فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی گرگان - سال نهم شماره 4 (پیاپی 24، زمستان 1386)

مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان
سال نهم شماره 4 (پیاپی 24، زمستان 1386)

  • 102 صفحه، بهای روی جلد: 15,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1386/11/16
  • تعداد عناوین: 16
|
  • اسماعیل فتاحی، سیدغلامعلی جورسرایی، کاظم پریور، علی اکبر مقدم نیا صفحات 5-10
    زمینه و هدف
    هینوزان یکی از سموم ارگانوفسفره است که مکانیسم اصلی آن مهار فعالیت آنزیم استیل کولین استراز بوده و روی اندام های جنسی اثر تخریبی دارد. با توجه به مصرف فراوان این سم در مزارع برنج و باغ مرکبات و ضرر احتمالی آن روی بافت های بدن، تاثیر آن بر روند اسپرماتوژنزیس در موش سفید کوچک مورد مطالعه قرار گرفت.
    روش بررسی
    این مطالعه تجربی روی 45 سر موش نر از نژادBalb/C در سه گروه آزمایشی، کنترل و شم در دانشکده پزشکی بابل انجام پذیرفت. گروه آزمایشی به مدت یک ماه (پنج روز متوالی و دو روز استراحت) به میزانmg/kg 20، سم هینوزان را به صورت داخل صفاقی دریافت کردند. گروه شم تنها نرمال سالین دریافت کرده و گروه کنترل تزریقی نداشتند. با تهیه برش های بافتی از بیضه، رده های مختلف سلول های اسپرماتوژنیک، سلول های لایدیگ و عروق خونی در واحد سطح با استفاده از eye piece شمارش شدند. سپس داده ها با آزمون هایANOVA Tukey''s HSD One way - تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    در این مطالعه قطر بیضه و لوله های اسپرم ساز و تعداد عروق خونی کاهش چشمگیری نشان داد. همچنین با شمارش سلول های اسپرماتوژنیک مشخص گردید که تعداد سلول های اسپرماتوگونی، اسپرماتوسیت ها و اسپرماتیدها در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل تغییر معنی داری پیدا کرده است (05/0P<). تعداد سلول های لایدیگ نیز به طور معنی داری کاسته شد (05/0P<).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که تزریق داخل صفاقی سم هینوزان در موش آزمایشگاهی بر روند اسپرماتوژنزیس، ساختار لوله های اسپرم ساز و کاهش سلول ها موثر است.
    کلیدواژگان: ارگانوفسفره، هینوزان، بیضه، سلول های لایدیگ، اسپرماتوگونی، اسپرماتوژنزیس
  • حسین آیت اللهی، عباسعلی امیدی، مهرداد کاتبی، سعیده صباغ، هومن توسلیان، محمدرضا خلیقی، مهدی پرداختی، عباس شریعت صفحات 11-17
    زمینه و هدف
    تتراکلرید کربن به عنوان یک سم مرجع کبدی در مسمومیت حاد و مزمن خود باعث ایجادنکروز، تغییر چربی، سیروز و کانسر کبدی می شود. سیلای مارین مجموعه ای از سه فلاونولیگنان موجود در گیاه خارمریم (Silybum marianum) دارای آثار هپاتوپروتکتیو و آنتی هپاتوتوکسیک می باشد. این مطالعه به منظور تعیین اثرات درمانی حفاظتی سیلای مارین در سمیت حاد کبدی CCL4 در موش انجام گردید.
    روش بررسی
    این مطالعه تجربی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی سال 1383 انجام پذیرفت. پس از بررسی های مقدماتی، دوز mL/kg 25 تتراکلرید کربن (در حلال Mineral Oil) به عنوان دوز مناسب انتخاب گردید. روند هپاتوتوکسیسته ناشی از تزریق داخل صفاقی تک دوز آن به منظور ارزیابی و به دست آوردن متغیرهای لازم برای سنجش میزان سمیت و درمان مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به نتایج آنزیمی (افزایش فعالیت AST و ALT) و هیستوپاتولوژی (بررسی و درجه بندی عوارض پاتولوژیک CCl4 در بافت کبد به شکل گرانولاسیون سیتوپلاسم، تورم ابری شکل، نکروز و تغییر چربی) زمان های تجویز سیلای مارین و نمونه گیری مشخص گردید. سیلای مارین به شکل سوسپانسیون در حامل CMC2درصد پروپیلن گلایکول (به نسبت 3 به 2) با دوزهای 50، 200 و 800 میلی گرم بر کیلوگرم در زمان های مختلف تجویز و نمونه های سرمی و کبدی تهیه شد. گروه کنترل منفی، حامل سیلای مارین در برابر حلال CCl4، گروه کنترل دارو، دوزmg/kg 800 سیلای مارین در برابر حلال CCl4 و گروه کنترل مثبت، حامل سیلای مارین در برابر CCl4 را دریافت نمود.
    یافته ها
    این مطالعه مداخله ای در دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی سال 1383 انجام پذیرفت. پس از بررسی های مقدماتی، دوز mL/kg 25 تتراکلرید کربن (در حلال Mineral Oil) به عنوان دوز مناسب انتخاب گردید. روند هپاتوتوکسیسته ناشی از تزریق داخل صفاقی تک دوز آن به منظور ارزیابی و به دست آوردن متغیرهای لازم برای سنجش میزان سمیت و درمان مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به نتایج آنزیمی (افزایش فعالیت AST و ALT) و هیستوپاتولوژی (بررسی و درجه بندی عوارض پاتولوژیک CCl4 در بافت کبد به شکل گرانولاسیون سیتوپلاسم، تورم ابری شکل، نکروز و تغییر چربی) زمان های تجویز سیلای مارین و نمونه گیری مشخص گردید. سیلای مارین به شکل سوسپانسیون در حامل CMC2درصد پروپیلن گلایکول (به نسبت 3 به 2) با دوزهای 50، 200 و 800 میلی گرم بر کیلوگرم در زمان های مختلف تجویز و نمونه های سرمی و کبدی تهیه شد. گروه کنترل منفی، حامل سیلای مارین در برابر حلال CCl4، گروه کنترل دارو، دوزmg/kg 800 سیلای مارین در برابر حلال CCl4 و گروه کنترل مثبت، حامل سیلای مارین در برابر CCl4 را دریافت نمود.
    نتیجه گیری
    این تحقیق نشان می دهد که تجویز سیلای مارین با دوز mg/kg 50 تا 6ساعت پس از تزریق CCl4 به نحو قابل توجهی از پیشرفت هپاتوتوکسیته جلوگیری نموده و موجب تسریع بهبودی ضایعات می شود.
    کلیدواژگان: سیلای مارین، تتراکلریدکربن، مسمومیت کبدی
  • عباس مسعود زاده، میترا محمودی، آرمیتا سلجوقیان صفحات 18-24
    زمینه و هدف
    اختلال وسواسی جبری علی رغم شیوع بالا کمترین میزان پاسخ درمانی را در بین بیماری های اضطرابی نشان می دهد. این مطالعه به منظور مقایسه اثرات درمانی نالترکسون و فلوئوکستین بر اختلال وسواسی – جبری (OCD) انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه یک کارآزمایی بالینی دوسوکور با گروه شاهد و طرح موازی تصادفی بود که روی 30 بیمار زن 18 تا 60 ساله مراجعه کننده به مطب و درمانگاه روانپزشکی بیمارستان زارع ساری در سال 1384 انجام گرفت. بیماران در سه گروه درمانی 10نفره قرار گرفتند. به گروه A روزانه mg 9/53 فلوئوکستین، به گروه B روزانه mg 4/64 نالترکسون و به گروه C کپسولی حاوی دارونما داده می شد. شدت علایم اختلال وسواسی –جبری در چهار مرحله با مقیاس یل براون سنجیده شد. داده های به دست آمده در سه گروه با استفاده از آزمون های پارامتریک و غیرپارامتریک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین های عددی هفته هشتم در گروه نالترکسون شدت علائم اختلال وسواسی-جبری را به طور معنی داری (01/45 درصد) کاهش داد (05/0P<)، که این کاهش به اندازه فلوئوکستین (81/45درصد) بود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که نالترکسون به اندازه فلوئوکستین در کاهش علائم اختلال وسواسی – جبری موثر است و اثر آن بسیار سریع تر از فلوئوکسین بوده و در عرض دو هفته اول ظاهر می شود.
    کلیدواژگان: اختلال وسواسی، جبری (OCD)، نالترکسون، فلوئوکستین، دارونما، مقیاس وسواسی جبری یل بروان (YBOCS)
  • علی باقرپور، ماهرخ ایمانی مقدم، محمدرضا هاتف، حبیب الله اسماعیلی صفحات 25-30
    زمینه و هدف
    دانسیتومتری استخوان روشی مناسب برای بررسی وضعیت اسکلتال بیماران می باشد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط وضعیت اسکلتال ناحیه گردن فمور و مهره های L2-L4 با شاخص چانه ای (Mental Index) استخوان مندیبل در رادیوگرافی پانورامیک زنان مراجعه کننده به بخش رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی مشهد انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی، رادیوگرافی های پانورامیک 67 نفر از خانم های مراجعه کننده به بخش رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی مشهد در سال 1383 با سن بیش از 35 سال که سالم و فاقد تاریخچه مصرف داروهای موثر بر متابولیسم استخوان بودند، بررسی شد و در آنها شاخص چانه ای تعیین و ثبت گردید. از همه بیماران مورد مطالعه دانسیتومتری استخوان در مرکز توس به وسیله دستگاه Osteocore و روش DEXA در دو کانون گردن فمور چپ و ناحیه L2-L4(مهره های دوم تا چهارم کمری) به عمل آمد. بیماران با توجه به معیار T-score به سه گروه طبیعی، استئوپنیک و استئوپوروتیک در هر کانون تقسیم شدند. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون های ANOVA و ضریب همبستگی پیرسن تجزیه و تحلیل آماری شد.
    یافته ها
    میانگین شاخص چانه ای بین گروه های طبیعی و استئوپنیک در ناحیه گردن فمور زنان مورد مطالعه اختلاف معنی داری را نشان داد (05/0P<). میانگین شاخص چانه ای بین گروه های طبیعی و استئوپوروتیک و استئوپنیک و استئوپوروتیک در ناحیه L2-L4زنان مورد مطالعه اختلاف معنی داری را نشان داد (05/0P<). شاخص چانه ای با T-score در ناحیه گردن فمور و ناحیه L2-L4 همبستگی معنی داری داشت (به ترتیب 33/0r=، 32/0=r و 05/0P<).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که می توان از شاخص چانه ای استخوان مندیبل به عنوان ابزار مفیدی در تخمین وضعیت اسکلتال بیماران استفاده نمود. ولی به کارگیری این شاخص به تنهایی برای بررسی دقیق وضعیت اسکلتال بیماران کافی نمی باشد.
    کلیدواژگان: دانسیتومتری استخوان، رادیوگرافی پانورامیک، شاخص چانه ای، مندیبل
  • کاظم کاظم نژاد، سیامک رجایی، ارازبردی قورچایی، محمدحسین تازیکی صفحات 31-35
    زمینه و هدف
    پروپوفول از جدیدترین داروهای بیهوشی می باشد که دارای مزایای بسیار و عوارض اندک در بیهوش نمودن بیماران است. یکی از مشکلات کاربرد این دارو، درد در هنگام تزریق آن می باشد. این مطالعه به منظور تاثیر لیدوکائین در کاهش درد به دنبال تزریق پروپوفول در بیماران انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی در مرکز آموزشی - درمانی پنجم آذر گرگان طی سال 1385 انجام شد. تعداد 272 بیمار 15 تا 55 ساله با ASA1 ClassI،II که کاندید عمل جراحی الکتیو بودند، به صورت تصادفی انتخاب شدند. به گروه اول (91 بیمار) داروی پروپوفول نوع Fresenius یک درصد تزریق شد. به گروه دوم (90 بیمار) داروی پروپوفول نوع Lipuro یک درصد تزریق شد و به گروه سوم (91 بیمار) داروی پروپوفول نوع Lipuro یک درصد که باmg 20 لیدوکائین (ml 2 از لیدوکائین 1درصد) مخلوط شده بود، تزریق گردید. محل تزریق داروهای فوق در ورید پشت دست بود و 10-5 ثانیه پس از تزریق 25درصد از دوز اینداکشن بیهوشی، درد بیماران با استفاده از روش VRS اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون آماری کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    فراوانی درد (Score1-3) در گروه اول 91/63 (2/69درصد)، در گروه دوم 90/50 (6/55درصد) و در گروه سوم 91/22 (2/24درصد) بود که اختلاف معنی دار با یکدیگر داشتند (05/0P<). شدت درد متوسط و شدید (Score 2،3) در 91/42 (1/46درصد) از بیماران گروه اول، در 90/18 (20درصد) از بیماران گروه دوم و در گروه سوم 91/2 (2/2درصد) تعیین گردید (05/0P<).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که استفاده از لیدوکائین 1درصد همراه با داروی پروپوفول نوع Lipuro باعث کاهش درد در هنگام تزریق می گردد.
    کلیدواژگان: درد، پروپوفول، لیدوکائین
  • محمد یزدانی، پیمان صالحی صفحات 36-40
    زمینه و هدف
    لیتوتریپسی یورتروسکوپیک یکی از روش های کم تهاجمی و رایج برای سنگ های حالب می باشد. هدف از این مطالعه بررسی بروز عوارض ماژور در 3900 مورد لیتوتریپسی یورتروسکوپیک و نحوه درمان آنها بود.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی روی 3900 مورد لیتوتریپسی یورتروسکوپیک در مراکز پزشکی نور و حضرت علی اصغر(ع) اصفهان در سال های 85-1373 انجام شد. فراوانی عوارض ماژور و نحوه درمان آنها در این بیماران برآورد گردید.
    یافته ها
    29 بیمار دچار عوارض حین عمل یا دوره پس از عمل (تا30 روز) شدند که از این تعداد 16 بیمار دچار سوراخ شدگی حالب (41/0 درصد)، 7 بیماردچار Avulsion حالب، 4 بیمار دچار یورینوما و 2 بیمار دچار آبسه پری نفریک شدند. از 7 مورد Avulsion، 2 مورد در محل اتصال حالب به مثانه بود که یورترونئوسیستوستومی انجام شد و در 5 مورد باقی مانده جایگزینی حالب با ایلئوم، Boari flap، ترانس یورترویورتروستومی، گذاشتن DJ و پیچاندن امنتوم دور ناحیه خالی مانده حالب و گذاشتن DJ به وسیله یورتروسکوپ (هر کدام یک مورد) انجام شد. از 4مورد یورینوما 3مورد به وسیله درناژ پرکوتانئوس ناحیه یورینوما و گذاشتن DJ درمان شدند و در یک مورد نیز عمل جراحی باز برای گذاشتن DJ انجام گردید. 2 مورد آبسه پری نفریک با عمل جراحی درناژ آبسه و گذاشتن DJ درون حالب درمان شدند. در 14 مورد از 16 بیمار دچار سوراخ شدگی حالب به وسیله یورتروسکوپ DJ عبور داده شد و در 2 مورد که امکان دسترس رتروگرید به حالب فراهم نشد، با عمل جراحی باز DJ درون حالب قرار داده شد.
    نتیجه گیری
    لیتوتریپسی یورتروسکوپیک از طریق مجرا (TUL) روشی کم تهاجمی عالی برای سنگ های حالب بوده و می تواند برای سنین مختلف انجام گردد و عوارض اندک آن به کارگیری آن را قابل قبول می کند.
    کلیدواژگان: لیتوتریپسی یورتروسکوپیک، عوارض ماژور، سنگ حالب
  • حمیدرضا جوشقانی، عزت الله قائمی، فرهاد نیک نژاد، حیدر طویلانی صفحات 41-46
    زمینه و هدف
    آنزیم آدنوزین دآمیناز تبدیل شدن آدنوزین به اینوزین را کاتالیز می کند. این آنزیم در تکثیر و تمایز لنفوسیت هایT نقش دارد. اندازه گیری آدنوزین دآمیناز در مایعات بدن برای تشخیص بیماری سل اهمیت دارد. در رابطه با ارزش تشخیصی آدنوزین دآمیناز سرم در تشخیص سل ریوی گزارش ها ضد و نقیض می باشند. این مطالعه به منظور بررسی ارزش تشخیصی آدنوزین دآمیناز سرم و ایزوآنزیم آن در سل ریوی با روش های تهیه اسمیر و کشت خلط انجام پذیرفت.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1385 انجام شد. نمونه ها به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از 26 بیمار مبتلا به سل ریوی، 17 نفر مشکوک به سل که نتایج اسمیر و کشت آنها منفی بود و 67 نفر فرد سالم نمونه خون گرفته شد. آزمایش ADA توتال با استفاده از کیت شرکت شیم آنزیم و آزمایش ADA2 با استفاده از مهار کننده EHNA انجام گردید.
    یافته ها
    غلظت ADA و ADA2 بر حسب IU/L در این سه گروه به ترتیب 04/5±35/19 و 34/5±35/13 در گروه اول، 20/6±24/17 و 92/3±47/11 در گروه دوم، 25/4±96/13 و 91/2±36/7 در گروه سوم بود. اختلاف میانگین غلظت ADA بین گروه اول و سوم و نیز بین گروه دوم و سوم معنی دار بود (05/0P<). اختلاف میانگین غلظت ADA2 بین گروه اول و سوم و همچنین دوم و سوم معنی دار بود (05/0P<). حساسیت و ویژگی آزمایش برای ADA به ترتیب 9/26 درصد و 94 درصد و برای ADA2 به ترتیب 50 درصد و 97 درصد به دست آمد. ارزش اخباری مثبت (PPV) برای ADA و ADA2 به ترتیب 6/63 درصد و 7/86 درصد و ارزش اخباری منفی (NPV) برای ADA و ADA2 به ترتیب 8/76 درصد و 3/83 درصد به دست آمد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که سنجش ADA و ADA2 در سرم برای افتراق افراد سالم از بیماران می تواند تا اندازه ای مفید باشد. لیکن این تست برای جداسازی بیماران مسلول از سایر بیماری های ریوی حساسیت بالایی ندارد.
    کلیدواژگان: سل، آدنوزین دآمیناز، ADA2، کشت خلط
  • محمدرضا جلالی ندوشن، مهدیه مرادی، حسن محمد حسینی اکبری، نادر فلاح صفحات 47-50
    زمینه و هدف
    آپاندیسیت شایع ترین جراحی شکم حاد است که در حال حاضر پاتوژنز آن به درستی مشخص نیست. شواهد فزاینده ای مبنی بر درگیری سیستم عصبی در تنظیم ایمنی و پاسخ های التهابی وجود دارد. در این مطالعه وضعیت سیستم عصبی و ماست سل های روده ای در آپاندیس های طبیعی و ملتهب ارزیابی گردید.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی روی 45 نمونه آپاندیس بیمارانی که طی سال های 79 لغایت پایان اسفند ماه 80 در مرکز پزشکی آموزشی درمانی شهید مصطفی خمینی تهران تحت عمل آپاندکتومی قرار گرفته بودند، انجام شد. بیماران به سه گروه 15 نفره آپاندیسیت حاد با علائم بالینی و پاتولوژی، آپاندیسیت حاد از نظر بالینی بدون یافته های هیستولوژی و آپاندیس طبیعی به عنوان گروه کنترل تقسیم شدند. نمونه ها با روش ایمونوهیستوشیمی برای مارکرهای سیناپتوفیزین به منظور مشاهده فیبرهای عصبی، S100 برای بررسی سلول های شوان و نیز به روش هیستوشیمی رنگ آمیزی تولوئیدن بلو برای مشاهده ماست سل ها بررسی شدند. سپس تعداد فیبرهای عصبی، سلول های شوان در زیر مخاط و لایه عضلانی و تعداد ماست سل ها در زیر مخاط در 20 میدان میکروسکوپی شمارش و میانگین تعداد در هر میدان با بزرگ نمایی 400 تعیین گردید. داده ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    در مطالعه انجام شده اختلاف معنی داری از نظر وجود سلول های عصبی شوان، فیبر عصبی و سلول ایمنی ماست سل بین سه گروه وجود داشت. بدین ترتیب که در گروه اول در مقایسه با دو گروه بعدی خصوصا گروه کنترل افزایش داشت (05/0P<). آزمون تکمیلی دانکن نشان داد که در مورد متوسط سلول های شوان در زیر مخاط و لایه عضلانی و همچنین تعداد ماست سل ها در زیر مخاط از لحاظ آماری در سه سطح جداگانه قرار داشتند. اما در مورد متوسط تعداد فیبرهای عصبی در زیرمخاط و لایه عضلانی گروه اول در یک سطح و گروه دوم و سوم در یک سطح قرار داشتند
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که افزایش واضح در اجزاء عصبی و ماست سل ها در آپاندیسیت حاد بیانگر این مطلب است که ارتباطی عملکردی بین سیستم عصبی روده، ماست سل ها و پاتوژنز آپاندیسیت حاد وجود دارد. اگر چه مکانیسم واقعی هنوز مشخص نمی باشد.
    کلیدواژگان: آپاندیسیت، پاتوژنز، ماست سل، سلول شوان، فیبر عصبی
  • علیرضا منصف، سید حمیدهاشمی، محمد عباسی، حشمت الله طاهرخانی، زهره شالچی، اکرم الیاسی صفحات 51-55
    زمینه و هدف
    عفونت های انگلی روده ای، همیشه از مهم ترین مشکلات بهداشتی در جوامع مختلف، حتی در کشورهای پیشرفته بوده اند. بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، احتمال افزایشی در کسب انگل های روده ای و همچنین افزایش شدت درجه ابتلا به این انگل ها را دارند. مطالعه حاضر با هدف بررسی فراوانی انگل های روده ای در بیماران مبتلا به بدخیمی که برای شیمی درمانی در بخش انکولوژی بیمارستان سینا همدان بستری شده بودند، انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی روی کلیه بیمارانی که با تشخیص بدخیمی در سال 1384 در بیمارستان سینا همدان بستری بود، انجام شد. داده های لازم شامل خصوصیات دموگرافیک، نوع بدخیمی و مدت زمان تشخیص بدخیمی از پرونده آنان استخراج و در پرسشنامه های از پیش طراحی شده ثبت گردید. از بیماران نمونه مدفوع تهیه شد و پس از انتقال سریع به آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت. داده ها حاصله با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    از 190 بیمار مورد بررسی، 94 نفر (5/49 درصد) مرد و 96 نفر (5/50 درصد) زن بودند. میانگین سنی بیماران مورد مطالعه 7/18±5/48 سال و در محدوده سنی 12 تا 88 سال بود. 31 بیمار (3/16 درصد) مبتلا به یکی از انواع انگل های روده ای بودند. انگل های روده ای ایزوله شده به ترتیب شیوع عبارت بودند از: آسکاریس 9/41 درصد، ژیاردیا 5/35 درصد، اندولیماکس نانا 2/3 درصد، بلاستوسیستیس هومینیس 2/3 درصد و کریپتوسپوریدیوم 2/3 درصد. بیشترین ابتلا به بیماری های انگلی روده، در بیماران گروه سنی 40 تا 60سال دیده شد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که میزان آلودگی به انگل های روده ای در بیماران مبتلا به بدخیمی تحت شیمی درمانی در مقایسه با شیوع آن در منطقه و جمعیت عمومی کمتر است که این امر می تواند به علت اثر داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی این بیماران باشد.
    کلیدواژگان: انگل های روده ای، بدخیمی، انگل های فرصت طلب
  • رقیه گلشا، غلامرضا روشندل*، رحیم رضایی شیرازی، دانیال روشندل، نفیسه عبدالهی، علی جباری، سیما بشارت، شهریار سمنانی صفحات 56-60
    زمینه و هدف

    علی رغم گسترش بیماری ایدز در دنیا، تاکنون هیچ درمان قطعی برای آن پیدا نشده است. بنابراین بهترین راه مقابله با آن، پیشگیری از بروز آن می باشد. امروزه آموزش افراد در مورد ایدز به عنوان موثرترین شیوه برای پیشگیری از آن شناخته شده است. این مطالعه به منظور تعیین تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و نگرش داوطلبین هلال احمر استان گلستان از بیماری ایدز انجام شد.

    روش بررسی

    در این مطالعه مداخله ای نیمه تجربی 149نفر از کارکنان هلال احمر از سه شهر استان گلستان در سال 1384 به صورت تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا قبل و بعد از یک کلاس آموزشی 90 دقیقه ای، پرسشنامه ای حاوی 13 سوال را تکمیل نمایند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-13 و آزمون های یو من ویتنی، کروسکال والیس و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    47درصد از افراد آگاهی کافی داشتند. میانگین سطح آگاهی افراد در آزمون بعد از آموزش به طور معنی داری بیشتر از آزمون قبل از آموزش بود (05/0P<). در آزمون قبل از آموزش ارتباط معنی دار معکوسی بین سطح سواد افراد و میزان آگاهی آنها مشاهده شد (05/0P<). ولی این اختلاف در آزمون بعد از آموزش معنی دار نبود. قبل از مداخله آموزشی، آگاهی افرادی که سابقه شرکت در کلاس های آموزش ایدز را داشتند، بیشتر از سایرین بود (05/0P<).

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد که آموزش با استفاده از کلاس های اختصاصی آموزش ایدز سبب افزایش قابل توجه میزان آگاهی و نگرش افراد در مورد بیماری ایدز می گردد.

    کلیدواژگان: ایدز، آگاهی، آموزش
  • دکترغلامرضا روشندل، دکترشهریار سمنانی، دکترنفیسه عبدالهی، دکترسیما بشارت، دکترعباسعلی کشتکار، دکترحمیدرضا جوشقانی، دکترعبدالوهاب مرادی، خدابردی کلوی، صبا بشارت، دکترعلی جباری، محمد جواد کبیر، دکترسیداحمد حسینی، دکترسیدمهدی صداقت، دانیال روشندل، دکتراحمد دانش صفحات 61-65
    زمینه و هدف
    عفونت هپاتیت B یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی در جهان به شمار می رود. این مطالعه به منظور تعیین سرولوژیک آلودگی هم زمان HCV و HDV در افراد آلوده به HBV (HbsAg مثبت) در استان گلستان انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی مقطعی مبتنی بر جمعیت روی 1850 نفر در استان گلستان طی سال 1383 انجام شد. 164 نفر (9درصد) از افراد جامعه HBsAg مثبت شدند که 139 نفر از این افراد از نظر ابتلا به HDV و HCV بررسی شدند. آزمون های سرولوژیک با روش الیزا و با استفاده از کیت های تجاری موجود انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-12 و STATA8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    از 139 فرد مورد مطالعه 68 نفر (9/48درصد) مرد و 71 نفر (1/51درصد) زن بودند. میانگین سنی افراد 3/11±89/41 سال (64-25 سال) بود. آنتی بادی ضد HCV وHDV به ترتیب در 17 نفر (3/12درصد) و 8 نفر (8/5درصد) مثبت شد. میزان آلودگی به HCV و HDV در زنان بیشتر از مردان بود، ولی در هر دو مورد اختلاف مشاهده شده از نظر آماری معنی دارنبود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که شیوع عفونت HCV و HDV در افراد آلوده به HBV در استان گلستان نسبتا بالا و قابل توجه می باشد. نظر به اثرات منفی عفونت هم زمان این ویروس ها بر سیر بالینی بیماری، توصیه می شود که برای انتخاب روش درمانی مناسب در بیماران مبتلا به عفونت HBV، احتمال عفونت هم زمان با HCV و یاHDV در نظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: HBV، HCV، HDV، گلستان
  • ویدا شفیع پور، لیلا شفیع پور صفحات 66-71
    زمینه و هدف
    انفارکتوس میوکارد از دسته بیماری های شایع قلب و عروق و از مهم ترین علل مرگ و میر در مددجویان به شمار می رود. لذا بهتر است به این گروه از بیماران برای حفظ زندگی و برگشت به بهبودی و توانایی کامل، آموزش هایی براساس تعیین نیازهای آموزشی آنان و بر مبنای جنس صورت پذیرد. این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه نیازهای آموزشی هنگام ترخیص بیماران زن و مرد مبتلا به انفارکتوس میوکارد انجام گرفت.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی - مقایسه ای روی 100 زن و 100 مرد بستری در بخش قلب بیمارستان های ساری که برای اولین بار به انفارکتوس میوکارد مبتلا شده بودند، در سال 1385 انجام شد. با استفاده از پرسشنامه نیازهای آموزشی آنان تعیین شد. سپس این نیازها در 6 حیطه (سطح و نوع فعالیت بدنی، درمان دارویی، رژیم غذایی، عوارض، درمان و بهبود کیفیت زندگی) با هم مقایسه گردیدند.
    یافته ها
    بیشترین نیاز آموزشی مردان و زنان نیاز به دریافت اطلاعات در مورد فعالیت بود. در حالی که کمترین نیاز آموزشی در مردان نیاز به آموزش در مورد بهبود کیفیت زندگی و در زنان نیاز به دریافت اطلاعات در مورد رژیم غذایی بود. همچنین یافته ها نشان داد که بین نیازهای آموزشی زنان و مردان در حیطه های مختلف به جز نیاز به آموزش در مورد داروهای مصرفی اختلاف معنی دار وجود داشت (05/0P<).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که به هنگام آموزش بیماران، لازم است جنسیت مدنظر قرار داده شود و بر اساس آن پرستاران نیازهای خاص بیماران را برنامه ریزی نمایند.
    کلیدواژگان: نیازهای آموزشی، انفارکتوس میوکارد، جنس، ترخیص
  • غلامرضا حسن زاده، نحله زارعی فرد صفحات 72-75
    شبکه بازویی عصب دهی اندام فوقانی را عهده دار می باشد. تاکنون گزارشات زیادی راجع به واریاسیون در چگونگی تشکیل طناب خارجی شبکه بازویی و ارتباطات بین شاخه های آن داده شده است، ولی اشاره به واریاسیون در مسیر طناب خارجی بسیار نادر است. با تشریح اندام فوقانی یک کاداور در سالن تشریح دانشکده پزشکی بندرعباس مشاهده گردید که طناب خارجی شبکه بازویی و شاخه های آن مسیر متفاوتی را طی کرده است. بدین صورت که طناب خارجی از ضخامت عضله کوراکوبراکیالیس عبور کرده و پس از آن به دو شاخه موسکولوکوتانئوس و ریشه خارجی عصب مدیان تقسیم می گردید. بعد از طی مسیری عصب مدیان از اجتماع دو ریشه (ریشه داخلی و خارجی عصب مدیان) در سمت داخل شریان براکیال به وجود می آمد و از این به بعد هر دو عصب مدیان و موسکولوکوتانئوس در قسمت بازو دارای مسیر طبیعی می شدند. ش
    کلیدواژگان: طناب خارجی، عضله کوراکوبراکیالیس، عصب مدیان، عصب موسکولوکوتانئوس
  • محمدحسین تازیکی، سید حسن حسینی خواه، کاظم کاظم نژاد صفحات 76-79
    جراحی آندوسکوپیک سینوس می تواند باعث عوارضی از جمله عوارض چشمی و مغزی شود. در صورت ایجاد عارضه چشمی یکی از علائم آن آنیزوکوریا می باشد. بیمار خانمی 42 ساله بود که به علت پولیپوز وسیع بینی و سینوس های پارانازال با بیهوشی عمومی تحت عمل جراحی آندوسکوپیک سینوس قرار گرفت. حدود نیم ساعت بعد از شروع عمل متوجه بزرگی مردمک چشم چپ شدیم که به نور پاسخ زیادی نمی داد و آنیزوکوریا بعد از 10-8 ساعت به حالت عادی برگشت و علائم چشمی بیمار حدود 10-8 ساعت بعد از شروع عمل به حالت عادی برگشت. به علت فقدان علائم تروما به چشم، به نظر می رسد که انتشار مواد تزریقی عامل آن باشند. لذا در موارد جراحی چنانچه سایر علل ایجاد کننده رد شوند، می توان چنین عاملی به عنوان مولد آنیزوکوریا در نظر گرفت.
    کلیدواژگان: آنیزوکوریا، جراحی آندوسکوپیک سینوسی، آدرنالین، گزیلاکانین، بیهوشی عمومی
  • صفحات 94-97
  • صفحات 98-102
|
  • Esmail Fattahy, Seyed Gholam Ali Jorsaraei, Kazem Parivar, Ali Akbar Moghaddamnia Pages 5-10
    Background and Objective
    Hinosan is an organophosphate that inhibit acetylcolinesterase activity, which could be resulted in damages of genital organs. This compound has been used extensively in the agriculture, for pest control. Therefore, in the present study we investigated the effect of Hinosan on spermatogenesis in mice.
    Materials and Methods
    For this experimental study, the male mice were divided into three groups. In the cases group, mice were injected with Hinosan consecutive doses (20mg/kg i.p, five consecutive days per week for one month), sham (normal saline) and control (no injection). Animals were scarified 7 days after the latest Hinosan injection. Therefore, the mice testis sections were prepared and morphologic aspects of testis and spermatogenesis processes were examined. Data were analyzed using of one-way ANOVA. Significance was set at P<0.05.
    Results
    The Hinosan showed a significant decrease in number of germ cells, spermatocyt, spermatids, Leydig cells, blood vessels and also diameter of seminiferous on testes of the mice decreased, compared with control groups (P<0.05).
    Conclusion
    This study demenstrated that Hinosan is effective on spermatogenesis and seminiferous tubule structure, also can decrease germinal cells.
    Keywords: Organophosphorus, Hinosan, Testis reducetue, Leydig cells
  • Hossein Ayatollahi, Abbas Ali Omidi, Mehrdad Katebi, Saeede Sabbagh, Hooman Tavassolian, Mohammad Reza Khalighi, Abbas Pardakhti, Mahdi Shariat Pages 11-17
    Background and Objective
    Tetra Carbon Cholride has been known as reference hepatotoxin because it can cause necrosis, fatty change, cirrhosis and cancer liver. Silymarin has hepatoprotective and anti hepatoxin effect. This study was done to determine the protective effect of Silymarin in acute hepatotoxicity of CCl4 in rats.
    Materials and Methods
    In this experimental study, we chose 25ml/kg dose of CCl4 (in mineral oil solvent) as an optimum dose. The hepatotoxic effects of intraperiotoneal injection of CCl4 for obtaining parameters of toxicity and therapeutic effects have been examined. According to enzymatic results (increase in ALT and AST) and histopathologic changes (grading the changes in liver including cytoplasmic granularity, cloudy swelling, necrosis and fatty change), the interval between prescribing silymarin and sampling was determined. Silymarin as a suspension in propylene glycol CMC 2% (3/2 ratio) has been prescribed in 50, 200 and 800mg/kg doses and serum and liver samples were obtained. Negative control group received silymarin vehicle in CCl4 solvent, drug control received 800 mg/kg of silymarin in CCl4 solvent and positive control received silymarin vehicle after injecting CCl4.
    Results
    The results showed that prescribing 50mg/kg silymarin one hour after injecting CCl4, in addition to inhibiting transaminase activity, prevents progress of liver injury up to 50% of positive control group. Cellular repair and regeneration are also enhanced, So the grade 3necrosis in positive control group is decreased to grade 0.5 in silymarin gourp in 48 hours prescribing silymarin (50mg/kg).
    Conclusion
    This study showed that up to six hours after injecting CCl4 significantly prevents hepatotoxicity, and cause acceleration in repair of liver injuries.
    Keywords: Silymarin, CCl4, Hepatotoxicity
  • Abbas Masoudzadeh Pages 18-24
    Background and Objective
    In spit of high prevalancey of the Obsessive-Compulsive Disorder in anxity diseases. It shows the least therapeutic responses. This study was done to determine The comparison of therapeutic effect of Naltrexone and Flouxetine on Obsessive-Compulsive Disorder (O.C.D).
    Materials and Methods
    This double-blind clinical trial study was done on 30 patients aged 18 to 60 years referring to the clinics of psychiatry at Zareh hospital in Sari-Iran during 2006. Patients in three groups, treated with flouxetine 53.9mg/d (group A) Naltrexone 64.4mg/d (groupe B) & Pelacebo (group C) in the same shape capsula respectively. The severity of O.C.D was evaluated at 4 steps with Yale-Brown scale.the obtained data were analyzed using parametric & nonparametric tests.
    Results
    Naltrexone reduced the severity of O.C.D symptoms significantly (45.01%) at the end of week 8th (p<0.05). Same result (45.81%) was observed using Flouxetine (P=0.79). The rate of efficaey in both drugs significantly was higher than pelacebo (P<0.05).
    Conclusion
    This study showed thant, Naltrexone has the same level of reducting symptome of OCD but even with faster therapeutic effect than Flouxetin.
    Keywords: O.C.D, Naltrexone, Flouxetine, Yale, Brown Scale of O.C.D (YBOCS)
  • Ali Bagherpour Pages 25-30
    Background and Objective
    Bone densitometry is an appropriate method for the evaluation of the patients’ skeletal status. This study was done to determine, the relationship between MI (Mental Index) of mandibular bone in panoramic radiography and skeletal status in femoral neck and lumbar vertebrae (L2-L4) in women referring to the radiology department.
    Materials and Methods
    In this cross sectional descriptive study, the panoramic radiographs of 67 healthy women over 35 years old referring to radiology department Mashhad, Iran during 2004, were assessed and their MIs recorded. All of the patients were then referred to Toos Bone Densitometry Center, for bone densitometry in left femoral neck and lumbar vertebrae (L2-L4), using DEXA technique with Osteocore apparatus. The patients were divided into three categories of normal, osteopenic and osteoporotic in each skeletal region according to their T-score. The data were analyzed using ANOVA and Pearson's correlation coefficient.
    Results
    The mean of Mental Index between normal and osteopenic subgroups of skeletal status in femoral neck showed a significant difference (P=0.042). The mean of Mental Index between normal and osteoporotic and osteopenic and osteoporotic subgroups of skeletal status in lumbar spine region showed a significant differences (P=0.02 & 0.05, respectively). The Mental Index was significantly related to T-scores in femoral neck and L2-L4 regions (r = 0.33 & 0.32, respectively, P<0.01).
    Conclusion
    This study showed that using Mental Index of mandibular bone can be useful for estimating skeletal status of patients but is not enough for precise evaluation of skeletal status of patients.
    Keywords: Bone Densitometry, Panoramic Radiography, Mental Index, Mandible
  • Kazem Kazemnejad, Siyamak Rajaii, Arazberdi Ghorchaii, Mohammad Hosein Taziki Pages 31-35
    Background and Objective
    Propofol is one of the latest anesthetic agent which has many advantages with few side effects in patients. One of the application problems of this drug is pain at the time of injection. Several methods are investigated to reduce the pain, and one of them is the application of Lidocaine together with Propofol.
    Materials and Methods
    This randomized clinical trial study was done in 5th Azar teaching during 2007. 272 patients were selected randomly between age of 15-55 years with ASA Class I,II who were the candidates of elective surgery. We injected Fresenius %1 to the first group with 91 patients, Lipuro %1 to the second group with 90 patients and Propofol drug Lipuro %1 mixed with 20 mg Lidocaine (2 ml of Lidocaine %1) to the third group with 91 patients. Injections was carid out on the supenlial vein of dorsal hand. Patients were asked about the severity of pain at the time of injection, 5-10 seconds after %25 of anesthetic induction doze. Data analyzed with using SPSS software and Chi-Squre test.
    Results
    The rate (incidence) of pain (Score 1-3) has been 63.91 (%69.2) in the first group, 50.90 (%55.6), and 22.9 (24.2%) in the third group in which there is a significant difference (P<0.001). Moderate and sever intensity of pain (Score 2.3) was 42.91 (46%) For the first group, 18.90 (20%) for the second group and 2.91 (2.2%) for the third group (P<0.001).
    Conclusion
    On the basis of this study, it is recommended to use lidocaine, at the time of injection, to reduce pain.
    Keywords: Pain, Propofol, Lidocaine
  • Mohammad Yazdani, Peyman Salehi Pages 36-40
    Background and Objective
    Ureteroscopic lithotripsy is a prevalent and minimally invasive modality for the management of ureteral calculi. This study was done evaluate to the incidence and management of major complications in 3900 cases of ureteroscopic lithotripsy.
    Materials and Methods
    This descriptive – cross sectional study was done on 3900 cases of ureteroscopic lithotripsy in Isfahan – Iran, during 1994-2006. All complications and treatment of patients recorded.
    Results
    Major complications occurred in 29 cases either intraoperatively or postoperatively (1 to 30 days), including ureteral perforation in 16 cases, ureteral avulsion in 7, urinoma in 4 and perinephric abcess in 2. Two cases of uretral avulsion at the ureterovesical junction underwent ureteroneocystostomy. The other 5 cases were managed by psoas hitch together with Boari flap, transureteroureterostomy, open placement of double J stent with omental wrap, and ureteroscopic placement of double J stent and ileal substitution. Urinomas were managed by percutaneous drainage of the urinoma and placement of double J stent (3 cases) and open surgery (1case). Two cases of perinephric abscess were managed by open surgical procedure and double J placement. Fourteen cases of ureteral perforation were managed by ureteroscopic double J placement and in 2 cases by open surgery.
    Conclusion
    Ureteroscopic lithotripsy is an excellent and minimally invasive modality for the management of ureteral calculi. Major complications may occur, emphasizing the need for constant vigilance and precautionary measures.
    Keywords: Ureteroscopic lithotripsy, Ureteral calculi, Major complications
  • Hamid Reza Joshaghani, Ezzat Ollah Ghaemi, Farhad Niknejad, Heydar Tavilani Pages 41-46
    Background and Objective
    Adenosine deaminase is an enzyme which catalyses adenosine to Inosine. The determination of adenosine deaminase in body fluids is important for the diagnosis of tuberculosis. There are contradictory reports about the diagnostic value of serum adenosine deaminase in pulmonary tuberculosis. This study was set up to investigate the diagnostic value of serum adenosine deaminase and its isoenzymes activities on pulmonary tuberculosis.
    Materials and Methods
    In this descriptive study, blood samples were obtained from 26pulmonary tuberculosis patients (group 1), 17 suspected tuberculosis with negative in both smear and culture tests (group 2), and 67 healthy subjects (group 3). Total ADA and ADA2 determination was carried out by kinetic method and EHNA Inhibitor, respectively.
    Results
    ADA and ADA2 activities are as follow: 19.35±5.04, 13.35±5.34 (group 1) 17.24±6.20, 11.47±3.92 (group 2) and 13.96±4.25, 7.36±2.91(group 3). The mean differences of ADA and ADA2 activity between group 1 and 2 with group 3 was meaningful. The sensitivity and specificity for ADA and ADA2 tests were (26.9%, 94 %) and (50%, 97 %) respectively. The PPV for ADA and ADA2 were 63.6% and 86.7% and the NPV were 76.8% and 83.3%, respectively.
    Conclusion
    This study indicated that the assessment of these enzymes in serum to some extend can be a useful method for differentiation of healthy subjects from respiratory disease, but these tests do not have enough sensitivity to assist in the diagnoses of tuberculosis patients from other respiratory diseases.
    Keywords: Tuberculosis, Adenosine deaminase, ADA2, Sputum culture
  • Mohammad Reza Jalali Nadoushan, Mahdiyeh Moradi, Hasan Mohammad Hosaini Akbari, Nader Fallah Pages 47-50
    Background and Objective
    The pathogenesis of appendicitis remains poorly understood. However there is increasing evidence of involvement of the enteric nervous system in immune regulation and in inflammatory responses.This study was setup to characterize the status of the enteric nervous system and mast cells in acute appendicitis with normal and non inflamed appendix with clinical symptoms
    Materials and Methods
    In this descriptive study, staining in surgically resected appendixes from 15 patients with histologically proven acute appendicitis (Histologically appendicitis, HA), 15 histologically normal appendix (Histologically normal, HN) from patients with a clinical diagnosis of appendicitis and normal histology,and15 normal appendixes from patients undergoing elective abdominal surgery were studied in Shaid Mostafa Khomeyni medical center, Iran during 2000-01. S100-Positive schwann cells and synaptophisin-positive nerve fibers were evaluated with immunohistochemical staining and mast cells were evaluated with histochemical staining with Toloiden –blue.The number of nerve fibres, schwann cells and mast cells in each tissue compartment was measured quantitively with light microscope in 20 microscopic high power fields. Then the mean number of cells was calculated in each field (×400).
    Results
    Increased numbers of fibers and schwann cells widely distributed in the Muscularis and submucosa were seen in the all HA appendixes. Increased numbers of mast cells distributed in submucosa were seen in the all HA appendixes. A significantly increased number of individually stained nerve fibers, schwann cells and mast cells were present in HA appendixes compared with control appendixes (P<0.05).
    Conclusion
    In this study showed that significant increase in neural components and mast cells in acute appendicitis indicates the interaction between the nervous system and mast cells in pathogenesis of acute appendicitis.
    Keywords: Appendicitis, Pathogenesis, Schwann cells, Nerve fiber, Mast cell
  • Ali Reza Monsef, Seyyed Hamid Hashemi, Mohammad Abbasi, Heshmatollah Taherkhani, Zohreh Shalchi, Akram Eliasi Pages 51-55
    Background and Objective
    Enteroparasitic infections constitute a serious public health problem in different populations including developed countries. Patients who receive chemotherapy of cancer have an increased probability of acquiring parsitic infections, generally with a high degree of severity. The aim of present study was to ascertain the frequency of intestinal parasites in patients admitted in oncology ward for chemotherapy.
    Materials and Methods
    In a descriptive study, all the patients whith malignancy who admitted in Sina Hospital in Hamadan, Iran, during 2005 were included. Data including demographic characteristics, type of malignancy, and the time past from the diagnosis entered the questionnaires. A stool specimen were examined for each patients. Data were analyzed using SPSS software.
    Results
    Out of 190 patients, 94 (49.5%) were male and 96 (50.5%) were female. The mean age was 48.518.7 years (12-88 years). Thirty-one (16.3%) patients were involved intestinal parasites. The most common parasites were: Ascaris (41.9%), Giardia (35.5%), Indolimax nana (3.2%), Blastocytis hominis (3.2%), and Cryptosporidium (3.2%). The highest prevalence of intestinal parasites belonged to 40-60 years age group.
    Conclusion
    This study indicated that, the prevalence of intestinal parasites in patients undergoing chemotherapy for malignancy is lower than general population, which can be related to the effect of antineoplastic agents.
    Keywords: Intestinal parasites, Malignancy, Opportunistic parasites
  • Rogheieh Golsha, Gholamreza Roshandel, Rahim Rezaie Shirazi, Danyal Roshandel, Nafiseh Abdolahi, Ali Jabbari, Sima Besharat, Shahryar Semnani Pages 56-60
    Background and Objective

    The Acquired Immunodeficiency Syndrome (AIDS) is in its third decade and has become a pandemic disease that threatens the world population. Educational programs are well known as the most effective strategy to preventing the AIDS. The purpose of this study was to determine the knowledge and attitude of participants about AIDS and to test the effects of an AIDS education program on it.

    Materials and Methods

    This case-control study was conducted during 2005. 149 Red Crescent personnel in Golestan, Iran. The sample subjects participated in a pre/post intervention study. The activity consisted of a workshop 90 minutes in length, in conjunction with educational material. A 13-item questionnaire was used as the gauging tool.

    Results

    47% of subjects had adequate knowledge about AIDS. Mean level of knowledge in post-test exam was significantly higher than pre-test one (P<0.0001). Individuals with higher educational level (high school and university) had lower knowledge in pre-test (P=0.001), but the difference in pos-test was not significant. A significant relationship was shown between the history of participation in previous AIDS education programs and subject's knowledge in pre-test (P<0.001).

    Conclusion

    This study indicated that education program based on special traing considerably increase general awareness and attitde towards AIDS.

    Keywords: AIDS, Knowledge, Education
  • Gholamreza Roshandel, Shahryar Semnani, Nafiseh Abdolahi, Sima Besharat, Abbas Ali Kashtkar, Hamid Reza Joshaghani, Abdolvahab Moradi, Khodaberdi Kalavi, Saba Besharat, Ali Jabbari, Mohammad Javad Kabir, Seyed Ahmad Hosseini, Seyed Mahdi Sedaghat, Danyal Roshandel, Ahmad Danesh Pages 61-65
    Background and Objective
    Hepatitis B virus (HBV) infection is one of the most important health problems all over the world. This study was conducted to determine the co-infection of hepatitis C virus (HCV), hepatitis D virus (HDV) in HBV infected patients in Golestan province of Iran.
    Materials and Methods
    This population based cross sectional study was done in 2004. 139 HBsAg positive cases were assessed for co-infection with HCV and HDV. Serologic tests were done by ELISA method using available kits. Data were analyzed by SPSS-12 and STATA8 software. P-values of less than 0.05 were considered as significant.
    Results
    Sixty eight (48.9%) of 139 cases were males and 71 (51.1%) were females. The mean (±SD) of participant's age was 41.89 (±11.3) years (range: 25-64 years). Anti-HCV and Anti-HDV antibodies were positive in 17 (12.3%) and 8 (5.8%) cases, respectively. Females were more infected with HCV and HDV than males. But the differences were not significant.
    Conclusion
    The prevalence of co-infection with HCV and HDV in HBV infected cases is relatively high and notable in Golestan province of Iran. Because of negative effects of these co-infections in clinical outcome of the disease, it is recommended to assess possible HCV and HDV infection in individuals with HBV infection. This may result in more efficient management of the disease.
    Keywords: HBV, HCV, HDV, Golestan
  • Vida Shafiepour, Leila Shafiepour Pages 66-71
    Background and Objective
    Myocardial infarction is one of the common cardiovascular diseases and is the main cause of mortality among the patients. Essential educations should be done according to assessment and determination of their educational needs and their gender. The purpose of this study was to determine and compare educational needs in men and women with myocardial infarction at discharge time.
    Materials and Methods
    This descriptive-comparative study was done on hospitalized 200 men and women in Sari medical central- Iran during 2006. The questionnaire were used to determine educational needs of patients. In cardiac wards, with myocardial infarction for the first time, in six domains of physical activity, medication, diet, treatment, complication and enhancing quality of life.
    Results
    The findings of this study indicated that the lowest requirment of men and women in this study were improving quality of life and awarness about diet respectively.
    Conclusion
    This study showed that a patients gender should be taken into consideration, when they are trainine and subsequently health care provider can organize the specific needs of the subjets.
    Keywords: Educational needs, Myocardial Infarction, Sex, Discharge
  • Gholamreza Hassanzadeh, Nahleh Zareefard Pages 72-75
    The brachial plexus is the plexus of nerves that supply the upper limb. Anomalies in the formation of lateral cord of brachial plexus and communication between its branches are commonly observed but the variation of the course of lateral cord is very rare. We observed that lateral cord of brachial plexus and its branch had a different configuration in dissecting room in Bandar Abbas medical school. Here, the lateral cord pierced the coracobrachialis muscle and then divided into the musculocutaneus and the lateral root of median nerve. After a distance, the lateral root of median nerve joined the medial root of median nerve, and median nerve formed anterior to brachial artery. The rest of the course of the median nerve and the musculocutaneous was normal in arm region.
    Keywords: Lateral cord, Coracobrachialis muscle, Median nerve, Musulocutaneous nerve
  • Mohammad Hosein Taziki, Seyyed Hasan Hoseinikhah, Kazem Kazemnejad Pages 76-79
    Endoscopic sinus surgery can cause orbital and intracraniol complications. Anisocoria is one of sings of orbital complication. We report a case with anisocoria during endoscopic sinus surgery. Patient was a 42 years old female that was operated because extensive polyposis in right nose and sinuses and retention in otherwise under general ansthesia. A half on hour after the surgery was started, we found dilatation of pupil in left eye which unresponsed to light. Also, as far as the eye symptoms returned to normal after 8-10h after and there was not any veridence of orbital trauma. It seems difiusion of local injection of adrenalin in surgery nasal cavity can probably case of pupil dilatation.
    Keywords: Anisocoria, Endoscopic sinus surgery, Xilocaine, Adrenalin, General anestesia