فهرست مطالب

نشریه دانش زیستی ایران
سال دوم شماره 1 (بهار 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/02/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • اکرم عیدی، علی مازوجی، الهام چرمچی صفحه 1
    Salvia verticillata) در تحقیق حاضر، اثرات ضددردی عصاره اتانلی بخ شهای هوایی گیاه مریم گلی بنفشمورد بررسی قرار گرفت. فعالیت ضددردی عصار هاتانلی گیاه NMRI در موش کوچک آزمایشگاهی نژاد (L.ب هوسیله تست فرمالین و تست انقباضات شکمی در این حیوان مورد تحقیق قرار گر فت. عصار هاتانلی با دوزهای50 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن ب ه صورت درو ن صفاقی تزریق گردید. گروه کنترل، سالین را ب ه عنوان، 10حلال عصار هاتانلی دریافت نمودند. نتایج نشان داد که عصار هاتانلی گیاه، درد القاء شده توسط تست فرمالین راکاهش م یدهد. همچنین، عصاره اتانلی این گیاه، اثرات ضددردی را در برابر بروز انقباضات شکمی القاء شده توسطاسید استیک نشان داد. داده های تحقیق نشان می دهد که بخش های هوایی این گیاه دارای اثرات ضددردی است. البته برای بررسی و تعیین اثرات درمانی آن لازم است مطالعات بیشتری صورت گیرد.
    کلیدواژگان: درد، موش کوچک آزمایشگاهی، Salvia verticillata، گیاه مریم گلی بنفش
  • سید منصور میبدی، اشرف سادات نوحی، ناصر قائمی، مهناز مظاهری اسدی ، سید رضا هاشمی، محمد رضا قمی صفحه 9
    در این پژوهش، نمون ه های مختلف معدن ذغال سنگ زیرآب، جهت جداسازی سوی ه های مارپیچی اسیددوست بومی ایران،کشت داده شده، و مراحل مختلف غن یسازی و تخلیص باکتر ی های DSMZ جم عآوری شد. این نمون ه ها در محیط اختصاصی 882اسیددوست، در محیط جامد 2:2 و 882 انجام گرفت. در نهایت، یک سویه مارپیچی جدا شد که طبق صفات شکلی و فیزیولوژیکی، تا حدجنس مورد شناسایی قرار گرفت. سپس این سویه ب همنظور سازش با سنگ سولفیدی سرب و روی بامای اصفهان، استفاده گردید و متعاقبا برای اهداف فروشویی ب هکار رفت. سپس با انجام یک آزمون فاکتوریل چهار عاملی (دما، قطر ذره معدنی، سرعت تکان و زمان) متغیرهای و غلظت یون فرو در محیط رشد باکتری، سنجش گردید تا بهترین شرایط رشد در حضور سنگ معدن، ب هدست آید. برای rh، pH، استفاده شد. بر اساس نتایج حاصله، باکتری در قطر ذره معدنی مش 100 General Linear Model بررسی آماری نتایج طرح، از200 و در طی سه روز، بهترین شرایط خود را برای فروشویی کانی نشان داد. با علم به شرایط بهینه، rpm 35، سرعت تکان °C دمایفروشویی سنگ معدنی باما طی 20 روز در فلاسک لرزان محتوی محیط 882، انجام گردید و از روش اسپکتروسکوپی جذب اتمی برایبرای آنالیز کانی فروشویی شده، استفاده شد. نتایج اسپکتروسکوپی جذب اتمی نشان XRF و XRD آنالیز مایع فروشویی و تکنیک های76 درصد افزایش یافته و در روز سوم، این افزایش با یک جهش همراه است. این در / داد که میزان روی در مایع فروشویی کانی باما 8726 درصد است. میزان سرب در مایع فروشویی نیز طی این مدت، 85 درصد کاهش پیدا / حالی است که میزان افزایش روی در شاهد، 34930 درصد م یباشد و اختلاف معنی داری / کرده که احتمالا نشان از تشکیل سولفات نامحلول سرب دارد. میزان کاهش سرب در شاهد، 91سنگ معدن باما طی هشت روز فروشویی در فلاسک لرزان، نشان XRD در همه این آزمای شها وجود دارد. نتایج آنالیز (p<0.01)این XRF 3 کاملا از سنگ معدن، حذف شده و در شاهد، با کاهش اندکی همراه است. نتایج - م یدهد که اسفالریت با کارت گرافیکی 524LLB-ZS 81 درصد کاهش یافته است که بیانگر راندمان بالای فروشویی توسط / کانی نشان داد که درصد وزنی نسبی روی به میزان 355است.
    کلیدواژگان: باکتری مارپیچی
  • مهسا هاد یپور جهرمی، شهرزاد خاکپور، آریاندخت فطروس صفحه 29
    افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روان پزشکی است و یافته های جدید، مؤید افزایش شیوع این بیماری است. تاکنون اثرات ضدافسرگی گیاهان متعددی مورد بررسی قرار گرفته که برخی نیز در کلینیک پذیرفته شده اند. هدف مطالعه حاضر، تعیین اثرات ضد افسردگی عصاره ریشه گیاه آدمک یا چله داغ است که اثر ضدالتهابی و ضددردی آن مورد تایید قرارگرفته است. در این مطالعه، آزمون های شنای اجباری، معل ق بودن و جعبه باز رویFluoxetine مو شهای آزمایشگاهی انجام گرفت و اثرات دوزهای مختلف عصاره ریشه گیاه آدمک با اثر داروی، مقایسه گردید. مصرف خوراکی عصاره ریشه گیاه آدمک با دوز 4،7 و 10 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن به مدت 1بود و در Fluoxetine 7 و 14 روز طی آزمون معلق بودن، به طور معنی داری افسردگی را کاهش داد که مشابه تاثیرآزمون شنای اجباری، مصرف خوراکی دوز 4 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره گیاه به مدت 1 و 7 روز به طور معنی داریموجب کاهش بی حرکتی در مقایسه با گروه کنترل گشت. با تو جه به یافته های این مطالعه که مؤید اثر ضدافسردگیاست، م یتوان احتمال دادکه این تاثیر، ناشی از تغییر در میزان آزادسازی Fluoxetine عصاره گیاه آدمک همانندمونوآمی نها درسیستم عصبی مرکزی باشد.
    کلیدواژگان: گیاه آدمک، تست شنای اجباری، ضد افسردگی
  • کامیار متواضع، خاتون کریمی حاجی شوره، فاطمه نوربخش، ساسان رضایی صفحه 37
    ی از قار چهای درماتوفیت حیوا ندوست است که (Trichophyton verrucosum) قارچ ترایکوفایتون وروکوزوم پوست و موی انسان و حیوانات، به ویژه دام را مورد حمله قرار می دهد. از این قارچ تاکنون خصوصیات و ویژگ ی های متعددی مورد بررسی واقع شده، اما در زمینه بیولوژی مولکولی آن مطالعات محدودی انجام گرفته است. در مطالعه حاضرسعی شده است که وجود ژن سنتز کننده آنزیم کیتین سنتاز در این قارچ برای اولین بار مورد مطالعه قرار گیرد. برای انجام اینDNA مطالعه، پرایمرهایی به طول 21 نوکلئوتید، با استفاده از نواحی بسیار ثابت ژن های مشابه طراحی گردید و به همراهحاصل، تعیین توالی گردید. PCR متعدد ب هکار گرفته شد. در مرحله بعد، قطعات PCR ژنومی قارچ مذکور، در واکن شهای در این بررسی 603 نوکلئوتید از ژن جدید که پروتئینی با 201 اسید آمینه را کد می کند، توالی یابی شد. پروتئین حاصل، غنی از گلایسین و لیزین بوده در حالی که میزان تریپتوفان و سیستئین آن ناچیز است. مقایسه توال ی به دست آمده در بانک اطلاعات چه در مورد ژن جدید و چه در مورد پروتئین حاصل از آن، هومولوژی معن یداری را با سایر ژ ن های (NCBI، NIH) ژنیسنتزکننده آنزیم کیتی نسنتاز در سایر ارگانیسم ها نشان داده است.
    کلیدواژگان: PCR، درماتوفیت، ترایکوفایتون وروکوزوم، کیتین سنتاز، کیتین
  • مریم عیدی، فاطمه سلیمانی، سمیرا ابراهیمی، اکرم عیدی صفحه 45
    بر سطح گلوکز و انسولین سرم در موش های کوچک آزمایشگاهی سالم و (Allium porrum L.) در پژوهش حاضر، اثر عصاره اتانلی برگ تره خوراکی60) دیابتی شدند. عصاره اتانلی در mg/kg، i.p.) دیابت یشده توسط استرپتوزوتوسین مورد بررسی قرار گرفت. حیوانات توسط تزریق درون صفاقی استرپتوزوتوسین250 و 300 میل یگرم بر کیلوگرم وزن بدن به مدت 14 روز تیمار شدند. نمونه های خون از قلب حیوانات بعد از 14 روز جمع آوری گردید. گرو ه های، 200، غلظ تهای 100سالم و دیابتی کنترل، با آب به عنوان حلال عصار ه ها تیمار شدند. سطح گلوکز سرم ب هروش گلوکز اکسیداز و سطح انسولین سرم به روش رادیوایمونواسی انداز هگیری شدند.
    نتایج نشان داد که عصاره اتانلی برگ تره، موجب کاهش گلوکز سرم در موش های دیابت یشده توسط استرپتوزوسین م یگردد. عصاره اتانلی در غلظت 250 میل یگرم بر کیلوگرم نیز موجب افزایش مؤثر سطح انسولین سرم در موش های دیابتی م یشود. ترکیب شیمیایی ماده قطبی مؤثر در عصاره اتانلی تره هنوز شناخته نشده است. داد ه های تحقیق حاضر دلالت بر آن دارند که عصاره تره موجب کاهش گلوکز سرم در حیوانات دیابتی می شود و احتمالا این اثر توسط افزایش آزادسازی انسولین انجام م یگیرد.
    بنابراین، گیاه تره خوراکی م یتواند در تحقیقات درمانی بیماری دیابت قندی مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: برگ تره خوراکی، هیپوگلیسمیا، بیماری دیابت، موش آزمایشگاهی، Allium porrum
  • مهدی ابراهیمی، سامان حسینخانی، عیسی جهان زاد صفحه 51
    در سرم اهداءکنندگان خون مراکز درمانی و انتقال خون جهت HIV شناسایی آنت یباد ی های اختصاصی علیه جلوگیری از انتشار این عفونت، بسیار حایز اهمیت است. امروزه ب هدلیل مزایای فراوان رو شهای سنجش مبتنی برکم یلومینسانس، از جمله حساسیت بالا، از این رو شها برای اندازه گیری مقایر اندک آنالی تها استفاده م یشود.
    استفاده از پپتیدهای سنتزی و نوترکیب نیز باعث افزایش حساسیت در روش الایزا شده است. در روش کم یلومینسانس، سنجش ایمنی آنزیمی از مزایای روش کمی لومینسانس در کنار تکنیک الایزا برای شناسایی آنتی بادی ها (ب هخصوص در مقادیر اندک) استفاده شده است. در این تحقیق پارامترهای ارزش دهی روش، شاملCLEIA حساسیت، ویژگی، میزان پیشگویی مثبت و میزان پیشگویی منفی برای روش استاندارد شده تعیین شد. انداز هگیری HIV جهت تشخیص عفونت (Chemiluminescence Enzyme Immunoassay)پارامتر حساسیت روش با 120 نمونه مثبت، نشا ندهنده بالاترین میزان حساسیت(100 درصد) و پارامتر ویژگی زنان باردار و غیره،، C و B ب هکمک نمون ه های منفی و سرم افراد مبتلا به بیمار ی های خاص مانند سرطان، هپاتیت98 درصد اندازه گیری شده است. این میزان انداز هگیری شده برای پارامترهای حساسیت و ویژگی در / ب همیزان 76است. (WHO) حد قابل قبول توسط سازمان بهداشت جهانی
    کلیدواژگان: سیت، ویژگی، CLEIA، HIV
  • فرشاد قوشچی، میثم اویسی، محسن سلسیپور صفحه 7
    خاک، گون ه گیاهی، عملیات کشاورزی، کاربرد کودها و غیره بر pH در سیستم گیاه – خاک، تعداد زیادی از عوامل مانند200 و 400، تجمع فلزات سنگین تاثیر م ی گذارند. بدین منظور آزمایشی جهت ب ررسی تاثیر مقادیر مختلف کود پتاسیم (0کیلوگرم سولفات پتاسیم در هکتار) بر غلظت عناصری مانند کادمیوم، منگنز، آهن، روی، پتاسیم و نیز میزان پروتئین در دانه وکاه و کلش در گندم پاییزه (رقم مهدوی) صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که کاربرد 200 کیلوگرم در ه کتار کود پتاسیم، بطورمعن یداری منجر به تولید بالاترین میزان عملکرد دانه و کاه و کلش (ب هترتیب 5916 و 12166 کیلوگرم در هکتار) خواهد شد. 12/ 93 سانت ی متر)، پروتئین در دانه (63 / 47 گرم)، تعداد دانه در خوشه (67)، ارتفاع بوته (6 / بالاترین مقدار وزن هزار دانه (63 درصد) در / 100 و 76 /73، 248/27، 86/84، 1/ درصد)، کادمیوم، منگنز، آهن، روی و پتاسیم در کل بوته (ب ه ترتیب 48400 و 200 کیلوگرم در هکتار کود پتاسیم حاصل شده است. از طرف دیگر، کمترین، 0، 0، 0، 400، 400، 400، سطوح 40010 درصد)، / 82 سانت ی متر)، پروتئین در دانه (4 / 38)، تعداد دانه در خوش ه (56)، ارتفاع بوته (0 / مقدار وزن هزار دانه (32 درصد) در اثر کاربرد / 84 و 91 /88، 160/44، 79/24، 0/ کادمیوم، منگنز، آهن، روی و پتاسیم در کل بوته (ب ه ترتیب 72200 و 0 کیلوگرم در هکتار کود پتاسیم ب هدست آمده است. غلظت کادمیوم در، 400، 200، 400، 0، 0، 0، مقادیر کودی 0خاک و آب ب هطور م ؤثری جذب این عنصر در گیاه را تح تتاثیر قرار م ی دهد و این عامل توسط خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک تغییر خواهد کرد. در این بررسی مشخص گردید که توزیع و تجمع فلزات سنگین در گندم پاییزه، تحت کنترل و تاثیرپذیری سطوح مختلف کود پتاسیم است که مقادیر فلزات سنگین در آب و خاک از اهمیت شایانی برخوردار است.
    کلیدواژگان: کادمیوم، کود پتاسیم، گندم، عملکرد
  • خلیلی حداد، یاقمی، اسدی پور، زرندی باقینی صفحه 13
    در حال حاضر روش های گوناگونی برای تشخیص بیمار ی های مزمن وجود دارد که عل ی رغم گستردگی استفاده از آ نها،ب هدلیل وجود برخی از محدودی ت ها لازم است تغییراتی در فاکتورهای اندازه گیری صورت پذیرد. انداز هگیری پورفیری ن هایگلبول قرمز، روشی ساده جهت غربالگری و تشخیص برخی بیماری هاست. برخی پژوهشگران، این عوامل را به عنوان انتخاب برتر در تشخیص تعدادی از بیماری های مزمن م ی دانند.در مطالعه حاضر ار 79 بیمار همودیالیزی دعوت به همکاری شد. دو دسته را تشکیل می دادند. بر (rHuEPO) بیماران ب هطور کلی از نظر بهر همندی و تیمار با اریتروپویتین نوترکیب انسانیاساس پرونده پزشکی، بیماران از نظر وضعیت کلیه به چهار دست ه گروه مرحل هابتدایی (در دو زیر گروه)، گرو ه مرحل ه میانی وتفکیک شدند.نمونه خون افراد rHuEPO گروه مراحل انتهایی تقسیم شدند. در تمام دست ه ها گرو ه های تیمار شده یا نشده باافزایش م ی یابد و م ی توان FEP سالم ب ه عنوان شاهد ا نتخاب شد. بررس ی ها نشان داد که با شدت ی افتن مشکلات نفرونی، میزانبرای rHuEPO پیشنهاد کرد که از این فاکتور ب ه عنوان عامل ردیابی وضعیت کلیوی ب یماران استفاده گردد. همچنین، استفاده ازدر بیماران همودیالیزی بیانگر ZPP و FEP بیماران، ب هویژه در مراحل میانی و انتهایی توصیه م یشود. اختلاف واضح مقادیرFEP در تشخیص وضعیت کلیوی این بیماران ارجحیت دارد. همبستگی آماری ب ین میزان FEP این واقعیت است که کاربردفاکتور مناسبی برای غربالگری و درج ه بندی بیماران همودیالیزی و، FEP و وضعیت بیماران نیز بیانگر این فرضیه است که مطالعه شرایط آ نها است.
    کلیدواژگان: نقص مزمن کلیوی، پورفیرین آزاد اریتروسیتی، زینک پروتوپورفیرین، اریتروپویتین