فهرست مطالب

Islamic Dental Association of IRAN - Volume:21 Issue: 1, 2009

Journal of Islamic Dental Association of IRAN
Volume:21 Issue: 1, 2009

  • تاریخ انتشار: 1388/02/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • شهید آیت الله مرتضی مطهری صفحه 7
    مرز دقیق توحید و شرک (شرک نظری و عملی) چیست؟ چه نوع اندیشه ای اندیشه توحیدی و چه نوع اندیشه ای اندیشه شرکی است؟ چه نوع عملی، عمل توحیدی و چه نوع عملی، عمل شرکی است؟
    آیا اعتقاد به موجودی غیر خدا شرک است (شرک ذاتی) و لازمه توحید ذاتی این است که به موجودیت هیچ چیز غیر از خدا (ولو به عنوان آفریده او) اعتقاد نداشته باشیم؟ (نوعی وحدت وجود) بدیهی است که مخلوق خدا فعل خداست، فعل خدا خود شانی از شئون اوست و ثانی او و در قبال او نیست. مخلوقات خداوند تجلی فیاضیت او هستند. اعتقاد به وجود مخلوق از آن جهت که مخلوق است، متمم و مکمل اعتقاد به توحید است نه ضد توحید. پس مرز توحید و شرک وجود داشتن و نداشتن شیء دیگر، هر چند مخلوق خود او نیست.
    آیا اعتقاد به نقش مخلوقات در تاثیر و تاثر و سببیت و مسببیت شرک است؟ (شرک در خالقیت و فاعلیت) و آیا لازمه توحید افعالی این است که نظام سببی و مسببی جهان را باید انکار کرد و هر اثری را مستقیما و بلا واسطه از خدا باید دانست و برای اسباب هیچ نقشی قائل نبود؟ مثلا معتقد بود که آتش نقشی در سوزانیدن، آب در سیراب کردن و باران در رویانیدن و دوا در بهبود بخشیدن ندارد. خداست که خود مستقیما می سوزاند، سیراب می سازد، می رویاند و بهبود می بخشد. بود و نبود این عوامل یکسان است. چیزی که هست عادت خدا بر این است که کارهای خود را در حضور این امور انجام دهد. مثلا اگر انسانی عادتش بر این باشد که همیشه در حالی که کلاه بر سر دارد نامه بنویسد، بود و نبود کلاه در نوشتن نامه تاثیری ندارد، ولی نویسنده نامه نمی خواهد با نبود کلاه نامه ای بنویسد. مطابق این نظریه، بود و نبود اموری که عوامل و اسباب نامیده می شوند از این قبیل است و اگر غیر از این قائل بشویم برای خدا شریک و یا شریکها در فاعلیت قائل شده ایم (نظریه اشاعره و جبریون).
    این نظریه نیز صحیح نیست همچنان که اعتقاد به وجود مخلوق مساوی با شرک ذاتی و اعتقاد به خدای دوم و وجود قطبی در مقابل خدا نیست، بلکه مکمل و متمم اعتقاد به وجود خدای یگانه است، اعتقاد به تاثیر و سببیت و نقش داشتن مخلوقات در نظام جهان نیز با توجه به اینکه موجودات استقلال در ذات ندارند، استقلال در تاثیر هم ندارند. «موجود به وجود او و مؤثر به تاثیر او هستند.» شرک در خالقیت نیست بلکه متمم و مکمل اعتقاد به خالقیت خداوند است. اما اگر برای مخلوقات به لحاظ تاثیر، استقلال و تفویض قائل بشویم و چنین بیندیشیم که نسبت خداوند به جهان نسبت صنعتگر است به صنعت (مثلا سازنده اتومبیل و اتومبیل) که صنعت در پیدایش خود نیازمند به صنعتگر است، ولی پس از آنکه ساخته شد کار خود را طبق مکانیسم خود ادامه می دهد. صنعتگر در ساختن صنعت نقش دارد نه در کارکرد مصنوع پس از ساخته شدن. اگر سازنده اتومبیل هم بمیرد اتومبیل به کار خود ادامه می دهد. اگر چنین بیندیشیم که عوامل جهان: آب، باران، برق، حرارت، خاک، گیاه، حیوان، انسان و غیره نسبت شان با خداوند چنین نسبتی است. (چنان که معتزله احیانا چنین نظری داده اند) قطعا شرک است. مخلوق در حدوث و بقا نیازمند به خالق است، در بقا و در تاثیر به اندازه حدوث نیازمند است. جهان، عین فیض، عین تعلق، عین ارتباط، عین وابستگی و عین «از اوئی» است. از این رو تاثیر و سببیت اشیا عین تاثیر و سببیت خداوند است، خلاقیت قوه ها و نیروهای جهان اعم از انسان و غیر انسان عین خلاقیت خداوند و بسط فاعلیت او است. بلکه خود اعتقاد به اینکه نقش داشتن اشیا در کار عالم شرک است، شرک می باشد. زیرا این اعتقاد ناشی از این نظر است که ناآگاهانه برای ذات موجودات استقلالی در مقابل ذات حق قائل شده ایم و از این رو اگر موجودات نقشی در تاثیر داشته باشند تاثیرات به قطبهای دیگر نسبت داده شده است. پس مرز توحید و شرک این نیست که برای غیر خداوند نقشی در تاثیرات و سببیتها قائل بشویم یا نشویم....
  • کیانوش ترابی، مهرو وجدانی، شهاب الدین عدیمی صفحه 8
    زمینه و هدف
    یکی از خصوصیات برخی مواد قالب گیری، توانایی تهیه چند کست دقیق از یک قالب می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر ریختن سه نوع ماده قالب گیری الاستومری در دفعات متعدد و در زمانهای خاص، بر دقت کست های حاصل از آنها می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه آزمایشگاهی از یک مدل فلزی شامل دو دای مشابه، دو دندان پری مولار و مولار تراش خورده استفاده شده است. دای بزرگتر دارای یک بریدگی (Notch) به منظور ایجاد آندرکات و بررسی الاستیک ریکاوری بوده است. از این مدل توسط هر کدام از مواد قالب گیری سیلیکون افزایشی Correct plus، Panasil و سیلیکون تراکمی Speedex با روش قالب گیری توصیه شده توسط کارخانه سازنده هفت بار قالب گیری شد و هر کدام از 21 قالب تهیه شده در زمانهای سی، نود، صد و پنجاه دقیقه و 24 ساعت پس از تهیه قالب، ریخته شدند. کست های گچی تهیه شده، در شش بعد، به وسیله میکروسکوپ نوری (Traveling Microscope) با دقتی در حد میکرون اندازه گیری شدند. ابعاد نمونه گچی تهیه شده از قالب گرفته شده با یکدیگر و همچنین با ابعاد نمونه اصلی فلزی توسط آزمونهای آماری Two-way ANOVA و Post Hoc های مربوط به آن مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند.
    یافته ها
    در بسیاری از ابعاد سه ماده قالب گیری، کست اول با مدل فلزی اصلی اختلاف معنی دار داشته اما در حد تغییرات ابعادی مورد قبول مواد قالب گیری بر اساس ANSI / ADA Specfication No.19 بوده اند. کست های دوم، سوم و چهارم تهیه شده از مواد قالب گیری مورد نظر در اکثر ابعاد با اندازه کست اول از همان ماده اختلاف معنی دار نداشتند.(05/0> P) و تنها چهارمین کست تهیه شده از ماده Speedex در یک بعد با کست اول اختلاف معنی دار داشت.
    نتیجه گیری
    از مواد قالب گیری Correct plus و Panasil می توان چهار کست متوالی قابل قبول از لحاظ کلینیکی تهیه کرد، حال آنکه از ماده قالب گیری Speedex حداکثر سه کست قابل قبول تهیه می شود.
    کلیدواژگان: ریختنهای متعدد، دقت ابعادی، ماده قالب گیری
  • فرزانه شیرانی، محمدرضا مالکی پور، ندا کارگهی صفحه 23
    زمینه و هدف
    آمالگام به ساختمان دندانی باند نمی شود و بر خلاف رسوب محصولات ناشی از کروژن رستوریشن های آمالگام مستعد ریزنشت می باشند. هدف از این مطالعه ارزیابی کارآیی سه ماده در کاهش ریزنشت ترمیمهای Cl V آمالگام است.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی از نوع آزمایشگاهی تعداد 68 عدد دندان مولر سالم انتخاب و دندانها پس از تراش به طور تصادفی به چهار گروه 17تایی تقسیم شدند. در گروه اول (گروه کنترل) بدون هیچ گونه لاینری ترمیم انجام شد، گروه دوم با استفاده از کوپال وارنیش، گروه سوم با استفاده از سینگل باند و گروه چهارم با استفاده از Panavia و آمالگام ترمیم گردید. بعد از 24 ساعت نگهداری در آب مقطر و دمای 37 درجه سانتی گراد، نمونه ها تحت تاثیر هزار سیکل حرارتی (5-55 درجه سانتی گراد) قرار گرفتند. برای آزمایش ریزنشت دندانها در فوشین 5/0% قرار گرفته و پس از برش دادن میزان نفوذ رنگ توسط اسنریومیکروسکپ مورد بررسی قرار گرفت و با آزمونهای آماری Kruskal-Wallis و Bonferroni مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که تفاوت آماری معنی داری بین میزان ریزنشت در چهار گروه وجود داشته (05/0< P)، گروه کنترل بالاترین و گروه Panavia کمترین میزان ریزنشت را دارا بود و بین گروه Panavia و سینگل باند از لحاظ آماری تفاوت معنی داری در میزان ریزنشت وجود نداشت. در بررسی مارژین ها در سه گروه Panavia، سینگل باند وکنترل میزان ریزنشت بین دو مارژین اکلوزال و ژنژیوال از نظر آماری معنی دار نبود(008/0> P) ولی گروه وارنیش دارای اختلاف معنی دار بود (002/0=Pv). در مقایسه با گروه کنترل، گروه های وارنیش، باندینگ عاجی و سمان رزینی ریزنشت کمتری را با اختلاف قابل ملاحظه ای در مارژین مینایی نشان دادند (0001/0=Pv) در حالی که در مارژین سمانی گروه های سمان رزینی و باندینگ عاجی ریزنشت کمتری را با اختلاف قابل توجه (008/0< Pv) در مقایسه با گروه های وارنیش و کنترل نشان دادند.
    نتیجه گیری
    مواد حد واسط بین آمالگام و دیواره های حفره تاثیر بسزایی در قابلیت مهر و موم شدن ترمیمهای آمالگام دارا می باشند.
    کلیدواژگان: ترمیمهای آمالگام، ریزنشت، حفرات Cl V، لاینرهای حفره
  • عزت الله جلالیان، مریم میرزایی صفحه 24
    زمینه و هدف
    یکی از عوامل مؤثر در مقاومت به شکست در دندانهایی که درمان ریشه شده اند و توسط پست های غیرفلزی بازسازی می شوند، قطر این پست ها می باشد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر قطرهای مختلف پست کوارتز فایبر بر میزان مقاومت به شکست ریشه دندان در شرایط آزمایشگاهی می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه آزمایشگاهی سی عدد دندانهای پره مولر سالم فک پایین به وسیله دیسک های فلزی از ناحیه CEJ قطع و آماده سازی اندودنتیک کانال در تمام نمونه ها انجام شد. سپس نمونه ها به صورت تصادفی به سه گروه ده تایی A و B و C تقسیم شدند. در هر گروه فضای پست به طول ده میلی متر از نقطه مرجع CEJ آماده شد و پست های کوارتز فایبر D.T. Light-PostTM به قطرهای 8/0، یک و 2/1 میلی متر در داخل کانال توسط باندینگ و سمان رزینی Panavia F2.0 سمان شدند و ماده کور در هر نمونه توسط کامپوزیت Z250 با به کارگیری ماتریکس پلی استری پیش ساخته تهیه شد. پس از آن نمونه ها در داخل مواد رزینی آکریلیک فوری مانت شدند به طوری که یک لایه نازک ماده الاستیکی پلی اتری ایمپرگام دور ریشه نمونه ها نقش لیگامان پریودنتال را بازی کند. نمونه ها در دستگاه اینسترون تحت نیروی فشاری با سرعت یک میلی متردر دقیقه در جهت موازی با محور طولی دندان قرار گرفتند تا شکستگی ریشه در نمونه ها حاصل شد. از آنجا که داده ها دارای توزیع نرمال بودند از آزمون آنالیز واریانس یک سویه جهت تحلیل آماری استفاده گردید.
    یافته ها
    هیچ تفاوت معنی داری بین سه گروه از لحاظ مقاومت به شکست مشاهده نشد. میانگین نیروی منجر به شکست ریشه به ترتیب در گروه A با قطر 8/0 میلی متر پست 95/250 ±1010 نیوتن، در گروه B با قطر یک میلی متر پست 18/295± 4/934 نیوتن و در گروه C با قطر 2/1 میلی متر پست 42/301±1001 نیوتن می باشد.
    نتیجه گیری
    قطر پست های کوارتز فایبرتاثیری بر میزان نیروی منجر به شکست ریشه ندارد و با افزایش قطر پست غیرفلزی مقاومت به شکست ریشه کاهش نمی یابد. با افزایش قطر پست، مقاومت خود پست به شکستگی و همچنین میزان و سطح باندینگ با ماده کور افزایش می یابد که نتیجه آن ثبات بالاتر ماده کور می باشد.
    کلیدواژگان: پست کوارتز فایبر، مقاومت به شکست، قطر پست، پست غیرفلزی
  • جلیل مؤمن بیت اللهی، آرش منصوریان، معصومه اسماعیلی، مسعود امانلو، عبدالرضا محمدنیا، نغمه بهرامی صفحه 33
    زمینه و هدف
    پروپولیس نوعی موم است که خواص ضد میکروبی آن مورد مطالعه قرار گرفته و به اثبات رسیده است. اما ساختمان شیمیایی این ماده طبیعی در مناطق مختلف جهان متفاوت است. هدف از این مطالعه بررسی خواص ضد میکروبی نوع ایرانی این ماده بر میکروارگانیسم های آسیب زای دهان می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه آزمایشگاهی برای تهیه نمونه های اکتینوباسیلوس، نمونه های میکروبی از پاکت های پریودنتال حقیقی جدا و به سرعت داخل ظروف شیشه ای دردار محیط تراسپورت قرار گرفت و در کمتر از سی دقیقه به آزمایشگاه منتقل شد. برای تهیه نمونه مربوط به استرپتوکوک موتانس و کاندیدا آلبیکانس با استفاده از یک سواب استریل به ترتیب بر روی ضایعه تشخیص بالینی کاندیدوزیس برای کاندیدا و از نواحی پلاک با لثه و سطح اکلوزال دندانها، برای استرپتوکوک موتانس نمونه برداری انجام گرفت. پس از آن نمونه هادر محیط کشت مناسب هر کدام، به روش چاهک کشت داده شد. در هر پلیت شش چاهک ایجاد گردید و داخل دو چاهک در یک طرف محیط کشت داروی کنترل و در دو چاهک دیگر عصاره پروپولیس 30% و در دو چاهک آخر اتانول به عنوان کنترل مثبت ریخته شد. پس از خارج کردن پلیت ها از انکوباتور، در صورتی که عصاره پروپولیس خواص ضد میکروبی داشته باشد هاله عدم رشد قابل رؤیت بود که با استفاده از کولیس و در نور کافی قطرها اندازه گرفته و اعداد حاصل را به جدول مربوطه وارد کرده تا برای محاسبات آماری مورد استفاده قرار گیرد. اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون Mann- whitny مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    عصاره پروپولیس 30% اثرات ضد میکروبی قابل توجهی بر میکروارگانیسم های آسیب زای دهان (استرپتوکوک موتانس، کاندیدا آلبیکانس و اکتیوباسیلوس اکتیوسینوم کومیتانس) داشته است. (01/0 >P.V) تاثیر کلرهگزیدین به طور معنی داری از پروپولیس بیشتر بود. (01/0 >P.V) و همچنین قطر هاله عدم رشد پروپولیس برکاندیدا در مقایسه با نیستاتین کمتر بوده است. هرچند نتایج بیانگر این است که نیستاتین به طور معنی داری بهتر از پروپولیس برکاندیدا آلبیکانس اثر می نماید. (01/0 > P.V)
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که عصاره پروپولیس 30% اثرات ضد میکروبی قابل توجهی بر میکروارگانیسم های آسیب زای دهان (استرپتوکوک موتانس، کاندیدا آلبیکانس و اکتیوباسیلوس اکتیوسینوم کومیتانس) داشته است.
    کلیدواژگان: پروپولیس، آنتی باکتریال، استرپتوکوک، کاندیدا، اکتینوباسیلوس
  • مهستی سحابی، الهیار گرامی، مهدی ادیب راد صفحه 40
    زمینه و هدف
    اسپلینت کردن دندانهای پایه پروتز متحرک پارسیل انتهای آزاد در توزیع فشارهای وارده موثر است ولی این امر می تواند در مواردی که دندانهای پایه درگیری پریودنتال دارند، طرح درمان را با پیچیدگی روبرو سازد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر اسپلینت کردن دندانهای پایه ضعیف پروتز پارسیل انتهای آزاد بر توزیع تنش در استخوان اطراف به روش تحلیل اجزای محدود (FEA) می باشد.
    روش بررسی
    مدل های FEA سه بعدی دندانهای پره مولر اول و دوم فک پایین به همراه PDL و استخوان اطراف آنها طراحی گردید. در این مطالعه سه مدل شامل: 1- هر دو دندان سالم، 2- دندان چهار سالم و دندان پنج دارای تحلیل استخوان (1=C/R) و 3- هر دو دندان دارای تحلیل استخوان(1=C/R) به کار رفت. هر مدل نیز در دو حالت بدون اسپلینت و با اسپلینت مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت پس ازاعمال نیروی پنجاه نیوتنی، فشار Von misesدر استخوان اطراف ریشه دندانها محاسبه و گزارش گردید.
    یافته ها
    در هر سه مدل پیش از اسپلینت کردن، بیشترین فشار در ناحیه آپیکال دندانها و کمترین فشار در اطراف کرست مزیالی دندان چهار و کرست دیستالی دندان پنج ثبت شد. اسپلینت کردن موجب کاهش چشمگیر فشارها در ناحیه کرست بین دندانی گردید. در مدل یک و دو فشارهای ناحیه آپیکال افزایش یافت در حالی که در مدل سه فشارهای ناحیه آپیکال دندانها کاهش پیدا کرد. در مجموع بهترین نتایج در مدل دو (اسپلینت کردن دندان پنج دارای درگیری پریودنتال به دندان سالم کناری) رخ داد.
    نتیجه گیری
    اسپلینت کردن ثابت دندانهای دارای درگیری پریودنتال به کاهش فشارها در ناحیه کرست بین دندانی و بهبود نحوه انتشار فشارها در استخوان اطراف کمک می کند.
    کلیدواژگان: روش تحلیل اجزای محدود، اسپلینت کردن ثابت، درگیری پریودنتال، دندان پایه، پروتز متحرک پارسیل
  • زهره آهنگری، گیتا اسلامی، هدیه کوصدقی، عبدالمجید آیت اللهی صفحه 50
    زمینه و هدف
    استفاده از داروهای پانسمان کننده داخل کانال ریشه به منظور کاهش میکروارگانیسم ها یکی از مراحل مهم در درمان اندودنتیک است. هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی و مقایسه فعالیت پروپولیس و کلسیم هیدروکساید بر علیه باکتری های لاکتوباسیل، انتروکوک فکالیس، پپتواسترپتوکوکوس و کاندیدا آلبیکانس می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی، فعالیت ضد میکروبی عصاره پروپولیس و پودر کلسیم هیدروکساید، به صورت مخلوط با سرم فیزیولوژی، با دو روش اندازه گیری هاله عدم رشد در محیط کشت آگار و تعیین حداقل رقت مهاری اندازه گیری و مقایسه شد. جهت کنترل انتشار دو ماده در آگار و فعالیت آنتی باکتریال حلال ها نیز پلیت های جداگانه در نظر گرفته شد. ارقام مربوط به قطر نواحی مهار رشد، حداقل غلظت مهاری و حداقل غلظت باکتریسیدال وارد برنامهSPSS گردید. میانگین قطرهای نواحی مهار رشد هر دو ماده توسط آزمون paird t مقایسه شدند.
    یافته ها
    میانگین قطر هاله عدم رشد پروپولیس بر علیه لاکتوباسیل، انتروکوک فکالیس و پپتواسترپتوکوک برابر6984/8 میلی متر در مقایسه با کلسیم هیدروکساید که برابر 0833/7 میلی متر بود به طور معنی داری بیشتر بود اما در مورد کاندیدا، کلسیم هیدروکساید به طور معنی داری مؤثرتر از پروپولیس بود. (001/0< p) عدم رشد عوامل آلوده کننده محیط اطراف پروپولیس تاثیر بیشتر پروپولیس بر علیه میکروارگانیسم های آلوده کننده را نشان داد. همچنین مشخص شد انتشار کلسیم هیدروکساید در آگار بهتر از پروپولیس بود. حداقل غلظت مهاری به دست آمده در مورد پروپولیس در مورد تمام میکروارگانیسم های مورد مطالعه، حداقل چهار برابر کمتر از کلسیم هیدروکساید بود.
    نتیجه گیری
    پروپولیس بر انتروکوک فکالیس، پپتواسترپتوکوک و لاکتوباسیل در محیط آزمایشگاه مؤثرتر از کلسیم هیدروکساید می باشد.
    کلیدواژگان: پروپولیس، کلسیم هیدروکساید، انتروکوک فکالیس، پپتواسترپتوکوک لاکتوباسیل، کاندیدا آلبیکانس
  • حسن رفعتی، فینا ناوی، کوروش طاهری، سارا سادات فیروزه صفحه 57
    زمینه و هدف
    در صورت تشخیص صحیح و به موقع TMD و درمان مناسب، مقدار عوارض ناشی از آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. از آنجا که دندانپزشکان نقش عمده ای در تشخیص این بیماری دارند، این مطالعه با هدف تعیین میزان آگاهی دندانپزشکان عمومی شهر تهران از TMD و عوامل مرتبط با آن در سال 1385 انجام شده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی- مقطعی ابتدا شهر تهران به پنج قسمت شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تقسیم شد. سپس چهارصد دندانپزشک عمومی که در این مناطق مشغول خدمت هستند برای بررسی انتخاب شدند. ابزار بررسی پرسشنامه ای دارای دو بخش بود. بخش اول مربوط به خصوصیات فردی شامل سن، جنس، محل فعالیت در شهر تهران، مدت فراغت از تحصیل و دانشگاه محل تحصیل و بخش دوم نیز مربوط به سؤالاتی بود که سنجش آگاهی افراد را تعیین می کرد. این بخش را به دو قسمت سؤالات تستی برای میزان آگاهی و سؤالات تشریحی برای بررسی میزان آگاهی از عوامل مرتبط تقسیم کرده بودند. آگاهی در چهار گروه عالی، خوب، متوسط و ضعیف تقسیم بندی گردید. نهایتا با استفاده از رگرسیون چندگانه (همزمان) ارتباط داده های به دست آمده از میزان آگاهی دندانپزشکان با خصوصیات فردی آنان مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    از چهارصد دندانپزشک مورد مطالعه 173 نفر زن و 227 نفر مرد بودند. میانگین سنی آنها 44/38 سال بود که 38 ٪ در شمال شهر، 5/10٪ درجنوب، 27٪ در مرکز، 12٪ در شرق و 5/12٪ نیز در غرب تهران مشغول فعالیت هستند. میزان آگاهی آنها عبارتست از:10% عالی، 75/38% خوب، 75/38% متوسط، 5/12% ضعیف. در مورد آگاهی از عوامل مرتبط با TMD نیزنتایج به دست آمده برابراست با: 25/20% عالی، 41% خوب، 29% متوسط، 75/9% ضعیف. در بررسی ارتباط خصوصیات فردی، با TMD و عوامل مرتبط با آن، بین دانشگاه محل تحصیل و مدت فراغت از تحصیل ارتباط معنی دار آماری ملاحظه شد. (0001/0>p) بر اساس نتایج به دست آمده، فارغ التحصیلان خارج از کشور دارای بیشترین میزان آگاهی و فارغ التحصیلان دانشگاه های داخلی در سطح شهرستانها دارای کمترین میزان آگاهی بودند.
    نتیجه گیری
    میزان آگاهی دندانپزشکان عمومی شهر تهران از TMD و عوامل مرتبط با آن خوب و قابل قبول است، یعنی دندانپزشکان نسبت به این امرغافل نبوده و به میزان نسبتا قابل قبولی به آن توجه دارند.
    کلیدواژگان: آگاهی - اختلالات گیجگاهی، فکی - عوامل مرتبط با اختلالات گیجگاهی، فکی - دندانپزشکان عمومی
  • حسین لباف، لیلا شاکری، کیومرث نظری مقدم، کیامرث هنردار، شجاع الدین شایق صفحه 63
    زمینه و هدف
    برای موفقیت درمان ریشه ایجاد مهر و موم آپیکال کانال ریشه با استفاده از گوتاپرکا جزء اهداف اصلی و اساسی درمان می‎باشد. هدف از این مطالعه تاثیر تهیه فضای پست در میزان سیل آپیکالی ریشه با دو روش Single cone و روش تراکم جانبی می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی 56 دندان مولر فک بالای سالم خارج شده انسان جمع آوری و ریشه پالاتال همه دندانها قطع شد طوری که طول کارکرد برای تمام نمونه ها 13 میلی متر بود. سپس دندانها با استفاده از سیستم چرخشی FlexMaster به روش Crown Down آماده سازی شده و به چهار گروه آزمایشی تقسیم شدند. گروه اول تعداد 24 نمونه دندانی بود که با روش مخروط منفرد و با استفاده از گوتاپرکای متقارب 6% با سیلر 2Seal پر شدند. گروه دوم شامل 24 نمونه دندانی بود که با روش تراکم جانبی با استفاده از گوتاپرکای معمولی و با همان سیلر پر شدند. گروه سوم گروه کنترل مثبت شامل چهار نمونه بود که پس از آماده سازی بدون سیلر پر شدند. گروه چهارم گروه کنترل منفی شامل چهار نمونه بود که با دو لایه لاک ناخن پوشانده شدند. تمام نمونه ها به مدت 72 ساعت در انکوباتور با رطوبت 100% و دمای 37 درجه سانتی گراد قرار گرفتند. سپس با استفاده از Gates-Glliden شماره (Mani.Co.Tokyo.Japan) III مقدار پنج میلی متراز گوتا پرکای بخش کرونال کانال نمونه ها در گروه اول و دوم خارج شد و پس از آن از روش نفوذ رنگ برای ارزیابی نشت اپیکال با استفاده از تکنیک مشاهده با استریو میکروسکوپ استفاده گردید. آزمونهای آماری شامل Kolmogrov-Smirnov و t-testبود.
    یافته ها
    بیشترین میزان نفوذ رنگ مربوط به گروه اول بود که با روش مخروط منفرد با گوتاپرکای 6% پر شدند و کمترین مقدار مربوط به گروه دوم بود که با روش تراکم جانبی و با استفاده از گوتاپرکای معمولی پرشدند. (05/0 < P)
    نتیجه گیری
    مهر و موم آپیکالی ریشه متعاقب تهیه فضای پست بعد از پر کردن کانال با روش تراکم جانبی بهتر از روش مخروط منفرد است.
    کلیدواژگان: سیل آپیکالی، ریزنشت، تراکم جانبی، مخروط منفرد، فضای پست
  • معصومه حسنی طباطبایی، اسماعیل یاسینی، سیامک مرادیان، نفیسه علم آموز صفحه 69
    زمینه و هدف
    موفقیت مواد ترمیمی رزین کامپوزیت تا حد زیادی به ثبات رنگ آنها بستگی دارد که به دلیل عدم ثبات مورد نظر تغییر رنگ هنوز یک مشکل در ترمیمهای رزین کامپوزیت محسوب می...شود. هدف از این مطالعه بررسی آزمایشگاهی ثبات رنگ کامپوزیت های دندانی در محلولهای رنگ دار به روش اسپکتروفتومتری می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مداخله ای آزمایشگاهی 128 نمونه دیسکی شکل (215) میلی متر، چهار کامپوزیت شامل (دو نانوکامپوزیت Tetric Evoceram، Filtek Supreme، دو میکروهیبرید Filtek Z250، Tetric ceram) (از هر کدام 32 عدد) تهیه شد. سپس نمونه...ها به چهار گروه هشت تایی تقسیم شدند و در چهار محلول رنگ پذیر (قهوه، چای، کوکا و بزاق مصنوعی) غوطه...ور شدند. رنگ نمونه...ها با یک اسپکتروفوتومتر با استفاده از فضای رنگ CIE lab زیر منبع نوری استاندارد D65 در ابتدای کار و بعد از رنگ پذیری اندازه...گیری شد. مقادیر 3/3= E به عنوان مقدار قابل قبول در ارزیابی های بصری در نظر گرفته شد. نتایج توسط آزمونهای ANOVA و Post HOC مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    تمام کامپوزیت...های مورد مطالعه در محلول چای و قهوه تغییر رنگ غیرقابل قبول داشتند. (3/3 E>) بالاترین میزان تغییر رنگ مربوط به کامپوزیت Supreme در محلول قهوه بود. محلولهای کوکا و بزاق مصنوعی تغییر رنگ محسوسی از نظر کلینیکی در کامپوزیت...های مورد مطالعه ایجاد نکردند.
    نتیجه گیری
    ثبات رنگ ترمیمهای زیبایی می...تواند تحت تاثیر عادات رژیم غذایی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: اسپکتروفتومتر، رنگ پذیری، کامپوزیت، ثبات رنگ
  • دکترشهریار شهاب، دکترشکرانه قاضی مقدم، فرید ابوالحسنی، محمد جواد خرازی فرد، دکترشهرام نامجوی نیک صفحه 79
    زمینه و هدف
    مزیت اصلی روش های توموگرافیک مقطعی بر رادیوگرافی های پریاپیکال، پانورامیک یا سفالومتریک، در تصویربرداری از خلف مندیبل ارائه اطلاعات نسبتا دقیق در مورد کرست آلوئولار، ارتفاع و پهنای استخوان و رابطه فضایی با کانال مندیبولار می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی دقت و اعتبار روش توموگرافی معمولی اسپیرال در ارزیابی محل قرارگیری ایمپلنت در فک پایین می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه آزمایشگاهی ابتدا ده قطعه استخوان فک پایین که دچار بیدندانی کامل یا دارای چند ناحیه بیدندانی بودند، انتخاب گردید. سپس نقاطی در چهار ناحیه قدام، کانین، پرمولر و مولر جهت تصویربرداری انتخاب شد و از این محلها تصویربرداری با روش های توموگرافی اسپیرال معمولی و کامپیوتری به عمل آمد. مقادیر فاصله کرست آلوئولار تا بوردر فوقانی کانال مندیبولار، ارتفاع مندیبل و پهنای مندیبل در میانه ارتفاع اندازه گیری شده، توسط یک رادیولوژیست دهان و فک و صورت از روی تصاویر اندازه گیری گردید.
    یافته ها
    با مقایسه مقادیر حاصل از توموگرافی معمولی با مقادیر حاصل از تصاویر سی تی اسکن به عنوان استاندارد طلایی این نتیجه به دست آمد که میانگین قدر مطلق خطادر مقادیر حاصل از توموگرافی معمولی در نواحی قدام، کانین، پر مولر و مولر، در اندازه گیری ارتفاع به ترتیب 43/1، 74/0، 87/0 و 81/0 میلی متر و در اندازه گیری پهنا به ترتیب 21/1، 92/0، 76/0 و 82/0 میلی متر می باشد. در مجموع میانگین قدر مطلق خطا در اندازه گیری ارتفاع 65/0 میلی متر بوده و در اندازه گیری پهنا نیز 91/0 میلی متر می باشد، که بجز مقادیر ناحیه قدام، سایر مقادیر در محدوده 1± میلی متر قرار دارند. در ناحیه قدام در هر دو مورد اندازه گیری ارتفاع و پهنا تمایل به تخمین کمتر از مقدار واقعی وجود داشت. همچنین اعتبار روش توموگرافی اسپیرال معمولی در اندازه گیری ارتفاع 49/90% و در اندازه گیری پهنا 02/73% محاسبه شد، که هر دو از نظر آماری معنی دار بوده (001/0> p) و بیانگر اعتبار بالای این روش تصویربرداری می باشند.
    نتیجه گیری
    توموگرافی معمولی اسپیرال در اندازه گیری ارتفاع و پهنا در فک پایین از دقت و اعتبار کافی برخوردار می باشد.
    کلیدواژگان: توموگرافی اسپیرال، سی تی اسکن اسپیرال، ایمپلنت دندانی، فک پایین
|
  • Kiyanoosh Torabi *, Mahroo Vojdani, Shahabedin Adimi Page 8
    Background And Aim
    The ability to produce multiple accurate casts from a single impression has been evaluated in a few impression materials. The aim of this study was to evaluate the effect of multiple casting in specific time intervals with three different elastomeric impression materials, on the dimensional accuracy.
    Materials And Methods
    A stainless steel model composed of two dies with precut molar and premolar teeth were used in this study. The bigger die had a notch to reproduce undercut in order to study the elastic recovery. Seven impressions were made from this model by each of the following impression materials: Correct plus, Panasil (addition–cured silicones) and Speedex (condensation–cured silicone) according to manufacturer’s instructions. The 21 impressions were poured in 30, 90, 150 minutes and 24 hours after impression taking. The stone casts were measured in six dimensions by an optical traveling, high precision (0.001 millimeter) microscope. The mean dimensions were compared with each other and the stainless steel model. For statistical analysis, Two-way ANOVA and Post Hoc tests were used to determine the significance levels.
    Results
    There were significant changes in most of the dimensions between the metal model and the first cast, but these changes were within the acceptable limits, according to ANSI/ADA Specification No.19 for impression materials. No significant difference was observed between almost all of the dimensions of the second, third and fourth casts when compared with the first cast of each impression material (P>0.05). The only significant difference was detected between the fourth cast and the first cast of Speedex in one dimension.
    Conclusion
    Based on these results, four casts from Correct plus and Panasil as well as three casts from Speedex could be considered as acceptable from clinical stand points.
  • Farzaneh Shirani *, Mohammad Reza Maleki-Pour, Neda Kargahi Page 23
    Background And Aim
    There is no bonding between amalgams and restored cavity walls. Therefore, these restorations are prone to leakage despite the deposition of corrosion products. The aim of this in vitro study was to evaluate the effectiveness of three cavity liners in reducing micro leakage of class V amalgam restorations.
    Materials And Methods
    Sixty-eight extracted intact human molar teeth were selected. Class V cavity preparations were performed in all teeth and they were randomly divided into four groups. Group one was used as a control group (no liner), and the rest were Varnish, Resin Cement (Panavia F), and Light-cured dentin bonding agent (Single Bond) groups. Oralloy amalgam was condensed into the prepared Cl V cavities. All teeth were immersed in distilled water at 37º C, for 24 hours. All restorations were subjected to 1000 thermal cycles at 5-55 degrees centigrade. For micro leakage test, all teeth were immersed in 0.5% Basic Fuchsine and sectioned. Dye penetrations were evaluated by stereomicroscope. The collected data were analyzed statistically by Kruskal-Wallis and Bonferroni test.
    Results
    The results showed significant differences between four groups (P< 0.05). Control group showed the maximum and Panavia group revealed the minimum micro leakage. There was no significant difference between Panavia and Single Bond groups. On the other hand, no significant difference (P>0.008) was observed between occlusal and gingival margins in the control, Single Bond and Panavia groups. Although, the difference was statistically significant in varnish group (P=0.002). When compared with control group, the dentin bonding agent, varnish and cement resin groups demonstrated significantly decreased micro leakage at the enamel margin (P=0.0001). However, when compared with varnish and control group, the dentin bonding agent and cement resin groups demonstrated significantly decreased micro leakage at the cementum margin (P<0.008).
    Conclusion
    Findings of this investigation clearly demonstrate the advantage of using lining materials in amalgam restorations. Therefore, we can conclude that such materials may significantly increase the sealing ability and decrease the micro leakage in Class V amalgam restorations.
  • Ezatollah Jalalian *, Maryam Mirzaei Page 24
    Background And Aim
    The fiber diameter of fiber post used in reconstruction of endodontically treated teeth is one of the controversial factors in root fracture resistance. The aim of this study was to evaluate the effect of three different diameters of quartz fiber posts on root fracture resistance.
    Materials And Method
    This in vitro study was conducted on 30 mandibular premolars that were sectioned from CEJ. They were endodontically treated and randomly assigned to 3 groups A, B, C (n=10). Post spaces were prepared and D.T. Light-Post™ with three different diameters (0.8, 1, 1.2 mm) was cemented respectively in each group with dual cure resin bonding and resin cement Panavia F 2.0. Composite resin cores were built up using a preformed polyester matrix. Specimens were embedded in acrylic resin blocks with a layer of elastic polyether Impergum around roots as PDL. A compressive load at a crosshead speed of 1mm/min was applied axially to the central fossa of each specimen using a Universal Testing Machine, until root fracture occurred. Data was analyzed using one-way analysis of variance (ANOVA).
    Results
    Mean fracture load was 1010 (±250.95) N for group A with 0.8 mm post diameter and 934.4 (± 295.18) N for group B with 1 mm post diameter and 1001 (±301.42) N for group C with 1.2 mm post diameter. We could not detect any statistically significant difference in root fracture resistance among the three groups.
    Conclusions
    According to the findings of this study, with larger fiber posts the root fracture resistance is higher and they can provide more stability for core material, although, group differences in fracture resistance were not statistically significant.
  • Jalil Momen-Beitollahi, Arash Mansorian, Masomeh Esmaili, Masoud Amanlou, Abdolreza Mohamadnia, Naghmeh Bahrami * Page 33
    Background And Aim
    Topical and systemic antimicrobials are widely used in dental practice. Likewise, antimicrobials may be used in order to reduce the count of oral pathogens before oral surgery in immune compromised patients or other high risk patients as well. Propolis is a wax- or resin-like substance that is collected by bees from fresh flowers, or other botanical sources, and used to reinforce the structural stability of the hive, acting as a barrier in preventing diseases and parasites from entering the hive. Given that there are differences in Propolis property produced around the world, the aim of this study was to compare the antimicrobial effects of the Propolis produced in Hamedan province, Iran, with Nystatin (antifungal drug) and Chlorhexidine (antibacterial mouthwash).
    Materials And Methods
    By using whole technique, the antimicrobial effect of 30% ethanol extract of Propolis was demonstrated against S. mutans, C. albicans and A.a.commitans. The antimicrobial effects of Ethanol-extract of Propolis and Chlorhexidine solution were evaluated at eight different times against S.mutans, C.albicans and A.a.commitans. The 70º ethanol was used as control.
    Results
    The microorganisms under investigation in this study revealed close susceptibility to various concentrations of Propolis extract, and the complete clear zones revealed remarkable effect. For other bacteria, different degrees of susceptibility to Propolis were observed.
    Conclusions
    Based on these findings we may conclude that 30% ethanol extract of Propolis is very effective on oral pathogenic microorganisms (such as Streptococcus mutants, Candida albicans and Actinobacillus a. commitans).
  • Mahasti Sahabi *, Allahyar Gerami, Mehdi Adib-Rad Page 40
    Background And Aim
    Fixed splinting of abutment teeth can alter the stress distribution characteristics of removable partial denture (RPD). However, periodontally compromised abutments may complicate free end RPD treatment plans. The purpose of this study was to determine the effects of fixed splinting of periodontally compromised abutments on load distribution in free end RPD.
    Materials And Methods
    Three-dimensional finite element models were designed for mandibular first and second premolars including their PDL and surrounding bony structures. In the first model the teeth had no periodontal involvement; in the second model, the first premolar was healthy, the second premolar had periodontal involvement (C/R=1); and, in the third model both teeth had periodontal involvement (C/R=1). Likewise, before and after fixed splinting, situations were defined for each model. The Von misses stress in surrounding bone was analyzed after applying 50 N loads on the specimens.
    Results
    In all three models the maximum Von misses stress before splinting were found to be in the apical area of teeth and the minimum was detected near the mesial crest of first premolar and distal crest of second premolar. After splinting the teeth together, a stress reduction was observed in the interdental crest areas; while in model 1 and 2, increase in the stress was observed in apical areas. The greatest remedy was demonstrated in model 2 where a periodontally compromised tooth was splinted to a healthy one.
    Conclusion
    Fixed splinting of periodontally compromised teeth can reduce the stress concentration in the interdental crest areas and it can improve the stress distribution in the surrounding bone.
  • Zohreh Ahangari *, Gita Eslami, Hediyeh Koosedghi, Abdolmajid Ayatolahi Page 50
    Background And Aim
    Elimination of root canal microorganisms is an important step in endodontic treatment. Each one of currently used medicaments has problems such as microbial resistance and tissue toxicity. Therefore, research is still needed to identify better alternatives. Propolis, as one of the honey bee products has been the focus of attention by many investigators in order to evaluate its biological properties. The aim of present study was to compare the activity of Calcium hydroxide and Propolis against lactobacillus, Enterococcus faecalis, Pepto-streptococcus and Candida albicans.
    Materials And Methods
    This experimental study was conducted to evaluate antimicrobial activity of ethanol extract of Propolis and calcium hydroxide powder mixed with saline solution. Agar diffusion test and dilution methods were used to compare the results. There were separate plates to control diffusion of two substances in agar and antimicrobial activity of solvents. Figures about diameter of inhibition zone and minimal inhibitor concentration (MIC) and minimal bacterial concentration (MBC) were calculated using SPSS program. Paired T-test was used to compare the MIC experimental group differences.
    Results
    Propolis was more effective against Lactobacillus, Enterococcus Faecalis and Pepto-streptococcus with 8.6984mm compared with 7.0833mm mean diameter of inhibitory zone for Ca(OH)2. The difference was statistically significant (P<0.001) indicating that Ca(OH)2 was less effective against experimental microorganisms. The inhibitory zone of the two drugs demonstrated stronger effect of Propolis on contaminating microorganisms. On the other hand, the Minimal Inhibitory concentration of Propolis for all studied microorganisms was at least 4 times less than Calcium hydroxide.
    Conclusion
    Propolis was more effective than calcium hydroxide against lactobacillus, Enterococcus faecalis and Pepto-streptococcus.
  • Hasan Rafati *, Fina Navi, Korosh Taheri, Sara Sadat Firozeh Page 57
    Background And Aim
    Early diagnosis and treatment of TMD can significantly reduce future complications of this condition. General dental practitioners can play pivotal role in early detection of such patients by conducting careful initial evaluation. Therefore, this study was conducted in order to evaluate the TMD knowledge of general dentist practicing in Tehran, in 2005.
    Materials And Methods
    Using cross-sectional study design, a total of 400 dentists practicing in the north, east, west and central parts of Tehran were randomly selected for participation in this investigation. A questionnaire was used to collect data on demographic information of dentist, including: age, sex, location of practice, type of services provided; as well as the name, location of dental school where one graduated from. The second part of the questionnaire asked about dentists’ knowledge on TMD and related factors. The levels of reported dentist's knowledge were classified into four categories: excellent, good, moderate and low. The relationship between dentists’ knowledge about TMD and relevant factors were analyzed using descriptive statistical methods as well as multiple regression analysis.
    Results
    The study sample included 173 females and 227 males (n=400), with average age of 38.44 years. The level of TMD knowledge was excellent for 10 % of respondents, good for 38.75%, moderate for 38.75% and weak for 12.5%. The TMD related knowledge was excellent in 20.25%, good in 41%, moderate in 29%, and weak in 9.75%. In search of relationship between individual characteristics and knowledge of TMD and related factors, a significant relationship was detected between the educational institution (university) and the duration of study until graduation, (P<0.0001). Also, foreign graduates demonstrated the maximum TMD knowledge compared with provincial college graduates who had minimum knowledge.
    Conclusion
    The TMD knowledge of dentist practicing in Tehran is adequate for early detection of abnormal conditions.
  • Hoseian Labaf, L. Shakeri *, Nazarimoghadam, Honardar, Shayegh Page 63
    Background And Aim
    Achieving apical seal in root canal therapy by Gutta-percha and sealer is an important factor in successful endodontic therapy. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of post space preparation on apical seal of canals filled with two different obturation methods.
    Materials And Methods
    A total of 56 maxillary molar teeth with normal roots were randomly selected in this experimental study. The palatal roots of all specimens were cut at CEJ in order to get the tooth length of 13 mm. The roots were then prepared by FlexMaster rotary system, using crown-down technique. All specimens were divided into four groups. Twenty four specimens in the first group were filled with tapered Gutta-percha 6% and 2SEAL sealer. Another 24 specimens in the second group were filled with lateral condensation technique and 2SEAL sealer. The third group (as positive control) was composed of four specimens; obturated without sealer and four specimens in the fourth group (as negative control) were covered with two layers of nail polish. All specimens were placed in Incubator with 100% humidity and the temperature of 37○C for 72 hours. The post space of 5 mm in length was then prepared by Gates Glidden number III in the first and second groups. Dye penetration technique was used to evaluate the apical seal quality. The groups were compared for differences in the amount of dye leakage using stereomicroscope. Student-T and Kolmogrov-Smirnov tests were used for statistical analysis.
    Results
    The highest leakage was observed in the first group (single cone with Gutta-percha 6%), and the lowest leakage was seen in the second group (Lateral condensation technique with standard Gutta-percha) (P 0.05).
    Conclusion
    Based on these findings, the lateral condensation technique has better apical seal after post space preparation than single cone technique.
  • Masomeh Hasani-Tabatabaei, Esmaeil Yassini *, Siyamak Moradian, Nafiseh Elmamooz Page 69
    Background And Aim
    The success rate of composite restorative materials depends very much on their color stability in the oral cavity. The purpose of this study was to investigate the color changes of four different brands of dental composite resin materials by using four staining solutions.
    Materials And Methods
    A total of 128 disk-shaped specimens of 152 mm were prepared out of 4 composite resin materials. Two nanocomposites: Filtek supreme, Tetric Evoceram and two micro hybrid composites: Filtek Z250 and Tetric ceram, were prepared. The specimens were then divided into 4 groups of 8 specimens each and they were immersed in 4 staining solutions (Coffee, Tea, Cola, and Artificial Saliva) for 3 hours daily over a 24 day testing period. The color of specimens was measured with a spectrophotometer using CIELab color space relative to illuminant D65 at baseline and after staining. The color differences (E) were calculated. The E=3.3 was used as an acceptable value in subjective visual evaluations. Data was analyzed using ANOVA and Post-hoc test at significance level of 0.05.
    Results
    All tested materials showed unacceptable color change in coffee and tea groups (E>3.3). The greatest color change was observed in Filtek supreme in coffee. The specimens in cola and artificial saliva didnt cause a notable color change clinically.
    Conclusion
    Coffee and tea can significantly influence the discoloration of dental resin composite materials under investigation. The nanocomposite Filtek supreme color change was significantly more than other composites when exposed to coffee. Therefore, color stability of composite restorative materials depends very much on dietary habits.
  • Shahriyar Shahab *, Shokraneh Ghazimoghaddam, Farid Abolhasani, Mohammadjavad Kharazifard, Shahram Namjoy-Nik Page 79
    Background And Aim
    Conventional tomography is a cross sectional imaging modality that provides information about the width of the alveolar bone and the position of the critical anatomical structures such as mandibular canal in the lower jaw. In comparison with conventional CT, it is less expensive, more accessible and patients are exposed to much less radiation. The purpose of this study was to compare the accuracy and validity of spiral computed tomography and spiral conventional tomography.
    Materials And Methods
    Ten fully or partially edentulous cadaver mandibles were selected. The specific points in anterior, canine, premolar, and molar regions were selected and imagings were performed with both radiographic systems. The distance between alveolar crest to superior border of mandibular canal, as well as mandibular height and width were measured by one oral and maxillofacial radiologist in two successive sessions.
    Results
    The tomography and CT scan (as gold standard) measurements were compared. This evaluation revealed that the absolute mean differences in measuring the vertical dimension in the anterior, canine, premolar, and molar regions were 1.43, 0.74, 0.87, and 0.81 millimeters respectively. The horizontal dimension measurements were 1.21, 0.92, 0.76, and 0.82 millimeters respectively. The absolute mean differences in measuring the vertical and horizontal dimensions were 0.65 and 0.91 millimeters respectively. All these measurements were with in limits of ±1 mm error except in the anterior region. Both measurements of vertical and horizontal dimensions had the tendency to be underestimated in anterior region. In measuring the vertical and horizontal dimensions, the validity of spiral conventional tomography were 90.49% and 73.02% respectively, and both were statistically significant (P < 0.001).
    Conclusion
    From the results of present study it can be concluded that the spiral conventional tomography is an accurate and reliable technique for measuring the vertical and horizontal dimensions in mandible. Key words: Spiral tomography - Spiral CT scan - Dental implant. Corresponding Author: Dr. Shahab Sh., Assistant Professor, Oral & Maxillofacial Radiology Department, Faculty of Dentistry, Shahed University. Tehran, Iran.