فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی گرگان - سال دهم شماره 3 (پیاپی 27، پاییز 1387)

مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان
سال دهم شماره 3 (پیاپی 27، پاییز 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/08/11
  • تعداد عناوین: 14
|
  • مهرداد جهانشاهی، یوسف صادقی، احمد حسینی، ناصر نقدی صفحه 5
    زمینه و هدف
    شکنج دندانه ای (Dentate gyrus) بخشی از تشکیلات هیپوکامپی است که در رابطه با حافظه و یادگیری دخالت دارد. آستروسیت ها از جمله سلول های نوروگلیا در بافت عصبی هستند که نقش مهمی را در فعالیت های نورون ها از جمله رهاسازی نوروترانسمیترها و تولید سیناپس به عهده دارند. این مطالعه به منظور تعیین اثر آموزش های فضائی بر تعداد سلول های آستروسیت شکنج دندانه ای موش صحرائی انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه تجربی روی 18 سر موش صحرائی نر بالغ از نژاد ویستار با استفاده از روش ماز آبی موریس و دو روش حافظه مرجع و حافظه کاری انجام شد. پس از انجام آزمایشات آموزشی مغز موش های صحرائی خارج شد. به منظور انجام مراحل آمادش بافتی، از مغزها برش های سریال تهیه گردید و با رنگ آمیزی اختصاصی PTAH رنگ آمیزی شد. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری Compaired T-test و One-way ANOVA مورد ارزیابی آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    بین تعداد آستروسیت ها در گروه حافظه مرجع (98/5±57/300) و گروه کنترل (61/22±73/73) تفاوت آماری معنی داری وجود داشت (05/0P<). همچنین تفاوت آماری معنی داری نیز بین گروه حافظه کاری (11/4±77/375) و گروه کنترل به دست آمد. با مقایسه دو گروه آموزش دیده مشخص شد که تفاوت آماری معنی داری نیز بین دو گروه وجود دارد و تعداد آستروسیت ها به ترتیب از گروه کنترل به حافظه مرجع و از حافظه مرجع به حافظه کاری افزایش یافته بود (05/0P<).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که یادگیری های فضائی مانند روش های حافظه مرجع و کاری موجب افزایش تعداد آستروسیت ها در شکنج دندانه ای شده و این افزایش می تواند با طول دوره آموزش مرتبط باشد.
    کلیدواژگان: شکنج دندانه ای، آستروسیت، آموزش فضائی، رنگ آمیزی PTAH
  • عباسعلی ایمانی فولادی، مرتضی ستاری، کیومرث قاضی سعیدی صفحه 11
    زمینه و هدف
    بیماری سل یکی از مشکلات بهداشتی جهان است. مقاومت دارویی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس نیاز دستیابی به داروهای جدید را به طور جدی مطرح ساخته است. سیر به عنوان یکی از گیاهان دارویی سرشار از موادی است که می تواند در درمان عفونت های میکروبی کاربرد داشته باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی تغییرات مرفولوژیک مایکوباکتریوم توبرکلوزیس بعد از مجاورت با عصاره کلروفرمی سیر بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه in vitro مایکوباکتریوم توبرکلوزیس سویه استاندارد H37RV و سویه های جدا شده از بیماران با غلظت های مختلف عصاره کلروفرمی سیر در زمان های 12و24و48 و 72 ساعت در محیط آبگوشتی میدل بروک 7H9 Broth و محیط لون استاین جانسون کشت داده شد. تغییرات شکلی باکتری در مطالعه میکروسکوپی بر روی مرفولوژی باکتری و در مطالعه ماکروسکوپی شکل ظاهری، قوام و سطح کلنی ایجاد شده در محیط لون استاین جانسون بررسی شد.
    یافته ها
    مجاورت عصاره کلروفرمی سیر با باکتری موجب تبدیل کلنی باکتری از شکل خشن با سطح گل کلمی به حالت صاف و موکوئیدی شد. در مطالعه میکروسکوپی در زمان های مختلف تغییرات شکلی باکتری از باسیل به کوکسی به خوبی مشهود بود. همچنین مشخص شد که در زمان های 48و72 ساعت مجاورت غلظت mg/ml67/0 از عصاره سیر با سویه حساس استانداردH37RV و سویه های کلینیکی مقاوم به دارو جدا شده از بیماران اثر مهاری دارد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که از نظر تغییرات مرفولوژی، باسیل سل در مقایسه با آنتی بیوتیک های رایج و کنترل منفی باعث تبدیل باکتری از حالت باسیلی به کوکوباسیل و تغییر کلنی از ظاهری خشن به صاف شده و میزان رشد را کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، عصاره سیر، مقاومت دارویی، تغییرات مرفولوژی
  • احمد عامری، مرتضی طباطبایی فر، سید رضاخاندوزی، احسان حاتمی، خسرو مجیرشیبانی، اسدالله علیدوستی صفحه 19
    زمینه و هدف
    با توجه به مورتالیتی و موربیدیتی سرطان سرویکس و گزارشات متفاوت از تاثیر افزودن جمسیتابین به کمورادیاسیون با سیس پلاتین و عوارض آن، این تحقیق به منظور مقایسه پاسخ درمانی و عوارض کمورادیاسیون با سیس پلاتین به تنهایی و همراه با جمسیتابین در مبتلایان به سرطان سرویکس در بیمارستان امام حسین (ع) تهران انجام شد.
    روش بررسی
    این کارآزمایی بالینی از نوع مراجعه مستمر دوسوکور روی 34 بیمار با تشخیص قطعی سرطان سرویکس در بیمارستان امام حسین (ع) تهران طی سال های 86-1385 انجام شد. بیماران به طور تصادفی و پس از مشابه سازی از لحاظ مرحله بالینی (stage)، سن و توانایی جسمانی(performance status) به دو گروه شاهد به تعداد 18 نفر (کمورادیاسیون با سیس پلاتینmg/m2 40 هفتگی تنها) و مورد به تعداد 16 نفر (کمورادیاسیون با سیس پلاتین mg/m240 و جمسیتابین mg/m2100) تقسیم شدند. رادیوتراپی خارجی با دوز 45 تا50 گری و رادیوتراپی داخلی با دوز 20 تا 25 گری برای بیماران در نظر گرفته شد. بیماران با بیماری مرحله ابتدایی (stage Ia1،Ia2،Ib1)، متاستاتیک یا ضعف جسمانی (ECOG PS >2) یا سابقه قبلی سرطان به جز BCC پوست از مطالعه خارج شدند. بیماران با شمارش سلول های خونی طبیعی، تست های طبیعی کلیوی و کبدی و مراحل بالینی I B2_IVA وارد مطالعه شدند. بیماران در طی درمان هر هفته ویزیت شدند و عوارض درمان براساس معیار سازمان بهداشت جهانی ثبت گردید و پاسخ به درمان بلافاصله و 3 ماه پس ازخاتمه درمان با معاینه و سی تی اسکن بررسی شد. بیماران حداقل3 ماه پیگیری شدند. پاسخ درمانی بالینی و بروز عوارض شامل نوتروپنی، ترومبوسیتوپنی، آنمی، تب و نوتروپنی، اسهال، تهوع و استفراغ در دو گروه با آزمون دقیق فیشر وtest-T مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    پاسخ درمانی در دو گروه مشابه بود. بروز همه عوارض فوق در گروه جمسیتابین بیشتر از گروه سیس پلاتین تنها بود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که افزودن جمسیتابین به کمورادیاسیون سیس پلاتین با این پروتکل مزیت درمانی ندارد و عوارض آن بیشتر از کمورادیاسیون با سیس پلاتین تنها است.
    کلیدواژگان: سرطان سرویکس، کمورادیاسیون، سیس پلاتین، جمسیتابین
  • ناهید قطبی، صباح حسنی، ابراهیم قادری صفحه 27
    زمینه و هدف
    روی یکی از ریزمغذی هاست که در سلامتی انسان به ویژه کودکان بسیار موثر است. کمبود روی نقش کلیدی در اسهال کودکان ایفا کرده و تجویز روی مکمل می تواند در بهبود و یا پیشگیری اسهال موثر باشد. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر سولفات روی بر اسهال حاد شیرخواران 4 الی 24 ماهه انجام گردید.
    روش بررسی
    این کارآزمائی بالینی دوسوکور روی 83 کودک 24-4 ماهه مبتلا به اسهال حاد بستری در بخش کودکان بیمارستان بعثت سنندج در سال 1385 انجام گردید. کودکان با اسهال کمتر از 3 روز، عدم مصرف داروی ضداسهال یا آنتی بیوتیک و عدم ابتلا به بیماری سیستمیک و سوء تغذیه وارد مطالعه شدند. حجم نمونه برابر با 40 کودک در هر گروه و نمونه گیری به روش تصادفی بلوک بندی (4تائی) انجام شد. به کودکان گروه مداخله محلول سولفات روی به میزان mg/kg/day 9 به مدت 10 روز تجویز شد. در گروه کنترل (آب مقطر) به عنوان پلاسبو داده شد. داده های جمع آوری شده، بعد از ورود به نرم افزار SPSS-13 به وسیله آزمون های آماری t-test و من ویتنی تحلیل گردید.
    یافته ها
    دفعات اسهال در مدت 10 روز پیگیری، در دو گروه مداخله و کنترل به جز در روز هفتم تفاوتی نداشت. دوره اسهال در گروه مداخله 15/3±72/5 روز و در گروه کنترل 58/2±32/5 روز بود و از نظر آماری با همدیگر تفاوتی نداشتند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که مصرف سولفات روی تاثیری در اسهال حاد شیرخواران ندارد.
    کلیدواژگان: روی، اسهال، کودکان
  • سیدمهدی احمدی، محمدحسن افتخاری، فرشاد امیرخیزی، محمود سوید، مینا جهری، ساره کشاورزی صفحه 32
    زمینه و هدف
    در پاتوژنز چاقی عوامل بسیاری از جمله سطح لپتین سرم و هورمون های تیروئیدی نقش دارند. این مطالعه به منظور مقایسه سطح سرمی لپتین و هورمون های تیروئیدی در زنان چاق و غیرچاق در شهر شیراز طی سال 1385 انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مورد - شاهدی، 35زن با نمایه توده بدن بیشتر یا مساوی Kg/m230 به عنوان گروه چاق (مورد) و 35 زن با نمایه توده بدن طبیعی کمتر از 25 به عنوان گروه غیرچاق (شاهد) انتخاب شدند. اطلاعات دموگرافیک و اندازه های تن سنجی شامل قد، وزن، محیط دور کمر و دور باسن اندازه گیری و سپس نمایه توده بدنی (BMI) و نسبت محیط دور کمر به دور باسن (WHR) و درصد چربی تام بدن (%TBF) برای هر فرد تعیین گردید. نمونه های خون ناشتا از افراد مورد بررسی گرفته شد و سرم خون برای اندازه گیری غلظت سرمی هورمون های T3، T4وTSH و لپتین جدا گردید.
    یافته ها
    میانگین غلظت سرمی لپتین در زنان چاق (9/7+-5/24 نانوگرم در دسی لیتر) بیشتر از زنان غیرچاق (7/4+-0/13 نانوگرم در دسی لیتر) بود (05/0P<). هرچند همبستگی مثبت معنی داری بین سطح سرمی لپتین با شاخص های تن سنجی وجود داشت، ولی این رابطه در مورد هورمون های تیروئیدی و TSH معنی دار نبود. همچنین در زمینه ارتباط مستقل بین هورمون های مورد بررسی، تنها بین غلظت سرمی لپتین با غلظت T3 سرم همبستگی مثبت معنی دار وجود داشت (05/0P<).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که غلظت سرمی لپتین در زنان چاق به واسطه افزایش بافت چربی افزایش می یابد. برهم کنش متقابل بین هورمون های تیروئیدی به ویژه T3 و لپتین، می تواند یکی از علل افزایش سطح لپتین سرم در زنان چاق باشد.
    کلیدواژگان: چاقی، لپتین، هورمون های تیروئیدی، زنان
  • هاله اخوان نیاکی، محمدرضا اسماعیلی دوکی، علی قابلی جویباری صفحه 38
    زمینه و هدف
    فیبروز کیستی شایع ترین بیماری ارثی در جمعیت سفیدپوستان می باشد که در اثر جهش در پروتئین تنظیم کننده عبور غشایی فیبروز کیستی (CFTR) رخ می دهد. نوع و توزیع جهش ها در بین کشورها و گروه های نژادی بسیار متغیر است. این مطالعه به منظور شناسایی جهش های دخیل در ایجاد بیماری فیبروز کیستی در استان مازندران انجام گردید.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی 30 بیمار غیرخویشاوند مبتلا به فیبروز کیستی برای پنچ جهش Delta F508، N1303K، G542X، R347H و W1282X در ژن CFTR که به آزمایشگاه ژنتیک بیمارستان کودکان امیرکلا ارجاع شده بودند، طی سال های 85-1383 با استفاده از روش Reverse Dot Blot غربال شدند. در این روش از محصولات PCR بیوتینیله شده برای دورگه گیری با چندین پروب مخصوص توالی نرمال یا جهش یافته مشخص که بر روی نوارهای Biodyne C قرار داده شدند، استفاده شد.
    یافته ها
    جهش Delta F508 6/21 درصد از آلل های جهش یافته را تشکیل داد. چهار جهش دیگر مشاهده نشد. شش بیمار هموزیگوت و یک بیمار هتروزیگوت مرکب در جایگاه Delta F508 بودند.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان دهنده هتروژنی بالای جهش های ژن CFTR در استان مازندران می باشد. با توجه به میزان نسبتا پایین جهش های قابل تشخیص، لازم است تا مطالعات گسترده تری برای تشخیص مولکولی فیبروز کیستی در این استان انجام گیرد.
    کلیدواژگان: فیبروز کیستی، Delta F508، مازندران، جهش، CFTR
  • محمدجعفر گلعلی پور، بهناز خدابخشی، عزت الله قائمی صفحه 45
    زمینه و هدف
    عوامل عفونی TORCH شامل ویروس های روبلا، سیتومگالو، هرپس سمپلکس II، توکسوپلاسما گوندی و ترپونماپالیدوم از عوامل ایجاد کننده ناهنجاری های مادرزادی می باشد. این مطالعه به منظور تعیین فراوانی آنتی بادی های TORCH در نوزادان با ناهنجاری مادرزادی و مادران آنان در مرکز آموزشی درمانی دزیانی گرگان طی سال های 83-1382 انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی روی کلیه نوزادانی که در طی مدت 20 ماه از سال 1382 لغایت 1383 در مرکز آموزشی درمانی دزیانی گرگان با ناهنجاری های مادرزادی متولد شده بودند، انجام شد. از 64 نفر نوزاد ناهنجاری که اجازه خونگیری و امکان خونگیری وجود داشت، نمونه خون تهیه گردید و هم زمان از مادران آنها نیز نمونه خون تهیه شد. مشخصات دموگرافیک نوزادان و مادران آنان ثبت گردید. با روش الیزا سطح سرمی آنتی بادی علیه عوامل TORCH در این دو گروه مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    آنتی بادی از کلاس IgM ویژه ویروس های روبلا، سیتومگالو، هرپس سمپلکس II و توکسوپلاسما گوندی در14درصد سرم مادران وجود داشت، اما این میزان در مورد سرم نوزادان 6درصد برآورد گردید. یک مورد IgM ویژه توکسوپلاسما و 2 مورد ویژه سیتومگالوویروس و یک مورد ویژه روبلا در سرم نوزادان مثبت بود. در سرم مادران، 3 مادر نسبت به IgM ویژه روبلا و 3 مادر نسبت به IgM ویژه سیتومگالوویروس و 3 مادر نسبت به IgM ویژه توکسوپلاسموزیس مثبت بودند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که آنتی بادی های TORCH در 6 درصد ناهنجاری های مادرزادی در این منطقه وجود دارد.
    کلیدواژگان: ناهنجاری های مادرزادی، TORCH، توکسوپلاسما، سرخجه، سیتومگالوویروس
  • شهریار سمنانی، سیما بشارت، عباسعلی کشتکار، احمد دانش، نفیسه عبدالهی، غلامرضا روشندل، سیداحمد حسینی، سیدمهدی صداقت صفحه 51
    زمینه و هدف
    سرطان دستگاه گوارش فوقانی (مری و معده) معمولا در مراحل انتهایی تشخیص داده شده و پیش آگهی آنها در زمان تشخیص بسیار بد می باشد. به دلیل بالا بودن میزان بروز این سرطان در استان گلستان، این مطالعه به منظور بررسی بقای کوتاه مدت (6 و 12 ماهه) بیماران مبتلا به سرطان های دستگاه گوارش فوقانی در روستاهای استان گلستان انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی تحلیلی، اطلاعات 21 نفر از ساکنین مناطق روستایی که سرطان مری و معده آنان براساس گزارش آسیب شناسی از فروردین 1382 لغایت شهریور 1383 تشخیص داده شده بود، جمع آوری گردید. پس از مصاحبه حضوری با بیماران یا بستگان آنها، 108 پرسشنامه تکمیل شده در خصوص زمان تشخیص بیماری، عوامل اجتماعی-فردی و بالینی – آسیب شناسی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. میانه بقای بیماران سرطان مری و معده برحسب جنس و گروه های سنی با استفاده از روش آماری کاپلان میر با یکدیگر مقایسه شد.
    یافته ها
    نسبت مرد به زن در بیماران مبتلا به سرطان معده 8/3 به 1 و در سرطان مری 2/1 به 1 بود. بقای شش ماهه و یک ساله در بیماران سرطان مری به ترتیب 76/54 درصد و 2/26 درصد بود. در بیماران مبتلا به سرطان معده بقای شش ماهه 6/66درصد و بقای یک ساله 5/37 درصد بود. در آنالیز آماری اختلاف میانه بقای بیماران سرطان مری و معده برحسب گروه های سنی و جنس از نظر آماری معنادار نبود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که علی رغم بالا بودن میزان بروز و شیوع سرطان های گوارش فوقانی در این منطقه هنوز پیش آگهی بیماران مبتلا درحد بسیار پائینی بوده و نیازمند مداخله و بازنگری در روش های تشخیصی و درمانی بیماران می باشد.
    کلیدواژگان: بقاء کوتاه مدت، سرطان مری، سرطان معده
  • مصطفی حسینی، یونس جهانی، محمود محمودی، محمدرضا اشراقیان، یوسف یحیی پور، عباسعلی کشتکار صفحه 58
    زمینه و هدف
    سرطان پروستات شایع ترین سرطان بدخیم در مردان بوده و بعد از سرطان ریه دومین علت مرگ ناشی از انواع سرطان در مردان است. این مطالعه به منظور ارزیابی برخی عوامل خطر سرطان پروستات در استان مازندران انجام گردید.
    روش بررسی
    این مطالعه مورد - شاهدی همسان سازی شده فردی بر اساس سن و همسایگی بود که روی 104 بیمار و 104 شاهد در استان مازندران طی سال 1384 انجام گرفت. با استفاده از اطلاعات ثبت سرطان ایستگاه تحقیقاتی بابل نشانی بیماران تهیه گردید. با مراجعه به درب منزل بیماران و افراد شاهد، پرسشنامه از پیش تدوین شده تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری STATA(8.0) تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    نتایج آنالیز تک متغیره لجستیک شرطی نشان داد که سن، وجود عفونت یا التهاب پروستات، مصرف الکل، مصرف چپق و قلیان، ابتلا به سرطان پروستات اقوام نزدیک، شاخص توده بدنی، وجود سرطان های دیگر، فعالیت شغلی، شدت فعالیت شغلی و پیاده روی بر ابتلا به سرطان پروستات تاثیر قابل توجهی دارد (20/0P<). در یک مدل چند متغیره رگرسیون لجستیک شرطی و با استفاده از روش گام به گام (Stepwise) و مبادرت به حذف مخدوش کننده ها و تعدیل یافته های معنی دار قبلی مشاهده گردید که عفونت یا التهاب پروستات، مصرف الکل، سن بالاتر از 60 سال و سابقه سرطان پروستات در اقوام نزدیک به عنوان موثرترین عوامل در ابتلا به سرطان پروستات شناسایی گردیدند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که سن و ابتلا به سرطان پروستات اقوام نزدیک و همچنین وجود عفونت یا التهاب پروستات و مصرف الکل عوامل خطر ابتلا به سرطان پروستات می باشند. لذا پیشنهاد می شود که مردان از یک سن خاص (مثلا 60 سال و بیشتر) به طور سالانه مورد آزمایش های غربالگری قرار گیرند.
    کلیدواژگان: سرطان پروستات، التهاب پروستات، سن، شاخص توده بدنی، الکل
  • سکینه محمدیان، حمیرا خدام، محمودرضا نعمت اللهی صفحه 65
    زمینه و هدف
    اگرچه کوتاهی قد در اکثر موارد ناشی از علل فیزیولوژیک می باشد، اما ممکن است نشانه ای از یک بیماری مهم و قابل درمان نیز باشد. بنابراین تشخیص آن قبل از بسته شدن اپی فیز استخوان حائز اهمیت فراوانی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین علل کوتاهی قد کودکان در شهر گرگان انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی روی 100 کودک 14-6 ساله کوتاه قد طی سال 1384 صورت گرفت. مشخصات دموگرافیک کودکان، سابقه بیماری های کودک و خانواده، سابقه نارسی و آزمایشات خونی، تست تحریک هورمون رشد، معاینه فیزیکی، گرافی مچ دست و اندکس انحراف معیار برای هر کودک ثبت گردید. داده ها پس از کدبندی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-13، آزمون های آماری کای اسکوئر و تی تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    اکثر مبتلایان به کوتاهی قد را دخترها (66درصد) با میانگین سنی 25/2+-84/10 سال تشکیل می دادند. میانگین سن استخوانی دختران 32/2+-4/8 سال بود. میانگین سن تقویمی و سن استخوانی پسران به ترتیب 32/2+-79/10 و 19/2+-89/7 سال تعیین شد. شایع ترین علت کوتاهی قد به ترتیب شامل علل سرشتی (57درصد)، کمبود هورمون رشد (30درصد) و علل فامیلیان (8درصد) بود. افراد مبتلا به کمبود هورمون رشد به طور معناداری سن استخوانی پایین تر و کودکان دچار کوتاهی قد سرشتی میانگین اندکس انحراف استاندارد (SDS) بالاتری داشتند (05/0P<).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که کمبود هورمون رشد از علل مهم و شایع پاتولوژیک کوتاهی قد در کودکان است، لذا توصیه می شود، در تمامی اطفال مبتلا به کوتاهی قد پس از رد علت سرشتی و فامیلیال، تست تحریکی هورمون رشد به منظور تشخیص سریع تر و درمان به موقع عارضه، قبل از بسته شدن صفحه رشد اپی فیزیال انجام شود.
    کلیدواژگان: کوتاهی قد، کودک، سن، عامل فامیلیال، عامل سرشتی، کاهش هورمون رشد
  • فرزاد نجفی پور، روح انگیز ساری سرخابی، نویده حاجی آقایی، معصومه زارعی زاده، امیر بهرامی صفحه 71
    زمینه و هدف
    تالاسمی ماژور یک بیماری ژنتیکی است و تجویز خون در این بیماران حیاتی می باشد. تجویز خون در 2 یا 3 دهه اخیر باعث افزایش طول عمر این بیماران شده است. با افزایش طول عمر، عوارض تجمع آهن در این بیماران بیشتر به چشم می خورد. عوارض غدددرون ریز که در گذشته شایع نبود، در حال حاضر یکی از مشکلات شایع در این بیماری می باشد. این مطالعه به منظور تعیین فراوانی دیابت و تست تحمل گلوکز در بیماران تالاسمی ماژور 10 تا 27 ساله در تبریز انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی روی 56 بیمار تالاسمی ماژور 27-10 ساله انجام شد. مشخصات فردی، درمان دارویی، سن شروع تزریق خون، میزان تزریق خون، سن شروع درمان با دسفرال، میزان دسفرال دریافتی، سابقه فامیلی دیابت، میزان آهن، TIBC و فریتین در پیدایش اختلالات تحمل گلوکز مورد بررسی قرار گرفتند. برای تشخیص دیابت، گلوکز ناشتای مختل و تست تحمل گلوکز مختل آزمایش FBS و OGTT انجام شد.
    یافته ها
    فراوانی دیابت در این مطالعه 9/8درصد تعیین گردید. همچنین در 6/28 درصد تست گلوکز ناشتای مختل دیده شد. تست تحمل گلوکز مختل در 1/7درصد موارد تعیین شد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که علی رغم درمان با دسفرال در بیماران تالاسمی ماژور فراوانی دیابت، گلوکز ناشتای مختل و اختلال تحمل گلوکز در بیماران تالاسمی ماژور بالاتر از جمعیت عمومی است. بیماران تالاسمی خصوصا در سنین بالاتر از 10 سال بایستی به طور منظم تحت بررسی غدد مترشحه داخلی قرار گیرند.
    کلیدواژگان: تالاسمی ماژور، دیابت، اختلال تحمل گلوکز، گلوکز ناشتای مختل
  • آزیتا آذریان، طاهر آخوندزاده صفحه 77
    زمینه و هدف
    سی تی اسکن مغزی صحت (accuracy) شناخته شده ای در تشخیص تومورهای مغزی دارد. این مطالعه با هدف بررسی میزان هماهنگی تشخیص های داده شده توسط سی تی اسکن با نتایج آسیب شناسی در ضایعات مغزی مراجعین بیمارستان قائم (عج) مشهد انجام گردید.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی به صورت مقطعی روی 75 بیمار 5 تا 83 ساله که مشکوک به ضایعه فضاگیر مغزی بودند، در سال 1381 انجام شد. برای این بیماران پس از بستری و معاینه توسط متخصص اعصاب یا جراح مغزواعصاب سی تی اسکن مغزی انجام گردید. سپس برحسب یافته های سی تی اسکن یک تا سه تشخیص افتراقی برای هر بیمار مطرح گردید. پس از آن بیماران تحت عمل جراحی و انجام بیوپسی قرار گرفتند و تشخیص های سی تی اسکن با یافته های آسیب شناسی مقایسه گردید.
    یافته ها
    بیشترین هماهنگی تشخیص های رادیولوژیک و آسیب شناسی در آدنوم هیپوفیز، نورینوم آکوستیک، کیست اپیدرموئید و کرانیوفارنژیوما دیده شد. همچنین برحسب یافته های سی تی اسکن، بیشترین حساسیت و ویژگی و ارزش اخباری مثبت و منفی مربوط به آدنوم هیپوفیز، آستروسیتومای با درجه بالا و مننژیوما بود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که هیچ یک از روش های تصویربرداری حساسیت و ویژگی منحصر به فرد و صددرصد برای تشخیص ضایعات مغزی را ندارند. اگرچه روش های مختلف هرکدام اطلاعات تکمیلی و مستقل از یکدیگر را ارائه می دهند، سی تی اسکن نیز توانائی متفاوتی در تشخیص انواع مختلف تومورها و ضایعات مغزی را دارد.
    کلیدواژگان: تومورهای مغزی، سی تی اسکن، آسیب شناسی، آدنوم هیپوفیز، آستروسیتوما مننژیوما
  • محمدرضا دارابی محبوب، علیرضا دلیجانی صفحه 82
    تومورهای تولید کننده صفات ثانویه جنسی (ویریلیزان) کورتکس غده فوق کلیوی در اطفال نادر می باشد. شیوع سرطان آدرنال حدود 1 درصد است. در مقایسه با بیماران بزرگسال در اطفال توده قشر غده فوق کلیوی دارای علامت می باشد. بیمار یک کودک 20 ماهه بود که با علائم بالینی ویریلیزاسیون به صورت افزایش توده استخوانی، رشد موهای ناحیه تناسلی و زیر بغل و رشد اندام تناسلی خارجی مراجعه کرده بود. در بررسی آزمایشگاهی سطح تستوسترون ng/dl 400، آندروستندیون ng/dl 6/3، پروژسترون ng/dl 9/19 و سطح بالایی از دی هیدرواپی آندروسترون ng/dl 8000 وجود داشت. در سی تی اسکن توده آدرنال راست به اندازه بیش از حدود 5 سانتی متر گزارش شد. بیمار تحت عمل جراحی باز غده فوق کلیوی از طریق برش پهلو قرار گرفت و پس از آن به مدت 10 سال پیگیری شد و هیچ گونه عارضه ای دیده نشد.
    کلیدواژگان: تومور ترشح کننده صفات ثانویه جنسی غده فوق کلیوی، غده فوق کلیوی
  • سیاوش وزیری، سعید سلیمان میگونی، علیرضا جانبخش، فیض الله منصوری، بابک صیاد، ماندانا افشاریان صفحه 87
    تب مالت بیماری مشترک بین انسان و دام می باشد و سندرم های بالینی متنوعی از جمله اسپوندیلیت ایجاد می نماید. اسپوندیلیت و ساکروالیت از جمله شایع ترین عوارض ناشی از درگیری سیستم اسکلتی در تب مالت می باشند و عفونت های عضلانی و تشکیل آبسه نیز از جمله عوارض نادر و اغلب ثانویه به اسپوندیلیت هستند. در این مقاله دو مورد اسپوندیلیت بروسلائی و پیدایش آبسه در یکی از آنان به عنوان یک عارضه نسبتا ناشایع معرفی می گردد. این بیماران که با علائم کمردرد و تب مراجعه کرده بودند، پس از انجام MRI و تست های آزمایشگاهی مثبت رایت با تشخیص اسپوندیلیت درمان دارویی شامل داکسی سیکلین و ریفامپین به مدت 4 ماه قرار گرفتند و کمردرد و سایر علائم بالینی بهبود چشمگیری پیدا نمود.
    کلیدواژگان: تب مالت، اسپوندیلیت، آبسه، کمردرد
|
  • Mehrdad Jahanshahi , Yousef Sadeghi , Ahmad Hoseini , Naser Naghdi Page 5
    Background And Objective
    Dentate gyrus is a part of hippocampal formation that plays an important role in memory and learning. Astrocytes are one of the important glial cells in nervous tissue that play a more active role in neuronal activity, including regulating ion flux currents, energy production, neurotransmitter release, and synaptogenesis. The aim of this study was to determine the spatial memory effect on the number of astrocytes in Rat’s dentate gyrus.
    Materials And Methods
    This experimental study, was done on 18 male Wistar Rats with using Morris water maze and Reference and Working memory methods. After spatial learning the Rat's brains was carried out and histological preparation was carried out, the slices were with PTAH method. The data analyzed, using T-test and One-way ANOVA.
    Results
    The results showed significant difference in astrocytes number in dentate gyrus area between Reference memory (300.57±5.98) and control (73.73±22.61) groups (P<0.05). The difference between working memory (375.77±4.11) and control groups was significant. Comparing two groups there was a significant difference of number of astrocytes cell between the working memory and Reference memory group (P<0.05).
    Conclusion
    This study showed that spatial learning such as Reference memory and Working memory increase the number of astrocytes in dentate gyrus and this increase can be due to duration of learning.
    Keywords: Dentate gyrus, Astrocyte, Spatial learning, PTAH staining
  • Abbas Ali Imani Fooladi , Morteza Sattari , Kiyumars Ghazisaeidi Page 11
    Background And Objective
    Tuberculosis is one of the major problem facing of globle health. Drug resistance of mycobacterium tuberculosis to antimicrobial agent has strongly emerged the need for achiving the new drugs. Garlic as medical plants has long been taken under investigation. This study for antibacterial effect was done to determine the morphological alteration of Mycobacterium tuberculosis due to garlic choloformic extract. Garlic extract contains allicine (thio-2-propen-sulfonic acid-s-allil ester) is one of its effective antimicrobacterial substance.
    Materials And Methods
    In a in-vitro study, the standard strain of Mycobacterium tuberculosis H37RV and clinical isolated strain was cultured in the middle broke 7H9 broth with different concentration of garlic extract in different 12, 24, 48, 72 hours. Morphological althertits of mycobacterium inspected with macroscopic and microscopic studies.
    Results
    The garlic exteract caused conversion of rough colonies to smooth and mucoid colonies and in microscopic studies morphologic change of mycobacterium from bacilli form to coccobacilli and cocci was observed. Also 0.67 mg/ml of garlic exteract on 48h period inhibited both of sensitive (standard strain of H37RV) and resistance (clinical strains) Mycobacterium tuberculosis.
    Conclusion
    This study showed that garlic extract in addition to inhibiting growth, change the morphology of Mycobacterium tuberculosis from baccilli to cocoibaccill form and also alter the colony apearance from rough to smooth shap.
    Keywords: Mycobacterium tuberculosis, Garlic exteract, Drug resistance, Morphologic change
  • Ahmad Ameri , Morteza Tabatabaeefar , Seyyed Reza Khandoozi , Ehsan Hatami , Khosrow Mojirshaybani , Asadollah Alidoosti Page 19
    Background And Objective
    Due to high mortality and morbidity of the cervical cancer we decided to compare benefits and advers effects of Gemcitabine plus conventional chemoradiation with conventional chemoradiation with cisplatin alone in Imam Hossein hospital, in Tehran, Iran.
    Materials And Methods
    This double blind clinical trial, was carried out on 34 patients with documented cervical carcinoma during 2006-07 the patients divided into two sub groups: (A)Conventional concurrent chemoradiation with cisplatin(N=18) versus(B) concurrent chemoradiation with cisplatin plus gemicitabine (N=16). The patients with clinical stage of IB2-IVA and normal cell blood count with normal renal and liver function tests included in the study. Irradiation was delivered to all patients through external and internal beams with same dose and schedule. The patients followed for 3 months at least. Clinical response rate and adverse events included Neutropenin, Thrombocytopenia, anemia, diarrhea, nausea, and vomiting compared in two groups with fisher exact test, and t-test.
    Results
    Despite increasing of complete response rate with adding gemcitabine to conventional treatment(81.2% vs. 66.7%), the difference in two groups was not statistically significant.
    Conclusion
    This study indicated that the addition of gemicatabine to conventional chemoradiation with cisplatinrevealed no significant benefits. All adverse events in combination chemotherapy group were greater than conventional treatment.
    Keywords: Cervical cancer, Chemoradiation, Cisplatin, Gemcitabine
  • Nahid Ghotbi , Sabbah Hasani , Ebrahim Ghaderi Page 27
    Background And Objective
    Zinc is one of the micronutrient with many roles in health, especially among the growing children. It has been thought that Zinc deficiency cause diarrhea, and Zinc supplementation can prevent it in children.
    Materials And Methods
    This study was carried out to determine the effect of Zinc sulphat on 4-24 month old children dirrahea. This clinical trial study was done double blind, the sample were study 4-24 month old afflicted with acute diarrhea in pediatric ward of Besat Hospital in Sanandaj, Iran during 2006. The sample size was 40 and mached by Blocks Randomization. The children in case group (intervention) received Zinc sulfate (9mg/kg/day) during ten days. In the Control groups they there given distilled water instead. The data was analyzed, using t-test and manwitney test.
    Results
    During ten days of monitoring there was not significant differences between two groups. Duration of diarrhea in case and control groups was 5.72±3.15 and 5.32±2.58 days respectivley this diffence was not significant.
    Conclusion
    This study showed that Zinc sulfate has no benefit on acute diarrhea in childhood.
    Keywords: Zinc, Diarrhea, Pediatrics
  • Seyyed Mahdi Ahmadi , Mohammad Hasan Eftekhari , Farshad Amirkhizi , Mahmood Soveid , Mina Jahri , Sareh Keshavarzi Page 32
    Background And Objective
    Many factors are known to be involved in a number of human pathologies of obesity including serum leptin and thyroid hormones levels. The purpose of this study was to compare the serum levels of leptin and thyroid hormones in obese and non-obese women, in Shiraz-Iran during 2006.
    Materials And Methods
    In this case- control study, 35 women with BMI≥30 Kg/m2 recruited as an obese group (Case group) and 35 women with healthy BMI (BMI<25 Kg/m2) were selected as a control group. General information data were gathered from each sample using questionnaires and face-to-face interviews. Body weight, height, waist and hip circumferences were measured and BMI, WHR and percent of body fat (%TBF) were calculated for each subject. Venous blood samples were drawn from subjects and serum was separated to determine the concentrations of serum leptin and thyroid hormones (T4, T3 and TSH) levels.
    Results
    Mean serum concentration of leptin was significantly higher in obese group than control group (p<0.001). Serum leptin levels positively correlated to anthropometric indices (BMI, WHR, %TBF). No significant difference was observed between obese and non-obese groups in serum thyroid hormones concentration. Serum leptin levels positively related to serum T3 levels (P<0.05).
    Conclusion
    This study indicated that obese women had higher leptin levels compared to non-obese. The interaction between thyroid hormone in particular T3 and leptin can be one of the reason for increasing the serum leptin level among obse women.
    Keywords: Obesity, Leptin, Thyroid hormones, Women
  • Haleh Akhavan-Niaki , Mohammad Reza Esmaeili Dooki , Ali Ghabeli Juibary Page 38
    Background And Objective
    Cystic fibrosis (CF) is the most common inherited disorder in Caucasian populations caused by mutation in cystic fibrosis transmembrane conductance regulator (CFTR). The type of mutations and their distributions varies widely between different countries and/or ethnic groups. The aim of this study was to characterize mutations involved in this disease in Mazandaran province, Iran.
    Materials And Methods
    In this descriptive study thirty unrelated Iranian cystic fibrosis patients were screened for deltaF508, N1303K, G542X, R347H and W1282X mutations in the CFTR gene using Reverse Dot Blot method during 2004-06. This technique uses biotinilated PCR products for simultaneous hybridization with several normal and mutant probes specific to known mutations fixed on Biodyne C membranes.
    Results
    DeltaF508 mutation was found in 13 (21.66%) alleles. 6 patients were homozygote and one was compound heterozygote for this mutation.
    Conclusion
    These findings reveal an important heterogeneity of CFTR gene mutations in Mazandaran Province. Thus regarding the relative low rate of detectable mutations, it is necessary to undertake larger studies for molecular diagnosis of cystic fibrosis in this province.
    Keywords: Cystic Fibrosis, CFTR, Mutation, Mazandaran, Delta F508
  • Mohammad Jafar Golalipour , Behnaz Khodabakhshi , Ezzatollah Ghaemi Page 45
    Background And Objective
    Primary TORCH (Toxoplasmosis, rubella, cytomegalovirus, herpes simplex virus) and Treponema palidum infections in the mothers can lead to severe fetal anomalies. This study was done to explore the prevalance of TORCH antibodies in newborns with congenital malformations and their mothers in Gorgan-Iran.
    Materials And Methods
    This descriptive, cross-sectional study was done on newborns with major congential malformations, during 20 months (2003-04) in Dezyani hospital- a referal gynecology center in Gorgan, in north of Iran. The blood sample of 64 newborns with congenital malformations and their mothers collected. Serologic testes were done on newborns and mother's sera to determine IgM and IgG levels against rubella, toxoplasma gondeie, Cytomegalo virus, Herpes simplex type II with ELISA test. For Terponema palidum PRP test was used.
    Results
    Four of 64 infants (6 %) had positive IgM antibody titers for Toxoplasma, Rubella, and Cytomegalovirus. Nine of mothers with affected newborns (14%) had positive IgM antibody titers for Toxoplasma, Rubella, and Cytomegalovirus.
    Conclusion
    This study showed that the prevalance of TORCH antibodies are observed in 6% of birth defects, in this region.
    Keywords: TORCH, Congenital malformations, Toxoplasma, Rubella, Cytomegalovirus
  • Shahryar Semnani , Sima Besharat , Abbas Ali Kashtkar , , Ahmad Danesh , Student), Nafiseh Abdolahi , Gholamreza Roshandel , Ahmad Hoseyni , Mph), Mehdi Sedaghat , Mph) Page 51
    Background And Objective
    Esophageal and gastric cancers are among the most common and fatal cancers. These are diagnosed at the latest phase and the prognosis is too poor. Due to the importance and high incidence rate of the upper gastrointestinal cancers in Golestan province, this study was conducted to explore the overall survival rate of these patients in rural area of this region.
    Materials And Methods
    In this descriptive cross-sectional study, a total of 121 pathologically confirmed esophageal or gastric cancers, with rural place of residence, were retrieved from the cancer registry at the health department in Gorgan. After conducting interview with patients or their relatives, analysis of their sociodemographic and clinicopathologic features was performed. The median survival rate was compared regarding age groups and gender using Kaplan-Meier statistical test.
    Results
    Male to female ratio in esophageal and gastric group were 1.2 to 1 and 3.8 to 1, respectively. Short-term survival rates were 54.76% and 26.2% for esophageal cancer and 66.6% and 37.5% for gastric cancer. Collected information regarding patients’ sociodemographic and clinicophathologic factors did not have significant association with patients’ survival in both esophageal and gastric cancers. The mean survival rate in patient with gastric and esophageal cancers according to age and gender was not significant.
    Conclusion
    This study showed that the overall short-term survival rates for upper gastrointestinal cancers are very low in Golestan province. Therefore the need for intervention the need and allocating more diagnosis and therapeutic resources for upper gastrointestinal cancers are required.
    Keywords: Survival rate, Median survival time, esophageal cancer, Gastric cancer
  • Mostafa Hosseini , Younes Jahani , Mahmood Mahmoodi , Mohammad Reza Eshraghian , Yousef Yahyapour , Abbas Ali Keshtkar Page 58
    Background And Objective
    Prostate cancer is the most commonly diagnosed cancer in men and it is the second leading cause of cancer deaths among men after lung cancer. Therefore, this study was done to assess of risk factors for prostate cancer in Mazandaran province, Iran.
    Materials And Methods
    A matched case-control study was conducted on 104 prostate cancer patients and 104 controls in Mazandaran province during 2005. The addresses of the patients were obtained using the cancer registry information existed in Babol research center in Iran. The data were collected using a questionnaire by in-person interview of cases and their controls and were analyzed using STATA (8.0).
    Results
    Univariate condition logistic regression showed that age, prostatitis, drinking alcohol, using chopoghe, family history of prostate cancer, having other cancer, intensity of activity, time of job activity were found to be the risk factors although higher BMI and execreise were protective for prostate cancer (P<0.20). In multivariate analysis, after adjusting for the effect of the confounders, prostatitis, age, alcohol consumption and family history of prostate cancer were found to the most important risk factors.
    Conclusion
    This study identified prostatitis, age, alcohol consumption and family history of prostate as the independent risk factors for prostate cancer. We suggest that men after the age of 60 should be screened for prostate cancer annually.
    Keywords: Prostate cancer, Age, BMI, Alcohol
  • Sakineh Mohammadian , Homeira Khoddam , Mahmood Reza Nematollahi Page 65
    Background And Objective
    Short stature among children is often due to physiological causes but it can be a sign of important and curable diseases. Thus early detection of problem, before epiphyseal closure, is critical. This study was done to determine the cause of short stature among children in Gorgan-Iran.
    Materials And Methods
    This cross- sectional research study was done on 100 children of 6-14 years of age during 2005 in Gorgan-Iran. Children were selected by census. Demographic character of children, history of serious disease, prematurity, blood and provocative growth hormone tests, physical examination, wrist radiography and standard deviation score (SDS) were recorded for each child. Data were analyzed by t-student and chi-square tests.
    Results
    The finding of this study showd that most children with short stature was girl (66%). mean+-SD of calendar and bone age of female children was 10.4+-2.25 and 8.4+-2.32 year, respectively. The most frequent causes of short stature were constitutional (57%), Growth hormone deficiency (30%) and familial causes (8%). Mean+-SD of calendar and bone age of males children was 10.79+-2.32 and 7.89+-2.19 years. Children with growth hormone deficiency had lower bone age and children with constitutional short stature had higher standard deviation score than others. (P<0.05).
    Conclusion
    This study showed that since growth hormone deficiency was one of the common and important pathologic causes of short stature. Therefore growth hormone determination and theraphy is recommended, after elimination of familial and constitutional factors.
    Keywords: Chidlren, Age, Short stature, Familial factor, Constitutional factor, Growth hormone deficeincy
  • Farzad Najafipour , Roohangiz Sari Sorkhabi , Navideh Haji Aghai (Gp), Masoomeh Zareizadeh , Amir Bahrami Page 71
    Background And Objective
    Thalassemia major is a genetic disorder. Blood transfusion is critical for survival in these patients. Over the course of the past two and three decade’s hyper transfusion therapy in these patients has increased significant improvement in life expectancy and quality of life. Unfortunately this type of therapy increased the frequency of complication due to iron overloud. The aim of this study was to evaluate the prevalencey of diabetes, impaired fasting glucose and impaired glucose tolerance in patients with thalassemia major, with 10-27 years of age in Tabriz.
    Materials And Methods
    This descriptive study was done on 56 patients between 10-27 years of age with thalassemia major. The demographic informaiton theraputic regiment, the age of first trasfussion. The level of blood transfusion, the history and dosage of familial history of diabetes, Fe, TIBC, ferritin levels were assessed and recorded. For each patient glucose tolerance test, blood glucose level are performed.
    Results
    In this study prevalence of diabetes mellitus, impaired fasting glucose and impaired glucose tolerance test were found in 8.9%, 28.6% and 7.1% of patients respectively.
    Conclusion
    This study showed that despite recent therapy with Desferal in the management of beta-thalassemia major, the risk of secondary endocrine dysfunction remains high. Prevalence of diabetes mellitus, impaired fasting glucose and impaired glucose tolerance test are greater than general population. Endocrine evaluation in patients with thalassemia major must be carried out regularly especially in those patients over the age of 10 years.
    Keywords: Thalassemia Major, Diabetes Mellitus, Impaired Glucose Tolerance, Impaired Fasting Glucose
  • Azita Azarian , Taher Akhond Zade Page 77
    Background And Objective
    Brain computed-tomography (CT) scan has a well documented accuracy in detecting the tumors this study was carried out to assess the conformity and correlation of CT-Scan diagnosis of the brain tumors with pathological findings in Ghaem Hospital Mashad University of Medical Sciences-Iran.
    Materials And Methods
    This descriptive prospective study was done on 75 patients, 5-83 years, with the clinical suspicion of brain tumors. According to the CT-Scan findings 1-3 differential diagnosis were made for each patient. This was followed by surgery and biopsy, and the CT-Scan diagnoses were compared with pathological findings.
    Results
    The best conformity and correlation of radiologic and pathologic diagnosis was seen in pituitary adenoma, acoustic neuroma, epidermoid cyst and craniopharyngioma. Also, according to the CT-Scan findings, the highest degree of sensitivity, specificity, positive predictive value and negative predictive value, were related to pituitary adenoma, high grade astrocytoma and meningioma.
    Conclusion
    This study showed thant no single imaging modality may claim optimal sensitivity or specificity for the assessment of CNS disorders, although several imaging methods carry independent and complementary information, and CT-scan has different ability for diagnosis of different kind of tumors.
    Keywords: Brain tumors, CT, scan, Scan pathology, Pituitary adenoma, Astrocytoma, Meningioma
  • Mohammad Reza Darabi Mahboob , Alireza Delijani Page 82
    Adrecortical virilizing tumors are rare in the pediatric age group. There is 1% incidence for adneral cancer. In comparison with adult patients, there is function adrenalectomy tumor in pediatric group. The patient in this report was a 20 months old female presenting with clinical signs of virilizition that were characterized by increased bone mass, pubic hair growth external genitalia. The laboratory test showed: High level of testosterone (400 ng/dl), andrestandion (3.6ng/ml) and progestron (19.9ng/ml) and very high level of (8000ng/ml) dehydroepiandrosterone. In CT scan there was right adrenal mass with size>5 cm. The diagnosis of right an adrenocortical functional tumor led to the choice of open surgical adrenal with flank apreach between 10 and 11 ribs. Pathologic examination showed carcinoma of the adrenal. Patient discharged 5 days after operation. Surgery was done via lumbar incision and follow up was carreid out for 10 years, and there was not any pathological lesion.
    Keywords: Adneral gland virilization, Adrenocortical tumor
  • Siavash Vaziri , Saeed Soleyman Meigouni , Ali Reza Janbakhsh , Feizollah Mansouri , Babak Sayyad , Mandana Afsharian Page 87
    Brucellosis is a zoonosis with a variety of clinical syndromes including spondylitis. Spondylitis and sacroiliitis are the most frequent complications of skeletal system involvement in brucellosis, but muscle infection and abscess formation are a rare complication and frequently secondary to spondylitis. In this article two cases of brucella spondylitis are presented which has led to abscess formation in one of them, these patients referred with back pain, fever, and with subsequeint MRI examination, wright positive test, were diagnosed as spondylitis. The antibiotic regiment including Doxycycline, Refampin, were prescripted for four months. The clinical signs were disapeared subsequently.
    Keywords: Brucellosis, Spondylitis, Paraspinal Abscess, Lower back pain