فهرست مطالب

مجله علوم پزشکی پارس
پیاپی 2 (بهار 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/02/02
  • تعداد عناوین: 8
|
  • رحمت الله سلمانپور، شاهین آقایی صفحه 1
    مقدمه

    پسوریازیس قطره ای به اشکال ضایعات گرد یا بیضی شکل و قرمز رنگ با پوسته های خاکستری یا نقره ای، با قطر چند میلی متر تا یک سانتی متر و بصورت پراکنده و منتشر روی تنه و اندامها و گاهی روی صورت، گوشها، سر وبندرت در کف دست و پا دیده می شود. بیماری بیشتردر اطفال و بالغین جوان دیده می شود. به نظر می رسد یک کانون عفونی مثل فارنژیت استرپتوکوکی در ایجاد آ‎ن نقش داشته باشد.

    مواد و روش تحقیق

    در این مطالعه مقطعی تحلیلی طی مدت زمان 2 سال، 22 بیمار مبتلا انتخاب شدند، از تمام بیماران بیوپسی به عمل آمد و عیار آنتی استرپتولیزین (Antistreptolysin o)قبل از هر نوع درمانی اندازه گیری شد. در17بیمار کشت گلو انجام گردید و در تمام بیماران سابقه عفونت های تنفسی فوقانی سئوال شد. طول مدت بیماری، سن و جنس آنها نیز ثبت شد ونتایج حاصله استخراج گردید. ضمنا 12 نفر سالم به عنوان گروه شاهد به طور تصادفی انتخاب و عیار آنتی استرپتولیزین و کشت گلو در آنها انجام شد.

    یافته ها

    14 بیمار از 22 بیمار (63/63%) عیار آنتی استرپتولیزین مساوی و یا بالای 250 واحد TODD داشتند. 11 بیمار (50%) سابقه عفونت دستگاه تنفسی فوقانی را تا 2 هفته قبل از بیماری داشتند. در تمام افراد گروه شاهد کشت گلو منفی و بجز در یک نفر که عیار آنتی استرپتولیزین مساوی 200 داشت بقیه زیر این رقم گزارش شد (05/0P<).

    نتیجه گیری

    بنابراین می توان نتیجه گرفت که عفونتهای استرپتوکوکی نقش موثری در اتیولوژی ضایعات داشته باشند. لازم است در بیماران ارزیابی از نظر عفونتهای استرپتوکوکی مثل کشت گلو و عیار آنتی استرپتولیزین به عمل آید و بیماران تحت درمان با آنتی بیوتیک مناسب قرار گیرند.

    کلیدواژگان: عفونت استرپتوکوکی، عیار آنتی استرپتولیزین، پسوریازیس قطره ای
  • رضا قوطاسلو، بهرام کاظمی، فرانسیس مگرو، حسین الیاسی، احد زرگری زاده، محمد رخشان، حسین گودرزی صفحه 5
    مقدمه
    هلیکو باکتر پیلوری یک ارگانیزم گرم منفی مارپیچی شکل است. این باکتری عامل گاستریت مزمن و پپتیک اولسر است و نقش مهمی در ایجاد سرطان معده و لنفوم معده دارد. شیوع عفونت های هلیکو باکتر پیلوری در ایران از نظر سرواپیدمیولوژی 90% می باشد، پس تشخیص دقیق و درمان آن اهمیت فراوانی دارد. روش مرسوم در اکثر مراکز آندوسکوپی کشور برای تشخیص عفونت هلیکوباکتر، آزمون اوره از نمونه بیوپسی معده می باشد. هدف اصلی این تحقیق مقایسه آزمون اوره آز با پاتولوژی و آزمون واکنش زنجیره پلی مراز (PCR)می باشد.
    مواد و روش تحقیق : تعداد 100 بیماریکه با ناراحتی گوارشی در طی 9 ماه به درمانگاه گوارش بیمارستان طالقانی تهران مراجعه و داوطلب آندوسکوپی بودند بعنوان جامعه مورد مطالعه انتخاب شد. با کمک آندوسکوپی 3 نمونه بافتی از معده بیماران تهیه و برای بررسی حضور عفونت هلیکوباکتر پیلوری، تحت بررسی با آزمونهای اوره آز نمونه بیوپسی معده و پاتولوژی و آزمون واکنش زنجیره پلی مراز قرار گرفتند. محیط آبگوشت معمولی برای آزمون اوره آز انتخاب شدند. این آزمون بر اساس فعالیت آنزیم اوره آز می باشد. نمونه بیوپسی معده وارد محیط اوره شده و براساس تغییر رنگ محیط از صورتی به ارغوانی مثبت تلقی می شد. در این مطالعه آزمون پاتولوژی، استاندارد طلایی درنظرگرفته شده است. پرایمر مورد نیاز برای PCR قطعه 294bp از ژن Ure-C بود.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که آزمون اوره آز دارای 6/66 % حساسیت و 7/69% ویژگی می باشد. هم چنین روش آزمون واکنش زنجیره پلی مراز دارای 6/98% حساسیت و 93% ویژگی است. چنانچه ملاحظه می شود تفاوت مشخصی بین ویژگی و حساسیت آزمون اوره آز و آزمون واکنش زنجیره پلی مراز وجود دارد و کارایی آزمون اوره آز در تشخیص عفونت های هلیکوباکتر پیلوری پائین است.
    نتیجه گیری
    این تحقیق نشان داد که آزمون اوره آز، روش حساس و قابل قبولی برای تشخیص عفونت های هلیکوباکتر نمی باشد. به دلیل حساسیت و ویژگی و کارایی پائین آزمون اوره آز، نمی توان آنرا به تنهایی در تشخیص عفونت هلیکوباکتر بکار برد و انجام آزمونهای دیگر همراه با آن توصیه می شود.
    کلیدواژگان: هلیکوباکتر پیلوری، آزمون اوره آز، آزمون واکنش زنجیره پلی مراز
  • سکینه شهسواری اصفهانی*، لیلا مصلی نژاد، سعید سبحانیان، بنفشه تهرانی نشاط، محسن فاصله صفحه 10
    مقدمه

    پرستاری شغلی استرس زا می باشد. استرس روی سلامتی و رفاه پرستاران تاثیردارد استرسهای شغلی باعث کاهش کیفیت کاری پرستاران، افزایش بیماری های خفیف روانی و ابتلاء به بیماری جسمی و اجتماعی می شود. این مطالعه با هدف بررسی نشانه های جسمی، روحی و اجتماعی مربوط به استرس در کادر پرستاری ومامایی شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشکده علوم پزشکی جهرم انجام گردیده است.
    مواد وروش تحقیق: این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی است که بر روی 246 نفر از پرستاران، بهیاران، تکنسین ها و ماماهای شاغل در سال 1382 انجام گردید. جهت دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه ی محقق ساخته مشتمل بر دو بخش: اطلاعات دموگرافیک و 55 سوال مربوط به علائم واکنشهای جسمی، روحی و اجتماعی استفاده گردید که توسط واحدهای مورد پژوهش تکمیل گردید. اطلاعات اولیه در نرم افزار spss با استفاده از آزمونهای آماری مورد قرارگرفت.

    یافته ها

    نتایج پژوهش نشان داد میزان کلی بروز علائم ناشی از استرس های جسمی 461/5 با انحراف معیار09/4±، استرسهای روحی 200/2با انحراف معیار2/±2 واسترس های اجتماعی373/2با انحراف معیار343/2± بوده است. بالاترین میزان استرس، در پرسنلی که 6-4 شیفت در هفته کار می کردند در پرسنل بخش اسکرین وسپس پرسنل بخشهای جراحی، داخلی، اتفاقات وزنان بوده است. همچنین در پرسنل مامایی بیشترین میزان استرس را نسبت به لیسانسیه های گروه پرستاری و بهیاران داشته اند و این میزان در افراد متاهل بیشتر از مجردین، در زنان بیشتر از مردان و در گروه سنی 30-21 سال بیشتر از سایر گروه های سنی بوده است. از بین علائم جسمی ناشی از استرس 1/74% اختلالات خواب - 8/67% بطور مرتب ورزش نکردن و از بین علائم روحی ناشی از استرس، 5/44 درصد ترس از مرگ و 4/30 درصد شک و تردید نسبت به توانایی خود در رسیدن به موفقیت و ازنظر نشانه های اجتماعی ناشی از استرس 43% نداشتن شناخت نسبت به همسایه ها (اطرافیانشان)بوده و 7/32 درصد بیان کرده بودند که به ندرت با خانواده بیرون می روند.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه حاکی از وجود انواع نشانه های ناشی از استرس در پرستاران می باشد لذا شایسته است این استرسها شناسایی شده و تدابیری برای کاهش آنها بکار گرفته شود. استفاده ازروش های مقابله با استرس باعث تغییر نگرش پرستاران نسبت به حرفه خود شده، همچنین باعث کاهش میزان بیماری ها، کاهش غیبت ازکار و افزایش کیفیت مراقبت از بیمار می گردد.

    کلیدواژگان: استرس - نشانه های روحی، جسمی و اجتماعی ناشی از استرس، کادر پرستاری ومامایی
  • پروین زارعیان، فرزانه کتابچی، افروز کارگر فرد صفحه 17
    مقدمه
    هدف از مطالعه حاضر اندازه گیری ماکزیموم تهویه ارادی (MVV) در دانشجویان سالم دانشکده پزشکی جهرم و تحقیق رابطه بین ماکزیموم تهویه ارادی وحجم بازدمی سریع در ثانیه اول(FEV1) بوده است. مواد وروش تحقیق: این تحقیق به روش مقطعی توصیفی بر روی 131 دانشجوی سالم غیر سیگاری (79 زن و 52 مرد) در سنین بین 18-24 سال انجام گرفت. از دستگاه اسپیرومتر ثبات و تکنیک مدار بسته برای تعیین ماکزیموم تهویه ارادی استفاده گردید. دم و بازدم های عمیق و سریع فرد در مدت 15 ثانیه ثبت شد. از آنالیز رگرسیون خطی برای بدست آوردن معادلات پیش بینی کننده و از متغیر حجم بازدمی سریع در ثانیه اول بعنوان متغیر مستقل استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین و انحراف استاندارد ماکزیموم تهویه ارادی در مردان 9/36 ± 5/106 لیتر و در زنان 5/20 ± 79/71 لیتر بدست آمد. میزان ماکزیموم تهویه ارادی در این گروه سنی از دانشجویان نسبت به مقدار گزارش شده در بعضی از کشورهای آسیایی کمتر است. وقتی از حجم بازدمی سریع در ثانیه اول بعنوان متغیر مستقل استفاده شد معادلات پیش بینی کننده برای ماکزیموم تهویه ارادی در زنان: حجم بازدمی سریع در ثانیه اول × 1/28 = ماکزیموم تهویه ارادی و حجم بازدمی سریع در ثانیه اول × 95/28 = ماکزیموم تهویه ارادی در مردان بدست آمد.
    نتیجه گیری
    میزان ماکزیموم تهویه ریوی در این گروه سنی از جوانان کمتر از مقدار گزارش شده در بعضی از کشورهای آسیایی است. همچنین این مطالعه نشان داد که همچون مطالعات پیشین در سطح جهانی بین ماکزیموم تهویه ارادی و حجم بازدمی سریع در ثانیه اول رابطه معنی دار وجود دارد و از معادلات پیش بینی کننده و متغیر حجم بازدمی سریع در ثانیه اول می توان برای پیش بینی مقدار ماکزیموم تهویه ارادی استفاده نمود.
    کلیدواژگان: ماکزیموم تهویه ارادی، حجم بازدمی سریع در ثانیه اول، مقادیر رفرنس
  • لیلی مصلی نژاد، شهربانو جهانمیری، حمید اشکانی صفحه 22
    مقدمه
    در سنین باروری خطر ابتلا به بیماری های روانی به خصوص افسردگی ها افزایش چشمگیری دارد و این اختلال در سه ماه اول پس از زایمان بیشتر مشاهده می شود با توجه به اهمیت و شیوع افسردگی های پس از زایمان و به خصوص غم پس از زایمان این مقاله به بررسی میزان و علل مرتبط با آن پرداخته است.
    مواد و روش تحقیق: این پژوهش یک مطالعه تحلیلی مقطعی است که به منظور بررسیمیزان شیوع و فاکتورهای مرتبط با غم پس از زایمان در زنان مراجعه کننده به درمانگاه های زنان و زایمان سطح شهر شیراز انجام گرفته است. نمونه های این پژوهش را 400 زن باردار سه ماهه سوم تشکیل داده است که بصورت تصادفی خوشه ایاز درمانگاه های زنان و زایمان سطح شهر شیراز جمع آوری شده اند. ابزار گردآوری داده ها شامل دو فرم پرسشنامه بوده است که اولین پرسشنامه حاوی اطلاعات دموگرافیک (فردی، خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی) و پرسشنامه دوم با اقتباس از آزمون ادینبرگ با ده سئوال چهار گزینه ای جهت سنجش غم پس از زایمان استفاده گردیده است. نمونه ها درسه هفته اول پس از زایمان جمع آوری شد و سپس از نمرات 15-10 جهت سنجش افراد مبتلا به غم استفاده گردید. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار spss و با استفاده از آزمونهای تحلیلی نظیر مربع کای، انجام گردید.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که غم پس از زایمان با شیوعی برابر با 3/51 درصد در جمعیت زنان دیده می شود.. این اختلال در افرادخانه دار، نخست زا وجوان بیشترمشاهده گردید. ارتباط بین غم پس از زایمان با فاکتورهای خانوادگی (کیفیت روابط زن وشوهر) و میزان حمایت آنان از یکدیگر، همچنین ارتباط بین این اختلال و فاکتورهای روانی چون مشکلات زناشویی، حوادث استرس زای اخیر ومشکلات روانی در طول حاملگی نیز با 05/0 = pمثبت بود. اما ارتباطی بین این عوامل وفاکتورهای اقتصادی – اجتماعی بدست نیامد.
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع بالای افسردگی های پس از زایمان ونظر به ارتباط بین این اختلالات و عوامل فردی، اجتماعی و خانوادگی لزوم آموزش وسیع زنان زوجین و خانواده با هدف پیشگیری از بیماری های روانی و ارتقاء سطح سلامت روان در جامعه ضروری است.
    کلیدواژگان: ویژگیهای اپیدمیولوژیک، بارداری، غم پس از زایمان
  • فاطمه امام قریشی، احمدمدنی صفحه 29
    مقدمه
    باتوجه به شیوع زردی دوران نوزادی واستفاده ازتعویض خون به عنوان یکی ازروش های درمانی این بررسی به منظورتعیین اثرات تعویض خون در پارامترهای بیوشیمی خون و نقش تزریق کلسیم در طی تعویض خون درنوزادان صورت گرفت.
    مواد و روش تحقیق:در یک مطالعه مقطعی تعداد صد نوزاد ترم که نیاز به تعویض خون داشتند مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه خون جهت آزمایشات بیوشیمی قبل وبعد از تعویض خون ازنوزاد گرفته شد. جهت بررسی اثرات تزریق کلسیم، نوزادان به دو گروه با تزریق و بدون تزریق کلسیم در طی تزریق خون تقسیم شدند.
    یافته ها
    افزایش معنی دار85 به 194میلی گرم درصد در قند و6/140به8/144میلی اکوالنت درلیتردرسدیم خون نوزادان مشاهده گردید و اما تغییرات پتاسیم قابل ملاحظه نبوده است. اثر تعویض خون در کاهش بیلیروبین63 درصد بوده که بعد از 4 ساعت به میزان 31 درصد باافزایش مجدد در بیلی روبین همراه بوده است. با وجود اینکه اختلاف معنی داری در کلسیم سرم در بین دو گروه مشاهده نشده است، اما 20 درصد نوزدان بدون تزریق کلسیم دچار علائم هیپوکلسمی شدند که با تزریق کلسیم برطرف گردید.
    نتیجه گیری
    تعویض خون می تواند اثراتی برروی پارامترهای بیوشیمی نوزاد داشته باشد که به ویژه در نوزادان بیمار باید به طور جدی در نظرگرفته شودوبا توجه به بروز علائم هیپوکلسمی در تعداد قابل توجهی از نوزادان، به نظر می رسد که تزریق کلسیم در طی تعویض خون برتری دارد.
    کلیدواژگان: تعویض خون، نوزادان، پارامترهای بیوشیمیایی
  • مسلم شاکری، محمد اصغری، ایرج لطفی نیا صفحه 34
    مقدمه
    میلومننگوسل یک نقص مادرزادی در تشکیل فوق خلفی مهره همراه با فتق نخاع پرده های آن می باشد که با شیوع بالیی از هیدروسفالی توام بوده ومنجر به پیچیده شدن اقدامات درمانی می شود. این مطالعه جهت تعیین میزان شیوع هیدروسفالی مرتبط با میلو مننگوسل (MMC) در سطوح مختلف ستون فقرات صورت گرفته است.
    مواد وروش تحقیق: در یک مطالعه توصیفی که طی 5 سال روی بیماران میلو مننگوسل بستری شده در بیمارستان امام خمینی تبریز صورت گرفته، تعداد 95 بیمار از بدو تولد تا یک سالگی از نظر بروز هیدرو سفالی پیگیری شدند.
    یافته ها
    از کل بیماران بستری شده،8/56 % به هیدرو سفالی مبتلا گشتند که 5/68% مذکر و 5/31% مونث بودند. شیوع میلو مننگوسل در سطوح مختلف ستون فقرات به ترتیب شامل لومبر 60%، لومبوساکرال 5/30%، توراسیک و سرویکال هر کدام 2/4% بود. شیوع هیدروسفالی در میلومننگوسل های لومبر،لومبوساکرال،سرویکال وتوراسیک به ترتیب شامل 68%،48%،25%و 0% بود.
    نتیجه گیری
    درصد بیشتری از دختران مبتلا به میلو مننگوسل ناحیه لومبوساکرال به هیدروسفالی مبتلا شدند، در حالی که در سایر سطوح ابتلا پسران بیشتر بوده است. نسبت به سایر گزارشات در این مطالعه شیوع هیدروسفالی کمتر بوده است. بر خلاف سایر مطالعات که ارتباط واضحی را بین سطوح ضایعه و بروز هیدروسفالی عنوان نکرده اند در این مطالعه ضایعه لومبر و در فاصله دوم لومبوساکرال با درصد بروز هیدروسفالی بیشتری توام بوده است.
    کلیدواژگان: میلومننگوسل، سرویکال، توراسیک، لومبر، هیدروسفالی، شیرخواران
  • محمدحسین مدبر صفحه 40
    سقط جنین یکی از موضوعاتی است که در علوم مختلف و از جنبه های متعدد مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. از جمله آن علوم فقه و حقوق اسلامی و دیگری حقوق جزایی. جنین در صورتی که به مرحله زندگی مستقل از مادر رسیده باشد و ماندن آن در رحم، سلامتی وی را تهدید نماید، از نظر فقه و حقوق بایستی بدون درنگ از مادر جدا شود و به وسیله دستگاه های مخصوص نگهداری و پرورش یابد. در این صورت ما با پدیده انتقال جنین مواجهیم نه سقط جنین. حالت بعدی این است که جنین به مرحله حیات مستقل از مادر نرسیده و ماه های اولیه حیات جنینی خود را سپری می سازد. در این صورت خواه روح در آن دمیده شده باشد یا نشده باشد. اگر حیات مادر را تهدید نماید و وضعیت بگونه ای باشد که بایستی یکی فدای دیگر شود، فقی هان بر اساس مبانی و قواعد فقهی معتقدند که بایستی یکی از آندو که یقینا یا احتمالا مهم تر و احتمال زنده ماندنش بیشتر است، بر دیگری ترجیح داده شود و در صورتی که هر دو از اهمیت یکسان برخوردار باشند به حکم عقل یکی از آندو به دلخواه بر دیگری ترجیح داده می شود. بنابراین در این وضعیت اگر مادر یا پزشک اقدام به سقط جنین نماید، خلاف شرع انجام نداده است. البته در صورت اقدام به سقط و در صورت مطالبه اولیای دم بایستی دیه جنین در هر مرحله ای که باشد پرداخت شود.
    اما مقررات جزایی کشورمان در حال حاضر و به حکم ماده 17 آیین نامه انتظامی پزشکی مصوب سال 1348 و به استناد تفسیری که شورای نگهبان از این ماده نموده است، تنها در صورتی که حیات مادر در خطر باشد و هنوز روح در جنین دمیده نشده باشد، اجازه سقط جنین داده است. این در حالی است که مبانی و منابع فقه پویای شیعی کاملا تکلیف مادر و پزشکان را در زمانی که روح در جنین دمیده شده باشد روشن ساخته است. امید است قانون گذاران کشورمان با تجدید نظر در مقررات مربوط به سقط جنین، همگان را از بلاتکلیفی و سردرگمی و احیانا از توسل اجباری به راه های خطرناک و غیرقانونی رها سازد.
    کلیدواژگان: جنین، سقط جنین - نقطه آغاز حیات جنین، اضطرار، روح
|
  • Salmanpour R. , Aghaei Sh.( Page 1
    Intruduction

    Guttate psoriasis is a disease characterized by round to oval shaped lesions with silvery or gray scales on an erythematous base and several millimeters to one centimeter in diameter. Its lesions are generalized, discrete and distributed predominantly on the trunk and proximal extremities and occasionally on face, ears, scalp and rarely on palms and soles. The disease is predominantly seen in children and young adults. It seems that focal streptococcal infections have an effective role in the development of disease. This study was performed in order to determine the relationship of streptococcal infections and A.S.O titer prior to treatment. In 17 patients, throat culture was done and in all of patients the history of upper respiratory tract infection was questioned period. of illness, sex and age of the patients were recorded and the data were analyzed.

    Method

    During 2 years, we selected 22 patients with guttate psoriasis. All of them were biopsies and A.S.O titre prior to treatment. In 17 patients, throat culture was done and in all of patients the history of upper respiratory tract infection was questioned. Period of illness, sex and age of the patients were recorderd and the data were analyzed.

    Results

    Fourteen out of 22 cases (63.63%) had an A.S.O titer equal to grater than 250 TODD units prior to treatment. Eleven cases (50%) had a history of upper respiratory tract infection two weeks before illness.

    Conclusion

    It seems that streptococcal infections play an effective role in the development of disease. It is necessary that throat culture and A.S.O titer be checked in these patients and suitable antibiotics was prescribed.

  • Gottaslour . _Kazemi B._Megraud F. _Eliasi H. _Zargarizadeha ._Rakhshan M.Md_Goodarzi H. Page 5
    Introduction
    H. pylori ismicroaerophilic, garm negative, spiral organism with 4-6 flagella. The bacterium is an etiologic agent for chronic gastritis and plays a major role in effecting peptic ulcer, gastric cancer, lymphoma. H. pylori infection has a high seroprevalence in Iran (>90%). Thus diagnosis and treatment of H.pylori infection is very important.
    Material And Methods
    The presence of H. pylori infection was determined in 100 patients undergoing upper gastrointestinal endoscopy over 9 month period. The presence of H. pyolri was detcted in gastric mucosal biopsy specimens by Biopsy Urease Test, PCR and histopathology. A media was used for urease test, Normal Broth Urea. The biopsy is placed in a broth containing urea and a PH indicator. The goldstandard is histopathology examination. We designed a PCR for amplifying the H. pylori gene encoding ure C (294 bp).
    Results
    The results of urease test were 66.6% sensitivity and 69.7% specefity. The results of PCR assay were 98.6% sensitivity and 93% specifity. There was a significant difference between the specifity and sensitivity of urease test and PCR.
    Conclusion
    The result of This study showed that urease test was not a sensitive and specific method for accurate detection of the infection. It a level of the sensitivityis too low to be used as the sole method of detection in ordinary practic. In this situation other/ tests should be used.
  • Sakineh Shahsavari*, Lilia Mosallanejad Mosallanejad, Saeed Sobhanian, Benafshih Tehranineshat, Mohsen Faseleh Page 10
    Introduction

    Nursing is a stressful occupation.Stress has many effects on health and well beingof nurses. The experience of work related stress generally detracts from the quality of nurse working lives, increases minor psychiatric morbidity and may contribute to some forms of physical and social illness.The aim of this study was to determine physical, spiritual and social stress – related symptoms in health care providers working at hospitals of Jahrom.

    Methods

    This cross – sectional descriptive study was conducted to determine the physical, spiritual and social stress – related symptoms in nurses and midwiferise. The sample consisted of 246 nurses, Midwifery, Technician and graduate diploma in nursing personnel. Data was collected by a two part questionnaire which assessed demographic data and had 55 questions about stress – related symptoms. Primary data analyzed by descriptive statistics and central parameters in the SPSS software.

    Results

    Physical stress – related symptoms were 5.461(SD=±4.09), spiritual stress – related symptoms were(M=2.200,SD=±2.2) and social stress– related symptoms were 2.373(SD=±2.343).There were highest level of these symptoms in faculty who worked 4-6 shift per week. Also the highest level was in In this Reserchfaculty that worked in screen ward and then in surgiced, Medical, OR and OB wards. Also stress – related symptoms was highest in midwiferies than B.A nursing groups and graduate diploma in nursing. In married was higher than singles, in women higher than men and in 21-30 years old groups more than other groups. The most common findings of physical stress test were: sleep disorders(74%) and Exercise infrequently(67.8%).The most common results of spiritual stress test were: Have a morbid fear of death (44.5%) and having doubt about ability to succed (30.4%). The most common results of social stress test were: Don’t know or care about their neighbours(43%) and seldom take their family out (32.7%).

    Conclusion

    The results of this sutyde indicate that there are many types of stress- related symptoms in nurses. So appropriate interventions for recognition and applying measures to prevent, control and decrease stress. Using the methods of reducing stress improve the attitude of nurses to their jobs and decline in ill- health and a consequent decrease in rates of absenteeism and increase in quality of patien care.

    Keywords: stress- physical_spiritual_social stress – related symptoms_Nurses_midwiferies
  • Zareian P. , Ketabjgf .Ph.M.Sc, Kargarfard A. Medical Student Page 17
    Introduction
    The aim of the present study was to measure the maximum of voluntary ventilation(MVV) in healthy students of Jahrom medical School and investigate the relationship between FEV1 with MVV.
    Methods
    One-hundred thirty-one healthy students (79 female and 52 male) aged between 18-24 years comprised the study sample. The FEV1 and MVV of the subjects were measured with a recording spirometer. The MVV was determined using the closed-circuit technique. The MVV assessed for 15 S and value were calculated obtain L/min. Linear regression analysis was used to develop equations to predict MVV with FEV1 as predictor variable.
    Results
    The mean MVV (± SD) in males was 106.5 ± 36.9 L/min and in females 71.97 ± 20.5 L/min. MVV in Jahrom students were less than those reported for some Asian countries. When MVV was regressed on FEV1, The following predictive equations obtained: MVV= 28.1 × FEV1 (female), MVV= 28.95 × FEV1 (male)
    Conclusions
    MVV in JahromMedicalSchool students were less than to those reported for some Asian countries. The MVV correlate closely with FEV1. We have also shown that by using predictor equations and FEV1 as predictor variable, MVV predict accurately.
  • Mosalnjadl .(M.Sc), Jahanmiri S. , Ashkani H. Page 22
    Introduction
    There are high prevalence of psychiatric disorders in reproductive age women,that increase in third month of post partum.Attention to importance of this and high incidence of postpartum depression specially to postpartum blue, This study was performed to investigate the rate and related factor of postpartum in Shiraz.Materiel and
    Method
    This study is a analytical –cross-sectional type with the aim of investigating thefinding of post partum blue in postpartum women's referring to maternity clinics in Shiraz.The samples consisted of 400 pregnant women in 2 weeks after postpartum that came to maternity clinic for postpartum evaluation in sampling period.The data were collected through questionnaires, the first questionnaire contained epidemiologic information (personal / Family / economical and social conditions) and The second questionnaire contained Edinbrough test with 10 multiple choice item to measure postpartum blue.The analysis of the data was based on analytic as chi square test and other explanation statistics.
    Result
    The incidence of postpartum blue was 51.3 This problem was more prevalent in prim housewives, in par. The relation between postpartum blue and familial factor (quality of spouse relationship) and mutual support between them, the same as between this disturbance and psychological factors as couple problem, stress life event and psychological problem was positive (p<.005). Noobtained relation between this problems and psychosocial problem.
    Conclusion
    In attention to high prevalence of postpartum depression and relation between this problem, personal- and familiar factors, Wide teaching of women, couple and family with aim of prevention to psychiatric disease and increase level of mental health in our community is needed.
  • Emamghoraishyf .Md, Madaneia.Md Page 29
    Introduction
    In attention to high prevalence of ieter so Exchange transfusion as a therapeutic treatment, this study was performed to determine the effects of exchange transfusion on biochemical parameters in newborns.
    Methods
    One hundred full term newborns who needed exchange transfusion were studied. Blood samples were collected before and after exchange transfusion. They were divided into two groups based on infusion of calcium gluconate or not received the drug during exchange transfusion.
    Results
    Significant increase in serum sodium and glucose level were observed but was not significant for potassium. A decrease in serum bilirubin was seen effect of transtuslon on serum bilirubia consist of a bone 65% decrees and then with a 31% rise after 4 hours. No significant difference was observed in serum calcium level between two groups but 20% of newborns presented hypocalcaemia symptoms.
    Conclusion
    Exchange transfusion can affect biochemical parameters in newborns that must be considered specially in sick infants. Calcium administration during exchange transfusion due to risk of hypocalcaemia is recommended.
  • Shakery M.(M.D), Asghari M. , Lotfinia E.(M.D) Page 34
    Introduction
    Myelomeningocele is a congenital defect in posterior arch of vertebra with herniation of cord and meanings, which presence of hydrocephalus with high precalence complicates its treatment. This study tries to determine the frequency of hydrocephalus associated with myelomeningocele(MMC) in different levels of spinal column.
    Method
    In a descriptive study during five years 1375-71childern under one year old with myelomeningocele admitted toTabrizeMedical Center of Imam Khomeini were followed for hydrocephalus.
    Results
    From ninety-five patients of MMC, 56.8% developed hydrocephalus (68.4% male, 31.5% female). Prevalence of MMC in each level of spinal column was: Lumbar 60%, Lumbosacral 31.5%,Thorasic and cervical 4.2% equally. developed in sixty eight percent of lumbar MMC,48% of lumbosacral, 25% of cervical and 0% of thoracic.
    Conclusion
    More percentage of female gender with lumbosacral MMC developed hydrocephalus, whereas in other level male gender more developed. Prevalence of hydrocephalus in this study was less than other studies. In contrast to other studiesshowed that our study lumbar and then lumbosacral MMC had more susceptibility to develop hydrocephalus.
  • Modaber M. Page 40
    Abortion is one of the topics that is discussed from different points of view such as Islamic Law, Jurisprudence, and criminal law. If the fetus is at the sthtrimatn and remain in the uterus threatens mother's life, according to Islamic law and Jurisprudence, it should be removed from the uterus and taken care of in certain devices. In this case, we deal with the phenomena of fetus transfer rather than abortion.On the other hand, if the fetus is still dependent on the mother and remains at an embryonic stage of development whether it has life or not, if it threatens the mother's life and one of them prefers to other, one of them should be selected. The Jurists believe that the one who is less likely to live on should be given the priority for the death choice, and if they have an equal chance to live on, one of them should be sacrificed on the basis of reasonable decision. Therefore, under this circumstance if the doctor or the mother performs abortion, he/she has not acted against Islamic law. Of course if the abortion is performed, the due compensation should be paid if it is demanded by the family.But the present penal laws in our country, and based on the article seventeen of medical disciplinary passed in 1348 which came into effect after the Guardian Council had made a change in it, allow abortion only when the mother is in danger and the fetus is inanimate. It holds true while the dynamic principles derived from ShiahFegh have entirely made clear what measures both the mother and the doctor shoud take if the fetus is animat. It's hoped that law makers in our country will revise the laws related to abortion, put an end to the confusion of those involved, and therefore, prevent some from types of unsafe and illegal methods.