فهرست مطالب

فصلنامه آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی
سال دهم شماره 3 (پیاپی 39، پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/07/24
  • تعداد عناوین: 7
|
  • نعیمه مهانفر، میرعلیرضا نورآذر *، شهرزاد نصیری سمنانی، مهدی رهنما صفحات 191-200

    دیابت شیرین به عنوان یک اختلال آندوکرینی مزمن، دارای عوارض جانبی متعدد بوده و یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در کشورهای پیشرفته محسوب می شود. بیشتر داروهای صناعی مورد استفاده برای مقابله با دیابت و عوارض ناشی از آن در مصرف دراز مدت دارای اثرات جانبی متعددی هستند. بنابراین، امروزه استفاده از داروهای با منشا گیاهی به شدت مورد توجه قرار گرفته است. در طب سنتی از گیاه فرفیون به دلیل اثرات ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی و ضدتوموری آن استفاده شده است. در این بررسی تعداد 40 سر موش صحرایی نر ویستار در 4 گروه 10 تایی شامل گروه های شاهد، دیابتی، دیابتی تیمار با عصاره الکلی فرفیون با دز mg/kg250 (تیمار 1) و دیابتی تیمار با عصاره الکلی فرفیون با دز mg/kg500 (تیمار 2) تقسیم شدند. گروه های تیمار پس از ایجاد دیابت با داروی استرپتوزوسین، عصاره الکلی گیاه فرفیون را با دزهای mg/kg 500 و250 به مدت 21 روز از طریق گاواژ دریافت کردند. در گروه های شاهد و دیابتی هم حجم عصاره، سرم فیزیولوژی گاواژ گردید. در پایان، از گروه های مختلف نمونه خون جهت اندازه گیری غلظت سرمی گلوکز و تستوسترون و نمونه بافتی بیضه جهت مطالعه بافت شناسی و ارزیابی روند اسپرماتوژنز اخذ شد. غلظت سرمی گلوکز و تستوسترون در گروه تیمار 2 در مقایسه با گروه دیابتی تفاوتی معنی دار داشت (05/0p<). همچنین از نظر فاکتورهای وزن بیضه، ضریب تمایز لوله ای و ضریب اسپرمیوژنز بین گروه تیمار 2 با گروه دیابتی اختلافی معنی دار وجود داشت (05/0p<). نتایج مطالعه نشان داد که عصاره الکلی گیاه فرفیون دارای اثرات هیپوگلیسمیک بوده و موجب بهبودی پارامترهای هیستولوژی بافت بیضه و روند اسپرماتوژنز و همچنین افزایش سطح سرمی تستوسترون در موش های صحرایی دیابتی می گردد.

    کلیدواژگان: دیابت، بیضه، عصاره فرفیون، موش صحرایی
  • سیدمحمد معتمدی صفحات 201-211

    به منظور بررسی اثرات ویتامین های C، E و بتائین بر عملکرد، پاسخ ایمنی و فراسنجه های خونی، آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی با 6 تیمار و 5 تکرار و 30 قطعه جوجه گوشتی در هر تکرار انجام شد. تیمارهای آزمایشی شامل: شاهد (بدون افزودنی)، اسید اسکوربیک، ویتامین E، بتائین، ویتامین E به همراه بتائین و اسید اسکوربیک به همراه ویتامین E و بتائین (افزودنی ها) به جیره پایه بودند. در طول آزمایش صفات وزن، خوراک مصرفی، افزایش وزن، ضریب تبدیل غذایی و تلفات اندازه گیری شدند. در سن 35 روزگی جهت بررسی هورمون های 3 Tو 4 Tاز هر تکرار دو پرنده انتخاب و از هر پرنده 2 میلی لیتر خون گرفته شد و پس از جداسازی سرم با استفاده کیت های مربوطه میزان هورمون های فوق اندازه گیری شد. در سن 28 روزگی عیار آنتی بادی علیه گلبول قرمز گوسفند (SRBC) و همچنین ایمنوگلوبولین های G و M مورد بررسی قرار گرفت. وزن زنده، خوراک مصرفی و ضریب تبدیل خوراک در سنین مختلف تحت تاثیر استفاده از افزودنی ها قرار نگرفت. تیمار اسید اسکوربیک، ویتامین E و بتائین ماندگاری و شاخص تولید بالاتری نسبت به سایر تیمارها داشت. ولی اختلاف آن با گروه شاهد معنی دار نبود و با گروه های تغذیه شده با ویتامین E، بتائین و ویتامین E اختلاف معنی داری داشت (05/0>p). عیار آنتی بادی علیه گلبول قرمز گوسفند و همچنین ایمنوگلوبولین های G وM، درصد هماتوکریت و هورمون های 3 Tو 4 T نیز تحت تاثیر تیمارهای آزمایشی قرار نگرفت. در نتیجه مکمل های مصرفی هیچ تاثیر معنی داری بر فاکتورهای مربوط به رشد، فراسنجه های خونی و همچنین ایمنی هومورال جوجه های گوشتی نداشت.

    کلیدواژگان: اسید اسکوربیک، ویتامین E، بتائین، عملکرد، ایمنی، فراسنجه های خونی، جوجه های گوشتی
  • نگار هدایت، علیرضا قدردان مشهدی، علی شهریاری، مهدی زارعی صفحات 213-224

    به دلیل نقش ویژه ویتامین A در بافت ها و اعضاء مختلف بدن، در شرایط کمبود آن نشانه های بالینی متنوعی مشاهده می گردد. به علاوه، در مواردی که کمبود مرزی این ویتامین بدون حضور نشانه های بالینی مشهود مطرح است‎‏، کاهش بهره وری همچون ناباروری پدید می آید. در مطالعه حاضر تغییرات فصلی بتاکاروتن و ویتامین A سرم و کبد گوسفندان کشتارشده در کشتارگاه اهواز مورد بررسی قرار گرفته است‏. ‏‏در فاصله آبان ماه سال 1392 لغایت تیر ماه سال 1393 در مجموع 360 راس گوسفند نمونه گیری شدند. برای اندازه گیری فاکتورهای فوق از روش اسپکتروفتومتری استفاده گردید. نتایج با استفاده از آزمون تی (t-test) مورد تحلیل آماری قرار گرفت. میانگین و خطای استاندارد غلظت بتاکاروتن و ویتامین A سرم و کبد به ترتیب 5/1±9/209 و ‏9/0±98 میکروگرم در دسی لیتر و 4/0±8/19 و 8/0±3/32 میکروگرم در گرم تعیین گردید. اگرچه غلظت مواد اندازه گیری شده در بین دو گروه سنی مختلف (گوسفندانی که فقط دندان شیری داشتند و گوسفندان دارای حداقل یک عدد دندان بالغ) اختلاف آماری معنی دار نداشت، اما میزان سرمی و کبدی ویتامین A در بین دو جنس واجد تفاوت آماری معنی داری بود (05/0p<)، به نحوی که مقدار سرمی ویتامین A در جنس نر بیشتر از ماده و مقدار کبدی آن در جنس ماده بیشتر از گوسفندان نر تعیین گردید. همچنین غلظت ویتامین A سرم در بین دو فصل اختلاف آماری معنی داری را نشان داد (05/0p<). در فصل گرم مقدار این فاکتور بیشتر از فصل معتدل بود.

    کلیدواژگان: ویتامین A، بتاکاروتن، گوسفند، اهواز
  • بهروز ولیپور بارنجی، رامین سلامت دوست نوبر صفحات 225-233

    این آزمایش با هدف بررسی تاثیر عصاره الکلی برگ درخت کاج تهرانی در شرایط آزمایشگاهی برای مهار رشد و فعالیت قارچ های آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس نایجر در توده ذرت مرطوب در قالب طرح کاملا تصادفی با آرایش آزمایش فاکتوریل (3×4) با دو عامل، شامل سه سطح عصاره و چهار زمان مختلف انکوباسیون (10، 20، 30 و 40 روز) انجام شد. برگ کاج بعد از تهیه در فصل پاییز با استفاده از حلال الکل اتانول عصاره گیری شده و در سه غلظت شامل صفر، 1 و 2 درصد و در چهار زمان، مورد انکوباسیون در دمای 25 درجه سلسیوس انجام شد. توده ذرت از کارخانه های خوراک دام و طیور تهیه شد. مقدار ده گرم ذرت وزن گردیده و در 90 میلی لیتر سرم فیزیولوژی مخلوط و چندین بار هم زده شد، سپس به صورت سریالی رقیق شده و مقدار 1/0 میلی لیتر از رقت به دست آمده در سطح محیط کشت به وسیله پیپت پاستور پخش گردیده و بعد از جذب رطوبت نسبی داخل انکوباتور در دمای 25 درجه سلسیوس به مدت یک هفته انکوبه شده و هر 24 ساعت از روز دوم تا رشد قارچ ها روزانه کنترل و ثبت شد. برای شمارش کلونی های قارچ، بعد از اتمام زمان انکوباسیون کلونی های تشکیل یافته روی محیط کشت به صورت چشمی شمارش گردید. نتایج نشان داد که سطوح 1 و 2 درصد عصاره به صورت موثری باعث کاهش تعداد کلونی های قارچ در روزهای 10 و 20 انکوباسیون شده و با ادامه انکوباسیون به 30 و 40 روز فعالیت و رشد قارچ به کلی مهار می گردد. نتایج حاصل شده در مورد هر دو قارچ یکسان بود. با توجه به نتایج، سطح 1 درصد عصاره برای مهار رشد قارچ ها توصیه می شود.

    کلیدواژگان: آسپرژیلوس فلاووس، آسپرژیلوس نایجر، توده ذرت، درخت کاج تهران (پینوس الداریکا)
  • سیدجاوید مرتضوی تبریزی صفحات 235-243

    به منظور بررسی اثر مقادیر مختلف عصاره الکلی سیر بر میزان عملکرد و بقاء ماهی قزل آلای رنگین کمان، 600 قطعه ماهی، با میانگین وزنی 5 ±15 گرم به طور تصادفی در چهار گروه، هر کدام با سه تکرار تقسیم شدند. ماهی ها به ترتیب با مقادیر 1/0، 15/0 و 2/0 درصد عصاره الکلی سیر به مدت 40 روز تغذیه شدند. پس از اتمام دوره پرورشی، میزان عملکرد ماهیان از نظر افزایش وزن بدن، مقدار خوراک مصرفی، ضریب تبدیل غذایی و نیز نرخ بقاء مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که اختلاف معنی داری در میزان رشد مطلق و میزان خوراک مصرفی در بین تیمارها وجود دارد، به طوری که بالاترین میزان رشد مطلق و خوراک مصرفی در گروه شاهد مشاهده شد. همچنین اختلاف معنی داری بین تیمارها از نظر میزان ضریب تبدیل غذایی و میزان بقاء مشاهده گردید، طوری که کمترین مقدار ضریب تبدیل غذایی در تیمار حاوی 15/0 درصد عصاره سیر بود و کمترین میزان تلفات در گروه شاهد و تیمار حاوی 15/0 درصد عصاره سیر و بیشترین میزان تلفات در تیمار حاوی 2/0 درصد عصاره سیر مشاهده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از مقادیر مختلف عصاره الکلی سیر در تیمارهای مختلف تغییرات معنی داری در مقایسه با تیمار شاهد داشته طوری که به جز بهبود ضریب تبدیل غذایی، تاثیرات منفی بر میزان رشد مطلق، مصرف خوراک و نیز بقاء ماهیان قزل آلای رنگین کمان در این دزهای مصرفی داشته است.

    کلیدواژگان: عصاره الکلی سیر، قزل آلای رنگین کمان، عملکرد، بقاء
  • جعفر رحمانی کهنمویی صفحات 245-250

    دود غیرفعال سیگار حاوی 5 برابر منوکسید کربن و 6 برابر نیکوتین بیشتر از دودی است که فرد سیگاری استنشاق می کند و دلیل این امر خاصیت حفاظتی فیلتر سیگار است. دود سیگار حاوی طیف وسیعی از اکسیدان ‎ها و رادیکال های آزاد است که قادرند به طور مستقیم و یا غیرمستقیم استرس اکسیداتیو را در بدن القاء کنند، ضمن آنکهافزودنبرخیموادمعطر به سیگار در افزایش آسیب ها و ایجاد رادیکال های آزاد نقش به سزایی دارد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر استنشاق غیرفعال دود سیگار بر پروفایل چربی سرم در موش های صحرائی بود. بدین منظور، تعداد 16 سر موش صحرائی نر ویستار به طور تصادفی به دو گروه8 تائی تیمار و شاهد تقسیم گردیدند. در گروه شاهد مداخله ای صورت نگرفت، اما گروه تیمار به مدت یک ماه و به صورت روزانه در معرض استنشاق دود غیرفعال حاصل از یک نخ سیگار قرار گرفت. بعد از یک ماه، از ورید دمی موش ها خون گیری انجام شد و بعد از جداسازی سرم، مقادیر چربی آن شامل تری گلیسیرید،کلسترول تام،LDL (low-density lipoprotein) وHDL(high-density lipoprotein) مورد سنجش قرار گرفته و نتایج حاصله با آزمون t-testمورد تحلیل آماری قرار گرفت. در گروه تیمار در مقایسه با گروه شاهد، افزایشی معنی دار (01/0p<) در سطح سرمی LDL مشاهده شد ولی از لحاظ سایر پارامترها بین دو گروه اختلاف معنی داری برآورد نگردید. نتایج مطالعه نشان داد دود سیگار موجب افزایش LDL سرم می گردد که یکی از فاکتورهای خطر برای بیماری های قلبی-عروقی محسوب می شود.

    کلیدواژگان: سیگار، دود غیرفعال، پروفایل لیپیدی سرم، موش صحرایی
  • علیرضا تقوی رضوی‎زاده، حسین نورانی، غلامرضا رزمی، هاشم ظریف مقدم باصفت صفحات 251-256

    کوکسیدیوز بره ها و بزغاله ها همواره به عنوان یکی از بیماری های مهم با میزان ابتلای بالا و ضررهای اقتصادی زیاد همچون کاهش وزن، تلفات و هزینه های درمان و کنترل آن مطرح بوده است. در یک گوسفندداری در اطراف مشهد 4 راس از مجموع 10 بره‎ نوزاد 1 تا 2 ماهه با نشانه های درمانگاهی لاغری، کم اشتهایی، اسهال زرد رنگ، تب، ژولیدگی پشم، آلودگی دم و پرینه به مدفوع اسهالی و احساس درد در لمس شکم، تلف شدند. در کالبدگشایی به عمل آمده روی یکی از بره ها، جراحات ندولارهیپرپلاستیک متعدد و منتشر به رنگ سفید مایل به زرد در سطح مخاطی ژوژنوم دیده شد. در مشاهدات ریزبینی علاوه بر هیپرپلازی پرزهای مخاط روده کوچک، آلودگی به مراحل مختلف تکاملی تک‎یاخته ایمریا مشاهده گردید. با توجه به مشخصات مورفولوژیک و ایجاد ضایعات پولیپ مانند فراوان در روده کوچک، گونه‎ تک‎یاخته درگیر آیمریا باکونسیس تشخیص داده شد. تلفات نسبتا بالا در گله فوق را می‎توان به حضور جراحات ندولر شدید در روده کوچک، سن و میزان ایمنی دام‎های مبتلا ربط داد.

    کلیدواژگان: کوکسیدیوز، جراحات نودولار منتشر، روده کوچک، بره
|
  • N. Mehanfar, M.A. Nourazar, S.H. Semnani Nasiri, M. Rahnema Pages 191-200

    Diabetes mellitus is an endocrine disorder which is considered one of the main causes of mortality in developed countries. Long term use of the majority of synthetic anti-diabetic drugs lead to various side effects therefore the use of medicinal plants has currently become popular. Traditionally, Euphorbia cyparissias has been used for its anti-inflammatory, anti-oxidative and anti-neoplastic properties. In the present study 40 male Wistar rats were studied in four groups (n=10). The groups included: control, diabetic, alcoholic 500, alcoholic 250. The alcoholic groups received 250 and 500 mg/kg of alcoholic extract of Euphorbia cyparissias for 21 days through gastric gavage following induction of diabetes with streptozotocin. In control and diabetes induced groups an identical volume of physiological serum was gavaged. The testicular tissue and blood samples were obtained at the end of the experimental period for histological and blood testosterone concentration purposes, respectively. Results suggested that the serum glucose and testosterone concentrations in the control and alcoholic 500 groups had a significant difference with the other groups (p

    Keywords: Euphorbia cyparissias extract, Diabetes, Testicular tissue, Male rat
  • S.M. Motamedi Pages 201-211

    In order to investigate the effects of vitamins C and E and betaine on performance, immune response and blood parameters of broiler chickens, an experiment was conducted with completely randomized block design consisting of 6 treatments and 5 replicates with 30 chicks in each replicate. The groups were assigned to receive the treatment diets as follows: diet with no feed additive (control); diet supplemented with vitamin C; diet supplemented with vitamin E; diet supplemented with betaine; diet supplemented with vitamin E and betaine; diet supplemented with vitamin E, vitamin C and betaine. Body weight, feed intake, body weight gain, feed conversion ratio and mortality were determined over the course of the experiment. At 35 days of age, two birds per replicate were randomly selected and 2 ml blood sample was collected to measure plasma concentration of T3 and T4 hormones. IgM and IgG antibody response to SRBC were also determined at 28 days of age. Body weight, FI and FCR were not affected by different treatments over the course of the study. Broilers fed diet supplemented with vitamin C, vitamin E and betaine showed the highest survival percentage and production index as compared with the other treatments. But it was not significantly different with the control group. IgM and IgG antibody response to SRBC, hematocrit percentage and plasma concentration of T3 and T4 also were not affected by different dietary treatments. The results of this experiment showed that there were no significant differences among the treatments in the performance, immune response and blood parameters of broiler chicken.

    Keywords: ascorbic acid_Vitamin E Betaine_Performance_Immunity_Blood parameters_Broiler chicken
  • N. Hedayat, A. Ghadrdan Mashhadi, A. Shahriari, M. Zarei Pages 213-224

    Because of the particular role of vitamin A in different tissues and organs, various clinical signs are seen in its deficiency. Additionally, marginal deficiency of vitamin A without the presence of clinical signs leads to performance defects such as infertility. In this study, the seasonal changes of β-carotene and vitamin A of serum and liver of slaughtered sheep in Ahvaz abattoir were investigated. A total of 360 sheep were sampled from October 2013 to June 2014. Spectrophotometry was used for measuring values. The results were analyzed statistically with student t-test. The mean ±SE concentration of β-carotene and vitamin A of serum and liver were 209/9±1/5, 98±0/9 (µg/dl), 19/8±0/4, 32/3±0/8(µg/g), respectively. Although there wasnt significant difference in levels of the measured parameters in two age groups(sheep only with immature teeth and sheep with a minimum mature tooth) but there was a significant difference in vitamin A of serum and liver in the two sexes. The serumic levels of vitamin A in male sheep was more than the females while the concentration of vitamin A in the liver of female sheep was more than the males. The difference between seasons in vitamin A of serum was also statistically different with higher concentrations observed in warm seasons in comparison to milder seasons.

    Keywords: Vitamin A, Beta, carotene, Sheep, Ahvaz
  • B. Valipour Barenji, R. Salamatdoust Nobar Pages 225-233

    This experiment was conducted as completely randomized design (CRD) with factorial arrangement (4×3) including three levels of extract and four incubation times (10, 20, 30 and 40 days) to evaluate the effect of alcoholic extract of pine tree leaves under in vitro conditions to inhibit the growth of Aspergillus flavus and Aspergillus Niger on the biomass of wet corn. Pine tree leaves were collected in autumn and their extract prepared using ethanol and used at concentrations of 0, 1 and 2 percent. Mass commercial corn was purchased from the factory. Ten grams of corn were mixed with 90 ml of saline solution and stirred several times, then serially diluted and the volume of 0.1 ml was placed on the culture medium. The samples were incubated at 25oC for one week and the growth of fungi were checked every 24 hours from the second day of incubation. The fungus colonies were counted visually. The results indicated that 1 and 2% of pine leaf extract effectively reduced the number of fungi colonies at days 10 and 20 of incubation and the growth of fungi were completely inhibited on days 30 and 40 of incubation. The results were similar for both species of fungi.According to the results, pine leaf extract at the level of 1% is recommended for inhibition of fungi growth.

    Keywords: Aspergillus flavus, Aspergillus niger, Corn biomass, Pinus eldarica
  • S.J. Mortazavi Pages 235-243

    In order to investigate the effects of alcoholic extract of garlic on the function and survival of rainbow trout 600 pieces of fish with an average weight of 15±5 g were randomly divided into four groups, each with three replicates. The fish were fed with 0.1. 0.15 and 0.2 percent alcoholic extract of garlic for 40 days. At the end of the production period, body weight gain, feed intake, feed conversion ratio and survival rate were evaluated. The results of this study showed a significant difference in the overall growth and feed intake between treatments so that the highest absolute growth and feed intake was observed in the control group. Also significant differences between treatments in terms of feed conversion ratio and survival, so that the lowest FCR rates were observed in treatment with 0.15% garlic extract and lowest mortality rate observed in the control group and treatment group with 0.15% garlic extract and highest mortality was observed in treatment group with 0.2% garlic extract. The results of this study showed that the use of different amounts of alcoholic extract of garlic treatments had a significant effect compared to the control treatment, so that except FCR, in these amounts, negative impacts were observed on the overall growth rate, feed intake and survival of rainbow trout.

    Keywords: Alcoholic extract, Garlic, Rainbow trout, Performance, Survival
  • J. Rahmani Kahnamoei Pages 245-250

    Passive cigarette smoke contains five times more carbon monoxide and six times more nicotine compared to the main smoke because cigarette filter has a protective role for smokers. Cigarette smoke contains a range of oxidants and free radicals that can directly or indirectly induce oxidative stress in the body. Adding some aromatic ingredients to cigarette may play an important role in increasing damage and free radicals. The aim of this study was to evaluate the effects of passive inhalation of cigarette smoke on serum lipid profile in rats. For this purpose, 16 male Wistar rats were divided randomly into two groups of eight rats, control and treatment. There was no intervention in the control group, but treatment group was exposed to a cigarette passive smoke on a daily basis for a month. After a month, the rat tail vein blood samples were taken and after separation of the sera, serum lipid profiles, including triglycerides, total cholesterol, LDL and HDL was measured and the results were statistically analyzed using t-test. There was a significant (p

    Keywords: Cigarette, Passive smoking, Serum lipid profiles, Rat
  • A.R. Taghavi Razavizadeh, H. Nourani, Gh.R. Razmi, H. Zarif Moghadam Basefat Pages 251-256

    Ovine and caprine coccidiosis has always been regarded as one of the important diseases with high morbidity and economic losses such as weight loss, death and costs of treatment and control. In a sheep farm, 4 sick newborn lambs (out of 10 lambs) with the age of 1 to 2 months died with clinical signs of weight loss, loss of appetite, yellowish diarrhea, fever, ruffled wool, contamination of tail and perineal area to diarrheic stool and abdominal pain at the touch of abdomen. At necropsy on one lamb, multiple and diffuse nodular hyperplastic lesions yellowish-white in color were seen in the mucosal surface of jejunum. Microscopically, in addition to hyperplasia of the small intestinal villi, various developmental stages of Eimeria were observed. Based on morphological characteristics and presence of numerous polyp like formations in small intestine, the involved protozoan species was determined as Eimeria bakuensis. The relatively high case fatality rate in this flock could be related to sever nodular lesions in the small intestines, age and immune status of the affected animals.

    Keywords: Coccidiosis, Diffuse nodular lesions, Small intestine, Lamb