بررسی اثر داروهای والپورات سدیم و فولیک اسید بر وزن و تکامل اندامهای جنین موش

چکیده:
مقدمه
والپوریک اسید، اسید چربی است که معمولا بصورت والپورات سدیم تجویز شده و یکی از داروهای مهم ضد صرع محسوب می شود. این دارو در انسان، موش، رات و میمون خواص تراتوژنیک دارد. تحقیقات انجام شده نشانگر این است که والپورات سدیم باعث کاهش وزن و بروز بد شکلی در اندامها می شود. این اسید از بروز ناهنجاری های جنینی جلوگیری نموده و والپورات با متابولیسم فولات جنین مقابله می کند.
مواد و روش ها
در این تحقیق تاثیر والپورات سدیم و فولیک اسید بر وزن و تکامل اندامهای جنین موش در دو گروه آزمایشی بررسی شد. موشهای باردارگروه آزمایشی I در روز هشتم بارداری 200mg/kg والپورات سدیم بصورت داخل صفاقی دریافت کردند. موشهای باردار گروه آزمایشی II همزمان 200mg/kg والپورات سدیم و? mg/kg فولیک اسید تحت همان شرایط دریافت نمودند.در روز سیزدهم جنینی، جنین ها از رحم خارج شده و از نظر ماکروسکوپی و میکروسکوپیک مورد بررسی قرارگرفتند.
یافته ها
والپورات سدیم باعث کاهش وزن جنینها و تاخیر در رشد اندامهای جنین موش بصورت بیرون زدگی های در ناحیه جانبی شکمی جنین می شود. میانگین وزن درگروه شاهد (gr? .???) درگروه 1VPA (?.???gr) و در گروه 2FA و VPA (gr? .????) می باشد. با 05/0 P< اختلاف معنی داری بین گروه های شاهد و آزمایشی I و همچنین آزمایشیI و II دیده می شود. اسید فولیک می تواند از بروز کاهش وزن و ناهنجاری جوانه اندام جلوگیری کند.
نتیجه گیری
کاهش وزن جنینها و ایجاد ناهنجاری در اندامها عمدتا مربوط به آثار تخریبی VPA بصورت کاهش تکثیر عروق خونی و شرایط تغذیه ای نامناسب جنین است. والپورات باعث ایجاد جهش در آنزیم 10-5 methylene hydrofolate reducytase شده و متعاقب این جهش، کاهش وزن و ناهنجاری اندام مشاهده می شود. کافی نبودن اسید فولیک باعث تاخیر در رشد داخل رحمی جنین می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
magiran.com/p317950 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!