to the discharge of meconium.
    Conclusion
    Prenatal complications during MSAF deliveries are high and the discharge of meconium is still an important risk factor in obstetrics. Therefore, if fetus monitoring facilities are not available, a cesarean section will be done to prevent normal child delivery side effects and to decrease mortality and morbidity rates.
  • Mohsenpour. B., Hajibagheri. K Page 48
    Rabies disease is a kind of encephalitis that is produced by the rabies virus. The virus often enters the human body through dog bites. This disease is endemic in the Kurdistan region but in the last few years no documented case of rabies has been reported. This report was written to increase awareness of the appropriate handling of bite cases. The case was a 14 year old boy with unusual symptoms including fever, sore throat and symptoms similar to epiglotitis. After routine laboratory tests were carried out, no specific symptoms were apparent except leukocytosis. Because of his unusual symptoms he was diagnosed with epiglotitis and treated accordingly. Other cases with the following symptoms: pain and paresthesis in limbs (1 case), dysphagia (2 cases), chest pain (3 cases), limb paresthesis (4 cases), psychologic signs (5 cases), and hemoptysis (3 cases) have been reported. However, a case being mistaken for epiglotitis has never been reported. The patient was treated with anti rabies immune globulin and antibiotics but unfortunately he died.
    Results
    Rabies disease might have many unusual symptoms and the best way of preventing and controlling this disease is through the injection of anti rabies immune globuloin and vaccines. All cases of bites should be investigated and appropriate prophylaxis should be done.