فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی اراک - سال دهم شماره 2 (پیاپی 39، تابستان 1386)

مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک
سال دهم شماره 2 (پیاپی 39، تابستان 1386)

  • 104 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1386/04/10
  • تعداد عناوین: 14
|
  • ابوالحسن برجیان، حمید نصر اصفهانی، فرشاد مسعودی صفحه 1
    پاچنبری مادرزادی (کلاب فوت) یکی از شایع ترین دفورمیتی های پای اطفال می باشد. این بیماری در موقع تولد با روش های غیر جراحی تحت درمان قرار می گیرد. چنانچه این بیماری با این روش ها درمان نشود از روش های مختلف جراحی استفاده می شود که به نوبه خود دارای عوارض مختلفی می باشند. روش انتخابی کتب مرجع، مک کی تغییر یافته با برش جراحی سین سیناتی می باشد که دارای عوارض شدید از جمله مشکلات رسیدن پوست جهت بسته شدن در انتهای عمل و نکروز پوستی و نیاز به فلاپ گسترده -7 در بعضی از موارد می باشد. هدف از این مقاله بررسی نتایج درمان جراحی بیماران مبتلا به پاچنبری مادرزادی با روش برش پوستی خلفی-داخلی و خارجی و میزان فراوانی عوارض ناشی از این روش جراحی می باشد.
    در این پژوهش توصیفی 50 کودک (81 پا) مبتلا به بیماری پاچنبری مادرزادی که به درمان غیرجراحی پاسخ نداده بودند از تاریخ مهر 1378 لغایت خرداد 1381 در بیمارستان الزهرا (س) اصفهان تحت عمل جراحی آزاد سازی بافت نرم به روش پوسترومدیال و لترال قرار گرفتند و به مدت حداقل 2 سال پی گیری شدند. در این مدت بیماران به فواصل هر 6 ماه یک بار ویزیت شده و از نظر عوارض اولیه و عود بالینی و رادیولوژیک بررسی گردیدند. اطلاعات به دست آمده از طریق آمار توصیفی ارائه گردید.
    74 درصد (37 نفر) از بیماران پسر بودند. میانگین سنی بیماران 69/0±4/3 سال بود. در 14 درصد بیماران سابقه فامیلی مثبت بود. تعداد موارد عود بالینی 6 نفر (9 پا) (5 پسر و 1 دختر) بود که در همگی درگیری پا به صورت دو طرفه بود. بیشترین نوع عود بالینی نوع متاتارس ادوکتوس بود. در هیچ کدام از بیماران نکروز پوستی دیده نشد و عفونت سطحی در دو مورد وجود داشت که با درمان های دارویی بهبود یافتند. با توجه به نتایج عالی این روش جراحی و میزان اصلاح به عمل آمده با این روش و به حداقل رسیدن عوارض پوستی نسبت به روش انتخابی کتب مرجع، استفاده از این روش به جای برش پوستی سین سیناتی توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: کلاب فوت، درمان جراحی، عوارض
  • مهری جمیلیان، عصمت مشهدی، دکترفاطمه سرمدی، احسان الله غزنوی راد، مریم سادات بنی جمالی صفحه 7
    این بررسی یک مطالعه مقطعی- تحلیلی است که بر روی220 زن با علائم مشخصه یا مشکوک به واژینیت کاندیدایی انجام شد. از این گروه بیمار، اسمیر و کشت ترشحات واژن تهیه شد و نمونه های مثبت مخمر از نظر تولید لوله زایا، تغییرات در محیط کورن میل وتوئین 80 و تخمیر و جذب کربوهیدرات ها مورد بررسی قرار گرفتند. در ارائه اطلاعات از آمار توصیفی و در تحلیل داده ها از آزمون های کای دو، من ویتنی و کولموگروف استفاده شد.
    در بین عفونت های ولوواژینال دومین عفونت شایع ولوواژینیت کاندیدایی است. در این مطالعه ما به بررسی فراوانی گونه های کاندیدا در ولوواژینیت کاندیدایی پرداختیم.
    درصد افراد مورد مطالعه واژینیت کاندیدایی داشتند که از این میان گونه آلبیکنس 03/42 درصد موارد را به خود اختصاص داده است. 52/29 درصد از گونه ها دابلینینسیس، 75/14 درصد گلابراتا، 81/6 درصد گیلرموندی بودند و گونه های تروپیکالیس، نروژنسیس و کفایر هر یک به تفکیک 27/2 درصد را تشکیل می دادند. ارتباط معنی داری میان مصرف آنتی بیوتیک فراوانی گونه های غیرآلبیکنس رو به افزایش است. به دلیل مقاومت واژینیت غیرآلبیکنس به آزول ها، پیشنهاد می کنیم درمان براساس کشت و اسمیر صورت گیرد.
    کلیدواژگان: واژینیت کاندیدایی، انواع کاندیدا، شیوع، عود، تشخیص
  • شراره خسروی، فرزانه جهانی، نفیسه گازرانی، بابک عشرتی، مرتضی مقیمی صفحه 15
    امروزه سوء مصرف مواد به یکی از مشکلات مهم در جهان تبدیل شده است. آمار موجود نشان می دهد که مصرف مواد محرک خصوصا ترکیبات شبه آمفتامین در کشور افزایش یافته است و به نظر می رسد بررسی آگاهی گروه های در خطر خصوصا جوانان در این زمینه ضروری باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در سال 85 بود. این مطالعه تحقیقی به روش مقطعی-تحلیلی است که بر روی 100 دانشجوی دانشکده های پزشکی، پرستاری - مامایی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک در نیمه اول سال 85 انجام شد. این بررسی از طریق پر کردن پرسش نامه خود ایفا مشتمل بر 53 سوال بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی صورت گرفت. اطلاعات به دست آمده از طریق آمار توصیفی و آزمون های آماری تی و من ویتنی تجزیه و تحلیل شد.
    میانگین سنی افراد شرکت کننده در این مطالعه 3/22 (18/3±) سال بود که 67 نفر زن بودند. با توجه به نتایج به دست آمده بیشترین امتیاز را حساسیت درک شده کسب نموده و با عملکرد رابطه داشت (005/0p=). میانگین بقیه نمرات کسب شده در سطوح مختلف عملکرد اختلاف معنی داری نداشت. در مورد راهنمای عمل در این مطالعه بر اساس نظر افراد شرکت کننده در مطالعه، تلویزیون مهم ترین وسیله مورد استفاده برای آموزش در مورد اکستازی بوده است.
    بر اساس این مطالعه و با توجه به رابطه معنی دار حساسیت درک شده (خطر ابتلا به مصرف اکستازی) با عملکرد، بایستی برنامه های آموزشی در جهت بارور نمودن ذهن جوانان نسبت به حساسیت درک شده ایجاد شود.
    کلیدواژگان: اکستازی، آگاهی، نگرش، دانشجویان، مدل اعتقاد بهداشتی
  • حمیدرضا روح افزا، بهمن صالحی، معصومه صادقی صفحه 22
    استرس عبارت است از شرایطی که موجب تنش، دگرگونی بدنی و روانی، ناخشنودی و ناراحتی فرد می شود. بین استرس ها به صورت رویدادهای بزرگ و استرس های کوچک زندگی روزمره تفاوت وجود دارد. با توجه به گستردگی استرس ها و متفاوت بودن آنها در نواحی مختلف کشور، برآن شدیم که فراوانی و شدت استرس های روحی را در نواحی مرکزی ایران بررسی کنیم. این مطالعه یک مطالعه مقطعی-تحلیلی می باشد که در تابستان 1381 بر روی 6000 نفر از افراد بالای 19 سال منتخب مناطق شهری و روستایی اصفهان، اراک و نجف آباد به عنوان بخشی از برنامه ارزشیابی سالانه قلب سالم انجام گرفته است. نمونه گیری به شیوه خوشه ایتصادفی بوده و اطلاعات براساس GHQ12 و پرسش نامه تعیین فراوانی و شدت موارد استرس زا جمع آوری شد. شدت و میزان اثرگذاری بر اساس ارزیابی تاثیر استرس بر سلامت خود فرد مورد پرسش گری قرار گرفت و آنالیز نتایج بر اساس تست کای دو انجام گرفت.
    از 6000 نفر مورد مطالعه، 6/50 درصد مرد و 4/49 درصد زن، با میانگین سنی 67/15±47/40 و 15/15±25/40 سال بودند. درصد زنان با نمره GHQ بالا در کل از مردان بیشتر بود که این افزایش در شهرستان اراک بالاتر بود. ضمنا درصد افراد غیر متاهل و شهری با استرس بالا در مقایسه با متاهلین و ساکنین روستا با استرس بالا بیشتر بود(05/0p). بیشترین موارد استرس زا؛ مشکلات اقتصادی، اجتماعی و شغلی بود و موثرترین موارد؛ مرگ، رویدادهای خانوادگی و اقتصادی بوده است.
    بررسی وضعیت استرس در نواحی مرکزی ایران، به عنوان یکی از شاخص های شیوه زندگی نشان دهنده بالا بودن سطح استرس در جامعه می باشد که اجرای طرح های مداخلاتی جامعه نگر برای بهبود شیوه زندگی و کاهش استرس ها ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: استرس، رویدادهای استرس زای زندگی، اراک، اصفهان
  • مهرداد روغنی، توراندخت بلوچ نژاد مجرد، مریم فلاح محمدی صفحه 31
    کاهش دادن سطح گلوکز و لیپیدهای نامطلوب سرم در بیماران دیابتی با استفاده از گیاهان دارویی از اهمیت بالینی زیادی برخوردار می باشد. در این راستا گیاه ماریتیغال دارای خاصیت کاهش دهندگی پراکسیداسیون لیپیدی و سطح لیپیدهای سرم در مدل تجربی هیپرلیپیدمی می باشد. لذا در بررسی حاضر اثر مصرف خوراکی و مزمن این گیاه بر میزان گلوکز، تری گلیسیرید، کلسترول توتال، کلسترول LDL و HDL موش صحرایی دیابتی مورد بررسی قرار گرفت.
    در این مطالعه تجربی موش های صحرایی ماده (36=n) به طور تصادفی به چهار گروه کنترل، کنترل تحت تیمار با ماریتیغال، دیابتی، و دیابتی تحت درمان با ماریتیغال تقسیم بندی شدند. دو گروه تحت تیمار با ماریتیغال، پودر گیاه مخلوط شده با غذای استاندارد موش (25/6 درصد) را به مدت 4 هفته دریافت نمودند. میزان گلوکز، تری گلیسیرید، کلسترول تام، کلسترول LDL و HDL سرم قبل از مداخله و در هفته های دوم و چهارم پس از مداخله تعیین گردید. اطلاعات توسط آزمون های آماری آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر، تی دانش آموزی و زوج، آنالیز واریانس یک طرفه و توکی تجزیه و تحلیل شد.
    میزان گلوکز سرم در گروه دیابتی افزایش معنی داری را در هفته چهارم در مقایسه با هفته قبل از مداخله نشان داد (001/0p<) و در گروه دیابتی تحت درمان با ماریتیغال کاهش مختصر و غیر معنی دار در مقایسه با گروه دیابتی مشاهده شد. به علاوه سطح تری گلیسیرید در گروه دیابتی افزایش معنی داری را در هفته چهارم نسبت به هفته قبل از بررسی (05/0p<) نشان داد و سطح تری گلیسیرید در هفته چهارم در گروه دیابتی تحت درمان با ماریتیغال در مقایسه با گروه دیابتی به طور معنی داری پائین تر بود (05/0p<). هم چنین یک کاهش معنی دار در سطح کلسترول سرم در گروه دیابتی تحت درمان با ماریتیغال در هفته چهارم در مقایسه با گروه دیابتی مشاهده شد (05/0p<). از طرف دیگر، میزان کلسترول HDL و LDL در گروه دیابتی تحت تیمار در همین هفته در حد معنی دار و به ترتیب بیشتر و کمتر از گروه دیابتی بود (05/0p<).
    مصرف خوراکی و درازمدت بخش هوائی گیاه ماریتیغال در مدل تجربی دیابت قندی اثر هیپوگلیسمیک نداشته و موجب تغییرات مطلوب و سودمند در سطح لیپیدهای خون می گردد.
    کلیدواژگان: ماریتیغال، گلوکز، لیپید، دیابت قندی، موش صحرایی
  • حامد ریحانی کرمانی، آزاده حقیری صفحه 39
    زخم بستر، یک آسیب بافتی است که به واسطه فشار ایجاد می شود و می تواند پوست، عضله، بافت نرم، غضروف و استخوان را درگیر کند. هدف از این مطالعه تعیین عوامل خطر ایجاد زخم بستر در بیماران آسیب مغزی- نخاعی بستری در بخش های مراقبت های ویژه می باشد. این مطالعه مقطعی- تحلیلی با نمونه گیری سرشماری بر روی بیماران آسیب نخاعی و مغزی انجام شد. بیماران با استفاده از معیارهای بریدن (درک حسی، رطوبت، حرکت، فعالیت، تغذیه، اصطکاک و سائیدگی) ارزیابی می شدند، به طوری که در بدو پذیرش از نظر وجود زخم بستر معاینه شده و سپس هر 48 ساعت از نظر ایجاد، پیشرفت زخم و عوامل موثر؛ مورد بررسی مجدد قرار می گرفتند. رابطه بین زخم بستر و معیارهای بریدن (به عنوان عامل خطر ایجاد کننده زخم بستر)، نوع تشک مورد استفاده، سن، محل آسیب اولیه (مغز یا ستون فقرات) و سطح هوشیاری بیمار (براساس معیار کمای گلاسگو) از طریق آزمون های تی، کای دو و هم چنین رگرسیون لوجیستیک مورد تحلیل آماری قرار گرفت. از 198 بیمار مورد مطالعه 7/86 درصد مرد بودند و متوسط سن بیماران 3/19±4/31 بود. میانگین سن مردان و زنان تفاوت معنی داری نداشت. 8/83 درصد بیماران به علت آسیب مغزی و 2/16 درصد بیماران به علت ضایعه ستون مهره ای و نخاعی بستری شده بودند. چهل و پنج (7/22 درصد) بیمار، دچار 67 زخم بستر در 13 موضع متفاوت شدند. شایع ترین محل زخم شکاف اینترگلوتئال (3/33 درصد) و سپس ساکروم (9/28 درصد) بود. بررسی معیارهای بریدن به عنوان عوامل ایجاد کننده خطر در دو متغیر کاهش درک حس (3/3 = RR و 3/3=OR) و اختلال حرکت (13/10 = OR و 46/7= RR) تفاوت معنی داری داشت (005/0 p<) لذا به عنوان عامل خطر شناخته شد اما متغیرهای سن، رطوبت، فعالیت، تغذیه و نوع تشک در دو گروه بیماران تفاوت معنی دار نداشت. مدت زمان بستری در بیمارانی که دچار زخم شده بودند از کسانی که زخم نداشتند به طور معنی داری بیشتر بود (00001/0 p<). بیماران ضربه مغزی که در کما به سر می بردند (GCS هشت یا کمتر) خطر اهمیت دار بیشتری برای زخم بستر داشتند (00001/0=p، 4/4 = RR و 1/6 = OR) بنابر این به عنوان عامل خطر شناخته شد.
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که عوامل خطر بروز زخم بستر در بیماران جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات بستری در بخش های مراقبت های ویژه شامل کاهش درک حس، اختلال حرکتی، کاهش سطح هوشیاری و مدت زمان بستری می باشند.
    کلیدواژگان: زخم بستر، عوامل خطر، ضربه مغزی، آسیب نخاع، بخش مراقبت ویژه
  • امیر قائمی، محمد فرشباف مقدم، حوریه سلیمانجاهی، رضا امیدبیگی، طراوت بامداد، داود حکمت پو، کسری حمدی صفحه 47
    عوارض ناشی از داروهای شیمیایی منجر به گرایش به سمت داروهای طبیعی شده است که عوارض جانبی کمتری دارند. در این مطالعه اثر ضد ویروسی عصاره به دست آمده از ریشه جعفری مکزیکی بر علیه ویروس هرپس سیمپلکس تیپ یک و دو انسانی بررسی شد.
    این پژوهش یک مطالعه تجربی است. برای انجام آن عصاره الکلی از ریشه های این گیاه به روش مسراسیون تهیه و در شرایط خلاء تغلیظ شد. سلول Vero در محیط کشت DMEM حاوی 5 درصد سرم جنین گوساله کشت داده شد. بعد از تهیه بذر ویروس و تعیین عیار آن، رقت های مختلف عصاره(160/1، 80/1، 40/1، 20/1، 10/1) با ویروس با عیار مشخص مجاور و به محیط کشت سلول اضافه گردید و اثرات ضد ویروسی آن با مقایسه با کنترل های مختلف ارزیابی شد. در تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون مقایسه چندگانه دانکن استفاده شد.
    یافته ها نشان داد که عصاره به دست آمده از ریشه جعفری مکزیکی به طور معنی داری باعث جلوگیری از تکثیر ویروس هرپس سیمپلکس تیپ 1 و 2 انسانی شد. این عصاره، ویروس هرپس سیمپلکس تیپ 2 را نسبت به تیپ 1 بهتر کنترل می کند. بررسی بر روی رقت های مختلف عصاره نشان داد که فعالیت ضد ویروسی در رقت های مختلف متفاوت است و بیشترین فعالیت ضد ویروسی بر علیه هر دو ویروس در رقت10/1 حاصل گردید.
    نتایج این تحقیق نشان داد که عصاره به دست آمده از ریشه گیاه جعفری مکزیکی دارای پتانسیل ضد ویروسی خوبی بر علیه ویروس هرپس سیمپلکس تیپ یک و دو انسانی می باشد که می توان از آن به عنوان یک منبع دارویی برای کنترل این بیماری های ویروسی استفاده نمود.
    کلیدواژگان: هرپس سیمپلکس تیپ یک و دو، جعفری مکزیکی، کشت سلول، عصاره ریشه
  • افسانه نوروزی، شیرین پازوکی، مینا دارابی صفحه 54
    انتخاب نوع بیهوشی از نظر سلامت مادر و نوزاد بسیار مهم است. در مورد تاثیر بیهوشی عمومی و بی حسی نخاعی بر آپگار نوزادان در مطالعات مختلف اختلاف نظر وجود دارد. این پژوهش به منظور تعیین اثر بیهوشی عمومی و بی حسی نخاعی بر آپگار نوزادان متولد شده به روش سزارین انتخابی صورت گرفته است. این تحقیق به صورت کارآزمایی بالینی انجام گرفت و 168 خانم حامله ترم کاندید عمل سزارین انتخابی به صورت تخصیصی در دو گروه بی حسی نخاعی و بیهوشی عمومی قرار گرفتند و نمره آپگار دقیقه اول، پنجم و بیستم نوزادان ثبت گردید. هم چنین سن مادر، علت سزارین، جنس نوزاد و مدت زمان سزارین یادداشت شد. اطلاعات توسط آزمون های آماری تی و کای دو تجزیه و تحلیل گردید.
    متوسط آپگار دقیقه اول و پنجم و بیستم در بیهوشی عمومی 68/0±66/8 و 41/0±8/9 و 15/0±97/9 و در بی حسی نخاعی 38/0±9 و 32/0±88/9 و 10 گزارش شد که از لحاظ آماری تفاوت معنی داری بین آپگار دقیقه اول در دو گروه وجود داشت (001/0 p<) و در زمان های دیگر تفاوت معنی داری بین آپگار دو گروه وجود نداشت.
    آپگار دقیقه اول نوزادان به دنیا آمده از مادرانی که تحت بی حسی نخاعی قرار گرفتند بیشتر از نوزادانی بوده است که مادران آنها بیهوشی عمومی دریافت کرده بودند اما آپگار دقیقه پنجم در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت.
    کلیدواژگان: آپگار نوزاد، بی حسی نخاعی، بیهوشی عمومی، سزارین انتخابی
  • محمد یاوری، جمال فلاحتی، مهری محمدی صفحه 62
    کاتاراکت یکی از بیماری های مهم و عمده در انسان است. میزان شیوع کاتاراکت در سنین 74-65 سالگی به 50 درصد و در بالای 75 سالگی به حدود 70 درصد می رسد. درمان قطعی کاتاراکت جراحی است که به روش های مختلف اینتراکپسولار، اکستراکپسولار و فیکو انجام می شود. جراحی کاتاراکت عوارض مختلفی از جمله خونریزی، گلوکوم، تیرگی کپسول خلفی و آستیگماتیسم بعد از عمل را به دنبال دارد. این مطالعه جهت مقایسه آستیگماتیسم حاصل از دو روش جراحی فیکو و اکستراکپسولار طراحی شده است. این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی دو سویه کور است. 112 بیمار با تشخیص کاتاراکت به صورت تصادفی در دو گروه A و B تحت عمل جراحی قرار گرفتند. در گروه A جراحی به روش فیکو انجام شد که برش کوچک در حدود 2/3 میلی متر روی قرنیه داده شده و نیاز به بخیه ندارد اما در روش اکستراکسپولار برش10-9 میلی متر داده شده و احتیاج به بخیه زدن دارد. سپس این بیماران در سه نوبت قبل از عمل، یک هفته و دو ماه بعد از عمل جراحی، کراتومتری شده و میزان آستیگماتیسم آنها تعیین شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط آزمون تی مستقل و تی زوج صورت گرفت و 05/0p< معنی دار تلقی شد.
    از 112 بیمار مورد بررسی 56 بیمار تحت عمل جراحی به روش فیکو (گروه A) و 56 بیمار تحت عمل جراحی به روش اکستراکپسولار (گروه B) قرار گرفتند. میانگین آستیگماتیسم قبل از عمل جراحی به روش فیکو D 71/0±79/0 و در گروه اکستراکسپولارD 55/0±9/0 بود(05/0p>). میانگین آستیگماتیسم یک هفته بعد از عمل جراحی در گروه فیکو D 72/0±11/1 (05/0p<) و در گروه اکستراکسپولارD 46/1±99/3 بود (05/0p<) و میانگین آستیگماتیسم دو ماه بعد از عمل جراحی در گروه فیکو D 71/0±0/1 و در گروه اکستراکسپولارD 29/1± 28/3 به دست آمد(05/0 p<). میزان آستیگماتیسم ایجاد شده دو ماه بعد از عمل در گروه فیکو D21/0 و در گروه اکستراکپسولار D38/2 بود که دارای اختلاف معنی دار می باشد. سایر متغیرها از جمله سن، شماره لنز، جنسیت و چشم تحت عمل جراحی (راست یا چپ) در ایجاد آستیگماتیسم تاثیر ندارد.
    کلیدواژگان: اکستراکسپولار، فیکوامولسیفیکاسیون، آستیگماتیسم، کاتاراکت
  • مسعود یاوری صفحه 67
    توان تشخیص بالینی مهم ترین وسیله ارزیابی در علم پزشکی است و علی رغم پیشرفت های تکنولوژی، هنوز اولین و موثرترین روش تشخیص است. جهت تبیین اهمیت این راهکار در این مقاله برآنیم تا هم خوانی یافته های حین عمل با ارزیابی های بالینی قبل از عمل در ضایعات نفوذی انتهای دیستال ساعد را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم. این مطالعه به روش مقطعی-تحلیلی برروی 41 بیمار با ضایعات شارپ و نافذ دیستال ساعد که به اورژانس بیمارستان مراجعه نموده بودند، انجام شده است. به این صورت که بر اساس یافته های معاینه فیزیکی، تشخیص کلینیکی در چک لیستی که بدین منظور تهیه شده بود ثبت و یافته های حین عمل نیز ثبت گردید و به عنوان تشخیص قطعی و استاندارد طلایی در نظر گرفته شد.
    بر اساس اطلاعات حاصله، شاخص های ارزش تشخیص معاینه فیزیکی برای تاندون فلکسور عمقی انگشت (FDP) و تاندون فلکسور سطحی انگشت (FDS) محاسبه گردید. در مورد تاندون FDS ارزش معاینات بالینی دارای حساسیت 88 درصد، ویژگی40 درصد، ارزش اخباری مثبت 94 درصد، ارزش اخباری منفی 22 درصد، نسبت درست نمایی مثبت (PLR) 46/1 و نسبت درست نمایی منفی (NLR) 3/0 بوده است. در مورد تاندون FDP ارزش معاینات بالینی دارای حساسیت 97 درصد، ویژگی 25 درصد، ارزش اخباری مثبت 93 درصد، ارزش اخباری منفی 50 درصد، نسبت درست نمایی مثبت 29/1 و نسبت درست نمایی منفی 12/0 بوده است. معاینات فیزیکی از نظر اثبات کردن ضایعات تاندون های فلکسور در اثر ترومای شارپ و نفوذی با ارزش تر از رد کردن آنهاست.
    کلیدواژگان: تاندون فلکسور سطحی، تاندون فلکسور عمقی، آسیب نفوذی، ارزش تشخیصی معاینه بالینی
  • بیژن یزدی، ابوالفضل جعفری، اسماعیل مشیری، علیرضا اکبری، مریم عزیزی صفحه 73
    در اعمال جراحی لوزه به دلیل مجاورت با راه های هوایی, کنترل بهتر خونریزی و به دست آوردن ریکاوری سریع تر از اهداف مورد توجه بوده است. به دلیل استفاده گسترده هالوتان و عوارض گزارش شده آن, بر آن شدیم تا مقایسه ای بین روش متداول بیهوشی با استفاده از هالوتان, و دیگری بدون هالوتان از نظر میزان خونریزی حین عمل و زمان ریکاوری, صورت دهیم.
    در یک کار آزمایی یک سو کور، 140 کودک 12-4 ساله کاندید عمل جراحی لوزه به طور تصادفی ساده در دو گروه 70 نفری تقسیم شدند. نحوه القا بیهوشی در دو گروه یکسان بود و نگهداری بیهوشی در یک گروه با هالوتان، N2O 50 درصد (گروه شاهد) و در دیگری بدون هالوتان به همراه هیپرونتیلاسیون (روش لیورپول) (گروه مورد) بود. میزان خونریزی از روی اختلاف هماتوکریت قبل و 6 ساعت بعد از عمل محاسبه شد. زمان ریکاوری نیز در هر گروه بر حسب دقیقه اندازه گیری شد. اطلاعات با استفاده از آزمون آماری من ویتنی یو، تی، لون و کی اس تجزیه و تحلیل گردید.
    دو گروه از نظر جنس, سن, وزن و مدت زمان عمل جراحی اختلاف معنی داری نداشتند. متوسط مدت زمان ریکاوری در گروه مورد 87/7 دقیقه و در گروه شاهد 59/15 دقیقه بود که اختلاف معنی داری داشت (00001/0 =p). متوسط خونریزی در گروه مورد 22/44 میلی لیتر و در گروه شاهد 52/58 میلی لیتر بود که اختلاف معنی دار بود(005/0=p).
    با توجه به مطالعه انجام شده به نظر می رسد تجویز هالوتان در مقایسه با روش لیورپول موجب خونریزی بیشتر و ریکاوری طولانی تر می شود.
    کلیدواژگان: بیهوشی، هالوتان، هیپرونتیلاسیون، تونسیلکتومی، خونریزی، ریکاوری
  • پارسا یوسفی، علی سیروس، فاطمه دره، شادی پیراسته صفحه 82
    دردهای شکمی مزمن و راجعه یکی از شایع ترین علل مراجعه کودکان به درمانگاه های تخصصی اطفال می باشد که سبب اضطراب والدین و کودک می شود. عامل این دردها در 20 درصد موارد هیپرکلسیوری ایدیوپاتیک می باشد. با توجه به این که هیدروکلروتیازید داروی موثری در درمان هیپرکلسیوری است لذا بر آن شدیم اثر دارو برکاهش دردهای شکمی مزمن را در کودکان دختر مبتلا به هیپرکلسیوری ایدیوپاتیک بررسی کنیم.
    در این مطالعه کارآزمایی بالینی یک سو کور 100 نفر کودک دختر 12- 5 ساله مبتلا به دردهای مزمن و راجعه شکمی که دچار هیپرکلسیوری ایدیوپاتیک بودند به روش تصادفی به دو گروه کنترل و مورد مداخله تقسیم شدند. در هر دو گروه آموزش های لازم جهت مصرف مایعات فراوان و کاهش نمک غذایی به والدین و اطفال داده شد. در گروه مورد مداخله علاوه بر این آموزش ها هیدروکلروتیازید نیز با دوز واحد روزانه 1 میلی گرم بر کیلوگرم تجویز شد. گروه کنترل به مدت 3 ماه پس از شروع رژیم غذایی و گروه مورد مداخله تا 3 ماه پس از رفع هیپرکلسیوری از لحاظ تعداد حمله های درد شکمی و علائم همراه به طور ماهانه بررسی شدند. سپس نتایج با استفاده از آزمون تی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج مقایسه آماری نشان داد که بین میانگین تعداد دفعات درد در ماه اول 38/0، ماه دوم 4/0 و ماه سوم 26/0 در گروه مورد مداخله نسبت به میانگین درد در ماه اول 60/1، در ماه دوم 94/1 و ماه سوم 84/1 در گروه کنترل کاهش معنی داری وجود داشت(001/0p<).
    نتایج مقایسه آماری نشان داد که بین میانگین تعداد دفعات درد در ماه اول 38/0، ماه دوم 4/0 و ماه سوم 26/0 در گروه مورد مداخله نسبت به میانگین درد در ماه اول 60/1، در ماه دوم 94/1 و ماه سوم 84/1 در گروه کنترل کاهش معنی داری وجود داشت(001/0p<).
    به نظر می رسد که مصرف هیدروکلروتیازید به عنوان یک داروی کم خطر و ارزان با دوز واحد روزانه می تواند در کاهش دردهای شکمی مزمن و راجعه کودکان مبتلا به هیپرکلسیوری ایدیوپاتیک موثر باشد.
    کلیدواژگان: دردهای شکمی مزمن، هیپرکلسیوری ایدیوپاتیک، هیدروکلروتیازید، کودکان
  • مهسا یوسفی نیا، احمد امانی صفحه 89
    هایپرلیپیدمی یکی از عوامل خطر اصلی ایجاد بیماری های قلبی عروقی محسوب می شود. این مطالعه با هدف بررسی لیپیدها بر حسب جنس و محل سکونت در مناطق شهری و روستایی شهرستان اراک انجام شد تا بتوان با شناخت وضعیت موجود در کنترل بیماری های قلبی عروقی تلاش کرد.
    این تحقیق یک مطالعه مقطعی- تحلیلی از فاز اول برنامه قلب سالم می باشد که در شهرستان اراک انجام شد. روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی بود. ابزار مطالعه پرسش نامه ای بود که علاوه براطلاعات دموگرافیک حاوی نتایج پاراکلنیکی (کلسترول تام، LDL-c، HDL-c، تری گلیسرید) بود. در تحلیل اطلاعات از آزمون آماری تی دانش آموزی کولموگروف اسمیرنوف، من ویتنی و کای دو استفاده شد.
    از 4303 نفر افراد بالای 30سال، 6/51 درصد زن بودند. اختلال کلسترول تام، LDL-c و HDL-c در زنان بیشتر از مردان بود (05/0 p<) و اختلال تری گلیسرید در مردان و زنان تفاوت معنی داری نداشت. افزایش لیپیدها بین شهر و روستا تفاوت معنی داری داشت به طوری که اختلال کلسترول تام و LDL-c در افراد ساکن روستا و اختلال تری گلیسرید در افراد ساکن شهر بیشتر بود(0001/0p<).
    شیوع بالای اختلال لیپیدها در جامعه مورد بررسی می تواند به شیوه نادرست زندگی، تغذیه نامناسب و کمبود فعالیت فیزیکی در این مناطق مربوط باشد، بنابراین با تغییر شیوه زندگی می توان شیوع این اختلال و به دنبال آن بیماری های قلبی عروقی را کاهش داد.
    کلیدواژگان: لیپیدهای سرم، بیماری های قلبی عروقی، شهر، روستا
  • عصمت مشهدی، سمیرا مشهدی صفحه 97
    حاملگی شکمی یک مورد در هر 10000 تولد زنده است و حاملگی شکمی پیشرفته به ندرت دیده می شود. حاملگی شکمی با مرگ و میر بالایی همراه است و در این نوع حاملگی احتمال مرگ 7 تا 8 برابر بیشتر از حاملگی لوله ای و 90 برابر بیشتر از حاملگی داخل رحمی است. بیمار خانمی 35 ساله افغانی تبار (G4P3) بود که به علت عدم زایمان بعد از گذشت 2 سال مراجعه نموده بود. بعد از انجام اقدامات تشخیصی بیمار لاپاراتومی شد. هنگام لاپاراتومی چسبندگی شدید جنین به امنتوم و روده آزاد شد. جنین 9 کیلوگرم کلسیفیه خارج گردید. سپس جفت به طور کامل همراه با آدنکس چپ برداشته شد.
    با توجه به مورتالیتی بسیار بالای حاملگی شکمی، باید در هر حاملگی به خصوص در حضور ریسک فاکتورهای آن (همانند عفونت های لگنی، سابقه حاملگی نا به جای قبلی، سابقه نازایی و مصرف داروهای ایجاد تخمک گذاری، IVF، جراحی قبلی لوله های رحمی و...) و هم چنین در حضور علایم مشکوک به این تشخیص توجه نموده و در صورت نیاز اقدامات لازم را به موقع به عمل آورد.
    با توجه به مورتالیتی بسیار بالای حاملگی شکمی، باید در هر حاملگی به خصوص در حضور ریسک فاکتورهای آن (همانند عفونت های لگنی، سابقه حاملگی نا به جای قبلی، سابقه نازایی و مصرف داروهای ایجاد تخمک گذاری، IVF، جراحی قبلی لوله های رحمی و...) و هم چنین در حضور علایم مشکوک به این تشخیص توجه نموده و در صورت نیاز اقدامات لازم را به موقع به عمل آورد.
    کلیدواژگان: حاملگی نابه جا، حاملگی شکمی، حاملگی لوله ای
|
  • Abolhassan Borjian, Hamid Nassresfahani, Farshad Masudi Page 1
    Introduction
    Clubfoot is one of the most common foot deformities in children. The initial treatment of clubfoot is nonsurgical. The succes rate of this treatment is 5-80%. If clubfoot does not respond to this treatment, surgery is indicated. Surgical treatment of clubfoot has several complications. The preferred method of surgical release in textbooks is a modified Mc Kay procedure with Cincinnati incision but it may have various complications such necrosis, excessive scar, infection, dehiscence and recurrence. The purpose of this article is to investigate surgical treatment of clubfoot with two incision procedure instead of Cincinnati incision.
    Materials And Methods
    In this descriptive study 50 children (81 feet) with clubfoot disease who did not respond to nonsurgical treatment, since 1999 until 2002, in Al-Zahra hospital were selected and underwent soft tissue release procedure by posteromedial and lateral incisions. After operation they were followed for at least two years. Every six months patients were assessed for early postoperative complications, clinical and radiologic recurrence. Data was presented using descriptive statistics.
    Results
    74% of patients were male. Their mean age was 3.40.69. There was positive family history in 14% of patients. Clinical recurrence was seen in 6 patients, (9 feet) (5 male, one female) that all had bilateral involvement. The most common type of recurrence was metatarsus adductus. There was no skin necrosis or deep wound infection after surgery but 2 cases of superficial infection was seen which were treated by drugs.
    Conclusion
    Regarding the excellent results of this procedure and obtained correction and the least skin complications in comparison to textbooks we suggest the two incision procedure instead of Cincinnati incision in treatment of most club foots
  • Mehri Jamilian, Esmat Mashadi, Fatemeh Sarmadi, Maryam Banijamali, Elham Farhadi, Elham Ghanatpishe Page 7
    Introduction
    Candidiasis is the second common cause of vulvovaginitis. We evaluate the frequency of species of Candida in vaginal candidiasis.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional anaiythical study, 220 patients with typic and nontypic signs and symptoms of vaginal Candidiasis were studied. Smear and culture were done. For positive culture, evaluation of germ tube, clamidospor production and carbohydrate assimilation and fermentation was done. Data was presented by descriptive statistics and analyzed using Chi square, Man-Whitney and Kolmogrov tests.
    Results
    40% of patients showed positive culture and smear. Frequancy of Candida Albicanse (42.03%), Dublininsis (29.5%), Glaberata (14.75%), Gilermondy (6.81%), Norvejensis (2.27%), Tropicalis (2.27%), and Kefayer (2.27%) were determined. There was no significant relationship between antibiotic and OCP consumption and type of identified Candida.
    Conclusion
    Frequency of non Albicanse species is increasing. We suggest treatment based on culture and smear, because non Albicanse vaginitis usually is resistant to Azols.
  • Sharareh Khosravi, Farzaneh Jahani, Nafiseh Gazerani, Babak Eshrati, Morteza Moghimi Page 15
    Introduction
    Nowadays drug abuse is an important problem in the world. Existing data show that using drugs especially pseudo-amphetamine compounds have increased and it seems necessary to determine the knowledge of high risk groups especially youths in this field. The aim of this study is to survey knowledge and attitude of students in Arak University of medical sciences based on Health Belief Model.
    Materials And Methods
    This is a cross-sectional analythical study which was carried out on 100 students of medical, nursing- midway and pre-medical schools in 2006.This survey was done by completing a questionnaire including 53 questions base on health belief model. Data was analyzed using Chi square and Mann-Whitney U tests.
    Results
    The mean age of samples was 22/3(±3/18) years which 67 persons were female. The highest obtained score was related to perceived sensivity and had a meaningful relationship with action (p<0.05). Based on student's opinion of cues to action, TV was the most important resoure in education about Ecstasy.
    Conclusion
    Beased on findings and regarding the meaningful relationship of percieved susceptibility (the danger of using Ecstasy) with action, it is better to provide educational program to prepare youngsters minds about perceived sensivity.
  • Hamidreza Roohafza, Bahamn Roohafza, Masoumeh Sadeghi Page 22
    Introduction
    Stress is a condition that causes tension, disturbance in body and mind, discomfort and dissatisfaction. There are differences between stresses in the form of great life events and small daily stressful events. Regarding extension and variation of stresses in different parts of country, this study aims to investigate the prevalence and severity of stresses in central areas of Iran.
    Materials And Methods
    This is a cross-sectional analythical study carried out on 6000 people older than 19 years old, selected from urban and rural areas of Isfahan, Arak and Najaf Abad on 2002, as a part of evaluation of the Healthy Heart program. Sampling method was cluster random sampling. Data was collected using GHQ-12 and stressor's type and severity questionnaire. Statistical analysis was performed using Chi square.
    Results
    Of the total subjects under study %50.6 were male, and %49.4 female, with a mean age of 40.47±15.68 and 40.25±15.15 years respectivly. The proportion of women with high GHQ score was higher than men, which was more pronounced in Arak than the two other cities. There were also higher stress levels in unmarried and urban people. (p0.05)The most prevalent stressor included economical, social and job-related issues and the most severe were death, family related and economical events.
    Conclusion
    This study on stress as an indicator of lifestyle reveals high stress levels in the population, which warrants appropriate planning and community-based interventions, to improve lifestyle and reduce stress.
  • Mehrdad Roghani, Tourandokht Balouchnejad, Maryam Falahmohamadi Page 31
    Introduction
    Use of medicinal plants for decreasing blood glucose and lipids to normal level is clinically important. In this respect, Silybum marianum (SM) is a plant that can lower lipid peroxidation and lipids in an experimental model of hyperlipidemia. Therefore, the effect of chronic oral administration of this plant on serum glucose, triglyceride, total cholesterol, and HDL and LDL cholesterol level of diabetic rats was investigated.
    Materials And Methods
    In this experimental study, female rats (n=36) were randomly divided into 4 groups, including control, SM-treated control, diabetic, and SM-treated diabetic groups. The treatment groups received oral administration of plant-mixed pelleted food (6.25%) for 4 weeks. Serum glucose, triglyceride, total cholesterol, LDL and HDL cholesterol levels were determined before the intervention, and at 2nd and 4th weeks after the intervention. Data was analyzed using repeated measure ANOVA, One way ANOVA, student and pairt T and Tukey tests.
    Results
    Serum glucose level in diabetic group was increased in seond and 4th weeks after the intervention as compared to one week before that (p<0.001) and SM treated diabetic rats only had a mild non-significant effect. In addition, triglyceride level in diabetic group increased 4 weeks after the intervention in comparison to related data one week before that (p<0.05) and there was a significant lower level of triglyceride in SM-treated diabetic rats (p<0.05). Furthermore, a similar significant reduction was obtained for treated-diabetic group as compared to diabetic group regarding serum cholesterol level (p<0.05). On the other hand, HDL- and LDL- cholesterol levels were significantly higher (p<0.05) and lower (p<0.05) in SM-treated diabetic group as compared to untreated diabetic group respectively.
    Conclusion
    Oral chronic administration of SM had no significant hypoglycemic effect and led to appropriate changes in blood lipid profile.
  • Hamed Reihani, Azadeh Haghiri Page 39
    Introduction
    Decubitus ulcer is a pressure-induced tissue injury that may affect skin, muscle, connective tissue, cartilage and bone. The present study was designed to find out risk factors of decubitus ulcer in head and spinal cord injured patient admitted to intensive care units (ICU).
    Materials And Methods
    In this cross - seetional analythical study all consecutive craniospinal trauma patients admitted to intensive care unit were included.Upon arrival at the hospital and every 48 hours, all patients were examined for existence of bed sore. Braden scale, age, kind of mattress, site of primary injury and level of consciousness were used to determine risk factors. Data was analyzed using T and Chi square tests and logistic regretion.
    Results
    Among 198 patients (171 male, 27 female with mean age of 31.4=19.8), 166 patients (3.8%) had cranial and 32 (16.2%) patients had spinal trauma. Of samples, 45 (22.7%) patients had 67 sores in 13 different sites. Incidence of bed sore was 22.7% (in cranial and spinal injured patients was 4.54% and 18.18% respectively). The most common sites were intergluteal cleft (33.3%) and sacral regions (28.9%). Bed sores were observed more frequently in immobile patients and those with impaired sensation, the difference were statistically significant (p<0.005 and p<0.005 respectively) hence immobility and impaired sensation are known as risk factors. Patient’s sores were not influenced by age, moisture, activity, nutrition and type of mattress variables. Time of hospital stay in patients with bed sore was significantly more than those without bed sore (P<0.00001). Coma patients (GCS 8) had developed bed sore more frequently than conscious ones (OR=6.1, RR=4.4, P=0.00001).
    Conclusion
    Results show that risk factors of deubitus ulcers in ICU admitted craniospinal trauma patients were decreased sensation, activity and level of conciousness and lenglt of hospital stay.
  • Amir Ghaemi, Mohammad Fashbaf, Hoorie Soleimanjahi, Reza Omidbeigi, Taravat Bamdad, Davoud Hekmatpour, Kasra Hamdi Page 47
    Introduction
    Nowadays, the attention of researchers has been focused on natural medicine in order to avoid the detrimental side effects of chemical drugs. In this study we assessed the effect of root extract of Tagetes minuta against HSV-1 and HSV-2.
    Materials And Methods
    This research is an experimental study. Root extract of Tagetes minuta was obtained with 70% ethanol by maceration. Vero cells were grown in DMEM containing 5% fetal bovine serum. Serial dilutions of extracted suspension (1/10, 1/20, 1/40, 1/80, 1/160) were incubated by the exact titer of viruses and monitored for antiviral activity of extract. Data was analyzed using Doncan test.
    Results
    Root extract obtained from Tagetes minuta significantly has antiviral activity against HSV-1 and HSV-2. This extract has more effect on HSV-2 than HSV-1. This study indicates that antiviral activity of the extract varies between different concentrations and the optimum antiviral activity on both viruses was obtained using 1/10 concentration.
    Conclusion
    The results of this investigation showed that root extract of Tagetes minuta have good antiviral potenoial against HSV-1 and HSV-2, a good source of drug for treatment of diseases due to HSV-1 and HSV-2.
  • Afsane Norouzi, Shirin Pazoki, Mina Darabi Page 54
    Introduction
    Type of anesthesia is important in the maternal and fetal well being. There are different informations about effect of general and spinal anesthesia on Apgar score, so in this study a comparision was made on Apgar scores of neonates following these two methods.
    Materials And Methods
    This study is a clinical trial and 168 term pregnant women were selected from elective cesarean candidates and divided in to general and spinal anesthesia groups by randomized allocation method. Then Apgar scores in first, fifth and twentieth minutes were mesured in infants. Also maternal age, cause of cesarean, sex and duration of cesarean section time were all documented. Data was analyzed using T and Chi square tests.
    Results
    Mean Apgar scores were 8.66±0.68, 9.8±0.42 and 9.970.15 at first, fifth and twentieth minutes in general anesthesia group, and 90.38, 9.880.32 and 10 at first and fifth and twentieth minutes in spinal group. The group differed significantly for first minute Apgar score (p<0.001) but there were no significant differences in fifth and twentieth minutes Apgar scores.
    Conclusion
    First minute Apgar score of newborns of mothers under spinal anesthesia was more than those of mothers under general anesthesia but there was no difference between their five minute Apgar score.
  • Mohammad Yavari, Jamal Falahati, Mehri Mohamadi Page 62
    Introduction
    Cataract is one of the most important and a major disease in human. The prevalence of cataract in age 65-74 get to 50%, and over 75 it arrives to 70%. Absolute cure for cataract is surgery that can be done by different techniques such as intracapsular, extracapsular, and phacoemulsification. Cataract surgery has different side effects such as hemorrhage, Glaucoma, posterior capsular opacification and astigmatism. This study decides to compare astigmatism after two techniques of cataract surgery phaco and extracapsular.
    Materials And Methods
    This study is a double blind randomized clinical trial, which has been experienced on 112 patients. Patients were divided in two groups (A and B). In group A surgery was done by phaco technique which has a small incision of 3.2 mm and does not need suture. But in group B, (extracapsular group) the incision is bigger about 10 mm and needs suture. Then keratometry was done for each patient before surgery, one week and 2 months after surgery for determining astigmatism. Data was analyzed by independent and paired sample T tests. p< 0.05 was considered meaningful.
    Results
    From 112 patients that had been studied, 56 patients underwent phaco technique and 56 patients underwent extracapsular technique. Mean of astigmatism before surgery in group phaco was 0.79±0.71 D and in extracapsular was 0.90.55 D (p>0.05). Mean of astigmatism 1 week after surgery in phaco group was 1.110.72 D and in extracapsular group was 3.991.46 D (p<0.05) and mean of astigmatism two months after surgery in phaco group was 1.00.71 D and in extracapsular group was 3.281.29 D (p<0.05).
    Conclusion
    Induced astigmatism in phaco group was 0.21 D and in extracapsular was 2.38 D, that has meningful difference. Other criteria such as age, lens number, sex and left or right eye do not have any effect on induced astigmatism.
  • Masoud Yavari Page 67
    Introduction
    In order to determine the importance and power of physical examination diagnosis, we decided to compare the results of physical examination in patients with distal forearm penetrating wound and whatever is observed during surgery as golden standard.
    Materials And Methods
    This cross-sectional analythical study was performed on 91 patients with distal forearm sharp injury. Findings of physical examination were compared to what was found during surgery (definitive diagnosis) as golden standard.
    Results
    Based on findings, physical examination value of diagnosis for FDP and FDS was determined. In FDS clinical examination value had 88% sensitivity, 40% specificity, 94% positive predictive value, 22% negative predictive value and 1.46 positive likelihood ratio, and 0.3 negative likelihood ratio and FDP clinical examination value had 97% sensitivity, 25% specificity, 93% positive predictive value, 50% negative predictive value, 1.29 positive likelihood ratio and 0.12 negative likelihood ratio.
    Conclusion
    Physical examination view point of rule in of flexor tendon injury because of sharp and penetrating trauma is more valuable than rule out.
  • Parsa Yousefi, Ali Cyrous, Fatemeh Dorre, Shadi Pirasteh Page 82
    Introduction
    Chronic and relapsing abdominal pain is one of the most common reasons that bring children to pediatric clinics. About 20% of these children are suffering from idiopathic hypercalciuria. Since Hydrochlorothiazide is effective in relieving hypercalciuria, we assessed its effects on reducing these relapsing pains in girls with idiopathic hypercalciuria.
    Materials And Methods
    In this single blind clinical trial study, 100 girls, aged 5-12 years old, with chronic relapsing abdominal pain and hypercalciuria were divided to two groups by random block design. All children and their parents were trained about consuming plenty of liquids and decreasing salt in foods. In addition to these measures, Hydrochlorothiazide (1 mg/kg/day) was also administered to children in the case group. The control group was assessed for the number of abdominal pain episodes for 3 months following the commencement of the diet and the case group for 3 months after becoming normocaciuric. The results were analyzed by T-test.
    Results
    The mean number of pain episodes in Hydrochlorothiazide group in the first, second, and third months were 0.38, 0.4, and 0.26 respectively much lower than the corresponding months in the control group which were 1.60,1.94, and 1.84 in that order (p<0.001).
    Conclusion
    It seems that single dose daily Hydrochlorothiazide is a safe and effective drug in the treatment of chronic relapsing abdominal pain in children with idiopathic hypercalciuria.
  • Mahsa Yousefinia, Ahmad Amani Page 89
    Introduction
    Hyperlipidemia is one of the major risk factors of cardiovascular diseases. This study was done to assess lipid profiles according to sex and place of residence in the urban and rural area of Arak for controlling cardiovascular diseases.
    Materials And Methods
    This descriptive study is the first phase of healthy heart program which was done in Arak. Sampling was randomized cluster. A questionnaire was used to collect demographic data and paraclinical test results (total cholesterol, LDL-c, HDL-c, and Triglyceride). Data was analyzed using T-student, Kolmogorov-Smirnov, Mann-Whitney and Chi-square tests.
    Results
    Of 4303 individuals over 30 years, 51.6% were female. Total cholesterol, LDL-c and HDL-c disturbances were more in female (p<0.05) but there was not a sigmifiant difference between male and female in triglyceride disturbance. The increase in serum lipids was signfiantly different in urban and rural areas, in which total cholesterol and LDL-c disturbances were more in rural and triglyceride disturbance was more in urban areas (p<0.0001).
    Conclusion
    High prevalence of dyslipidemia in the studied region can be related to unhealthy life style, nutrition and inadequate physical activity, so dyslipidemia and cadiovascular diseases could be decreased by changing lifestyle.
  • Esmat Mashadi, Samira Mashadi Page 97
    Introduction
    Abdominal pregnancy is 1 in 10000 live births and advanced abdominal pregnancy is rare. Abdominal pregnancy is associated with high morbidity and mortality with the risk for death 7 to 8 times greater than tubal ectopic pregnancy and 90 times greater than intrauterine pregnancy. In this article a case of advanced abdominal pregnancy is reported. Case: The patient was a 35 year’s old (G4P3) woman presented with undelivered pregnancy after two years. After diagnostic procedures laparatomy was done. During the operation, fetus adhesion to the omentum was released. A 9 kg calcified fetus was delivered. Then the placenta and left adnex was removed completely.
    Conclusion
    Regarding the high mortality rate of abdominal pregnancy, in every pregnancy specially in the precence of it’s risk factors (such as PID, history of ectopic pregnancy, history of infertilitry and using drugs to induce ovulation, IVF, prior tubal surgery and …) and also suspicious symptoms, this probability and early intervention must be considered.