فهرست مطالب

Dentistry, Shiraz University of Medical Sciences - Volume:8 Issue: 2, 2007

Journal of Dentistry, Shiraz University of Medical Sciences
Volume:8 Issue: 2, 2007

  • تاریخ انتشار: 1386/07/25
  • تعداد عناوین: 9
|
  • بهجت الملوک عجمی، ماهرخ ایمانی مقدم، مصطفی ایمن شهیدی صفحه 1
    بیان مساله: اساسا، تعیین وضعیت دندان های مولر سوم پیش از شماری از درمان های دندانپزشکی کودکان بسیار مهم بوده و با توجه به این که الگوی تکامل ورشد در صورت، فک و دندان ها از نژادی به نژاد دیگر متفاوت است، تعیین وضعیت این دندان ها در هر جمعیت از اهمیتی ویژه برخوردار می باشد.
    هدف
    این بررسی با هدف تعیین الگوی تکامل دندان مولر سوم در شهر مشهد و ثبت مرجع علمی مناسب برای استفاده در علوم بالینی و پژوهش های آینده انجام شد.
    مواد و
    روش
    این بررسی از گونه ی توصیفی بوده و در آن 757 پرتو نگاری پانورامیک مربوط به مراجعه کنندگان 6 تا 16 ساله ی مشهدی بررسی شده و مراحل تکامل دندان های مولر سوم آنها بر پایه ی پدیداری حفره (کریپت) و میزان کانی شدن تاج و تکامل ریشه، به نه مرحله طبقه بندی شد. سپس، داده ها بر پایه ی آزمون های مجذور کای (chi-square) و نمونه های جفت شده (paired samples)واکاوی شدند.
    یافته ها
    مهم ترین و کاربردی ترین یافته های به دست آمده در این بررسی عبارت بودند از: 1- زودترین و دیرترین سنی، که در آن، احتمال دیدن آثار جوانه ی دندان عقل در پرتونگاری های پانورامیک وجود داشت، به ترتیب، 6 و 14 سالگی بود. 2- در میان سنین مورد بررسی، بیشترین احتمال دیده شدن نخستین آثار پدیدار شدن جوانه ی دندان مولر سوم، سن نه سالگی بود. 3- احتمال وجود دندان مولر سوم پس از سن10 سالگی نسبت به سنین پیش از آن تا نزدیک 53 درصد کاهش می یابد. 4- میان مراحل تکامل مولرسوم و عامل سن در هر چهار ربع فک ارتباطی معنا دار دیده شد (000/0p=).
    نتیجه گیری
    تعیین الگوی مراحل تکاملی دندان های مولر سوم می تواند بر اصلاح داوری های تشخیص بالینی و نیز، در ارائه ی طرح درمان های بهتر و کامل تر کمکی شایان کند.
    کلیدواژگان: مراحل تکامل دندان، مولر سوم، پرتونگاری پانورامیک
  • فریبرز معظمی، فرشید محمودی، صفورا صاحبی صفحه 10
    بیان مساله: درمان ریشه در دندان های با اپکس باز یکی از دشواری های جدی برای بیشتر دندانپزشکان است. امروزه، درمان های نوین اندودنتیکس بیشتر به سمت درمان های یک جلسه ای برای درمان این گونه دندان ها گرایش دارد،که از میان آنها، به روش اپیکال پلاگ (apical plug) و کاستومایز کن (customized cone) می توان اشاره کرد.
    هدف
    هدف از انجام این بررسی تجربی، مقایسه ی آزمایشگاهی میزان ریزنشت دو روش پرکردن کانال آپیکال پلاگ و کاستومایز کن در الگوی کانال های دندانی با اپکس باز از جنس پلی استر بود.
    مواد و
    روش
    شمار 68 نمونه ی دندانی از پلی استر شفاف به دو گونه ی S (کانال های گرد) و L (کانال های بیضی) ساخته شد. با قرار دادن شمار مساوی از کانال S و L در هر دو گروه، 30 نمونه با روش کاستومایز کن و 30 نمونه با شیوه ی اپیکال پلاگ با استفاده از کلسیم هیدروکساید، به عنوان سدانتهایی پرشدند. هشت نمونه نیز، به عنوان گروه های شاهد مثبت و منفی در نظر گرفته شد. نمونه ها به مدت 48 ساعت در متیلن بلو دو درصد قرار گرفت و سپس، بیشترین میزان نفوذ خطی رنگ هر نمونه به وسیله ی سه مشاهده گر جداگانه ثبت گردید. نتایج با آزمون student T-test با یکدیگر مقایسه گردید.
    یافته ها
    میزان ریزنشت خطی در گروه کاستومایز کن به گونه ای معنادار بیشتر از گروه اپیکال پلاگ بود(05/0(p<، همچنین، در مقایسه ی دو نمونه یSوL در گروه کاستومایز کن، نمونه های L به گونه ای معنا دار ریزنشت بیشتر را نسبت به گروه S از خود نشان داد (05/0>p)، اما در گروه اپیکال پلاگ، این تفاوت معنا دار نبود.
    نتیجه گیری
    روش اپیکال پلاگ با استفاده از کلسیم هایدروکساید، به عنوان سد انتهایی، می تواند در نمونه های آکریلی سیل اپیکالی بهتر را نسبت به روش کاستومایز کن در کوتاه مدت ایجاد کند.
    کلیدواژگان: اپکس باز، پرکردگی کانال، ریزنشت اپیکالی
  • منیره نیلی، محمد مهدی رحیمیان صفحه 21
    بیان مساله: قالبگیری، یکی از مراحل مهم درمان های پروتز است. ماده ی قالبگیری آلژینات به این منظور به فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اهمیت زمان سخت شدن و قوام یک ماده در ساخت یک قالب دقیق، پژوهش برای بررسی مقایسه ای زمان سخت شدن و قوام گونه های متفاوت آلژینات ضروری می باشد.
    هدف
    این پژوهش برای بررسی و مقایسه ی زمان سخت شدن و قوام آلژینات ایرانی (ایرالژین معمولی و ایرالژین سوپر) و بایر با استانداردهای انجمن دندانپزشکی امریکا (ADA) و موسسه استاندارد ایران (ISO) انجام گرفت.
    مواد و
    روش
    شیوه ی پژوهش، تجربی آزمایشگاهی بود و مواد مورد استفاده، آلژینات های ایرالژین معمولی-ایرلژین سوپر و بایر بود روش آزمون برای آزمایش قوام و زمان سخت شدن، برپایه ی دستورالعمل موسسه ی استاندارد و تحقیقات به شماره ی 1563 انجام شد. برای هر نمونه 17 بار آزمون انجام شد، که شمار کل نمونه ها در آزمون زمان سخت شدن 51 عدد و در آزمون قوام نیز، 51 عدد بود. برای مقایسه ی یافته ها از روش آماری t-test و برای بررسی اختلاف میان گروه ها، از روش آماری آنوا (ANOVA) استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین قوام از بیشترین به کمترین مقدار، به ترتیب شامل مواد قالبگیری بایر، ایرالژین و ایرالژین سوپر بود. همچنین، میانگین زمان سخت شدن، به ترتیب از بیشترین به کمترین شامل مواد قالبگیری بایر، ایرالژین و ایرالژین سوپر بود، که برپایه ی دستور العمل موسسه ی استاندارد و آزمون آماری t-test پذیرفتنی و در حد استاندارد است. آزمون آماری آنوا نشان داد، که میانگین قوام سه ماده ی قالبگیری یاد شده تفاوتی معنادار ندارند (471/0p=). ولی میانگین زمان سخت شدن ماده ی قالبگیری بایر با دو گونه ی ایرانی تفاوتی معنادار نشان داد (000/0p=).
    نتیجه گیری
    میانگین قوام و زمان سخت شدن هر سه ماده ی یاد شده در گستره ی استاندارد است. ولی میانگین زمان سخت شدن سه ماده، از نظر آماری اختلافی معنادار را نشان داد، که به نظر می رسد به دلیل تفاوت در ساختار شیمیایی این مواد باشد. پیشنهاد می شود تا بر روی دیگر ویژگی های این مواد بررسی هایی انجام شود.
    کلیدواژگان: قوام، زمان کارکرد، زمان سخت شدن، هیدروکلوئید برگشت ناپذیر، ماده ی قالبگیری
  • مریم بیدار، مینا زارعی، مهشید شیخ نظامی صفحه 31
    بیان مساله: درمان ریشه ی دندان نیز همانند درمان های دندانپزشکی، ممکن است با شکست روبرو شود، که گاهی درمان و تصحیح این موارد با دشواری های زیاد و پیچیده همراه است، به ویژه در مواردی، که آسیب پری اپیکال وجود داشته باشد.
    هدف
    هدف کلی از این پژوهش، بررسی میزان موفقیت درمان دوباره ی دندان های دارای آسیب اطراف نوک ریشه بود.
    مواد و
    روش
    در این بررسی توصیفی،60 دندان، که به دلایلی درمان ریشه ی آنها با عدم موفقیت روبه رو شده بود به وسیله یک متخصص درمان ریشه، تحت درمان مجدد قرار گرفتند و سپس، ارزیابی بالینی و پرتونگاری شدند.
    معاینه ی بالینی با ثبت جزییات آن در پرونده ی بیماران از سوی دندانپزشک عمل کننده انجام شد. بررسی پرتونگاری، دربردارنده ی مقایسه ی اندازه ی آسیب در فیلم پری اپیکال پیش از درمان دوباره و شش ماه تا یک سال پس از درمان بود. پرتونگاری های مورد نیاز با استفاده از فیلم آگفا (E-Speed) و روش موازی توسط دندانپزشک عمل کننده در شرایط یکسان انجام شد. داده های اطلاعات ثبت شده به وسیله آزمون مجذور کای واکاوی شد و جدول های توافقی برای متغیرها فراهم گردید.
    یافته ها
    در واکاوی متغیرها، تقریبا هیچ رابطه ی آماری معنا داری میان میزان موفقیت و متغیرها وجود نداشت. درصد موفقیت درمان دوباره ی 7/81 درصد و عدم موفقیت پنج درصد بود، 3/13درصد از موارد نیز، دارای نتیجه ی مشخص نبودند. بیشترین میزان موفقیت در گروه سنی 31 تا 40 سال بود (95درصد) با بیان این که، بیشترین مراجعه کنندگان نیز، در همین رده ی سنی بودند. کمترین میزان موفقیت به سنین بالای 50 سال مربوط بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این بررسی نشان می دهد، که با درمان دوباره ی دندان های دارای ضایعه نیز، می توان به میزان موفقیت بالایی دست یافت.
    کلیدواژگان: میزان موفقیت، درمان دوباره ی ریشه، ضایعه ی پری اپیکال
  • حمیدرضا فتاحی، حمیدرضا پاکشیر، سمیه عبدالهی، معصومه اولاد حسین صفحه 38
    بیان مساله: اختلال اندازه ی دندانی (نسبت بولتون)، بر دستیابی به یک نتیجه ی مطلوب چون زیبایی و کارکرد در پایان درمان های ارتودنسی اثر می گذارد. تصمیم گیری درباره ی کشیدن دندان ها یکی از تصمیم های مهم در زمان طرح ریزی درمان های ارتودنسی است، و در این میان، پرمولرها شایع ترین دندانی هستند، که دست خوش این تصمیم گیری می شوند.
    هدف
    اثر کشیدن دندان های پرمولر بر نسبت های بولتون، موضوعی است، که در این پژوهش بررسی شده است.
    مواد و
    روش
    این بررسی مقطعی، بر روی 200 قالب گچی آغازین بیماران (145 زن و 55 مرد) انجام گرفته که به روش نمونه گیری انتخابی در دسترس انتخاب شدند. بزرگ ترین پهنای مزیودیستالی همه ی دندان ها بجز مولرهای دوم و سوم، به وسیله ی کولیس دیجیتالی با دقت 01/0 میلی متر اندازه گیری شد. برپایه ی نسبت کلی بولتون به دست آمده برای هر بیمار، افراد در سه گروه بولتون طبیعی (NB)، بولتون کم (DB) و بولتون زیاد (IB) جا گرفتند. این گروه بندی برپایه ی نسبت کلی بررسی بولتون به اضافه و منهای یک انحراف معیار از آن انجام گرفت. نسبت کلی بولتون در پیش و پس از کشیدن فرضی چهار پرمولر گوناگون محاسبه و با استفاده از آزمون آنوای یک سویه (One-way ANOVA) مقایسه گردید. برای مقایسه ی نسبت های به دست آمده در دو جنس زن و مرد هم، از آزمون Paired t.test استفاده شد.
    یافته ها
    برپایه ی نتایج به دست آمده، اختلاف آشکار آماری در نسبت های کلی بولتون زن و مرد دیده نشد (3/0=p)، اما مقایسه ی نسبت کلی در پیش و پس از انواع ترکیبی کشیدن پرمولرها، اختلاف آشکار آماری را نشان داد. نسبت های کلی به دست آمده پس از انواع ترکیبی کشیدن پرمولرها، کوچک تر از نسبت های اولیه ی پیش از کشیدن در همه ی گروه ها بود. شماری زیاد از بیماران، که در آغاز در گروه های بولتون زیاد یا بولتون طبیعی بودند، پس از کشیدن چهار پرمولر، به ترتیب در گروه های بولتون طبیعی و کم جا گرفتند.
    نتیجه گیری
    نتایج این بررسی نشان داد، که کشیدن چهار پرمولر باعث کاهش نسبت کلی بولتون در بیماران می گردد، با کشیدن دندان ها، به ویژه پرمولرهای دوم فک پایین، در شماری زیاد از افراد، که نسبت کلی افزایش یافته دارند، می توان نسبت کلی بولتون را تصحیح کرد.
    کلیدواژگان: نسبت بولتون، کشیدن دندان، پرمولر اول، پرمولر دوم، مال اکلوژن های گوناگون
  • مریم جاویدی، مهدی صدیق شمس، عباس مسگرانی صفحه 48
    بیان مساله: موفقیت درمان ریشه به همخوانی مناسب پرکردگی با دیواره های کانال بستگی دارد. خالی کردن گوتاپرکا برای فراهم کردن فضای پست و این که، در چه زمانی نسبت به زمان سفت شدن سیلر این کار انجام شود، می تواند مهروموم ناحیه اپیکال را دگرگون سازد.
    هدف
    هدف از این بررسی مقایسه ی اثر فراهم کردن فوری و تاخیری فضای پست بر مهروموم ناحیه اپپکال کانال با کاربرد دو گونه سیلر AH26 و Apexit بود.
    مواد و
    روش
    در این بررسی تجربی آزمایشگاهی شمار 76 دندان جلویی کشیده شده به کارگرفته شدند. دندان ها به روش تصادفی، به چهار گروه بخش شدند. همه ی دندان ها به روش استپ بک (step back) آماده سازی شده و با شیوه ی کناری (لترالی) با استفاده از گوتاپرکا و سیلر AH26 (گروه1و2) و سیلر Apexit (گروه3و4) پر شدند. در گروه یک و سه، فضای پست بی درنگ فراهم گردید، ولی در گروه دو و چهار، فضای پست یک هفته پس از آن فراهم گردید.
    دندان ها در جوهر چین قرار گرفتند و سرانجام شفاف شدند. بررسی نفوذ رنگ با استفاده از استریومیکروسکوپ انجام گردید و داده ها با استفاده از آزمون های آماری آنوا (ANOVA) و توکی (Tukey) وتی (T) بررسی گردیدند.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد، که گروه یک کمترین و گروه چهار بیشترین میزان نفوذ رنگ و نشت اپیکال را داراست. فراهم کردن فوری پست در گروه AH26اختلافی معنادار در کاهش اندازه ی نشت اپیکالی نسبت به فراهم کردن فضای پست تاخیریApexit نشان داد.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این بررسی پیشنهاد می گردد که بهتر است فضای پست با هیت کریر به صورت فوری و پیش از سفت شدن سیلر انجام شود.
    کلیدواژگان: نشت اپیکالی، فراهم کردن فضای پست، سیلر
  • آرش عزیزی، اسمعیل ایدنی، عبدالله رفیعی، شیرین لواف، نسترن کیخا صفحه 56
    بیان مساله: کاندیدا یک ریزجاندار (میکروارگانیسم) فرصت طلب است، که هرگاه عوامل آماده کننده ی آن وجود داشته باشند، حالت بیماری زایی پیدا می کند. یکی از عوامل آماده کننده ی افزایش شیوع کاندیدا، مصرف داروهای کورتیکواستروئید است. بررسی های موجود در خصوص عفونت های قارچی در بیماران مصرف کننده کورتیکواستروئیدهای استنشاقی دارای تناقض است.
    هدف
    هدف از این پژوهش، بررسی اثر دو داروی کورتیکواستروئید استنشاقی فلوتیکازون و بکلومتازون بر شمار و فراوانی گونه های کاندیدا در بزاق بیماران دچار آسم و مقایسه ی آن با افراد سالم بود.
    مواد و
    روش
    در این بررسی تجربی، بررسی بر روی سه گروه از افراد انجام گرفت، یک گروه 30 نفری، شامل افرادی، که به آسم دچار بودند و داروی فلوتیکازون استنشاقی مصرف می کردند، یک گروه 30 نفری افراد آسمی، که بکلومتازون استنشاقی مصرف می کردند و یک گروه 60 نفری از افراد سالم، که به عنوان گروه شاهد برگزیده شدند. پس از بررسی پیشینه ی پزشکی و اطمینان از نبود عوامل آماده کننده کاندیدا، افراد برگزیده شدند. بزاق افراد در لوله های آزمایش سترون شده گردآوری شده و در محیط کشت کروم آگار برای بررسی انواع گونه ی کاندیدا کشت داده شدند و گونه ی کاندیدا و فراوانی آنها ثبت گردید. داده ها با استفاده از واکاوی واریانس یک سویه (One way ANOVA) و آزمون توکی (Tukey) واکاوی شدند.
    یافته ها
    برپایه ی این بررسی، شمار کلونی های کاندیدا در سه گروه یاد شده نسبت به هم تفاوتی معنادار داشت و در افراد مصرف کننده ی فلوتیکازون نسبت به دیگر گروه ها، میزان کاندیدا بیشتر بود (001/0p<).
    نتیجه گیری
    این بررسی نشان داد، که میزان گونه های کاندیدا در افراد مصرف کننده ی کورتیکواستروئیدهای استنشاقی، به مراتب بیشتر از افراد گروه سالم است و برای پیشگیری از عفونت کاندیدایی، رعایت درست بهداشت دهان و جلوگیری از عوامل آماده کننده ی عفونت کاندیدایی، در این بیماران سفارش می شود.
    کلیدواژگان: کاندیدا، آسم، بزاق، کورتیکواستروئید، فلوتیکازون، بکلومتازون
  • مهران مرتضوی، جمشید کهن طب، فاطمه جهانی مقدم صفحه 64
    بیان مساله: با وجودی که، عواملی گوناگون در برنامه های پیشگیری از پوسیدگی در کودکان وجود دارند، شاید هیچ یک از آنها به اندازه ی کاربرد مناسب فلوراید در کاهش پوسیدگی موثر و مهم نباشند. اثرات اصلی پیشگیری از پوسیدگی فلوراید با تماس موضعی با مینا و با اعمال ضد باکتریایی آن انجام می گیرد. تاکنون پژوهشی برای مقایسه ی اثرات ضد باکتریایی ژل APF و وارنیش سدیم فلوراید انجام نگرفته است، لذا بررسی اثرات ضد باکتریایی ژل APF و وارنیش سدیم فلوراید علیه ریزجانداران (میکروارگانیسم ها) پوسیدگی زا (استرپتوکوک موتانس و لاکتوباسیل) می تواند زمینه ی علمی برای استفاده از این خاصیت مهم آنها در کاهش پوسیدگی را فراهم آورد.
    هدف
    مقایسه ی اثر مهاری وارنیش سدیم فلوراید و ژل APF بر غلظت ریزجانداران پوسیدگی زا (استرپتوکوک موتانس و لاکتوباسیل)، هدف اصلی این بررسی بود.
    مواد و
    روش
    در این بررسی تجربی و پایه، شمار 20 دندان پره مولر از جهت باکولینگوالی برش داده شدند. با استفاده از روش پنجره، مساحت های مشخصی از سطح مینا زیر پوشش ژل APF و وارنیش سدیم فلوراید قرار گرفت و پس از 18، 24 و 48 ساعت، شمار باکتری های استرپتوکوک موتانس و لاکتوباسیل شمارش شدند. در روش دیسک دیفیوژن (Disk diffusion) بر روی محیط کشت M.S. Media حجم 1/0 سی سی از غلظت 108 در میلی لیتر میکروب استرپتوکوک موتانس پس از آغشته ساختن به ژل APF و وارنیش سدیم فلوراید بر روی محیط کشت میکروبی قرار گرفت و سپس، قطر منطقه ی رشد نیافته اندازه گیری شد. گونه ی واکاوی آماری در این بررسی الگوسازی چند سطحی (Multilevel modeling) بود.
    یافته ها
    در زمان های 18، 24 و 48 ساعت در مقایسه ی میان ژل و وارنیش، ژل نسبت به وارنیش اثری بیشتر بر کاهش شمار لاکتوباسیل داشت و این تفاوت از لحاظ آماری معنادار بود (005/0p<). ولی درباره ی استرپتوکوک موتانس، این تفاوت از لحاظ آماری معنادار نبود. میزان اثر ژل APF نسبت به وارنیش سدیم فلوراید به اندازه ی 23/70 درصد بیشتر بوده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده از این بررسی آزمایشگاهی، می توان از ژل APF با اطمینان بیشتری نسبت به وارنیش سدیم فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی دندانی در کودکان بهره جست.
    کلیدواژگان: ژل APF، وارنیش سدیم فلوراید، استرپتوکوک موتانس، لاکتوباسیل، ضد میکروبی
  • لیلا خجسته پور، محمدرضا آذر صفحه 74
    هدف این مقاله معرفی یک دندان مولر نخست غیر معمول ماگزیلا با تنها یک ریشه و یک کانال است. اهمیت این نمونه از آنجاست، که برپایه ی کتب مرجع اندونتیک، کالبد دندان های مولر نخست ماگزیلا به طور معمول دارای سه ریشه وسه یا چهار کانال هستند. بر اساس جستجوی انجام شده در مقالات، این دومین مورد گزارش شده ی دندان مولر نخست ماگزیلا با تنها یک ریشه درجهان و نخستین مورد در ایران است. زنی 42 ساله به علت درد پولپیت حاد دندان مولر نخست ماگزیلا سمت چپ مراجعه کرد، که با توجه به پرتونگاری پانورامیک بیمار، احتمال وجود تنها یک ریشه دراین دندان مورد توجه قرار گرفت. پس از آن با فراهم کردن حفره ی دسترسی، اتاقک پالپ با تنها یک مدخل گسترده شده از باکال به پالاتال مشاهده شد. گرفتن پرتونگاری های پری اپیکال همراه با زاویه های افقی متفاوت به هنگام درمان ریشه، وجود تنها یک ریشه را در این دندان تایید کرد.
    کلیدواژگان: دندان مولر نخست ماگزیلا، یک ریشه، یک کانال، کالبدشناسی کانال ریشه
|
  • Ajami B., Imanimoghaddam M., Imen Shahidi M Page 1
    Statement of problem: Basically as a matter of fact, it is important to determine the status of third molars before many of the children's dental treatment. The pattern of development and growth of face, jaw and teeth differs from race to race. Therefore, studies on the third molar status in each population seem to be an important issue.
    Purpose
    This study was performed to determine the pattern of the third molar development in a group of Iranian children and adolescents, in order to province a suitable reference for clinical use and future studies.
    Materials And Method
    In this descriptive study, 757 panoramic radiographs of patients, 6-16 years old, were investigated and the development of the third molars was categorized based on nine stages. The data were analyzed with chi-square and paired samples tests.
    Results
    The most important results of this study were:1. The earliest and latest ages with the possibility of observing the signs of wisdom tooth crypt in panoramic radiographs, were six and 14 years respectively. 2. Among the investigated ages, the highest possibility of observing finding the first sign of third molar crypt emergence was found to be at the age of nine.3. Possibility of the third molar existence after age of 10 reduces about 53% in comparison to the earlier ages.4. There was a significant difference between age and the third molar developmental stage in each four quadrant (p=0.000).
    Conclusion
    Determination of the pattern of third molars development stages is useful in clinical diagnosis and comprehensive treatment plan.
  • Moazami F., Mahmoodi F., Sahebi F Page 10
    Statement of problem: Management of open apices teeth is one of the most serious problems for dentists. Contemporary endodontics proceeds to single step techniques such as apical plug and customized cone for management of these cases.
    Purpose
    The purpose of this study was to compare apical microleakage between customized cone and apical plug techniques on open apices polyester made root canals.
    Materials And Methods
    In this in vitro experimental study, 68 clear models were made from polyester in two different forms: S models (round canals), and L models (oval canals). Thirty models (15 S and 15 L) were obturated with customized cone technique and 30 models (15 S and 15 L) were obturated with apical plug technique using Ca(OH)2 as an apical barrier. Eight models were considered as positive and negative control groups. Models were immersed in methylene blue for 48 hours and maximum linear dye penetration of each was measured by three separate observers. Student t test was used for statistical analysis of the findings.
    Result
    The results illustrated that the mean leakage of the customized cone group was statistically greater than apical plug group (p<0.05). In addition, when comparing L and S models in customized group, L models showed more linear leakage than S models (p<0.05), but this difference was not significant in apical plug technique.
    Conclusion
    The finding of this study indicated that the apical plug technique, when using Ca(OH)2 plug as a barrier may produce a better apical seal than the customized cone technique in short term.
  • Nili M., Rahimian M Page 21
    Statement of problem: Taking impression plays an important role in prosthodontic treatments. Alginate impression materials are very common in this regard. With due attention to the importance of setting time and consistency of impression materials, researches for comparison the properties of different impression materials are necessary.
    Aim
    This study was conducted to investigate the setting time and consistency of two Iranian alginates (Regular Iralgin and Super Iralgin) in comparison with one imported brand, Bayer alginate using ADA (No.18) and ISO (1563) specification.
    Materials And Method
    In this in vitro study, 51 samples (17 samples of each alginate, Bayer, Regular Iralgin and Super Iralgin) were prepared. Setting time and consistency of these materials were compared according to Iranian standard Institute, specification 1563. To analysis the data, t-test and ANOVA were used.
    Results
    Mean of consistency and seting time from maximum to minimum was including Bayer, Regular Iralgin and Super Iralgin. According to the result of this experiment, the three materials showed acceptable setting time and consistency according to Iranian Standard Specifications. ANOVA analysis showed no significant differences in consistency among these materials (p>0.05) whereas there were significant differences in setting time between Bayer alginate and Iranian brands (p<0.05).
    Conclusion
    The three impression materials used in this study showed acceptable setting time and consistency. There was significant difference in setting time among them, which could be related to the composition of these materials. More studies are needed to be conducted on other properties of these materials.
  • Bidar M., Zarei M., Sheikh Nezami M Page 31
    Statement of problem: As for other dental treatments, root canal therapy may lead to failure. Correction of these conditions will be faced with problems and complexities, particulary if any periapical lesion is peresent.
    Purpose
    The aim of this study was to evaluate the success rate of retreament in teeth with apical lesions.Materilas and
    Method
    In this descriptive study 60 teeth with failed root canal therapy which had been retreated by an endodontist were reevaluated clinically and radiographically between 6 to 12 monthis after retreatment. Clinical examinations were performed by a clinician and comparison with the primary symptoms, recorded in patiants file, was obtained. Periapical radiographs were prepared by parallel technique and E speed film with the same proccessing conditions. Periapicel lesion size was evaluated and comparison was made before and 6-12 month after retreament, using photoshop software (version7). The data were analyzed by chi-square test and agreemental tables.
    Results
    Statistically, there was no correlation between variables and success rate. The success and failure percentage of retreatment was 81.7% and 5%, respectively and 13.3% of cases were uncertain. The most success rate was observed in group of 31-40 years old (95%), keeping in mind that most patients were in this age group. The least success was in group over 50 years old
    Conclusion
    According to this study, the high success rate could be expected in retreatment of teeth with periapical lesion.
  • Fattahi Hr, Pakshir Hr., Abdollahi S., Oladhossein M Page 38
    Statement of Problem: Tooth size discrepancies (Bolton ratio) affect the best possible esthetic and functional results at the end of treatment. The extraction decision is the most critical decision when planning treatment, and the premolars are the most common teeth in this decision.
    Purpose
    The purpose of this study was to compare the effect of different patterns of premolar extraction on tooth size discrepancy at the end of orthodontic treatments.
    Materials And Method
    This cross-sectional study was carried out on 200 study models of the patients (145 females and 55 males) who were selected through available selective sampling method. The greatest mesiodistal width of all teeth were measured except for the second and third molars. The measuring was done by a digital caliper with 0.01mm accuracy. According to calculated Bolton overall ratios, the patients’ casts were divided into three groups: NB (Normal Bolton), DB (Decreased Bolton), and IB (Increased Bolton). This classification was based on the overall Bolton normal values plus or minus one standard deviation. The Bolton overall ratios of each group were measured before and after hypothetical extractions of different four premolars. The data was analyzed using one way ANOVA, and the paired t-test was used for comparing the ratios between males and females.
    Results
    The results showed that there was no significant difference between males and females in Bolton overall ratios. Significant differences were found between overall ratios for different combinations of premolar extraction before and after extractions. The Bolton overall ratios showed to be smaller after premolar extractions in each group. After premolar extractions, some patients in the NB and IB groups were transferred to the DB, and NB group respectively.
    Conclusion
    According to the results of this study four premolars extraction causes a decrease in Bolton overall ratio and in some patients, increased overall ratios could be corrected to normal values after removal of second mandibular premolars.
  • Javidi M., Sedigh Shams M., Mesgarani Page 48
    Statement of Problem: Successful endodontic therapy depends on a well-adapted filling in conjunction with root canal. The proper restoration requires the placement of a post and core. Therefore, the time of post space preparation, and its possible effect on the quality of the apical seal is important.
    Purpose
    The purpose of this study was to compare the effect of immediate and delayed post space preparations on apical seal using two currently used sealers; AH26 and Apexit sealers.
    Materials And Method
    Seventy six extracted anterior teeth were used in this experimental study. Teeth were randomly divided into four groups and all canals were prepared by step back method, and then filled with gutta percha by lateral condensation technique. AH26 was the sealer used in groups 1 and 2, while in groups 3 and 4 Apexit sealer was used. In groups 1 and 3, post spaces were immediately prepared. But in groups 2 and 4 they were prepared after one week. After preparation, the teeth were immersed in India ink for 3 days and finally, were cleaned. The extent of dye penetration was determined by stereomicroscope. The data were obtained and analyzed statistically with ANOVA, Tukey and T.tests.
    Results
    The results showed that the lowest and highest rates of dye penetration were detected in groups 1 and 4 respectively. There was significant difference in apical leakage between the AH26 immediate, and Apexit delayed post space preparation.
    Conclusion
    According to the results of this study, the immediate preparation of post space after obturation and before setting of the sealer is recommended.
  • Azizi A., Ideni E., Rafiee A., Lawaf Sh., Keykha N Page 56
    Statement of Problem: Candida is an opportunistic organism which will become pathogen if predisposing factors are present. One of the predisposing factors for increasing prevalence of candida is the use of corticosteroids. Researches on candida infections in treated patients with inhaled corticosteroids are controversial.
    Purpose
    The purpose of this study was evaluating the effect of two inhaler corticosteroids (Fluticasone and Beclomethasone) on the number and frequency of candida species in saliva and its comparison with normal subjects.
    Materials And Method
    This experimental research was performed on three groups of individuals. The first group was 30 asthmatic patients used inhaler Fluticasone, the second group with the same number of patients used inhaled Beclomethasone and the third group was composed of 60 normal individuals as control. Subjects were selected after evaluating the medical history and assurance of absence of the predisposing factors. Subjects’ saliva were gathered in sterilized tubes and cultured in chromagar media for evaluating the type of candida. The results were analyzed with oneway and tukey tests.
    Results
    Based on this study, the number of candida species was significantly different among the three groups. The number of candida species in patients used fluticusone was higher in comparison with the other two groups (p<0.001).
    Conclusion
    This study showed that the number of candida species in patients treated with corticosteroids inhaler was high in comparison with the control group. Thus for avoiding candida infection, proper oral heath and prevention of predisposing factors in these patients are recommended.
  • Mortazavi M., Kohanteb J., Jahanimoghaddam F Page 64
    Statements of problems: While there are multiple components of preventive programs developed for caries prevention in children, perhaps none is as important and effective as the appropriate use of fluoride. The primary caries preventive effects of fluoride result from its topical contact with enamel and through its antibacterial actions. Till now bulk of research exists which has compared the antibacterial effects of ordinary topical fluoride gels & solutions. Little or no evidence is seen to tell us which topical fluoride including varnishes is more antibacterial. We suggested further research about antibacterial effect of APF gel and NaF varnish against cariogenic microorganisms (streptococcus mutans & lactobacillus), so use of these may have benefit in reduction of caries.
    Purpose
    Comparison of inhibitory effect of NaF-varnish versus APF-gel on concentration of cariogenic bacteria (streptococcus mutans & lactobacillus), was the primary goal of this research.
    Materials And Method
    In this exprimental study, twenty premolars were sectioned buccolingually. With the use of "window method" certain surfaces of enamel were covered with APF-gel and NaF-varnish. Then, the number of streptococcus mutans and lactobacillus were counted after 18, 24 and 48 hours. In the "Disk diffusion" method the streptococcus mutans with the concentration of 108/ml and volume of 0.1cc were introduced to the M.S.Media culture after application of APF gel and NaF varnish. Then the inhibition zone, measured. Statistical analysis in this research was multilevel modeling.
    Results
    The comparison between gel and varnish after 18, 24 and 48 hours showed that gel has more effect than varnish over the number of lactobacillus. The difference with lactobacillus was statistically significant (p<0.005), but with streptococcus Mutans was not. APF gel was more effective (70.23%) than NaF varnish.
    Conclusion
    Based on the obtained results, APF gel can be used with more thrust than NaF varnish in caries prevention.
  • Khojastepour L., Azar Mr Page 74
    The aim of this case report is to present an unusual maxillary first molar with a single root and a single canal. The significance of this case is that, according to most endodontics and dental anatomy textbooks, the human maxillary first molar usually has three roots and three or four canals. Based on our literature search, this case report is the second reported maxillary first molar with single root in the world and the first in Iran. A 42 years old lady with acute pulpits of the left maxillary first molar was referred to our clinic. The probability of the presence of single root and single canal of the first molar was considered based on her panoramic view. Access opening revealed a single wide canal orifice extending from buccal to lingual side. The presence of a single root and canal was proved by preparing several periapical radiographs with different horizontal angulations during root canal therapy.