فهرست مطالب

اپیدمیولوژی ایران - سال چهارم شماره 2 (پیاپی 10، تابستان 1387)

مجله اپیدمیولوژی ایران
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 10، تابستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/06/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حمیدرضا مشرقی مقدم، طوبی کاظمی، فهیمه بشارتی مقدم صفحه 1
    مقدمه و اهداف
    بیماری های قلبی و عروقی شایع ترین علت مرگ و میر در جوامع بشری محسوب می شوند. قبل از شروع مرحله حاد بیماری، گاه علائم هشداردهنده (پرودرومال) وجود دارد. باتوجه به تفاوت های فرهنگی و اجتماعی ایرانیان، لزوم بررسی علائم پرودرومال در بیماران ایرانی احساس می شد. این مطالعه جهت بررسی این علائم در بیماران دچار انفارکتوس حاد میوکارد در بیرجند انجام پذیرفت.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 165 بیمار با تشخیص اولین حمله انفارکتوس حاد میوکارد که در بخش قلب و CCU بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند طی سالهای1386-1385 بستری شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته شامل اطلاعات دموگرافیک بیماران، وضعیت فاکتورهای خطر و علائم بالینی مرحله حاد و نیز علائم از 2 هفته قبل تهیه شد. پس از جمع آوری، داده ها کدبندی شده، در بانک اطلاعاتی نرم افزار 5/11 SPSS وارد گردید و با استفاده از آزمون های آماری T-Test و آنالیز واریانس در سطح معنی داری 05/0 p<مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    از 165 بیمار مورد مطالعه 5/71% مرد بودند و 8/61% از بیماران انفارکتوس حاد قدامی داشتند. 61 نفر (37%) علائم پرودرومال قلبی و 43 نفر (1/26%) علائم پرودرومال سیستمیک را گزارش کردند. شایع ترین علائم پرودرومال قلبی دو روز قبل ازMI، درد تمام قفسه سینه (2/24%) وشایعترین علامت سیستمیک، بی اشتهایی (7/12%) بود. همچنین شایعترین علائم پرودرومال قلبی و سیستمیک دو هفته قبل از MI درد مرکز و بالای قفسه سینه (8/4%) و عرق سرد (6/3%) بود. زنان نسبت به مردان علائم پرودرومال قلبی (04/0(p= و سیستمیک (001/0 (p<بیشتری را گزارش کردند که این اختلاف ازنظر آماری معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    توجه دقیق به علائم پرودرومال، بخصوص در بیماران دارای ریسک فاکتورهای قلبی امکان شناسایی زودرس بیماران مشکوک به انفارکتوس حاد قلبی را فراهم می کند که با شروع درمان های زودرس و مناسب می توان ریسک ایجاد عوارض در این بیماران را کاهش داده و پیش آگهی آنها را بهبود بخشید.
    کلیدواژگان: علائم پرودرومال، علائم سیستمیک، علائم قلبی، انفارکتوس حاد میوکارد
  • سیدعلی آذین، علی شهید زاده ماهانی، مهدی عبادی، سپیده امیدواری، علی منتظری صفحه 7
    مقدمه و اهداف
    از میان انواع اقدام به خودکشی، Self poisoning یا مسمومیت توسط خود فرد در کنار مسمومیت های تصادفی، یکی از قدیمی ترین و رایج ترین شیوه های آسیب به خود (Self harm) و ارجاع به بخش های مسمومین است. میزان و روند مسمومیت به ویژه مسمومیت عمدی به قصد خودکشی در طول زمان و در کشورهای مختلف با مواد و داروهای در دسترس کاملا مرتبط بوده است. جهت ارزیابی اپیدمیولوژی اقدام به خودکشی از طریق مسمومیت عمدی و ارزیابی سهم آن در مراجعین به بخش های مسمومین بیمارستان های مرجع در کشور در سال 1383 مطالعه ای طراحی و اجرا شد.
    روش کار
    بررسی حاضر یک مطالعه مقطعی (Cross sectional) است که بر روی بیماران پذیرفته شده (سرپایی یا بستری) در اورژانس بیمارستان های واجد بخش ویژه مسمومین (723 نفر) در 6 شهر و با مصاحبه، مطابق پرسشنامه مدون از سوی گروه تحقیق انجام پذیرفته است.
    نتایج
    نتایج مطالعه نشان داد که از مجموع 723 نمونه گرفته شده در بیمارستان های مرجع شهرهای تهران، شیراز، تبریز، کرمانشاه، مشهد و اصفهان، 76% (550 نفر) عامدانه و به قصد خودکشی اقدام به مسموم نمودن خود کرده بودند. در یک نگاه کلی 445 نفر از این تعداد (9/80%) از دارو، 59 نفر (7/10%) از انواع سموم شیمیایی، 28 نفر (1/5%) از مواد روان گردان و بلاخره 18 نفر (2/3%) از سایر مواد شیمیایی برای اقدام به خودکشی استفاده نموده بودند. بیش از 31% از افراد اقدام کننده به خودکشی از بنزودیازپین ها استفاده کرده بودند. در حالی که در موارد مسمومیت تصادفی، سوء مصرف مواد روان گردان (به شکلOverdose) شایع ترین عامل مسمومیت بوده است (2/44% موارد).
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع استفاده از داورها و مواد روان گردان در اقدام به خودکشی و همچنین نسبت قابل توجه موارد اقدام به خودکشی در مراجعین به بخش های مسمومین بیمارستان ها، توجه به تدابیر پیشگیری در هر سه سطح مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: خودکشی، اقدام به خودکشی، مسمومیت اتفاقی، مسمومیت عمدی
  • علی احمدی، جعفر حسن زاده، عبدالرضا رجایی فرد صفحه 19
    مقدمه و اهداف
    پرفشاری خون یکی از مهم ترین و شایع ترین عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی است. هدف از این پژوهش تعیین عوامل موثر بر پرفشاری خون و مدل سازی آنهاست.
    روش کار
    این بررسی یک مطالعه مورد– شاهد مبتنی بر جمعیت است. حجم نمونه آن 830 نفر مشتمل بر: 415 نفر بیمار مبتلا به پرفشاری خون بعنوان گروه موارد و 415 نفر بدون سابقه پرفشاری خون و بیماری های قلبی، عروقی و مغزی، بعنوان گروه شاهد بوده که به روش تصادفی منظم انتخاب شدند. داده ها به وسیله نرم افزار 9 Stata و استفاده از آزمون مجذور کای، رگرسیون لجستیک شرطی وسطح معنی داری آماری کمتر از 05/0تجزیه و تحلیل شدند.
    نتایج
    سابقه پرفشاری خون در بستگان درجه یک بیماران، سن 60 سال و یا بالاتر، عدم تحرک و نمایه توده بدنی 30 و بالاتر به ترتیب با نسبت شانس و حدود اطمینان95%: (47/3 -58/1) 32/2، (67/2 –24/1) 01/2، (7/2-2/1) 8/1 و (07/2 –32/1) 66/1 به عنوان عوامل خطر فشارخون بالا با معنی داری آماری (05/0 >P) و مصرف ماهی، مصرف روغن مایع و باسوادی به ترتیب با نسبت شانس و حدود اطمینان95%: (69/0-35/0)516/0، (72/0-36/0) 514/0 و(45/0-17/0) 28/0 به عنوان عوامل محافظت کننده فشارخون بالا با معنی داری آماری (01/0 >P) بدست آمدند.
    نتیجه گیری
    با تعیین مقادیر نسبت شانس برای عوامل موثر بر پرفشاری خون، زمینه برای برنامه ریزی مداخله ای و کنترل فشار خون افراد فراهم می گردد.
    کلیدواژگان: پرفشاری خون، عوامل خطر، مدل سازی، بیماری قلبی عروقی، رگرسیون لجستیک، استان چهارمحال و بختیاری
  • علی ناصر معدلی، میچی کازو سکینه، سادانوبو کاگامی موری صفحه 27
    مقدمه و اهداف
    یک حس همگرایی قوی با کاهش خطر مرگ ناشی از تمامی علل و علل قلبی عروقی مرتبط گردیده است ولی مکانیسم بیولوژیک این ارتباط، ناشناخته باقی مانده است. این مطالعه ارتباط بین حس همگرایی، بعنوان یک صفت شخصیتی که دید به زندگی در مقابل شرایط استرس زا را اندازه گیری می کند، و تغییرات سالانه فشار خون با افزایش سن را در مردان و زنان بررسی می کند.
    روش کار
    در سال میلادی، 2001 بررسی پرسشنامه ای و اندازه گیری فشارخون به همراه معاینات سالانه بالینی بر روی 1760 کارمند ژاپنی (963 مرد و 797 زن) در سنین 20 تا 60 سالگی که فاقد پرفشاری خون بودند، انجام گردید. فشارخون در این گروه بطور سالانه و برای 4 سال متوالی تا سال 2005 اندازه گیری گردید. پس از امتیازدهی به روش لیکرت، حس همگرایی درابتدای مطالعه بر اساس چهارک امتیازات تقسیم بندی گردید. داده ها با استفاده از روش معادلات برآوردی تعمیم یافته (GEE) تجزیه و تحلیل شدند.
    نتایج
    فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در مردانی که در چهارک سوم حس همگرایی (58 <~53≤) طبقه بندی گردیدند نسبت به مردانی که در پایین ترین چهارک حس همگرایی (46 ≥) قرار داشتند به ترتیب به طور متوسط 00/5 و 52/3 میلی متر جیوه کمتر (P<0/05)، با افزایش سن افزایش یافت.
    نتیجه گیری
    نتایج مطرح کننده این موضوع هستند که حس همگرایی دارای اثرات ارتقاء سلامت بر روی تغییرات سالانه فشار خون در مردان است که از یک الگوی خطی پیروی نمی کند. مردان با سطح حس همگرایی متوسط بالا ممکن است در معرض خطر کمتری از دچار شدن به پرفشاری خون باشند.
    کلیدواژگان: فشار خون، حس همگرایی، مطالعات آینده نگر
  • احمد خسروی، حسین ابراهیمی صفحه 35
    مقدمه و اهداف
    ثبت حوادث و آسیب ها، اطلاعات مناسبی را جهت پایش و بررسی سیستم مراقبتی در دسترس ما قرار می دهد. این اطلاعات بر مبنای معیار نمره دهی شدت آسیب و تروما (TRISS) جمع آوری می شود. معیار اندازه گیری شدت صدمات (ISS)یک معیار آناتومیک است که در آن ضایعات موجود در قسمت های مختلف بدن بر اساس تقسیم بندی AIS نمره دهی شده و از آن به همراه معیار تعدیل شده تروما (RTS) برای بررسی احتمال بقاء بیماران ترومایی استفاده می شود. معیار RTS بر اساس سه شاخص معیار اغمای گلاسکو GCS، فشار خون سیستولیک و تعداد تنفس بیماران، احتمال بقاء آنان را در بدو ورود برآورد می کند. در این مطالعه هدف بررسی سرانجام بیماران ترومایی با استفاده از معیار کمی TRISS و مقایسه آن با بقاء مشاهده شده در بیماران و ارزیابی کیفیت خدمات درمانی و مقایسه آن با داده های MTOS آمریکا است.
    روش کار
    در این مطالعه تعداد 220 بیمار ترومایی بستری در بیمارستان امام حسین(ع) شاهرود طی سال 1383 و 6 ماه اول سال 1384 مورد بررسی قرار گرفته است. فشار خون سیستولیک، GCS و تعداد تنفس بیمار در بدو ورود به بیمارستان، شدت صدمات بر اساس شرح عمل، سی تی اسکن مغز و اندام ها، سونوگرافی بیمار توسط متخصص مربوطه از پرونده بیماران اخذ و با استفاده از نرم افزار TRISS احتمال بقاء برای بیماران محاسبه شده است. برای مقایسه احتمال بقاء از آماره W و Z استفاده شده است.
    نتایج
    از 220 بیمار ترومایی تحت مطالعه، 174 نفر مرد(1/79%) و 46 نفر زن(9/20%) بوده اند که میانگین سنی آنها به ترتیب 2/30 و 2/40 سال بود. 1/9% از بیماران با ترومای نافذ، مراجعه کرده بودند و 4/66% از کل بیماران در بخش ICU بستری شده بودند. حوادث رانندگی(80%) از شایعترین علل تروما است. در این مطالعه 47 مورد مرگ بدنبال تروما اتفاق افتاده است که از این موارد بر اساس معیار های TRISS فقط 35 مورد مرگ قابل انتظار بوده است و تعداد مرگ های قابل پیش بینی برابر با 38 مورد است و احتمال بقاء در کل بیماران 7/82% (احتمال مرگ 3/17%) برآورد شد. آماره W برابر 4- و آماره Z برابر 11/0 محاسبه شده است.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهند که نسبت به مطالعه MTOS 4 مورد مرگ به ازای هر 100 بیمار ترومایی در این مرکز بیشتر اتفاق می افتد. ولی نتایج با مطالعه مذکور تفاوت معناداری را نشان نمی دهند. با توجه به لزوم ارزیابی مناسب خدمات درمانی، ارزیابی کمی خدمات می تواند معیار مناسبی برای مقایسه و ارزیابی خدمات قبل، درون و بین بیمارستانی باشد.
    کلیدواژگان: تروما، TRISS، شدت صدمات، معیار تعدیل شده تروما
  • زهرا سپهر منش، افشین احمدوند، پروین یاوری، رضوان ساعی صفحه 43
    مقدمه واهداف
    نوجوانی از مهم ترین مراحل رشد و تکامل انسان است که ویژگی های رشدی آن می تواند زمینه ساز بروز انواع اختلالات رفتاری، بزهکاری، سوء مصرف مواد و بیماری های روانی باشد. با توجه به افزایش تعداد نوجوانان و جوانان در ساختار جمعیتی ایران، شناخت سریع و برنامه ریزی مناسب برای کنترل این اختلالات حائز اهمیت است. بر این اساس در پژوهش حاضر، وضعیت سلامت روانی نوجوانان شهر کاشان در سال 1383 مورد برسی قرار گرفته است.
    روش کار
    در این پژوهش مقطعی، 400 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهر کاشان، به روش نمونه گیری طبقه ای- تصادفی وارد مطالعه شدند. در این مطالعه ابزار سنجش شامل دو بخش بود. بخش اول شامل مشخصات جمعیت شناختی دانش آموز و بخش دوم پرسشنامه SCL-90-R بود. پرسشنامه مشخصات دموگرافیک شامل سن، جنس، سن پدر ومادر، سن بلوغ جنسی، معدل تحصیلی، سابقه مصرف مواد و اختلال روانی بود. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS وآمار توصیفی و آمار آستنباطی (آزمون کروسکال والیس و T-test) مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفتند.
    نتایج
    بر اساس نتایج بدست آمده، 10 درصد از نوجوانان دبیرستانی، مشکوک به اختلال روانی شناخته شدند. شایع ترین علائم روانی بر اساس ابعاد 9 گانه آزمون بترتیب: افکار پارانوئید، حساسیت بین فردی، افسردگی، اضطراب و پرخاشگری بود. میانگین ابعاد روانی در نوجوانان با سابقه تنبیه بدنی، وجود سابقه ترک تحصیل، سابقه اعتیاد و اختلال روانی در خانواده افزایش داشت که از لحاظ آماری این افزایش معنادار بود(05/0P<). در نوجوانان پسر با سابقه مصرف مواد، میانگین ابعاد روانی افسردگی و پرخاشگری بالا تر از سایر ابعاد بود. GSI کلی(کلیت ابعاد روانی) در پسران مصرف کننده مواد 9/1 و در نوجوانان دیگر 87/0 بدست آمد که این تفاوت معنی دار بود. (05/0p<). در این مطالعه تفاوت معنی داری بین جنسیت و سلامت روان(میانگین کلی ابعاد روانی) مشاهده نشد؛ ولی در بعد افسردگی، حساسیت بین فردی و اضطراب بین نوجوانان دختر و پسر اختلاف معنی دار مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج پژوهش و میزان بالای موارد مشکوک به اختلال روانی در نوجوانان، توجه بیشتر مسولین جهت حل مشکلات بهداشت روانی دانش آموزان و فعال سازی مرکز مشاوره مدارس ضروری بنظر می رسد و انجام برنامه ریزی های جامع به منظور ارائه خدمات مشاوره روانپزشکی و اجرای برنامه های منظم و مستمر آموزش بهداشت روانی و گنجاندن مطالب درسی در زمینه بهداشت روانی می تواند در جهت ارتقاء سلامت روانی دانش آموزان مفید باشد.
    کلیدواژگان: سلامت روان، نوجوانان، ایران
  • محمدرضا محبی، مسعود یونسیان، کاظم ندافی، رامین نبی زاده صفحه 51
    مقدمه و اهداف
    مشکلات متنوع از قبیل پراکندگی روستاها، فرسوده بودن تاسیسات آب رسانی و پایین بودن سطح بهداشت عمومی، تامین، توزیع و پایش کیفیت آب شرب روستاها را با مشکل روبرو ساخته است. در این پژوهش نظرات افراد با تجربه در بخش کنترل کیفیت آب شرب روستایی با هدف بررسی مشکلات موجود در توزیع آب سالم به روستاها و راه کارهای فائق آمدن بر آن ها بررسی و جمع بندی شد.
    روش کار
    پژوهش از نوع مطالعات کیفی و به روش دلفی انجام شد که در آن از نظرات 11 نفر از مدیران و کارشناسان باتجربه استفاده شد. مطالعه در سه دور انجام شد. در دور سوم به دلیل اشباع نظرهای رسیده و توافق شرکت کنندگان، مشکلات مطرح شده با استفاده از روش گروه اسمی اولویت بندی شدند.
    نتایج
    پس از خلاصه سازی و ادغام نظرات مشابه، مشکلات مطرح شده(27 مورد) در 5 بخش؛ مشکلات مربوط به منبع تامین آب، مالی-پرسنلی، تاسیسات، فرهنگی و برون سازمانی دسته بندی شدند و سپس شرکت کنندگان 14 مورد از آن ها را به عنوان اصلی ترین مشکلات انتخاب کردند.
    نتیجه گیری
    میزان همکاری در این مطالعه 100 درصد بود و مهم ترین مشکلات از دید شرکت کنندگان، مربوط به فقدان اعتبار کافی برای تامین هزینه های نگهداری و راه بری تاسیسات، فرسودگی شبکه ها و تاسیسات و انتخاب نادرست منابع تامین آب بود. با سامان بخشی، آموزش، بازآموزی و نظارت مستمر بر عملکرد کارکنان بهره برداری به ویژه سطوح صف، رفع به موقع شکستگی های خطوط انتقال و توزیع آب به جای تاسیسات پراکنده توزیع آب در روستاها می توان بر این مشکلات فائق آمد.
    کلیدواژگان: مطالعه کیفی، دلفی، کیفیت آب، روستا
  • سحرناز نجات صفحه 57
    کیفیت زندگی امروزه یکی از پیامد های مهم سلامتی به شمار می آید که جهت مواردی همچون ارزیابی مداخلات بهداشتی، اندازه گیری آن در بسیاری از پژوهش های سلامتی ضروری است. از آنجا که تعاریف متعددی برای کیفیت زندگی مطرح است و همچنین ابزار های زیادی برای اندازه گیری آن طراحی شده است، در این مقاله سعی گردیده است به تناقض های موجود در تعریف و اندازه گیری کیفیت زندگی پرداخته شود.