فهرست مطالب

Advances in Medical and Biomedical Research - Volume:16 Issue: 63, 2008

Journal of Advances in Medical and Biomedical Research
Volume:16 Issue: 63, 2008

  • تاریخ انتشار: 1387/05/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • یوسف مرتضوی، سحر طاهری، جلال درخشنده، سیروس زینلی صفحه 1
    زمینه و هدف
    تالاسمی یک بیماری اتوزومال مغلوب است که توسط کاهش یا فقدان کامل زنجیره ی بتاگلوبین مشخص می شود. این بیماری یکی از شایع ترین هموگلوبینوپاتی ها در ایران بوده و طبق برآوردهای موجود بیش از دو میلیون حامل و بیست هزار بیمار در میان جمعیت هفتاد میلیون نفری ایران زندگی می نمایند. هدف از این مطالعه بررسی شیوع و تعیین جهش های ژن بتاگلوبین در حاملین و بیماران تالاسمی زنجان بوده است.
    روش و بررسی
    ابتدا جهت به دست آوردن شیوع تالاسمی، 5527 فرد مذکری که به مرکز بهداشت شماره ی 9 زنجان جهت آزمایش قبل از ازدواج تالاسمی مراجعه کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. سپس تعداد 105 کروموزم از افراد حامل و بیماران تالاسمی ماژور برای تعیین جهش های ژن بتاگلوبین توسط روش های ARMS-PCR و سکوانسینگ ژن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میزان شیوع تالاسمی در منطقه ی زنجان 2/1 درصد به دست آمد. با استفاده از روش ARMS و سکوانس نمودن ژن بتاگلوبین جهش در 105/90 (7/86 درصد) کروموزم ها مشخص شد و 13 جهش مختلف به دست آمد. 58 درصد جهش ها از نوع مدیترانه ای بودند که جهش110-IVSI بالاترین شیوع را نشان داد و 5/29 درصد جهش ها را شامل گردید. جهش های IVSII-1، IVSI-1 وIVSI-6 در رتبه های بعدی قرار داشتند که به ترتیب 3/13 درصد، 4/12 درصد و 9/2 درصد جهش ها را شامل می شوند. 5/10 درصد جهش ها از نوع آسیایی- هندی بودند که 8/9 Fr شیوع 7/6 درصد و 5 IVS1- شیوع 8/3 درصد را نشان دادند. بقیه جهش ها عبارت بودند از: جهش کدون 37-36 (7/6 درصد)، کدون 5 (7/5 درصد) و کدون 29 (9/1 درصد)، در سایر کدون ها از جمله کدون 26-25، کدون 30 و جهش 28- و(AC) 1Cap site+ هر جهش در یک کروموزم (95/0 درصد) دیده شد. در مجموع جهش در 14 کروموزم (3/13 درصد) موارد ناشناخته باقی ماند.
    نتیجه گیری
    نتایج فوق نشان داد که طیف جهش های زنجان از پراکندگی زیادی برخوردار می باشد اما جهش های مدیترانه ای در جمعیت زنجانی از شیوع بالایی برخوردار بوده و توصیه می شود جهت صرفه جویی در وقت و هزینه برای تشخیص قبل از تولد تالاسمی در منطقه ی زنجان بیماران ابتدا برای جهش های مدیترانه ای مورد بررسی قرار گیرند.
    کلیدواژگان: بتاتالاسمی، زنجان، ARMS، PCR
  • مهرداد مدرسی، منوچهر مصری پور، مهران اسدی مرغملکی، محمد کاظم همدانیان صفحه 11
    زمینه و هدف
    با توجه به استفاده ی وسیع از زعفران به عنوان چاشنی و رنگ در غذاها و کاربردهای درمانی این گیاه، تحقیقات اخیر نشان داده است؛ ترکیبات اصلی زعفران شامل کاروتنوییدهای کروسین، کروستین، پیکروکروسین و سافرانال موجب بروز تغییرات فیزیولوژیک در بخش های مختلف بدن می شود. هدف از تحقیق حاضر، تعیین اثرات احتمالی عصاره ی زعفران بر غلظت هورمون های FSH، LH و تستوسترون در موش سوری است.
    روش بررسی
    به این منظور چهار گروه هشت تایی از موش های آزمایشگاهی کوچک نر بالغ مورد استفاده قرار گرفت. گروه کنترل نرمال سالین دریافت کرد و سه گروه دیگر سه دوز متفاوت (25، 50 و 100 میلی گرم به ازای هر کیلو گرم در 48 ساعت) از عصاره ی زعفران را به مدت 20 روز دریافت کردند. برای تعیین سطح سرمی FSH، LH و تستوسترون سنجش ایمونو آنزیمی به وسیله ی الایزا صورت گرفت.
    یافته ها
    میانگین سطح سرمی FSH در گروه تجربی که 100 میلی گرم به ازای هر کیلو گرم در هر 48 ساعت عصاره ی زعفران دریافت کرده بودند در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت اما بین سایر گروه ها و گروه کنترل تفاوت معنی داری مشاهده نشد. همچنین سطوح سرمی LH و تستوسترون نیز در گروه تجربی 100 میلی گرم به ازای هر کیلو گرم در 48 ساعت در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت اما تفاوت مشخصی بین سایر گروه های تجربی و گروه کنترل مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج فوق نشان می دهد زعفران با تاثیر بر عملکرد درون ریز محور هیپوفیز- بیضه ممکن است در فعالیت های دستگاه تولید مثل جنس نر در موش سوری تاثیر داشته باشد.
    کلیدواژگان: زعفران، دستگاه تولید مثل، FSH، LH، تستوسترون، موش سوری
  • نعمت الله غیبی، حسن جهانی هاشمی، اسماعیل عباسی، سیدمحسن حسینی، معصومه شاهسون صفحه 19
    زمینه و هدف
    در دهه ی گذشته مطالعات زیادی در رابطه با اثر پرتوهای الکترومغناطیسی بر عملکرد بخش های مختلف سیستم عصبی و حافظه ی انسان و حیوانات انجام شده است. گرچه برای مطالعه ی اثر میدان های الکترومغناطیسی آزمایش های مهمی بر روی انسان انجام شده، لیکن تحقیقات دقیق و جامع تر در مدل های حیوانی صورت گرفته است. صرع نوعی اختلال در کار سلول های مغزی است که باعث پخش جریان های مغزی اضافی به صورت ناگهانی و انتشار آن به سراسر مغز می شود. در این مطالعه برای اولین بار اثر میدان های الکترومغناطیس فرکانس پایین بر روی تشنجات صرع القا شده توسط استریکنین در نمونه ی حیوانی مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    در این تحقیق تاثیر در معرض قرارگیری 60 سر موش سوری نژاد آلبینو در شش گروه ده تایی در میدان های مغناطیسی با فرکانس پایین 25 و 100 هرتز بر روی تشنجات ناشی از دوز بالای استریکنین از طریق ثبت و اندازه گیری دو شاخص، مدت زمان تاخیر قبل از هجوم حملات صرعی (Delay time=Det) و زمان شروع حملات تا پایان به عنوان طول زمان حملات (Duration time=Dut) در نظر گرفته شد و نتایج به دست آمده بین گروه ها مقایسه شد.
    یافته ها
    در گروه های اول (کنترل)، سوم (فرکانس پایین 25 هرتز و اختلاف پتانسیل پایین 20 ولت)، چهارم (فرکانس میدان پایین 25 هرتز و اختلاف پتانسیل بالا 260 ولت) و گروه ششم (اثر تک دوز میدان با فرکانس بالا 100 هرتز و اختلاف پتانسیل بالا 260 ولت) تفاوت آماری برجسته بین این گروه ها و گروه کنترل و نیز در بین گروه ها با هم مشاهده نشد. در همه ی این گروه ها پایان تشنجات شدید با مرگ حیوان همراه بود. در دو گروه باقی مانده ی دوم (فرکانس بالا 100 هرتز و اختلاف پتانسیل پایین 20 ولت) و پنجم (فرکانس بالا 100 هرتز و اختلاف پتانسیل بالا 260 ولت)، تشنجات بسیار خفیفی مشاهده شد، که زمان تاخیر آن ها با سایر گروه های فوق با سطح معنی داری 001/0P< برجسته بود که تزریق استریکنین با دوز کشنده برخلاف گروه های فوق مرگ حیوان را به دنبال نداشت.
    نتیجه گیری
    به طور کلی می توان نتیجه گرفت که میدان های الکترومغناطیس با فرکانس بالاتر (100 هرتز) می توانند تغییر تشنجات ناشی از تزریق استریکنین را به صورت کاهش اثرات صرعی این دارو به دنبال داشته باشند.
    کلیدواژگان: میدان مغناطیسی، تشنج، استریکنین، موش
  • عنایت الله کریمیان، حسین منتظر قائم، ناصر صفایی صفحه 31
    زمینه و هدف
    به دلیل این که این نوع عمل با عارضه ی کم تر و راحت تر انجام شود. لذا این تحقیق جهت ارزیابی در میزان عوارض و مرگ و میر زودرس بعد از عمل در دو روش استفاده ی شانت به طور روتین و عدم استفاده ی آن در عمل بای پاس عروق کرونر بدون پمپ انجام شده است.
    روش بررسی
    این مطالعه به صورت پرسپکتیو بین سال های 1383 تا 1384 در بیمارستان شهید مدنی تبریز بر روی 208 بیمار که تحت عمل بای پاس عروق کرونر بدون پمپ قرار گرفته بودند، انجام شده است که به طور تصادفی به دو گروه الف- با شانت (104) و گروه ب- بدون شانت (104) تقسیم شدند و متغیرهای این مطالعه شامل تغییرات الکتروکاردیوگرافی، اکوکاردیوگرافی، میزان انفارکتوس، آنزیم های قلبی ومرگ و میر حین و بعد از عمل بوده است.
    یافته ها
    از نظر میانگین سنی در گروه الف 10+60 و در گروه ب 10+ 55 و از نظر نسبیت جنسی در گروه الف مردان 77 درصد و زنان 23 درصد و در گروه ب مردان 75 درصد و زنان 25 درصد و از نظر طبقه بندی نارسایی قلبی و طبقه بندی آنژین هر دو گروه در محدوده ی 2 و3 بودند ولی از نظر تغییرات میزان آنزیم های قلبی شامل (کراتینین فسفوکیناز میوکارد و تروپونین I) در ساعت های ثبت شده بعد از عمل در دو گروه اختلاف آماری معنی داری وجود داشت.
    نتیجه گیری
    اگرچه استفاده از شانت داخل عروق کرونر باعث تغییرات کم تری در آنزیم های قلبی در دوره ی زودرس بعد از عمل می شود اما در دیگر عوارض مهم بعد از عمل تفاوتی بین دو گروه وجود نداشته است ولی برای راحتی عمل جراحی و عدم وجود تغییرات همودینامیک حین عمل توصیه به استفاده از شانت داخل عروق کرونر در بای پاس کرونر می شود.
    کلیدواژگان: بای پاس عروق کرونر، پمپ قلبی ریوی، شانت داخل عروق کرونر، کراتین فسفو کیناز میوکارد، تروپونین I
  • ماندانا رفیعی، مرتضی جبارپوربنیادی، کاظم سخا، امیر صمدی افشار، محسن اسماعیلی صفحه 39
    زمینه و هدف
    تب مدیترانه ای فامیلی یک بیماری ژنتیکی با توارث اتوزومی مغلوب می باشد که به طور شایعی در نژادهای مدیترانه ای دیده می شود. این بیماری با دوره های خود محدود تب و پلی سروزیت راجعه تظاهر می یابد. در سال های اخیر گزارشاتی مبنی بر شیوع این بیماری در ایران به ویژه در شمال غرب کشور وجود دارد. شایع ترین ژنوتیپ های گزارش شده در ایران M694V و E148Q می باشد. هدف از این مطالعه بررسی علایم بالینی بیماران مبتلا به این بیماری با جهش های فوق می باشد.
    روش بررسی
    مطالعه در فاصله ی بین دی ماه 85 تا دی ماه 86 به صورت توصیفی- تحلیلی مقطعی انجام گرفت. 71 بیمار زیر 18 سال پس از تشخیص بالینی بر اساس معیار های موجود در مرکز آموزشی، درمانی کودکان تبریز، جهت تعیین موتاسیون به آزمایشگاه ژنتیک ارجاع شدند و از روش های -PCR ARMS و PCR- RFLP برای تعیین جهش استفاده شد. در مجموع 45 بیمار جهش شناخته شده داشته و از این بین 41 بیمار دارای جهش E148Q و M694V بودند که جهت بررسی تظاهرات مختلف بالینی مورد ارزیابی قرارگرفتند.
    یافته ها
    موتاسیون E148Q در 5/35 درصد و M694V در 7/55 درصد بیماران وجود داشت. بیماران هموزیگوت برای M694V سن شروع بیماری پایین تر، طول حملات و میزان سابقه ی فامیلی مثبت بیشتر و عوارض بیشتری را دارا بودند. شیوع برخی از تظاهرات بالینی نیز در بیماران مورد بررسی ما با دیگر نژادها متفاوت می باشد.
    نتیجه گیری
    در بیماران مبتلا به تب مدیترانه ای فامیلی، جهش M694V به خصوص در فرم هموزیگوت آن با فرم شدیدتر بیماری و عوارض بیشتری همراه است.
    کلیدواژگان: تب مدیترانه ای فامیلی، ایران، تظاهرات، رابطه ی ژنوتیپ، فنوتیپ
  • زهرا رجحانی شیرازی، اسماعیل ابراهیمی تکامجانی، نادر معروفی، انوشیروان کاظم نژاد، محمد علی سنجری صفحه 49
    زمینه و هدف
    مطالعات متعددی اختلالات وضعیت قائم در حالت های مختلف ایستادن و راه رفتن را در بیماران مبتلا به درد مزمن گردن گزارش کرده اند، اما شواهد کمی در خصوص رفتار آنان در شرایط دینامیک، مانند اغتشاش خارجی، وجود دارد. این تحقیق با هدف مقایسه ی زمان تاخیر پاسخ عضلات تراپزیوس فوقانی و استرنوکلیدوماستویید حین اغتشاش خلفی- قدامی بین افراد سالم و مبتلا به درد مزمن گردن انجام شد.
    روش بررسی
    32 نفر (16 فرد سالم و 16 بیمار مبتلا به درد مزمن گردن) از طریق نمونه گیری در دسترس برای این مطالعه شبه تجربی، از نوع مورد- شاهدی، انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه و انجام آزمون جمع آوری شد. از نیروسنج، دستگاه الکترومیوگرافی سطحی و زمان سنج به ترتیب برای اندازه گیری قدرت عضلانی، زمان پاسخ عضلانی و زمان استفاده شد. اغتشاش با رها شدن وزنه ی معادل ده درصد وزن بدن به کمک آهنربای الکتریکی اعمال شد.
    یافته ها
    اختلاف معنی داری بین زمان پاسخ عضلات تراپزیوس (032/0P=) و استرنوکلیدوماستویید (012/0P=) طی اغتشاش خلفی- قدامی بین دو گروه وجود داشت. تاخیر پاسخ عضلانی در افراد مبتلا به درد مزمن گردن بیشتر از افراد سالم بود.
    نتیجه گیری
    درد می تواند سبب تاخیر در زمان پاسخ عضلانی، تغییر الگوی فعالیت عضلانی و احتمالا کاهش فعالیت عضلات عمقی شده و ممکن است خطر آسیب را در اغتشاشات خارجی بالا ببرد.
    کلیدواژگان: خستگی، درد گردن، الکترومیوگرافی، اغتشاش خارجی
  • فهیمه رمضانی تهرانی، عباس معینی، علیرضا خلج، مهدی اسکندرلو صفحه 59
    زمینه و هدف
    اگرچه علت سندرم تخمدان پلی کیستیک شناخته شده نیست، اما مشکلات تخمک گذاری مبتلایان به این سندرم و اختلالات ناشی از افزایش سطح آندروژن ها در این بیماران به خوبی شناخته شده است. این مطالعه در نظر دارد که به بررسی نتایج درمانی کوتریزاسیون تخمدان ها از طریق لاپاراسکوپ در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مقاوم به کلومیفن بپردازد. کوتریزاسیون تخمدان به واسطه ی تخریب نسوج مولد آندروژن ها و کاهش امکان تبدیل محیطی آندروژن به استروژن می تواند در درمان این بیماران موثر باشد. تنظیم سیکل قاعدگی، تخمک گذاری و حاملگی به عنوان سه نتیجه ی درمانی جهت برآورد اثربخشی کوتریزاسیون تخمدان در نظر گرفته شد.
    روش بررسی
    72 بیمار مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بر مبنای معیارهای NIH که به درمان با کلومیفن مقاوم بوده اند جهت این مطالعه در نظر گرفته شدند و پس از انجام لاپاراسکوپی و کوتریزاسیون تخمدان ها، این بیماران به منظور برآورد اثربخشی درمانی تا 24 ماه پیگیری شدند و میزان تنظیم سیکل قاعدگی، تخمک گذاری و حاملگی در طی این مدت برای بیماران ثبت شد.
    یافته ها
    پس از انجام لاپاراسکوپی 4/82 درصد بیماران سیکل های قاعدگی منظم داشتند که حداقل تا 6 ماه پس از انجام مطالعه این سیکل ها منظم باقی ماندند. میزان حاملگی پس از گذشت 6، 12، 18 و 24 ماه پس از عمل به ترتیب 7/14، 8/36، 5/58 و 6/67 درصد بود.
    نتیجه گیری
    کوتریزاسیون تخمدان به وسیله ی لاپاراسکوپی می تواند به عنوان یک روش مناسب جهت بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و مقاوم به درمان با کلومیفن باشد.
    کلیدواژگان: کوتریزاسیون تخمدان با لاپاراسکوپ، سندرم تخمدان پلی کیستیک، بیماران مقاوم به کلومیفن، نازایی
  • بیژن مقیمی دهکردی، عبدالرضا رجایی فرد، آزاده صفایی، سید حمیدرضا طباطبایی، بهرام ضیغمی، سید ضیاءالدین تابعی صفحه 67
    زمینه و هدف
    سرطان مری با قرار گرفتن در رده ی ششم، یکی از شایع ترین سرطان ها در ایران می باشد. به دلیل این که بیماران تا مراحل پیشرفته تشخیص داده نمی شوند، دارای طول عمر نسبتا کوتاهی می باشند. این مطالعه با هدف برآورد طول عمر و عوامل مرتبط با آن در افراد مبتلا به سرطان مری صورت گرفته است.
    روش بررسی
    کلیه ی موارد ثبت شده با تشخیص قطعی سرطان مری از سال 1380 تا 1385 مرکز ثبت تومور استان فارس استخراج و اطلاعات مربوط به متغیرها و وضعیت بقای ایشان از منابع اطلاعاتی مختلف حاصل شد. میزان های بقای 1 تا 5 ساله با استفاده از روش جدول عمر احصایی محاسبه و برای مقایسه ی میزان های بقا در زیر گروه ها نیز از آزمون ویل کاکسون استفاده شد. کلیه ی تحلیل ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.
    یافته ها
    تعداد بیماران 161 مورد بود که از این تعداد 5/61 درصد مرد بودند. میانگین سنی بیماران 1/13 ± 6/64 سال در مردان و 9/11 ± 6/57 سال در زنان بود. میزان های بقای کلی 1 تا 5 ساله بیماران پس از تشخیص سرطان به ترتیب 58، 33، 18، 15 و 10 درصد به دست آمد. متغیرهایی نظیر سن، تشخیص بیماری، متاستاز تومور، درجه ی تمایز یافتگی تومور، نوع اولین درمان، شغل در مردان، قومیت و بعد خانوار به عنوان متغیرهایی موثر بر پیش آگهی بیماران شناخته شدند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه و سایر مطالعات مشابه بر لزوم بیماریابی و تشخیص زودرس بیماری در سنین پایین تر و نیز در مراحل مقدماتی بیماری تاکید می شود.
    کلیدواژگان: سرطان مری، میزان بقا، پیش آگهی، جدول عمر، استان فارس
  • سعید دانشمندی، علی اکبر پورفتح الله، زهرا پورپاک، حسن حیدر نژاد صفحه 75
    زمینه و هدف
    آسم بیماری التهابی مجاری تنفسی است که عوامل ژنتیکی و محیطی مختلفی در آن نقش دارند. از جمله عوامل موثر در آسم، سیتوکین های 2TH و در نتیجه تعادل نسبت 2/TH1TH است. واریانت های ژنتیکی سیتوکین های اینترلوکین 4T)589 (C- اینترفرون گاما وT)874 (A+ با میزان تولید آن ها در ارتباط می باشند. در این مطالعه ارتباط پلی مورفیسم های مذکور با میزان استعداد ابتلا به آسم و شدت آن بررسی شد.
    روش بررسی
    81 بیمار غیر خویشاوند غیرسیگاری مبتلا به آسم که دارای علایم بالینی و یافته های آزمایشگاهی آسم بودند، مطابق با معیارهای جامعه ی توراسیک آمریکا به عنوان گروه بیمار در دو گروه با آسم کنترل شده و آسم کنترل نشده قرار گرفتند. 80 فرد سالم که از نظر سن، جنس و قومیت با گروه بیمار تطابق داده شدند، به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. پس از خونگیری از افراد بیمار و کنترل، استخراج DNA انجام شد. به منظور تعیین پلی مرفیسم در موقعیت 589- اینترلوکین -4 روش PCR-RFLP و برای اینترفرون گاما در موقعیت 874+ روش ARMS-PCR استفاده شد.
    یافته ها
    شیوع توزیع پلی مرفیسم های اینترلوکین 4T)589 (C- و اینترفرون گاماT)874 (A+ بین دو گروه آسمی و گروه کنترل از نظر آماری معنی دار نبود. در بین سایر متغیرها در گروه کنترل و افراد آسمی نیز تفاوت معنی داری مشاهده نشد (05/0≤P).
    نتیجه گیری
    با وجود شواهد گوناگون از ارتباط عوامل ژنتیکی با بیماری آسم، مطالعات مختلف یافته های متناقضی را نشان می دهند. نتایج این مطالعه از عدم ارتباط پلی مرفیسم های ژنتیکی یاد شده با بیماری آسم حکایت دارد و به نظر می رسد که عواملی غیر از پلی مرفیسم هایاینترلوکین 4 و اینترفرون گاما در بیماری زایی و شدت بیماری آسم دخیلند که اثر این واریانت های ژنتیکی را پوشش می دهند.
    کلیدواژگان: آسم، اینترفرون گاما، اینترلوکین 4، پلی مرفیسم
  • زهره شاه حسینی، کبری عابدیان، حمیده عظیمی صفحه 85
    زمینه و هدف
    در حالی که زایمان زودرس اثرات قابل توجه بهداشتی، اجتماعی، روانی برای نوزاد و خانواده اش به همراه دارد، عوامل مساعدکننده و چگونگی پیشگیری از زایمان زودرس تا کنون به درستی شناخته نشده است. بعضی مطالعات نشان می دهند که فاکتورهای روحی، روانی با افزایش ترشح هورمون آزادکننده ی کورتیکوتروپین می توانند سبب افزایش زایمان زودرس شوند. این مطالعه به منظور تاثیر اضطراب دوران بارداری در وقوع زایمان زودرس طراحی شده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه ی آینده نگر اضطراب 282 مادر باردار با حاملگی تک قلوی نرمال در هفته های 20 تا 28 حاملگی مراجعه کننده به مراکز بهداشتی، درمانی شهر ساری با پرسشنامه ی اضطراب موقعیتی- خصیصه ای اشپیل برگر سنجیده شد، سپس تمامی نمونه ها تا پایان حاملگی از نظر وقوع زایمان زودرس پیگیری شدند.
    یافته ها
    میانگین نمره ی اضطراب آشکار و پنهان در نمونه های مورد بررسی به ترتیب 9/9 5/38 (74-20) و 2/9 2/41 (77-20) بوده است.
    8/7 درصد از نمونه ها دارای اضطراب آشکار شدید (نمرات 53) و 2/9 درصد از نمونه ها دارای اضطراب پنهان شدید بوده اند. میانگین نمره ی اضطراب آشکار و پنهان در گروه زایمان قبل از موعد به ترتیب 3/12 8/40 و 3/10 5/42 بوده است. بین اضطراب آشکار با زایمان قبل از موعد با 02/0=P (3-5/1: CI 95% و 71/2=RR) و بین اضطراب پنهان با زایمان قبل از موعد با 009/0=P (2-1/1: CI 95% و 59/1=RR) ارتباط معنی دار آماری وجود داشته است.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه پیشنهاد می شود که سنجش و کنترل عوامل روحی، روانی در مراقبت های دوران بارداری همانند سایر عوامل بیولوژیکی و طبی گنجانده شود.
    کلیدواژگان: اضطراب، زایمان زودرس، سرانجام حاملگی، بارداری
|
  • Y. Mortazavi *, S. Taheri, J. Derakhshandeh, S. Zeinali Page 1
    Background And Objective
    B-thalassemia is an autosomal recessive disease characterized by reduction or complete absence of b-globin gene expression. It has been estimated that more than 2,000,000 carriers as well as 20,000 patients affected with b-thalassemia are living in Iran, a country with more than 70 million population and great ethnic diversity. In this study we aimed to find out the b-globin gene frequency and determine the spectrum of b-globin gene mutations in Zanjan province (northwest region) of Iran.
    Materials And Methods
    5527 individuals who were referred for pre-marriage tests to Zanjan clinic as well as 27 thalassemia patients were studied. Altogether one hundred and five chromosomes from 78 unrelated B-thalassemia patients or carriers were examined for b-globin gene mutations by ARMS-PCR and direct gene sequencing. Based on the previous information on common mutations in Mediterranean populations 24 sites were analyzed.
    Results
    It was found that the b-thalassemia frequency is 1.2% for Zanjan region. Using the above techniques, the mutations for 90/105 (86.7 %) of b-thalassemia chromosomes (13 different mutations) were identified. Fifty eight percent of the mutations were of common “Mediterranean” type. Of which, IVS-I 110 mutation showed the highest frequency (29.5%) followed by IVS-II-1 (13.3%), IVS-I-1 (12.4%) and IVS-I-6 (2.9%). 10.5% of mutations were of common Asian Indian mutations (Fr 8/9, 6.7% and IVS-I-5, 3.8%) respectively. CD5 and CD30 and CD36-37 mutations accounted for 13.3% of the mutations. (5.7%, 0.95% and 6.7% respectively) Mutations in 14 chromosomes (13.3%) remained uncharacterized.
    Conclusion
    These data suggests that the spectrum of mutations in Zanjan province differs from those reported from other parts of Iran, but Mediterranean type of mutations are more frequent in Zanjan region. Therefore, in order to save the time and cost, it is recommended that for prenatal diagnosis of thalassemia in Zanjan province analysis of Mediterranean mutations should be considered as a front line screening strategy.
    Keywords: B, thalassemia, Mutation, Zanjan, ARMS, PCR
  • M. Modaresi *, M. Messripour, M. Asadi Marghmaleki, Mk Hamadanian Page 11
    Background And Objective
    Saffron is widely used as a food flavor and has well known medicinal effects. Recent studies have revealed that main components of saffron including carotenoids: crocin, crocetin, picrocrocin and safranal have a large number of physiological effects on different biological systems. We decided to assess the possible effect of saffron extract on concentratians of LH, FSH and testosterone in mice.
    Materials And Methods
    Four groups each including eight adult male Balb/C mice weighing 30 5g were chosen. Normal saline was administered as placebo to control group and saffron extract in doses of 25, 50 and 100 was injected intraperitoneally for 20 days to test groups. Serum FSH, LH and testosterone, were measured using ELISA.
    Results
    The level of FSH, LH and testosterone significantly increased in 100 saffron treated group, as compared with with placebo group. No significant differences were observed between other test groups and placebo.
    Conclusion
    The study indicates efficacy of saffron extract in dose of 100 mg/kg/ 48h on pituitary-testis axis in mice. However further studies are needed to determine the effect of saffron on human reproductivity.
    Keywords: Saffron, FSH, LH, Testosterone, Mice
  • N. Gheibi *, H. Jahani Hashemi, E. Abbasi, Sm Hosseini, M. Shahsavan Page 19
    Background And Objective
    Effects of electeromagnetic exposure on different parts of neruous system and memory of humans and animals has been established. In spite of important human studies, animal studies have been more precise and comprehensive. Extremely low frequency electromagnetic fields (ELF, <300Hz), have been reported to induce a variaty of behavioral and physiological function changes in animals. The object of present study was to determine the delay and durartion time of convulsions induced by co- exposure of ELF and strychnine.
    Materials And Methods
    The effects of ELF on convulsions induced by strychnine (1mg/Kg) were investigated in 60 albino mice. Animals were devided into 6 groups (n=10), including control (I), 100Hz and 20Volt (II), 25Hz and 20Volt (III), 25Hz and 260Volt (IV), 100Hz and 260Volt (V), and 100Hz and 260Volt (VI). Delay time (Det) and duration time (Dut) of convulsions were measured respectively. Increase and decrease in Det and Dut were determined and were compared in control and five ELF exposed groups.
    Results
    There was no significant difference in Det and Dut parameters between control (I) and III, IV and VI groups. In all these groups the convulsions terminated in animal death after a low Dut. In contrast there was a significant difference (P<0.001) in Det parameters between control (I) and the other groups (II and V). No deaths happened in groups (II and V).
    Conclusion
    Co-exposure of higher ELF frequency and strychnine may decrease the epileptic effects of the drug.
    Keywords: Electeromagnetic field, Convulsions, Strychnine, Mice
  • E. Karimian *, H. Montazerghaem, N. Safaee Page 31
    Background And Objective
    Off pump coronary artery bypass graft can be done with or without using intracoronary shunt. We have compared these two methods in early postoperative period, in this study.
    Materials And Methods
    208 candidate patients for off pump coronary artery bypass graft were devided in to two groups randomly for using intracoronary shunt or not. Variables including peri and postoperative changes in electrocardiography and echocardiography, rate of myocardial infarction, mortality, morbidity, and cardiac enzymes, were estimated.
    Results
    There was no significant difference between two groups in electrocardiographic changes, myocardial infarction, left ventricular ejection fraction,hospital mortality and intensive care unit stay but Creatine Kinase Myocardial Band enzymes were higher in group not using intracoronary shunt. In contrast troponin I was increased in group using intracoronary shunt.
    Conclusion
    Using intracoronary shunt in off pump coronary artery bypass graft leads to lesser change in cardiac enzymes but does not impact peri and postoperative evidence of myocardial infarction, left ventricular ejection fraction,mortality and morbidity. Using intra coronary shunt is suggested however because of simpler surgical procedure and less intra operative hemodynamic changes.
    Keywords: Intra Coronary Shunt, Off pump coronary artery bypass, Cardiotroponin I
  • M. Rafeey *, M. Jabbarpour Bonyadi, K. Sakha, A. Samady Afshar, M. Esmaeili Page 39
    Background And Objective
    Familial Mediterranean Fever (FMF) is an autosomal recessive disorder characterized by self-limited episodes of fevere and painful recurrent polyserositis that predominantly affects Mediterranean races. In recent years some reports have shown high prevalence of FMF in North-west Iran, with M694V and E148Q being most frequent reported mutations. The aim of this study is to evaluate the clinical manifestations of FMF in patients with these mutations.
    Materials And Methods
    A cross sectional- descriptive study was performed in a 1 year period (January 2007 – January 2008). 71 patients younger than 18 years with clinical diagnosis of disease proved in Children Hospital of Tabriz-Iran were referred to genetic lab for mutation analysis. ARMS-PCR & PCR-RFLP were used to detect mutations. Only 45 patients were shown to have identified mutations and 41 patients among them had M694V and E148Q mutations which were assessed for various clinical manifestations.
    Results
    M694V and E148Q mutations were seen in 55.7% and 35.5% patients respectively. Patients homozygous for M694V were found to have earlier age of onset, longer duration of attacks, higher prevalence of positive family history and more complications. In our patients, prevalence of some manifestations differed from other ethnic groups reported previously.
    Conclusions
    M694V mutation in FMF patients especially in homozygous state is accompanied with more severe disease and more complications.
    Keywords: Familial mediterranean fever, Genotype, phenotype correlation, Manifestation, Iran
  • Z. Rojhani Shirazi *, E. Ebrahimi Takamjani, N. Maroofi, A. Kazemnejad, Ma Sanjari Page 49
    Background And Objective
    Several studies have reported significant disturbances in vertical posture during various standing and walking conditions, but there is little evidence about the behavior of related muscles in dynamic conditions such as external perturbation, so this study was done to investigate and to compare the delay in response of upper trapezius and sternocleidomastoid muscles as two superficial muscles in the neck area, in posterior-anterior perturbation among patients with chronic neck pain and healthy subjects.
    Materials And Methods
    This study was a case-control study with simple nonprobable sampling.32 subjects (16 healthy subjects and 16 patients with chronic neck pain) participated the study. Data collection was done using questionnaire and test performance. The equipments included dynamometer, chronometer and surface kinesiology electromyography. Dropping the weight equal to 10% of total body weight, performed using electrical magnet, followed by pulling of the trunk inducing perturbation was performed.
    Results
    There were significant statistical differences in response onset of upper trapezius(p=0.032) and sternocleidomastoid(p=0.012) muscles between two groups.This meant the response onset in patients was longer than healthy subjects.
    Conclusion
    Pain can change the onset of response of trapezius and sternocleidomastoid muscles and possibly decrease muscle activity in deep muscles and change the pattern of muscle activation and possibly it can increase the risk of injury in patients with chronic neck pain.
    Keywords: Fatigue, Pain, Electromyography, External perturbation
  • F. Ramezani Tehrani *, A. Moini, Ar Khalaj, M. Eskandarloo Page 59
    Background And Objective
    This study was conducted to evaluate the clinical and reproductive outcomes after Laparoscopic Ovarian Drilling (LOD) performance in infertile women with Clomiphene resistant Poly Cystic Ovary Syndrome (PCOS). Regular menstrual cycles, ovulation and pregnancy rates have been considered as three main outcomes being evaluated in this study.
    Materials And Methods
    72 Clomiphene-resistant anovulatory women with PCOS in Karaj Hospital were taken into account in this study from 2002-2005. Laparoscopic Ovarian Drilling (LOD) using a needle cautery was performed. Each ovary was punctured at 6 points. Patients were followed for 24 months for evaluating the outcome.
    Result
    After laparoscopy, regular menstruation occurred spontaneously in 82.6% and maintained regular at least for 6 months. The incidence of conception at 6, 12, 18, and 24 months after surgery was % 14.7, %36.8, %58.5, %67.6 respectively.
    Conclusion
    Laparoscopic ovarian drilling is an effective treatment in Clomiphene-resistant anovulatory women with PCOS.
    Keywords: Laparoscopic ovarian drilling, PCOS, Clomiphene, resistant, Infertility
  • Moghimi, Dehkordi *, Ar Rajaeefard, A. Safaaee, Hr Tabatabaee, B. Zeighami, Sz Tabeie Page 67
    Background And Objective
    Esophageal cancer is the 6th common cancer in Iran. Affected patients have a relatively short lifetime, as this cancer is usually diagnosed in advanced stages. This study was conducted to estimate survival and factors related to it in patients with esophageal cancer.
    Materials And Methods
    All patients definitely diagnosed as esophageal cancer, registered in Fars Cancer Registry Center, were investigated. Required information was gathered from cancer registry forms and other resources. 1- to 5-year survival rates were estimated using life-table method. Wilcoxon test was used to compare survival rates between subgroups. All data were analyzed by SPSS software.
    Results
    Of 161cases, 61.5% were male. Mean age of patients was 64.6±13.10 years and 57.6±11.9 years in male and female, respectively. Overall survival rates at 1- to 5-years after diagnosis were: 58, 33, 18, 15 and 9 percent, respectively. Factors such as age at time of diagnosis, Presence of metastasis, histologic grade, type of first treatment, occupation in males, ethnicity and number of household showed to have a significant effect on prognosis.
    Conclusion
    According to this study and similar studies carried out, screening and early detection of patients (in lower ages, and lower stages) is emphasized.
    Keywords: Esophageal cancer, Survival rate, Prognosis, Life, table, Fars province
  • S. Danshmandi *, Aa Pourfathollah, Z. Pourpak, H. Heidarnazhad Page 75
    Background And Objective
    Asthma is a common respiratory disease caused by acute and chronic bronchial inflammation. Clinical manifestations of the disease are closely related to genetics. IL-4 is a cytokine of TH2 lymphocytes, polymorphism in prompter region, C-589T, is associated with IL-4 production, while IFN-γ, is a cytokine of TH1, and A+874T polymorphism in interon 1 of IFN-γ is associated with it’s production and release. Cytokine gene polymorphisms could influence pathogenesis of asthma with TH1/THh2 ratio, being of great importance.
    Materials And Methods
    81 unrelated asthmatic patients were selected according to ATS characteristics and separated into two groups of controlled and uncontrolled asthma. 80 normal subjects were chosen as control group. After collection of peripheral blood and DNA extraction, PCR-RFLP method was used for genotyping of IL-4, -589 position. For evaluation of polymorphism in +874 position of IFN-γ ARMS-PCR method was used.
    Results
    Distribution of frequency of IFN- (A+874T) and IL-4(C-589T) polymorphisms didn’t show any statistically significant difference between two patient groups and healthy control group (p≥0.05). There was neither any significant difference (p≥0.05) among other parameters.
    Conclusions
    Studies in field of cytokine polymorphism have had variable results. So many studies have mentioned a relationship between cytokine gene polymorphism and susceptibility and/or severity of asthma and some studies have shown that there is no association between these factors we believe that there may exist factors different from IL-4 and IFN-γ polymorphism which coner the effects of these genetic vaciants in pathogenesis and severity of asthma.
    Keywords: Astham, IL, 4, IFN, ? Polymorphism
  • Z. Shahhosseini *, K. Abedian, H. Azimi Page 85
    Background And Objective
    Preterm delivery has considerable social, economical and mental effects on neonate and related family. Factors predisposing to, and preventing preterm delivery are still not clearly recognized. However some studies have shown psychological factors to play some role. This study was conducted to evaluate the effect of anxiety in inducing preterm delivery.
    Materials And Methods
    In this cohort study conducted in sari (1384-85) a consecutive series of 282 pregnant women with singleton pregnancies reffered for routine prenatal care were included. Anxiety was assessed using self-administered Spielberger's state-trait anxiety questionnaire. The 75th percentile was used for anxiety scores.
    Results
    Mean score of state and trait anxiety of cases was 38.59.9 (20-74) and 41.29.2 (20-77) respectively. There was a meaningful statistical relationship between state anxiety and preterm delivery (P=0.02, RR=2.71) and trait anxiety and preterm delivery (P=0.009, RR= 1.59).
    Conclusion
    Further studies incorporating multiple psychosocial domains, gaining information about women's social environment, life circumstances and possible biologic pathways through which anxiety and stress operates may reinforce our understanding of the role of stress in pregnancy.
    Keywords: Anxiety, Pregnancy, Poor outcome, Preterm delivery