فهرست مطالب

فصلنامه انجمن معارف اسلامی
سال دوم شماره 2 (پیاپی 6، بهار 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/03/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • سخن سردبیر
    محسن جوادی صفحه 1
    سخن سردبیرحضرت محمد(ص) آخرین فرستاده الهی است که کتاب جامع هدایت (قرآن کریم) را برای همه انسان ها به ارمغان آورده است. از این رو معارف اسلامی که با الهام از قرآن کریم فراهم آمده است میراثی بزرگ است که همه آدمیان در آن سهم دارند.
    این سرمایه بزرگ می تواند معنای زندگی از دست رفته بشر را در دنیای جدید به وی بازگردانده، زمینه حیات معقول وی را فراهم آورد. بنابراین بیش از هر کس عالمان مسلمان وظیفه دارند تا با کاوش در این میراث بزرگ، جامی جهان نما در برابر دیدگان حیرت زده انسان معاصر قرار دهند تا وی علاوه بر خویشتن حقیقی خود، حقیقت هستی را هم در آن ببیند. دیدن خود حقیقی و حقیقت هستی شرط اولیه سلوک راه رستگاری است که ثمره تلاش عالمان دلسوز مسلمان است.
    ارزش تلاش برای آشنا کردن حتی یک نفر با این گنجینه پایان ناپذیر هدایت، چنان است که قرآن کریم می فرماید: «من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا».
    البته روشن است که چنین تلاشی فقط در صورت رعایت شرایط لازم آن می تواند ثمر بخش باشد. یکی از مهم ترین شرایط چنین کاری انتخاب زبانی مناسب برای ارائه آموزه های اسلام است. روشن است که مراد از «زبان» فقط واژه و کلمه نیست و یافتن زبان مناسب مخاطب امروزی خود نیاز به پژوهش و کوشش فراوان دارد.
    عالمان و پژوهشگران مسلمان باید بکوشند تا با درک درست فرهنگ زمانه جایگاه مناسبی در عرصه اندوخته های بشری برای معارف آسمانی اسلام پیدا کنند.
    هر چند معارف آسمانی اسلام در اصل برای راهنمایی سیر و سلوک آسمانی انسان آمده است، اما چون راه آغازین این سلوک از زمین می گذرد لاجرم به معرفی طبیعت و امور مربوط به آن هم پرداخته اند. به دیگر سخن معارف آسمانی اسلام می تواند چشم اندازهایی نوین فراروی خود آموخته های بشر بگشاید و نگرش او را در این موارد هم تصحیح کند.
    آرزوی ما این است که فصلنامه انجمن معارف اسلامی در چنین کوشش بزرگی که برای آشنا کردن بشر معاصر با اسلام صورت می گیرد، سهیم باشد.
  • ابن سینا و مساله اتحاد عاقل با معقول؛ یک معمای تاریخی
    محمد سعیدی مهر صفحه 9
  • چکیده مقالات انگلیسی
    صفحه 10
  • مسعود آذربایجانی صفحه 11
    ایمان یکی از مفاهیم مهم الهیات است که ساختار معنایی آن نقش ویژه ای در مباحث کلامی و فلسفه دین دارد. این مقاله با اشاره به ضرورت بحث و پیشینه علمی آن و با استفاده از روش «معناشناسی»، ساختار معنایی ایمان بر اساس گزاره های حاصل از آیات قرآن، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در معناشناسی از اصول کلی روش شناسی «ایزوتسو» استفاده شده است. جمع بندی آیات قرآن، ویژگی های معنایی ایمان را در موارد زیر خلاصه می کند: ایمان مبتنی بر معرفت است، ایمان امری اکتسابی و اختیاری است، ایمان دارای مؤلفه عاطفی است، ایمان مقتضی عمل است، ایمان فراتر از اسلام است، ایمان قابل زیادت و نقصان است، متعلقات ایمان عبارتنداز: غیب، خداوند، جهان آخرت، وحی، کتب الهی و آنچه در آنهاست، پیامبران، فرشتگان و آیات الهی. با توجه به ویژگی های هفتگانه فوق، ایمان به معنای «تصدیقی است که همراه با آرامش و امنیت خاطر باشد».
    کلیدواژگان: ایمان، ساختار معنایی، قرآن، معناشناسی
  • مهدی احمدی صفحه 49
    قرآن یکی از معیارهای نقد حدیث شناخته می شود. در نقد قرآن محور، مدلول قرآن اصل است و مدلول حدیث فرع. مدلول حدیث با مدلول قرآن ارزیابی می شود. اگر انطباق داشت آن حدیث پذیرفتنی است و اگر انطباق نداشت پذیرفتنی نیست. در لسان روایات عرض، دو گونه ارتباط یاد شده، غالبا با عنوان موافقت و عدم موافقت و مخالفت آمده است. دلیل و ضرورت بایستگی نقد «کتاب محور» حدیث، روایات موسوم به عرض و تفاوت های ماهوی قرآن و حدیث است. به دیگر عبارت دلایل نقد کتاب محور حدیث بعضا تعبدی و بعضا اجتهادی است. این دو دسته دلیل را می توان تحت عنوان دلیل نقلی و غیر نقلی یاد کرد. موضوع این نوشتار دلیل غیر نقلی نقد «کتاب محور» است که در آن تلاش شده، وجوه مختلف این دلیل کاوش و نقادی گردد.
    کلیدواژگان: نقد محتوایی، نقد کتاب محور، دلیل غیر نقلی، حدیث، قرآن
  • علی اکبر بابایی صفحه 71
    تفسیر روایی و توجه به روایات تفسیری همواره مورد عنایت مفسران شیعه بوده است. ولی نسبت به آن روش واحدی نداشته اند. برخی به ذکر روایات در ذیل آیات بسنده کرده اند، برخی در تفسیر آیات با اینکه از غیر روایت نیز کمک گرفته اند، بیش از هر چیز به روایات استناد کرده اند. برخی با روش اجتهادی نسبتا جامع به تفسیر آیات پرداخته اند. ولی یکی از مستندات عمده آنان روایات است و برخی در تفسیر آیات استنادشان به روایات اندک است، ولی جدای از تفسیر روایات تفسیری و مربوط به آیات را تبیین و تحلیل کرد هاند. از امتیازهای برجسته تفسیر روایی شیعه بر تفسیر روایی اهل تسنن توجه وافر آنان به روایات اهل بیت پیامبر(ص) است و با این حال کاستی هایی در روش های مختلف تفسیر روایی شیعه وجود دارد که در این مقاله بررسی می شود.
    کلیدواژگان: شیعه، تفسیر روایی، روایات تفسیری
  • جعفر شانظری صفحه 99
    موضوع مقاله حاضر‍، بررسی ماهیت ایمان از دیدگاه ملاصدرا و کرکگور است. برای تبیین این دو دیدگاه، ابتدادر رویکرد عقلی به جاودانگی و خلود آدمیان درجهان واپسین، پرسش های جدی فراروی عقل قرار دارد و این پرسش ها میان اصول معرفتی در حوزه فلسفه، ناسازگاری، تعارض و چالش هایی را به بار آورده است. حکیمان، خداوند هستی را وجود مطلق، خیر محض و دارای رحمت واسعه شناخته و سرشت آدمیان را به مقتضای اصل سنخیت، بر ساختار وجود خداوند دانسته و او را مظهر خدا در جهان هستی معرفی کرد هاند. از این رو، خطا، انحراف و لغزش های آدمیان را از عوارض غیر لازم و غیر دائم او می دانند که حجابی بر سرشت آنان می اندازد و پس از زوال آن، انسان به ساختار اولی و جبلی خود باز می گردد؛ زیرا قسر و منع هر موجود از مقتضای طبیعت اش، پایان پذیر است. در این مقاله ضمن طرح پرسش ها در مساله خلود به تحلیل پاسخ های عقلی از نگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی (ره) پرداخته و سپس به بررسی، تحلیل، تفسیر عقلی و نقد آن اشاره می شود و سرانجام، ارائه تئوری فلسفی بر مساله جاودانگی در دوزخ را، کارآمد ندانسته است.
    کلیدواژگان: خلود، خیر، قسر، طبیعت، حرکت، خیر، بهشت و دوزخ
  • عین الله خادمی صفحه 123
    نظریه علامه طباطبایی درباره نظام فیض با نظریه حکیمان مشایی از جهت اعتقاد به وجود سلسله طولی در میان موجودات و پذیرش سه حلقه، مشابهت دارد و از جهت عدم انحصار عقول طولی به ده عقل، و اعتقاد به عالم مثال و قطع پیوند نظام فیض با طبیعیات قدیم متفاوت است. نظریه علامه با حکیمان اشراقی نیز از جهت تبیین پیدایش کثرت بر مبنای سلسله طولی، پذیرش عقول طولی و عرضی، عدم انحصار عقولی طولی به ده عقل و اعتقاد به عالم مثال و عالم ماده تشابه دارد، اما از جهت قطع پیوند نظام فیض با طبیعات قدیم و پذیرش اصالت وجود متمایز می گردد و نظریه علامه طباطبایی با نظریه ابوالبراکات بغدادی از حیث قطع پیوند نظام فیض با طبیعیات قدیم تشابه و از جهت پذیرش سلسله طولی در میان موجودات تفاوت دارد و با عطف توجه به مباحث مختلف در ترسیم نهایی نظریه علامه می توان به شش ویژگی اشاره کرد که عبارتنداز: قطع پیوند نظام فیض با هیات قدیم، پذیرش نظریه عقول و عالم مثال، طرح بحث بر مبنای اصالت وجود و تشکیکی بودن مراتب وجود، عدم پذیرش وجود منبسط به عنوان صادر اول، چگونگی پیدایش کثرت در عقول.
    کلیدواژگان: نظام فیض، عالم عقول، مثال، ماده، علامه طباطبایی
  • محمد داوودی صفحه 153
    بشری را تشکیل می دهد و به همین سبب، این موضوع از دیرباز در فرهنگ اسلامی مورد توجه بوده و امروزه نیز در بسیاری از کشورها مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. نخستین گام برای پژوهش در این زمینه، آشنایی با مسائل و موضوعات مطرح در این قلمرو، و بهترین راه برای آشنایی با موضوعات و اندیشه های مطرح در این حیطه، بررسی رویکردهای رایج در آن است. از این رو، این مقاله رویکردهای مطرح در این موضوع را احصا، طبقه بندی و نقد و بررسی کرده و بر پایه آن، مسائل و موضوعات اساسی تربیت اخلاقی را استخراج و طبقه بندی کرده است.
    کلیدواژگان: تربیت اخلاقی، رویکردها، مسائل و موضوعات
  • مجتبی زروانی صفحه 177
    یکی از مسائلی که از آغاز ذهن پدیدارشناسان و مورخان ادیان را به خود خوانده است رابطه میان این دو روش دین شناسی است. این مقاله بر آن است تا مبنائی را که با آن بتوان پدیدارشناسی دین را از تاریخ دین بازشناخت نشان دهد. این دو اصطلاح نزد دین شناسان مختلف معانی متفاوتی دارد. در این بحث تاریخ و پدیدارشناسی دین، هر دو در معنای جزئی ترش به کار می روند. پدیدارشناسی همواره خواهان آن بوده است که خود را متفاوت از تاریخ دین نشان دهد. اگرچه دانشمندان درباره اینکه مرزهای تمایز دقیقا چه هستند، کاملا با هم وحدت نظر ندارد، * اما همگی بر این باورند که پدیدارشناسی دین هرچند با دیگر روش های مطالعه ادیان ارتباطی داشته باشد، روشی متمایز و مستقل است.
    کلیدواژگان: تاریخ دین، پدیدارشناسی دین، کریستن سن، فاندرلیو، الیاده