فهرست مطالب

Genetics in the Third Millennium - Volume:5 Issue: 1, 2007

Genetics in the Third Millennium
Volume:5 Issue: 1, 2007

  • 74 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1386/03/20
  • تعداد عناوین: 15
|
  • پروفسور محمدحسن کریمی نژاد صفحه 969
  • محمدحسن کریمی نژاد صفحه 970
  • کاوه علوی صفحه 981
  • مریم رزاقی آذر، صلاح الدین دلشاد، مهدی سلیمانی، مونا نوربخش، محمدحسن کریمی نژاد صفحه 983
    تعیین جنسیت نوزاد دچار ابهام جنسی در زمان مناسب، مساله بغرنج و مهمی است. در واقع این مساله یک فوریت پزشکی است و و تشخیص زودرس آن بسیار مهم است. پزشک معاینه کننده نوزاد باید به این مساله توجه کافی داشته باشد. تصمیم گیری برای تعیین جنسیت پرورشی کودک باید با مشاوره و هماهنگی متخصصان بیماری های غدد درون ریز و ژنتیک و نیز پدر و مادر کودک و در کودکان بالاتر از 2 سال، با کمک روانپزشک انجام شود. در این مقاله با ارائه تقسیم بندی های جدید مروری بر انواع مختلف این اختلال ارائه شده است. هم چنین شیوع انواع مختلف این عارضه در282 بیمار مراجعه کننده در مدت 20 سال، بررسی و نتیجه آن گزارش می شود. اختلال تکامل 46،XX در 4/89% موارد وجود داشت که شایع تر از انواع دیگر بود و در 6/97% موارد علت آن را هیپرپلازی مادرزادی آدرنال تشکیل می داد. در 2/9% موارد اختلال تکامل جنسی 46،XY وجود داشت و 4/1% موارد نیز ناشی از اختلال تکامل جنسی کروموزوم جنسی بودند.
    کلیدواژگان: اختلال تمایز جنسی، دسته بندی، ایران
  • کامران قائدی، ریحانه لحمی صفحه 994
    پراکسیزوم ها از اجزاء دارای غشاء در داخل سلول ها هستند و یا به صورت اولیه و یا از پراکسیزوم های پیشین به وجود می آیند. بیوژنز پراکسیزوم را پروتئین های رمزگذاشته توسط ژن های PEX (پراکسین ها)، ضمن مراحل بسته بندی غشاء، ورود پروتئین های ماتریکس و تکثیر پراکسیزوم، هدایت می کنند. Pex3p، Pex16p و Pex19p در بیوژنز غشاء و Pex11p در تکثیر پراکسیزوم نقش دارند. برای ورود پروتئین های ماتریکس، Pex5p و Pex7p پروتئین های PTS1 و PTS2 را در سیتوزول تشخیص می دهند، لنگر انداختن گیرنده با فعالیتPex13p و Pex14p و سپس عبور از عرض غشاء به وسیله Pex2p،Pex10p و Pex12p صورت می گیرد و در نهایت،Pex1p، Pex6p وPex26p سبب بازگشت مجدد گیرنده به سیتوزول می شوند. جهش در ژن های PEX با ایجاد اختلالات پراکسیزومی سبب بروز گروه بزرگی از بیماری های علاج ناپذیر متابولیکی در نوزادان می شود. انتظار داریم تحقیقات در حال انجام گام مؤثری برای شناخت و تعیین توالی این ژن ها بردارد.
    کلیدواژگان: پراکسیزوم، ژن های PEX، اختلالات پراکسیزومی
  • کامران قائدی، منصوره تجدد، صادق ولیان بروجنی، ابوالقاسم اسماعیلی صفحه 1010
    گیرنده های فعال شده با تکثیرکننده های پراکسیزوم (PPARs) از اعضاء خانواده گیرنده های هسته ای هستند که با اتصال به اسیدهای چرب، بیان ژن ها را تنظیم و سرنوشت سلول را تعیین می کنند. این گیرنده ها در فرایندهای مختلف سلولی، مانند رشد، تمایز و مرگ سلولی (آپوپتوز)، تنظیم پاسخ ایمنی و تعادل انرژی نقش دارند. سه ایزوتیپ از PPAR به نام های PPARα، PPARβ/δ و PPARγ وجود دارد که توزیع آنها در بافت های مختلف متفاوت است و هریک به لیگاندهای ویژه ای اتصال می یابد. از لیگاندهای PPAR برای درمان بیماری های دیابت نوع II، هیپرتری گلیسریدمی و کنترل التهاب استفاده می شود. اخیرا این گیرنده به عنوان یک هدف دارویی جدید در درمان بیماری های التهابی سیستم عصبی مرکزی نیز مطرح شده است. در این مقاله، به معرفی ساختار مولکولی این گیرنده و تغییرات پس از ترجمه ای که عملکرد PPAR را تنظیم می کنند، می پردازیم. هم چنین، روند مولکولی تنظیم بیان ژن توسط این گیرنده را با تاکید بر جدیدترین اطلاعات در مورد فعال کننده های همراه و مهار کننده های همراه توضیح می دهیم. در پایان نیز به ایزوتیپ های PPAR، عملکرد و لیگاندهای اختصاصی هر یک می پردازیم.
    کلیدواژگان: گیرنده های فعال شده با تکثیر کننده های پراکسیزوم (PPARs)، گیرنده هسته ای، تنظیم بیان ژن
  • آریانا کریمی نژاد، بیتا بزرگمهر، محمدعلی صادقی گیلانی، سیدنوید المدنی، محمدحسن کریمی نژاد صفحه 1016
    در این مقاله مرد 25 ساله ای با ناهنجاری های خفیف چهره و دستگاه تناسلی به همراه اکتروداکتیلی دو طرفه در دست ها معرفی می شود. پدر و مادر بیمار خویشاوند و سالم بودند. در صورت بیمار شیارهای پلکی کوتاه و مایل، گوش های کوچک و پایین قرارگرفته، پیشانی بلند و هیپرتلوریسم دیده می شد. در دستگاه تناسلی، عدم نزول بیضه راست، میکروپنیس و هیپوسپادیاس مشهود بود. هر دو دست دارای چهار انگشت و دچار هیپوپلازی استخوانی بودند. به نظر می رسد این بیمار دچار گونه ای از نشانگان اندام-قلب-صورت یا یک نشانگان اتوزومی مغلوب جدید باشد. خواهر کوچک تر بیمار با تصویر بالینی شدیدتری، چهار روز پس از تولد مرده بود.
    کلیدواژگان: اختلال مادرزادی اندام، آنومالی تناسلی، اتوزومی مغلوب، نشانگان اندام، قلب، صورت، ایران
  • بیتا بزرگمهر، فریبا افروزان، محمدحسن کریمی نژاد صفحه 1020
    نشانگان اسمیت-مگنیز (SMS) نوعی بیماری ژنتیکی سیستم عصبی است که دستگاه های متعددی را در بدن درگیر می کند. بیماری با عقب ماندگی ذهنی همراه است و فرد مبتلا دچار رفتارهای غیرعادی و دیگر اختلالات عصبی-روان شناختی می شود. خانواده ای با وجود یک مورد عقب ماندگی ذهنی، برای انجام تشخیص پیش از تولد به مرکز پاتولوژی و ژنتیک کریمی نژاد - نجم آبادی ارجاع شدند. پس از انجام مشاوره ژنتیک، جهت تایید بیماری، کاریوتایپ انجام شد. بررسی سیتوژنتیکی حاکی از طبیعی بودن پدر و مادر و نشانگر حذف در بازوی کوتاه کروموزوم 17 بیمار (17)(p11.2→p12) بود. این ناهنجاری کروموزومی همراه با بدشکلی صورت، عقب ماندگی ذهنی و اختلالات رفتاری، مانند بیش فعالی، علائم اوتیستیک و اختلال در تکلم به تشخیص قطعی نشانگان اسمیت-مگنیز منجر شد.
    کلیدواژگان: دیستروفی اسفیکسی زای توراسیک، اتوزومی مغلوب، ایران
  • رکسانا کریمی نژاد، هما یوسفی، فخرالسادات رمضان نژاد، محمدحسن کریمی نژاد صفحه 1024
    نشانگان اسمیت-مگنیز (SMS) نوعی بیماری ژنتیکی سیستم عصبی است که دستگاه های متعددی را در بدن درگیر می کند. بیماری با عقب ماندگی ذهنی همراه است و فرد مبتلا دچار رفتارهای غیرعادی و دیگر اختلالات عصبی-روان شناختی می شود. خانواده ای با وجود یک مورد عقب ماندگی ذهنی، برای انجام تشخیص پیش از تولد به مرکز پاتولوژی و ژنتیک کریمی نژاد - نجم آبادی ارجاع شدند. پس از انجام مشاوره ژنتیک، جهت تایید بیماری، کاریوتایپ انجام شد. بررسی سیتوژنتیکی حاکی از طبیعی بودن پدر و مادر و نشانگر حذف در بازوی کوتاه کروموزوم 17 بیمار (17)(p11.2→p12) بود. این ناهنجاری کروموزومی همراه با بدشکلی صورت، عقب ماندگی ذهنی و اختلالات رفتاری، مانند بیش فعالی، علائم اوتیستیک و اختلال در تکلم به تشخیص قطعی نشانگان اسمیت-مگنیز منجر شد.
    کلیدواژگان: نشانگان اسمیت، مگنیز، ناهنجاری کروموزومی، حذف، ایران
  • صفحه 1031
  • مریم زنگنه، رکسانا کریمی نژاد، آزاده مشتاق، مسعود رحیمی، آریانا کریمی نژاد، محمدحسن کریمی نژاد صفحه 1034
    آنمی فانکونی یک اختلال اتوزومی مغلوب است که بیماران را مستعد نارسایی مغز استخوان می کند و با ناهنجاری های متعدد فیزیکی در بدو تولد همراه است. تشخیص زودرس این اختلال به پزشکان امکان می دهد تا اختلالات خونی بیمار را هرچه زودتر تصحیح کنند، پیش از بروز ترومبوسیتوپنی جراحی های اصلاحی را تکمیل کنند، مشاوره ژنتیک مناسبی را به خانواده ها ارائه دهند، فرد مناسبی را برای پیوند مغز استخوان یا سلول های بنیادی، در صورت نیاز، بیابند و به پایش دقیق بروز بدخیمی های خونی در بیماران بپردازند. تحلیل سیتوژنتیک روشی سنتی و در دسترس ترین راه برای تشخیص این اختلال است و به بررسی شکستگی ها و ناهنجاری های کروموزومی در گستره های متافاز می پردازد. در طول 20 سال گذشته، 501 مورد با شک بالینی و آزمایشگاهی به آنمی فانکونی به مرکز پاتولوژی و ژنتیک کریمی نژاد-نجم آبادی مراجعه کردند. 294 نفر (59%) از این افراد را مردان تشکیل می دادند. بررسی سیتوژنتیک نشان داد در 92 مورد (18%) شکستگی های متعدد کروموزومی و بازآرایی هایی منطبق با آنمی فانکونی وجود داشت. 385 مورد (77%) کاریوتایپ طبیعی داشتند و در 24 مورد (5%) به سبب شمار بسیار پایین گویچه های سفید خون محیطی تشخیص مقدور نبود. در میان افرادی که آزمایش مثبت داشتند، 50 نفر مؤنث (54%) و 42 نفر مذکر (46%) بودند.
    کلیدواژگان: آنمی فانکونی بررسی شکستگی کروموزومی
  • صفحه 1041
|
  • Maryam Razzaghi Azar, Salaheddin Delshad, Mehdi Solaimani, Mona Nourbakhsh, Mohammad Hassan Kariminejad Page 983
    Ambiguous genitalia is an important medical problem, so the physicians who see newborns should note to its urgent diagnosis and early decision for rearing gender. The subject of this article is describing the different types of disorders of sex development (DSD), its new classification and approach to the patients. The prevalence of its different types in 282 patients who was seen during 20 years is also reported. 46,XX DSD was the most prevalent type and 97.6% of it was due to congenital adrenal hyperplasia. 46,XY DSD and sex chromosome DSD were seen in 9.2% and 1.4%, respectively.
  • Kamran Ghaedi, Reihaneh Lahmi Page 994
    Peroxisomes are formed either from pre-existing peroxisomes or some endomembrane compartments through de novo pathway. Distinct steps of peroxisome biogenesis which are peroxisome membrane assembly, import of matrix proteins and peroxisome proliferation are conducted by peroxins. Among peroxins, Pex3p, Pex16p and Pex19p act in membrane biogenesis and Pex11p has a role in peroxisome proliferation. Moreover, import of peroxisomal matrix proteins require Pex5p and Pex7p which recognize PTS1- and PTS2- proteins in cytosol. Receptor docking occurs by Pex13p and Pex14p at the membrane of peroxisomes, then Pex2p, Pex10p, Pex12p cause translocation across the peroxisomal membrane and finally receptor recycling is mediated by Pex1p, Pex6p and Pex26p. Mutations in PEX genes encoding peroxins result in peroxisomal disorders which comprise a group of genetically and clinically diverse inborn errors of metabolism. The broadening opportunities for determining and sequencing of these genes is one frontier that remains to be explored and will benefit from ongoing researches
  • Kamran Ghaedi, Mansoureh Tajoddod, Sadegh Valian Brojeni, Aboalghasem Esmaeeli Page 1010
    Peroxisome proliferator-activated receptors (PPARs) belong to nuclear receptor family, which act as lipid sensors to modulate gene expression and control cellular fate. PPARs are implicated in different cellular processes such as cellular differentiation, apoptosis, development, immune responses and energy homeostasis. PPARs compose a family of three nuclear receptors that they are termed PPARα, PPARβδ and PPARγ. These receptors demonstrate differential ligand specificities and cellular expression patterns. These PPAR ligands are used to treat type II diabetes mellitus, hypertriglyceridemia and inflammation. Recently, these receptors have been supposed as new targets for the treatment of CNS inflammatory disorders. Throughout this review, we focus on the molecular structure of PPARs, posttranslational modifications that regulate function of these receptors and then molecular mechanisms through which PPARs regulate transcription with particular emphasis on the latest results on corepressors and coactivators actions. Finally, we introduce each PPAR isotype, cellular functions of them and their ligands.
  • Ariana Kariminejad, Bita Bozorgmehr, Mohammad Ali Sadeghi Gilani, Seyyed Navid Almadani, Mohammad Hassan Kariminejad Page 1016
    We are reporting a 25 year old man with minor facial and genital anomalies and bilateral ectrodactyly. His parents are first cousins and are both healthy. Facial manifestations included hypertelorism, short down-slanted palpebral fissures, small low-set ears and high forehead. Genital anomalies were undescended right testicle, micropenis and hypospadias. There were four fingers in both hands with a feature of cleft deformity and bone hypoplasia. His sister died four days after birth with severe limb defects and imperforate anus.
  • Roxana Kariminejad, Homa Yousefi, Fakhrosadat Ramezannejad, Mohammad Hassan Kariminejad Page 1024
    Smith-Magenis syndrome (SMS) is a multisystem, neurodevelopmental genetic disorder associated with mental retardation that predisposes individuals to a distinct pattern of maladaptive behaviors and other neuropsychological impairments. A family with a mental retarded male individual suspected of this syndrome were referred to our center for prenatal diagnosis. After genetic counseling, karyotyping was performed for confirmation of the disease. The results indicated that both parents were normal and the affected child had del(17)(p11.2→p12). The chromosomal anomaly with facial characteristics not particularly evident, mental retardation, behavioral troubles, hyperactivity, autistic traits and dysarticulation led to the diagnosis of the Smith-Magenis syndrome.
  • Maryam Zangeneh, Roxana Kariminejad, Azadeh Moshtagh, Masoud Rahimi, Ariana Kariminejad, Mohammad Hassan Kariminejad Page 1034
    Fanconi anemia (FA) is an autosomal recessive disorder associated with bone marrow failure and severe birth defects. Early diagnosis of FA permits the proper management of hematologic disease, completion of elective surgery before thrombocytopenia ensues, appropriate genetic counseling, identification of unaffected siblings or pregnancies who might serve as donors for hematopoietic stem/progenitor cells for an FA patient with bone marrow disease, and targeted cancer surveillance. Cytogenetic analysis is the most classical and available test for FA, which involves detection of chromosomal breakage or aberrations in metaphase spreads. We have experienced cytogenetic chromosomal breakage analysis of FA cases for more than 20 years. According to our computerized data, we have received 501 patients (294, 59% male) who were referred to our center for chromosomal breakage study. Cytogenetic analysis of the cases revealed multiple breakages and rearrangements in 92 cases (18%) compatible with Fanconi anemia and normal karyotype were detected in 385 cases (77%). The remaining 24 cases (5%) were failed in culture due to low number of WBC count. Among FA positive cases 50 (54%) were female and 42 (46%) were male.