فهرست مطالب

گلجام - پیاپی 1 (زمستان 1384)

نشریه گلجام
پیاپی 1 (زمستان 1384)

  • 104 صفحه، بهای روی جلد: 30,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/01/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حبیب الله آیت اللهی صفحه 5
  • مجید منتظر، سعید آهنکوب صفحه 8
    آمونیاک، یک قلیای ضعیف است که از آن برای متورم کردن نخ پشمی پیش از مرحله رنگرزی استفاده می کنند. در این مطالعه، فرآیند آمونیاکی کردن پشم به وسیله درصدهای مختلف آمونیاک(5، 10،15، 20) توضیح داده شده و تاثیر آن بر رنگ پذیری نخ پشم با رنگزاهای طبیعی شامل روناس، پوست گردو، پوست انار، برگ مو، پوست پیاز سفید و پوست پیاز قرمزبررسی شده است. همچنین تاثیر شرایط متفاوت دما، زمان و غلظت آمونیاک در رنگ پذیری نخ پشمی مورد توجه قرار گرفته است. آزمایش های رنگ سنجی و اندازه گیری ثبات های نوری و شستشویی بر روی نمونه ها انجام شده و نتایج تغییرات رنگی با استفاده از انجام عملیات آمونیاکی در شرایط مختلف گزارش شده است.فهرست علایم hته رنگ، cخواص، aقرمزی و سبزی،b زردی و آبی، Lروشنایی.
    کلیدواژگان: آمونیاک، نخ پشم، رنگزای طبیعی، مولفه رنگی، ثبات شستشویی، ثبات نوری
  • امیرحسین چیت سازیان، حبیب الله آیت اللهی صفحه 16
    هنرها در حیطه فرهنگ و محیط اجتماعی زاییده اندیشه اند که در این میان هنر صناعی فرش نیز به همین سان از تمایلات فکری و فرهنگی تاثیر می پذیرد. برخی هنرها مانند هنر فرش با پشینه ای دراز، اعصار و قرون متمادی را پشت سر نهاده، همچنان در عرصه های زندگی نقش آفرینی می کنند. گفتنی است این هنرها از انواع رویکردها و اندیشه های مختلف در هر زمان بهره گرفته، یا بر اثر جو غالب با آیین یا فرهنگی خاص هماهنگ اند. نمادگرایی به گونه ای آشکار در هنرهای مشرق زمین و خاصه هنرهای ایران و به ویژه هنر فرش از خصایص زیبایی شناسی آن به شمار می رود، اما به هر حال در مواردی ویژگی طبیعت گرایی را نیز شاهدیم. بنابراین تاثیر مکتب طبیعت گرایی بر زیباشناسی فرش درخور تامل است. از همین رو، بر آن شدیم تا این فرضیه را که نوعی طبیعت گرایی بر هنر فرش ایران اثر گذار بوده است به روش کتابخانه ای و اسنادی مورد ارزیابی قرار دهیم.این تحقیق که در خصوص فرش ایران دوران اسلامی صورت پذیرفته، پس از بررسی و تجزیه و تحلیل اسناد مکتوب و تصاویر نقوش فرش که از منابع معتبر داخلی و در دسترس تهیه شده فرضیه فوق را به تایید رسانده است. روند طبیعت گرایی در فرش ایران دوران اسلامی با هنر عرفی و درباری شکل گرفته و از دوره صفویه به بعد حرکت خود را آغاز نموده است. این سیر تا دوره قاجاریه با توجه بیشتر به مبانی اخلاقی و فرهنگ اسلامی ادامه می یابد، اما از دوران پهلوی، این ناتورالیسم غربی است که در فرش ایرانی راه می یابد. گفتنی است در چند سال اخیر پس از شدت یافتن فرهنگ پذیری از غرب- که بر اثر سیاست های باز در دهه دوم انقلاب و نیز برنامه های تبلیغ فرهنگی غرب به کشورهای شرقی صورت گرفته این اندیشه در هنرهای گوناگون و از جمله هنر فرش، نمودی چشمگیرتر یافته است.
    کلیدواژگان: هنر فرش، طبیعت گرایی، نمادگرایی، هنر عرفی، طراحی فرش، زیبا شناسی فرش
  • مهرداد صدری صفحه 32
    زیبایی دوستی و کمال جویی جزئی از جوهره ذاتی انسان است که در این میان اصل نیاز مکمل آن حسی است که قدرت خلق و آفرینش هنری را به اوج می رساند تا از این رهگذر موجبات پیدایی و پویایی فرهنگی فراهم شود.شاید فرش یا دقیق تر از آن قالی را نتوان یک کیفیت خالص و ناب هنری تلقی کرد، اما بی شک ویژگی های ذوقی و بصری خاصی که در این پدیده هست، آن را از مرتبه یک کالای صرفا تجاری و یا مادی به جایگاهی ارتقا می بخشد که جلوه گاه ذوق، اندیشه، اعتقاد و آیین خاصی است. در واقع پشتوانه فکری و فرهنگی یک قوم در قالب این نقوش رمزی و صور مادین پیش روی ما نهاده می شود. در این رهگذر نقوش و طرح های اولیه که به ویژه در قالی ها و قالیچه های روستایی به چشم می خورد، محتوای ناب و خالص تری را از نظر مفاهیم سمبولیک درخود جای داده اندکه مستعد پژوهش و بررسی ژرف تری است.
    کلیدواژگان: نقوش نمادیدن، قالی سنقر، حاشیه، نقش انار، نقش درخت، نقش بید مجنون، نقش سرو، نقش ماهی
  • حمیدرضا محبی، محمدتقی آشوری صفحه 42
    زیلو یکی از کهن ترین دستباف های ایرانی است که نقوش متنوع و غنی اش خود بیانگر تاریخ آن است. این تنوع و غنا در زیلوهای طرح محرابی موسوم به صف که ویژه پوشش کف شبستان مساجد بوده، بیشتر متجلی شده و به لحاظ ارتباط تنگاتنگی که با مسجد داشته، بار معنایی و دینی نمادین یافته آن سان که حتی چزیی از مجموعه مسجد تلقی می شده است. زیلوی طرح محرابی صف را می توان همچون نشانه و تجسمی از صف نماز جماعت (با در نظر گرفتن تمامی ویژگی ها و جنبه های عبادی و تعلیمی آن) بر کف شبستان مسجد برشمرد.
    کلیدواژگان: زیلو، میبد، فرش، ایران
  • همایون حاج محمدحسینی، حبیب الله آیت اللهی صفحه 61
    فرش های روستایی ایران منابع مهمی برای مطالعه هنر وفرهنگ روستایی ایران به شمار می روند و مهم ترین عرصه بروز ذوقیات به ویژه زنان و دختران روستایی ایران است. حضور وجوه مشترک در عناصر بصری، حاکی از روح حاکم بر این آثار، تحت تاثیر معاشرت با طبیعت و درس های آموخته از آن است. همچنین امکانات بوجود روستایی در وجه مادی بیشترین اثر را در شکل دهی ساختار طرح و بافت دار است. تعامل روستا با شهر و ایلات، جذب و تغییر شکل مناسب الگوهای وارد براساس الگوهای زیستی روستایی وجهی شاخص در فرش های روستایی است. از سوی دیگر، تطابق مناسب فرش های روستایی با کاربردها و معماری سنتی روستایی ایران نیز قابل تحسین است. زیبایی شناسی این آثار اصول و مبانی حاکم بر آن را بر ما معلوم داشته و براین اساس، مبانی ذوقی و روحیات خالقان آن به ما کمک می کند دیدگاه آنان را از محیط پیرامون دریابیم، چه بسا این دیدگاه فهمی دیگر از هستی را نیز برایمان به ارمغان آورد. آخر آنکه فرش های روستایی از همتایان شهری و عشایری شان قابل تفکیک اند.
    کلیدواژگان: زیبایی شناسی، فرش روستایی، مناطق فرشبافی روستایی ایران، مشخصات فرش روستایی، تناسبات، فنون بافت، زیبایی شناسی، فرهنگ روستایی
  • خسرو سبحه صفحه 98
|
  • Majid Montazer Dr, Saied Ahankoob Mr Page 8
    Ammonia is a weak base that can be used as an swelling agent on wool fibres before dyeing. In this study the pretreatment of wool with ammonia in different percent solutions (5, 10, 15, 20) is carried out, and its effect on dye-ability of wool by natural dyes such as madder, walnut shell, pomegranate peel, vine leaf, white and red onion skin, is analyzed. Also the effects of temperature, length of time, and concentration of ammonia on dye-ability of wool fibres were considered. Colorimetric data, and measurements of light and washing fastness were carried out, and the results of color change under ammonia treatment are reported.
    Keywords: ammonia, wool fibres, natural dyeing, dye, wash fastness, light fastness.
  • Amir Hossein Chitsazian Mr, Habibullah Ayatollahi Dr Page 16
    The arts are born out of the artist’s mind within the milieu of the culture of the period and the social environment. The craft of carpet weaving is no exception, as it is influenced by intellectual and cultural trends. Certain arts such as the art of the carpet have a very long life and have gone through the ages, while they are still alive. Such arts have obviously been influenced by various approaches and beliefs of each period, or have collaborated with various cultures due to the prevailing conditions. Symbolism is an integral part of Oriental art, and Iranian art and the art of the carpet, but at times we come across naturalism also. Therefore, the influence of naturalism on the art of the carpet is worthy of study. In this study using the library research method the hypothesis that “a kind of naturalism has been influential on the art of the carpet” has been tested. This study of the art of the carpet of the Islamic period has analyzed the available texts and pictures of carpet motifs and has confirmed the above hypothesis. The trend of naturalism in the Iranian carpet of the Islamic period has developed through the art of the royal courts since the Safavid period. It continued its development on the basis of Islamic ethics and culture through the Qajar period. However, since the Pahlavi era Western naturalism has influenced the art of the carpet also. In recent years, due to acceptance of Western culture as a result of the open door policies of the second decade since the revolution, as well as the propaganda programs of Western culture targeting Eastern countries, manifestations of Western naturalism in various arts including the carpet has increased.
    Keywords: carpet arts, naturalism, realism, high arts, carpet design.
  • Mehrdad Sadri Mr Page 32
    Love of beauty and perfection is an inherent characteristic of human beings. The principle of “need” complements the sense that brings artistic creation in him to a peak, resulting in the formation and permanence of culture. The “carpet” may not represent a pure form of art, but it there is no doubt that its artistic and visual qualities put it beyond a mere commercial commodity and elevate it to the position of a work of art that embodies taste, thought, beliefs and a special custom. It presents the intellectual and cultural potentials of a people in the form of esoteric motifs and symbolic forms. The elementary motifs and patterns that are especially found in rural carpets and small carpets usually embody a purer content from the point of view of symbolic concepts that deserve a thorough investigation.
    Keywords: Symbolic motifs, Sunqur carpet, margin, pomegranate motif, tree motif, weeping willow motif, cypress motif, fish motif
  • Hamid Reza Mohebbi Mr, Mohammad Taghi Ashouri Dr Page 42
    The Ziloo, as an ancient Iranian hand-woven textile, expresses its own history in its varied and rich motifs. This variation and richness are especially discernible in Mehrab (Saf) design Ziloos from Maybod, especially made as floor coverings in mosques. Because of this close connection with the mosque as a sacred and religious location, it has assumed a symbolic religious meaning and is considered a part of the mosque complex. Mehrab (Saf) design Ziloo is thus a symbol of the ranks of the faithful in collective prayer with all of its religious implications.
    Keywords: Ziloo, Maybod, Carpet, Iran
  • Homayun Haj Mohammad Hosseini Mr, Habibullah Ayatollahi Dr Page 61
    Iranian rural carpets are an important resource for studying the rural art and culture of Iran. They are also the most important area for staging the talents of, especially, rural girls and women. The common aspects of visual elements bespeak the prevailing spirit in these works under the influence of interaction with nature and lessons learned thereby. Also the availability of materials in the rural environment has the greatest influence on the physical aspects of design and texture. Rural-urban interaction and that with the nomadic population, and adapting the imported patterns to rural life is an outstanding feature of rural carpets. Adaptability of rural carpets to traditional rural applications and architecture is truly remarkable. The aesthetics of these works reveals their underlying principles, and the characteristics of their creators, and helps understand their worldview and attitude to their environment. Perhaps, that will present us with the gift of a new understanding of existence. The last point is that rural carpets are distinguishable from the urban and nomadic varieties.
    Keywords: aesthetics of rural carpets, rural carpet weaving regions of Iran, characteristics of rural carpets, proportions, weaving techniques, aesthetics, rural culture.