فهرست مطالب

خون - سال پنجم شماره 3 (پیاپی 20، پاییز 1387)

فصلنامه خون
سال پنجم شماره 3 (پیاپی 20، پاییز 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/08/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • آگاهی پرسنل درمانی بیمارستان های شهرستان زابل در مورد روش صحیح انتقال خون
    علیرضا پیری، حسین شهدادی، مهین بدخش، محمدحسن کریمفر صفحه 9
    سابقه و هدف
    امروزه از خون و فرآورده های خونی به فراوانی در موارد جراحی و غیر جراحی استفاده می گردد. تزریق خون نیاز به مهارت و تخصص کافی دارد بنابراین آگاهی پرسنل درمانی از این روند الزامی است. این مطالعه با هدف بررسی میزان آگاهی کادر درمانی بیمارستان های زابل انجام شد.
    مواد وروش ها
    مطالعه حاضر از نوع توصیفی بود و بر روی 122 نفر از پرستاران و پرسنل درمانی انجام شد. اطلاعات توسط پرسشنامه 30 سؤالی جمع آوری شد و پس از تبدیل به ارقام آماری، به وسیله آزمون کای دو و نرم افزار 11 SPSS تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    در بین نمونه های این تحقیق، 2/26% دارای آگاهی ضعیف، 1/22% دارای آگاهی متوسط و 6/51% آگاهی مطلوب داشتند. ارتباطی بین شرکت در سمینار، سابقه کار، میزان تحصیلات، نوبت کاری، میزان تزریق روزانه، شغل، سن، بیشترین فرآورده مورد استفاده و مدت فارغ التحصیل شدن افراد وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به میزان آگاهی ضعیف تا متوسط تقریبا نیمی از افراد نمونه، اجرای برنامه های بازآموزی و استفاده از سایر روش ها جهت ارتقای این آگاهی ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: آگاهی، ترانسفوزیون، ایران
  • زهرا علیزاده، زهره شریفی، شهرام سمیعی صفحه 139
    شیوع anti-HBc و anti-HBs در اهداکنندگان HBsAg منفی در تهران زهرا علیزاده1، دکتر زهره شریفی2، شهرام سمیعی3 چکیده سابقه و هدف غربالگری سرولوژیک رایج برای ویروس های هپاتیت منتقله از طریق خون، به طور چشمگیری خطر انتقال هپاتیت از راه خون را کاهش داده است. اگر خون تنها از نظر آنتی ژن سطحی ویروس هپاتیت B (HBsAg) آزمایش شود، در این صورت هپاتیت B مخفی می تواند منجر به ترخیص واحدهای خون حاوی ویروس به شبکه ذخیره خون شود. غربالگری خون از لحاظ anti-HBc، آزمایش دیگری جهت تشخیص عفونت HBV می باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی شیوع شاخص های عفونت HBV در اهداکنندگان خون HBsAg منفی است. مواد وروش ها مطالعه انجام شده از نوع مقطعی بود. 2000 نمونه HBsAg منفی از مراکز انتقال خون تهران جمع آوری شدند. تمام نمونه های HBsAg منفی از نظر anti-HBc با روش الایزا آزمایش شدند. سپس تمام نمونه های HBsAg منفی و anti-HBc مثبت با روشی مشابه از جهت anti-HBs آزمایش شدند. داده ها با روش آماری کای دو تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها 199 مورد از 2000 اهداکننده HBsAg منفی(95/9% با فاصله اطمینان 24/12%-66/7%)، anti-HBc مثبت بودند. 199 نمونه anti-HBc مثبت از نظر anti-HBs آزمایش شدند که 149 مورد anti-HBs مثبت(75% با فاصله اطمینان 5/85%-5/65%) شدند و در 102 نفر از این گروه(3/51% با فاصله اطمینان 2/58%-4/44%)، میزان anti-HBs بالاتر از IU/ml100 بود. نتیجه گیری در مطالعه ما شیوع anti-HBc در افراد اهداکننده HBsAg منفی بالا بود. در حالی که خون های anti-HBc مثبت ممکن است منبع انتقال HBV باشند، به کارگیری رایج غربالگری anti-HBc در کشور ما مقدور نمی باشد، چون به طور جدی منابع خون ما را محدود می نماید. بنابراین روش های حساس تر مثل آزمایش Mini Pool PCR بعد از تغلیظ ویروس جهت تشخیص HBV-DNA در حاملین مزمن HBV که HBsAg منفی هستند، ضروری است.
    کلیدواژگان: الایزا، ایران، اهداکنندگان خون
  • محمدرضا طباطبایی، آزیتا آذرکیوان، مینو احمدی نژاد، مهدی کرباسی زاده، فرزانه توسلی، عبدامجید طولابی، مهتاب مقصودلو صفحه 149
    ارزیابی افزایش سطح فاکتور هشت در بیماران ترومبوفیلی محمدرضا طباطبایی1، دکتر آزیتا آذرکیوان2، دکتر مینو احمدی نژاد3، دکتر مهدی کرباسی زاده4، فرزانه توسلی5، دکتر عبدالمجید طولابی6، دکتر مهتاب مقصودلو7 چکیده سابقه و هدف ترومبوز تشکیل غیر طبیعی لخته درون رگ است و اغلب از به هم خوردن تعادل در سیستم انعقاد و فیبرینولیز حاصل می گردد. ترومبوز در سیستم وریدی می تواند ناشی از بسیاری عوامل و اختلالات ارثی و یا اکتسابی باشد. ترومبوفیلی حالتی است که عدم تعادل سیستم هموستاز به سمت تشکیل لخته کشیده شود. در مطالعه حاضر سطح فاکتور VIII در بیماران با ترومبوز بررسی شده است. مواد وروش ها مطالعه انجام شده از نوع توصیفی بود. جامعه مورد مطالعه 152بیمار مبتلا به ترومبوز وریدی و نیز دارای سابقه سکته قلبی و مغزی تایید شده توسط روش های تشخیص تخصصی بودند که به فاصله حداقل سه ماه پس از آخرین حمله ترومبوتیک به بخش انعقاد سازمان انتقال خون ایران(تهران) مراجعه کرده بودند. 130 فرد گروه کنترل نیز از اهداکنندگان داوطلب مراجعه کننده به پایگاه تهران که سابقه بیماری یا مصرف دارو نداشتند، انتخاب شدند. شرح حال و اطلاعات بیماران از پرسشنامه های تکمیل شده استخراج گردید، پلاسمای فاقد پلاکت تهیه و سپس نمونه های بیماران و گروه کنترل به صورت دسته ای به روش One-stage assay مورد بررسی قرار گرفت و سطح فاکتور VIII تعیین شد. پس از جمع آوری اطلاعات، نتایج به دست آمده با استفاده از نرم افزار 11SPSS و آزمون کای دو تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها در این مطالعه 152 نمونه بیمار و 130 نمونه کنترل مورد ارزیابی قرار گرفتند. میانگین فاکتور VIII در گروه بیمار IU/dl 26/157 بود(8/53 ± SD). کمترین مقدار IU/dl 66 و بیشترین IU/dl 364 به دست آمد. میانگین فاکتور VIII در گروه کنترل IU/dl 78/111 بود(68/29 ± SD). کمترین مقدار IU/dl 42 و بیشترین مقدار IU/dl 195 اندازه گیری شد. با بررسی گروه کنترل، محدوده طبیعی سطح فاکتور VIII، IU/dl 171-52 به دست آمد. نتیجه گیری در این مطالعه، شیوع فاکتور VIII افزایش یافته در گروه بیماران 9/28% بود که این میزان شیوع، با شیوع فاکتور V لیدن(که بیشترین شیوع را در مبحث ترومبوفیلی دارد) قابل مقایسه است. لذا افزایش سطح فاکتور VIII از فاکتورهای خطر مهم جهت ترومبوزهای مکرر است و این لزوم قرار گرفتن اندازه گیری فاکتور VIII را در آزمون های غربالگری ترومبوفیلی تایید می کند.
    کلیدواژگان: ترومبوز، فاکتور VIII، ترومبوآمبولی وریدی، ریسک فاکتور، ترومبوفیلی
  • ابوالفضل یوسفیان، بهزاد پوپک، حسن ابوالقاسمی، آزیتا آذرکیوان، محمد فرهادی لنگرودی، علیرضا صادقی پور، مژگان جیحونیان، محمد جوادپورخیاط، خندان زارع، کبری فراهانی، میترا صلاحمند صفحه 157
    تشخیص مولکولی لنفومای غیر هوچکین از نوع سلول B با استفاده از بررسی بازآرایی ژنی زنجیره سنگین ایمونوگلوبولین ابوالفضل یوسفیان1، دکتر بهزاد پوپک2، دکتر حسن ابوالقاسمی3، دکتر آزیتا آذرکیوان4، دکتر محمد فرهادی لنگرودی5، دکتر علیرضا صادقی پور6، دکتر مژگان جیحونیان6، دکتر سید محمد جوادپور خیاط6، دکتر خندان زارع7، کبری فراهانی8، میترا صلاحمند9 چکیده سابقه و هدف بازآرایی قطعات ژنی V، D و J زنجیره سنگین ایمونوگلوبولین همراه با اضافه و حذف شدن نوکلئوتیدها بین قطعات بازآرایی شده، موجب شکل گیری مناطق فوق متغیر منحصر به فرد می گردد. از این مناطق می توان برای بررسی کلونالیتی سلول B به منظور تشخیص مولکولی لنفومای غیر هوچکین و نیز تشخیص قطعی موارد مشکوک استفاده کرد. هدف از مطالعه حاضر استفاده از بازآرایی زنجیره سنگین ایمونوگلوبولین در تشخیص مولکولی و افتراقی لنفومای غیرهوچکین از موارد واکنشی بود. مواد وروش ها مطالعه انجام شده از نوع گذشته نگر بود. برای انجام مطالعه حاضر، بلوک های پارافینه 42 بیمار با تشخیص پاتولوژیک لنفوم غیر هوچکین سلول B (22 بیمار)، هایپرپلازی واکنشی و فولیکولار(10 بیمار)، لنفوم بدخیم بدون ایمونوهیستوشیمی(10 بیمار) از بخش پاتولوژی بیمارستان های آیت الله طالقانی، حضرت بقیه الله و حضرت علی اصغر جمع آوری شدند. پس از استخراج DNA و انجام مراحل کنترل کیفی، PCR با استفاده از آغازگرهای مشترک برای تکثیر مناطق CDR-III انجام شد. محصولات PCR پس از آنالیز هترودوبلکس روی ژل پلی آکریل آمید الکتروفورز شده، با استفاده از رنگ آمیزی نقره مشاهده و بررسی گردید. یافته ها 77% از(95%: CI) گروه اول بیماران(تشخیص قطعی لنفوم غیر هوچکین سلول B) و 70% (95%CI:) از گروه سوم(با تشخیص لنفوم بدخیم بدون ایمونوهیستوشیمی) بازآرایی کلونال را نشان دادند. در گروه دوم(هایپرپلازی واکنشی و فولیکولار) موردی از بازآرایی کلونال دیده نشد. نتیجه گیری با اندکی تفاوت، یافته های مطالعه حاضر با مطالعات متعددی که تاکنون در کشورهای مختلف انجام شده قابل مقایسه است و نشان می دهد که بررسی کلونالیتی سلول B با استفاده از IgHPCR روشی مفید و کمک کننده برای دست یابی به تشخیص دقیق تر یا قطعی لنفوم غیر هوچکین از نوع سلول B در بیماران ایرانی مبتلا می باشد.
    کلیدواژگان: بازآرایی ژنی، لنفوم غیر هوچکین، ایمونوگلوبولین
  • مجید مسلمی، مریم رهبری، مژگان صلواتی، مریم والمحمدی، مهدی عظیمی، مهدیه مهین الغربایی، شهین شریفی، مهنوش مهران صفحه 167
    اثرات روانشناختی اهدای خون در اهداکنندگان مستمر و اهداکنندگان بار اول پایگاه انتقال خون تهران دکتر مجید مسلمی1، دکتر مریم رهبری2، دکتر مژگان صلواتی3، دکتر شهناز والمحمدی1، دکتر مهدی عظیمی1، دکتر مهدیه معین الغربایی4، دکتر شهین شریفی5، دکتر مهنوش مهران6 چکیده سابقه و هدف تهیه خون سالم و کافی هدف اصلی سازمان انتقال خون ایران است. جهت تحقق این هدف، یکی از مهم ترین راه کار ها، تبدیل اهداکنندگان غیر مستمر به اهداکنندگان مستمر و حفظ و نگهداری آن ها در سیستم اهدای خون است. این مطالعه با هدف بررسی اثرات روانشناختی اهدای خون در اهداکنندگان مستمر و غیر مستمر مراجعه کننده به پایگاه های انتقال خون تهران انجام گرفت. مواد وروش ها مطالعه انجام شده از نوع تحلیلی مقطعی بود. نمونه گیری به روش آسان و سرشماری انجام شد. در این مطالعه از پرسشنامه استاندارد سنجش سلامت روانی GHQ استفاده شد. کلیه اهداکنندگان مراجعه کننده به پایگاه انتقال خون تهران، بین سال های 83 تا 84، نمونه های این مطالعه را تشکیل دادند. یافته ها توسط آزمون آماری کای دو،t و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها در این مطالعه 935 نفر اهداکننده مستمر و 749 نفر اهداکننده غیر مستمر شرکت کردند. اضطراب و افسردگی در اهداکنندگان مستمر نسبت به اهداکنندگان غیر مستمر کمتر گزارش شد. نتیجه گیری اهداکنندگانی که برای بار اول به منظور اهدا مراجعه می کنند اضطراب بیشتری نسبت به اهداکنندگان مستمر دارند، بنابراین احتمال مراجعه مجدد جهت اهدای خون در افرادی که سطح اضطرابی بالاتری دارند نسبت به سایرین کمتر است. از طرفی یک انگیزه مهم افراد جهت استمرار اهدای خون، عقاید مذهبی است. این عامل حس مفید بودن برای جامعه ناشی از اهدای مستمر خون را در اهداکنندگان القا می کند که جزو عوامل محافظت کننده در برابر افسردگی است.
    کلیدواژگان: اهدای خون، آزمون روانشناسی، انتقال خون، ایران
  • فرساد ایمانی، فاطمه حاجی محمدی، مهدی پناه خواهی، فرید کوثری صفحه 173
    سابقه و هدف
    در انتقال خون خودی به روش رقیق کردن هم حجم و سریع خون(ANH) خون بیماری که می خواهد مورد عمل جراحی قرار گیرد(بلافاصله قبل یا بعد از القای بیهوشی)گرفته می شود و به جای آن حجم مناسب جایگزین می گردد. این خون بر حسب نیاز بیمار، حین یا بعد از عمل به او تزریق می شود. این روش انتقال خون خودی، فاقد خطرات انتقال خون به روش هومولوگ، به خصوص ابتلا به بیماری های عفونی است، اما احتمال ایجاد آلودگی باکتریال وجود دارد. بررسی این موضوع خصوصا در ایران، به بهبود کیفیت این نوع انتقال خون کمک می کند. این مطالعه با هدف بررسی میزان آلودگی باکتریال در انتقال خون به روش رقیق کردن، انجام شد.
    مواد وروش ها
    در یک مطالعه مقطعی(Cross-sectional)، میزان آلودگی باکتریال با روش اتولوگ در 96 کیسه خون از 71 بیمار در 2 مرکز درمانی جداگانه در تهران، طی مدت 2 سال بررسی شد. از هر بیمار 1 تا 3 کیسه خون گرفته شد. در طی خونگیری، کیسه های خون به شریان بیماران وصل شد. قبل از تزریق مجدد، از هر کیسه 10 میلی لیتر خون جدا شد و توسط محیط کشت وجود آلودگی باکتریال سنجیده شد. یافته ها توسط آزمون t و نرم افزار 11 SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    جمعا 96 کیسه جمع آوری شد که تمام نمونه های کشت خون منفی بودند. در اثر انتقال خون خودی، در 9/78% بیماران هیچ خون هومولوگی نیاز نشد(کاهش انتقال خون هومولوگ داشتیم). 7 بیمار(8/9% بیماران) هموگلوبین بعد عمل زیر 10 و میانگین خونریزی حین عمل 2457 میلی لیتر داشتند. در حالی که این بیماران با این حجم خونریزی به طور متوسط فقط یک کیسه و یک چهارم کیسه خون هومولوگ دریافت کردند. میانگین هموگلوبین قبل عمل 53/14 گرم درصد و هموگلوبین بعد عمل 44/12 گرم درصد بود.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه که در 2 مرکز جداگانه انجام شد، هنگام انتقال خون خودی به روش رقیق کردن هم حجم و سریع خون، موردی از آلودگی باکتریال دیده نشد که نشان دهنده ایمن بودن این روش انتقال خون خودی از نظر آلودگی باکتریال است.
    کلیدواژگان: انتقال خون خودی، باکتری، هموگلوبین
  • مجتبی ساده، فرهاد رازجو، مهتاب مقصودلو، جمیله نوروزی صفحه 179
    سابقه و هدف
    آلودگی باکتریایی فرآورده های خون به عنوان یک مشکل عمده در طب انتقال خون مطرح می باشد. استقرار قوانین اصول صحیح تولید و استفاده صحیح از مواد ضد عفونی کننده یکی از اقدامات موثر جهت کاستن عوامل باکتریایی در مراکز تولید فرآورده های خونی می باشد. در این تحقیق ضمن شناسایی میکروارگانیسم های موجود در محیط و تجهیزات مورد استفاده در روند تولید پلاکت، رقت و زمان اثر مناسب محلول ویرکن تعیین و سپس به ارزیابی تاثیر کاربرد صحیح و نظارت شده آن بر کاهش میزان آلودگی فرآورده نهایی(پلاکت) پرداخته شد.
    مواد وروش ها
    مطالعه انجام شده مداخله ای بود. در این تحقیق از 169 محل واقع بر سطوح کار، تجهیزات و سطح خارجی کیسه های پلاکت، به صورت اتفاقی نمونه برداری انجام و علاوه بر تعیین هویت باکتری ها، واحد کلنی در میلی لیتر آن ها تعیین شد. با تلقیح رقت های مختلف از محلول ویرکن() بر سوسپانسیون ها و سوش های کنترل شده، مناسب ترین رقت و اثر زمان ویرکن مشخص شد. در مرحله دوم تمامی سطوح(مشابه مرحله اول) به مدت یک هفته با رقت مناسب محلول ویرکن ضدعفونی شد و از 101 محل، اقدام به نمونه برداری و نهایتا بررسی میکروبی گردید. در مرحله آخر، تعداد 1100 عدد کورد از پلاکت ها جدا و طبق دستورالعمل کنترل کیفی میکروبی(پلاکت ها)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. کلیه اطلاعات جمع آوری شده وارد نرم افزار SPSS گردید و با استفاده از آزمون کای دو و دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از محل های نمونه برداری شده(قبل از ضدعفونی نمودن با ویرکن)، تعداد 96 مورد باسیل گرم مثبت(8/56%)، 101 مورد کوکسی گرم مثبت(8/59%)، 159 مورد باسیل گرم منفی(8/94%) و 139 مورد کوکسی گرم منفی(2/82%) جدا گردید. در مرحله بعد از ضدعفونی نمودن به ترتیب باکتری های فوق به تعداد 25 مورد(8/24%)، 17 مورد(8/16%)، صفر مورد(0%) و 6 مورد(9/5%) جدا شد. در مقایسه نتایج هر دو مرحله با هم، کاهش شیوع باکتری ها به ترتیب، میزان 32% در باسیل های گرم مثبت، 43% در کوکسی های گرم مثبت، 8/94% در باسیل های گرم منفی، 9/76% در کوکسی های گرم منفی به دست آمد. در نهایت از 1100 عدد کورد پلاکت بعد از ضد عفونی نمودن، تعداد 4 مورد آلودگی باکتریایی به میزان شیوع(0036/0%) جدا شد که در مقایسه با شیوع آلودگی قبل از ضدعفونی(1%) اختلاف معنی داری حاصل گردید.
    نتیجه گیری
    اقدامات فوق توانسته است با کاهش لگاریتمی عوامل باکتریایی موجود در روند تولید واحدهای پلاکتی، تاییدی بر کاربرد روش مذکور در کاستن از میزان آلودگی باکتریایی فرآورده نهایی(پلاکت ها) باشد. با کاهش موثر باکتری های گرم منفی، واکنش های ناشی از فرآورده های خون به ویژه پلاکت به حداقل می رسد.
    کلیدواژگان: ویرکن، پلاکت، انتقال خون، باکتری
  • مریم سادات هاشمی پور، مریم راد، سمیه ابراهیمی میمند صفحه 185
    سابقه و هدف
    بتا تالاسمی ماژور به عنوان شایع ترین بیماری ژنتیکی در ایران گزارش شده که همراه با مشکلات دهانی فکی و صورتی(Oromaxillofacial) می باشد. این پژوهش به منظور بررسی شیوع تظاهرات دهانی فکی و صورتی در بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور مراجعه کننده به مرکز بیماری های خاص استان کرمان در سال 1386 اجرا گردید.
    مواد وروش ها
    مطالعه انجام شده از نوع مقطعی و توصیفی بود. روش نمونه گیری تصادفی بود. در این مطالعه تعداد 208 نفر بیمار مبتلا به بتا تالاسمی ماژور مورد بررسی قرار گرفتند. بعد از معاینه دهانی و تکمیل فرم های مربوطه، نتایج با استفاده از آزمون X2، t-test و نرم افزار 5/13 SPSS تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    از بین 208 بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور مورد بررسی، تعداد 103 نفر مذکر و 105 نفر مؤنث بودند. میانگین سنی بیماران 48/12 سال(با انحراف معیار 09/6) و طیف سنی بیماران از 1 تا 26 سال بود. شایع ترین تظاهرات صورتی رنگ پریدگی چهره(3/47 درصد با فاصله اطمینان 95 درصد) و کمترین تظاهر جلوزدگی فک پایین بود. در این بررسی، 6/46 درصد(با فاصله اطمینان 95 درصد) بیماران دارای بیرون زدگی فک بالا بودند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که شایع ترین محل پیگمانتاسیون داخل دهانی در لثه لبیال و کمترین میزان مربوط به قسمت های طرفی زبان، کام نرم و کف دهان می باشد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که 175 نفر(2/84 درصد) از بیماران از تغییرات ناحیه استخوان های فک و صورت شامل جلوزدگی فک بالا و پایین، بینی زینی شکل، فضا بین دندان های قدامی، بیرون زدگی دندان های قدامی، مال اکلوژن خلفی و برجستگی پیشانی رنج می بردند. هم چنین مطالعه حاضر نشان داد که هر چه سن دریافت خون کمتر باشد و به عبارتی بیمار در سن پایین تر خون دریافت کرده باشد، میزان شیوع تظاهرات فکی دهانی و صورتی کمتر می باشد.
    کلیدواژگان: تالاسمی، ناهنجاری های فکی، صورتی، ایران
  • فرشته محمودی زاده، یوسف مرتضوی صفحه 195
    سابقه و هدف
    ورود اهداکنندگان ناآگاه و پرخطر به چرخه اهدای خون، سلامت خون های اهدایی را به خطر می اندازد. لذا اهمیت آموزش اهداکنندگان به عنوان منابع خون سالم، می تواند از اهداف اساسی سازمان انتقال خون باشد. از این رو مطالعه حاضر جهت تعیین میزان آگاهی دانشجویان از شرایط اهدای خون سالم و میزان مشارکت آن ها در امر اهدای خون انجام شد.
    مواد وروش ها
    در این مطالعه توصیفی، 600 نفر از دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی زنجان، دانشگاه زنجان و دانشگاه آزاد زنجان به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده و اطلاعات به وسیله پرسشنامه جمع آوری گردید. تحلیل داده ها در نرم افزار 5/11 SPSS و با آزمون کای دو صورت گرفت.
    یافته ها
    از 600 نفر دانشجو شرکت کننده در این طرح، 221 نفر از دانشجویان رشته های علوم پزشکی و 379 نفر از دانشجویان رشته های غیر پزشکی بودند. از این تعداد 379 نفر(2/63%) مؤنث و 221 نفر(8/36%) مذکر بودند. میانگین سنی دانشجویان 34/2 ± 43/21 سال بود. 5/83% از دانشجویان تا به حال خون اهدا نکرده بودند. 3/10% یک بار خون اهدا کرده بودند و 2/6% از دانشجویان از اهداکنندگان مستمر(سابقه اهدای خون بیشتر از 2 بار در سال) بودند. 8/30% از دانشجویان گروه علوم پزشکی آگاهی خیلی ضعیف، 1/28% آگاهی ضعیف، 6/27% آگاهی متوسط و 6/13% آگاهی خوبی از شرایط اهدای خون سالم داشتند. هم چنین 6/35% از دانشجویان گروه غیر پزشکی آگاهی خیلی ضعیف، 2/37% آگاهی ضعیف، 6/21% آگاهی متوسط و 5/5% هم آگاهی خوبی نسبت به شرایط اهدای خون سالم داشتند. اختلاف آماری معنی داری بین آگاهی دانشجویان با خصوصیات دموگرافیک و مقاطع تحصیلی مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به این که تعداد قابل توجهی از دانشجویان، کم خونی و ترس از سوزن، عدم اطلاع از شرایط اهدای خون، عدم موافقت والدین و عدم دسترسی به مراکز اهدای خون را جزو دلایل عدم اهدای خون دانسته اند، آموزش و اطلاع رسانی مناسب و هم چنین فرهنگ سازی صحیح پیرامون اهدای خون سالم در میان مردم جامعه و گنجانیدن مباحث مربوط به اهدای خون سالم در کتب درسی در مقاطع مختلف تحصیلی پیشنهاد می شود. هم چنین می توان با ایجاد پایگاه های سیار انتقال خون در سطح شهر، دسترسی افراد به مراکز اهدای خون را تسهیل و موجبات آسان تر نمودن اهدای خون افراد را فراهم نمود.
    کلیدواژگان: اهدای خون، دانشجو، سطح آگاهی، ایران
|
  • Zahra Alizadeh, Zohreh Sharifi, Shahram Samiei Page 139
    Current serological screening tests for blood-borne hepatitis viruses has reduced the risk of post-transfusion hepatitis dramatically. Occult hepatitis B virus (HBV) infection might allow the release of viremic units into the blood supply if blood is tested only for hepatitis B surface antigen (HBsAg). Screening for anti-HBc has been shown as an alternative for detection of HBV infection. The aim of this study was to evaluate the prevalence of HBV infection markers in HBsAg negative blood donors. Materials and Methods In this descriptive cross-sectional study, 2000 HBsAg negative samples were collected from blood centers in Tehran. All HBsAg negative samples were tested for anti-HBc using ELISA method. Then, all HBsAg negative and anti-HBc positive samples were tested for anti-HBs by the same method. All data were analyzed statistically using Chi-square test. Results One hundred ninety nine (9.95%) out of the 2000 HBsAg negative blood donors were anti-HBc positive (confidence interval of 7.66%-12.24%). Out of the 199 anti-HBc-positive samples tested for anti-HBs,149 (75%) were anti-HBs-positive (confidence interval of 65.5%-85.5%), and 102 (50.3%) had an antibody titer greater than 100 IU/ml. Conclusions In our study, the prevalence rate of anti-HBc in HBsAg negative blood donors was high. While anti-HBc-positive blood may be a potential source of HBV transmission, routine application of anti-HBc screening is not feasible in our country as it would seriously affect the blood supply adequacy
  • Mohammad Reza Tabatabie, Azita Azarkeivan, Minoo Ahmadinejad, Mehdi Karbasizadeh, Farzaneh Tavasolo, Abdolmajid Tolabi, Mahtab Maghsudlu Page 149
    An increased tendency for the blood to clot is referred to as the hypercoagulable state or thrombophilia which includes various inherited and acquired clinical disorders or mixed conditions. There are many studies suggesting that elevated factor VIII may be a common and independent risk factor for thrombotic events. We tried to assess the level of factor VIII in patients with idiopathic thrombosis. Materials and Methods Our cases were the patients with idiopathic venous thrombosis having referred for hypercoagulable studies to Coagulation Lab in Iranian Blood Transfusion Organization. The inclusion criterion was the occurrence of thrombotic event confirmed by objective diagnostic methods coupled with three months of follow-up without any other disorder. Our controls were from healthy blood donors and matched with the cases on sex, ethnicity, and age. Plasma of a healthy person was used to establish the normal reference range according to which our patients are compared. Factor VIII levels were measured using a one-staged assay, the PTT based Diagonistica Stago on the STA compact automated coagulation factor analyzer. SPSS and Chi-square were finally used for data analysis. Results One hundred fifty two cases and 130 controls enrolled. The mean factor VIII level for cases was 157.26 IU/dl (SD±53.8) with the minimum level of 66 and maximum of 364 IU/dl. For controls, the mean factor VIII level was 111.78 IU/dl (SD± 29.68) with the minimum level of 42 and the maximum of 195 IU/dl. These levels were statistically significant and higher in the case group. The elevated FVIII level was higher in females than males (35.3% vs 23.8%) and increased with age. The normal range in the control group varied within 52-171 IU/dl, which is higher than the normal level of 50-150 IU/dl. Conclusions There are many studies showing that increased FVIII level may be an independent risk factor for thrombosis. Our results suggested elevated FVIII level in 28.9% of the patients with thrombosis compared to 3.1% in the control group. So, factor VIII measurement is recommended to be practiced in routine thrombophilia screening programs
  • Abolfazl Yosefian, Behzad Poopak Page 157
    These regions can be used for evaluation of B cell clonality for the purpose of molecular diagnosis of Non-Hodgkin Lymphoma (NHL) and for confirmatory diagnosis in suspicious cases. Materials and Methods In this study, samples of 42 patients were collected from Taleghani, Baqhiyatalah, and Aliasghar hospitals; out of this number, there were 22 patients with diagnosis of B cell NHL, 10 with reactive hyperplasia, and 10 with malignant lymphoma. After DNA extraction from formalin fixed paraffin embedded tissues, PCR was done using consensus primers for amplification of CDR-3 region. PCR products were analyzed after heteroduplex analysis using polyacrylamide gel electrophoresis and silver stain. Results Clonal patterns in group 1 (B cell NHL), 2 (reactive and follicular hyperplasia), and 3 (morphological diagnosis without immunohistochemistry) were observed in 77.2%, 0%, and 70% of patients, respectively. Conclusions Our findings are compatible with other international studies with minor differences
  • Magid Moslemi, Maryam Rahbari, Mojgan Salavati, Mehdi Azimi, Mahdiye Mahinolghorabai, Shahin Sharifi, Mahnoosh Mehran Page 167
    Provision of adequate and safe blood is the main purpare of Iranian Blood Transfusion Organization. One of the most important and vital strategies to deal with the issue is to replace once donors by repeat donors. Psychological effects of blood donation on frequent and infrequent clients having referred to different blood collection centers in Tehran were considered to be the aim of this study. Materials and Methods In the course of this analytic cross-sectional study the standard questionnaire of GHQ was utilized to measure mental health of the participants. All of the donors who had referred to blood collection centers in Tehran during 2004-2005 formed the participants of this research. Data were analyzed with Chi-square, t-test and Man Withney test. Results Nine hundred thirty five frequent and 749 infrequent donors filled the questionnaire. The level of anxiety and depression in repeated donors was also lower than the other group. Conclusions The individuals who attempt on blood donation for the first time report their health and physical conditions at a completely acceptable level in order to be accepted as an eligible candidate; however, it is not the same for constant donors, as they do not benefit from this. The return rate of blood donors is very low in case of individuals suffering from high stress. Religious beliefs and the feeling of being beneficial to the society are considered to be important factors both in motivating people to repeat blood donation and protecting against depression.
  • Dr F. Imani, Dr. F. Haji Mohamadi, Dr M. Panah Khahi, Dr F. Kosari Page 173
    Background and objectivesIn Acute Normovolemic Hemodilution (ANH) which is practiced in operating room, whole blood is removed from a patient (while restoring the circulating blood volume with simultaneous infusions of suitable volume) shortly before or after the induction of anesthesia. This method is devoid of the major complications of homologous transfusion especially infectious diseases, except for the risk of bacterial contamination. This study aimed to evaluate the rate of blood contamination in ANH autologous transfusion. Materials and MethodsIn a cross sectional study, prevalence rates of bacterial contamination at ANH autologous transfusions on 71 patients in two separate centers in Tehran were compared. From each patient, 1-3 blood bags were taken from arterial line. Before transfusion, 10ml of the blood was sampled and cultured in “Brain Heart Infusion Broth”. After inspecting the cultures, the bacterial contamination rate was calculated. ResultsThere were 96 samples but no positive culture was reported. The mean peri-operation bleeding of 7 patients (9.8%) was 2457 ml and their Hb counts was low (<10).It is while they received on average only 1.4 bags of homolougus blood, The mean Hb counts before operation and after were 14.53 and 12.44, respectively. ConclusionsIn this study which was performed at two separate medical centers no bacterial contamination due to ANH transfusion was observed showing ANH safety as far as bacterial contamination is concerned.
  • M. Sadeh, Dr F. Razjou, Dr M. Maghsudlu, Dr G. Norouzi Page 179
    Background and objectivesOne of the main steps in reducing bacterial contamination of blood and blood components is the correct use of appropriate disinfectants at blood collection sites and blood processing areas.Virkon is one of the most effective disinfectants consisting of a high percentage of surfactant.The purpose of the present study was to test the bactericidal effect of Virkon on native species of bacteria seen in Iran by selecting a suitable concentration of Virkon. Materials and MethodsThis was an interventional study. 169 samples were taken from laboratory benches, instruments and outer surfaces of blood bags. After the growing bacteria were identified, their CFU/ml was also determined. Later, all the laboratory benches and instruments involved in the preparation of platelet components were disinfected using (1%) Virkon solution. 101 samples were taken from disinfected areas and swabs were plated on to standard bacteriological media and plates were read. 1100 segments from platelet bags were also separated and the platelet contents were plated and any bacterial growth were assessed using quality control department guidelines. Finally, all the data were analyzed using SPSS, Chi-square and Fischer exact test. ResultsOut of 169 samples which were plated before disinfection by Virkon, 96 were 56.8% gram positive b., 101 were 59.8% gram positive cocci, 159 were 94.8% gram negative b., and 139 were 82.2% gram negative cocci. Out of 101 samples post-disinfected by virkon solution, 25 came out to be 24.8% gram positive b., 17 were 16.8% gram positive cocci, and 6 were 5.9% gram negative b. Out of 1100 segments separated from platelet bags, 4 showed bacterial growth (0.0036%), 2 had gram positive b. growth, and 2 had staph. ConclusionsBy using correct concentration of Virkon solution and following the exact manufacture's instruction for use, we were able to observe log reduction in bacterial contamination of the areas where blood components were prepared. The reduction of bacterial contamination in platelet components prepared after disinfection of the working areas by Virkon solution should be emphasized.
  • Dr Hashemipour, Dr M. Rad, Dr S. Ebrahimi Meimand Page 185
    Background and objectivesMajor β thalassemia has been reported as a high prevalence genetic disorder in Iran with some oromaxillofacial complications. The aim of this study was to evaluate the prevalence of oromaxillofacial disorder in thalassemia patients at Kerman province. Materials and MethodsIn this research, 208 patients with major β thalassemia were under study. Data were obtained by oral examination and analyzed by statistical programs of SPSS 13.5, t- test, and χ² test. ResultsOut of 208 patients with major β thalassemia, 103 were male and 105 female. The mean age was 12.48 with the range of 1-26 years. The most prevalent facies appearance in these patients was pale face (47.3%) and lower jaw protrusion had the minimum prevalence. From data analysis, it was found that 46.6% of patients had protrusion of maxilla. Results of the present study showed that the most prevalent location with pigmentation into oral cavity was gingival of labial and the locations with less prevalence were lateral border of tongue, soft palate, and floor of mouth. ConclusionsThis study showed that about 84.2% (175 cases) of all patients under consideration complained from changes in oral and Maxillofacial complications including upper and lower jaw protrusion, saddle nose, space between anterior teeth, anterior teeth protrusion, posterior malocclusion and frontal bossing. Also, it was revealed that the rate of prevalence for oral and Maxillofacial complications decreases when patients receive blood at younger ages.
  • F. Mahmoodizadeh, Dr Y. Mortazavi Page 195
    Background and objectivesEntrance of unaware and high risk donors into blood donation cycle can endanger blood safety. Therefore, the importance of educating blood donors as safe blood resources can be one of the most important goals of any blood service. This study was designed to evaluate the awareness level of Zanjan Universities students about blood donation criteria. Materials and MethodsIn this descriptive study, 600 students were selected from Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan University, and Zanjan Azad University by randomized sampling method, and they were then interviewed using especially formatted questionnaires. Data were finally analyzed by SPSS 11.5 and Chi-square test. ResultsOut of 600 students, 221 were medical and 379 non-medical students with 63.2% being female and 36.8% male. The age average was 21.43 ± 2.34. Most of the students (83.5%) had never donated blood, 10.3% had donated once, and 6.2% were regular donors. About 30.8% of medical students had a very low level of awareness about blood donation criteria, 28.1% a low level of awareness, 27.6% an intermediate level, and 13.6% a high level of awareness. Out of non-medical students, 35.6% had a very low level of awareness, 37.2% a low level, 21.6% an intermediate level, and 5.5% had a high level of awareness about blood donation criteria. There was not any statistical differences between student level of awareness and demographic findings and education levels. ConclusionsIt seems that awareness-raising activities about blood donation is necessary for culture building purposes to be promoted. Inclusion of topics relevant to safe blood donation in school curricula at different educational grades is also highly recommended.