فهرست مطالب

تحقیقات دامپزشکی - سال شصت و سوم شماره 3 (پاییز 1387)

مجله تحقیقات دامپزشکی
سال شصت و سوم شماره 3 (پاییز 1387)

  • 80 صفحه، بهای روی جلد: 30,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1387/08/15
  • تعداد عناوین: 13
|
  • اشکان زرگر، مهدی سلطانی، فرهید همت زاده، بهرام کاظمی، حسینعلی ابراهیم زاده موسوی صفحات 99-105
    چکیده شناسایی مراکز تکثیر آلوده به ویروس بیماری نکروز عفونی بافت های خونساز(IHN) در پنج استان عمده تولید کننده تخم چشم زده و بچه ماهی قزل الای رنگین کمان کشور شامل مازندران، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و فارس با استفاده از تکنیک های IFAT و nested-RT-PCR و مقایسه این دو تکنیک با یکدیگر مورد مطالعه قرار گرفته است. بافت های کلیه، کبد و طحال بچه ماهی های قزل آلای رنگین کمان طی شرایط استریل در محل مزارع جداسازی و نهایتا در فریزر –درجه سانتیگراد نگهداری شد. به منظور افزایش اختصاصیت واکنش RT-PCR، یک واکنش ثانویه nested-PCR روی محصول اولیه انجام گرفت. پس از هشت ماه آزمایش های فوق الذکر مجددا روی نمونه های مثبت این مزارع تکرار شد تا حساسیت این دو روش در طی زمان برای نمونه های قدیمی مشخص گردد. نتایج حاصله نشان داد که تمامی پنج استان یاد شده آلوده به ویروس IHN هستند(چهارده مزرعه از بیست و هفت مزرعه نمونه برداری شده.) نتایج بدست آمده نشان داد که هرچند IFAT حساسیت قابل قبولی برای شناسایی IHNV در مراحل اول آلودگی از خود نشان می دهد با این وجود آزمایش nested-RT-PCR واجد توانایی بالاتر از RT-PCR و حساسیت بالاتری نسبت به IFAT بخصوص برای نمونه های نگهداری شده در فریزر به مدت چندین ماه می باشد.
    کلیدواژگان: بیماری نکروز عفونی بافت های خونساز، قزل آلای رنگین کمان، IHNV، nested، RT، PCR، _ IFAT
  • فرید حیدری دزفولی، فرامرز قراگوزلو، مهدی وجگانی، سید مرتضی میرترابی، مرتضی دلیری صفحه 107
    تاثیر استفاده کوتاه مدت از آنتاگونیست GnRH به عنوان تیمار مقدماتی در برنامه سوپراوولاسیون بزمورد ارزیابی قرار گرفت.آنالیز یافته ها با آزمون t-test نشان داد که تیمار مقدماتی با آنتاگونیست GnRH باعث بهبود تعداد جنین های استحصالی می شود (05/0< p) ولی اختلاف معنی داری از نظر تعداد اجسام زرد و فولیکول های کیستی بین دو گروه درمان وکنترل مشاهده نشد(05/0p>. ) این تحقیق نشان داد که استفاده از آنتاگونیست GnRHبه عنوان تیمار مقدماتی می تواند باعث بهبود پاسخ سوپراوولاسیون و افزایش تعداد جنین های استحصالی در برنامه سوپراوولاسیون بز شود.
    کلیدواژگان: سوپراوولاسیون، آنتاگونیست GnRH، اجسام زرد، جنین استحصالی، بز
  • علیرضا صفاریان، نوردهر رکنی، افشین آخوندزاده بستی، علیرضا باهنر، حسینعلی ابراهیم زاده موسوی، نگین نوری صفحه 113
    در این مطالعه اثر تابش اشعه گاما و نگهداری به صورت منجمد بر کیفیت حسی، شیمیایی و باکتریایی گوشت ماهی مورد بررسی قرار گرفت. تعداد 30 عدد ماهی آزاد پرورشی (فیتوفاگ)، هر کدام به 12 قسمت مساوی تقسیم و این 12 قسمت در 4 گروه قرار گرفتند یک گروه بدون قرار گرفتن در معرض اشعه به عنوان گروه کنترل و 3 گروه دیگر در معرض 75/0، 3 و 5 کیلوگری اشعه قرار گرفتند. نمونه ها در برودت 18– درجه سانتیگراد نگهداری شدند و در زمان های نگهداری (روز صفر و ماه سوم) مورد آزمایش های باکتریایی، شیمیایی و حسی قرار گرفتند. پس از انجام آزمایش، داده ها با استفاده از روش آنالیز ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که پرتودهی در دوز 75/0 کیلوگری به همراه نگهداری در انجماد به طور معنی داری از نگهداری در انجماد (به تنهایی) در افزایش مدت زمان نگهداری ماهی (بدون هیچ گونه اثر غیر قابل قبول بر روی کیفیت شیمیایی و حسی محصول) موثر می باشد.
    کلیدواژگان: پرتودهی، اشعه گاما، انجماد گوشت ماهی، مدت زمان نگهداری
  • محمود معصومیان، مهدی چوبچیان، جمیله پازوکی، عیسی شریف پور، بهیار جلالی صفحه 117
    مطالعه مراحل رشد درون بافتی انگل های میکسوبولوس کارونی و میکسوبولوس پرسیکوس در باربوس ماهیان حوضه بین النهرین ایران انجام گرفته است. طی سال های 1382 –1380، 296 عدد ماهی به طور تصادفی از رودخانه های کارون، کرخه و هور شادگان صید و به صورت زنده به آزمایشگاه منتقل و از آبشش های مقاطع بافتی تهیه ورنگ آمیزی شد. میکسوبولوس کارونی مراحل اولیه رشد بافتی خود را در اپیتلیوم سلول های اندوتلیال لامل های اولیه شروع می نماید و به صورت پلاسمودیای بزرگ درداخل رگ های خونی شعاع های اولیه آبشش مشاهده می شوندو اسپورهای نسبتا درشت بیضوی شکل دارند. میکسوبولوس پرسیکوس، در بین سلول های اندوتلیال اپیتلیومی داخلی و خارجی شعاع های ثانویه آبشش تولید کیست می نماید و شکل اسپور تخم مرغی شکل می باشد. تا کنون گزارش های محدودی در ارتباط با بافت محل عفونت میکسوبولوس ها درآبشش منتشرشده است، بر اساس نتایج بدست آمده ماهیان برزم، برزم لب پهن و عنزه به عنوان میزبان های جدید این دو انگل گزارش می شوند.
    کلیدواژگان: میکسوبولوس کارونی، میکسوبولوس پرسیکوس، آبشش، میزبان های جدید، ایران
  • صدیقه نبیان، صادق رهبری، پرویز شایان، حمیدرضا حدادزاده صفحه 123
    در طی مدت 3 سال (1384-1381) تعداد 2170 کنه از تعداد 151 راس گاو، 629 راس گوسفند، 336 راس بز و32 راس شتر از 30 استان کشور با میانگین 9/1 کنه بر روی هر دام جمع آوری که از آن میان تعداد 209 مورد کنه درماسنتور جدا گردید که این تعداد 23 درصد جمعیت کنه ای را در استان های مذکوربه خود اختصاص می دهد. آلودگی به کنه های مذکور تنها در 6 استان کردستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، زنجان، خراسان و سمنان تشخیص داده شد. در دیگر استان های تحت مطالعه کنه درماسنتور مشاهده نگردید. بیشترین میزان درماسنتور (53 درصد) در استان اردبیل و کمترین آن در استان زنجان (9 درصد) بوده است.تنوع و فراوانی گونه ای در این جنس مشتمل بر درماسنتور راسکمنسیس، (23 درصد)، درماسنتور نی وئوس (50 درصد) و درماسنتور مارژیناتوس (27 درصد) اعلام می گردد. بیشترین میزان درماسنتور راسکمنسیس (100 درصد) در استان سمنان، بیشترین میزان درماسنتور نی وئوس (68 درصد) در استان خراسان و بیشترین میزان درماسنتور مارژیناتوس (82 درصد) مربوط به استان کردستان بوده است.تراکم درماسنتور راسکمنسیس عمدتا در استان سمنان و خراسان و تراکم درماسنتور نی وئوس به ترتیب در سه استان اردبیل، خراسان و آذربایجان شرقی و تراکم درماسنتور مارژیناتوس در 4 استان کردستان، اردبیل، آذربایجان شرقی و زنجان بوده است. جمعیت غالب آن را می توان در استان زنجان یافت. نتایج بدست آمده نشان می دهد که در مناطق مختلف ایران، دام ها واجد الگوهای گونه ای متفاوت کنه ای می باشند و سه گونه کنه درماسنتور مورد بحث می تواند موید این واقعیت باشد.
    کلیدواژگان: درماسنتورراسکمنسیس، درماسنتورنی وئوس، درماسنتورمارژیناتوس، انتشار جغرافیایی و ایران
  • حسین نیک پیران، بهرام شجاعدوست، سیدمصطفی پیغمبری صفحه 127
    با بهره گیری از عوامل و شرایط مستعد کننده مختلف، تعداد 525 قطعه جوجه گوشتی در 6 آزمایش تجربی متفاوت، مورد استفاده قرار گرفتند تا سیستم چالش پایداری برای ایجاد تجربی بیماری آنتریت نکروتیک ایجاد گردد. در 4 آزمایش اول علی رغم تامین نسبی شرایط مستعد کننده و چالش جوجه ها با مخلوط کشت 4 جدایه کلستریدیوم پرفرینژنس از موارد حاد بیماری، نتیجه موفقیت آمیز نبود. در آزمایش های 5 و 6 پس از گسترش شرایط مستعد کننده مناسب، با تجویز 3 میلی لیتر از محلول حاوی cfu/ml*3 از باکتری به روش داخل دهانی و مخلوط با دان مصرفی در سن 17 روزگی به مدت 5 روز و هر روز 2 نوبت، تلفات ونشانه های بالینی بیماری در پرندگان چالش شده مشاهده شد. این مطالعه مشخص نمود که با ایجاد شرایط استرس زای مدیریتی و تغذیه ای (مانند افزایش تراکم و مقادیر بالای گندم و پودر ماهی)، تضعیف نسبی سیستم ایمنی، روش تکثیر مناسب و غلظت کافی باکتری و استفاده از سوش های جدا شده از موارد حاد بیماری، می توان بیماری را به صورت تجربی ایجاد نمود
    کلیدواژگان: آنتریت نکروتیک، کلستریدیوم پرفرینجنس، بیماری تجربی، جوجه گوشتی
  • زهرا مقدم شیرازی، شعبان رحیمی، تقی زهرایی صالحی صفحه 133
    به منظور ارزیابی تاثیر مصرف پروبیوتیک و ایمونوگلوبولین (IgY) اختصاصی سالمونلا انتریتیدیس در پیشگیری از عفونت سالمونلوز در جوجه های گوشتی ابتداد تعداد چهار قطعه مرغ لگهورن سفید(33 هفتگی) با پادگن کامل سالمونلا انتریتیدیس (SE) به روش عضلانی و زیر جلدی ایمن شدند. غلظت پروتئینی پادگن پس از سونیکه کردن 1- mg ml500 بود. در تزریق نخست، از 250 میکروگرم پادگن همراه با 250 میکروگرم ماده آدجوانت کامل فروند(نسبت1:1) استفاده شد. دوز یادآور، دو مرتبه و در فواصل 14 روز با ماده آدجوانت ناقص فروند تزریق شد. خونگیری و جمع آوری تخم مرغ ها 20 روز پس از نخستین تزریق انجام گرفت. در طول دوره ایمونیزاسیون، فعالیت پادتن ضد سالمونلا انتریتیدیس IgY(و IgG) در زرده و سرم با تست الایزا تعیین شد. سپس تعداد 240 قطعه جوجه نر یک روزه گوشتی (سویه راس308) در8 گروه، هر گروه شامل 3 تکرار و هر تکرار شامل 10 قطعه پرنده به مدت 56 روز پرورش داده شدند. هشت گروه آزمایشی به صورت S، P، A، SP، SA، PA، SPA، C مشخص شدند. در چهار گروه به عنوان گروه های چالشی (S)، در سن 7 روزگی، 4 پرنده به طور تصادفی انتخاب و با 5/0 میلی لیتر از محلول سوسپانسیون SE حاوی CFU106*1 باکتری به روش دهانی چالش داده شدند. پرندگان در گروه های (A)، از یک روزگی تا پایان دوره آزمایش، روزانه مقدار 15 میلی لیتر زرده حاوی پادتن،را در یافت داشتند. گروه های حاوی پروبیوتیک (P) تا سن 21 روزگی مقدار 1/0 درصد جیره و از 21 تا 56 روزگی مقدار 5/0 درصد جیره، پروبیوتیک دریافت نمودند. گروه شاهد (C) بدون چالش باکتری و فاقد تیمارهای پادتن و پروبیوتیک بود. به منظور بررسی عملکرد پرندگان وزن بدن و مصرف خوراک و ضریب تبدیل غذایی به طور هفتگی محاسبه شد. طرح به شکل کاملا تصادفی اجرا شد. در این طرح از برنامه آماری SAS برای داده های پارامتری و از مربع کای برای داده های ناپارامتری استفاده شد. بالاترین تیتر پادتن پلی کلونال در زرده و سرم به ترتیب 20 و 55 روز پس از نخستین تزریق بدست آمد. میزان دفع باکتری در مدفوع پرندگان، در گروه های حاوی A، P و A-P، به طور معنی داری کاهش یافت(01/0 (p<. در گروه های حاوی A و A-P، تعداد شمارش باکتری در سکوم به طور معنی داری پایین بود (01/0 (p<. همچنین در گروه های چالشی حاوی A، Pو A-P، جداسازی باکتری از اندام های کبد، طحال و ایلئوم، کمتر بود. در هیچ دوره ای از آزمایش در بین گروه های مختلف از نظر میانگین وزن بدن، میانگین مصرف خوراک روزانه، ضریب تبدیل غذایی و میزان مرگ و میر اختلاف معنی داری وجود نداشت(05/0 (p>. در سن 49 روزگی و در دوره پایانی در گروه های حاوی A، P و A-P میانگین افزایش وزن بدن به طور معنی داری بالاتر بود(05/0 (p<. میانگین ضریب تبدیل غذایی در گروه های حاوی A، P و A-P در سن 56 روزگی بهبود یافت.
    کلیدواژگان: ایمونوگلوبولین Y، ایمونوگلوبولین G، سالمونلاانتریتیدیس، الایزا، پروبیوتیک
  • غلامرضا نیکبخت بروجنی، سیدمهدی امام، ندا برجسته صفحه 141
    در این مطالعه یک نمونه عقده لمفاوی مبتلا به لنفوسارکوم ناشی از ویروس لکوز گاوی و یک نمونه عقده لمفاوی گاو سالم با سه روش مختلف جهت استخراج پروتئین های بافت توموری مورد استفاده قرار گرفت. این روش ها شامل فرآوری ساده در PBS، سونیکاسیون و روش فنلی بود. نمونه ها به صورت مقایسه ای تحت آزمون رسوب ایمنی قرار گرفتند. در آزمون رسوب ایمنی از باکتری استرپتوکوکوس پیوژنز جهت خالص سازی کمپلکس ایمنی استفاده شد. درنهایت الگوی الکتروفورز پروتئین های آنتی ژنی در شرایط مختلف احیایی و غیر احیایی مورد بررسی قرار گرفتند. در استخراج پروتئین های عقده لمفاوی مبتلا با فرآوری ساده در PBS، 3 آنتی ژن (39،32 و 30 کیلودالتون)، در نمونه سونیکه 5 آنتی ژن (72،48،42،37 و 32 کیلودالتون) و در استخراج فنلی 6 آنتی ژن (104، 77، 54، 32، 30 و 26.5 کیلودالتون) مشخص شدند. در روش رسوب ایمنی توان تشخیص آنتی ژن های توموری به شیوه استخراج و تعادل آنتی ژن و آنتی بادی وابسته است و با ارزیابی کمی رسوب ایمنی به نحو موثری افزایش خواهد یافت. با این روش به خوبی می توان آنتی ژن های توموری را مشخص نمود
    کلیدواژگان: آنتی ژن های توموری، لمفوسارکوم، رسوب ایمنی، لکوزگاوی
  • جلال بختیاری، سارا مکرم، علیرضا خلج، داوود شریفی، جواد اشرفی هلان، آذین توکلی صفحه 147
    برداشت رحم و تخمدان به دو روش جراحی لاپاروسکوپی و جراحی باز از نظر مدت زمان به طول انجامیدن جراحی، درصد اشباع هموگلوبین از اکسیژن، طول برش، تعداد بخیه ها، تعداد ضربان قلب، مشکلات حین عمل، تابلوی خونی حیوانات، میزان درد و آسیب شناسی ماکروسکوپی مورد مقایسه قرار گرفتند. این دو روش از نظر درصد اشباع هموگلوبین از اکسیژن، تعداد ضربان قلب، مشکلات حین عمل، تابلوی خونی و میزان درد تفاوت معنی داری نداشته ولی میزان از دست رفتن خون، تعداد بخیه، طول برش ها، تعداد و وسعت چسبندگی ها در گروه لاپاروسکوپی به صورت معنی داری (/0)p< کمتر از گروه جراحی باز بود، در مجموع می توان گفت تکنیک جراحی لاپاروسکوپی، روشی کم خطر در جراحی برداشت رحم و تخمدان سگ بوده و از نظر چسبندگی های محوطه بطنی نیز بر روش باز ارجحیت دارد.
    کلیدواژگان: لاپاروسکوپی، برداشت رحم و تخمدان، ارزیابی درد، سگ
  • سعید نظیفی، عزیزاله خداکرم تفتی، مریم انصاری لاری، مریم کارگر صفحه 153
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ضایعات هیستوپاتولوژیک با تغییرات آنزیم های بافتی در ماکیان مبتلا به بیماری مارک است. 5 قطعه ماکیان از گله های غیرآلوده به مارک به عنوان گروه کنترل و 25 قطعه مبتلا به بیماری مارک از گله های آلوده انتخاب شدند. از پارانشیم بافت های مختلف احشایی، کبد، کلیه، قلب، طحال، عضله سینه، چینه دان و بورس فابریسیوس ماکیان مبتلا به مارک جهت مطالعات هیستوپاتولوژیک و تغییرات آنزیمی بافت ها نمونه برداری شد. پس از مطالعه ماکروسکوپیک ضایعات در کالبدگشایی، مطالعه هیستوپاتولوژیک نمونه ها انجام شد. بعد از تایید بیماری، نمونه ها مورد هضم قرار گرفته، سپس آنزیم های آسپارتات آمینوترانسفراز (AST)، فسفاتاز قلیایی (ALP)، لاکتات دهیدروژناز (LDH)، کراتین کیناز (CK)، سوپراکسید دیسموتاز(SOD) و گلوتاتیون پراکسیداز در یک گرم عصاره بافتی اندازه گیری شدند. با محاسبه میزان پروتئین هر گرم بافت، فعالیت ویژه آنزیم ها محاسبه گردید. در مطالعه هیستوپاتولوژیک، ضایعات لنفوماتوز ارگان های احشایی شامل تجمع کانونی یا نفوذ منتشر لنفوسیت های پلئومورفیک، لنفوبلاست ها، سلول های مارک و تعداد کمی سلول های پلاسمایی بود. نتایج بدست آمده در مبتلایان به بیماری مارک نشان داد که فعالیت آنزیم های AST، LDH، CK، SODو گلوتاتیون پراکسیداز در چینه دان مبتلایان کاهش یافته است. فعالیت آنزیم های AST، LDH و CK در کبد و فعالیت آنزیم های AST،ALP،LDH، SOD، CK و گلوتاتیون پراکسیداز در عضله سینه افزایش یافت. در پیش معده فعالیت آنزیم های AST، ALP، LDH و SOD افزایش و فعالیت آنزیم CK کاهش نشان داد. فعالیت آنزیم های AST و SOD در تخمدان ها و فعالیت آنزیم های AST، LDH، SOD و CK در قلب های مبتلا افزایش یافتند. نوسانات فعالیت آنزیم های بافت های مختلف نشان داد که از اندازه گیری فعالیت این آنزیم ها به عنوان تومور مارکر نمی توان در تشخیص بیماری مارک استفاده کرد.به منظور تعیین این نکته که آیا این آنزیم ها تومور مارکر هستند یا خیر اندازه گیری ایزوآنزیم های اختصاصی هر آنزیم ضروری است
    کلیدواژگان: هیستوپاتولوژی، آنزیم، بافت، بیماری مارک، جوجه
  • غلامرضا وفایی سیاح، اسماعیل تمدنفرد صفحه 159
    تزریق داخل صفاقی هیستیدین در ساعات7و19، در مقادیر 30 و 60 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن اثر معنی داری ایجاد نکرد. تزریق در ساعت 7 به مقدار 120 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن، تعداد پلت های مدفوع را تا 8 ساعت و در مقادیر 240 و 480 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن، تعداد پلت های مدفوع را تا 24 ساعت پس از تزریق کاهش داد. تزریق در ساعت 19 در مقادیر 120، 240 و 480 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن، تعداد پلت های مدفوع را به ترتیب در 2، 8 و 24 ساعت پس از تزریق کاهش داد. اثر کاهش دهنده هیستیدین در دوره روشنایی نسبت به دوره تاریکی شدیدتر و طولانی تر بود. میانگین تعداد پلت ها برای هر مورد قبل از انجام هرگونه مطالعه مداخله گر به عنوان کنترل منفی ثبت گردید.
    کلیدواژگان: هیستیدین، پلت های مدفوع، خرگوش
  • سعید بکایی، محمد موذنی، مرتضی رودگر صفحه 163
    آلودگی کرمی دستگاه گوارش سگ های خانگی شهر شیراز و تاثیر سن، جنس، مصرف داروهای ضد کرمی، کارآیی سگ و نوع غذا بر میزان آلودگی نمونه مدفوع در 105 قلاده سگ بررسی گردید. نمونه ها مستقیما از داخل رکتوم تهیه و به روش شناورسازی آزمایش شد. آنالیز داده ها با آزمون مربع کای و آزمون دقیق فیشر نشان داد میزان آلودگی در جنس های مختلف و سنین متفاوت اختلاف آماری معنی داری ندارد. میزان آلودگی در سگ های نگهبان در مقایسه با سگ های زینتی، در سگ هایی که با امعاء و احشاء دام ها و غذای خام تغذیه می شده اند به طور معنی داری بالاتر بوده است. آگاهی صاحبان سگ ها در مورد بیماری های کرمی قابل انتقال از سگ به انسان بسیار پایین بوده است. نتیجه گرفته می شود به دلیل خطر انگل های کرمی قابل انتقال به انسان آموزش موازین بهداشتی به صاحبان سگ های خانگی بسیار ضروری است.
    کلیدواژگان: انگل کرمی، دستگاه گوارش، سگ خانگی، شیراز
  • خلاصه مقالات انگلیسی
    صفحه 165
|
  • Ashkan Zargar, Mahdi Soltani, Farhid Hematzadeh, Bahram Kazemi, Hosseinali Ebrahimzadeh Mousavi Pages 99-105
    Distribution of infectious hematopoietic necrosis (IHN) was studied in five major provinces producing rainbow trout(Oncorhynchus mykiss)fry in Iran by indirect fluorescence antibody IFATand nested-RT-PCR techniques. Also the effect of time duration was examined on some positive samples after 8 months post sampling. Samples of kidney, liver and spleen of rainbow trout fries collected from 27 trout farms were processed and examinated. Fourteen trout hatcheris located in all provinces were identified to be contaminated with IHNV tested by both techniques. The obtained results, also showed that nested-RT-PCR is more sensitive than IFATtest particularly if samples are stored for a longer time.
  • Farid Heidari Dezfouli, Faramarz Gharagozloo, Mahdi Vojgani, Seyyed Morteza Mirtorabi, Morteza Daliri Page 107
    The effect of short term usage of GnRH antagonist as pretreatment on superovulation in goats was evaluated. Statistical analysis was performed using t-test and showed that usage of GnRH antagonist as pretreatment can improve number of recovered embryos (p<0.05), but there were no statistically difference between treatment group versus control group in term of number of corpura lutea and cystic follicles(p>0.05). This study showed that usage of GnRH antagonist can improve superovulatory response in term of embryo recovery in goats. This study showed that usage of GnRH antagonist can improve superovulatory response in term of embryo recovery in goats.
  • Ali Reza Saffarian, Noordahr Rokni, Afshin Akhondzadeh Basti, Ali Reza Bahonar, Hosseinali Ebrahimzadeh Mosavi, Negin Nouri Page 113
    In this study the effects of gamma irradiation and frozen storage on sensory, chemical and microbial quality of fish fillets was investigated. Hypophtalmyctis molitrix were equally divided to 12 fillests, then these 12 fillets were equally arranged in 4 groups (1-4). One group considered as control with no treatment and the other 3 groups was treated by 0.75, 3 and 5 KGy of gamma irradiation, respectively. All of the groups were kept in -18ºc for 3 month. All of the samples were examined for microbial, chemical and sensory examinations at day zero and 3 months later. The data were analysed by ANOVA (Kruskal-Wallis) using SPSS 10. The results showed treatment with 0.75 KGy of gamma irradiation plus frozen storage in extension of shelflife of fish fillets without any unacceptable effects on sensory and chemical characteristics of them.
  • Mahmood Masoumian, Mahdi Chobchian, Jamileh Pazoki, Issa Sharfpour, Behyar Jalali Page 117
    Survey on developmental stages of Myxobolus karuni and M. persicus in the gills of Barboid fishes from Mezopotamian part of Iran was done. A total 296 fish specimences were examined. Random sampling was carried out during 2002- 2004 from Karoun, Karkheh Rivers and Shadgan Lagoon. The fishes transported alive to the laboratory, their gills were fixed and stained. Myxobolus karuni developed histozoic, the plasmodia were found inside the blood vessel, it developed in the epithelial cells of primery filaments, the spores are large and ellipsoidal in shape. M.persicus starts and finished the plasmodia in epithelial and endothelial of the secondary filaments, the spores are oval in shape. Up to now, the location of infection of few species of gills Myxobolus Spp. are known. According the results of this study Barbus pectoralis, B. barbulus and B. esocinus are new hosts for Myxobolus karuni and M persicus.
  • Iran, D.Niveus, Geographical Distribution, D.Raskemensis, Dermacentor Marginatus Page 123
    This study conducted during 3 years period (2002-2004). Tick sampling was randomly carried out from domestic animals during seasonal activity of ticks from six provinces of Iran. 2170 ticks from 151 cattle, 629 sheep, 336 goats and 32 camels were collected proin 30 prosseces with a mean number of 1.9 tick per animal. 209 Dermacentor ticks collected from six provinces(Kordestan, Ardebil, East Azarbaiejan, Zanjan, Khorasan and Semnan) that included 23% of collected tick population in those provinces. The diversity of Dermacentor is restricted to three species; D.niveus (50%), D.marginatus (27%) and D.raskemensis (23%). The maximum occurance of D.raskemensis, D.niveus, D.marginatus, were occurred in provinces of Semnan, Khorasan and Kordestan, respectively. It can be concluded that livestock had almost different pattern of tick species in any localities thus distribution of D.raskemensis, D.niveus, D. marginatus, has been confirmed this matter.
  • Hosein Nikpiran, Bahram Shojadoost, Seyyed Mostafa Peighambari Page 127
    To establish an stable challenge system for induction of necrotic enteritis (NE) in broiler chickens, different potential factors and predisposing conditions were imposed in 6 separate different experiments using 525 day-old chicks in total. Despite the presence of some predisposing factors and using 4 isolates of Clostridium perfringens (CP) from acute and severe NE outbreaks as challenge bacteria, the disease was not successfully reproduced in the first 4 experiments. In the 5th and 6th experiments, the predisposing conditions were changed and each bird was challenged with 3 ml (3×108 CFU/ml) of CP live culture via oral route and also the feed mixed with CP suspension 2 times per day and for 5 consecutive days. Clinical signs and mortalities, and lesions associated with NE were observed in the later two experiments. This study showed that by stressful nutritional and management procedures such as increased stocking density and high levels of wheat and fish meal; induction of relative immunosuppression; using sufficient CP concentration and appropriate ways of its multiplication; and applying challenge bacteria isolated from acute outbreaks, NE may be experimentally induced in broiler chickens.
  • Zahra Moghaddam Shiraz, Shaaban Rahimi, Taghi Zahraei Salehi Page 133
    To evaluate the effect of probiotic (Primalac) and Salmonella enteritidis-specific IgY on prevention of Salmonella enteritidis infection in broiler chickens, four 33 week-old Single Comb White Leghorn hens were hyperimmunized with Salmonella enteritidis (SE) whole cell antigens obtained by ultrasonication and administrated at a protein concentration of 500 μg/ml after centrifugation. Primary immunization was performed with 250μg of the antigen prepared in equal volume of Freunds complete adjuvant and saline. Booster injections were done each 14 days for twice,using incomplete Freunds adjuvant. Bleedings were performed 20 days after first injection and eggs were collected. The presence of anti-Salmonella antibody IgY and IgG in egg yolk and serum respectively, was monitored by ELISA, during the immunization period. Body weight, feed intake and feed conversation were determined. Then two hundred forty male “Ross “day-old chicks were randomly assigned to 8 groups and 3 replications of 10 birds were grown for 56 days of experiment. Eight experimental groups identified with, S, P, A, SP, SA, AP, SPA, C. Four birds from four challenged groups(S), were orally inoculated with 0.5 Ml of S. enteritids that contained 1×106 cfu / ml on day 7.The groups that supplemented with antibody (A), received 15 ml of yolk contained antibody(1.5 ml/bird/day), from day 1 to end of the experiment. The probiotic treated groups(P) were received probiotic, 0.1% of feed and 0.5% of feed, during 1-21 and 22-56 days of experimental period respectively. One group as control© did not receive any treatment of probiotic and antibody.
  • Gholam Reza Nikbakht Brujeni, Seyyed Mahdi Emam, Neda Barjesteh Page 141
    In this study One lymph node from cow with viral lymphosarcoma and one lymph node from healthy cow were analyzed by three different methods for protein extraction, include simple homogenizing in PBS, sonication and phenol extraction. Tumor antigen detection relies on immunoprecipitation followed by SDS-PAGE. In this experiment Streptococcus pyogenes was used for purification of immune complexes. Eletrophoretic patterns were obtained using reduced and non reduced buffers. In PBS homogenization 3 distinct antigens (39, 32 and 30 kDa) were observed. When sonication or phenol extraction were used, 5 (72, 48, 42, 32 and 30 kDa) and 6 (104, 77, 54, 32, 30 and 26, 5 kDa) distinct antigens were observed, respectively. This study showed that the ability of antigen detection mainly depends on protein extraction procedure and antigen-antibody equilibrium achieved by quantification of precipitins. Immunoprecipitation could be used successfully for study of tumor antigens in bovine leukosis
  • Jalal Bakhtiari, Sara Mokarram, Ali Reza Khalaj, Davood Sharifi, Javad Ashrafi Halan, Azin Tavakoli Page 147
    Laparoscopic and open ovariohysterectomy were compared for the following parameters: surgical time, incision length, suture number, saturation of oxyhemoglobin (SpO2), heart rate, complications,CBC findings, Melbourne pain scale (MPS) and gross pathology. MPS pain scores were evaluated using Mann-whitney U Test. Other parameters were evaluated using Studen's t test. There were no significant differences in SPo2, heart rate, surgical complications, MPS pain scores and CBC, where as the blood loss was significantly (P<0.05) lower and the total incision length and suture number was less in laparoscopic group. There were less surgical time and more extensive adhesion formation in the open technique. The laparoscopic ovariohysterectomy is a potentially safe surgical technique in dogs and leads to less adhesion formation that may result in pain of adhesion sites and movment
  • Saeed Nazifi, Aziz Allah Khodakaram Tafti, Maryam Ansari Lari, Maryam Kargar Page 153
    The aim of the present study was to determine the relationship between histopathological lesions and tissue enzymes in chickens affected by Marek's disease.Five apparently healthy chickens(as control group)and 25 chickens affected by Marek's disease were selected. After consideration of history and gross lesions, tissue samples were collected from kidney, liver, heart, ovary, pectoral muscle, spleen, crop, proventriculus and bursa of fabricius for histopathological and tissue enzyme studies. In tissue samples, the activity of aspartate aminotransferase (AST), alkaline phosphatase (ALP), lactate dehydrogenase (LDH), creatine kinase (CK), superoxide dismutase (SOD)and glutathione peroxidase (GPX)was measured. Histopathologically, lymphomatous lesions in visceral organs were included in local or diffuse ple omorphic small to medium lymphocytes, lymphoblasts,marek cells and rarely plasma cells. The results indicated that the activities of AST, LDH, CK, SOD and GPX were decreased in the crop of affected chickens. The activities of CK, LDH and AST in the liver tumors and the activities of LDH, AST, ALP, SOD, CK and GPX in pectoral muscles were increased. In proventriculus, the activities of AST, ALP, LDH and SOD were shown to be increased,but the activity of CK was decreased. The activities of AST and SOD in the ovary lesions and the activities of SOD, AST, CK and LDH in the heart lesions showed an increase. Fluctuations in the activity of enzymes in different tissues showed that measurement of these enzymes can not be used as a tumor marker in the diagnosis of Marek's disease.
  • Gholam Reza Vafaei Saiah, Esmaeel Tamaddonfard Page 159
    Histidine at the doses 30 and 60ml /kg had no effect when injected at 7: OOh, or at 19:00h. Histidine at the doses of 120, 240 and 480 mg / kg decreased defecation at the first 8 and 24 hours post injection, respectively, when injected at 07:00h. The amino acid at the doses of 120, 240 and 480 mg / kg decreased the number of fecal pellets at 2, 8 and 24 h post injection, respectively, when injected at 19:00h. Suppressive effect of histidine in the light period was more intense and lasted longer than that in the dark period. The mean number of pellets for each individual prior to the interventional study was recorded as interval negative control.
  • Saeed Bokaie, Mohammad Moazzeni, Morteza Roudgar Page 163
    Gastrointestinal helminthes in domestic dogs in Shiraz and the effect of age, sex, anthihelminth drugs, use of dog (pet or guard) and food on the infection rate were studied in 105 fecal samples.Samples were collected directly from the rectum and examined by floatation method. Data was analyzed by Chi square test and Fisher's exact test. No significant differences were found in male and female dogs and also different age groups. Higher infection rate was observed in guard dogs in comparison with pet dogs. The infection rate was higher in dogs feeding on viscera or uncooked food. The awareness of owner's about the zoonotic helminthes infection was unsatisfactory.However according to risk of communicable helminthes educational programs for owners are strictly recommended.