فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
پیاپی 27 (بهار 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/02/11
  • تعداد عناوین: 14
|
  • حبیب اجاقی، رحیم معصومی، معصومه محمدی صفحه 7
    زمینه و هدف
    با توجه به اینکه داکریوسیستیت مزمن یکی از علل شایع اشک ریزش و ترشح چرکی بوده و از درمانهای اصلی آن جراحی داکریوسیستورینوستومی DCR)) می باشد و با توجه به اینکه استفاده روتین از لوله سیلیکون در اعمال جراحی DCR برای کاهش عود مورد بحث می باشد. این تحقیق با هدف تعیین میزان موفقیت عمل DCR با لوله سیلیکون در بیماران مبتلا به داکریوسیستیت و عوامل مرتبط با بیماری انجام شد.
    روش کار
    تحقیق بروش توصیفی-مقطعی انجام و طی آن کلیه افرادی که از اول فروردین 1380 تا آخر اسفند 1383 در بیمارستان های سینا و علوی اردبیل تحت عمل جراحی DCR با لوله سیلیکون قرار گرفته بودند با تماس یا پیگیری از منزل جهت معاینات بعد از عمل مراجعه و نتایج حاصله از نظر آماری مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    در 102 بیمار از 189 بیمار با سابقه عمل جراحی، که جهت پیگیری مراجعه نمودند، از نظر بیشترین شیوع علایم، اشک ریزش و ترشح چرکی 6/55% و در رتبه بعدی اشک ریزش به تنهایی 29/1% قرار داشت. شیوع عمل در زنان 74/1% بیشتر از مردان 25/9% بوده و درگیری یکطرفه 97/3% شایعتر از درگیری دو طرفه می باشد. بیشترین شیوع سنی در عمل DCR60-30 سالگی بوده موفقیت عمل DCRبا لوله سیلیکون 82/3% می باشد موفقیت عمل DCR در مردان 85/7% اندکی بیشتر از زنان 81/5% بوده و متوسط سن بیماران با عمل DCR موفق بیشتر از متوسط سن بیماران با عمل DCR ناموفق می باشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج مطالعه حاضر میزان بهبودی در موارد درگیری یکطرفه بطور معنی داری از موارد دو طرفه بیشتر می باشد و همچنین میزان موفقیت بعد از عمل در افرادیکه شکایت اولیه آنها به تنهایی ترشح چرکی بوده بطور معنی داری از افرادیکه شکایت اولیه آنها اشک ریزش و یا اشک ریزش همراه با ترشح چرکی بوده بیشتر بوده است. همچنین بنظر می آید استفاده روتین از لوله سیلیکون در اعمال جراحی DCR تاثیری در افزایش میزان بهبودی و کاهش عود بیماری نداشته باشدکه البته برای اثبات این موضوع نیاز به مطالعات بیشتر بصورت آینده نگر می باشد.
  • مهرداد بی ریا، شهنام عرشی، همایون صادقی، نیلوفر ملک پور صفحه 14
    زمینه و هدف
    از مهمترین چالش ها در قرن اخیر کاهش بار آسیب ها خواهد بود. در کشور ما نیز اگرچه در دهه اخیر بیماری های مربوط به عفونت های تنفسی و اسهال علل شایع مرگ و میر در کودکان کمتر از 6 سال بوده است اما در همین سالها آسیب ها نیز از علت های شایع مرگ در کودکان محسوب می شوند. بر اساس اطلاعات موجود، سوختگی ها به تنهایی 75درصد از آسیب های ناشی از حوادث خانگی در کودکان قبل از سنین مدرسه در نقاط روستایی استان اردبیل را بخود اختصاص داده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه بصورت مورد- شاهدی طراحی و اجرا شده است. جامعه مورد مطالعه، کودکان زیرشش سال مناطق روستایی شهرستان اردبیل بوده که با استفاده از آمار و اطلاعات موجود در مرکز بهداشت استان انتخاب شدند. تعداد افراد مورد مطالعه در گروه مورد 145 نفر و در گروه شاهد 289 نفر بودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 11 انجام گرفته است.
    یافته ها
    در گروه مورد تنها 6/8% از مادران تحصیلات دانشگاهی داشته اند و در گروه شاهد نیز 12 درصد از مادران دارای تحصیلات دانشگاهی بودند. از نظر زیر بنای منزل، زیربنای آشپزخانه، نسبت زیربنای آشپزخانه به منزل و میانگین زیربنای منزل برای هرفرد خانوار اختلاف معنی دار آماری مشاهده نگردید. از نظر وسیله مورد استفاده خانواده برای گرمایش تفاوتی بین دو گروه مشاهده نگردید. درهر دوگروه تنها درحدود یک سوم موارد فضای مستقل برای پخت و پز وجود داشته و درسایر موارد، این کار عمدتا در راهرو یا اتاق نشیمن انجام می گرفته است. درصد حضور کودکان در آشپزخانه در هنگام آشپزی در گروه مورد 76/7 درصد و در گروه شاهد 70/9 درصد بود. در مورد دسترسی اطفال به وسایل آتش زا مانند کبریت و فندک بین گروه مورد و شاهد اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (p=0/013).بطوری که 80% از کودکان مورد به وسایل آتش زا دسترسی داشتند. این میزان در گروه شاهد 69 درصد بود. در مورد میانگین دفعات استفاده از چراغ نفتی یا گاز پیک نیک برای تهیه چای و غذا نیز بین گروه مورد و شاهد اختلافی مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    شانس احتمالی بروز سوختگی در کودکان در سنین مدرسه در خانوارهایی که کبریت و لوازم آتش زا را در محل دور از دسترس کودکان نگه داری می کنند 1/8 برابر کمتر است
  • هادی پیری دوگاهه، مرضیه علی قلی، محمدحسین دهقان، پرویز مالک نژاد صفحه 20
    زمینه و هدف
    بروسلوز یکی از شایعترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است و بروسلوز انسانی در تمام نقاط ایران آندمیک می باشد. تعداد بیماران ثبت شده در سال 1988، هفتاد یک هزار و 51 نفر (132/4 در هر صد هزار نفر) بود. بدلیل اینکه گونه های بروسلاباکتری های درون سلولی اختیاری می باشند تعداد محدودی آنتی بیوتیک بر این ارگانیسم ها موثر می باشند. مطاله حاضر با هدف بررسی حساسیت آنتی بیوتیکی 47 سویه بروسلا ملی تنسیس جداشده از نمونه های بالینی انجام شده است.
    روش کار
    حساسیت آنتی بیوتیکی 47 سویه بروسلا ملی تنسیس جداشده از نمونه های بالینی در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت. حداقل غلظت مهاری MIC (Minimal Inhibitory Concentration) مواد ضد میکروبی مورد آزمایش توسط روش ترقیق آگار دایلوشن (Agar Dilution) اندازگیری شد. مقادیر MIC90 و MIC50 حداقل غلظت، آنتی بیوتیک در نظر گرفته شد که در آن غلظت به ترتیب رشد 90% و 50% سویه ها مهار گردید. جهت تفسیر نتایج از معیارهایNCCLS (National Committee for Clinical Laboratory Standards)برای باکتری های کند رشداستفاده شد.
    یافته ها
    تتراسیکلین (MIC50:0.13، میکروگرم/میلی لیتر 25/0 (MIC90: و استرپتومایسین (003/0MIC50:، میکروگرم/میلی لیتر 25/0MIC90:) حداقل غلظت مهاری را در آزمایشگاه بر علیه سویه های بروسلا ملی تنسیس داشتند. نور فلوکساسین بیشترین مقدار MIC90 را نشان داد (8 میکروگرم/میلی لیتر). حساسیت بیش از نیمی از سویه های بروسلا نسبت به ریفامپین کاهش یافته بود.(مقدارحداقل غلظت مهاری 2 میکرو گرم /میلی لیتر)
    نتیجه گیری
    سویه های بروسلادر آزمایشگاه نسبت به اکثر آنتی بیوتیکهائی که در درمان بروسلوز به کار میروند حساس می باشند. در ایران برای آنتی بیوتیک هایی که بر علیه گونه های بروسلا به کار می روند مقاومت قابل ملاحظه ای مشاهده نگردید، با وجود این، از انجائیکه ریفامپین برای درمان بیماری های شایعی چون سل بطور وسیع مورد استفاده قرار میگیرد، باید الگوی حساسیت منطقه ای ریفامپین بصورت دوره ای مورد بررسی قرار گیرد
  • عقیل حبیبی سولا، صغری نیکپور، مهناز سیدالشهدایی، حمید حقانی صفحه 29
    زمینه و هدف
    همانطور که طول عمر افراد افزایش می یابد، اهمیت رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت نیز، با توجه به حفظ کارکرد واستقلال افراد و افزایش کیفیت زندگی آنها، روز به روز بیشتر آشکار می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و کیفیت زندگی در سالمندان انجام گرفته است.
    روش کار
    این مطالعه از نوع همبستگی بود که بر روی 410 نفر از سالمندان منطقه غرب شهر تهران انجام گرفت. روش نمونه گیری از نوع چندمرحله ای بود و از ابزار پژوهش شامل چک لیست مربوط به رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و گونه فارسی پرسشنامهThe Short Form Health Survey (SF12) جهت بررسی کیفیت زندگی استفاده شد. اطلاعات مربوط به واحدهای مورد پژوهش از طریق مصاحبه گردآوری شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون تی تست استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که بین کیفیت زندگی و رفتارهایی نظیر انجام ورزش یا پیاده روی مصرف شیر، لبنیات و غذاهای گوشتی، مصرف میوه و سبزیجات تازه، مصرف غذای کم نمک، مصرف غذای کم چرب، کنترل وضعیت سلامت و کنترل فشار خون ارتباط معنی داری وجود داشت (p<0/05). بطوریکه سالمندان دارای میانگین نمره کیفیت زندگی بالاتر، رفتارهای انجام ورزش یا پیاده روی، مصرف شیر، لبنیات و غذاهای گوشتی و مصرف میوه و سبزیجات تازه و سالمندان دارای میانگین نمره کیفیت زندگی پایین تر، رفتارهای مصرف غذای کم نمک، مصرف غذای کم چرب، کنترل وضعیت سلامت و کنترل فشار خون را بیشتر رعایت کرده بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به تفاوت معنی داری که بین رفتارهای ارتقا دهنده سلامت و کیفیت زندگی سالمندان مشاهده شد و از آنجا که کیفیت زندگی در این دوران می تواند براحتی مورد تهدید قرار گیرد، در نظر داشتن رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در سالمندان از اهمیت بالقوه ای برخوردار است. لذا توصیه می شود برنامه ریزی هایی در جهت افزایش مشارکت اجتماعی، بهبود خدمات پزشکی و بهداشتی و ارایه خدمات مشاوره در جمعیت سالمندان مد نظر قرار گیرد.
  • بهروز دادخواه، محمدعلی محمدی، شهناز پورناصری، ناصر مظفری، داود ادهم صفحه 37
    زمینه و هدف
    اهمیت دادن به امر تحقیقات و افزایش پژوهش در هر کشور سبب توسعه و پیشرفت شده،خودکفایی و استقلال واقعی را برای آن کشور به ارمغان می آورد. اولین گام برای سامان بخشیدن به امر پژوهش در جامعه دستیابی به درکی درست از توانمندی ها، امکانات موجود و نیز پی بردن به نقاط ضعف و قوت تحقیقاتی آن می باشد این پژوهش نیز در این راستا طراحی و انجام شده است.
    روش کار
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی - مقطعی است که به منظور تعیین نگرش اعضای هیات علمی دانشگاه های استان اردبیل در مورد تحقیق وموانع انجام پژوهش از دیدگاه آنان از طریق نمونه گیری آسان انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه حاوی دو بخش شامل مشخصات فردی- اجتماعی پنج بخش (موانع شخصی، موانع درون سازمانی، موانع برون سازمانی، عوامل ماهیتی و نگرش به تحقیق) بودو با استفاده از نرم افزار SPSS/PC و آمار توصیفی تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که در حوزه موانع شخصی، مشغله کاری بیش از حد با میانگین 48/2 ± 75/2، در حوزه موانع درون سازمانی، پایین بودن حق التحقیق نسبت به زمان صرف شده با میانیگن56/0 ± 70/2، در حوزه موانع برون سازمانی، بی تاثیر بودن نتایج تحقیق در تصمیم گیری مدیران با میانگین 44 / ± 81/2، در حوزه عوامل ماهیتی تحقیق، ظریف و حساس بودن تحقیق علمی بامیانگین 17/1 ± 8/2، و در حوزه نگرش اعضای هیات علمی به تحقیق، انجام پژوهش جهت ار تقاء و پیشرفت جامعه ضروری است با میانگین 53/ ± 72/4 بیشترین نمرات را کسب کردند.
    نتیجه گیری
    عوامل متعدد نظیر موانع شخصی، درون سازمانی، بیرون سازمانی و عوامل ماهیت و نگرش به تحقیق در دیدگاه اعضای هیات علمی از موانع تحقیق، می باشند.
  • علیجان رجبعلی نیا، دردی قوجق، مهرداد کاشی فرد صفحه 45
    زمینه و هدف
    عوامل زیادی بر روی ایجاد فیبروز کبدی دخالت دارند، یکی از این فاکتورها، ابتلا به هپاتیت ب است. هدف از انجام این پژوهش بررسی تغییرات پارامترهای آهن سرم در بیماران با فیبروز کبدی ناشی از ویروس هپاتیت ب بود.
    روش کار
    50 بیمار فیبروز کبدی با هپاتیت ویروسی ب و 26 نفر کنترل، بدون ابتلا به فیبروز کبدی، طی سالهای 1382 الی 1383 وارد مطالعه و میزان آهن، TIBC و فریتین سرم با استفاده ازکیت بیوشیمیایی استاندارد اندازه گیری شدند. برای مقایسه نتایج دو گروه از روش آماری Student t-test استفاده شد و با در نظر گرفتن مقدار p<0/05 اختلاف دو گروه معنی دار تلقی شد.
    یافته ها
    مقدار فریتین در سرم بیماران فیبروز کبدی با هپاتیت ویروسی ب در مرد و زن بترتیب 16/7 ±243/7 و 13/9 238/7 میکروگرم در لیتر در مقایسه با گروه کنترل مرد و زن به ترتیب 14/3 ±198/5 و 14/3 ±182/7 میکروگرم در لیتر افزایش داشت، اما مقدار آهن سرم و TIBC در دو گروه بیمار و کنترل اختلاف آماری معنی داری نداشتند.
    نتیجه گیری
    افزایش فریتین سرم با درجه شدت فیبروز کبدی ناشی از عفونت با هپاتیت ب ارتباط معنی دار و مستقیم داشت. بررسی تغییرات فریتین سرم در شناسایی فیبروز کبدی می تواندکمک کننده باشد.
  • مجید رستمی مقدم، فیروز امانی، الناز زایدی صفحه 49
    زمینه و هدف
    بیماری فرو رفتن ناخن به علت گوشه کردن صفحه ناخن درنسج نرم اطراف ناخن ایجاد می شود. به علت شیوع بالای بیماری و نیز عود بالای آن بعد از درمانهای معمول، روش درمانی ماتریسکتومی با فنول 88% با الکترو کواگو لا سیون مورد مقایسه قرار گرفت.
    روش کار
    این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی انجام شده و در آن 30 بیمار مبتلا به بیماری ناخن فرو رفته دو طرفه که به درمانگاه پوست بیمارستان امام خمینی شهر اردبیل از ابان سال 1384 لغا یت شهریور 1385 مراجعه کرده بودند تحت درمان قرار گرفتند. در هر بیمار در یک طرف در گیری ما تریسکتو می با فنول و در طرف دیگر الکترو کوا گو لا سیون اعمال شد.
    روش گرد آوری اطلاعات با تهیه پر سشنامه و سپس پی گیری بیماران به مدت 6 ماه بود. داده ها بعد از جمع آوری وارد کامپیوتر شده و در نرم افزار آماری SPSS با استفاده از روش آمار توصیفی و تحلیلی در قالب جداول و نمودار و آزمون کای دو و فیشر آنالیز شدند.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران5/40±24/56 سال بود. نسبت زن به مرد 3 به 2 بود و محل نا خن درگیر در تمام بیماران انگشت شست پا بود. بیشترین تعداد بیماران سطح تحصیلی ابتدایی (33/3%)داشتند. در موقع مراجعه 18 نفر عفونت ثانوی (60%)، 8 نفر آبسه (26/7%)، 13 نفر بافت گرا نولا سیون (43/3%) در محل در گیری داشتند. انیکو مایکوزیس در هیچ بیماری مشاهده نشد. زمان بهبودی در فنول 2 تا 4 هفته بود و عود و عارضه در فنول مشاهده نشد.
    از نظر زمان بهبودی بین دو روش در مانی فقط در دو هفته دوم تفاوت اماری معنی دار بود (p=0/001). ولی از نظر عود و عارضه تفاوت آماری معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    روش ماتریسکتو می با فنول 88% نسبت به الکترو کوا گولاسیون کاهش زمان بهبودی را دارد و برای درمان بیماران ا رجح تر از الکتروکوتر می باشد.
  • فهیمه صحتی شفایی، فاطمه رنجبر کوچکسرایی، مرتضی قوجازاده، ژیلا محمد صفحه 54
    زمینه و هدف
    اختلال افسردگی بویژه در میان زنان در سنین باروری دارای شیوع نسبتا بالایی بوده و کیفیت ناتوان کننده دارد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین عوامل مختلف مستعد کننده افسردگی پس از زایمان بود.
    روش کار
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی بوده، که درآن600 مادر مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهر تبریز مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار تحقیق، پرسشنامه ای مشتمل بر شش بخش مشخصات فردی، اجتماعی و مامایی مادر، تست اعتماد به نفس روزنبرگ، مقیاس سنجش استرس هلمز و پرسشنامه استاندارد افسردگی ادینبرگ بود که به وسیله مصاحبه ساختار یافته، توسط پژوهشگر تکمیل گردید. داده های بدست آمده از مطالعه بوسیله روش های آماری توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار SPSS 14/win مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    34/7% مادران در این مطالعه دچار افسردگی (نمره بالای 12) بودند. نتایج پژوهش نشان داد که بین نارضایتی از ازدواج، نحوه روابط با مادر و مادر شوهر و خانواده همسر، نارضایتی از وضعیت شغلی و محل زندگی، ناخوشایند بودن تجربه بارداری، اقدام به سقط، ناخواسته بودن بارداری، عدم آمادگی پذیرش نوزاد، مشکلات شیردهی، افزایش میزان استرس و کاهش سطح اعتماد به نفس مادر با افسردگی پس از زایمان ارتباط آماری معنی دار وجود دارد.
    نتیجه گیری
    شیوع بالای افسردگی پس از زایمان در این مطالعه نشان داده شد، همچنین تاثیر عوامل متعدد نظیر نارضایتی از ازدواج روابط با مادر و مادر شوهر و همسر خانواده همسر وضعیت شغلی و مشکلات مربوط به نوزاد با افسردکی مادر در ارتباط می باشد.
  • مریم صغیری، نیلوفر ستارزاده، نصرت تبریزی، زکریا پزشکی صفحه 62
    زمینه و هدف
    دردهای زایمانی یکی از شدیدترین دردهایی است که زنان تجربه می کنند.درد شدید باعث ایجاد پاسخ های استرس شده و اثرات مضری بر مادر و جنین دارد. با توجه به اثرات سوء درد، این مطالعه برای تعیین اثر بخشی استفاده از روش خود تجویزی گاز انتونکس بر کاهش درد زایمان در مرحله اول و دوم و بررسی تاثیر آن برروش و روند زایمان و همچنین آپگار نوزاد انجام شد.
    روش کار
    در این مطالعه 120 زن باردار اول زای مراجعه کننده به بیمارستان 29 بهمن تبریز در مطالعه ای بالینی یک سو کور بصورت تصادفی شرکت کردند. در فاز فعال زایمان از گاز انتونکس و یا گاز اکسیژن استفاده شد. میزان شدت درد مادر سوال شده و براساس معیار آنالوگ نمره داده شد.
    یافته ها
    بر اساس اطلاعات جمع آوری شده، فراوانی شدت درد در دو گروه گاز انتونکس و گاز اکسیژن از نظر آماری تفاوت معنی دار داشت. میانگین درد برای گروه گاز انتونکس در مرحله اول زایمان 5/93و در مرحله دوم زایمان 5/82 و برای گروه گاز اکسیژن در مرحله اول زایمان 6/99 و در مرحله دوم 6/74 بود که تفاوت معنی دار وجود داشت. 41/7% مادران در گروه انتونکس درد شدید و11/7% درد خیلی شدید داشتند درحالیکه در گروه اکسیژن 58/3% مادران درد شدید و 25% مادران درد خیلی شدید داشتند (p<0/001). بین روش زایمان، روند زایمان و آپگار نوزاد در دو گروه تفاوت معنی دار وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های مطالعه گاز انتونکس در مقایسه با گاز اکسیژن شدت دردهای زایمانی را به میزان بیشتری می کاهد و در تخفیف دردهای زایمانی در مرحله اول و دوم زایمان موثر است.
  • هرمز عظیمی، مریم نسیمی، رضا کیخسروی، مسعود قاسمی صفحه 68
    بیماری هیداتید یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است. انسان توسط خوردن تخمهای انگل از طریق مواد غذائی مبتلا میشود. شایعترین محل کیست هیداتید در کبد (70%) و ریه (30-20%) بیماران می باشد، اما ممکن است در سایر ارگانهای بدن مثل مغز، قلب و استخوان در 10% موارد دیده شود. اغلب علایم بالینی وجود ندارد و بسیاری ازکیستهای هیداتید به طور تصادفی در مطالعات تصویربرداری یافت می شوند.
    در این مقاله موردی از کیست هیداتید را گزارش می کنیم که بیماری با علایم نفخ، یبوست های مداوم و اتساع شکم همراه با معاینات بالینی نرمال که به درمانهای دارویی جواب نداده است و تحت بررسی تکمیلی شامل آندوسکوپی وCT اسکن قرارگرفته است که در CT اسکن توده ای با دانسیته پایین در قسمت راست شکم بین مزانتر روده ی کوچک، بدون ضایعات همراه در نواحی کبد وکلیه و طحال و پانکراس مشاهده شده است. بیمار جهت برداشت کیست مذکور کاندید لاپاراتومی شده است و در جراحی کیست هیداتید یافت شده است که با پاتولوژی تایید گشته است. البته در بررسی متون و مقالات توسط نویسنده گزارشات مشابه یافت نشد.
  • سیده حوریه فلاح، نرگس کلانتری، سیدمحمود مهدی نیا، ندا طاهری روزبهانی، نوشین بابایی صفحه 72
    زمینه و هدف
    کمبود ید یکی از مهم ترین عوامل تهدید کننده سلامت بشر می باشد که از ابتدایی ترین مرحله حیات، زندگی انسان را با خطراتی جبران ناپذیر مواجه می نماید که پس از ابتلا راهی برای نجات از عوارض آن وجود ندارد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر عوامل رطوبت و نور بر میزان پایداری ید در نمک های یددار و مقایسه آن با میزان استاندارد می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی دوازده نمونه نمک توزیع شده در شهر دامغان بصورت تصادفی انتخاب گردید. تمام آزمایش ها در آزمایشگاه شیمیایی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دامغان انجام شد. برای سنجش ید از روش تیتراسیون بر اساس متد فارماکوپه بریتانیا استفاده گردید. در این بررسی میزان ده گرم از انواع نمک های تصفیه شده و تصفیه نشده در شرایط نور، تاریکی، رطوبت و عدم رطوبت به مدت دو ماه نگهداری وبطورهفتگی مورد آزمایش قرار گرفتند. تحلیل آماری نتایج به روش تی زوجی وANOVA توسط نرم افزار SPSS انجام شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که کاهش ید در تمام نمونه ها مشاهده شد و میزان کاهش آن در نمک های تصفیه شده درمقابل نور، تاریکی، رطوبت و عدم رطوبت به ترتیب2/2، 1/5، 4/1 و 2/1 میلی گرم در لیتر می باشد. همچنین میزان کاهش ید در نمک های تصفیه نشده در مقابل نور، تاریکی، رطوبت و عدم رطوبت به ترتیب 3/4، 2/1، 5/35 و 2/6 میلی گرم در لیتر می باشد. علیرغم کاهش ید؛ میزان آن در حد قابل قبول (ppm 30-50) قرار داشت.
    نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش نشان می دهد که میزان ناپایداری ید موجود در نمک های ید دار در برابر تاریکی (ppm 9/1) کمتر از نور (ppm 3) بوده (p<0/09) و همچنین در نمک های تصفیه شده (ppm 2/75) نسبت به انواع تصفیه نشده (ppm 3/36) نیز کمتر می باشد (p<0/28). از طرفی ناپایداری ید در برابر رطوبت (ppm 4/93) نسبت به عدم رطوبت (ppm 2/43) بیشتر (p<0/006) بوده و این ناپایداری در نمکهای تصفیه نشده (ppm 3/97) بیشتر از انواع تصفیه شده (ppm 3/1) می باشد (p<0/28). همچنین میزان ناپایداری ید در برابر نور (ppm3) کمتر از ناپایداری آن در برابر رطوبت (ppm4/93) بوده است (p<0/5).
  • محمود محامی، مهدی محبعلی، حسین کشاورز، ذبیح الله زارعی صفحه 77
    زمینه و هدف
    لیشمانیوز احشایی (کالاآزار) بیماری عفونی خطرناکی است که در بیشتر مناطق ایران به صورت اسپورادیک و در بعضی از مناطق استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، بوشهر و فارس به صورت آندمیک دیده می شود. این مطالعه با هدف ارزیابی و مقایسه روش های سرولوژی DAT، IFAT و ELISA در تشخیص لیشمانیوز احشایی به دنبال یک بررسی سرواپیدمیولوژیک در شهرستان گرمی از استان اردبیل انجام گرفته است.
    روش کار
    روش نمونه برداری به شکل خوشه ایو گروه های تحت مطالعه شامل بچه های زیر 12 سال و 10% بزرگسالان بوده است. در مجموع 1155 نمونه خون از افراد مذکور تهیه شد که با روش های سرولوژی آگلوتیناسیون مستقیم (DAT)، IFAT و ELISA به منظور اندازه گیری آنتی بادی ضد لیشمانیائی مورد آزمایش قرار گرفتند.
    یافته ها
    با استفاده از روش DAT، 32 نفر (2/8%) دارای آنتی بادی اختصاصی ضد لیشمانیا با عیار 800: 1 ≤ بوده و در کل نمونه ها 7 نفر (0/6%) با عیار 3200: 1 ≤ از نظر سرولوژی مثبت بودند. در تست IFA نیز 32 نفر (8/2%) دارای عیار 40: 1 ≤ بوده و در کل نمونه ها 6 نفر (0/52%) با عیار 320: 1 ≤ از نظر سرولوژی مثبت بودند. در تست ELISA 8 نمونه مثبت و بقیه منفی شدند.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که هر چند آزمونهای IFAT و ELISA جهت تشخیص بیماران مبتلا به کالاآزار از کارایی خوبی برخوردارند ولی نیازمند آزمایشگاه مجهز و پرسنل ورزیده می باشند در صورتی که DAT یک روش ساده، ارزان، بدون نیاز به تجهیزات پیچیده و قابل اجرا در مناطق آندمیک برای تشخیص لیشمانیوز احشایی و مطالعات سرواپیدمیولوژی بوده و می تواند جایگزین مطمئنی برای روش های پرهزینه IFAT و ELISA باشد
  • قدرت محمدی، یلدا جباری مقدم صفحه 84
    زمینه و هدف
    خونریزی از عوارض شایع عمل لوزه می باشد که نیاز به کنترل دقیق در حین عمل دارد از روش های مختلفی برای کنترل خونریزی استفاده می شود. در این مطالعه دو روش الکتروکواگولاسیون بای پولار و بخیه در شرایط یکسان مقایسه شده است و هدف یافتن تکنیک آسان، مطمئن و سریع برای کنترل خونریزی حین عمل لوزه می باشد.
    روش کار
    مطالعه بطور آینده نگر از خرداد ماه 1383 تا مهر ماه 85 بر روی 100 بیمار که کاندید عمل لوزه بودند انجام گرفت در عمل از الکتروکواگولاسیون بای پولار در یک طرف و بخیه در طرف دیگر استفاده نمودیم و طول مدت عمل، میزان خونریزی موقع عمل، درد بعد از عمل و خونریزی زود رس و دیررس بعد از عمل را در دو طرف مقایسه نمودیم. کلیه عملها توسط یک تیم و در شرایط یکسان انجام گرفته است اطلاعات بعد از جمع آوری با استفاده از نرم افزارSPSS 14 و آزمون های Per Ttest و Macnemar آنالیز گردید.
    یافته ها
    مدت زمان عمل با الکتروکواگولاسیون بای پولار بطور متوسط 8/6 دقیقه برای یک طرف لوزه وبرای سمت دیگر که بخیه زده شد بطور متوسط 11/3 دقیقه طول کشید. که 1/7 دقیقه در تکنیک الکروکواگولاسیون بای پولار کمتر بود. (p<0/005) در مورد مقدار خونریزی درالکتروکواگولاسیون برای یک لوزه بطور متوسط 9/6 سانتی متر مکعب وبرای طرف دیگر که بخیه زده شد 12/7 سانتی متر مکعب بود. که 3/1 سانتی متر مکعب درروش بخیه بیشتر بود. (p<0/005) که نشانگر حجم بیشتر از دست دادن خون در بیماران بخیه زده شده در مقایسه با الکتروکواگوله شده بود.در 88 نفرهیچ تفاوتی بین شدت درد سمت سوچور شده با الکتروکوتر شده وجود نداشت و در هفت نفر درد در سمت سوچورشده بیشتر بود و در پنج نفر درد در سمت کوتر شده بیشتر بود.که با 95%CI تفاوتی در مقایسه با شدت درد حاصل ازدو تکنیک وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    استفاده از الکتروکواگولاسیون نسبت به بخیه در کنترل خونریزی های لوزه موثر تر وآسانتر وبا سرعت عمل بیشترهمراه می باشد لذا استفاده از کوتر بای بودار در جراحی لوزه همه افراد بخصوص کودکان که حساسیت ویژه از نظر مدت بیهوشی و حجم خون از دست داده دارند توصیه می شود.
  • مسلم نجفی، طاهره اعتراف اسکویی، علیرضا گرجانی صفحه 89
    زمینه و هدف
    برخی از مطالعات اثرات محافظت قلبی اتوموکسیر (Etomoxir) و رانولازین (Ranolazine) را در شرایط هیپوکسی و ایسکمی قلب نشان دادند. از آنجایی که تاکنون مطالعه مقایسه ای بر روی اثرات محافظتی اتوموکسیر و رانولازین بر روی اندازه انفارکت در شرایط ایسکمی- رپرفیوژن انجام نشده است لذا اثرات آنها برروی اندازه انفارکت قلب ایسکمیک رت مطالعه و مقایسه شدند.
    روش کار
    قلب ایزوله شده رتها به 3 گروه تقسیم شده و با اتصال به دستگاه لانگندورف، با محلول کربس تغذیه شدند. گروه کنترل طی30 دقیقه ایسکمی ناحیه ای و120 دقیقه رپرفیوژن، محلول کربس معمولی و گروه های تست، محلول کربس حاوی1میکرومول اتوموکسیر و یا20 میکرومول رانولازین دریافت داشتند. سپس قلب رتها با اوانس بلو رنگ آمیزی شده و متعاقب انکوباسیون با محلول1 درصد تری فنیل تترازولیوم در فرمالین ثابت گردیدند. اندازه نواحی انفارکته با روش پلانیمتری کامپیوتری اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که اتوموکسیر موجب کاهش معنی داری در وسعت ناحیه انفارکته می گردد. در گروه کنترل، اندازه انفارکت 2/9±46/3 درصد بود ولی در گروه دریافت کننده اتوموکسیر، به 5±20/9 درصد کاهش یافت (p<0/01). پرفیوژن کربس حاوی رانولازین کاهش بیشتری در اندازه انفارکت ایجاد نمود (3/6 ±16/4 درصد). مقایسه آماری بین دو گروه مورد مطالعه، تفاوت معنی داری در کاهش اندازه انفارکت نشان نداد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که اتوموکسیر (مهارکننده ورود اسیدهای چرب به میتوکندری ها) و رانولازین (مهارکننده بتا اکسیداسیون اسیدهای چرب در میتوکندری ها) احتمالا با افزایش غیرمستقیم اکسیداسیون گلوکز در زمان ایسکمی و رپرفیوژن موجب کاهش اندازه انفارکت می شوند. این مطالعه، اثرات محافظتی اتوموکسیر و رانولازین را بر روی کاهش اندازه انفارکت نشان داد بدون آن که تفاوت معنی داری در این اثرات با هم داشته باشند.
|
  • Page 7
    Background and Objective
    one of the most common causes of Epiphora or lacrimation or recurrent infection is Dacryocystitis. The Dacryocystorhinostomy operation, which involves fistulization of the lacrimal sac into the nasal cavity may alleviate the symptoms. Since the routine usage of silicon tube in DCR operation for reducing the replapse has been a controversial issue, This study was done to investigate the rate of success of DCR operationwith silicone tube.
    Methods
    This study was a cross-sectional descriptive study in which all of the patients (189) who had history of DCR at Sina and Alavi hospitals were asked to continue the treatment after the operation through contact or follow up from home. So the results of their records were analyzed statistically.
    Results
    102 out of 189 patients had history of operation who had referred for follow up, in terms of most prevalent symptoms, epiphora and purulent discharge was the highest 55.6% and the second one was epiphora alone 29.1%. The operation prevalence was more in women 74.1%. than in men 25.9% and unilateral involvement 97.3% was more than bilateral one. The highest age prevalence in DCR operation was 30-60 years. The surgery was successful in 82.3%. It was a little more successful in men (85.7%) than in women and the mean age of patients with successful DCR surgery was more than that of patients with unsuccessful DCR surgery.
    Conclusion
    The results showed that the rate of recovery in unilateral involvement is more than that of bilateral involvement. Also, success after the operation in patients whose primary complain was only purulent discharge was significantly more than those whose primary complain was epiphora and purulent discharge, It also seems that routine application of silicon tuby in DCR surgery has no effect in the increase of recovery and decrease of diseaserecurrency which of course more prospective studies are required to prove this.
  • Page 14
    Background and Objective
    one of the most important challenges during the recent century will be to decrease the global burden of accidents. In Iran although respiratory infections and diarrhea were major reasons of mortality rates, Accidents have come to be one of the main causes of child mortality. In rural areas of ardebil province burns constituted 75% of homeinjuries in preschool aged children.
    Methods
    The study was conducted as a case-control study which included rural children of Ardabil under 6. Number of cases were 145 & controls were 289. Data analysis was done using SPSS 11 ver.
    Results
    6.8% of case group mothers and 12% of control group mothers had academic education. Difference of mean for sill of kitchen and the ratio of sill of kitchen on sill of house and also difference of mean for sill of house per person were not statistically significant between case and control groups. No statistically significant difference was found in fuel type used cooking or heating between case and control group. No statistically significantdifference was found in heating device between Them. only in one third of houses in both groups separate place was available for cooking purpose and cooking was done in rooms.Child presence in kitchen while cooking was 76.7% in case and 70.9% in control group. Child access to flamers like lighters and matches was 80% in case compared to 69% in control group. The difference was shown to be statistically significant. No statistically significant difference was found in using Valor's and picnic gas for cooking between case and control group.
    Conclusion
    chance of burn injury in preschool aged children in those houses that keepmatches and the lighters out of children reach was 1.8 times lower.
  • Page 20
    Background and Objective
    Brucellosis is one of the most common zoonotic diseases in Iran and is endemic in all parts of the country. Patients recorded in 1988 were 71,051(132. 4 per 100,000). Brucella species are facultative intracellular bacteria, and therefore a limited number of antibiotics are effective against these organisms. The aim of this study was theevaluation of in vitro sensitivity of various antimicrobial agents against 47 brucella melitensis strains isolated from blood culture.
    Methods
    The susceptibility of 47 Brucella melitensis isolates derived from clinical samples were tested in vitro. The minimum inhibitory concentrations (MICs) of the tested antimicrobials were measured by the agar dilution method.MIC90 and MIC50 values were defined as the lowest concentration of the antibiotic at which 90 and 50 percent of the isolateswere inhibited, respectively. The NCCLS criteria for slow growing bacteria were considered to interpret the results.
    Results
    Tetracycline (MIC50: 0.13μg/ml, MIC90: 0.25 μg/ml) and streptomycin (MIC50:0.003 μg/ml, MIC90:0.25 μg/ml) had the lowest MICs in vitro against the B. melitensis strains. Norfloxacin had the highest (8 μg/ml) MIC90 value. More than halfisolates presented reduced susceptibility to rifampin (MIC value: 2μg/ml).
    Conclusion
    Brucella isolates remain susceptible in vitro to most antibiotics used for treatment of brucellosis. There is no significantly important resistance problem for antibiotics targeted against Brucella species in Iran. However, since rifampin is commonly used for prevalent diseases such as tuberculosis, the regional susceptibility pattern of rifampin should be assessed periodically.
  • Page 29
    Background and Objective
    As life expectancy increases health promotion behaviours are even more important, particularly with regard to maintaining functional independence and improving quality of life (QoL). The purpose of this study was to explore the relationshipbetween health promotion behaviours and quality of life among elderly people in west region of Tehran.
    Methods
    This was a descriptive-correlational study. Through multi-stage sampling method, 410 participants over 60 years old and cognitively intact were selected to contribute in the study. The data-gathering tool consisted of a 2-part questionnaire; Health Promotion Behaviour Checklist and Short Form Health Survey (SF12) that were used to measure QoL.
    Results
    The results of the study showed that there were statistically significant differences in QoL of the elderly related to 'exercise or walking and consumption of milk, dairy products, meat, vegetables and fruits and 'low salt diet', 'low fat diet', 'health check up', 'blood pressure (BP) (p< 0.05). The Elderly with high quality of life had more exercise or walking and consumption of milk, dairy products, meat, and fresh fruit and vegetables and the elderly with low quality of life, had better observed low salt diet, low fat diet, health condition control and blood pressure control.
    Conclusion
    Regarding the results we found that health promotion behaviours and the quality of life are related meaningfully, so, considering old people as a vulnerable group by health authorities, it is recommended to provide this group with programs and facilities to promote their health behaviours, social participation and to improve health care and provide consultation services.
  • Page 37
    Background and Objective
    Emphasiz to the research in any country leads to develop and progress of it, and it presents the self- sufficiency and real independence for that country. The first step to optimize the research in society is to obtain the correct understandding fromcapabilities, possibilities and to find the weakness and strength aspects of investigations. This study aspeet's of has been done regarding the above-mentioned aims.
    Methods
    This was a descriptive-cross-sectional study, that has been done to determine the view of Ardabil province Universities scientific member's about research and its limitations by simple sampling. Data collection tools were questionnaire including two parts: the first part, consisted of personal-social specifications and the second part, consisted of five parts (personal, intra- organizational, extra-organizational limitations, characteristics and their attitudes to research.
    Results
    the results showed that in related to the personal limitation overworking with mean 2/75±2/48, in the intra-organizational limitations, to be low the investigation payment in relation to the passed time with mean 3102±1/14, in the extra-organizational ones, ineffectiveness of the investigation results in managers decision 2/81±/44, in the characteristics, sensitivity of the scientific research 2/8±1/17 and in to promote and progress of the society, with mean 4/72 ± /53 had the highest scores.
    Conclusion
    many factors such as parsonaling, intra-and extra-organizational and characteristic factors, attitude to research on the view of scientific members of the restriction factors
  • Page 45
    Background and Objective
    Many factors interfere in liver fibrosis one of which is hepatitis B.The aim of our study was to determine the parameters serum iron, TIBC and ferritin of patients with hepatitis B and fibrosis of the liver
    Methods
    Study involved 50 cases with liver fibrosis and viral hepatitis type B (2002-2004)and 26 controls. Iron concentration, Total iron-binding capacity and Ferritin concentration were measured by standard biochemical methods. To compare the results of the two groyps a student t-test was used and considering p< 0.05 the difference between two groups was significant.
    Results
    The results showed that serum ferritin increase 243.7±16.7 micro gr/L and 238.7±13.9 micro gr/L in man and women patients with chronic hepatitis B virus infection compared to the control group, 198.5±14.3 and 182.7 ±14.3 mg/L in man and women, respectively. No significant difference was found between serum Iron and TIBC in both groups. there was a significant relationship between them.
    Conclusion
    Increased serum ferritin concentration and liver fibrosis induced by hepatitis B virus infection. Also, determination of serum ferritin could help in diagnosis of liver fibrosis.
  • Page 49
    Background and Objective
    Ingrowing toe nail disease is caused by excessive lateral nail growth in to the nail fold. Because of high incidence of this disease and high percentage of recurrence after routine treatments, we decided to compare the matricectomy with phenol %88 with electrocoagulation.
    Methods
    This research was an clinical trial study that have been done on 30 patients with bilateral ingrowing toe nail disease who referred to the Dermatology clinic in the Ardabil Imam Khomeini Hospital, from October 2005 to September 2006. In each case, phenol %88matricectomy used on one side of affected zone and lectrocoagulation used on the other side.The data was collected with questionnaire and the time for follow up patients was six months. Collected data analyzed by SPSS, chi square and fisher exact test.
    Results
    Average age of patients was 24.56±5.40 years old, ratio of female to male was 3 to 2 and in all patients affected site was the big toe. Most of the patients were in primary level of education (%33.3), 18 (60%) patients had secondary infection, 8 (26.7%) patients hadabscess, 13 (43.3%) patients have granulation tissue and no cases of onychomycosis were detected. Recovery period with phenol was 2-4 weeks and recurrence or side effect were not seen. Regarding the recovery duration these two therapeutic methods had significantstatistical differences only during the second fortnight (p=0.001). But there was no significant statistical difference in recurrence period and side effects.
    Conclusion
    Matricectomy with phenol %88 had less recovery time than electrocoagulation.
  • Page 54
    Background and Objective
    Depression is a debilitating disorder with high prevalence especially in child-bearing women. This study was done to determine relationship between postpartum depression and its various risk factors.
    Methods
    This was a descriptive-analytic study on 600 women referring to health centers in Tabriz. Data were gathered using a questionnaire including 5 parts: demographic characteristics, mother-newborn characteristics, Rosenberg self-esteem scale, Holms stress scale, Edinburgh Postnatal Depression Scale. These data were analyzed by descriptive and inferential statistical methods in SPSS 14/win software.
    Results
    In this study 34.7% of mothers were depressed (scores>12). Significant risk factors for postpartum depression were: Marital dissatisfaction, relationship with mother, mother-in law and husband's family, job dissatisfaction, house condition, having an unpleasantpregnancy experience, unplanned pregnancy, baby care stressors, infant feeding method, nursing problems, mother's self-esteem and stress level.
    Conclusion
    Concerning high prevalence of postpartum depression in this study and other similar studies and effects of some factors in this disorder, it seems to be necessary to improve the knowledge of mothers and health care staff about this risk factors for reducing effects of this disorder on physical and psychological health of newborns, mothers andcommunity.
  • Page 62
    Background and Objective
    Labor pain is one of the most severe pains that mothers experience. Intense pain leads to stress and has unfavorable effects on the mother and fetus. This research was done to determine the effect of using Entonox (N2O) self administration on reducing labor pain in the active phase of labor& delivery, Mode of delivery, and newborn's Apgar score.
    Methods
    One hundred and twenty primiparous women in 29 Bahman Hospital in Tabriz were included it this randomly single-blind research. In the active phase of delivery, Entonox and Oxygen gases were used. The severity of the mother's pain was asked and was scored according to analogue criterion.
    Results
    There was a significant difference in frequency of pain intensity in two groups of Entonox and Oxygen. The Mean score of pain intensity in Entonex user, in the first & second stage of labor was 5.93% and 5.82% respectively, while for the oxygen users it was 6.99% and 6.74% which was significant. 41.7% of the mothers in the Entonox group had a severe pain and 11.7% had a very severe pain, whereas in the Oxygen group 58.3% of the mothers had a severe pain and 25% of them had very severe pain (p< 0.001). Meanwhile we found no significant difference between modes of delivery; progress of labor and newborn's Apgarscore.
    Conclusion
    According to research results, Entonox reduces the intensity of labor pain more than oxygen and is effective during the first and second phase of delivery.
  • Page 68
    Hydatid cyst disease is a zoonosis disease that is common in both humans and animals. Humans acquire echinococcosis by ingesting viable parasite eggs with their food. The hydatid cyst tend to be in the liver (50-70% of patients) or lung (20-30% patients) but may be found in any other organs of the body, including brain, heart, and bones (less than 10%). Symptoms are often absent, and in many cases infection is detected only incidentally by imaging studies.This paper presents a case of hydatid cyst who admitted with non specific symptoms such as blotting, recurrent constipation and abdominal distention. Abdominal CT of the patient found low density mass in the right side of abdomen (in small bowel mesentery), without involvementof the liver, kidney, spleen, and pancreas. The patient candidated for resolution of cyst with lapratomic style. And in operative laparatomy a typical hydatid cyst was found and confirmed by pathology and similar reports were not found by the author regarding the literature.
  • Page 72
    Background and Objective
    Iodine deficiency is one of the most important life-threatening factors from the beginning and encounter irreversible damage to human. This study aimed to investigate stability of Iodine in iodized salt in different situations such as light and humidity and comparing it with standard amounts.
    Methods
    In this cross-sectional descriptive-analytical study, 12 samples of iodized salts which have been distributed in Damghan, were accidentally selected. Samples were examined in the chemistry laboratory of Faculty of Health (Damghan University of Medical Sciences) using titration method recommended by British pharmacopeh. 10 mg of each iodized salts were kept at presence of light, darkness, humidity, and non- humidity situation and then titration method was performed. The samples were kept for two weeks and examined weekly. Data were analyzed with T paired and ANOVA tests using SPSS software.
    Results
    Findings of this study showed that reduction of Iodine was seen for all samples. The amount of reduction were 2.2, 1.5, 4.1 and 2.1 mg/l for purified salts at light, darkness, humidity, and non- humidity situation, respectively. The amount of reduction were 3.4, 2.1, 5.35 and 2.6 mg/l for non-purified salts at light, darkness, humidity, and non- humidity situation, respectively. In spite of reduction in Iodine, concentration of it was at standard amount (30-50 PPM).
    Conclusion
    Results showed that stability of iodine was more when salt was exposed to darkness in comparison with light situation (p< 0.09). Meanwhile, the stability of purified salts was more than the non- purified salts (p< 0.28). Also, stability of iodine was less at humidity in comparison with non- humid situation (p< 0.006). The purified salts which was exposed to humidity was much stable compared to the non- purified salts (p< 0.28). It also, demonstrated that the amount of iodine stability was more for salts which was exposed to light in comparison with humidity (p< 0.05).
  • Page 77
    Background and Objective
    Visceral leishmaniasis (kala-azar) is an infectious-parasitic disease occurring sporadically in various parts of Iran. The disease is endemic in Ardabil, East Azarbaijan, Bushehr and Fars provinces. This study was performed with the aim of evaluation and comparison of direct agglutination test (DAT), indirect immunofluorescent antibody (IFAT) and ELISA in sero-diagnosis of visceral leishmaniasis that is following a seroepidemiological survey in Germi district of Ardabil province.
    Methods
    Cluster sampling has been performed from ≤12 years old and 10% of the adult population in Germi district. Altogether 1155 blood specimens were collected to detect anti- Leishmania antibodies. The samples were tested by direct agglutination test (DAT), indirect immunofluorescent antibody (IFAT) and ELISA methods.
    Results
    32 (2.8%) of the collected specimens have anti-Leishmania antibodies with titers ≥1:800 and from total specimens 7 (0.6%) were positive with ≥1:3200 titers. In IFA test 32 (2.8%) have titers ≥1:40 and from total specimens 6 (0.52%) were positive with ≥1:320 titers. In ELISA test 8 specimens were positive and other specimens were negative.
    Conclusions
    According to the results of this study, IFAT and ELISA are specific and high sensitive tests for sero-diagnosis of visceral leishmaniasis but these methods are expensive and require the complicated tools. Whereas, DAT is a simple method, not expensive and require a simple local laboratory with one or two trained technicians. Therefore DAT could be used for seroepidemiological studies and sero-diagnosis of visceral leishmaniasis in endemic areas instead of IFA and ELISA methods.
  • Page 84
    Background and Objective
    Hemorrhage is one of the most common complications of the tonsillectomy that needs accurate intraoperative control. Different techniques are used for its control. The present study was carried out to compare the hemostasis efficiency of electro coagulation with that of suture legation following tonsillectomy operations under identical conditions.
    Methods
    The prospective study from 2004-2006 was done on 100 patients. Homeostasis was done by suture legations on one side and bipolar diathermy electro coagulation on the other, in the same patients. Then we compared the length of operation, volume of intra-operative hemorrhage, post-operative pain, immediate and late post operative hemorrhage. All of operations were done by the same surgery team and all of data were analyzed in SPSS 14 by paired T-test and Macnemar.
    Results
    In our series of 100 patients, the mean length of operative time was 8.6 minutes for hemostasis by bipolar electrocoagulation procedure, and 11.3 minutes for suture legation (P< 0.005). Intraoperative blood loss volume by electro coagulation were 9.6cc and by suture legation 12.7 cc (P< 0.005). In 88 patients no difference was in post operative pain but in 7 patients suture legation site had more pain and in 5 patients bipolar caused more pain. With CI 95% there was no significant difference between them.
    Conclusion
    Electrocoagulation was found to be more effective, easier, and faster than suture legation. Therefore, we recommend this type of hemostasis for children whose length of operation and volume of blood loss is important for them.
  • Page 89
    Background and Objective
    Some studies have shown the protective effects of Etomoxir and Ranolazine in the hypoxic and ischemic condition of the heart. However, at present, there has not been any comparative study between the effects of Etomoxir and Ranolazine onischemia/reperfusion injuries (esp. infarct size), So their effects on infarct size in the ischemic isolated rat heart were studied and compared.
    Methods
    Isolated rat hearts were divided into 3 groups randomly (n=6 in each group) and mounted on a Langendorff apparatus then perfused by a modified Krebs-Henseleit solution. In control group, the hearts were perfused by the solution at stabilization, 30min regional ischemia and 120min reperfusion while in the test groups they were perfused by enriched Krebs solution with 1μM of Etomoxir or 20μM of Ranolazine during ischemia/reperfusion. At the end of reperfusion, Evans Blue solution was infused to stain the non-ischemic area. Then the heart was incubated in 1% thriphenyl tetrazolium chloride solution and fixed by formalin. The infarct size was determined by a computerized planimetry package.
    Results
    The results showed that Etomoxir results in the significant decrease in the size of infracted area. In the control group, infarct size was 6.3±2.9%, while Etomoxir reduced infarct size to 20.9±5% (p< 0.01). Perfusion of the hearts by Ranolazine enriched Krebs solution produced greater reduction in infarct size (16.4±3.6%, p< 0.001). The effect was not statistically significant between the test groups.
    Conclusion
    It seems that Etomoxir (an inhibitor of fatty acid uptake by mitochondria) and Ranolazine (an inhibitor of fatty acid oxidation by mitochondria) probably, by indirect increasing of glucose oxidation, duning ischemia and reperfusion, may improve reperfusion recovery of ischemic heart and reduce infarct size. The results showed protective effects of Etomoxir and Ranolazine on infarct size without any significant difference between them.