فهرست مطالب

هوش مصنوعی و ابزاردقیق - سال دوم شماره 3 (پیاپی 9، شهریور 1387)

دو ماهنامه هوش مصنوعی و ابزاردقیق
سال دوم شماره 3 (پیاپی 9، شهریور 1387)

  • 80 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1387/08/01
  • تعداد عناوین: 27
|
  • گزارش و مصاحبه
  • سرمقاله
    حسین مجدفر صفحه 3
  • جایزه ملی مدیریت پروژه ایران
    صفحه 5
  • بیانیه کلینیک صنعت
    صفحه 6
  • محمد عباسی صفحه 8
    افزایش ظرفیت تولید برق کشور به عنوان یکی از اهداف کلان در حوزه زیربنایی مورد توجه قرار گرفته است. شرکت سهامی سازمان توسعه برق ایران به عنوان بازوی اجرایی وزارت نیرو در این زمینه نقش قابل توجهی را بر عهده دارد. بخشی از این ظرفیت به دست بخش خصوصی ایجاد شد که قسمتی از نیروگاه های جنوب اصفهان (واحدهای یک تا پنج) را شامل می شود. این نیروگاه شامل 6 واحد 159 مگاواتی بوده که 5 واحد آن به روش BOT احداث شده است. البته بخش عمده ظرفیت ایجاد شده به دست سازمان انجام شد که از آن جمله می توان به واحد 6 نیروگاه هرمزگان به ظرفیت 165 مگاوات، واحد دوم نیروگاه سهند به ظرفیت 325 مگاوات، واحد یازدهم و دوازدهم نیروگاه دماوند به ظرفیت هر واحد 159 مگاوات، واحدهای یکم و دوم نیروگاه سنندج به ظرفیت هر یک 159 مگاوات و واحد اول نیروگاه شیروان به ظرفیت 159 مگاوات اشاره کرد.
  • محدثه یوسفی صفحه 11
    یکی از مهمترین نکاتی که در توسعه صنعت نفت طی دو سال گذشته مورد توجه قرار گرفته، توسعه متوازن همه بخش های آن است. این سیاست به معنای آن است که در شرایطی که تلاش می شود روند رو به رشد بخش های پیشرو مثل اکتشاف و تولید حفظ شود، برنامه ریزی لازم برای توسعه بخش هایی که در گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته اند و از سطح توسعه یافتگی کمتری برخوردارند، صورت گیرد. اجرای این سیاست در عمل از پیچیدگی و ظرافت خاصی برخوردار است؛ زیرا به صورت همزمان شاهد فعالیت های اکتشافی، تولیدی، پالایش، صادراتی و... هستیم و در کنار آن فعالیت های بنیادی همچون اصلاح ساختار، انتقال فناوری، اصلاح فرهنگ مصرف، حمایت از بخش خصوصی و خصوصی سازی، توسعه فرهنگی و حتی توسعه عدالت نیز ضروری است. در کنار آن، نمی توان از مباحثی مثل گستردگی و تاثیرگذاری نفت و صنایع وابسته به آن بر اجزای مختلف اقتصاد ایران به آسانی گذشت.
  • صفحه 14
    بهره برداری از طرح های بزرگ صنایع پتروشیمی در دو منطقه ویژه اقتصادی بندر امام و انرژی پارس در سال های اخیر، موجب رشد قابل توجهی در میزان تولید و فروش محصولات پتروشیمی شده است. طبق برنامه پیش بینی شده سال 1386 شرکت ملی صنایع پتروشیمی، راه اندازی 12 طرح و پروژه را در دستور کار داشته که به بهره برداری رسیده اند.
    شرکت ملی صنایع پتروشیمی که تمام سهام آن متعلق به شرکت ملی نفت ایران است، به موجب قانون بودجه اصلاحی سال 1343، با هدف فعالیت در رشته های پتروشیمی و شیمیایی و صنایع وابسته به آن، تهیه و تولید انواع فراورده های فرعی نفت و مشتقات نفتی و گازهای طبیعی، حمل و نقل و انبارداری، مطالعه، تحقیقات، بررسی های فنی، علمی و بازرگانی تاسیس شد. فعالیت این شرکت با اداره نخستین کارخانه پتروشیمی کشور در مرودشت فارس آغاز شد و در حال حاضر دارای ده ها شرکت فرعی و وابسته تولیدی، بازرگانی، خدماتی، آموزشی و پژوهشی است.
  • صفحه 16
    طی چند سال اخیر در بازار فولاد ایران اتفاق هایی رخ داده و این موضوع نویدبخش رشد و شکوفایی در حوزه صنعت فولاد است. به وجود آمدن بورس کالا و آزادسازی قیمت فولاد، به صرفه شدن تولید و تولد واحدهای کوچک و بزرگ بخش خصوصی را به دنبال داشت و با این بشارت همراه بود که صنعت فولاد ایران دیگر آن کودک نوپا که همیشه نیاز به مراقبت دارد، نیست و می تواند بدون اتکا به حیات خود ادامه دهد.
    با آزادسازی قیمت ها، واحدهای دولتی توانستند سودده شوند و طرح های توسعه ای خود را به اجرا درآورند و واحدهای تولیدی بخش خصوصی نیز توانستند در عرصه تولید فولاد ظاهر شوند و جایی برای خود باز کنند. در سالی که گذشت حضور دولت در بازار فولاد نسبت به سال های قبل کم رنگ تر بود به طوری که در سال 1385 دولت برای کنترل بازار فولاد در چندین مورد حتی قیمت های بورس را تحت تاثیر قرار داد که این موضوع در سال 1386 به نسبت کمتر دیده شد و با وجود رشد روزافزون قیمت شمش و سایر مواد اولیه همانند سال های قبل کمتر شاهد قیمت های کنترل شده و دستوری آهن در بورس بودیم.
  • عبدالرضا کریم پور ملکشاه، کیومرث سبزی صفحه 21
    پایش بازار به معنای تجزیه و تحلیل بازار از طریق شاخص ها یا متغیرهایی مثل میزان تولید، میزان مصرف، قیمت و... با هدف ارائه آگاهی از وضعیت بازار محصول خاص و ارائه پیش بینی های لازم به سیاستگذاران است. بر این اساس، در گزارش حاضر با استفاده از شاخص های مورد اشاره به بررسی بازار سیمان می پردازیم.
    محصول سیمان با توجه به ویژگی های خاصی که دارد از مصارف و کاربرد های متنوع و گسترده ای برخوردار است و در عین حال جایگزین هم ندارد. سیمان از یک سو، در بخش ساختمان جزو مصالح اصلی محسوب می شود و از سوی دیگر، در اجرای پروژه های عمرانی و زیربنایی نقش تعیین کننده ای دارد. حجیم و سنگین بودن سیمان و هزینه بالای حمل آن نسبت به بهای آن، موجب شده است سیمان کالایی منطقه ای و با قابلیت صدور پایین محسوب شود.
  • مریم مسعودی صفحه 27
    پروژه تدوین طرح جامع نظام مهندسی نرم افزار (نماتن) یکی از طرح های پایه ای برای ساماندهی وضعیت نرم افزار کشور بوده که از سوی دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک در حال اجراست. برای آشنایی بیشتر با این پروژه و دستاوردهای آن، مصاحبه ای با مهندس رضا کرمی مدیرعامل شرکت مهندسی نرم افزاری گلستان و مجری این پروژه انجام شده است که
  • مقالات فنی و مهندسی
  • فرنود رجایی صفحه 29
    شرکت فیلیپس پایه و اساس میکروهای خود را بر معماری 80c51 بنا نهاده است. با توجه به ساختار کوچک و ارزان این تراشه می توان از آن در اکثر سامانه های کنترلی ارزان قیمت استفاده کرد. شرکت مذکور تراشه هایی در کاربردهای متنوع ارائه داده است. در مجموع این تراشه ها شامل ROM(OTP/Flash) و RAM قابل افزایش، درگاه I2C، I/O گسترده، ADC و... هستند
  • مهدی حسین زاده صفحه 33
    برای کنترل سامانه های درایر - کمپرسور- دیسپنسر و تابلوهای F&G نیاز به یک سامانه HMI در اتاق کنترل هر جایگاه سوخت است. در صنعت اتوماسیون جایگاه های سوخت CNG از این سامانه به SMS یاد می شود (Station Monitoring System).
    پارامترهای کنترل در هر قسمت به صورت محلی در هر تابلو انتخاب می شود. ولی گزارش وضعیت سامانه از دیدگاه وضعیت پارامترهای کمپرسور - درایر - دیسپنسر و نشت گاز و شعله در یک نقطه به نام SMS انجام می شود. سامانه SMS قادر است علاوه بر جمع آوری اطلاعات کل سامانه با یک مودم، آن را در اختیار مرکز SCADA قرار دهد.
  • محمد دورعلی صفحه 34
    بهار امسال نخستین دوره مسابقه ملی طراحی ماشین IMDC به میزبانی پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف و با شرکت ده تیم دانشجویی از دانشگاه های مختلف ایران برگزار شد. نوشتار زیر از زبان رئیس کمیته داوران مسابقه و استاد درس طراحی اجزاء در دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه بیان گردیده است.
  • پیمان معلم، علی معلم صفحه 35
    جوشکاری به عنوان یک فرایند ویژه به عنوان اصلی ترین و ارزان ترین روش اتصال دو یا چند قطعه فلزی به یکدیگر شناخته می شود. در چنین شرایطی بحث کنترل کیفیت در این فرایند جایگاه ویژه ای یافته به گونه ای که هم اکنون، فارغ از روش های چشمی و آنالیزهای مخرب موجود برای کنترل جوش، روش های غیر مخرب کنترل کیفیت نیز با سرعت هرچه تمام تر به این عرصه وارد می شوند و مورد اقبال عمومی صنایع قرار می گیرند. با توجه به هزینه پایین انجام پرتونگاری در مقایسه با سایر آزمون های غیر مخرب، و نیز سهولت تفسیر فیلم های رادیوگرافی و ماندگاری آنها برای ثبت در پرونده تجهیزات، این روش کاربرد بیشتری پیدا کرده است. یک مسئله مهم در تفسیر یک فیلم رادیوگرافی، کیفیت پایین این فیلم هاست که می تواند ناخواسته در تشخیص عیوبی مثل ترک، دچار خطای انسانی گردد. امروزه استفاده از رایانه و کمک گرفتن از روش های جدید پردازش تصویر و بینایی ماشین می تواند تا حدود زیادی به ایجاد وضوح کیفی در فیلم ها کمک کند. از این رو در این مقاله روشی برای بهبود کیفیت تصاویر اسکن شده فیلم های رادیوگرافی جوش، با دیدگاه تشخیص بهتر ترک، ارائه می شود. در روش پیشنهادی ابتدا، با استفاده از فیلتر گوسی مناسب، نویز ناشی از تصویر برداری و دیجیتال کردن آن، کاهش یافته سپس به کمک تحلیل افکنش عمودی تصویر، محدوده تصویر اصلی رادیوگرافی جوش مشخص می شود. در ادامه با استفاده از یک روش ترکیبی در حوزه مکانی تصویر، سعی در بهبود کیفیت تصویر می شود. برای این منظور از ترکیب کسری از خروجی فیلتر لاپلاسین با تصویر اصلی، تصویری با جزئیات برجسته شده به دست آمده و سپس با اعمال همسان سازی تطبیقی هیستوگرام، تصویری با کیفیت بهتر از تصویر اصلی ساخته خواهد شد. مشاهدات بصری نشان دهنده قدرت روش پیشنهاد در بهبود کیفیت تصویر فیلم های رادیوگرافی به منظور تشخیص عیب ترک است.
    کلیدواژگان: کنترل کیفیت جوشکاری، تصاویر رادیوگرافی، بهبود کیفیت، فیلتر گوسی و لاپلاسین، همسان سازی هیستوگرام
  • فائزه قاسمی، نورالدین محمدزاده، شعله انصاری، مسعود سیدی، امیر موافقی، ناصر راستخواه صفحه 39
    رادیوگرافی صنعتی یکی از روش های کارآمد و پرطرفدار در بازرسی های فنی و تشخیص عیوب به شمار می رود. در این میان استفاده از تصاویر دیجیتال در رادیوگرافی به علت آن که امکان پردازش و کمی سازی اطلاعات را به وجود می آورد، بسیار مفید است. در رادیوگرافی دیجیتال می توان برای ارتقای کیفیت تصاویر گرفته شده، از روش های پردازش تصویر استفاده نمود. در این زمینه الگوریتم های مختلفی طراحی و ارائه شده است. ارتقاء تصاویر دیجیتال عموما در دو حوزه مکانی و فرکانسی انجام می گیرد. در این تحقیق روش های مبتنی بر فرکانس مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مفیدترین و جدیدترین روش ها در این زمینه، استفاده از تبدیل موجک است. در تبدیل موجک، برخلاف تبدیل فوریه که توابع پایه آن، سینوسی اند، از توابع پایه ای به نام موجک استفاده می شود که دارای دوره زمانی محدود و فرکانس متغیرند. برای ارتقای کیفیت تصاویر رادیوگرافی گرفته شده، از دو الگوریتم مختلف مبتنی بر تبدیل موجک استفاده شده است. در روش اول، با حذف فرکانس های بالا و پایین و نگه داشتن فرکانس های میانی تصویر، شفافیت تصویر افزایش پیدا کرده و اختلاف سطوح خاکستری برای نقاط تیره و روشن بیشتر شده است. در الگوریتم دوم، با نگه داشتن فرکانس های بالا و حذف فرکانس های میانی و پایینی برای هر نقطه از تصویر به کمک تبدیل موجک، نقاط مرزی و لبه های تصویر پر رنگ تر شده اند. در هر الگوریتم از موجک مناسب استفاده شده است. نتایج حاصل، بهبود عمده ای را در شناسایی عیوب و ناحیه های تصویر ایجاد نموده اند.
    کلیدواژگان: رادیوگرافی، دیجیتالی کردن تصاویر، پردازش تصویر، تبدیل موجک
  • سعید منصوری، غلامرضا نوزاد علمداری صفحه 42
    این مقاله به کمک روش های تشخیص الگو (Pattern Recognition) در تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس به تشخیص عیوب جوشکاری می پردازد. در این مقاله یک سامانه تشخیص الگو متشکل از قسمت های پردازش تصویر استخراج ویژگی و قسمت هوشمند شبکه عصبی برای تفسیر خودکار و رایانه ای عیوب جوشکاری ارائه شده است. ابتدا با استفاده از بلوک پردازش تصویر، کیفیت تصاویر رادیوگرافی تا حد قابل قبولی ارتقا داده می شوند. سپس برخی ویژگی های ساختاری از هر تصویر استخراج می شوند تا برای تغذیه به ورودی بلوک طبقه بندی کننده به کار روند. در نهایت طبقه بندی کننده شبکه عصبی طراحی شده، جداسازی تصاویر معیوب را از سالم انجام می دهد. در عمل هنگام رادیوگرافی، بیش از شصت درصد تصاویر رادیوگرافی، معیوب نیستند ولی نیاز دارند که از سوی مفسر رادیوگرافی جوش که دارای تخصص و تجربه کافی در این زمینه باشد مورد بازرسی فنی قرار گیرند. این عمل یک فرایند وقت گیر برای مفسر جوش است و باعث کاهش حساسیت بازرسی چشمی می شود که قابلیت اطمینان تفسیر جوش را به ویژه برای تصاویر معیوب به شدت کاهش می دهد. سامانه هوشمند تشخیص الگوی معرفی شده، برای حل این مشکل طراحی شده است و بر روی نمونه تصاویر رادیوگرافی خطوط لوله آزمایش شده و نتایج مطلوبی از آن اخذ گردیده است.
    کلیدواژگان: تشخیص الگوی رادیوگرافی، آشکارسازی عیوب جوشکاری، استخراج ویژگی، طبقه بندی کننده شبکه عصبی
  • جبارعلی ذاکری، سودابه قهرمانی صفحه 48
    خطوط بالاستی راه آهن به دلیل داشتن سازه ای با اجزای غیر همگن و اتصالات ضعیف، مستعد خرابی های هندسی است. وجود لایه بالاست علاوه بر تامین سختی مناسب خط آهن و فراهم نمودن شرایطی برای میرا کردن ارتعاشات ناشی از حرکت قطار، امکان تعمیر و اصلاح معایب هندسی را فراهم می سازد؛ ولی عملا در هنگام ظاهر شدن معایبی در بستر خط آهن، شناسایی دقیق محل عیب و برطرف نمودن آنها به دلیل عدم دسترسی و عدم امکان مسدودی طولانی مدت خط، به راحتی امکان پذیر نیست. از جمله این معایب می توان نفوذ دانه های بالاست در بستر خط، بالا آمدن تراز آب های زیرزمینی، افزایش ارتفاع لایه بالاست در زمان نگهداری، نفوذ ریزدانه ها به لایه بالاست و افزایش سختی آن لایه و... اشاره نمود. تا دهه نود شناسایی معایب فوق با استفاده از ماشین های خاص گمانه زنی و نمونه برداری صورت می گرفتکه هم زمان بر بوده و هم نیاز به مسدودی خط داشت. پس از دهه نود، با معرفی تجهیزات خاص شناسایی معایب فوق با استفاده از امواج رادار، امکان نفوذ در زمین (GPR) فراهم گردید. در این مقاله ضمن معرفی روش های غیرمخرب برای بازرسی و شناسایی معایب خاص، تجربه راه آهن های پیشرفته در این زمینه ارائه شده و کاربرد آنها درشرایط خاص محیطی ازجمله مناطق کویری (مناطق ماسه گیر) و مرطوب تشریح شده است.
  • علیرضا استواری، سیدجواد هاشمی، هادی ابراهیم فتح آبادی صفحه 51
    یک روش جدید برای افزایش دقت تکنیک های آزمایش های مخرب، به ویژه روش های الکترو مغناطیسی (جریان های گردابی)، حرارتی، الکتریکی و غیره، ارائه شده است. این روش با نام روش آزمایش با فاکتورهای آشفته کننده کالیبره شده، بر اساس ثبت پاسخ دستگاه های اندازه گیری به اعمال تحریکات عوامل آشفته کننده کالیبره شده در ناحیه فعال آزمایش است. آنالیز پاسخ های ثبت شده، امکان محاسبه ضرایب تصحیح، الگوریتم های فراورش داده ها با اعمال تصحیحی و شناسایی منابع عدم قطعیت اندازه گیری ها را فراهم می آورد. در مقایسه با تکنیک های کالیبراسیون فعلی، روش ارائه شده بر پایه کالیبراسیون، آثار ایجاد آشفتگی در یک محدوده در دسترس برای عمل کالیبراسیون با دقت لازم و تبدیل نتایج کالیبراسیون به محدوده شرایط آزمایش های واقعی است. در این مقاله اصول پایه روش ارائه شده، الگوریتم های فراورش داده ها و همچنین آزمایش های تعیین دقت، شرح داده خواهند شد.
    کلیدواژگان: عدم قطعیت اندازه گیری، فاکتورهای آشفته کننده، کالیبراسیون
  • علی طالبی، ابوالفضل نرسی، صالح روشنی، عباس ذکریایی سراجی صفحه 55
    روند سنتی بازرسی تاسیسات گازرسانی به دلیل تامین الزامات مورد نیاز در صنایع گاز، دارای بهبود مستمر و سامانه ظهور تنگناها نیست که از این رو کارایی لازم را ندارد. در این تحقیق ضمن بازنگری روند موجود، بر مبنای مدیریت مخاطرات سعی شده ضمن کاهش هزینه بازرسی در مواقع غیرضروری سبب امنیت بیشتر در شرایط بحرانی باشد. برای فعالیت هایی چون بازرسی و کنترل نشت تمامی شبکه و خطوط در دوره یک تا دو ساله، بازرسی و کنترل سامانه عایق کاری تاسیسات و ایستگاه های حفاظت کاتدیک در دوره سه ماهه، بازرسی و کنترل اجناس خریداری شده و کنترل و بازرسی سالیانه تاسیسات در حال بهره برداری و پروژه های در حال اجرا، ضمن تعیین چک لیست ارزش گذاری و وزن گذاری (شامل اطلاعاتی چون عمر تاسیسات، تراکم نسبی جمعیت در حریم تاسیسات، ارزش ریالی تاسیسات، خطرات و شدت حوادث ناشی از نقص سامانه، قابلیت کشف نقص، پیش بینی تواتر حوادث، تحلیل گزارش و سوابق بازرسی های گذشته، تاثیر خطای احتمالی روی عملکرد سامانه) در نهایت با نمره دهی و امتیاز بندی، روش و سطح بازرسی از حیث انجام کلیه کنترل ها و آزمون های مرسوم و نمونه، دوره و زمان تکرار بازرسی بر اساس حداکثر و حداقل نمره کسب شده تنظیم و تدوین می شود.
    کلیدواژگان: بازرسی فنی، ارزش گذاری در بازرسی، ریسک
  • جلال برادران مطیع، محسن شاکری صفحه 59
    در بین روش های نوین نگهداری و تعمیرات، مدیران همیشه در پی انتخاب مؤثرترین، سازگارترین،کم هزینه ترین و به روزترین روش ها برای استفاده در محیط صنعتی تحت نظارت خود هستند. نگهداری پیشگویانه از جمله روش هایی است که کارایی خود را ثابت کرده است. نگهداری پیشگویانه دارای ابزارهای مختلفی از جمله آنالیز ارتعاشات، آنالیز روغن، ترموگرافی، آنالیز کارایی و آنالیز جریان است. در این مقاله با MCM و نمایش وضعیت موتور آشنا می شویم. این روش برای اجرای نگهداری پیشگویانه در سامانه های سه فاز شامل موتورهای الکتریکی، ژنراتورها، ترانسفورماتورها و... است. MCM که تنها ولتاژ و جریان سه فاز را اندازه می گیرد و قابلیت اجرای مدیریت برنامه ریزی شده نگهداری و تعمیرات را دارد؛ چون می تواند خرابی های محتمل را در مراحل اولیه ایجاد عیب تشخیص دهد و به اطلاع کاربر برساند. اولین وظیفهMCM اعلام هشدار زود هنگام در مورد خرابی های پیش رونده است تا زمان از کار افتادگی را کاهش داده، بازده تولید را زیاد کند. MCM یک وسیله مقرون به صرفه است که اطلاعاتی را برای تصمیم گیری دقیق در مورد نگهداری دستگاه ارائه می دهد و می تواند به دست یک کاربر با مهارت کم یا متوسط مورد استفاده قرار گیرد؛ در نتیجه، این روش می تواند کاستی های روش آنالیز ارتعاشات و جریان را جبران می کند.
    کلیدواژگان: نگهداری پیشگویانه (PdM)، پایش موتور، مدلسازی تجربی، MCM Soc و MCM SCADA
  • حسین صالحیان صفحه 64
    همه ما امروزه سرعت پیشرفت علوم مختلف را به وضوح شاهدیم که نتیجه آن پیشرفت فناوری در صنایع مختلف، از جمله صنایع مادر، مواد اولیه، صنایع تولید، بسته بندی، نگهداری، آموزش، درمان و... است. پیشرفت علوم نرم افزاری نیز در مدیریت های کلان و در ایجاد تئوری ها و راهکارهای اقتصادی چرخه تولید تحول بزرگی ایجاد نموده و همه این تحولات منشا تولد صنایعی گشته که در عرصه رقابت با صنایع پر سابقه، پیروز میدان بوده اند. مسلما تغییر در روش مدیریت و بازنگری در روش های پیشین که به ظاهر هم اکنون پاسخگوی نیازها هستند، یکی از عوامل مهمی است که باعث گسترش فرهنگ استفاده از فناوری های نو و در نتیجه ورود به عرصه رقابت جهانی می گردد.
  • هادی ویسی، حسین ثامنی صفحه 68
    کمک به افراد بی گناه که بر اثر بلایای طبیعی و گاه مصنوعی معلول شده اند -که ممکن بود ما هم یکی از آنها باشیم- بر همگان لازم است. در عصر جاری رشد چشمگیر فناوری به ویژه رایانه ها و سامانه های مرتبط با آن بر همه ابعاد زندگی بشر تاثیر گذاشته است که یکی از نقش های اصلی آن کمک به معلولان است. رایانه ها در کاربردهای زیادی مورد استفاده معلولان قرار گرفته و آنها در انجام امور روزمره، آموزش و اشتغال ما را یاری می نمایند. سامانه های تشخیص خودکار گفتار به عنوان یکی از زمینه های دانش هوش مصنوعی بسیاری از کارهای غیرممکن را برای معلولان ممکن ساخته است. گفتار برای انسان ها همیشه ساده ترین و سریع ترین راه برقراری ارتباط بوده و هست و سامانه های تشخیص گفتار، ارتباط گفتاری با رایانه ها (یا سایر ماشین ها) را امکان پذیر ساخته اند. این سامانه ها که گفتار انسان را به متون تایپ شده معادل و یا فرمان های متناسب تبدیل می کنند، علاوه بر استفاده به دست افراد عادی، افراد نابینا و ناتوان حرکتی را قادر می سازند تا درخواست های خود را به جای استفاده از موشواره و یا صفحه کلید به صورت گفتاری و از طریق میکروفون به رایانه وارد کنند یا این که وسایل منزل و داخل خودرو را با فرمان های صوتی کنترل نمایند. آموزش ناشنوایان را با تبدیل گفتار معلم به حرکات ایما و اشاره امکان پذیر می سازند. افراد نابینا را قادر به استفاده از ماشین هایی که نیاز به ورود اطلاعات و تعامل دارند (مانند تلفن بانک ها) می سازند. به علاوه سامانه های تبدیل متن به گفتار امکان خواندن متون با رایانه را فراهم آورده اند که این مسئله به نوبه خود تحولی بزرگ در رفع نیازهای افراد نابینا و معلول است و امکان دسترسی آنها را به منابع مختلف برای دریافت اطلاعات، آموزش، اشتغال و... به دنبال داشته است.
    در این مقاله به مرور کامل فناوری تشخیص گفتار و موتور تشخیص گفتار فارسی «نویسا» پرداخته می شود. این سامانه که اولین نمونه کاربردی این فناوری در فارسی است، دارای دقت و سرعت بسیار بالا در کاربردهای تایپ و تشخیص فرمان های صوتی است. به علاوه مروری بر توانمندی ها و سامانه های موجود تبدیل متن به گفتار فارسی انجام می شود.
    کلیدواژگان: تشخیص خودکار گفتار، فرمان های صوتی، تایپ گفتاری، تبدیل متن به گفتار، ارتباطات معلولان
  • محسن سریانی، محمدرضا کنگاوری صفحه 71
    یکی از روش های فرموله نمودن دانش، استفاده از درخت تصمیم است. دسته بندی درخت تصمیم (DTC) به طور ماهرانه ای در زمینه های مختلف علمی و مهندسی از جمله دسته بندی سیگنال های رادار، سنجش از راه دور، سامانه های خبره و... مورد استفاده قرار می گیرند. مشخصه بارز DTC توانایی حل فرایندهای تصمیم گیری پیچیده به مجموعه ای از تصمیمات ساده تر است که باعث تفسیر ساده تر تصمیم گیری می شود. هدف این مطالعه تصمیم گیری در مورد نحوه تفکیک انواع سیگنال های آکوستیک امیشن است. آزمایش AE با استفاده از منابع سیگنال ضربه، مداد و جرقه روی سطح یک قطعه مکعب فولادی انجام داده شده است. از نتایج مشاهده می شود که ویژگی مدت استمرار واقعه بیشترین تمایز را در سیگنال های به دست آمده قائل می شود. بالا بودن دقت دسته بندی در این روش در مقایسه با نتایج کارهای انجام شده قبلی قابل ملاحظه است
    کلیدواژگان: اکوستیک امیشن، درخت تصمیم، یادگیری ماشین
  • راهنمای صنعت
    صفحه 74
  • رهیافت های انسانی
  • مهدی میرحسینی زواره صفحه 76
    بسیاری از صاحب نظران به اهمیت سرمایه انسانی و فکری اعتقاد دارند و بر تامین و توسعه آن به عنوان مهمترین مزیت سازمانی اصرار می ورزند، هر چند فقدان تعریف دقیق از مفهوم سرمایه انسانی و فکری و ندادن جنبه کمی به آن، موضوع را به صورت مفهومی پایا، همیشگی و با اهمیت اما مبهم درآورده است. درباره این مفهوم پژوهش هایی انجام شده است. از جمله دانشمندی به نام «دیو اولریش» استاد دانشکده بازرگانی میشیگان در تعریفی ساده و در عین حال سنجش پذیر سرمایه فکری و انسانی را حاصل ضرب شایستگی و تعهد کارکنان در سازمان می داند. وی برای افزایش شایستگی در هر سازمان بر به کارگیری بیش از یک ساز و کار تاکید می کند و در میان ابزارها و راهکارهای افزایش شایستگی در هر سازمان، حفظ و نگهداشت قابل ترین و ماهرترین کارکنان سازمان را یکی از باصرفه ترین تدابیر در مقابله با منابع کمیاب و نیز مطمئن ترین راه برگشت سرمایه های مصرف شده در پرورش استعداد کارکنان که به سال ها زمان نیازمند است، می داند.
  • تعرفه چاپ آگهی
    صفحه 78
  • فراخوان مقاله
    صفحه 79
  • شناسنامه انگلیسی
    صفحه 80