فهرست مطالب

دیابت و متابولیسم ایران - سال هفتم شماره 4 (پیاپی 25، تابستان 1387)

مجله دیابت و متابولیسم ایران
سال هفتم شماره 4 (پیاپی 25، تابستان 1387)

  • 88 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1387/06/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • مقالات پژوهشی: علوم پایه
  • الهام نورصادقی، اصغر قاسمی، فرزانه فرجی، صالح زاهدی اصل صفحات 355-361
    مقدمه
    یافته های متناقضی در مورد ارتباط کمبود منیزیم و دیابت و همچنین نقش درمانی مکمل های منیزیم در دیابت وجود دارد، از این رو این مطالعه به بررسی کمبود منیزیم و نیز اثر منیزیم خوراکی بر میزان گلوکز، انسولین، منیزیم و کلسیم پلاسما پرداخته است.
    روش ها
    شصت عدد موش صحرایی نر با نژاد ویستار (250-180 گرم) به 2 دسته دیابتی و 2 دسته کنترل تقسیم شدند. یک گروه از هر دسته حیوانات، سولفات منیزیم اضافه شده در آب آشامیدنی و گروه دیگر تنها آب معمولی دریافت کردند. در طول 6 هفته، هر 2 هفته از حیوانات جهت اندازه گیری غلظت های گلوکز، انسولین، منیزیم و کلسیم پلاسما خونگیری به عمل آمد.
    یافته ها
    کمبود منیزیم و افزایش کلسیم پلاسما در گروه دیابتی مشاهده نگردید. همچنین مصرف منیزیم فاقد تاثیر قابل ملاحظه ای بر میزان گلوکز، انسولین و کلسیم پلاسما بود.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد مصرف خوراکی منیزیم به مدت 6 هفته، تاثیر بارزی در میزان گلوکز و انسولین مدل تجربی دیابت نوع 1 ندارد.
    کلیدواژگان: منیزیم، دیابت، موش صحرایی، انسولین
  • صدیقه عسگری، پریوش رحیمی، حسین مدنی، پروین محزونی، نجمه کبیری صفحات 363-370
    مقدمه
    دیابت یک ناهنجاری متابولیکی است که با هیپرگلیسمی ناشی از نقص در ترشح، عملکرد انسولین و یا هردو مشخص می گردد. برگ گردو در طب سنتی ایران برای درمان دیابت کاربرد داشته است. در این مطالعه اثر عصاره هیدروالکلی برگ خشک گردو در پیشگیری از دیابت در موش های صحرایی مورد بررسی قرارگرفت.
    روش ها
    در این تحقیق 18 موش صحرایی نر با وزن متوسط 240 - 180گرم به طور تصادفی در سه گروه شش تایی تقسیم شدند: گروه اول(کنترل غیردیابتی)، گروه دوم(کنترل دیابتی)، گروه سوم(پیشگیری با عصاره هیدروالکلی). برای ایجاد دیابت از آلوکسان با دوز mg/kg 120 وزن بدن استفاده شد و تزریقات به صورت درون صفاقی انجام گرفت. موش های صحرایی برای 16 ساعت ناشتا بوده، سپس خون در لوله های هپارینه برای تعیین میزان انسولین، قند، HbA1c، LDL، HDL و VLDL جمع آوری شد.
    یافته ها
    نتایج حاکی از کاهش معنی دار میزان قند و LDLدر گروه های تیمار شده با عصاره هیدروالکلی برگ خشک گردو بود(05/0 P<). علاوه بر این، در گروه های تیمار شده، میزان انسولین افزایش معنی داری نسبت به گروه دیابتی یافته بود(05/0 P<). آزمایش های بافت شناسی نشان دادند که این عصاره در موش های صحرایی دیابتی سبب جلوگیری از تخریب بافت پانکراس شده است.
    نتیجه گیری
    این نتایج نشان می دهند که عصاره هیدروالکلی برگ خشک گردو ممکن است در درمان و پیشگیری از دیابت موثر بوده باشد. تاثیر این عصاره احتمالا به دلیل وجود فلاونوییدها و خواص آنتی اکسیدانی آنهاست.
    کلیدواژگان: آلوکسان منوهیدرات، دیابت نوع 1، موش صحرایی، گردو، عصاره هیدروالکلی
  • علی محمد شریفی، مریم قادرپناهی صفحات 371-378
    مقدمه
    افزایش فعالیت آنزیم مبدل آنژیوتانسین((ACE بافتی، یکی از مهمترین علل پرفشاری خون در دیابت طولانی مدت می باشد. کاهش فعالیتACE، علاوه بر اثرات مفید بر فشارخون، تاثیرات مثبت متعدد دیگری را نیز شامل کاهش ضخامت دیواره عروق و هیپرتروفی قلب خواهد داشت. تحقیقات، تاثیرات مثبتی از L_ کارنیتین(LC) را بر کاهش پرفشاری نشان داده اند که ممکن است از طریق کاهش فعالیت ACE بافتی باشد. در مطالعه حاضر، اثرات احتمالی LC بر فعالیت ACE در بافت های آئورت، قلب، ریه و کلیه در موش های صحرایی سالم و دیابتی، بررسی گردید.
    روش ها
    40 راس موش صحرایی به چهار گروه کنترل (C)، کنترل درمان شده(CT)، دیابتی (D) و دیابتی درمان شده (DT) تقسیم شدند. دو گروه C و D آزادانه به آب و غذا دسترسی داشتند و گروه های CT وDT، دوز مشخصی از LC را در آب مصرفی به طور روزانه دریافت نمودند. پس از 12 هفته، میزان فعالیت ACE بافتی با روش HPLC ارزیابی گردید.
    یافته ها
    فعالیت ACE در بافت های آئورت، قلب و ریه در گروه D افزایش یافت. درمان با LCدر گروه DT، فعالیت ACEدر بافت های آئورت، قلب، ریه و کلیه را به طور معنی داری کاهش داد.
    نتیجه گیری
    دریافت _L کارنیتین در موش های صحرایی دیابتی ممکن است بتواند با کاهش فعالیت ACE بافتی از ایجاد تغییرات ساختاری و عملکردی قلب و عروقی متعاقب ابتلا به دیابت پیشگیری نماید.
    کلیدواژگان: L، کارنیتین، آنزیم مبدل آنژیوتانسین، دیابت
  • مقالات پژوهشی: علوم بالینی
  • غلامرضا شریفی راد، محمدحسن انتظاری، عزیز کامران، لیلا آزادبخت صفحات 379-386
    مقدمه
    بیماری دیابت از جمله بیماری هایی است که سهم عمده درمان و کنترل آن به عهده بیماران است، لذا آگاهی آنان در زمینه های مختلف به ویژه رژیم غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی کارایی مدل اعتقاد بهداشتی (Health Belief Model) جهت آموزش رژیم غذایی به بیماران دیابتی نوع 2 انجام گردید.
    روش ها
    جمعیت مورد مطالعه، تعداد 88 نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تحت پوشش انجمن دیابت ایران بودند که به طور تصادفی به دو گروه مداخله (44 نفر) و کنترل (44 نفر) تقسیم شدند. اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه طی مصاحبه مستقیم و در دو نوبت قبل از مداخله آموزشی و یک ماه بعد از آن جمع آوری گردید.
    یافته ها
    پس از مداخله، نمرات آگاهی در گروه مداخله در مقایسه با گروه شاهد افزایش یافت (001/0 >P). شدت درک شده نیز پس از مداخله در گروه مداخله در مقایسه با شاهد افزایش یافت (001/0>P). این افزایش درگروه مداخله در خصوص حساسیت درک شده، تهدید درک شده و منافع درک شده صادق بود(001/0P<). افزایش نمرات عملکرد در گروه مداخله نیز به میزان بیشتری از گروه شاهد بود (001/0 >P). میانگین قند خون در گروه مداخله به میزان معنی داری در مقایسه با گروه شاهد کاهش یافت (001/0 > P).وزن و BMI در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    کارایی مدل اعتقاد بهداشتی در آموزش رژیم غذایی به بیماران دیابتی مورد تایید قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: دیابت نوع 2، مدل انتقاد بهداشتی، آموزش تغذیه
  • سارا مدنی سادات، محمد مهدی مطهری، عباسعلی کشتکار صفحات 387-391
    مقدمه
    دیابت، علت اصلی نابینایی در سنین فعال زندگی(74-20 سالگی) می باشد و به طرق مختلفی منجر به کاهش دید می شود. هدف از این مطالعه بررسی، نقش دیابت در وقوع کاتاراکت زودهنگام است.
    روش ها
    101 بیماردیابتی نوع 2 (62 زن و 39 مرد) مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی پنجم آذر گرگان که تا کنون تحت معاینات و بررسی های چشم پزشکی قرار نگرفته بودند، با میانگین سنی 1/15 ± 7/51 سال وارد این مطالعه مقطعی گردیدند. رابطه عوامل خطر سن، جنس، طول مدت ابتلا به دیابت، نحوه کنترل دیابت و روش مورد استفاده برای کنترل دیابت همراه با کاتاراکت، با استفاده از برآورد نسبت برتری مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین طول مدت ابتلا به دیابت 7/5 سال بود. 56 نفر از بیماران دچار عارضه کاتاراکت بودند (شیوع 5/55%، فاصله اطمینان 95%: 3/65-2/45 %). فراوانی زنان مبتلا به کاتاراکت، اندکی بیشتر از مردان بود) 05/0(P> همچنین ارتباطی بین ایجاد کاتاراکت و روش کنترل دیابت دیده نشد. نسبت برتری تصحیح شده در افراد با سن بالاتر از 50 سال، نسبت به سن کمتر از آن 3/4 (فاصله اطمینان 95%: با 3/10-8/1%) و سابقه ابتلا به دیابت بیش از 6 سال نسبت به کمتر از آن 1/3 (فاصله اطمینان 95%: 4/7-3/1%) برآورد گردید. میانگین قند خون شش ماه اخیر بیماران کاتاراکتیmg/dl 9/219 و بیماران بدون کاتاراکتmg/dl 5/188 بود (26/0, P= 3/2t=)
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع بالاتر کاتاراکت در بیماران دیابتی نوع 2 در این منطقه نسبت به سایر مناطق کشور و جهان و نقش خالص طول مدت دیابت در وقوع این پیامد، ارزیابی چشم پزشکی در بیماران دیابتی اکیدا توصیه می شود.
    کلیدواژگان: دیابت نوع 2، کاتاراکت، نسبت برتری
  • سیدعلینقی کاظمی، علی کوشا، فرانک شریفی، سیدنورالدین موسوی نسب، علی اوسط ملتی صفحات 393-398
    مقدمه
    با توجه به پیشنهاد نقطه برش (Cut-off point) دور کمر جدید برای بزرگسالان در ایران، این مطالعه جهت تعیین شیوع سندرم متابولیک در افراد گروه سنی21-17 سال با معیار فوق و مقایسه آن با معیارهای انجمن جهانی دیابت((IDF و ATP III طراحی شد.
    روش ها
    در این مطالعه از اطلاعات مربوط به 507 فرد 21-17 ساله (شامل 277 نفر مذکر و 230 نفر مونث) در پروژه قلب سالم شهر زنجان که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، استفاده شد. معیارهای پیشنهادی مرکز تحقیقات بیماری های متابولیک زنجان با معیارهای IDF و ATP III مقایسه و شیوع سندرم متابولیک استخراج گردید.سپس میزان همخوانی بین سه تعریف فوق برای تعیین شیوع سندرم متابولیک محاسبه شد.
    یافته ها
    میزان شیوع سندرم متابولیک بر مبنای معیارهای ATPIII برابر6/5% (فاصله اطمینان 95 درصد: 2/8 - 4 %) بر مبنای معیارهای IDF برابر2/4 % (فاصله امطمینان 95 درصد: 8/5 - 4/2 %) و با معیارهای پیشنهادی مرکزتحقیقات بیماری های متابولیک زنجان برابر 5/8% (فاصله اطمینان 95 درصد: 11 - 6%) بود. HDL پایین با شیوع 2/ 72 درصد شایع ترین اختلال متابولیک بود. بیشترین ضریب توافق بین معیار ATPIII و معیار پیشنهادی وجود داشت(کاپا: 77درصد).
    نتیجه گیری
    اگر چه استفاده از معیار پیشنهادی زنجان برای دور کمر ایرانیان، شیوع سندرم متابولیک را بیش از سایر معیارها نشان می دهد، ولی درجه توافق بالایی با آن ها دارد. انجام مطالعات آینده نگر برای بررسی ارزش هریک از معیارهای فوق در پیش گویی اتفاقات قلبی عروقی پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: سندرم متابولیک، تعریف، دور کمر، ATPIII، انجمن جهانی دیابت
  • مریم سادات دانشپور، مهدی هدایتی، پریسا اشرفی، مسعود هوشمند، فریدون عزیزی صفحات 399-405
    مقدمه
    در مطالعه حاضر ارتباط پلی مورفیسم آپولیپوپروتئین E بر روی تغییرات چربی، به ویژه میزان HDL-C و زیر گروه های آن در جمعیت ایرانی بررسی شده است.
    روش ها
    1030 نفر شامل 452 مرد و 578 زن از افراد شرکت کننده در مطالعه قند و لیپید تهران جهت یک مطالعه مقطعی به طور تصادفی انتخاب شدند. میزان قند خون ناشتا، HDL-C و زیر گروه های آن، تری گلیسرید و کلسترول اندازه گیری شد. همچنین عوامل موثر در چاقی مانند نمایه توده بدنی و فشار خون اندازه گیری شدند. یک قطعه از ژن آپولیپوپروتئین E با استفاده از تکنیک PCR تکثیر شد، سپس پلی مورفیسم مورد نظر با استفاده از تکنیک RFLP مشخص شد ((HhaI.
    یافته ها
    حضور آلل e2 ارتباط معنی داری با افزایش میزان HDL-C (مردان: mg/dl 13± 48 E2= در مقابل mg/dl 9± 42 E4=؛ 009/0 P=، زنان: mg/dl 15± 51 E2= در مقابل mg/dl 10± 45 E4 =؛ 007/0P=)و HDL2 (مردان: mg/dl 8± 17 E2= در مقابل mg/dl 6 ± 13 E4 =؛ 039/0P=، زنان: mg/dl 10± 20 E2= در مقابل mg/dl 7± 16 E4=؛ 007/0P=)در دو جنس مرد و زن نشان داد. این ارتباط با در نظر گرفتن اثر جنس و سن همچنان معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    ارتباط معنی داری بین پلی مورفیسم آپولیپوپروتئین E با میزان تغییرات HDL-C و زیر گروه های آن وجود دارد. این یافته اهمیت اثر تغییرات ژنی را بر میزان سطح لیپید نشان می دهد.
    کلیدواژگان: پلی مورفیسم، Apo E، لیپید
  • عسل عطایی جعفری، مهدی نجفی، سعید حسینی، آناهیتا هوشیار راد، رامین حشمت صفحات 407-418
    مقدمه
    به دلیل اهمیت تغذیه صحیح در به تاخیر انداختن عوارض قلبی عروقی، لازم است پیش از هرگونه مداخله تغذیه ای و آموزش، دورنمایی از وضعیت موجود و عادات غذایی بیماران کاندید CABG در دست باشد. در این مطالعه کیفیت رژیم غذایی مربوط به یکسال گذشته بیماران بستری جهت عمل CABG به صورت میزان پیروی از رژیم مدیترانه ای بررسی و برخی عوامل موثر بر آن شناسایی شدند.
    روش ها
    دریافت غذایی در 418 بیمار بستری آماده عمل CABG، توسط پرسشنامه بسامد غذایی بدست آمد و میزان پیروی از رژیم مدیترانه ای با روش امتیازدهی Med-DQI (شاخص کیفیت رژیمی مدیترانه ای)، ارزیابی شد. کیفیت رژیم بر اساس امتیازها تعیین شد. امتیاز 0 تا 4، بالاترین کیفیت و امتیاز 11 تا 14، رژیم ناسالم را نشان می دهد. همچنین ارتباط بین مشخصات دموگرافیک بیماران با چارک های امتیاز کیفیت رژیم ارزیابی شد.
    یافته ها
    میانگین امتیاز کیفیت رژیم بیماران 0/2 ± 3/5 بود. 34% بیماران دارای رژیم سالم (امتیاز 4-0) بودند و تنها 2 نفر در رده رژیم ناسالم (امتیاز 14-11) قرار داشتند. میانگین دریافت اسیدهای چرب اشباع، کلسترول و گوشت در بیماران با بهترین کیفیت رژیمی بطور معنی داری کمتر از بیماران با کیفیت پایین تر رژیم بود و برعکس، از دریافت بالاتر روغن زیتون، ماهی، غلات، و میوه و سبزی برخوردار بودند (0001/0>P). با این وجود حتی در گروه رژیم سالم، میانگین دریافت گوشت، روغن زیتون و ماهی به بالاترین امتیاز رژیم مدیترانه ای نمی رسید.
    نتیجه گیری
    بیماران کاندید CABG در طی 1 سال قبل از جراحی، از عملکرد رژیمی خوبی برخوردار بوده اند و تقریبا هیچکدام در رده رژیم نا سالم قرار نداشتند. لازم است بر مصرف کمتر گوشت و مصرف بیشتر روغن زیتون و ماهی در این بیماران تاکید شود.
    کلیدواژگان: کیفیت رژیم غذایی، رژیم مدیترانه ای، بیماران قلبی عروقی، پرسشنامه بسامد غذایی
  • الهام فقیه ایمانی، مسعود امینی، غلامرضا بارانی، پروین مرادمند، پیمان ادیبی صفحات 419-424
    مقدمه
    اسکیزوفرنیا یک بیماری روانی است که 6/4-4/1 از هر 1000 نفر جمعیت را مبتلا می سازد. برخی مطالعات به شیوع بیشتر سندرم متابولیک در این بیماران اشاره کرده اند. در مطالعه حاضر به بررسی شیوع این سندرم در نمونه ای از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا در ایران پرداخته ایم.
    روش ها
    مطالعه به صورت مورد- شاهد بر روی 100 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیا و 100 فرد سالم انجام شد. شیوع کلی سندرم متابولیک و تک تک عوامل سندرم متابولیک (چاقی، پرفشاری خون و دیس لیپیدمی) مورد بررسی قرار گرفت. آنالیز اطلاعات با استفاده از آزمون های ANCOVA، Chi-Square و نرم افزار SPSS انجام شد.
    یافته ها
    شیوع کلی سندرم متابولیک در بیماران مورد مطالعه 18% و در افراد شاهد 6/5% بود (05/0 P<). در رابطه با دیابت اختلاف معنی داری بدست نیامد. ولی قند خون ناشتا در افراد بیمار به طور معنی داری بالاتر از افراد شاهد بود. همچنین متوسط دور کمر در بیماران بیش از افراد شاهد گزارش شد (001/0 P<) ولی در مورد سایر عوامل سندرم متابولیک نتایج معنی داری بدست نیامد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که شیوع سندرم متابولیک به عنوان عامل خطر بیماری های قلبی عروقی در بیماران اسکیزوفرنیا بیشتر است و این یافته با مطالعات قبلی همخوانی دارد. لازم است قبل از شروع و حین درمان، بررسی هایی از این نظر بر روی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا انجام شود.
    کلیدواژگان: سندرم متابولیک، اسکیزوفرنی، بیماری های قلبی عروقی
  • گزارش کوتاه
  • سمیه امینی، پروین امیری، باقر لاریجانی، مهسا محمدآملی صفحات 425-429
    جهت پیشگیری از صرف وقت و هزینه برای جمع آوری نمونه در طرح های تحقیقاتی, بانک های DNA و سرم در نقاط مختلف دنیا تشکیل شده است که راه اندازی بانک DNA و سرم بیماران دیابتی در مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این راستا می باشد. لذا گزارشی از مراحل مختلف تشکیل این بانک در این مقاله ارائه می گردد.
    پس از بررسی و مطالعه بر روی بانک های DNA در سراسر دنیا، مراحل ذیل جهت تکنیک های قابل استفاده در ایران و بهینه سازی روش ها، با توجه به شرایط موجود مورد ارزیابی قرار گرفت: 1- Sampling, Handling (کلیه مراحلی که قبل از ذخیره سازی نمونه، طی می شود)، 2 - Barcoding and Labeling، 3 - Storage: ذخیره سازی نمونه ها و4 - Validation: که با انجام یک مطالعه مقدماتی در درمانگاه دیابت، اعتبار طرح سنجیده می شود.
    از جمله اهداف مورد نظر در بانک های مختلف دنیا، در مرحله نخست, جمع آوری نمونه های متعدد با صرف هزینه کمتر, مطالعه بر روی عوامل ژنتیکی و نیز تعیین ارتباط بین یافته های بالینی و مطالعات ژنتیکی بیماران و در مرحله بعد, تبادل اطلاعات در سطوح ملی و بین الملل است که با راه اندازی بانک DNA و سرم بیماران دیابتی در مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم بیمارستان دکتر شریعتی، دستیابی به این اهداف میسر می گردد.
    کلیدواژگان: بانک DNA، دیابت، ایران
  • فهرست همایش های بین المللی مرتبط با بیماری های غدد و متابولیسم
    صفحه 330