فهرست مطالب

Medicinal Plants - Volume:1 Issue: 3, 2002

Journal of Medicinal Plants
Volume:1 Issue: 3, 2002

  • تاریخ انتشار: 1381/06/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمد عبدالهی *، کامبیز سلطانی نژاد صفحه 1
    یکی از مهمترین دلایل به وجود آمدن سمیت در انسان، گیاهان سمی هستند. با اینکه خیلی از مسمومیت های گیاهی از نظر درجه سمیت در حد خفیف هستند ولیکن در مواردی می توانند حتی کشنده نیز باشند. در این مقاله مروری سعی بر این بوده است که عوارض جانبی و خواص سمی گیاهان و مواد تشکیل دهنده آنها را در سیستم های بیولوژیک مشخص کرده و با درمان و کنترل مسمومیت با آنها آشنا شویم.
    کلیدواژگان: گیاهان سمی، سمیت
  • کامران یزدانی، اکبر فتوحی*، فرشید علاء الدینی، عظیم میرزازاده، آرش آریا، فریبا اصغری، آتوسا آریانیا صفحه 2
    هدف از انجام این کارآزمایی بالینی، بررسی اثربخشی و عوارض کوتاه مدت ایجاد شده توسط داروی آنتوم در افراد مبتلا به افزایش چربی خون توام می باشد. 298 نفر بیمار بالای 15 سال مبتلا به افزایش چربی خون توام (کلسترول بیش از 240 میلی گرم درصد و تری گلیسرید بیش از 250 میلی گرم درصد) در این کارآزمایی بالینی دوسو بی خبر وارد شدند که 203 نفر از آن ها تا پایان مطالعه (دوماه) حضور داشتند. بیماران پس از توصیه به رعایت رژیم غذایی و انجام ورزش به مدت دوهفته، به شکل تصادف سیستماتیک در یکی از 5 گروه درمانی قرار گرفتند. این گروه ها عبارتند از: 1 اسیدنیکوتینیک روزانه 3 گرم، 2 مجموع اسیدنیکوتینیک روزانه 3 گرم و کلستیرامین روزانه 12 گرم، 3 کلوفیبرات روزانه 2 گرم، 4 آنتوم روزانه 6 قرص، 5 دارونما روزانه 3 کپسول. پس از دوماه، درپایان مطالعه، تفاوت میزان تغییرات ایجادشده در وضعیت چربی های خون در گروه آنتوم نسبت به گروه دارونما معنی دار نبود، اما ازنظر کاهش کلسترول تام، تفاوت آن (5%-) با گروه های اول (1/22%-) و دوم (2/17%-) (000/0‍‍‍‍P<)، ازنظر کاهش تری گلیسرید (3/16%-)، با گروه های اول (8/54%-) و سوم (38%-) (000/0‍‍‍‍P<)، و ازنظر افزایش کلسترول HDL (1%+)، با گروه اول (8/30%+) (001/0‍‍‍‍P<) معنی دار بود. ازنظر میزان شکایت بیماران از مصرف دارو، کمترین شکایت مربوط به گروه آنتوم (16%) و بیشترین آن مربوط به گروه مجموع اسیدنیکوتینیک و کلستیرامین (74%) بود. هیچ یک از تغییرات ایجادشده در سایر یافته های بیوشیمیایی در گروه آنتوم، با گروه دارونما تفاوت معنی داری نداشت. باتوجه به این مطالب، داروی آنتوم در بیماران مبتلا به افزایش چربی خون توام، در مدت دوماه، با دارونما تفاوت معنی داری در بهبود وضعیت چربی های خون نداشته، هرچند که عوارض آن نسبت به سایر داروهای شناخته شده کمتر بوده است.
    کلیدواژگان: آنتوم، افزایش چربی خون توام، کارآزمایی بالینی، اسیدنیکوتینیک، کلوفیبرات، کلستیرامین
  • شاهین آخوندزاده *، مریم نوروزیان، محمدرضا محمدی، سینا اوحدی نیا، امیرحسین جمشیدی، موسی خانی صفحه 3
    در سالیان گذشته درمان های دارویی جدیدی برای درمان آلزایمر معرفی شده اند که علی رغم ایجاد تحول در این زمینه زیاد موفق نبوده اند. هدف این مطالعه بررسی اثربخشی و سلامت مصرف عصاره Salvia officinalis با دوز ثابت در درمان بیماران مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط در یک دوره چهار ماهه بود. در این مطالعه که از نوع کارآزمایی بالینی – تصادفی دو سو بی خبر بود، به صورت سه مرکزی انجام گرفت. بیماران با آلزایمر خفیف تا متوسط (در کل 39 بیمار که 10 نفر زن بودند) و شدت بیماری در آنان بر اساس معیار ADAS-cog کوچکتر و یا مساوی با عدد 12 و یا با معیار CDR شدت بیماری در آنان مساوی و یا کوچکتر از 2 بود وارد مطالعه شده اند و به صورت تصادفی یا دارونما و یا دوز ثابتی از عصاره مریم گلی گرفتند. در طول 16 هفته مطالعه، اثربخشی اصلی با معیار ADAS-cog اندازه گیری شد که بر اساس تغییر این عدد از هفته صفر انجام می گرفت. معیار دوم تغییر عدد CDR از حد پایه بود.
    در انتهای هفته 16 مطالعه عصاره مریم گلی با هر دو معیار CDR و ADAS-cog نسبت به دارونما برتری داشت (003/0P<، 84/10=F، 1=CDR: d.f.) (037/0P<، 77/4=F، 1=ADAS-cog: d.f.) و نه تنها از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد بلکه شدت علایم بیماری را کاهش داد. عوارض جانبی دیده شده در دو گروه از نظرآماری اختلاف معنی داری نداشتند. از این مطالعه می توان نتیجه گرفت که عصاره مریم گلی می تواند به عنوان یک درمان موثر و بی خطر برای درمان بیماران مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط برای مطالعات بیشتر در نظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: دمانس، آلزایمر، طب سنتی، مریم گلی
  • سونیا سادات سلوتی صفحه 4
    تحقیقات اخیر نشان داده اند که سیر، یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی، دارای خواص بارز ضد میکروبی است. در تحقیق حاضر، اثر سیر به عنوان نگهدارنده در رب گوجه فرنگی، مورد بررسی قرار گرفته است. فرآورده های گوجه فرنگی و از جمله رب گوجه فرنگی با 3/4= pH در گروه مواد غذایی اسیدی قرار دارند. بنابراین شاخص استریلیزاسیون تجاری در مورد این ماده غذایی، از بین رفتن باکتری باسیلوس کواگولانس است. سیر تازه و عصاره کلروفرمی سیر به نحوی به محیط کشت TSB (Trypticase Soy Broth) و رب گوجه فرنگی اضافه شد که سری غلظت زیر بر حسب درصد حجمی حاصل شد:0/3، 5/2، 0/2، 5/1، 0/1، 75/0، 5/0، 25/0، 125/0. سپس از سوسپانسیون میکروب با غلظت نهایی 106×1 میکروارگانیسم در هر میلی لیتر به ظروف محتوی مواد فوق اضافه شد. پس از گرمخانه گذاری به مدت 24 ساعت در دمای 37 درجه سانتی گراد، مواد فوق در پلیت های محتوی کشت NA (Nutrient Agar) کشت داده شدند. پلیت های تهیه شده به مدت 24 ساعت در دمای 37 درجه سانتی گراد گرمخانه گذاری شدند. نتایج به صورت رشد یا عدم رشد پرگنه ها در سطح محیط کشت جامد قابل مشاهده بودند و با نمونه های شاهد مقایسه شدند. حداقل غلظت مهاری (MIC) در مورد سیر تازه و عصاره کلروفرمی سیر در رب گوجه فرنگی به ترتیب عبارت بودند از: 3 درصد و 5/. درصد. همچنین در این تحقیق اثر سیر تازه و عصاره کلروفرمی سیر بر خصوصیات شیمیایی و فیزیکی و طعم رب گوجه فرنگی مورد بررسی قرار گرفت.
    سیر تازه و عصاره کلروفرمی سیر به مقادیر حداقل غلظت مهاری، بر خصوصیات شیمیایی و فیزیکی رب گوجه فرنگی تاثیر معنی داری نداشتند، اما تغییر ایجاد شده در طعم رب گوجه فرنگی بسته به سلیقه شخصی افراد، مطلوب یا نامطلوب ارزیابی شد.
    کلیدواژگان: سیر، نگهدارنده، باسیلوس کوگوالانس، رب گوجه فرنگی
  • اکبر فتوحی*، فریبا اصغری، عظیم میرزازاده، فرشید علاء الدینی، کامران یزدانی، آرش آریا، اکبر صفایی صفحه 5
    آنتوم یک داروی گیاهی است که علی رغم عدم انجام مطالعات بالینی در مورد اثرات درمانی و عوارض احتمالی آن به طور گسترده ای به عنوان داروی پایین آورنده چربی خون در ایران مصرف می شود. این کارآزمایی بالینی به منظور بررسی اثرات درمانی و عوارض کوتاه مدت آنتوم و مقایسه آن با اسید نیکوتینیک و کلستیرامین در افراد با کلسترول بالا انجام شده است. در این مطالعه201 بیمار مبتلا به هیپرکلسترولمی تنها مورد بررسی قرار گرفته اند که با دو بار آزمایش پیاپی به فاصله حداقل دو هفته تشخیص داده شدند. بیماران پس از دو هفته رژیم غذایی به طورتصادفی در 5 گروه زیر قرار گرفتند: 1– کلستیرامین روزانه 12 گرم 2- اسید نیکوتینیک روزانه 3 گرم 3– مجموع کلستیرامین روزانه 3 گرم و اسید نیکوتینیک روزانه12 گرم 4- آنتوم روزانه شش قرص 5- دارونما. 114 نفر از بیماران پیگیری دو ماهه را به پایان رسانده اند. بعد از دو ماه از بیماران آزمایش مجدد به عمل آمده است که بیماران تحت درمان با آنتوم کاهش 0/2 درصد را در میزان کلسترول تام سرم پلاسما نشان می دهند. تری گلیسرید در گروه آنتوم 1/3 درصد افزایش یافته است که از نظر آماری معنی دار نبوده است. شایعترین عارضه در گروه آنتوم شکایات غیر اختصاصی مانند ضعف و بی حالی بوده است و یک مورد نیز قطع دارو به دلیل دل درد رخ داده است. در گروه آنتوم، افزایش نیتروژن اوره خون (BUN) به میزان mg/dl 2/2 (016/0P=) و کراتینین به میزان mg/dl 12/0 (019/0P=) مشاهده شده است. باتوجه به نتایج به دست آمده آنتوم از لحاظ آماری تفاوت معنی داری با گروه دارونما در کاهش کلسترول و تری گلیسرید نداشته و در مقایسه با سایر داروهای شناخته شده موثر نبوده است. از طرف دیگر به اثرات مشاهده شده آنتوم بر روی HDL-C، نیتروژن اوره و کراتینین سرم نیز باید توجه نمود.
    کلیدواژگان: آنتوم - هیپرکلسترولمی، اسید نیکوتینیک - کلستیرامین - کارآزمایی بالینی
  • حسین لاری یزدی، رمضانعلی خاوری نژاد، عبدالحسین روستاییان، علی گودرزی صفحه 6
    آرتمیزینین ماده ای با خاصیت ضد مالاریایی است که در گیاه A. annua L. به طور طبیعی وجود دارد. در این پژوهش تاثیر برخی از عوامل نظیر بافت خاک، تغذیه معدنی و pH محلول غذایی بر میزان تولید آرتمیزینین مورد بررسی قرار گرفت. بیشترین مقدار آرتمیزینین در خاک شنی لوم، با 065/0درصد و کمترین مقدار آن در خاک سیلت لوم، با 043/0 درصد مشاهده شد. کمترین مقدار آرتمیزینین تولید شده در محلول غذایی فاقد فسفر مشاهده شد که نسبت به شاهد 8/63 درصد کاهش نشان می دهد. کمترین کاهش تولید آرتمیزینین در محلول غذایی فاقد منیزیم که نسبت به شاهد 5/22 درصد کاهش دارد مشاهده می شود. حداکثر تولید آرتمیزینین در غلظت mgl-1 210 نیتروژن محلول غذایی دیده شد. حداکثر تولید آرتمیزینین در pH بین 6 تا 7، یعنی در محیط های خنثی تا کمی اسیدی اندازه گیری شد و در 5/6 pH= بیشترین مقدار آن (064/0 درصد) مشاهده گردید.
    کلیدواژگان: Artemisia annua L، Artemisinin، بافت خاک، تغذیه معدنی، pH
  • داراب یزدانی*، امیرحسین جمشیدی، فراز مجاب صفحه 7
    نعناع فلفلی با نام علمی L. Mentha piperita از خانواده Lamiaceae از جمله گیاهان دارویی و معطری است که اسانس آن مصارف دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی فراوانی دارد. در حال حاضر این گیاه در مناطق مختلف کشور توسط افراد و شرکت های مختلفی کشت می شود. تحقیق حاضر به منظور شناسایی و انتخاب منطقه مناسب کاشت و تاثیر اقلیم بر روی میزان ماده موثره آن صورت گرفت.
    ضمن هماهنگی با یکی از شرکت هایی که در مناطق مختلف اقدام به کشت نعناع فلفلی کرده بود، در زمان مناسب اقدام به تهیه نمونه که از طریق خشک کردن سرشاخه های هوایی در سایه و دمای محیط تهیه شده بود نمودیم، سپس اقدام به استخراج اسانس از برگ های گیاه در مقیاس آزمایشگاهی و به وسیله دستگاه کلونجر گردید. اسانس های به دست آمده بر حسب ماده عمده و موثر آنها که منتول می باشد با روش های کروماتوگرافی گازی (G.C.) مورد شناسایی، اندازه گیری و مقایسه قرار گرفت و درصد اسانس و مقدار منتول در نمونه های فوق تعیین گردید. نتایج به دست آمده تغییرات مقدار اسانس و میزان ماده منتول را در نمونه های مختلف نشان داد که بیانگر تاثیر اقلیم بر روی کمیت و کیفیت تولید اسانس در گیاه می باشد.
    کلیدواژگان: نعناع فلفلی، اسانس، منتول
  • محمدرضا صفری، نسرین شیخ، خسرو مانی کاشانی صفحه 8
    دیابت ملیتوس یکی از شایع ترین بیماری ها در جوامع بشری است که مقابله با عوارض ناشی از آن هزینه هنگفتی را به سیستم درمانی تحمیل می نماید. مهمترین و شاخص ترین علامت کلینیکی آن افزایش قند خون می باشد که منجر به گلیکه شدن پروتئین های مختلف بدن می گردد که این امر باعث تغییر ماهیت، ساختمان و عملکرد بیوشیمیایی آنها می شود. یکی از راه های احتمالی درمان دیابت ملیتوس، کاهش یا مهار این واکنش است. به نظر می رسد که استفاده از روغن های فرار در این راه مفید و موثر می باشد. هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر برخی از ترکیبات تشکیل دهنده روغن های فرار نظیر پولگون، تیمول، ژرانیول، لینالول و لیمونن بر روی واکنش گلیکه شدن آلبومین در in vitro می باشد. بدین منظور در حضور غلظت های مختلف هریک از این ترکیبات، واکنش گلیکه شدن آلبومین به صورت in vitro انجام شد و با روش تیوباربیتوریک اسید مورد سنجش قرار گرفت.
    نتایج حاصل نشان داد که ترکیبات مورد مطالعه در غلظت های سه گانه g/dl 1، g/dl 2/0 و g/dl 1/0 دارای اثر مهاری بر واکنش گلیکه شدن آلبومین می باشند و در این میان، تیمول در غلظت g/dl 1 دارای بیشترین مهار بود (94 درصد). ترتیب اثرات ترکیبات فوق، به صورت زیر است:لینالول > لیمونن > پولگون > ژرانیول > تیمولنتایج این تحقیق نشان داد که ترکیبات تشکیل دهنده روغن های فرار باعث کاهش واکنش گلیکاسیون آلبومین گردیدند.
    کلیدواژگان: روغن های فرار، دیابت ملیتوس، گلیکاسیون آلبومی
  • مژگان نوریان، بدرالملوک فرقانی، مسعود امینی* صفحه 9

    در این مطالعه، تاثیر سبوس گندم و بارهنگ بر غلطت قند خون ناشتا و لیپیدهای سرم در بیماران دیابتی نوع 2 بررسی ومقایسه گردیده است.
    در یک مطالعه به صورت Cross over، وزن و متغیرهای قند خون ناشتا، کلسترول توتال، LDL و HDL در 14 بیمار تحت درمان با رژیم غذایی اندازه گیری شد. سپس بیماران به صورت تصادفی مکمل فیبر (12 گرم سبوس گندم یا بارهنگ) را به مدت 3 هفته به رژیم غذایی خود اضافه نمودند. از بیماران درخواست شد به طور معکوس پس از 10 روز فاصله (Wash-out) میزان 12 گرم بارهنگ (یا سبوس گندم) را به رژیم خود اضافه نمایند و در پایان وزن بیماران کنترل و آزمایش خون ناشتا جهت سنجش مجدد متغیرهای خونی به عمل آمد. فرم های یادداشت غذایی بیماران با استفاده از جدول ترکیبات غذایی آنالیز شد و برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تست غیرپارامتری Wilcoxon و برای مقایسه متغیرها قبل و پس از دریافت فیبر از آزمون t زوج استفاده گردید.
    در این مطالعه 14 بیمار دیابتی نوع 2 که 10 نفر از آنها زن و 4 نفر مرد بودند با محدوده سنی 1± 45 سال وkg/m2 9/1 ± 23= BMI شرکت داشتند. میزان LDL و HDL سرم قبل از مطالعه و بعد از مطالعه تغییر معنی دار داشت. مصرف سبوس گندم سبب افزایش HDL سرم گردید (01/0P<). همچنین مصرف بارهنگ سبب افزایش HDL (001/0P<) و کاهش LDL (02/0P<) گردید.
    به طور کلی می توان نتیجه گرفت که افزودن منابع فیبرهای غذایی به رژیم بیماران دیابتی، به ویژه اگر بخشی از آن به صورت محلول باشد، باعث کاهش LDL و افزایش HDL سرم می شود و می تواند در اصلاح اختلالات لیپیدهای سرم بیماران دیابتی موثر باشد.

    کلیدواژگان: سبوس گندم، بارهنگ، دیابت نوع 2، LDL، HDL
|
  • Abdollahi M. *, Soltaninejad K Page 1
    Poisonous plants are one of the most important causes of poisonings in human. Although most of plant-induced poisonings are mild in terms of severity but they may be life-threatening. Regarding compositions of toxic plants, most of them can induce toxicity on many biological systems including central nervous system, cardiovascular, hematopoietic sytem and etc.In this brief review, we tried to summarize demonstrations of toxicity and adverse effects of poisonous plants and their active substances on biological systems, and thir clinical management.Keywords: Poisonous plants, Poisoning, Human
  • Yazdani K., Fotouhi A.*, Alaedini F., Mirzazadeh A., Arya A., Asghari F., Aryania A., Sharifi F. Page 2
    The purpose of this clinical trial is a short course study about effectiveness and side effects of Anethum in combined hyperlipidemic patients. Two hundred and ninety eight older than fifteen years old patients with combined hyperlipidemia (serum total cholesterol >240mg/dl and triglyceride >250mg/dl) were included in this controlled, double blind, randomized clinical trial. Two hundred and three patients (68.1%) completed the two months period of trial. After two weeks of therapeutic lifestyle changes (diet and sports), patients were randomized into five following groups 1. Nicotinic Acid 3g daily; 2. Nicotinic Acid 3g daily plus Cholestyramine 12g daily; 3. Clofibrate 2g daily; 4. Anethum 6 tablets daily; and 5. Placebo 3 capsules daily. After two months, there was no significant differences between the changes observed in lipid profile in Anethum and placebo groups. Considering the effect on total cholesterol level, the difference between Anethum group (-5%), the first (-22.1%) and the second group (-17.2%) (P<0.000); the effect on triglyceride level, the difference between Anethum group (-16.3%), the first (-54.8%) and the third group (-38%) (P<0.000); and the effect on HDL-cholesterol level, the difference between Anethum group (+1%) and the first group (+30.8%) (P=0.001) was significant. The least complaints were in Anethum group (16%) and the most in the second group (74%). No changes in other biochemical tests were significantly different between Anethum and placebo groups. According to these results there is no superiority for Anethum in comparison of placebo to improve the lipid profile in combined hyperlipidemic patients for a two-month course. Although the side effects of Anethum are less than other well defined drugs.
    Keywords: Anethum, Combined hyperlipidemia, Clinical trial, Nicotinic acid, Clofibrate, Cholestyramine
  • Akhondzadeh Sh*, Norouzian M., Mohammadi Mr, Ohadinia S., Jamshidi Ah, Khani M Page 3
    New treatments were presented for management of Alzheimer’s Disease (AD) in the recent years. However, they were not fully successful. The objective of this study was to assess the efficacy and safety of Salvia officinalis extract in AD at 4 months using fixed dose of the extract. A randomized, double blind, placebo-controlled trial in three centers in Iran was the structure of this study. Patients with mild to moderate AD (n=36, 10 women) with a scoreof ≤ 12 on the cognitive subscale of Alzheimer’s Disease Assessment (ADAS-cog) and ≤ 2 on Clinical Dementia Rating (CDR) were randomized to placebo or fixed dose of Salvia officinalis extract. Over 16 weeks, the primary outcome measure was the change in ADAS-cog score. Change in CDR (sum of the boxes) was the secondary outcome over the trial. At 4 months, Salvia extract produced a significant better outcome on cognitive function and CDR total score than placebo (ADAS-cog: d.f.: 1; f = 4.77, P = 0.037) (CDR: d.f.: 1, F=10.84, P<0.003). There were no significant differences in the two groups in terms of observed side effects. The present study indicates that patients on Salvia officinalis extract compare with those on placebo experienced benefits in cognitive function and basic activity of daily living. However, further studies are warranted.
    Keywords: Dementia, Alzheimer's Disease, Traditional Medicine, Salvia officinalis
  • Soloty S Page 4
    It has been shown that garlic, the ancient medicinal herb, has a wide range of antimicrobial properties. Application of garlic as preservative in tomato paste can has been studied.During a separate study, It has been known that the main bacterial spoilage in canned tomato paste is called “Flat sour” which is caused by Bacillus Coagulance. The effect of fresh garlic and chroformic extract of garlic on the Bacillus Coagulance growth was inverstgated.Serial dilutions of 0.125, 0.25, 0.5, 0.75, 1.0, 2.0, 2.5, 3.0 (%v/v) from fresh garlic and chlorofomic garlic extract were prepared and examined against Bacillus Coagulance.The minimum inhibitory concentration (MJC) of fresh garlic and chlirofromic garlic extract agaist Bacillus Coagulance were 3% v/v and 0.5% v/v respectively. Addition of above concentrations of fresh garlic and chlonofromic garlic extract had no significant effects on the chemical and physical characteristics of tomato paste can.
    Keywords: Chloroformic garlic extract (allicin), Fresh garlic, Bacillus Coagulance, Perservative, Tomato paste can
  • Fotouhi A. *, Asghari F., Mirzazadeh A., Alaedini F., Yazdani K., Arya A., Safaei A., Vafadar J. Page 5
    Anethum is a herbal drug production and prescription of which, as a lipid lowering drug, has been approved in Iran. Its widespread use and lack of studies done on it emphasizes on the necessity of a controlled clinical trial. Two hundred and one hypercholesterolemic patients (total cholesterol >240 mg/d) diagnosed on basis of two consecutive lab tests, separated by at least two weeks, comprised the study population. Patients were randomized into the following therapy groups after 2 weeks of diet therapy: 1) Cholestyramine 12 g per day, 2) Nicotinic acid 3 g per day, 3) Cholestyramine 12g per day plus Nicotinic acid 3 g per day, 4) Anethum 6 tablets per day, 5) Placebo. One hundred and fourteen patients completed the 2 months follow up. A third lab test at the end of the course revealed a 2.0% reduction of cholesterol level in the anethum group. Triglyceride had %3.1 rise in anethum group (not significant). Low density lipoprotein cholesterol (LDL-C) was increased by 6.1% in the anethum group (not significant). The most common side effects of anethum were non specific complaints (i.e. malaise and fatigue). One patient discontinued therapy because of abdominal pain. Anethum caused a 2.2 mg/dl rise in blood urea nitrogen (P=0.016) and 0.12 mg/dl rise in creatinine (P=0.019).Based on the results, we conclude that anethum is not significantly different from placebo in its therapeutic effects, moreover there are clinical evidence on its untoward effects by increasing LDL-C. Although this study hasn’t proved untoward effects of anethum statistically but showes lack of any beneficial effects.
    Keywords: Anethum, Hypercholesterolemia, Nicotinic acid, Cholestyramine, Clinical trial
  • Lari Yazdi H., Khavarinejad Ra, Roustaian Ah, Goudarzi A Page 6
    Artemisinin is an antimalarial compound that is naturally found in Artemisia annua L. (Asteraceae). The effect of some factors such as soil texture, nutrition, and pH were studied on the production of Artemisinin in Artemisia annua L. The highest amount of Artemisinin (0.065%) was found in the sample which was potted in sandy-loam and the lowest amount (0.043%) ed to the sample grew in silt-loam soils. The nutrient solution without P presented the lowest amount of Artemisinin and lowest decrease in Artemisinin production was preformed in solution without Mg comparing with other solutions. The nutrient solution with 210 mgl-1 N presented the maximum amount of Artemisinin (0.052%). The maximum amount of Artemisinin was presented in pH= 6-7 (0.064% in pH= 6.5).
    Keywords: Artemisia annua L., Artemisinin, Soil textur, Nutrition, pH
  • Yazdani D. *, Jamshidi Ah, Mojab F. Page 7
    Peppermint with scientific name of Mentha piperita from Lamiaceae family is one of the medicinal and aromatic plants that its essentiol oil uses widly in medicinal, food, cosmetic and health industrials. Peppermit cultivated by different companies or persons in different regions of Iran. This research done for identification and selection of suitable cultivation region and effect of climate on essential oil and menthol content of peppermint dry herb. At suitable time, shoots of peppermint harvested and dried, then volatile oil was extracted by steam distillation method. Volatile oil was analyzed by G.C methods for identification and determination of menthol percent. Result shown that Essential oil and menthol content varied by variation on climatic conditions.
    Keywords: Peppermint, Essentiol oil, Menthol
  • Safari Mr, Sheikh N., Mani, Kashani Kh Page 8
    Diabetes mellitus is one of the most common diseases in the world that imposes a tremendous health and societal burden whether that burden is measured in terms of sickness, use of health systems resources or costs. Hyperglycemia is the most important clinical sign of diabetes leading to glycation of the various proteins in the body that leading to change in nature, structure and biochemical activity of them.On of the probable method in the treatment of diabetes mellitus is decreased or inhibited this reaction, it seems that essential oils are useful for this purpose. The main goal of this research is to determine the effect of some essential oils such as: Pulegone, Thymol, Geraniol, Linalool and Limonene on in vitro albumin glycation.In the presence of various concentration of essential oils albumin was glycated and evaluated using TBA method.Results showed that these essential oils have inhibitory effects on albumin glycation reaction with the concentraction of 1 g/dl, 0.2 g/dl and 0.1 g/dl. Among these essential oils, Thymol had the most inhibitory effect (94%) in the concentration of 1 g/dl.The sequence of effect is:Thymol > Geraniol > Pulegone > Limonene > LinaloolThese findings showed that essential oils decreased albumin glycation reaction.
    Keywords: Albumin glycation, Diabetes mellitus, Essential oils
  • Noorian M., Forghani B., Amini M.* Page 9

    In this study, the effects of wheat bran (insoluble) and ispaghula (soluble) seeds on serum lipids and FBS have been compared in type 2 diabetic patients.In a cross over study, 14 type 2 diabetic patients, treated with diet alone, were randomly placed on isocaloric diets containing either wheat bran (7 patients) or ispaqhula(12 grams/day in both groups) for 3 weeks. After a 10-day wash-out period, dietary fiber supplementation was exchanged and diets were continued for 3 weeks again. Weight, FBS, total cholesterol, LDL and HDL were measured before and after the study. Food records and the differences observed in serum variables were analyzed using Willcoxon non- parametric method and paired t-test respectively. P<0.05 was considered significant.The participants were 4 men and 10 women aged 45±1 years (BMI= 23±1.9 kg/m²). Both wheat bran and ispaghula increased the serum HDL (P<0.01 and P<0.001 respectively). Serum LDL was decreased after consumption of ispaghula (P<0.02).Our results show that dietary intake of fibers, especially in soluble from, can improve lipid profile in type 2 diabetic patients.

    Keywords: Wheat bran, Ispaghula, Type 2 diabetes, HDL, LDL