فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سال چهاردهم شماره 1 (پیاپی 54، بهار 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/07/10
  • تعداد عناوین: 14
|
  • مقالات پژوهشی
  • محمد رحیمیان، علی اصغر شجاعی صفحات 3-8
    مقدمه

    بیماران همودیالیز باکمبود آهن کارکردی اغلب دچار مقاومت به تزریق اریتروپویتین انسانی نوترکیب (rh EPO) می باشند. در این بیماران درمان با آهن تزریقی می تواند خطرناک بوده ومنجر به هموسیدوز شود. تحقیقات اخیر نشان داده که تزریق وریدی اسید آسکوربیک ممکن است از مقاومت به اریتروپویتین بکاهد. هدف این مطالعه بررسی اثر اسیدآسکوربیک وریدی بر روی کمبود آهن کارکردی است واین که آیا باعث بهبود آنمی می شودیا خیر؟

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی بوده که با طرح قبل و بعد انجام گرفته است. 40 بیمار با سطح فریتین سرم بالای 300 میکروگرم در لیتر، اشباع ترانسفرین (TS) کمتر از 20 درصد و هموگلوبین کمتر از 10 گرم در دسی لیتر از بیماران همودیالیز انتخاب شدند. جهت این بیماران علاوه بر آزمایشات فوق شمارش رتیکولوسیت و میزان KT/V (اندکس کفایت دیالیز) براساس میزان کلیرانس اوره در دیالیز K زمان لازم برای دیالیز T و حجم سطح انتشار اوره در دیالیز V) نیز اندازه گیری شد. سپس بیماران تحت درمان با اسیدآسکوربیک وریدی سه بار درهفته به مدت سه ماه قرار گرفتند و در پایان مطالعه فریتین سرم، اشباع ترانسفرین، سطح هموگلوبین و اندکس رتیکولوسیت و میزانKT/V اندازه گیری و با ارقام اولیه مقایسه شد.

    نتایج

    یافته های مطالعه نشان داد که میزان فریتین سرم به طور واضحی کاهش یافت (میانگین فریتین اولیه 45/480 در مقایسه با میانگین بعداز سه ماه که 78/363 بود. (0001/0=P) همچنین میزان هموگلوبین خون نیز در نمونه های موردبررسی به طور واضح افزایش داشت (میانگین اولیه هموگلوبین 92/8 در مقایسه با میانگین پس از پایان درمان که 88/9 بود. (0001/0P =) همچنین اشباع ترانسفرین نیز در پایان درمان به طور واضح افزایش داشت. (میانگین اولیه اشباع ترانسفرین 35/17 در مقایسه با میانگین پایان درمان که برابر با 12/25 بود. (0001/0 P =) میزان KT/V (کفایت دیالیز) قبل وبعداز درمان با اسیدآسکوربیک تغییرواضحی نداشت. سپس میزان کاهش فریتین و افزایش هموگلوبین برحسب سن ومدت دیالیز ربررسی شد که تاثیر اسید آسکوربیک دربیماران با سن بالاترومدت دیالیز طولانی تر به طور واضحی بیشتر بود. (05/0 P

  • محمدرضا بشارتی، محمدرضا شجاع صفحات 9-14
    مقدمه

    آسیب ناشی از تصادف با وسیله نقلیه موتوری یکی از علل منجر به مرگ در افراد جوان و درجات بالای عوارض در تمام گروه های سنی می باشد. چون حوادث وسایل موتوری می تواند سبب آسیب های مختلف از جمله ترومای چشم گردد و از طرفی با توجه به شیوع بالای تصادفات وسایل موتوری در استان یزد این مطالعه انجام گردید.

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع توصیفی و با روش Case series می باشد که با نمونه گیری به روش آسان یعنی سرشماری از جامعه مورد بررسی تا تکمیل حجم نمونه انجام شد. این مطالعه بر روی 126 مورد تصادفی موتورسوار مراجعه کننده به اورژانس کلانتری یزد با حداقل یک عارضه چشمی از فروردین لغایت بهمن ماه سال 1383 انجام گرفت. نتایج استخراج شده از پرسشنامه های تنظیمی با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل آماری قرار گرفت و از آزمونهای آماری مجذور کای، فیشر و آنالیز واریانس استفاده گردید.

    نتایج

    از 126 مورد مصدوم ناشی از نصادف موتورسیکلت 124 مورد (4/98%) مرد و 2 مورد (6/1%) زن بودند. میانگین سنی افراد 4/27 سال (7/13=SD) که کمترین سن شیرخوار 5 ماهه و بیشترین سن مرد 81 ساله بوده است. بیشترین نوع تصادف مربوط به تصادف موتور با ماشین 83 مورد (9/65%) و بیشتر افراد شهرنشین 96 مورد (2/76%) بودند. بیشترین آسیب سطح گلوب خونریزی زیر ملتحمه 112 چشم (4/44%)، آسیب پلک ها در سمت راست 64 مورد (8/50%) ودر سمت چب 55 مورد(6/43%)، ابتلاء سیستم خروج اشک 7 مورد سمت راست و 6 مورد سمت چپ (2/5%) و ضایعات اربیت 30 مورد سمت راست و27 مورد سمت چپ (6/22%) که 39 مورد آن (5/15%) هماتوم اطراف اربیت و 18 مورد (1/7%) شکستگی استخوانهای اربیت بود. 20 مورد (9/7%) افراد دارای محدودیت حرکت چشم ها بودند. افرادی که از کلاه ایمنی استفاده می کردند بیشتر شکستگی فک تحتانی داشتند(001/0=P)

    نتیجه گیری

    در تصادف وسایل موتوری در جامعه ما بیشتر مردان جوان وآسیب های چشمی شامل خونریزی زیر ملتحمه٬ آسیب پلک ها٬ ضایعات اربیت و سیستم اشکی بود.

  • فریبا بینش، پریسا رشتیان صفحات 15-22
    مقدمه

    لنفومها گروهی از سرطانها هستند که هفتمین علت شایع مرگ ناشی از سرطان را تشکیل می دهند ومعده یکی از شایعترین مکانهای لنفوم اولیه خارج گرهی می باشد. از سوی دیگر برخی از اطلاعات جدید نشان می دهد که لنفوم های MALT معده به درمان آنتی بیوتیکی ضدهلیکوباکترپیلوری پاسخ می دهند. لذا بر آن شدیم فراوانی نسبی عفونت هلیکوباکتر در بیماران مبتلا به لنفوم اولیه معده در مراجعین به مراکز پاتولوژی شهر یزد را بررسی نماییم و ارتباط آنرا با جنس، سن و شکایت بیمار و یافته های آندوسکوپیک در افراد مورد مطالعه به دست آوریم.

    روش بررسی

    مطالعه انجام شده به صورت Case series صورت گرفت. جمعیت مورد مطالعه را بیماران مراجعه کننده به مراکز پاتولوژی شهر یزد (بیمارستان شهید رهنمون، بیمارستان مادر، بیمارستان مجیبیان، بیمارستان شهید صدوقی) تا سال 1383 که در این مراکز تشخیص لنفوم اولیه معده برای آنان مطرح شده بود تشکیل می دادند و اطلاعات لازم با بررسی گزارش پاتولوژی و پرونده بیمارستانی بیماران جمع آوری شد. همچنین بلوکهای نمونه بافتی از نظر وجود هلیکوباکترپیلوری مجددا بررسی شد. بعد از تکمیل پرسشنامه، یافته ها از نظر آماری با نرم افزارSPSS و آزمونهای ANOVA و فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج

    تعداد افراد مورد مطالعه 28 بیمار بود. فراوانی نسبی عفونت هلیکوباکترپیلوری بیماران با لنفوم اولیه معده در مراکز پاتولوژی شهر یزد 5/43 به دست آمد. موارد عفونت هلیکوباکترپیلوری در لنفوم اولیه معده در زنان ودر گروه سنی بالای 44 سال بیشتر بود. همچنین عفونت هلیکوباکترپیلوری در شکایت دیس پپسی و نمای آندوسکپی زخم شایعتر از بقیه موارد بود. به علاوه گرید بالای لنفوم اولیه معده در میان گریدهای مختلف شیوع بیشتری داشت.

    نتیجه گیری

    در این بررسی ارتباط معنی داری بین لنفوم اولیه معده و عفونت با هلیکوباکترپیلوری به دست نیامد. با توجه به نتایج به دست آمده توصیه می شود شیوع گریدهای مختلف لنفوم و ارتباط آنها با هلیکوباکترپیلوری مجددا با تعداد نمونه بیشتر در شرایط اقلیمی متفاوت با یزد بررسی شود.

  • نظام ثبت سرطان بیمارستانی در ایران و مقایسه آن با آمریکا
    پوران رئیسی، امیراشکان نصیری پور، رقیه عظیمی صفحات 23-32
    مقدمه

    بررسی و تحقیق پیرامون سرطان از جمله فعالیت های اساسی و اولیه در زمینه کنترل سرطان، دسترسی به درمان و دریافت درمان مناسب می باشد. نظام ثبت سرطان بیمارستانی یک نظام اطلاعاتی است که برای جمع آوری داده های بیماران سرطانی، سازماندهی داده ها و تحلیل داده های سرطانی، طراحی شده است. پژوهش حاضر به منظور بررسی نظام ثبت سرطان بیمارستانی درایران و مقایسه آن با آمریکا انجام گردید.

    روش بررسی

    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی بود. جامعه مورد مطالعه را کلیه مراکز آموزشی درمانی تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران و تهران که دارای آزمایشگاه پاتولوژی بودند، تشکیل می داد (25=N). مقایسه داده های این پژوهش با نظام ثبت سرطان بیمارستانی در آمریکا صرفا به منظور تحلیل وضعیت موجود در ایران صورت گرفت.

    نتایج

    یافته ها نشان داد در بخش مدارک پزشکی بیمارستان های مورد مطالعه 40 درصد ثبت داده های سرطانی به روش دستی و36 درصد به روش کامپیوتری انجام می گیرد و در بخش پاتولوژی نیز 80 درصد ثبت این یافته ها به روش کامپیوتری و مابقی به روش دستی می باشد. برنامه های نرم افزاری مورد استفاده در بخش پاتولوژی، PARSو برنامه های خاص بیمارستانی و در بخش مدارک پزشکی، ADS_9و برنامه های خاص بیمارستانی بود. در رابطه با فرآیند گزارش دهی داده های بیماران سرطانی یافته ها نشان داد مراجع درخواست کننده داخلی بیمارستان ها عبارت بودند از محققین و دانشجویان در درجه اول و مدیریت بیمارستان در درجه دوم و کمترین میزان درخواست مربوط به ریاست بیمارستان، کمیته سرطان و شورای پزشکان بود (در بخش مدراک پزشکی) و در بخش پاتولوژی محققین و دانشجویان و نیز کمیته آسیب شناسی اولین درخواست کنندگان داده ها و در درجه دوم مدیریت بیمارستان و پزشک معالج بود. در رابطه با مراجع درخواست کننده داده ها خارج از بیمارستان در بخش مدارک پزشکی بیشترین اطلاعات توسط معاونت دارو و درمان دانشگاه های علوم پزشکی و کمترین مربوط به مرکز مدیریت بیماری ها، مرکز بهداشت و مرکز مدیریت آمار و اطلاع رسانی دانشگاه های علوم پزشکی بود. در رابطه با روش های پیگیری بیماران سرطانی، تنها در 8 درصد از مراکز آموزش درمانی مورد مطالعه از کارت پیگیری بیمار سرطانی استفاده می شود. در 30 درصد موارد نیز پیگیری موارد سرطانی در صورت نیاز انجام می گردد. در رابطه با منابع گردآوری اطلاعات، در ایران داده های بیماران سرطانی از بخش های مدارک پزشکی و پاتولوژی گردآوری می گردد و اما در ایران این منابع گسترده تر است.

    نتیجه گیری

    داده های ثبت شده در نظام ثبت سرطان بیمارستانی ایران در مقایسه با آمریکا، بسیار ناقص و بیشتر محدود به خصوصیات فردی بیمار و شناسایی تومور می باشد. لذا استفاده از تجارب کشور پیشرفته ای مانند آمریکا جهت بهبود بخشیدن به نظام ثبت سرطان بیمارستانی در ایران می تواند مثمر ثمر واقع گردد.

  • معصومه انوری صفحات 33-40
    مقدمه

    استافیلوکوک های مقاوم به دارو از عوامل اصلی ایجاد عفونت های بیمارستانی هستند این تحقیق که با هدف مطالعه تاثیرآنتی بیوتیک های مختلف روی گونه های Staphylococcus و بررسی مقاومت آنتی بیوتیکی این باکتری ها انجام شد.
    روش یررسی: مقاومت دارویی 500 سویه از گونه های Staphylococcus جدا شده از بیماران بستری در بیمارستان های دولتی با اندازه گیری MIC یا حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد در مورد تمام آنتی بیوتیک های مورد با استفاده با تکنیک Broth Macro Dilution و روش های استاندارد تعیین گردید.

    نتایج

    نتایج حاصله نشان دهنده آن بود که 25/14 درصد از سوش های استافیلوکوکوس ارئوس و 4/53 درصد از سوش های استافیلوکوک های کواگولاز منفی نسبت به اگزاسیلین مقاومت نشان دادند بحث: نتایج حاصله ضرورت مراقبت در برابر سویه های مقاوم به متی سیلین را گوشزد می نماید.

  • ابوالفضل برخورداری، پروفسور جان مک کلور صفحات 41-46
    مقدمه

    سلول های ماکروفاژ در بیماری های التهابی مزمن ریه از جمله بیماری های فیبروتیک ریوی نقش مهمی را در دفاع از سیستم تحتانی تنفس در مقابل ذرات استنشاق شده ایفاء می نمایند. گرچه اهمیت و نقش گلیکوپروتئین ها در فرآیندهای مختلف از جمله تمایز سلولی، چسبندگی سلول ها به یکدیگر و ماده زمینه ای مورد توجه محققین قرار گرفته ولی مطالعات محدودی در رابطه با نحوه ی بیان گلیکوپروتئین های سطح سلول های ماکروفاژ در بیماری های فیبروتیک ریوی موجود می باشد.

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع توصیفی گذشته نگر است که نحوه ی تغییر گلیکوپروتئین ها در40 نمونه بیوپسی ریه طبیعی و افراد مبتلا با استفاده از جامع ترین پانل مارکر لکتین (27 مارکر) و با روش هیستوشیمیایی مورد بررسی قرار گرفت.

    نتایج

    با توجه به نتایج تحقیق علاوه بر تغییر در اندازه ماکروفاژها، تعداد سلول ها نیز در افراد مبتلا افزایش قابل توجهی نشان دادند نتایج نشان داد که تعداد 17 مارکر لکتین در افراد طبیعی با قندهای سظح سلولی باند شدند (,l-PHA, e-PHA, LCA, PSA HHA, NPA GNA, LEA, PAA, s-WGA WFA, HPA, MPA, ECA, SNA, MAA,) در حالی که بقیه مارکرها (PTL-II, VVA, SBA DBA, AHA, BSA-1B4, PTL-I, LTA, UEA-I و AAA) منفی بودند. همچنین سلول های ماکروفاژ در افراد بیمار بر خلاف افراد طبیعی با مارکرهای AHA, VVA, DBA, SBA UEA-I, AAA, PTL-I باند شدند

    نتیجه گیری

    نتایج تحقیق بیانگر تغییرات قابل توجهی در گلیکوپروتئین های سطح سلولی ماکروفاژها در افراد مبتلا می باشد به طوری که قندهای آلفا مانوز 1 و 3 و ان– استیل لاکتوزامین کاهش و قند آلفا مانوز 1 و 2 افزایش نشان دادند از طرفی قندهای بتاگالاکتوز تیپ یک(3 و1)، آلفا گالاکتوز و فیوکوز که در سلول های افراد نرمال غیرقابل دسترس بودند در افراد بیمار به طور قوی بیان شدند بنابراین تغییر در گلیکولیزه شدن سلولی ممکن است یک تغییر فتوتیپی رایج در فیبروتیک شدن بافت ریه در بیماری های مزمن محدود کننده ریه محسوب گردد.

  • دکترحسین بهاروند، هانیه جعفری، محمد معصومی، سپیده ملامحمدی صفحات 47-58
    مقدمه

    دیابت نوع I، بیماری خود ایمنی می باشد که در نتیجه تخریب سلولهای بتای مولد انسولین ایجاد می شود. از جمله روش های بالقوه درمانی جدید برای درمان این بیماری استفاده از بن یاخته های جنینی انسانی و تمایز آنها به سمت سلولهای مولد انسولین است.

    روش بررسی

    در این مطالعه از بن یاخته های جنین انسانی (رویان H1) استفاده شد. با استفاده از روش تمایز مستقیم بن یاخته های جنینی بعد از تشکیل اجسام شبه جنینی به سمت سلولهای مولد انسولین متمایز شدند به دنبال آن با استفاده از محیط کشت انتخابی، سلولهای بیان کننده نستین انتخاب شدند. در مرحله نهایی نیز ابتدا با استفاده از فاکتور رشد فیبروبلاستی (bFGF) سلولهای مذکور تکثیر و بعد با افزودن نیکوتین آمید القای تمایز به سوی سلولهای مولد انسولین انجام شد. سلولهای حاصل مورد ارزیابی ایمونوسیتوشیمی، RT-PCR، سنجش میزان ترشح انسولین با استفاده ازرادیوایمونواسی و میکروسکوپ الکترونی گذاره (TEM) قرار گرفتند، در مرحله انتهایی سلولهای تمایز یافته نهایی به منظور ارزیابی پیوند زیر پوست موش تزریق گردید.

    نتایج

    ارزیابی ایمونوسیتوشیمی سلولهای تمایز یافته وجود سلولهای بیان کننده انسولین، گلوکاگون، سوماتوستاتین وپلی پپتید پانکراسی را نشان داد. در ضمن RT-PCR سلولها، تجلی ژنهای بخش اندوکرینی پانکراس را در مرحله نهایی تمایز مشخص نمود. با افزودن گلوکز به محیط کشت، انسولین از سلولهای تمایز یافته رها شد. البته با افزایش غلظت گلوکز، میزان رهایش انسولین بیشتر نشد. سلولها در ناحیه تزریق رگهای خونی تشکیل دادند در مقطع بافت انسولین مثبت مشاهده شد فراساختار سلولهای متمایز شده اند دستگاه گلژی، در شبکه آندوپلاسمی دانه دار و گرانولهای متعدد را نشان داد ولی ظاهر گرانولها مشابه گرانولهای سلولهای بتا نبود.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان داد که امکان تمایز بن یاخته های جنینی انسانی به سلولهای مولد انسولین وجود دارد ولی به مطالعات بیشتری برای تولید سلولی بتای حقیقی نیاز است.

  • حسین پورمقدس، احمدرضا پیشکار، فخرالملوک کاوه زاده صفحات 59-64
    مقدمه

    مطالعات اخیر فلزات سنگین (کروم، سرب و کادمیوم) را در اسباب بازی و محصولات صنعتی PVC مورد استفاده کودکان نشان می دهد. در بعضی از کشورها اضافه نمودن ترکیبات حاوی فلزات سمی به اسباب بازی کودکان محدود و یا ممنوع شده است.

    روش بررسی

    برای بررسی ایمنی برخی از اسباب بازی های مصرفی شهر اصفهان به فلزات کمیاب سمی Cd, Cr, Pb تعداد 75 نمونه از سه نوع اسباب بازی از فروشگاه های اسباب بازی در شهر اصفهان جمع آوری و بر اساس دو روش ISIRI, ASTM با اسید هضم گردید. فلزات سمی مورد نظر با استفاده از روش اسپکتروفتومتری جذب اتمی تعیین مقدار شدند. آزمون های آماری آنالیز واریانس و تی تست برای آنالیز داده ها مورد استفاده قرار گرفت.

    نتایج

    نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که اسباب بازی های مورد مطالعه حاوی فلزات سمی سرب، کروم و کادمیوم بوده که بیشترین غلظت فلزات سمی مربوط به سرب و کمترین آن مربوط به کادمیوم می باشد. همچنین از نظر آماری بین مقادیر سرب، کروم و کادمیوم اندازه گیری شده در دو روش هضم اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد. مقایسه مقادیر فلزات اندازه گیری شده در اسباب بازی ها با مقادیر مجاز توصیه شده نشان داد که میانگین غلظت سرب، کروم و کادمیوم در اسباب بازی های مورد مطالعه کمتر از حد مجاز استاندارد توصیه شده بود. بالاترین میانگین غلظت سرب و کادمیوم اندازه گیری شده در اسباب بازی های مورد مطالعه مربوط به رنگ سبز و بالاترین مقدار کروم اندازه گیری شده مربوط به رنگ زرد اسباب بازی های مورد مطالعه بود.

    نتیجه گیری

    مطالعات وسیعی لازم است برای بررسی کیفیت اسباب بازی مورد استفاده کودکان انجام گیرد. همچنین فلزات کمیاب سمی بایستی از مواد پلاستیکی اسباب بازی حذف شوند.

  • گزارش مورد
  • محمدرضا شجاع صفحات 65-72

    کراتیت آکانتامبایی یک عفونت تهدید کننده دید بوده و عامل خطر اصلی آن لنز تماسی است، علایم مشخصه بیماری شامل: درد شدید چشمی نامتناسب با شدت بیماری، زخم اپی تلیوم قرنیه انفیلتراسیون حلقه ای استروما و مقاومت در مقابل درمان ضد باکتری می باشد. هدف مقاله گزارش 3 مورد کراتیت آکانتامبایی در یزد در یک مطالعه گذشته نگر می باشد که بر مبنای تایید آزمایشات پاتولوژی و اسکن کانفوکال بوده است. تمام بیماران زن و متعاقب مصرف لنز تماسی مبتلا شدند، دامنه سنی آنها 29-20 سال بود. یک مورد با تشخیص اشتباهی کرانیت هرپس و دو مورد با تشخیص کرانیت باکتریال تحت درمان بودند، تاخیر در تشخیص و مراجعه به چشم پزشک منجر به پیشرفت بیماری شد. یک بیمار به علت نکروز قرنیه نیاز به پیوند قرنیه پیدا نمود و بهبود حدت بینایی پس از درمان طبی در دو مورد مشاهده شد. تشخیص سریع کلینیکی و آزمایشگاهی به همراه درمان با قطره پیروپامیدین – ایزوتیوناک منجر به بهبودی کراتیت می باشد. ضدعفونی کردن ناصحیح لنزهای تماسی و استفاده از آب معمولی شیر برای نگهداری لنز با افزایش خطر ابتلای به عفونت کراتیت آکانتامبا می باشد. پیوند قرنیه در مواردی که کراتیت به درمان طبی پاسخ ندهد روش درمانی موثری است. کانفوکال میکروسکپی روشی موثر، سریع برای جستجوی کیست و تروفوزوئیت آکانتامبا در استرومای قرنیه است.

  • محمد عباسی، بهمن نعمت گرگانی، محمد صامت صفحات 73-76

    اکسترا مدولاری پلاسما سیتوما از تومورهای پلاسماسل است که از خارج مغز استخوان بر می خیزد. اغلب در ناحیه سروگردن تظاهر پیدا می کند. پلاسماسیتومای خارج مغزاستخوان 3 % بدخیمی های پلاسماسل را تشکیل می دهد. تشخیص اکسترامدولاری پلاسسماسیتوما بر اساس وجود تومور مونوکلونال پلاسماسل در خارج از مغز استخوان بدون شواهدی از میلوم متعدد در بررسی های مغز استخوان و رونتگنوگرافی می باشد. به رادیوتراپی موضعی بسیار حساس و به ندرت بعد از درمان دچار عود یا پیشرفت ضایعه می شود. بیمار مردی 77 ساله است که از اردیبهشت 1383 به تدریج دچار بزرگی اسکروتوم شد. بیمار تب، کاهش وزن و بی اشتهایی نداشته است. در معاینه لنفادنوپاتی لمس نگردید. معاینه اسکروتوم فاقد درد، قرمزی و گرمی بود. بیمار تحت درمان آنتی بیوتیکی قرار گرفت و به طور موقت علایم وی کاهش یافت. مجددا 7 ماه بعد به دلیل تشدید تورم اسکروتوم مراجعه کرد و جهت وی سونوگرافی به عمل آمد که در سونوگرافی بیضه چپ بزرگتر از نرمال گزارش شد. در آزمایشات درخواستی CBC وESR طبیعی بودند.(high) HCG titer =3.51mIu/mlβ وAFP=5.3Iu/ml(nomal) بود. بیمار تحت رادیکال ارکیدکتومی یک طرفه چپ قرار گرفت و نمونه جهت پاتولوژی ارسال گردید کهSpermatocytic seminoma و plasmacytoma هر دو مطرح بودند ودر نهایت در بررسی IHC پلاسماسیتوما گزارش گردید. جهت رد مولتیپل میلوما whole body bone scanning with sestamibi وBone survey انجام وپروتئین بنز جونز اندازه گیری شد که منفی بود. در بیوپسی مغز استخوان نیز سلولاریته نرمال و بدون ضایعه پاتولوژیک خاص بود. با توجه به مجموع شواهد بالینی و پاراکلینیک برای نامبرده اکسترامدولاری پلاسما سیتوما مطرح گردید.

  • علی شمسا، سید محمد جواد پریزاده، محمد اصل زارع، محمد مورخ صفحات 77-80
  • گزارش یک مورد آکانتوزیزنیگریکانس، تریپل پالم و علامت لسرترلات در بیماری با کارسینوئید تومور
    پریچهر کفایی، دکترسیدمحمدرضا مرتضوی زاده، محمدحسین رسولزادگان صفحات 81-85

    آکانتوزیزنیگریکانس (AN)، تریپل پالم (TP) و علامت لسرترلات (TL) علایم یادرماتوزهای نادری هستند که همراه با مالیگنانسی دیده می شوند. آکانتوزیزنیگریکانس ممکن است هم در پوست و هم در مخاط دیده شود که به صورت ضایعات مخملی هایپرپیگمانته در فلکسورها و اطراف گردن و یا ضایعات پاپیلوما و زگیلی شکل در لب ها و مخاط دهان خود را نشان می دهد. درماتوزهای پارانئوپلاستیک معمولا با مالیگنانسی های گوارشی به خصوص آدنوکارسینوم معده دیده می شود و بهبودی نسبی درماتوزها بعد از درمان مالیگنانسی دیده می شود ولی همراه با مالیگنانسی های دیگر هم گزارش شده است. در اینجا موردی از بیماری گزارش می شود که خانمی 44 ساله ابتدا به علت ضایعات پوستی و مخاطی مراجعه کرده و با تشخیص AN نوع مالیگنانت به دنبال مالیگنانسی زمینه ای بودیم در بررسی های بیشتر به مالیگنانسی اصلی ایشان که کارسینوئید تومور بود پی برده شد.

  • مقالات خودآموزی
  • حمید پهلوان حسینی صفحات 86-96

    زانو، مفصل لولایی اصلاح شده و پیچیده ای است که توسط عناصر متعدد داخل و خارج مفصلی رباطی، عضلانی تاندونی و استخوانی غضروفی محافظت می شود. به علت سطحی بودن مفصل این عناصر بیشتر در معرض صدمه قرار دارند. در ورزشکاران این صدمات در اثر ضربات شدید و ناگهانی یا ضربات جزیی و تکرار شونده ایجاد شده و سبب بروز علایم بالینی حاد، تدریجی یا مزمن می گردند که به نوبه خود باعث کمتر شدن سطح فعالیت های ورزشی و حتی روزمره فرد می شود. این صدمات از یک ضرب دیدگی مختصر نسج نرم با علایم و طول درمان چند روزه تا صدمات شدید مفصلی که نیاز به درمان های گاه متعدد و پیچیده دارند می باشد.هدف از این مقاله خودآموزی آشنایی پزشکان عمومی با تنوع ضایعات ورزشی زانو می باشد.

  • جواد واعظ، محسن امینی، رضا فرزاد صفحات 97-110

    هلیکوباکترپیلوری سالهاست مورد توجه محققین و پزشکان مختلف قرار داشته و اختصاصات این میکروارگانیسم و جنبه های مختلف از تاثیرات بالینی آن همه روزه در صدر اخبار و گزارشات دانشمندان سراسر جهان قرار داشته است.شایسته است کلیه پزشکان، پرستاران و سایر افرادی که به نوعی با بیماری های دستگاه گوارش سر و کار دارند، از آخرین اطلاعات راجع به هلیکوباکترپیلوری مطلع بوده و در مراحل تشخیصی یا درمانی، با اطلاع از احتمال وجود چنین ارگانیسمی، جدیدترین یافته ها را برای کمک به بهبود حال بیماران مورد استفاده قرار دهند. با همین هدف ساختار مقاله در قالب باز آموزی تنظیم و همراه با چند سوال در انتهای مقاله ارایه گردیده است. امید است مورد توجه و استفاده خوانندگان محترم قرار گیرد.

|
  • M. Rahimian, AA. Shojaie Pages 3-8
    Introduction

    Hemodialysis patients often develop resistance to recombinant human erythropoietin due to functional Iron Deficiency. In these patients iron therapy can be hazardous leading to hemosiderosis. Recent studies have suggested that intravenous ascorbic acid may be able to improve this hyporeponsiveness. The aim of this study was to evaluate the effect of intravenous ascorbic acid on functional iron deficiency and whether it results in better correction of anemia or not.

    Methods

    Forty hemodialysis patients with serum ferritin >300ug/l, hemoglobin less than 10 gm/dl, and transferrin saturation less than 20% were selected. The reticulocyte index and KT/V was also calculated. Patients were later administered 500 mg intravenous ascorbic acid three times a week for three months. At the end of study, serum ferritin, transferrin saturation, hemoglobin, reticulocyte index and KT/V were rechecked and compared with the base line values by before and after method.

    Results

    Serum ferritin decreased significantly (median base line ferritin 480.45 ug/dl as compared to final ferritin level of 363.78 (P=0.0001), whereas there was a significant rise in hemoglobin concentration (median baseline hemoglobin 8.92 gm/dl compared to 9.88gm/dl (P=0.0001). Transferrin saturation was also significantly raised (median baseline transferrin saturation 17.35% as compared to final level of 25.12% (P= 0.0001). KT/V before and after treatment with ascorbic acid had no significant change (P =0.396). Finally, the rate of decrease in serum ferritin and increase in hemoglobin according to age and duration of dialysis was studied. The effect of ascorbic acid was found to be significantly greater in older patients and those with longer duration of dialysis (P <0.05) but there was no significant relationship between transferrin saturation increase and age or duration of dialysis.

    Conclusion

    Intravenous ascorbic acid may partially correct functional iron deficiency, although anemia is not totally corrected.

    Keywords: Functional Iron Deficiency, Ascorbic acid, Hemodialysis
  • MR. Besharati, MR. Shoja Pages 9-14
    Introduction

    Motor vehicular accidents are one of the leading causes of death in young men and severe complications in all age groups. This study was carried out to evaluate eye injuries secondary to motor vehicular accidents that have a high rate of occurrence in Yazd province.

    Methods

    This descriptive, cross- sectional study was conducted through case series method. Simple sampling, i.e. census from the under study population was performed to complete the sample number. The study was carried out in 1383 on 126 motorcycle accident cases with eye injuries referred to the Kalantari Emergency Department. Data collected from questionnaires was analyzed by SPSS software using chi-square, Fisher and Variance analysis statistical tests.

    Results

    Of the 126 cases, 124 (98.4%) were male and 2 (1.6%) were female. The mean age of the patients was 27.4 (SD=13.7) ranging between 5 months and 81 years. The highest rate of accidents was between cars and motor cycles 83 cases (65.9%) and most of them (76.2%) were in the city. The most frequent eye injury was sub conjunctival hemorrhage in 112 cases (44.4%) followed by eyelids injury [Right side 64 cases (50.8%) and left side in 55 cases (43.6%)], orbital injury in 57 cases (22.6%) of which 39 cases (68.4%) had periorbital hematoma and 18 cases (31.6%) had an orbital fracture, 20 cases (7.9%) had ocular movement limitation and lacrimal drainage system injury was seen in 13 cases (5.2%). Those with helmets had more mandibular fractures (p=0.0001).

    Conclusion

    The victims of motor vehicular accidents in our study were young men. The most frequent eye injuries were sub conjunctival hemorrhage, eyelid, orbital and lacrimal system injuries.

    Keywords: Motor cycle accidents, Eye injury, Sub conjunctival hemorrhage, Eyelid injury
  • F. Binesh, P .Rashtian Pages 15-22
    Introduction

    Lymphomas as a group rank seventh as the most leading cause of death in cancers. Stomach is the most common extra nodal site of primary lymphomas. On the other hand, new information demonstrates that MALT lymphoma responds to Helicobacter antibiotic therapy. We therefore decided to determine the frequency of distribution of Helicobacter Pylori infection in primary gastric lymphoma cases at the pathology centers of Yazd and determine the relationship of Helicobacter Pylori infection with sex, age and chief complaint of these patients.

    Methods

    This was a case series and cross-sectional study and population included patients referring to pathology centers of Yazd for whom diagnosis of primary gastric lymphoma had been suggested. Required data was accumulated with assessment of pathology reports and hospital folders of patients. Also, tissue blocks of studied patients were evaluated for presence or absence of Helicobacter Pylori. After completing the questionnaire, data was analyzed statistically using SPSS 13 , ANOVA and Fisher's Exact tests.

    Results

    28 patients were included in this study. Prevalence of Helicobacter Pylori infection in the study group was 43.5% and more in female patients and patients aged above 45 years. Helicobacter Pylori infection was more in patients who had dyspepsia as their chief complaint and those with ulcer on endoscopy. Also, the frequency was more in high grade lymphoma cases.

    Conclusion

    In this study we didn’t achieve a statistically significant correlation between primary gastric lymphoma and Helicobacter Pylori infection. We suggest further studies with larger number of cases to determine the prevalence of various grades of lymphoma and their relationship with Helicobacter Pylori in other provinces with conditions similar to Yazd.

    Keywords: Helicobacter pylori, Gastric Lymphoma, MALT lymphoma, Yazd
  • Comparison of hospital based cancer registry of Iran and the United States of America
    P. Raeissi, AA .Nasiri Pour, R. Azimi Pages 23-32
    Introduction

    Cancer research is one of the essential activities for its control and treatment. Hospital based cancer registry system is an information system designed to collect, organize and analyze data on cancer. The objective of the present study was to compare hospital based cancer registry system in Iran with that in the USA.

    Methods

    This research was a comparative study. Studied population included all the health care centers of Tehran, Shaheed Beheshti and Iran medical sciences universities having a pathology laboratory.

    Results

    The findings indicate that “Pars” software program is mainly used in pathology, while “ADS-9” program in medical record departments of the hospitals .Furthermore, requested information about cancer cases was mostly by researchers and students and the least by the hospital heads, cancer committees and physicians councils. 4-8% of cancer information from the pathology departments was demanded by hospital managers, pathology committees, physicians, researchers and students. 60% of cancer information from “medical record departments” was reported to the drug and care deputy of the medical sciences universities to which the hospitals were affiliated. 56% of cancer information from the pathology departments was reported to the health centers outside the hospitals.

    Conclusion

    The hospital based cancer registry system in Iran is imperfect and limited in scope as compared to the registry system in the U.S. The cancer registry in Iran only records demographic information of patients and the type of tumors. Learning from the hospital based cancer registry of the U.S.A can help to improve the hospital cancer registry based system in Iran.

    Keywords: Cancer, Registry, Hospital, Iran, U.S.A
  • M. Anvary Pages 33-40
    Introduction

    Drug resistant Staphylococci are the most important agents of nosocomial infections. In this survey, effect of different antibiotics on these bacteria and their drug resistance was investigated.

    Methods

    The study included 500 strains of Staphylococci. Minimum Inhibitory Concentrations of all antibiotics was determined by the broth macro dilution technique and standard methods from the National Committee for Clinical Laboratory Standards.

    Result

    Oxacillin resistance of S. aureus was 14.2% and that of coagulase-negative staphylococci was 53.4%. The activity of different antibiotics is presented in detail.

    Conclusion

    Surveillance of strains resistant to methicillin is necessary.

    Keywords: Drug resistance, Microbial, Staphylococcus aureus, Coagulase-negative Staphylococcus, Antimicrobial susceptibility, Methicillin-resistant staphylococci
  • A. Barkhordari, J .McClure Pages 41-46
    Introduction

    The respiratory system is both a route of entry and exit for toxins and injurious agents, as well as being a target for chemical substances and pathogens. Therefore, an understanding of the structure and function of the migratory cell populations of pulmonary tissues including alveolar macrophages is central in a number of important disease processes. This study aimed to identify and specify the glycotypes of alveolar macrophages in fibrotic lung disorders.

    Methods

    Sections of paraffin-embedded tissue from 40 cases in both normal human lung and fibrotic lung disorders were studied by immunohistology and by lectin histochemistry with a panel of 27 biotinylated lectins.

    Results

    The findings of this study showed that ten lectins (AHA, PTL-II, AAA, , LTA, UEA-I, BSA-1B4, VVA, SBA, DBA, PTL-I) did not bind to the alveolar macrophages in any of the cases, whereas 17 lectins (GNA, NPA, HHA, l-PHA, e-PHA, LCA, PSA, ConA, LEA, PAA, s-WGA, ECA, MPA,HPA, WFA, SNA, MAA( bound from moderately to strongly. In contrast, in fibrotic lung disorders some glycans were somewhat more marked or changed.

    Conclusion

    Glycans terminating in -galactose, terminal Gal1,3GalNAc and subsets of GalNAc also appeared in alveolar macrophages of fibrotic lung disorders. L-fucosylated and terminal -linked galactosyl glycans were also detected in diseases states. Subsets of N-glycans were either changed minimally or not at all.

    Keywords: Normal Lung, Occupational lung diseases, Lectin histochemistry, Alveolar macrophages
  • H .Baharvand, H .Jafary, M. Massumi, S. Mollamohammadi Pages 47-58
    Introduction

    Type I diabetes mellitus is caused by autoimmune destruction of the insulin-producing β-cells. A new potential method for curing the disease is transplantation of differentiated insulin- secreting cells from human embryonic stem cells.

    Methods

    Human embryonic stem cell lines (Royan H1) were used to produce embryoid bodies. Differentiation carried out by growth factor-mediated selection of nestin positive cells. In final stage, these cells were expanded in the presence of bFGF, followed by addition of nicotinamide to promote differentiation of insulin- secreting cells. Cells were assayed by immunocytochemistry, RT-PCR, insulin secreting assay with Radio-immuno assay kit and Transmission Electron Microscopy. The cells were transplanted into immunosuppressed mice.

    Results

    Analysis of differentiation cells immunocytochemistry showed that these cells were insulin, glucagon, somatostatin and pancreatic polypeptide positive. RT-PCR reaction demonstrated the expression of pancreatic endocrine genes. Differentiation cells secreted insulin in response to glucose, but no significance difference in insulin concentration was observed with an increase in concentration of glucose. The implanted cells were vascularized and remained immunoreactive with insulin and glucagon. Transmission Electron microscopy of differentiate cells showed Golgi complexes, rough endoplasmic reticulum and a few granules but no true β granules.

    Conclusion

    The data showed that human embryonic stem cells can produce insulin secreting cells. However, more studies are needed to generate true beta cells.

    Keywords: Differentiation, Human embryonic stem cell, Insulin-secreting cells
  • H. Pourmoghaddas, AR .Pishkar, F .Kavehzadeh Pages 59-64
    Introduction

    Recent investigations have detected the presence of significant levels of heavy metals (chromium, lead and cadmium) in toys and other PVC products manufactured for children. In some countries, addition of compounds containing toxic metals to toys are limited or prohibited.

    Methods

    To evaluate the safety of some of the plastic toys in the city of Isfahan with respect to toxic trace metals, pb, cr and cd, 75 samples of three types of toys were collected from the toy shop’s and were digested with acid with the two methods ISIRI and ASTM. The heavy metals were determined using atomic absorption spectrophotometer. Variance analysis and T-test were used for data analysis.

    Results

    The result of the study showed that the products tested contained lead, chromium and cadmium and the highest and lowest concentration were related to Pb and Cd, respectively. The statistical analysis of the samples showed that there are no significant differences between ASTM and ISIRI digestion methods. The study revealed that none of the heavy metals in the toy samples exceeded the recommended standard levels. Highest average concentration of Pb and Cd were related to toys with green color and the highest Cr concentration was related to yellow toys in this study.

    Conclusion

    Extensive studies are required to evaluate the quality of the toys being used by children and the toxic trace elements should be eliminated from the plastic materials used for making toys.

    Keywords: Heavy metal, Toy, lead, Chromium, Cadmium, Atomic absorption
  • MR. Shoja Pages 65-72

    Acanthamoeba keratitis is a vision- threatening infection and the most important risk factors are contact lenses Characteristic symptoms include disproportionately severe ocular pain, epithelial ulcer, ring stromal infiltrate and resistance to antimicrobial treatment. The aim is to report the first cases of Acanthamoeba keratitis in Yazd in a retrospective study confirmed on histopathological and confocal microscopy. All of our patients used soft contact lenses and were women. The age range was between 20-29 years. One eye was`misdiagnosed as herpes simplex keratitis and two were misdiagnosed as bacterial keratitis. A delayed visit as well as a late diagnosis led to the advanced stage of eye disease. Improvement in visual acuity following medical therapy was seen in two patients and one patient needed urgent keratoplasty for corneal necrosis A prompt clinical and laboratory diagnosis along with treatment with propamidine- isentionate resulted in significant improvement of eye condition Failure to disinfect contact lenses and introduction of tap water rinsing of storage cases were associated with increased risk of Acanthamoeba infection. Penetrating keratoplasty is an effective treatment for medically unresponsive acanthamoeba keratitis. Confocal microscopy is the most effective and a fast diagnostic tool because it ensures the detection of acanthamebic cysts and trophozoids in corneal stroma .

    Keywords: Acanthamobea Karatitis, Contact lens, Ring Stromal infiltrate
  • M. Abbasi, B. Nemat Gorgani, M. Samet Pages 73-76

    Extramedullary plasmacytomas are plasma cell tumors that arise outside the bone marrow. They are most often located in the head and neck. Extramedullary plasmacytomas account for approximately 3 percent of plasma cell malignancies. The diagnosis of an extramedullary plasmacytoma depends upon the demonstration of a monoclonal plasma cell tumor at an extramedullary site with no evidence of multiple myeloma based upon bone marrow examination and roentgenographic studies, absence of an M-protein in serum and/ or urine, and no related organ or tissue impairment. These tumors are highly responsive to local radiation therapy and rarely progress or recur. A 77 year old man referred for gradual enlargement of scrotum in April, 2004. He had no fever, weight loss or loss of appetite during the period. No tenderness, warmth or erythem of scrotum was observed on physical examination. No lymphadenopathy was detected. Later he had temporary relief because of antibiotic therapy . 7 months later, he referred again following the aggravation of his symptom. Ultrasonography of his scrotum was done and enlargement in the left testis was reported. Lab data including CBC,diff,ESR,AFP were normal but βHCG titer was reported higher than normal . He underwent radical orchiectomy and the specimen was sent for pathological study. Spermatocytic seminoma and plasmacytoma were suspected, but plasmacytoma was reported after the IHC . In order to rule out multiple myeloma, whole body bone scanning with sestamibi and urine Bence Jones protein were examined, all of which were negative. In bone marrow aspiration, the cellularity was normal and no pathologic lesion was reported. Considering clinical and paraclinical evidences, the diagnosis was extramedullary plasmacytoma.

    Keywords: Plasmacell tumor, Extramedullary plasmacytoma, Multiple Myeloma, Bence jones protein, Testis
  • A .Shamsa, MJ .Parizadeh, M. Asle Zareh, M .Movarrekh Pages 77-80
    Introduction

    Aphallia is a very rare urogenital anomaly with incidence rate of 1 in 30,000,000. It usually coexists with other anomalies such as cardiovascular anomalies which are incompatible with normal life, and therefore infants are delivered stillbirth or live for a very short period of time.

    Methods

    We present an 18 months old boy with aphallia associated with congenital urethrorectal fistula, bladder and urethral stones. All stones were removed endourologically, recto-urethral fistula was repaired and perincal urethrostomy was performed.

    Results

    The stones were composed of calcium phosphate colonized by klebiella pneumonia and proteus mirabilis. Urethrorectal fistula repairment was confirmed by cystography. Patient was discharged without a urinary catheter.

    Conclusion

    In developed countries, management of such patients is to raise them as females. However, we must consider socio-cultural conditions, parents preference and patients tendency in management of aphallia.

    Keywords: Aphallia, Urethrorectal, Urethral Stones
  • Acanthosis nigricans, tripe palms and leser- trelat sign in a patient with carcinoid tumor
    P .Kafaie, MR .Mortazavi zadeh, MH. Rasoul zadegan Pages 81-85

    Acanthosis nigricans (AN), Tripe palm (TP) and sign of lesser trelat (LT) are rare dermatoses which are often seen with malignant conditions. Acanthosis nigricans occurs both on the skin and mucus membranes as velvety hyper pigmented lesions in the flexors and around the neck, or papillomatous and verrucous lesions on the lips and buccal mucosa. These para neoplastic dermatoses are generally linked with intra - abdominal malignancies, especially gastric adenocarcinomas and improvement of the associated dermatoses after treatment of the malignancy has been frequently observed, although it has also been observed with other malignancies. We report the case of a 44 year old woman who initially came to be treated for her mucocutaneous lesions, and with diagnosis of malignant AN was further studied for the initial malignancy and finally, her main malignancy was determined as carcinoid tumor.

    Keywords: Acanthosis nigricans, Tripe palms, Leser trelat sign, Malignancy