فهرست مطالب

خون - پیاپی 7 (زمستان 1384)

فصلنامه خون
پیاپی 7 (زمستان 1384)

  • ویژه نامه سلامتی خون
  • 133 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1385/02/01
  • تعداد عناوین: 16
|
  • علی اکبر پورفتح الله صفحه 287
  • سید اسماعیل ترابی، کیومرث عابد آشتیانی، رحیم دهخدا، عبدالناصر مقدم، محمد خالد بهرام، رویا دولت خواه، جعفر بابایی، نورالله طاهری صفحه 291
    سابقه و هدف
    بیماران هموفیلی به دلیل دریافت مکرر فرآورده های خونی و کنسانتره فاکتورهای انعقادی در معرض ابتلا به عفونت های ویروسی قابل انتقال از راه خون می باشند که از میان آن ها عفونت هپاتیت C و HIV تاثیر زیادی بر زندگی این بیماران داشته است. عدم اعمال روش های ویروس زدایی بر روی کنسانتره فاکتورهای انعقادی تا قبل از سال 1985 موجب گردید که تقریبا تمام بیماران هموفیلی که تا قبل از سال 1985 تحت درمان با کنسانتره فاکتورهای انعقادی قرار گرفته بودند، مبتلا به عفونت هپاتیت C شوند. در بسیاری از کشورها حدود 50% بیماران هموفیلی به عفونت HIV نیز مبتلا شده اند. در این مطالعه هدف، بررسی میزان شیوع هپاتیت B،C و HIV در بیماران هموفیلی استان آذربایجان شرقی می باشد.
    مواد و روش ها
    162بیمار خونریزی دهنده شامل 113 بیمار مبتلا به هموفیلی نوع A و 17 بیمار مبتلا به هموفیلی نوع B 13 نفر مبتلا به کمبود سایر فاکتورهای انعقادی، 13 نفر مبتلا به بیماری فون ویلبراند و 6 نفر مبتلا به سایر اختلالات پلاکتی که در استان آذربایجان شرقی زندگی می کنند در این مطالعه مشاهده ای، مورد بررسی قرار گرفتند. از ابتدای سال 1382 از این بیماران نمونه گیری به عمل آمد و از نظر وجود HCVAb، HIVAb، HBsAg تحت آزمایش های سرولوژی قرار گرفتند. سایر اطلاعات مربوط به نوع بیماری، شدت بیماری، سن و جنسیت به صورت پرسش نامه ای و مراجعه به پرونده بیماران جمع آوری شد و اطلاعات توسط آزمون های آماری کای دو (Chi-square) و دقیق فیشر(Fisher''s exact test) ارزیابی شد.
    یافته ها
    از 113 بیمار با هموفیلی نوع A، 63 مورد (56%) و از 17 بیمار با هموفیلی نوع B، 9 مورد (53%) از نظر HCVAb تاییدی مثبت بودند که در این بین جوان ترین بیمار هموفیلی HCVAb مثبت، 11 ساله بود و سابقه اولین تزریق وی سال 1372 می باشد. در گروه سنی کمتر از 10 سال در هیچ کدام از بیماران، آزمایش HCVAb مثبت نبود. در مجموع هیچ موردHCV مثبت در متولدین بعد از سال 1374 یعنی بعد از اجرای طرح غربالگری مشاهده نمی شود(P<0.001). یک نفر (9/0%) از بیماران، مبتلا به عفونت HIV و 3 مورد (7/2%) از نظر HBsAg مثبت بودند که در گروه هموفیلی نوع A قرار داشتند. بیشترین موارد HCV مثبت در گروه بیماران هموفیلی شدید (با کمبود فاکتور 1% <) قرار داشت به این ترتیب که در هر دو گروه بیماران هموفیلی شدید A و B میزان آلودگی هپاتیت C 75% بود.
    نتیجه گیری
    در متولدین سال 1374 به بعد شواهدی از عفونت HCV مشاهده نمی شود. یک مورد (9/0%) بیمار HIV مثبت در این مطالعه وجود داشت که از این نظر وضعیت استان نسبت به کشورهای مختلف بسیار مطلوب تر است.
    کلیدواژگان: هموفیلی، هپاتیت C، هپاتیت HIV، B
  • زهره مسائلی، محمدرضا جابری، مهتاب مقصودلو صفحه 301
    سابقه و هدف
    مهم ترین اقدام سازمان انتقال خون برای تهیه و تامین خون سالم، انتخاب اهدا کننده سالم است که در سال های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. حذف اهدا کنندگان حرفه ای و جایگزین کردن و تاکید بر اهدای خون داوطلبانه و مستمر از جمله اقدامات مهم در این راستا می باشد. در این پژوهش میزان شیوع عفونت های قابل سرایت با انتقال خون (هپاتیت B، C و HIV) در اهدا کنندگان مستمر، با سابقه و بار اول اصفهان از شهریور تا اسفند ماه سال 1381 مقایسه شد.
    مواد وروش ها
    در این بررسی گذشته نگر، اهدا کنندگان مستمر (16620، 42/56%)، با سابقه (5742، 49/19%) و بار اول (7096، 09/24%) شهر اصفهان از نظر شیوع عفونت های قابل سرایت با انتقال خون بررسی شدند. اطلاعات با بررسی رایانه ای برنامه اهدا کنندگان اصفهان جمع آوری و با آزمون آماری کای دو (Chi-squere) در برنامه SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از بین 16620 اهدا کننده مستمر، 385/0 درصد HBsAg مثبت، 192/0 درصد HCVAb واکنش دار و همه اهداکنندگان مستمر از نظر HIVAb منفی بودند. از 5742 اهدا کننده با سابقه، 958/0 درصد HBsAg مثبت، 313/0 درصد HCVAb واکنش دار و تنها یک مورد (017/0 درصد) HIVAb واکنش دار بودند. در میان 7096 اهدا کننده بار اول، 592/0 درصد HBsAg مثبت و 31/0 درصد HCVAb واکنش دار بودند و موردی از HIVAb واکنش دار دیده نشد. شیوع عفونت های قابل سرایت با انتقال خون (هپاتیت B، C و HIV) در اهدا کنندگان مستمر کمتر از اهدا کنندگان با سابقه و بار اول بود به طوری که در مقایسه اهدا کنندگان مستمر و بار اول،P=0.005 و در مقایسه اهدا کنندگان مستمر و با سابقه P=0.000 بود.
    نتیجه گیری
    اهدای خون مستمر مهمترین راه برای رسیدن به خون سالم است. بنابراین پیگیری اهدا کنندگان مستمر، آموزش و حفظ اهدا کنندگان بار اول و با سابقه می تواند باعث افزایش میزان اهدای خون مستمر و در نتیجه افزایش سلامت خون شود.
    کلیدواژگان: اهدا کننده خون، شیوع، عفونت
  • مهدی بنی طالبی دهکردی، گیلاندخت ثابت، اعظم بنی طالبی صفحه 309
    سابقه و هدف
    استفاده از خون و فرآورده های خونی یکی از نیازهای مهم بخش بالینی می باشد و از آن جا که احتمال انتقال عفونت به دنبال تزریق خون وجود دارد، خون گیری باید فقط از اهدا کنندگان انتخاب شده بر اساس معیارهای بین المللی صورت گیرد. یکی از اولویت های سازمان های متعبر انتقال خون در سراسر دنیا و کشور ما جهت تهیه خون سالم، اصلاح روش های پذیرش اهدا کننده می باشد. به نظر می رسد در حال حاضر روش های اخیر فقط در زمان عادی و شرایط غیر بحرانی کاربرد دارد و در شرایط بحران، مثل هجوم اهدا کننده خون بعد از وقوع زلزله شهرستان بم برای اهدای خون، استفاده از این روش ها عملا امکان پذیر نمی باشد. این پژوهش برای جواب به این سوال که آیا در چنین شرایطی سلامت خون به خطر می افتد یا خیر انجام گردید.
    مواد و روش ها
    مطالعه انجام شده از نوع مقطعی مقایسه ای بود. در این تحقیق 4188 واحد خون شامل 2094 واحد، خون هایی که بلافاصله بعد از زلزله بم در روزهای 05/10/1382 و 06/10/1382 در پایگاه های انتقال خون و بیمارستان های استان چهار محال و بختیاری با هدف خون رسانی به آسیب دیدگان زلزله بم اهدا گردیدند به عنوان گروه مورد و 2094 واحد شامل خون هایی که از تاریخ? ?.??.?? تا روز قبل از بحران یعنی 04/10/1382 در پایگاه های انتقال خون استان طبق روش های کلاسیک اهدای خون جمع آوری گردیده بودند به عنوان گروه شاهد مورد ارزیابی قرار گرفت. روی کلیه خون های شاهد و مورد آزمایش های الیزا مربوط به ویروس های هپاتیت B، هپاتیت C و ایدز صورت پذیرفت. در صورت مثبت بودن هر یک از آزمایش های گفته شده، آزمایش الیزای بار دوم انجام شد و در صورت مثبت بودن الیزای بار دوم روی این نمونه ها آزمایش های تاییدی (Confirmatory Test) وسترن بلات و RIBA انجام گردید. کلیه مراحل آزمایش ها روی گروه شاهد و گروه مورد به طور یکسان انجام پذیرفت.
    یافته ها
    بررسی نتایج نشان می دهد که بین گروه شاهد و مورد با استفاده از آزمون دو جمله ای (Binomial) تفاوت معنی داری در سطح 5% اطمینان در میزان بروز هپاتیت B و هپاتیت C، قبل و بعد از بحران وجود دارد. (P<0.001)ولی در میزان بروز HIV بین گروه شاهد و مورد تفاوت معنی داری مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    بالا بودن نسبت موارد مثبت سرولوژیک در گروه مورد نسبت به گروه شاهد (میزان معنی داری82/0 در مورد هپاتیتB و 001/0 در مورد هپاتیتC) نمایان گر این است که خطر انتقال عفونت های ویروسی به دنبال تزریق خون های جمع آوری شده بعد از شرایط بحران نسبت به غیر بحران بیشتر است و برای کاهش این خطر پیشنهاد می گردد خون گیری و اهدای خون درشرایط بحران با اعمال مکانیسم های کنترلی مدیریت گردد.
    کلیدواژگان: بلایا، HIV، HBV
  • هایده جوادزاده شهشهانی، مهدی عطار، محمدطاهر یاوری، شکوفه صوابیه صفحه 315
    بیماران بتاتالاسمی و هموفیلی به دلیل نیاز به تزریق خون، در معرض تماس با خون هزاران اهدا کننده قرار گرفته و مستعد ابتلا به بیماری های منتقله از راه خون می باشند. در مناطق مختلف دنیا و ایران آمار متفاوتی از شیوع آلودگی HIV و هپاتیت های B و C در بیماران تالاسمی و هموفیلی گزارش شده است. بررسی فعلی با هدف تعیین شیوع هپاتیت های C,B و عفونت HIV در بیماران هموفیلی و تالاسمی استان یزد انجام شد. مطالعه انجام شده توصیفی بود. در سال 1382، 85 بیمار تالاسمی ماژور و 74 بیمار هموفیلی به روش سرشماری وارد مطالعه شدند...
    کلیدواژگان: تالاسمی، هموفیلی، هپاتیت B، هپاتیت C، عفونت HIV
  • عباسعلی پور آذر، ناهید اکبری، محمد مهدی حریری، فخرالملوک یاوری، شهرزاد اکبری صفحه 323
    سابقه و هدف
    بررسی مشخصات و شیوع نشانگرهای ویروسی اهدا کنندگان از نظر میزان ذخیره خون و حفظ اهدا کنندگان و بررسی سلامت خون اهمیت دارد. در این مطالعه مشخصات دموگرافیک و شیوع نشانگرهای ویروسی در اهدا کنندگان بار اول در اصفهان تعیین و با اهدا کنندگان مکرر مقایسه شد.
    مواد وروش ها
    مطالعه انجام شده از نوع توصیفی با استفاده از داده های موجود بود. بررسی مشخصات دموگرافیک و نشانگرها در اهدا کنندگان بار اول در سال 1382 در پایگاه انتقال خون اصفهان با روش سرشماری بررسی شد. بر روی تمام نمونه ها آزمایش الیزا و برای نمونه های مثبت، آزمایش تاییدی انجام شد. یافته های حاصل از این مطالعه با استفاده از آزمون کای دو (Chi-square) و آزمون t (t Test) در دو جمعیت اهدا کنندگان بار اول و مکرر مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سنی و نسبت متاهلین در اهدا کنندگان بار اول کمتر از اهدا کنندگان مکرر بود (P<0.05، 95%: CI). فراوانی اهدا کنندگان بار اول مونث بسیار کم و اغلب اهدا کنندگان بار اول دارای مشاغل آزاد و در مرتبه بعدی کارمند بودند (P<0.05، 95%: CI). اهدا کنندگان بار اول و مکرر به ترتیب 4/1 درصد و 54/0 درصد دارای آزمایش HBsAg مثبت همچنین 53/0 درصد و 23/0 درصد دارای آزمایش HCVAb مثبت بودند. HIVAb مثبت فقط در 2 مورد از اهدا کنندگان مکرر وجود داشت.
    نتیجه گیری
    دموگرافی متفاوت اهدا کنندگان در کشور ما در مقایسه با کشورهای غربی و فراوانی بسیار کم زنان اهدا کننده از یک طرف و تفاوت بین اهدا کنندگان بار اول و مکرر از نظر برخی شاخص های دموگرافیک از طرف دیگر، برنامه ریزی های متفاوتی را می طلبد. ضمن این که شیوع HBsAg و HCVAb کمتر در اهدا کنندگان مکرر قابل توجه است.
    کلیدواژگان: اهدا کنندگان بار اول، اهدا کنندگان مکرر، دموگرافیک، نشانگرهای ویروسی
  • سید حسن بزرگی، هما رمضانی، طاهره وحید، عظیم مستاجری، حسین کارگر فرد، مهدی رضایی، ندا عشایری، سید مؤید علویان صفحه 331
    سابقه و هدف
    ویروس هپاتیت (HCV)C یکی از علل شایع هپاتیت ویروسی در بیماران همودیالیزی و دریافت کنندگان پیوند کلیه می باشد. به طور متوسط، 20% بیماران همودیالیزی، مبتلا به هپاتیتC هستند که البته این آمار در مناطق مختلف دنیا متفاوت است. هدف از انجام این مطالعه بررسی شیوع و عوامل خطر ابتلا به هپاتیتC در بیماران همودیالیزی شهر قزوین می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش توصیفی مقطعی انجام گرفت. نمونه گیری به صورت سرشماری انجام شد و تعداد 89 نفر از بیماران همودیالیزی شهر قزوین در سال 1383 وارد مطالعه شدند. عوامل احتمالی خطر برای هر بیمار بررسی شد. سپس این افراد از نظر وجود آنتی بادی علیه ویروس هپاتیت(Anti - HCV Ab) C در خون با روش الیزای نسل سوم و ریبا (RIBA) بررسی شدند. در آنالیز تک متغیره از آزمون های (t-test)t، کای دو (Chi-square) و دقیق فیشر (Fisher''s exact test) استفاده شد.
    یافته ها
    در مجموع 45 نفر (6/50%) زن و 44 نفر (4/49%) مرد بودند. میانگین سنی بیماران 97/50 سال (94/14= SD) بود. نتیجه آزمون آنتی بادی ضد HCV به روش الیزا در 9 نفر (3/10%) مثبت بود که بعد از بررسی مجدد با آزمون ریبا در نهایت آنتی بادی ضد HCV در 6 نفر (4/6%) مثبت گزارش شد. در بین عوامل خطر، مجرد بودن، زمان اولین ترانسفوزیون (قبل از سال 1375)، تعداد دفعات ترانسفوزیون (بالای 20 بار) و طول مدت همودیالیز ارتباط معنی داری با ابتلا به هپاتیتC داشتند (به ترتیب (P=0.00،P=0.032،P=0.003،P=0.002.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های مطالعه حاضر، شیوع هپاتیت C در بیماران همودیالیزی شهر قزوین 4/6% می باشد. علی رغم کاهش این میزان در مقایسه با میزان آلودگی 9/23% در سال 1380، با توجه به تاثیر محدود و میزان بالای عوارض جانبی داروهای موجود، پیشگیری از ابتلا به این بیماری با در نظر گرفتن عوامل خطر ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: ویروس هپاتیت C، بیمار همودیالیزی، شیوع
  • کاظم آقاجانی پور، طاهره زندیه صفحه 339
    در سال 1965 جایزه نوبل در پزشکی به پاس کشف آنتی ژن در نمونه سرمی یک بومی استرالیایی مبتلا به هپاتیت که با آنتی بادی اختصاصی در سرم مبتلا به هموفیلی واکنش نشان می داد، به دکتر بروچ بلومبرگ و همکارانش اعطا شد.
    هپاتیت سرمی تاریخچه کاملا شناخته شده ای دارد و در اواخر سال 1800 میلادی به وجود آن پی برده اند. زمانی که گروهی از کارگران با سرم محتوی لنف انسان علیه آبله مرغان واکسینه شدند و متعاقب آن ظهور شگفت آور هپاتیت به وقوع پیوست، چندین گزارش بعدی بر همراهی هپاتیت سرمی با تزریق های مشابه سرم انسانی یا تماس با سوزن های آلوده به خون تاکید کردند...
  • فاطمه سادات مهدویانی، سعید صارمی، مهتاب مقصودلو، علی اکبر پورفتح الله صفحه 343
    سابقه و هدف
    عفونت های منتقله از راه خون، همواره به عنوان یکی از مشکلات مصرف خون و فرآورده های خونی مطرح بوده اند، در این مطالعه شیوع ویروس های هپاتیت B، C و ایدز و عوامل مرتبط با آن در بین اهدا کنندگان مستمر و غیر مستمر پایگاه اراک طی 6 ماه اول سال 1383 بررسی شده است.
    مواد وروش ها
    مطالعه با طراحی داده های موجود به صورت سرشماری 11615 اهدا کننده پایگاه اراک انجام شد. اطلاعات مورد نیاز با مراجعه به پرونده اهدا کنندگان جمع آوری شد. نمونه های به دست آمده به تفکیک مستمر و غیر مستمربودن بر حسب خصوصیات دموگرافیک بررسی و نتایج حاصل بر اساس آزمون کای دو (Chi-quare) و دقیق فیشر (Fisher''s exact test) و رگرسیون لجستیک با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل آماری شدند.
    یافته ها
    40% از کل اهدا کنندگان مستمر و 60% غیر مستمر بودند. طبق آزمایش های تاییدی، شیوع HBV، HCV و HIV در کل اهدا کنندگان 68/0%، 2/0% و 0% بود. در اهدا کنندگان مستمر این مقادیر 1/0%، 02/0%، 0% و در اهدا کنندگان غیر مستمر 05/1%، 45/0% و 0% به دست آمد. 4/1% از کل خون های اهدایی به دلیل مثبت شدن یکی از آزمایش های غربالگری الیزا از چرخه توزیع خارج شدند که این میزان در اهداکنندگان غیر مستمر 11 برابر مستمرها بود. در این مطالعه عفونت های ویروسی در اهداکنندگان غیر مستمر شیوع بیشتری داشت(P<0.0001) این عفونت ها به روش آزمایش های تاییدی در اهدا کنندگان مستمر، در واحد سیار شیوع بیشتری داشت(P<0.001). در اهدا کنندگان غیر مستمر فقط در افرادی که تحصیلات کارشناسی و بیشتر داشتند شیوع عفونت ها کمتر بود(P<0.05).
    نتیجه گیری
    شیوع عفونت های ویروسی در اهدا کنندگان مستمر بسیار کمتر از اهدا کنندگان غیر مستمر است. آموزش صحیح اهدا کنندگان از نظر بیماری های ویروسی و شرایط اهدای خون و تفهیم رفتار اهدای خون در جهت تشویق به اهدای مستمر، راه حل کاهش آلودگی های ویروسی می باشد.
    کلیدواژگان: شیوع، HBV، HCV، HIV
  • زهره عطارچی، مازیار غفوری، بشیر حاجی بیگی، شروین آثاری، سیدموید علویان صفحه 353
    سابقه و هدف
    سازمان های انتقال خون باهدف تامین سلامت خون، از بین داوطلبین اهدای خون دست به انتخاب می زنند و داوطلبین پذیرفته شده را نیز تحت بررسی های غربالگری از نظر بیمار ی های منتقله از راه خون قرار می دهند. این مطالعه با دو هدف بررسی الگوی معافیت از اهدای خون و شیوع بیماری های منتقله از راه خون و همچنین متغیرهای مرتبط با آن در مراکز انتقال خون تهران در 8 ماه از سال 1382 انجام گرفت.
    مواد وروش ها
    مطالعه به صورت مشاهده ای و مقطعی انجام گرفت. در این مطالعه، تعداد 34823 نفر از داوطلبین اهدای خون به صورت تصادفی ساده از بین کل مراجعین به مراکز انتقال خون استان تهران در فاصله زمانی 1 /3 /1382 لغایت 30/10/82 انتخاب شدند. در 26645 داوطلب پذیرفته شده، شیوع HBV، HCV و HIV مورد بررسی قرار گرفت. ارتباط معافیت از اهدای خون با شیوع بیماری های منتقله از راه خون، متغیرهای دموگرافیک (سن، جنس، شغل، سطح تحصیلات) و عوامل مرتبط با اهدای خون (اهدای مستمر) تعیین گردید.
    یافته ها
    از کل داوطلبین اهدای خون، تعداد 7849 نفر (5/22%) معاف گردیدند. احتمال خطر انتقال بیماری های منتقله از راه خون در 36/43%، بیماری/مواجهه در 02/34% و مصرف داروها در 91/13% علت معافیت از اهدای خون بود. 42/15% افراد نیز به علل دیگر از اهدای خون معاف شدند. سن کمتر از 40 سال، جنس زن، مجرد بودن، سطح تحصیلات زیر دیپلم، اهدای غیر مستمر خون، عدم علاقه به اهدای مستمر خون، انگیزه غیر از کمک به هم نوع و برخی مشاغل (تاجر، هنرمند، سرباز و دانش آموز) با معافیت از اهدای خون همراه بود (0=p). میزان شیوع آلودگی های هپاتیت B، C و HIV در دوره زمانی مطالعه به ترتیب 6/0%، 2/0% و 003/0% به دست آمد. سن بالاتر از 40 سال (P=0)، میزان شیوع آلودگی های هپاتیت B، C و HIV در دوره زمانی مطالعه به ترتیب 6/0%، 2/0% و 003/0% به دست آمد. سن بالاتر از 40 سال (P=0)، تحصیلات کمتر از دیپلم (P=0.002)، تاهل (P=0.001) و اهدای غیر مستمر خون (P=0.000) با شیوع بیشتر هپاتیت B همراه بود، حال آن که شیوع هپاتیت B در دو جنس یکسان بود. شیوع هپاتیت C و HIV با هیچ یک از عوامل ذکر شده فوق ارتباط معنی داری نداشت(P>0.05).
    نتیجه گیری
    با توجه به این مطالعه، در تهران، جذب داوطلبین اهدای خون مرد، متاهل، افراد دارای سطح تحصیلات بالاتر، اهدا کنندگان مستمر و برخی مشاغل به افزایش تولیدات سازمان منجر خواهد شد. همچنین افزایش جذب زنان، افراد دارای سن کمتر از 40 سال، افراد دارای تحصیلات بیشتر و اهدا کنندگان مستمر به افزایش سلامتی و ایمنی محصولات تولید شده سازمان انتقال خون منجر خواهد شد. انجام مطالعه های مشابه در سازمان های انتقال خون در تمامی استان های کشور توصیه می شود.
    کلیدواژگان: اهدای خون، معافیت، HCV، HBV و HIV
  • امین بزاز عطایی، بهنام داورنیا، سعید صادقیه اهری، سیما حقیقی، احد اعظمی صفحه 365
    سابقه و هدف
    با توجه به هدف اصلی سازمان انتقال خون که تامین خون سالم و کافی برای بیماران و نیازمندان به خون و فرآورده های خونی می باشد، انتخاب اهدا کنندگان سالم دارای اهمیت فوق العاده می باشد. از طرف دیگر زنان به خصوص قشر دانش آموز و معلمان خانم که احتمال انجام رفتارهای پرخطر کمتری نسبت به مردان دارند، منبع بسیار مهمی برای تامین خون سالم محسوب می گردند. در عین حال با توجه به این که میزان مشارکت این قشر از جامعه در زمینه اهدای خون کمتر از آقایان در سطح کشور و بالاخص استان می باشد، در این پژوهش علل اقدام کمتر خانم ها برای اهدای خون، نسبت به آقایان بررسی شده است.
    مواد وروش ها
    نوع مطالعه مقطعی می باشد و جامعه مورد مطالعه، معلمین خانم و دانش آموزان بالای 17 سال دبیرستان های دخترانه استان اردبیل می باشد. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری خوشه ایاز بین دبیرستان های دخترانه استان بود و تعداد 280 نفر دانش آموز و 280 نفر معلم وارد مطالعه شدند. اطلاعات توسط پرسشنامه جمع آوری و در نهایت از نرم افزار کامپیوتری SPSS جهت تجزیه و تحلیل آماری استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین سنی گروه دانش آموزی 39/1 ± 9/17 سال و میانگین سنی معلمین 74/6 ± 7/33 سال بود. در اکثریت جمعیت تحت مطالعه، سطح تحصیلات پدران و مادران خانواده های دانش آموزان و معلمان دوره ابتدایی بوده و اکثرا پدران شغل آزاد و مادران خانه دار بودند(7/91% دانش آموزان و 6/91% برای معلمین). سابقه اهدا خون در دانش آموزان و معلمین به ترتیب 10 و 21 درصد بود. مهم ترین علت اهدا خون در هر دو گروه اقدام انسان دوستانه ذکر شد. 35% دانش آموزان و حدود 21% معلمین، به میزان زیاد و خیلی زیاد از روند اهدای خون ترس داشتند.40% دانش آموزان و 57% معلمین مهم ترین علت استقبال کم خانم ها از روند اهدا خون را کم خونی بیان کردند. 2/32% دانش آموزان و 17% معلمین مهم ترین علت استقبال کم بانوان از اهدای خون را عدم موافقت والدین یا همسر می دانند. 3/17% دانش آموزان و 6/9% معلمین سابقه انجام حجامت داشتند و بین دو گروه اختلاف معنی دار آماری با P=0.01 مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    با توجه به این که سه عامل عقیده بر کم خونی در خانم ها، ترس از اهدا و عدم اجازه والدین مهم ترین عوامل استقبال کم خانم ها در امر اهدای خون مطرح شده اند باید در مورد آموزش عمومی مسایل مربوط به انتقال خون از طریق رسانه های عمومی و رادیو و تلویزیون اهتمام ملی را مد نظر داشت.
    کلیدواژگان: اهدای خون، خون کافی، آگاهی، دیدگاه
  • فاطمه امام قریشی، غلام عباس فتحی، علی محتشمی صفحه 373
    سابقه و هدف
    اهدا کنندگان خون دارای خصوصیات دموگرافیک مختلف در جوامع متفاوت می باشند که با اهداف گوناگون اقدام به اهدای خون می نمایند. همچنین این گروه از افراد ممکن است منبعی برای انتقال بیماری ها باشند. با توجه به این که اطلاعاتی از اهدا کنندگان خون در شهرستان جهرم موجود نمی باشد، لذا مطالعه حاضر به منظور شناخت دموگرافی اهدا کنندگان خون در شهرستان جهرم صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    مطالعه انجام شده توصیفی و گذشته نگر بود و با بررسی 3000 پرونده اهدا کنندگان خون که طی سال های 1382-1380به سازمان انتقال خون جهرم مراجعه نموده بودند انجام شد. اهدا کنندگان از نظر سن، جنس، شغل، تحصیلات، وجود بیماری زمینه ای، انگیزه اهدا و بیماری های قابل انتقال از طریق خون مورد بررسی قرار گرفتند. آزمایش های مربوط به هپاتیت B، C و HIV انجام گرفت. فراوانی و درصد هر کدام از متغیرها با استفاده از نرم افزار SPSS محاسبه گردید.
    یافته ها
    میانگین سنی اهدا کنندگان 6/5 ± 52/32 سال بود و 9/92 درصد آن ها مرد و 1/7 درصد زن بودند. اکثریت اهدا کنندگان (9/71 درصد) شهری و بقیه روستایی بودند. از نظر شغلی، 5/43 درصد شغل آزاد، 5/14 درصد کارمند و بقیه مشاغل دیگر را شامل می شدند. بیشترین افراد در این مطالعه دارای تحصیلات زیر دیپلم بودند. 96 درصد اهدا کنندگان خون، انگیزه داوطلبانه داشته و تنها 4 درصد افراد به علت پلی سیتمی مبادرت به اهدای خون نموده بودند. از میان داوطلبین اهدای خون، 4/0 درصد HBsAg و 3/0 درصد HCVAb مثبت بودند و هیچ مورد HIV مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    از نظر ترکیب سنی جنسی، اهدا کنندگان شهر جهرم مشابه سایر نقاط می باشند و لیکن از نظر شغلی و تحصیلات متفاوت هستند. اکثر اهدا کنندگان به طور داوطلبانه اقدام به اهدای خون می نمایند. شیوع عفونت های هپاتیت B، C و HIV در جهرم از بسیاری مناطق ایران و دنیا پایین تر می باشد.
    کلیدواژگان: دموگرافی، اهدا کنندگان خون، HBV، HCV، HIV
  • مرتضی حیدرزاده، زهرا سلطانی صفحه 379
    سابقه و هدف
    به دلیل مردودی زیاد داوطلبان اهدای خون در غربالگری کم خونی که توسط مقیاس رنگی سازمان بهداشت جهانی (WHO) در مرکز انتقال خون کرمان صورت می گرفت، ما فکر کردیم که احتمالا قطره خون به دست آمده از نوک انگشت در دفعه اول با آب میان بافتی بیشتری مخلوط شده و به دلیل رقت، به طور کاذب غلظت هموگلوبین آن قطره خون را کمتر از میزان واقعی نشان می دهد. بنابراین تصمیم گرفتیم که قطره دوم خون به دست آمده از همان محل را نیز با مقیاس رنگی WHO مورد سنجش قرار داده و نهایتا پاسخ های قطره اول و دوم را با نتایج به دست آمده توسط دستگاه CBC مقایسه نماییم.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت توصیفی انجام شد. 100 نفر از داوطلبان اهدای خون به طور تصادفی انتخاب شدند تا نتایج تست غربالگری کم خونی با استفاده از قطره اول و دوم خون آن ها توسط تست مقیاس رنگی WHO، با نمونه های وریدی مورد سنجش این افراد با دستگاه CBC مورد مقایسه قرار گیرد. در این مطالعه حداقل نرمال هموگلوبین اهداکننده 12.5g/dlبود. لذا باتوجه به این که در تست مقیاس رنگی WHO اعداد اعشاری نداریم، هموگلوبین 13 g/dl پذیرفته شد ولی هموگلوبین 12 g/dl مردود گردید.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان دادند در سنجش هموگلوبین قطره اول خون توسط مقیاس رنگی WHO، 26 درصد نتیجه کاذب (false readings) وجود داردvn که شامل 26 درصد مردودی کاذب (false rejection) و صفر درصد قبولی کاذب (false acception) می باشد. حساسیت (sensitivity) تست 100 درصد و ویژگی (sepecificity) آن 9/72 درصد است. در حالی که در قطره دوم 8 درصد پاسخ غلط داشتیم که شامل 5 درصد مردودی کاذب و 3درصد قبولی کاذب بود. حساسیت آن 25 درصد و ویژگی 7/94 درصد بود.
    نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده در این مطالعه نشان داد قطره اول و دوم هیچ کدام در سنجش هموگلوبین به روش مقیاس رنگی WHO دقت مناسب برای غربالگری کم خونی اهدا کنندگان خون را ندارند. زیرا در سنجش قطره اول یک چهارم اهدا کنندگان به طور کاذب به دلیل کم خونی از اهدای خون معاف شدند و در قطره دوم به دلیل حساسیت پایین دقت مناسب را نداشتیم.
    کلیدواژگان: کم خونی، غربالگری، داوطلبان اهدای خون، سنجش هموگلوبین
  • مازیار غفوری، لیلا مستعان صفت، شهین شریفی، لادن حسینی گوهری، زهره عطارچی صفحه 385
    سابقه و هدف
    افتراق دو کم خونی هیپوکرومیک میکروسیتیک شایع، یعنی کم خونی فقر آهن و تالاسمی مینور نیازمند آزمایش های تخصصی و پر هزینه است که در مناطق کم جمعیت در دسترس نمی باشند. چند شاخص مشتق از پارامترهای اصلی شمارش سلول برای غربال بیماران کم خون معرفی شده اند و در این جا مقایسه می شوند.
    مواد وروش ها
    مطالعه انجام شده از نوع مقطعی بود. چهار شاخص England، Mentzer، Shine و MDHL برای 110 بیمار تالاسمی مینور اثبات شده و 61 بیمار با فقر آهن محاسبه شد. با استفاده از تحلیل منحنی های ROC بهترین سطوح آستانه هر شاخص برای دست یابی به بالاترین حساسیت ممکن در شناسایی بیماران تالاسمیک انتخاب شد و حساسیت ها و ویژگی ها محاسبه و مقایسه شد.
    یافته ها
    شاخص Mentzer با حساسیت 9/90% و ویژگی 3/80% بهترین شاخص در شناسایی بیماران تالاسمیک محسوب می شود.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که می توان به طور گسترده از شاخص Mentzer با هزینه کم برای غربالگری بیماران با کم خونی هیپوکرومیک میکروسیتیک استفاده کرد و آزمایش های ژنتیک، الکتروفورز هموگلوبین و اندازه گیری سطوح آهن سرم، فریتین و TIBC را تنها در مراکز ارجاعی و برای بیماران غربال شده و مشکوک درخواست نمود و هزینه های بهداشت عمومی را کاست.
    کلیدواژگان: تشخیص افتراقی، تالاسمی مینور، کم خونی فقر آهن
  • احمد قره باغیان، لادن آرمان صفحه 391
    بیماری هموفیلی یک اختلال خونریزی دهنده مزمن است که با کمبود ارثی فاکتورهای انعقادی (فاکتور VIII در هموفیلی A و فاکتور IX در هموفیلی B) همراه است. رویکرد بالینی به این بیماری، جایگزینی فاکتور های انعقادی می باشد که به شیوه های مختلف صورت می گیرد. دو روش کلی مرسوم در دنیا عبارت از درمان پروفیلاکسی (prophylactic treatment) و درمان در هنگام نیاز ((on-demand treatment می باشند. الگوهای انجام هر یک از این درمان ها در کشورهای مختلف، متفاوت است. به طور مثال در حوزه اسکاندیناوی هدف درمان بر این اصل استوار است که هموفیلی نوع شدید را به نوع بینابینی تبدیل کنند. بدین منظور باید سطح ثابتی از فاکتور انعقادی (بالاتر از 12%) همواره حفظ شود...
  • جزوات آموزشی - تخصصی با امتیاز بازآموزی
    صفحه 395
|
  • Pourfathollah A.A. Page 287
  • Abed-Ashtiani K., Dehkada R., Moghadam A.N., Bahram M.Kh., Dolatkhah R., Babaei J., Taheri N Page 291
    Background and objectivesDue to frequent tranfusion of blood components, hemophiliac patients have been exposed to a wide range of blood-borne viruses, among which the human immune deficiency virus (HIV) and the hepatitis C virus (HCV) have had a considerable impact on their life. Prior to the introduction of virus-inactivation methods in 1985, almost all treated hemophiliacs had been infected with HCV transmited by factor concentrates, and in most countries almost 50% of hemophiliacs had also been infected with HIV. Materials and Methods 162 patients with inherited coagulation disorders including 113 hemophilia A and 17 hemophilia B patients living in East Azarbaijan participated in this observational study. The patients started to be tested for anti-HCV, anti-HIV, and HBs-Ag in 2003. Demographic information were gathered through questionnaires and some other information was taken from patient's medical records. ResultsAmong 113 hemophilia A and 17 hemophilia B patients, 63 (56%) and 9 (53%) were seropoitive for HCV-Ab respectively. The youngest patient who was seropositive for HCV-Ab was eleven years old, and his first blood transfusion occurred in 1993. No child under the age of 10 was HCV positive; in other words, there was no case of HCV in 1995 (P<0.001). In hemophilia A group one patient (0.9%) was seropositive for HIV and 3 (2.7%) were seropositive for HBs-Ag. HCV status was also related to baseline factor activity level. In more severely affected patients of both group A and B (< 1% factor activity), the prevalence of HCV was 75%. ConclusionsHemophiliac patients born after 1995 have no evidence of HIV infection. Only one patient (0.9%) was seropositive for HIV and in this respect our province as compared with other countries is in a good condition.
  • Masaeli Z., Jaberi M.R., Magsudlu M Page 301
    Background and objectivesIn recent years there have been special interest in the donor selection strategies in blood banks in order to provide safer blood supply. Important steps are exclusion of paid and replacement donation and increase in the number of regular donors. In this survey the seroprevalence of blood-borne infections among regular, sporadic (lapsed) and first-time blood donors were compared (from August 2002 to March 2003). Materials and MethodsIn a retrospective study the prevalence of transfusion transmitted infections was compared among regular, sporadic (lapsed) and first-time blood donors of Isfahan city. The total of 29458 blood donors donated blood during August 2002 to March 2003 in Isfahan; out of this number, 16620 were regular donors (56.42%), 5742 sporadic donors (19.49%), and 7096 first-time donors (24.09%). Data were collected from the computerized data source of Isfahan Blood Transfusion Center and were then compared by the c 2 test. ResultsOut of 16620 regular donors, 64 (0.385%) were HBsAg positive, 32 (0.192%) were HCV-Ab reactive, and all were HIV-Ab negative. Whereas, out of 5742 sporadic donors 55(0.958%) were HBsAg positive, 18 (0.313%) HCV-Ab reactive, and one (0.017%) was HIV-Ab reactive. Out of 7096 first-time blood donors, 42 (0.592%) were HBsAg positive, and 22 (0.31%) HCV-Ab reactive. No HIV-Ab reactive donors were detected. The prevalence of blood-borne infections (hepatitis B, hepatitis C and HIV) was less in regular than sporadic and first-time blood donors. The difference was significant (p=0.000 for regular and sporadic donors and p=0.005 for regular and first-time donors). ConclusionsRegular blood donation is one of the important steps in blood safety; hence, retention of regular donors, and awareness-raising and recruitment of sporadic and first-time donors can increase the rate of regular donation leading in turn to higher blood safety.
  • Pourazar A., Akbari N., Hariri M., Yavari F., Akbari Sh Page 309
    Background and objectivesDemographic profiles of blood donors and prevalence of major viral markers in them are important as for as blood supply and donor retention are concerned. In this study, profiles of blood donors and prevalence of viral markers were studied in first-time donors and were then compared with those of repeat donors. Materials and MethodsThis study was carried out with census method in Esfahan Blood Transfusion Center in 2003. All samples were tested with ELISA method and reactive samples were confirmed. The findings were compared with those of repeat blood donors by c 2 and t- test. ResultsThe age average and marital status rate in first time blood donors were less than the repeat donors (CI: 95%, P<0.05). The frequency of first-time female blood donors was very low. Most of first-time blood donors were businessmen and the second larger group belonged to employees (CI: 95%, P<0.05). Frequency of HBs Ag and HCV Ab reactive results in first-time blood donors was 1.4% and 0.5% respectively, and HIV Ab was negative for all of them. These values for repeat donors were 0.5% and 0.2% respectively, and HIV Ab was positive in 0.004% of these donors. ConclusionsIranian demographic data were different form developed countries. However, low frequency of female blood donors and lower prevalence of HBs Ag and HCV Ab in repeat blood donors were significant.
  • Ramezany H., Vahid T., Mostajeri A., Kareghar Fard H., Rezayi M., Ashayeri N., Alaviyan S.M Page 331
    Background and objectives Hepatitis C virus (HCV) is one of the most prevalent causes of viral hepatitis in haemodialysis (HD) and kidney transplant patients. In average, 20% of HD patients are infected with HCV. But this prevalence differs in various areas of the world. The aim of this study is to assess prevalence and risk factors of HCV infection in HD patients. Materials and Methods This descriptive cross-sectional study was performed on 89 HD patients in Ghazvin in 1383. Risk factors were assessed for each patient. Then, blood samples of these subjects were evaluated for Anti-HCV Ab by ELISA and RIBA. In analysis of t-test, Chi2 and Fisher exact were used. Logistic regression was also conducted to predict infection with HC. Results There were 45 (50.6%) female and 44 (49.4%) male subjects. Age average was 50.97 (SD=14.94). Anti-HCV Ab in 9 (10.3%) patients was positive by ELISA. Along risk factors, marital status, date of first blood transfusion attempt (before 1375 according to Iranian calendar), frequency of blood transfusion (above 20 times), and HD duration had significant correlation with hepatitis C infection (p=0.002, p=0.003, p=0.032, and p= 0.00 respectively). Conclusions According to this study, the prevalence of hepatitis C in HD patients in Ghazvin was 6.4% that shows decrease in rate of infection in comparison to 23.9% in 1380. Because of various side effects and restricted efficacy of available drugs, prevention considering risk factors is necessary.
  • Mahdaviani F., Saremi S., Maghsoudlu M., Pourfathollah A.A Page 343
    Background and objectivesBlood transmitted infections have always made problems in the use of blood and blood products. In this study, the prevalence of hepatitis B, C and HIV and relevant factors were evaluated among regular and non-regular donors in Arak Blood Center in the first six months of the year 1383 (2004). Materials and Methods 11615 donors of Arak Blood Transfusion Center were selected. The required data were gathered by reviewing donor forms. Finaly, the subjects divided into regular and non-reguler donors according to demographic properties were compared. Results were analyzed based on Fisher Exact Test and Logistic Regression in spss software. Results40% of donors were regular and 60% non-regular. According to confirmed tests, prevalence of HBV, HCV and HIV were 0.68%, 0.2% and 0% in blood donors. These fiqures were 0.1%, 0.02% and 0% in regular donors and 0.05%, 0.45% and 0% in non-regular donors respectively. 1.4% of all blood donations were discarded for being positive in Elisa tests; this rate is 111 times higher among non-regular donors. In this study viral infections in non-regular donors had more prevalence (p<0.0001); prevalence of these infections in regular donors was higher among men and lower in employees (p<0.05) as tested by Elisa. The results for both groups of subjects were higher in mobile units (p<0.05). Prevalence of infections was lower among non-regular donors as appeared in confirmed tests in subjects with bachelor degree or higher (p<0.05). ConclusionsPrevalence of viral infections among regular donors was much lower than non-regular donors. Proper awareness-raising of donors about viral diseases, criteria for blood donation, appropriate behavior for blood donation in order to promote regular donation are ways to decrease viral infections.
  • Attarchi Z., Ghafouri M., Hajibaygi B., Assari Sh., Alavian S.M Page 353
    Background and objectivesBlood transfusion organizations screen blood donors by conducting interviews and serological tests to ensure blood safety. This study was conducted to study donor deferral, blood-borne infections, and related variables in Tehran Blood Transfusion Center (TBTC) during an 8- month period in 2003. Materials and MethodsIn this cross-sectional study, 34823 volunteer blood donors were selected randomly from all clients of Tehran Blood Transfusion Center over a period of 8 months (from June 2003 to January 2004). The prevalence of HBV, HCV and HIV was studied in 26645 eligible blood donors. Correlation of donor deferral with blood-borne infections, demographic (gender, age, marital status, job, educational level) traits and donation-related variables (regular donation) was studied. ResultsDeferral rate was 22.5% in the study period. Risk of blood transfusion transmitted diseases, disease/ exposure, medication, and other factors leading to blood deferral came out to happen in 43.36%, 34.02%, 13.91% and 15.42% of cases respectively. The age range less than 40, female gender, single status, low level education, non-regular donation and some job categories correlated with lower deferral rate. The prevalence rates of HBV, HCV and HIV were 0.6%, 0.2%, and 0.003%, respectively. Higher prevalence of HBV was significantly correlated with the age range over 40 years old (p=0.000), lower educational levels (p=0.002), and married status (p=0.001). HCV was not significantly correlated with any of these variables (p>0.05). ConclusionsThis study highlights that the recruitment of males, those with age range below 40, singles, those with higher educational level, and regular donors in Tehran will increase the supply of blood components. Moreover, recruitment of females, those with age range below 40, those with higher educational levels, and regular donors will provide safer blood products. Such studies are recommended for all blood transfusion centers in all provinces of Iran.
  • Bazazataei A., Davarnia B., Sadegyyeaharry S., Haghighy S., Azami A Page 365
    Background and objectivesTo ensure safe and adequate blood supply to meet patient's needs is the main goal of blood centers. To this end, regular blood donors play an important role; especially recruitment of female teachers and students is very significant. In this study, we aimed to study reasons why females as compared with males are less motivated to embark on blood donation. Materials and MethodsThis survey was a cross-sectional research. A questionnaire was used to gather data on the knowledge and attitude of 280 female teachers and 280 female students about blood donation. SPSS statistical software was used for data analysis. ResultsThe age average of students and teachers were 17/9±1/39 and 33.7±6.74 respectively. 10% of female students and 21% of female teachers had the experience of blood donation. The main positive motivation for blood donation in both groups came out of altruistic causes. 35% of students and 21% of teachers were afraid of blood donation, 40% of students and 57% of teachers were afraid of anemia, and finally 32.2% of students and 17% of teachers were not allowed by their parents and hubands to donate blood. ConclusionsIn this study, three main negative motivation causes for females to embark on blood donation came out to be fear of donation, fear of getting anemia, and lack of permission by their parents and husbands.
  • Emamghorashi F., Fathi G.H., Mohtashami A Page 373
    Background and objectivesEvaluation of demography and prevalence of HBsAg, HCV and HIV in blood donors in Jahrom was the goal of this study. Materials and Methods Data includeing age, sex, job, education level, underlying diseases, serologic tests (HBsAg, HCV, HIV) were obtained from files of blood donors who referred to blood center in Jahrom during 2001-2003. ResultsThe average age of blood donors was 32.52±5.6; 92.2% of them were male. Most of the blood donors (71.9%) were rural inhabitants. Having free jobs (43.5%) and being government employees (14.5%) were the most frequent job categories.The prevalence of HBsAg and HCV was 0.4 and 0.3% respectively. No case of HIV was detected. ConclusionsAge and sex distribution of blood donors in present study was similar to other studies, but job and education frequency was different. The prevalence of HBV, HCV and HIV was lower than others parts of the world.
  • Heidarzadeh M., Sultani Z. Page 379
    Background and objectivesAfter many blood donors being rejected cause of anaemia detected by WHO haemoglobin colour scale, we thought that the first blood drops may have been mixed with the extra cellular fluid leading to the lower range of Hb concentration. Then, we decided to assess the 2nd blood drops so as to compare the results of both 1st and 2nd drops with those of the automated blood cell counter. Materials and Methods A descriptive study was conducted. WHO haemoglobin colour scale and automated blood cell counter were used to test 100 blood donor samples. In this study, we considered 12.5g/dl as the cut off point. ResultsThe study indicated that there are 26% false readings in the assessment of the 1st drop by WHO haemoglobin colour scale; this figure includes 26% false rejection and 0% false acceptance. Test sensitivity and its specificity are 100 and 72.9% respectively. In the assessment of the 2nd drop, we faced 8% false reading including 5% false rejection and 3% false acceptance. Its sensitivity and specificity were 25 and 94.7% respectively. ConclusionsOur research has shown that cause of 26% false rejection in the 1st drop and the low test sensitivity of 25% in the 2nd drop, none of the 1st and 2nd drops are the favorite scale test for screening anaemia among blood donors.
  • Ghafouri M., Mostaan Sefat L., Sharifi Sh., Hosseini Gohari L., Attarchi Z Page 385
    Background and objectivesDistinguishing two common hypochromic microcytic anemias (i.e. iron deficiency anemia and minor thalassemia) needs expensive laboratory tests not readily available everywhere. A number of indices derived from original cell counter parameters were tried to screen patients; these indices are compared in this study. Materials and MethodsFour indices of England, Mentzer, Shine and MDHL were calculated for 110 cases of known thalassemia minors and 61 iron deficients. The best cut-off point for each index was selected by receiver operator characteristic (ROC) analysis reaching the highest sensitivity to separate thalassemics from iron deficients. Sensitivity and specificity of indices were compared. ResultsMentzer’s index(sensitivity:90.9, specificity:80.3) had the best results. ConclusionsIt seems Mentzer’s index can be used widely to screen hypochromic microcytic anemic patients. Tests like hemoglobin electrophoresis, genetic studies, serum iron, TIBC and ferritin measurement should be reserved for selected patients in refferal centers. In this way we reduce public health costs significantly.