فهرست مطالب

دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران - سال شصت و ششم شماره 1 (پیاپی 85، فروردین 1387)

مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سال شصت و ششم شماره 1 (پیاپی 85، فروردین 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/01/11
  • تعداد عناوین: 13
|
  • فریده نجفی، مجید غفارپور، محمدرضا نجفی، اصغر آقا محمدی، محمد هادی سعادت نیا صفحه 1
    اسکلروز متعدد Multiple Sclerosis یک بیماری التهابی سیستم عصبی مرکزی با نواحی دمیلینه چند کانونی می باشد. با وجود اطلاعاتی که در مورد پاتوفیزیولوژی زمینه ای بیماری به دست آمده، معیارهای ایمونولوژیک که فعالیت بیماری را تحت تاثیر قرار می دهند هنوز به خوبی مشخص نشده اند. در هر صورت پیش بینی سیر بیماری بر اساس یافته های بالینی و آزمایشگاهی بسیار ارزشمند می باشد. افزایش تولید CSF IgG که توسط ایندکس IgG مشخص می شود مثبت شدن Oligoclonal Bands در بیش از 90% بیماران نشان دهنده التهاب مزمن در بافت مغزی می باشد. این یافته ها در تشخیص MS، به خصوص در بیمارانی که MRI مغزی طبیعی دارند حائز اهمیت است. برخی از مؤلفین بین افزایش گاماگلوبولین در مایع مغزی نخاعی و پیشرفت بیماری ارتباط مستقیم پیدا کرده اند، به طوری که وجود باندهای الیگوکلونال از نوع IgM احتمالا پیشرفت بیماری و بدتر شدن وضع آن را در آینده پیش بینی می کند.
  • مهدی زینلی زاد، هوشنگ صابریسید علی فخر طباطبایی، علی طیبی میبدی، زهره حبیبی صفحه 7
    هیپومنیزمی Hypomagnesaemia به طور شایع در بیماران بستری در بیمارستان و بعد از اورژانس های مختلف قلبی عروقی و عصبی از جمله انفارکت مغزی، ضربه سر، میگرن، تشنج و پره اکلامپسی رخ می دهد و با افزایش خطر مرگ و میر همراهی دارد. منیزیم ممکن است در ایسکمی تاخیری مغزDelayed Cerebral Ischemia به عنوان یک عامل محافظ نورونی عمل کند و تجویز درمانی منیزیم به صورت پیش گیرانه و در درمان DCI ناشی از وازواسپاسم در خونریزی تحت عنکبوتیه Sub Arachnoid Hemorrhage آنوریسمال مد نظر قرار گرفته است. هدف از این مطالعه ارزیابی شیوع و توزیع زمانی هیپومنیزمی در بیماران مبتلا به خونریزی تحت عنکبوتیه آنوریسمال و بررسی ارتباط بین هیپومنیزمی و وقوع ایسکمی تاخیری مغزی DCI و پیامد بالینی سه ماهه بود. در این مطالعه مقطعی 60 بیمار که در طی 72 ساعت اول پس از وقوع SAH آنوریسمال ظرف یک دوره سه ساله (تابستان 1382 لغایت تابستان 1385) در بیمارستان.
  • محمد همتی، مهری کدخدایی، مریم زحمتکش، میترا مهدوی مزده، رعنا غزنوی، فاطمه میرارشادی صفحه 12
    شواهد زیادی وجود دارد که مبتلایان به نارسایی مزمن کلیه به طور مداوم با وضعیت استرس اکسیداتیو روبرو می باشند. علیرغم وجود شواهد کافی برخی معتقدند که روند دیالیز، خود موجب افزایش استرس اکسیداتیو می شود. دلایل ایجاد استرس اکسیداتیو در بیماران دیالیزی هنوز ناشناخته هستند اما توکسین های اورمی، فعل و انفعالات دیالیزور ها و آلودگی های مایع دیالیز به عنوان سه عامل اصلی ایجاد این استرس پیشنهاد شده اند. تماس سلول های خون محیطی با غشای دیالیز فرضیه دیگری است که برای افزایش تولید گونه های فعال اکسیژن مطرح شده است. به نظر می رسد که غشای دیالیز، نقش اصلی را در افزایش تولید رادیکال های اکسیژن در بیماران دیالیزی بر عهده داشته باشد. در مطالعات نشان داده شده که در شروع هر جلسه دیالیز تولید انبوهی از گونه های فعال اکسیژن Reactive Oxygen Species اتفاق می افتد، همچنین گزارش شده که در مونوسیت ها و نوتروفیل های بیماران دیالیزی میزان
  • محمدعلی نویان اشرف، آریا اخگر عراقی، حمیرا پیروی سرشکه، فروهر اخگر صفحه 18
    القاء بیهوشی عمومی، لارنگوسکوپی و لوله گذاری داخل تراشه می تواند با تغییرات وسیع همودینامیک شامل تاکیکاردی، برادیکاردی، هیپرتانسیون، هیپوتانسیون و انواع دیس ریتمی و نیز افزایش فشار داخل جمجمه و افزایش فشار داخل چشمی همراه گردد. تغییرات فشار خون (بیش از 25%) می تواند با عوارض قلبی عروقی و نیز اختلال در خون رسانی داخل جمجمه همراه گردد. لارنگوسکوپی و لوله گذاری داخل تراشه، دردناک ترین رفلکس در حین بیهوشی عمومی می باشند. القاء بیهوشی با داروهای هیپنوتیک می تواند با تغییرات وسیعی در فشار خون (تعداد ضربان قلب، قدرت انقباض قلب و مقاومت عروق محیطی) همراه گردد. افزایش فشارخون و تاکیکاردی می تواند در قلب ایسکمیک باعث تشدید ایسکمی و یا ایجاد آریتمی و حتی انفارکتوس میوکارد شود. از طرفی افت فشار خون و برادیکاردی ممکن است در قلب نارسا به سختی جبران شده و به ایست قلبی و یا آریتمی منتهی گردد.
  • ابوطالب بیگی، لیلا سعیدی، هایده سمیعی، فریبا زرین کوب، هما زرین کوب صفحه 25
    بیماری های شایع دوران بارداری شامل دیابت حاملگی، زایمان پره ترم و فشار خون بالا هستند. اختلالات پرفشاری خون سیر حاملگی اختلالات شایعی هستند و همراه با خونریزی و عفونت تریاد مرگ آوری را تشکیل می دهند که قسمت اعظم موربیدیته و مرگ و میر مرتبط با حاملگی را تشکیل می دهند. با وجود چند دهه تحقیق گسترده، هنوز چگونگی آغاز یا تشدید هیپرتانسیون در اثر حاملگی روشن نشده و اختلالات هیپرتانسیو هنوز مهمترین مشکل حل نشده در رشته طب مامایی هستند. در واقع پره اکلامپسی نوعی سندرم اختصاصی است که در آن به علت اسپاسم عروقی و فعال شدن آندوتلیوم، پرفیوژن اعضاء کاهش می یابد. اگر چه اتیولوژی آسیب اندوتلیال مشخص نیست، تصور می شود به دلیل افزایش پاسخ های التهابی مادری باشد. افزایش سطح لکوسیت های در گردش خون و افزایش آزادسازی سایتوکین های التهابی مثل TNFα و IL-6 در زنان مبتلا به پره اکلامپسی از این فرضیه حمایت می کند.
  • فرحناز ترکستانی، نفیسه ظفرقندی، شهرزاد هداوند، فرید زائری، مهدیه بزرگ قمی صفحه 29
    تعداد گلبول قرمز هسته دار nRBC در خون بند ناف، در اثر هیپوکسی افزایش پیدا می کند. از آنجایی که هدف ثبت الگوی ضربان قلب جنین، تشخیص زودرس هیپوکسی می باشد، بر آن شدیم ارتباط بین الگوی غیرطبیعی ضربان قلب جنین و تعداد nRBC را بررسی کنیم. این تحقیق بر روی خانم های حامله ترم که از تیر ماه 1384 تا تیر ماه 1385 در بیمارستان حضرت زینب (س) زایمان داشتند، انجام شد. تعداد nRBC در نوزادان با الگوی غیر طبیعی ضربان قلب جنین با نوزادانی که الگوی ضربان قلب طبیعی داشتند، مقایسه شدند. تحقیق روی 130 مادر و نوزاد شامل 65 مورد با دیسترس جنینی و 65 مورد سالم انجام گرفت. بین تعداد nRBC ها با آپگار دقایق اول و پنجم، هموگلوبین، وضعیت نوزاد در 24 ساعت اول تولد، تعداد حاملگی- تعداد زایمان و وزن نوزاد، ارتباط معنی داری وجود نداشت. در صورتی جنین در مدت کوتاهی پس از تشخیص دیسترس متولد شود و عامل زمینه ای برای هیپوکسی وجود نداشته باشد.
  • اصغر رامیار، نجم الدین کلانتری صفحه 34
    پلاکت ها یک جزء مهم در اولین قدم هموستاز یعنی تشکیل پلاک، پلاکتی می باشند. وقتی تعداد پلاکت ها و یا عملکرد آنها مختل شود، می تواند باعث خونریزی شود. خونریزی بیشتر در پوست و مخاط اتفاق می افتد. شایع ترین علت ترومبوسیتوپنی، تخریب پلاکت با واسطه ایمنی است. پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایدیوپاتیک، سندرمی است که با خصوصیات زیر مشخص می شود: پلاکت کمتر از mm3/100000، طول عمر کوتاه پلاکت، وجود آنتی بادی ضد پلاکت در پلاسما و افزایش مگاکاریوسیت در مغز استخوان. شایعترین سن بروز ITP در بیشتر مطالعات انجام شده بین 8-2 سالگی می باشد. در بیشتر مطالعات انجام شده دختر و پسر به صورت مساوی مبتلا به ITP می شوند. شایع ترین فصل بروز بیماری، زمستان و بهار می باشد. عفونت های تنفسی به عنوان یک عامل شروع کننده بیماری شناخته شده اند.
  • محمد سبزیکاریان، شفیعه موثقی، کیاندخت کریمیان، سید رضانجفی زاده، عبدالرحمن رستمیان، علی خلوت صفحه 38
    لوپوس اریتماتوی سیستمیک Systemic Lupus Erythematosus بیماری اتوایمیون با اتیولوژی ناشناخته می باشد که بافت های مختلف را گرفتار کرده و تظاهرات بالینی و آزمایشگاهی متفاوتی دارد. سیر و پیش آگهی بیماری در بیماران مختلف، متفاوت است. در این بیماری اتوآنتی بادی های مختلفی علیه اجزاء سلولی به وجود می آید و در نتیجه واکنش های مختلف ایمونولوژیک و التهاب ناشی از آنها تخریب سلولی و بافتی ایجاد می گردد. پرولاکتین یک هورمون پلی پپتیدی با عملکرد هتروژن می باشد که علاوه بر ترشح از غده هیپوفیز از تعداد زیادی از سلول های سیستم ایمنی ترشح می شود. با توجه به شباهت عملکرد پرولاکتین به سیتوکین ها علاوه بر فعالیت اندوکرینی دارای فعالیت پاراکرین و اتوکرین هم می باشد. شواهد معتبری از نقش پرولاکتین در اتوایمنی و به ویژه SLE در دست است. افزایش سطح پرولاکتین در بیماران لوپوس گزارش شده است و حدود 30-20% مبتلایان به لوپوس دچار هیپرپرولاکتینمی هستند.
  • ابوالفضل رحیمی، فضل الله احمدی، محمود غلیاف صفحه 43
    کلیه یک عضو حیاتی و پیچیده است که وظیفه حفظ تعادل مایعات و الکترولیت های بدن را بر عهده دارد. نارسایی مزمن کلیه در نتیجه تخریب پیشرونده و غیر قابل برگشت نفرون ها ایجاد می شود و معمولا متعاقب بیماری هایی نظیر: دیابت، فشارخون، گلومرولونفریت و پیلونفریت بروز می کند. همچنین اورمی یک تظاهر بالینی است که پیامد آسیب و تخریب بیش از 75% نفرون های کلیه می باشد. در این مرحله از نارسایی کلیه علائم بالینی مانند افزایش پتاسیم خون، فشار خون و حجم مایعات، نارسایی احتقانی قلب، کم خونی، اختلالات استخوانی در نتیجه احتباس فسفر، کاهش کلسیم سرم، اختلال در متابولیسم ویتامین D و افزایش سطح آلومینیم رخ می دهد. میزان بروز نارسایی مزمن کلیه در جهان 242 در یک میلیون جمعیت است. این میزان در جوامع مختلف متفاوت بوده به طوری که در سیاه پوستان 758 در یک میلیون جمعیت است درحالی که در سفیدپوستان 180 در میلیون می باشد.
  • غلامرضا بابایی، مریم کشاورز، میترا پارسی نیا، پریدخت اشکواری صفحه 52
    هدف از این تحقیق تعیین عوامل پیشگویی کننده مستقیم یا غیرمستقیم مرگ و میر در نوزادان کم وزن متولدشده در بیمارستان های سطح استان تهران همچنین ارائه یک آنالیز دقیق و کامل برای مدل های علیتی از اهداف این مقاله می باشد. به منظور تشخیص بین عوامل خطر مستقیم و غیرمستقیم اثرگذار بر خطر مرگ و میر آنالیز مسیری انجام شد. آنالیز مسیری برای نخستین بار به وسیله سویل رایت معرفی شد و به وسیله لی در ژنتیک جمعیت به کار رفت و دانکن از آن در علوم اجتماعی سود جست. آنالیز مسیری یک شیوه برای اثبات علیت نیست بلکه متدی است برای بیان منطقی همبستگی های مشاهده شده در بین متغیرهای یک مطالعه که مشمول روابط علت و معلولی هستند. به عبارت دیگر آنالیز مسیری با تجزیه کردن همبستگی های مشاهده شده بین آنها اثر مستقیم، غیرمستقیم و اثر کل هر یک از متغیرهای علی را بر روی متغیرهای معلول نشان می دهد.
  • داراب مهربان، غلامحسین نادری، سیدعلی تحویلدار صفحه 57
    در مطالعات اورولوژی، در طی سالیان، رزکسیون پروستات از طریق مجرا Transurethral Resection of Prostate به عنوان یک روش درمانی در بیماران مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات Benign Prostatic Hyperplasia عمومیت جهانی یافته است. هم اکنون این روش به عنوان بهترین روش درمان جراحی BPH محسوب می شود. در National health survey در سال 1986، در 96% بیماران از TURP برای درمان BPH استفاده شده است. اما این موضوع در کشور ما صادق نیست و پروستاتکتومی باز شایع ترین روش درمان BPH محسوب می شود. در سایر مطالعات انجام یورتروسیستوسکوپی برای تعیین نیاز به انجام جراحی باز توصیه نشده است. این روش فقط در مردان با علائم مجاری ادراری تحتانی، که سابقه هماچوری میکروسکوپیک یا واضح دارند، تنگی اورترال یا وجود عوامل خطر سازی مانند سابقه اورتریت و آسیب اورترال توصیه شده است.
  • سید ابوالفضل قریشی، امیر حسین آقاجانی صفحه 61
    کنترل دقیق خواب بخش مهمی از کار بالینی است زیرا اختلال خواب اغلب نشانه اولیه یک بیماری روانی است. برخی اختلالات روانی با تغییرات مشخص در فیزیولوژی خواب همراهند. خواب یکی از عناصر مهم در چرخه های شبانه روزی است که با بازسازی قوای فیزیکی و روحی همراه است. از آنجا که انسان ها یک سوم زندگی خود را در خواب می گذرانند و بیش از 30 درصد مردم دنیا از اختلالات خواب رنج می برند می توان گفت، اختلالات خواب از بزرگترین اختلالات روانی می باشند. همچنین ناهنجاری های خواب منجر به نقایصی در کارکرد روزانه شخص می شوند. نیاز به خواب افراد مختلف، متفاوت است: بسیاری از افراد پرخواب بوده و نیاز به نه تا ده ساعت خواب شبانه دارند و برخی از افراد کم خواب می باشند. ولی طول مدت خواب همیشه با اختلالات خواب ارتباط ندارد. مطالعه ای که در سال 2002 بر روی بیش از یک میلیون مرد و زن انجام شد نشان داد که خطر مرگ و میر افرادی که بیش از 5/8 ساعت و یا کمتر از 5/.
  • مصطفی میرشمس شهشهانی، کاترین کیاوش صفحه 68
    جونایل گزانتو گرانولوما Juvenile Xanthogranuloma تومور خوش خیم سلول های هیستیوسیتی است که نخستین بار توسط آدامسون در سال 1905 و تحت عنوان congenital xanthoma multiplex گزارش شد. تظاهر بالینی این تومورها به صورت پاپول و ندولهای قهوه ای تا زرد به اندازه پنج میلی متر تا یک سانتیمتر است که اغلب در قسمت فوقانی بدن توزیع شده اند. ضایعه اغلب منفرد است اما ممکن است چندین ضایعه و گاه صدها ضایعه یافت شود. ضایعه خارج پوستی شایع نیست و معمولا چشم را درگیر ساخته، ممکن است سبب گلوکوم یا خونریزی در اتاقک قدامی چشم شود. درگیری دهانی و همراهی با نروفیبروماتوز، درگیری دستگاه عصبی مرکزی، کلیه، ریه، کبد، بیضه و پریکارد و استخوان گزارش شده است. این تومور عمدتا در دوران شیرخواری و اوایل بچگی تظاهر می یابد. بیماران عمدتا سن زیر شش ماه دارند و 20% ضایعات به هنگام تولد وجود دارند. گزارشات معدودی از JXG در بالغین وجود دارد
|
  • Najafi F., Ghaffarpour M., Najafi Mr, Aghamohammadi A., Saadatnia Mh Page 1
    Multiple sclerosis (MS) is an inflammatory disease of the central nervous system with multifocal areas of demyelination. Even with a better understanding of the mechanisms causing MS, immunological factors that indicate disease activity are only starting to be discovered. Chronic brain inflammation is often associated with an increase in production of IgG in the CSF as determined by the IgG index (normal ≤0.77) and oligoclonal bands (OCBs). Different studies have found variable correlations between these two factors and disease progression. We herein evaluate the correlation of IgG index and OCB with disease progression in Iranian MS patients. The IgG index was measured in 54 patients with multiple sclerosis.
  • Zeinali Zadeh M., Saberi H., Fakhr Tabatabai Sa, Tayebi Meybodi A., Habibi Z Page 7
    Hypomagnesemia is commonly encountered in patients with a wide variety of diseases including subarachnoid hemorrhage (SAH), cardiovascular emergencies, head trauma, migraine attacks, seizure and preeclampsia. It seems to be associated with a poor clinical outcome. This study considers the prevalence and temporal distribution of hypomagnesemia after aneurysmal SAH and its correlation with the severity of SAH, delayed cerebral ischemia (DCI) as well as the neurological outcome after a period of three months.
  • Hemmati M., Kadkhodaee M., Zahmatkesh M., Mahdavi-Mazde M., Ghaznavi R., Mirershadi F Page 12
    The risk of atherosclerosis and cancer is high in hemodialysis (HD) patients. There is evidence that HD causes oxidative stress. However, the causative factors of oxidative stress are unknown. It has been suggested that HD imposes an additional oxidative stress on patients with chronic renal failure by activation of granulocytes on dialyzer membranes resulting in an imbalance between oxidants and antioxidants. In this regard, a number of reports, either measuring specific analytes or enzymes, or estimating the total antioxidant activity of the plasma have given contradictory and inconclusive results. To investigate the oxidative stress status in Iranian HD patients, in this study, we evaluated GSH
  • Noyan Ashraf Ma, Akhgar Araghi A., Peiravy Sereshke H., Akhgar F Page 18
    The induction of anesthesia, laryngoscopy and endotracheal intubation can be associated with hemodynamic responses such as tachycardia, bradycardia, hypertension, hypotension and so forth. Changes in arterial pressure (>25%) can be associated with cardiovascular complications and impairment of cerebral perfusion. The aim of this study was to evaluate hemodynamic responses to laryngoscopy and intubation after propofol versus thiopental anesthesia. One hundred and eighty ASA class I patients, aged 20-50 years, were enrolled in a randomized clinical trial (RCT), divided in to
  • Beigi A., Saeedi L., Samiei H., Zarrinkoub F., Zarrinkoub H Page 25
    Whatever its etiology, the inflammatory reactions of preeclampsia lead to the activation of endothelium and result in vascular damage. CRP is considered a sensitive index of systemic inflammation, so it is used as predictive factor for disease. This study was carried out to test the screening and predictive abilities of the CRP test in order to detect and diagnose pregnant women prone to preeclampsia prior to the onset of symptoms. In this prospective cohort study, conducted in Arash Hospital between 2005 and 2006, we determined the CRP levels of 201 pregnant women at 10-16 weeks of pregnancy. Based on exclusion criteria and illness, 31 patients were excluded and 170 patients were
  • Torkestani F., Zafarghndi N., Hadavand Sh, Zaery F., Bozorg Ghomi M Page 29
    The presence of increased numbers of nucleated red blood cell (NRBC) in the umbilical cord blood has been associated with states of relative hypoxia. Nucleated red blood cell counts are a potentially useful tool in estimating the degree and timing of intrauterine hypoxia. This may have important implication in determining causality in case of compromised infant. Cord blood NRBC counts may be obtained noninvasively from an otherwise discarded specimen and analyzed by personnel on equipment readily available in most hospital laboratories. Since the aim of monitoring of fetal heart is early diagnosis of hypoxia, we studied the relationship between abnormal fetal heart rate with the number of nucleated red
  • Ramyar A., Kalantari N Page 34
    The most common cause for acute onset of thrombocytopenia in an otherwise well child is (autoimmune) idiopathic thrombocytopenic purpura (ITP). The incidence of ITP appears to be greater in children than in adult. The incidence of ITP in children is estimated to be approximately 46 new cases per million population per year. Prednisolone, typically given as a single dose of 1-4 mg/kg/day, is indicated for all patients with symptomatic thrombocytopenic purpura and probably for all patients with platelet counts below 30000-50000/μL who may be at increased risk for hemorrhagic complication. An alternative to corticosteroid therapy for ITP is IVIG, but is much more expensive, has significant side effects, and is
  • Sabzikarian Ma, Movaseghi Sh, Karimian K., Najafi Zade Sr, Rostamian Ar, Khalvat A Page 38
    To evaluate the possibility that prolactin is involved in the pathogenesis and flare-up of systemic lupus erythematosus (SLE). In this cross-sectional study we determined serum prolactin levels in sixty (60) serum samples from sixty patients diagnosed with SLE by the criteria of the American College of Rheumatology (ACR). All patients were females between 13-64 years of age. Disease activity was defined according to lupus activity criteria count and scored by Systemic Lupus Erythematosus Disease Activity Index. Serum prolactin concentrations were determined by immunoradiometric
  • Rahimi A., Ahmadi F., Gholyaf M Page 43
    The kidney is a complex and vital organ, regulating the electrolyte and fluid status of the human body. In clients with a chronic disease, such as end-stage renal disease, functioning status and hematologic indexes are different than among the general population. Electrolyte and hematologic changes may induce many illnesses for such patients. The purpose of this study is to determine the effects of applying the continuous hemodialysis (HD) the blood test results of HD patients. This quasi-experimental, before-after study included 38 HD patients from Hamedan, Iran in 2005. Subjects were selected using simple randomized sampling and were assigned to one group for the purpose of this research and investigated over
  • Babaee Gh, Keshavarz M., Parsinia M., Ashkvari P Page 52
    This study have conducted in order to determine of direct or indirect effective factors on mortality of neonates with low birth weight by path analysis. In this cohort study 445 paired mothers and their neonates were participated in Tehran city. The data were gathered through an answer sheet contain mother age, gestational age, apgar score, pregnancy induced hypertension (PIH) and birth weight. Sampling was convenience and neonates of women were included in this study who were referred to 15 government and private hospitals in Tehran city. Live being status of neonates was determined until 24 hours after delivery. The most changes in mortality rate related to birth weight and its negative score means that
  • Mehraban D., Naderi G., Tahvildar Sa Page 57
    Over the years, Trans Urethral Resection of Prostate (TURP), as a treatment modality for obstructing benign prostatic hyperplasia (BPH), gained popularity throughout the world. It is considered the gold standard for the surgical management of BPH. However, there is not the same pattern in our country and open prostatectomy is more common. Specific evaluation should be done preoperatively. Cystoscopy is one of them that have special limited indications. The aim of this study was to define the rate of pathological findings in routine urethrocystoscopy before open prostatectomy. In a prospective study from 2003 to 2005 in Dr Shariati hospital 120 patients prepared for open prostatectomy underwent
  • Ghoreishi Sa, Aghajani Ah Page 61
    Sleep has a major role in daily cycles and reconstruction of physical and mental abilities. Regarding the importance of this feature, we decided to determine sleep quality in medical students. A questionnaire containing demographic data, Epworth Sleepiness Scale and Pittsburgh Sleep Quality Index was prepared. We distributed the questionnaires using a census method to every student at the Zanjan Faculty of Medicine. The completed questionnaires were collected and the data was analyzed using SPSS. 224 students answered the questionnaire, with 133 (59.4%) students evaluated to have good sleep quality and 91 (40.6%) poor sleep quality. Of these 91 students, 38% were female and 44.8% were male (p=0.307).
  • Mirshams Shahshahani M., Kiavash K Page 68
    Juvenile xanthogranuloma is a benign, normolipemic, dendrocytic histiocytosis that usually affects young children. It presents clinically as single or multiple yellow-brown papulonodular lesions in the upper part of the body, especially the head and neck. In adults, xanthogranuloma is not common and usually presents as a single lesion. Multiple xanthogranuloma in adults is rare. For the most part, cutaneous lesions are self-limited and seldom necessitate treatment. Here we report an adult patient with multiple xanthogranuloma. A 45-year-old woman presented with multiple papulonodular lesions around the eyes and over her breasts and back.