فهرست مطالب

پژوهش پرستاری ایران - پیاپی 2 (پاییز 1385)

مجله پژوهش پرستاری ایران
پیاپی 2 (پاییز 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/09/09
  • تعداد عناوین: 10
|
  • اطلاعیه آموزش مداوم و باز آموزی در پرستاری
    مسعود فلاحی صفحه 1
    به نام خدااطلاعیهضمن عرض تبریک به مناسبت تصویب آیین نامه آموزش مداوم و بازآموزی های رشته پرستاری، به اطلاع کلیه همکاران پرستار شاغل در بخش های آموزشی، پژوهشی، بالین و... می رساند که شورای تخصصی تدوین برنامه های آموزش مداوم پرستاری در حوزه معاونت آموزشی و امور دانشگاهی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تشکیل گردیده است و نماینده انجمن علمی پرستاری ایران به عنوان یکی از اعضای این شورا منصوب شده اند. انجمن علمی پرستاری ایران آمادگی تدوین، برنامه ریزی و آموزش دوره های مختلف آموزش مداوم اعم از آموزش های مدون و کوتاه مدت را دارد. کلیه مراکز، مؤسسات، دانشگاه ها و... می توانند برنامه های آموزشی مورد نیاز خود را کتبا به دفتر انجمن اعلام تا اقدام لازم در این زمینه صورت پذیرد.
    دکتر مسعود فلاحیرئیس انجمن علمی پرستاری ایران
  • فراخوان مقاله اولین کنگره ملی تحقیقات کیفی در علوم سلامتی
    مسعود فلاحی صفحه 2
  • زهرا منجمد، پریوش حاج امیری، غلامرضا بابایی، اشرف بیرامی صفحات 7-14
  • احمد رضا یزدان نیک، فرزانه غلامی، خدیجه زراعتکاری، محمود سقایی صفحات 15-21
  • فریبرز آزادی، عیسی محمدی صفحات 23-29
    مقدمه

    بیماری عروق کرونری یکی از مهم ترین بیماری های مزمن است که مشکلی جهانی محسوب می شود و بعلت داشتن ماهیت پیچیده و چند عاملی تمامی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را به چالشی بزرگ کشانده است. با وجود آمار شیوع در حال فزونی و علیرغم پیشرفت فن آوری پزشکی و صرف هزینه های زیاد، هنوز در حل این مشکل موفقیت قابل قبولی حاصل نگردیده است. امروزه یکی از اهداف برنامه های مداخله ای کنترل این مشکل بهداشتی درمانی، بهبود کیفیت زندگی است. در این مطالعه، پژوهشگر به ارزیابی کفایت مدل مراقبتی جدیدی به نام مدل مراقبتی مشارکتی پرداخته که بر اساس عوامل بومی طراحی شده است.

    مواد و روش کار

    این بررسی یک تحقیق نیمه تجربی از نوع کارآزمایی بالینی است که به منظور بررسی تاثیر به کارگیری مدل مراقبتی مشارکتی برکیفیت زندگی بیماران شریان کرونری انجام شده است. تعداد کل نمونه ها 60 نفر بود که در دو گروه 30 نفری آزمون و شاهد قرار گرفتند. برای سنجش کیفیت زندگی از پرسش نامه استاندارد SF-36 استفاده گردید. مداخله بر اساس مدل مراقبتی مشارکتی به مدت سه ماه طراحی و اجرا گردید. نتایج با استفاده از ابزار پژوهش در قبل و بعد از مداخله اندازه گیری شدند. سپس داده ها با استفاده از آزمون های آماری تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها

    در دو گروه مقایسه تفاوت میانگین نمره کیفیت زندگی برای ابعاد فیزیکی، روانی و نمره کل کیفیت زندگی در گروه آزمون و شاهد پس از مداخله تفاوت معنی داری نشان داده است (05/0> p)

    بحث و نتیجه گیری

    یافته ها حاکی از آن است که در گروهی که بر اساس مدل مراقبتی مشارکتی تحت مراقبت قرار گرفته اند، میانگین نمره کیفیت زندگی در ابعاد فیزیکی، روانی و در بعد کلی نسبت به گروه شاهد بهبود معنی داری حاصل گردیده است.

    کلیدواژگان: مدل پرستاری، بیماری شریان کرونر، مراقبتی مشارکت، کیفیت زندگی
  • فریده یغمایی، پگاه یغمایی صفحات 31-36

    طراحی ابزاری ایرانی جهت اندازه گیری نگرش به رایانه دکتر فریده یغمایی، پگاه یغمایی چکیده

    مقدمه

    به کارگیری رایانه در سال های اخیر افزایش یافته است. در این مورد عوامل بسیاری نقش داشته که نگرش به رایانه یکی از مهم ترین آنها به شمار می رود. این مطالعه با هدف طراحی ابزاری جهت اندازه گیری نگرش به رایانه و اندازه گیری اعتبار محتوا و صوری به اجرا درآمد.

    مواد و روش کار

    این مطالعه با طراحی «روش شناسی» و در چهار مرحله به شکل زیر انجام شد: مرحله اول، مروری بر کتب تعریف نگرش به کامپیوتر. مرحله دوم، تعیین عبارات ابزار و مصاحبه با 20 نفر از مدرسین دانشکده های فنی و مهندسی، علوم پزشکی و انسانی و ضبط مصاحبه ها با اجازه شرکت کنندگان روی نوار صوتی و سپس تجزیه و تحلیل آنها. مرحله سوم، درخواست از 20 نفر از مدرسین دانشکده های فنی و مهندسی، علوم پزشکی و انسانی برای قضاوت در مورد اعتبار محتوای ابزار طراحی شده بر اساس اندکس اعتبار محتوا، «مربوط بودن»، «واضح بودن» و «ساده بودن». مرحله چهارم، جهت تعیین اعتبار صوری نظر خواهی از 20 مدرس و دانشجو از دانشکده های مختلف. نمونه ها در هر سه قسمت به طور جداگانه انتخاب شدند.

    یافته ها

    در مرحله اول و دوم با مروری بر کتب و مصاحبه، تعریف نگرش به رایانه و نیز 60 عبارت به شکل 5 قسمتی لیکرت مربوط به نگرش به رایانه به دست آمد. در مرحله سوم و چهارم با نظر خواهی و قضاوت مدرسین، 26 عبارت حذف و بقیه عبارات مطابق با نظرات داده شده اصلاح گردید. پس از مراحل فوق، اعتبار صوری ابزار با نظرات 20 نفر افراد متخصص در رایانه که شامل مدرسین و دانشجویان بود اصلاح گردید. در این پژوهش ابزار نگرش به رایانه با 34 عبارت، با اندکس اعتبار محتوا 75 درصد و بالاتر و اعتبار صوری طراحی گردید.

    بحث و نتیجه گیری

    با توجه به اهمیت نگرش به رایانه و رابطه نزدیک آن با به کارگیری رایانه اندازه گیری آن در سازمان ها ضروری است. سنجش روان سنجی ابزار طراحی شده در پژوهش های بعدی پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: نگرش به رایانه، طراحی ابزار، سنجش نگرش
  • فرهاد رمضانی بدر، علیرضا نیکبخت، علی محمدپور صفحات 37-42

    شیوع کمردرد و برخی عوامل خطر آن در کارکنان پرستاری دکتر فرهاد رمضانی بدر، دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، دکتر علی محمدپور چکیده

    مقدمه

    بررسی های انجام شده بیانگر آن است که آسیب به کمر یکی از شایع ترین خطرات شغلی پرستاران است. در این رابطه عوامل خطر جسمی و روان شناختی متعددی در محیط کار وجود دارند که می توانند باعث ایجاد و عود کمر درد شوند. عدم شناخت و عدم کنترل این عوامل باعث ناتوانی افراد حرفه ای و متخصص، هزینه های درمانی و مراقبتی قابل توجه، غیبت از کار و هزینه های ناشی از آن می گردد. این پژوهش به منظور تعیین میزان شیوع و برخی عوامل خطر کمردرد در کارکنان پرستاری بیمارستان های آموزشی شهر زنجان در سال 1382 انجام شده است.

    مواد و روش کار

    این پژوهش یک مطالعه توصیفی بوده که بر روی 296 نفر از کارکنان پرستاری (شامل پرستاران، بهیاران و کمک بهیاران) انجام گرفته است. که در واقع شامل کلیه کارکنان پرستاری شاغل در مراکز ذکر شده می باشد. بنابراین، از روش سرشماری برای گردآوری داده ها استفاده شده است. ابزار مورد استفاده پرسشنامه و مصاحبه بود. پرسشنامه شامل سوالاتی از مشخصات فردی واحدهای مورد پژوهش، سوالاتی در رابطه با ابتلا به کمر درد و خصوصیات کمردرد افراد مبتلا و عوامل خطر احتمالی می باشد. جهت تعیین عوامل خطر احتمالی، پس از تعیین میزان شیوع کمردرد، این عوامل در دو گروه مبتلا به کمردرد و غیر مبتلا به کمردرد مورد مقایسه آماری قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل یافته ها از آمار توصیفی شامل جداول توزیع فراوانی مطلق و نسبی، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل آزمون t مستقل و آزمون مجذور کای استفاده گردیده است.

    یافته ها

    نتایج نشان می دهد که میزان شیوع کمردرد در کارکنان پرستاری مورد پژوهش (7/52 درصد) است و میانگین روزهای غیبت از کار در اثر کمر درد در طول یک سال قبل از مطالعه در کارکنان پرستاری 3/10روز با انحراف معیار 8/16می باشد. همچنین یافته ها بیانگر آن است که با اطمینان (95 درصد) عواملی چون سن، سابقه کار در حرفه های پرستاری، وضعیت تاهل، نوع بخشی که بیشترین سابقه کار در آن بوده، مدت زمان انجام امور خانه داری، تعداد دفعات بلند کردن اشیا با وزن بیش از 3 کیلو گرم، تعداد دفعات تغییر پوزیشن بیمار، تعداد دفعات تغییر جابجایی مددجو از تخت بر روی برانکارد و بالعکس، سابقه کمر درد در اعضای خانواده فرد مبتلا، سابقه اختلالات سیستم عضلانی اسکلتی در بروز کمردرد کارکنان پرستاری نقش داشته است.

    بحث و نتیجه گیری

    میزان شیوع کمردرد در کارکنان پرستاری در مقایسه با تحقیقات مشابه در تهران (65 درصد) و گیلان (7/25درصد)، رقم قابل توجهی را نشان می دهد، همچنین با توجه به عوامل خطر متعددی که احتمالا در زمینه های فردی و بیو مکانیکی در بروز کمردرد واحدهای پژوهش موثر بوده توصیه می شود در مورد میزان آگاهی مدیران و کارکنان پیرامون اصول پیشگیری از کمردرد و تعییین راهکارهای موثر جهت پیشگیری از این معضل بزرگ بهداشتی پژوهشهای لازم انجام گردد.

    کلیدواژگان: شیوع، کمردرد، عوامل خطر، پرستاری
  • فضل الله احمدی، منیر رمضانی، سیما کرمانشاهی صفحات 43-53

    وضعیت جسمی، اقتصادی و خانوادگی شیرخواران مبتلا به پنومونی دکتر فضل الله احمدی، منیر رمضانی، دکتر سیما کرمانشاهی چکیده

    مقدمه

    پنومونی، شایعترین بیماری مرگبار دوران کودکی است. سالیانه بیش از 2 میلیون کودک زیر 5 سال در اثر ابتلاء به این بیماری می میرند که 75- 70 درصد این مرگها در شیرخواران روی می دهد. با توجه به اهمیت موضوع، این مطالعه نیز با هدف کلی بررسی وضعیت جسمی، اقتصادی و خانوادگی شیرخواران مبتلا به پنومونی در بیمارستان مرکز طبی کودکان شهر تهران انجام گرفته است.

    روش ها

    این مطالعه یک پژوهش توصیفی است. بدین منظور 66 شیرخوار 12- 1 ماهه مبتلا به پنومونی بستری در بیمارستان مرکز طبی کودکان و مادران آنها، با توجه به مشخصات مورد نظر برای واحدهای پژوهش و روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک مربوط به شیرخوار و والدین و چک لیست مشاهده ای ثبت علائم بالینی ابتلاء شیرخوار به پنومونی می باشد. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی مطلق و نسبی، میانگین، انحراف معیار) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    یافته ها نشان داد میانگین سنی شیرخواران 6/5 ماه بود و اکثریت شیرخواران (به ترتیب6/60 درصد و5/54 درصد) رتبه اول تولد و دختر بودند. اکثریت مادران (9/90 درصد) خانه دار و اکثریت پدران (5/54 درصد) دارای شغل آزاد بودند، همچنین اکثریت پدران (6/63 درصد) سیگاری بودند. مهمترین علائم بالینی ابتلاء شیرخوار به پنومونی عبارت بودند از: افزایش سرعت تنفس (100 درصد)، بداخل کشیده شدن قفسه سینه هنگام تنفس (100 درصد)، تب بیش از 38 درجه سانتی گراد (100 درصد)، سرفه (3/83 درصد)، کاهش اشتها (5/51 درصد)، و تنگی نفس (9/40 درصد). همچنین 9/43 درصد شیرخواران دارای PH خونی کمتر از 35/7 بودند، 47 درصد نمونه ها دارای فشار سهمی اکسیژن خون شریانی (PaO2) در محدوده 80- 60 میلی متر جیوه بودند و7/69 درصد نمونه ها دارای فشار سهمی اکسیژن خون شریانی (PaCO2) کمتر از 35 میلی متر جیوه بودند.

    بحث و نتیجه گیری

    با توجه به علائم بالینی ابتلاء شیرخواران به پنومونی (افزایش سرعت تنفس، هیپوکسمی، تب، کاهش اشتها و...)، بنظر می رسد لزوم انجام اقدامات تشخیصی و درمانی در اسرع وقت و همچنین دادن آموزشهای لازم به خانواده ها در خصوص شناسایی علائم و نشانه های این بیماری،در حفظ بقاء کودک بسیار مهم است.

    کلیدواژگان: وضعیت، شیرخوار، پنومونی
  • مریم هادوی، صغری علی دلاکی، محبوبه هلاگویی صفحات 55-61
    مقدمه

    افسردگی از شایعترین اختلالات روانی در بزرگسالان است. این بیماری غالبا با اختلال در کار، ناتوانی در فعالیت و پایین بودن بازده کاری همراه است و هزینه های بالایی را بر جوامع تحمیل می کند. تقریبا نیمی از جمعیت هر جامعه را زنان تشکیل می دهند. شیوع افسردگی در زنان بیشتر از مردان است. هدف این مطالعه تعیین شیوع افسردگی در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی _ درمانی شهر رفسنجان بوده است تا بدین وسیله بتوان زنان در معرض خطر را تشخیص داده و با حمایت و افزایش آگاهی آنان، سلامت جامعه را بهبود بخشید.

    مواد و روش کار

    این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بوده است. جمعیت مورد مطالعه را زنانی تشکیل می دادند که در سه ماهه سوم سال 1382 به مراکز بهداشت شهر رفسنجان مراجعه کردند. مجموع مراجعه کنندگان 350 نفر بودند. اطلاعات مورد نیاز توسط پرسشنامه جمع آوری شد. نتایج با استفاده از آزمون آماری مجذور کای تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها

    در جمعیت مورد مطالعه شیوع افسردگی خفیف 18 درصد، افسردگی متوسط1/19 درصد و افسردگی شدید 3/4 درصد بود. میزان افسردگی شدید در گروه سنی زیر30 سال، 30 تا 40 سال و بیشتر از 40 سال به ترتیب 3/2، 9/4 و 9/6 درصد بود. افسردگی شدید در زنانی که تحصیلات دانشگاهی داشتند، وجود نداشت (034/0=p). افسردگی در شاغلین 5/35 و در خانه دارها 7/42 درصد بود (012/0=p). 6/70 درصد از کسانی که در مرحله افسردگی شدید قرار داشتند، وجود سابقه افسردگی در خانواده را ذکر کردند (000/0=p). ارتباط معنی داری بین سن، وضعیت تاهل، شغل همسر و میزان درآمد خانواده با شیوع افسردگی وجود نداشت.

    بحث و نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد شیوع افسردگی در زنان خانه دار، سنین بالای 40 سال، مجردها و زنانی که همسرشان درآمد ثابت نداشته است، بیشتر بوده است از این رو به نظر می رسد که تامین بهداشت روانی زنان به حمایت و اطلاع رسانی بیشتر نیاز دارد.

    کلیدواژگان: زنان، شیوع افسردگی، مراکز بهداشتی درمانی
  • عیسی محمدی، حمیده یزدی مقدم صفحات 63-72

    پژوهش پرستاری در30 سال گذشته دکتر عیسی محمدی، حمیده یزدی مقدم چکیده

    مقدمه

    پژوهش از عناصر ضروری روند توسعه و رسالت آن تولید دانش می باشد. شکل گیری پژوهش در کشورهای توسعه یافته و تاکید بر «توسعه مبتنی بر دانایی» بعد از 25 سال در برنامه چهارم توسعه کشور ما حاکی از این اهمیت می باشد. بی شک پرستاری چه به عنوان یک رشته علمی یا یک حرفه از این امر مستثنی نیست. در همین راستا این مطالعه با هدف تحلیل روند و وضع گذشته و موجود پژوهش پرستاری کشور انجام گردید.

    مواد و روش کار

    این یک مطالعه توصیفی می باشد. به طوری که کلیه پژوهش های انجام شده طی سه دهه گذشته (حدود 1100 پایان نامه کارشناسی ارشد پرستاری) که تماما در چهار مرکز عمده تحصیلات تکمیلی کشور شامل: دانشکده های پرستاری ایران، تهران، شهید بهشتی و تربیت مدرس انجام شده بود مورد بررسی قرار گرفتند. این مطالعات در سه دوره ده ساله براساس جهت گیری های عناوین پژوهشی دسته بندی و تجزیه و تحلیل گردیدند.

    یافته ها

    داده ها نشان داد به طور کلی جهت گیری پژوهش ها در این مدت حول محور سنجش آگاهی نگرش و عملکرد پرستاران و بیماران (6/19 درصد) و تاثیر مداخلات پرستاری (1/17 درصد) و بررسی شیوع بیماری ها و عوارض آنها (7/15 درصد) بررسی نیازهای آموزشی بیماران و پرستاران (5/13 درصد) و تاثیر آموزش بر آگاهی و عملکرد (4/13 درصد) بررسی کیفیت مراقبت های پرستاری (12 درصد) و بررسی مشکلات حرفه ای (2/9 درصد) بوده است. میزان این جهت گیری ها در دانشکده های مختلف در دهه های اول تا سوم متفاوت بوده است.

    بحث و نتیجه گیری

    نتایج نشان داد که تمام پژوهش های انجام شده پرستاری در راستای تایید و تصدیق دانش و روش های موجود که عموما یافته های دیگران بوده می باشد. تقریبا هیچ مطالعه ای در جهت تولید دانش نو در پرستاری نبوده است. این وضعیت آفت و تهدید بزرگی برای بقا و حفظ شان علمی و اجتماعی پرستاری در کشور محسوب می شود. در این مقاله زمینه ها و علل این وضعیت تحلیل شده و راه حل های مناسب ارایه گردیده است.

    کلیدواژگان: پژوهش، پرستاری، تولید علم
|
  • Fariborz Azadi, Eesa Mohammadi Pages 23-29

    Effects of Partnership Care Model on quality of life of coronary artery disease patients Azadi F (MSc.), Mohammadi I2 (Ph.D).

    Introduction

    Coronary artery disease (CAD) is one of the most important chronic disorders and a worldwide problem with a complex and multifactorial nature, challenging developed as well as developing countries. In spite of developments in medical technology and spending heavy costs, the disease has not been controlled to promote patients’ quality of life

    Methods

    This clinical trial was conducted to evaluate the efficacy of Partnership Care Model on promoting the quality of life of CAD patients at Besat hospital in Tehran. 60 CAD patients were randomly divided into two equal experimental and control groups. SF-36 was used to assess the quality of life of the patients. The model was designed and applied for 3 months.

    Results

    Findings showed a significant difference between the scores of physical and psychological dimensions of quality of life in the groups before and after the intervention (P<0.05).

    Conclusion

    It can be concluded that Partnership Care Model is applicable for promoting the quality of life of patients with coronary artery disease. Key words: Coronary artery disease, Partnership Care Model, Quality of life.

    Keywords: Coronary artery disease, Partnership Care Model, Quality of life
  • Farideh Yaghmaee, Pegah Yaghmaee Pages 31-36

    Developing an Iranian scale for determining attitudes toward computer Yaghmaie F (Ph.D), Yaghmaie P (MIB).

    Introduction

    The use of computers has been increased in recent years. Many factors involve and the attitude toward computer is one of them. The purpose of this study was to develop an Iranian scale for determining attitude toward computer and to test its content and face validities.

    Methods

    The scale was developed in 4 phases. Phase 1: reviewing literature to define “computer attitude” Phase 2: constructing item following a thorough literature review and interviewing with 20 computer experts and users Phase 3: testing content validity of the scale and selecting 20 computer experts to rate items based on ‘relevance,’ ‘clarity,’ and ‘simplicity’ by a four-point scale Phase 4: determining face validity of the scale.

    Results

    From phase 1 and 2, definition of “computer attitude” was determined and 60 items ranked by a 5-point Likert scale were developed. In phase 3 and 4, the researcher analyzed the results of the content validity of the scale. The items with %75 content validity index or more based on experts’ opinions were kept and the rest were omitted (26 items). At the end, 34 items were selected. The scale was then tested for face validity by a panel of 20 computer experts and users (lecturers and students).

    Conclusion

    The results of the study showed that the Iranian Computer Attitude Scale (ICAS) with 34 items is valid. With respect to the importance of computer attitude determination and its close connection to computer usage, determining attitudes toward computer in organizations is suggested. Furthermore, measuring psychometric properties of the scale is suggested for future studies.

    Keywords: Developing scale, Attitude, Computer
  • Farhad Ramazani Badr, Alireza Nikbakht, Ali Mohammadpour Pages 37-42

    Low-back pain prevalence and its risk factors in nurses Ramezani Badr F (PhD.s), Nikbakht Nasrabadi A (Ph.D), Mohammad Pour A (PhD.s).

    Introduction

    Studies show that low-back pain is one of the most common occupational hazards in nurses. There are multiple physical and psychological risk factors in the work environment for its occurrence and recurrence. Lack of understanding and controlling these factors can lead to disability of professionals, heavy medical costs and absenteeism. This cross-sectional study was conducted to determine the prevalence of low-back pain and its risk factors in nurses at teaching hospitals in Zanjan in 2003.

    Methods

    All 296 nurses at different educational levels participated in the study. A questionnaire completed by interview was used for data collection. It consisted of questions regarding demographics, features of the pain and its possible risk factors. Different statistical tests were used for data analysis.

    Results

    Findings showed that the prevalence of low-back pain was %52.7 and the mean of sick leaves was 10.3 days (SD=16.8) over a year before the study. Such risk factors as age, experience, marital status, type of ward/s, duration of housework, frequency of lifting things more than 3 kg, frequency of changing position, frequency of moving patients from bed to stretcher and vice versa, familial history of low-back pain and history of musculoskeletal disorders were effective in the prevalence (p<0.05).

    Conclusion

    The prevalence of low-back pain in nurses is significant compared with similar studies in Tehran (%65) and Rasht (%25.7). With respect to multiple risk factors with possible individual and biomechanical effects on the incidence of low-back pain in the subjects, further studies regarding the knowledge of managers and staff regarding preventive principles of low-back pain and identification of effective guidelines in this respect are highly recommended. Key words: Low-back pain, Risk factors, Nurses.

    Keywords: Low, back pain, Risk factors, Nurses
  • Fazlollah Ahmadi, Monier Ramazani, Sima Kermanshahi Pages 43-53

    Physical, economic and familial conditions of infants with pneumonia Ahmadi F (Ph.D), Ramezani M (MSc.), Kermanshahi S (Ph.Ds).

    Introduction

    Pneumonia is the most common fatal disease in infancy. Each year, more than 2 million children under 5 years of age die from it and %70-75 of these deaths occurs in infants

    Methods

    This descriptive analytical study was carried out to assess physical, economic and familial conditions of infants with pneumonia at Children Medical Center in Tehran. 66 infants between 1-12 months and their mothers were selected by convenience sampling method. Data collection tools included a demographic questionnaire and an observational checklist for recording clinical signs.

    Results

    The mean age of infants was 5.6 months. Most of them (%60.6) was the first child of their parents and %54.5 was female. Most of the mothers (%90.9) were households and most of their fathers had nongovernmental jobs (%54.5) and smokers (%63.6). The most significant clinical signs included: tachypnea (%100), indrawn chest (%100), fever >38oC (%100), cough (%83.3), anorexia (%51.5) and dyspnea (%40.9). %43.9, %47, and %69.7 of the samples had PH <7.35, PO2 between 60-80 mmHg and PaCO2 <35 mmHg respectively.

    Conclusion

    According to the above clinical signs, it seems that rapid diagnosis and intervention as well as providing necessary information to families regarding the signs of pneumonia are crucial in the survival of infants. Key words: Conditions, Infant, Pneumonia.

    Keywords: Conditions, Infant, Pneumonia
  • Maryam Hadavi, Soghra Ali Dallaki, Mahbobeh Holagooee Pages 55-61

    Prevalence of depression in women referring to RAFSANJAN city health centers Hadavi M (MSc.), Ali dolaki S (MSc.), Holakoyee M (MSc.).

    Introduction

    Depression is one of the most common psychological disorders in adults. It often accompanies with task disturbance, inability and low efficiency and can impose heavy expenses to societies. Approximately, women comprise half of population in each society and the prevalence of depression is higher in them than men.

    Methods

    The aim of this cross-sectional study was to estimate the prevalence of depression in women referring to health centers to identify those at risk and, therefore, by supporting and increasing their knowledge, promote community health. 350 women referring to health centers from October to November 2003 took part. Data were collected by a questionnaire.

    Results

    Prevalence rates of mild, moderate and severe depression were %18, %19.9 and %4.3 respectively. Severe depression rates in those under 30, between 30 and 40 and over 40 were %2.3, %4.9 and %6.9 respectively. Women with academic education had no severe depression (P=0.034). Depression rates in employed and household women were %35.5 and %42.7 respectively (P=0.012). %70.6 of women with sever depression had the history of depression in their families (P=0.000). There was no significant relationship between age, marital status, husband’s occupation as well as family income and the prevalence of depression.

    Conclusion

    It can be concluded that the prevalence of depression is higher in housewives, those over 40, unmarried women and those whose husbands have unstable income.

    Keywords: Prevalence, Depression, Women
  • Pages 63-72

    Nursing research in the 3 past decades Mohammadi E (PhD), Yazdimoghadam H (MSc.)

    Introduction

    The research is one of the basic features in the process of development and the essential aim of research is innovating. This research intends to analyze the current situation and to find a bright perspective in nursing research.

    Methods

    This study is based on descriptive-analytic method. It means that all the nursing researches in the last 30 years have been studied in four important post-graduate universities in the nursing faculties of Iran, Tehran, Shahid Beheshti and Tarbiat Modarres. These studies are divided into 3 decades concerning to their research subjects.

    Results

    The data showed that the direction of researches were as follows: (a) The knowledge, attitude and practice of nurses (19.6%). (b) effects of nursing interventions (17.1%), (c) survey of diseases (15.7%), (d) educational needs of patients (13.5%), (e) effects of education on knowledge improvement (13.4%), (f) the quality of nurse-caring (12%) and (k) the occupational problems (9.2%).

    Conclusion

    The mentioned data showed that, all nursing researches were the verifying or confirming the knowledge or methods, which were generally studied by the other researchers previously. Accerciting to the results, any innovation in research methodes and knowledge development was found. Key words: Research, Nursing, knowledge development

    Keywords: Research, Nursing, knowledge development