فهرست مطالب

نشریه عرفان اسلامی
پیاپی 6 (زمستان 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/12/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • شاهد چوهدری صفحه 1
    عرفان به معنای معرفت وباز شناخت خود وخدا و واقف بودن به رموز زندگی وجهان بلکه حق دانستن هر چیز ورسیدن به کشف وشهود است. این فکر از بدو تولد با انسان همراه بوده است اما انسجام آن وقتی صورت گرفت که پیغامبران،مصلحان، رهبران، متفکران وامامان پیدا شدند. در تصوف وعرفان اسلامی اکثر صوفیان وعارفان سلسله آن را به پیامبر اسلام(ص)،حضرت علی(ع) وصحابه کرام پیغامبر(ص) می رساندند وسپس تابعین وتبع تابعین و زهاد وعباد،تااینکه ابوهاشم کوفی،سفیان ثوری، معروف کرخی و دیگران پیدا می شوند. در سده ششم و هفتم شخصیت هایی چون شیخ الشیوخ شهاب الدین ابوحفص عمرمحمد سهروردی فرقه سهروردیه را تاسیس کرده که در این مقاله به زندگی وکوشش های بزرگان این سلسله وگسترش عرفان وتصوف اسلامی در شبه قاره پرداخته شده وهمچنین نظری انتقادی بر فرقه های تصوف وعرفان در شبه قاره ارایه گردیده است.
    کلیدواژگان: عرفان وتصوف، شهاب الدین ابوحفص عمرمحمدسهروردی، بهاءالدین زکریای ملتانی، سید صدرالدین راجو قتال، شیخ رکن الدین ابوالفتح سهروردی، شیخ عثمان میمندی، شیخ جلال الدین تبریزی
  • شهره انصاری صفحه 29
    تردیدی نیست که عرصه عرفان و تصوف در ایران زمین،تنها حوزه ای است که به واقع در آن،تفاوتی میان زن ومرد نبوده است زیرا سفر عرفان،سفر روح است، در حالی که این جسم است که تفاوت می آفریند.هرچند عوامل بسیاری ودر راس آنها عشق باطنی زنان سرزمین ما، به والاترین مرتبه تکامل روحانی ومعنوی، در گرایش آنان به حیطه عرفان وتصوف دخیل بوده، بررسی سرگذشتنامه های صوفی بانوان و زنان عارف ایران زمین به روشنی نشانگر این نکته است که پیوندهای خانوادگی میان عرفا وصوفیه،نه فقط یکی از عوامل گرایش زنان ایران زمین به عرفان وتصوف بوده، بلکه علاقه و تمایل دیگر زنان به این عرصه را نیز سبب شده است. پژوهش حاضربه بررسی موضوع یاد شده ونیز سرگذشتنامه جمعی از بانوان شجره طیبه عرفان می پردازد.
    کلیدواژگان: عرفان و تصوف، پیوندهای خانوادگی، زنان عارف، صوفی بانوان، نیابت روحانی، ولیه
  • عبدالحسین سرامی صفحه 45
    در این مقاله که حاصل مطالعه دیوان ناصرخسرو ازرهگذر تامل در افکار واندیشه های عرفانی ناصرخسرو است،نشان داده ایم که هر چند در نگاه اول بسیار دشوار می نماید که شاعری همچون او با اهمیتی که به عقل واختیار می دهد،اهل عرفان وامور قلبی باشد، اما غور در دیوان او به هر خواننده اهل تامل وانصافی نشان خواهد داد که اگر چه نمی توان ناصر خسرو را از زمره عارفانی همچون عطار ومولانا دانست، ولی به جرات می توان ادعا کرد که عناصر عرفانی مبتنی بر قرآن در دیوان او به قدری فراوان است که اگر کسی بخواهد فقط ابیات متضمن باورهای عرفانی او را گردآوری و شرح نماید می تواند مدعی شود که ناصر خسرو شاعری است عارف با همه لوازمش.
    در این مقاله به مهمترین مفاهیم وبنیادی ترین عناصر عرفانی دیوان او اشاره گردیده وراقم این سطور کوشیده است ثابت کند که دیدگاه های عرفانی ناصرخسرودر دیوان به قدری فراوان است که هر چند مطالعه وتامل در آنها خواننده شعر اورا به عارف بودن ناصرخسرو مقروخستو نمی نماید اما پس از مطالعه این مقاله ممکن است در تلقی ودیدگاه پیشین خود از ناصر خسرو تجدیدنظر نماید.
    کلیدواژگان: ناصرخسرو، عرفان، حدیث، خدا، قرآن، انسان کبیر، جهان شناسی، تصوف و اخلاق
  • علی رخزادی صفحه 65
    قرنهای 6و7و8 هجری دوره اوج شکوفایی شعرتعلیمی صوفیه است، بستر این نهضت فکری، نابسامانی های اجتماعی ناشی ازتسلط اقوام غیر ایرانی و ایلغار طوایف ددمنش بیگانه به این سرزمین بود که منجر به کشتار وخرابی وتباهی وفساد ودر نتیجه یاس وحرمان درمیان آحاد مردم ایران زمین گردید. آنچه در این لحظه های حساس چون جان داروی نجات بخش، مردم را از سقوط رهائی بخشید، تراوشهای فکری معلمان حکمت واخلاق وعرفان وتصوف در ساختار کلام منظوم با محتوای پندو اندرز وهدایت واصلاح بود که جامعه ایرانی را با هویت معتبر خویش در برابر آن همه تباهی وسیاهی حراست نمود وآلام دردناک آنان را تسکین بخشید. دراین دوره با سه جلوه شعر تعلیمی صوفیه آشنا می شویم: حکمت عملی،حکمت نظری، حکمت رمزی، وتجلی این سه مقوله را به اقتضای فرصت در جام جم اوحدی، حدیقه سنائی، ومنطق الطیر عطار، بررسی می کنیم.
    کلیدواژگان: شعرتعلیمی، صوفیه، حکمت نظری، حکمت رمزی، حکمت عملی
  • محمود داداش رستمی ثالث صفحه 83
  • بهرام بهرامی صفحه 99
    شاه نعمت الله ولی که درسال 731ه. ق در شهر حلب به دنیا آمده ودرسال 832ه. ق یا به نقل دیگر 834 ه. ق درکرمان وفات نموده ودرماهان به خاک سپرده شده‎ ،عارفی شاعربود که درسبک های مختلف شعری طبع آزمایی کرده است ودردیوان اشعار خود ظرایف ونکات عرفانی را آموزش داده است.یکی از ویژگی های اندیشه وشعر او دیدگاهی است که نسبت به عقل داشته ومانند دیگر عرفا آن رابه دو نوع تقسیم نموده است.عقل کلی را نایب خدا دانسته ومدح گفته،ولی عقل جزئی یا عقل معاش را تحقیر کرده است که دراین مقاله به هشتادوشش ویژگی وصفتی که برای عقل جزئی وسودنگرذکرنموده، پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: عرفان، تصوف، عقل، اشعار شاه نعمت الله، حقارت عقل، عظمت عشق
  • فریبا میربلوک بزرگی صفحه 121
    در این مقاله به ارتباط عرفان مولانا با دیدگاه های سنت گرایانه و تجدد گرایانه و مدرنیته پرداخته شده و ادعا دارد که عرفان نردبان آسمان است اما چنین نیست که هیچ نسبتی با اندیشه های جدید و مدرن نداشته باشد؛ به ویژه درعرفان مولانا که پیامی نوین برای انسان دارد، ازنظر مبانی فکری نزدیکی های فراوانی با مدرنیته دیده می شود و بلکه از دیدگاهی با مبانی فراتجددگرایی یا پست مدرنیسم نیز هم اندیشی هایی دارد. مولانا علم گرایی و عقل گرایی به معنای کلی را تبلیغ می کند و از تقلید و تعصب بازمی دارد، به فلسفه عشق و زیبایی معتقد است و از کثرت گرایی، وحدت ادیان، تساهل و تسامح و احترام به مخالفان جانبداری می نماید.
    کلیدواژگان: عرفان، سنت، مدرنیته، سنت گرایی، اصالت انسان، کثرت گرایی، تقلید، عقل، زیبایی، تاویل
  • اسماعیل حاکمی صفحه 153
    در مکتب عرفان اسلامی از بدو تالیف وپیدایش آثار عرفانی، همواره نکوهش نفس اماره مورد نظر شاعران ونویسندگان عارف بوده است، به گونه ای که در کمتر کتاب عرفانی است که نفس اماره از دیدگاه عرفان مورد نکوهش قرار نگرفته باشد. برای اطلاع بیشتر، در این مقاله مساله مورد بحث را از دیدگاه صوفیان صاحبدل وعارفان دلسوخته کامل بررسی می کنیم.
    کلیدواژگان: نفس، سگ نفس، نفس اماره، نفس طامع، تهذیب نفس و غیره
  • قاسم انصاری صفحه 161
    شیخ شهاب الدین عمرسهروردی (632- 539 ه. ق) مؤلف کتاب معروف: عوارف المعارف، به هیجده پرسش علمای خراسان:فترت و وقفت،خودپسندی، خلوت یا خدمت، خدمت وعزلت،عمل صحابه، خرقه پوشی، اشتغال به علم، تجرد وتاهل، جمع و فرد،همزیستی، سکونت در خانقاه، استفاده از فتوح، رد وقبول، تبدیل نیکی و بدی به یکدیگر،ذکر،شیخ حقیقی وتوجه به اموردنیوی،پاسخ گفته که متن عربی آن به کوشش زنده یاد دکتر احمد طاهری عراقی در مجله «مقالات وبررسی ها،شماره 50-49، سال 1369» به طبع رسیده است.
    کلیدواژگان: سهروردی، سؤال، جواب، فترت، خلوت، خدمت، عزلت، خرقه، تجرد تاهل، خانقاه، فتوح، ذکر، شیخ حقیقی
|
  • Dr.Shahed Choheidari Page 1
    Gnosticism means cognition and recognition of yourself and your God and it is awaring of secret signs of life and world but knowing about everything and reaching to unveiling by witness.This thought bad been at the beginning existance of man and Adam. But its correlation formed when prophets, Makers of whole someness, leaders,reflectives and Imams had appeared.In Islamic Sufism and Sufism and gnosticism, most of sufies and gnostics sent its Initiatic chain to our prophte,presence of Ali and honour companions of our prophet(peace be upon him) and then to Subordinates, subject of subordinate,obstainers and bondsmen,until Abo Hashem Koufi, Sofyan Suri,Maroof Karkhi and others appeared. In sixth and seventh century some characters like the greatest Master Shahabedin Abo Hafs and Omar Mohammad Sohrevardi established sohrevardieh denomination which in this article it is taken care of the life and efforts of great ones of this initiatic chair and spreading of gnosticism and Islamic Sufism In semi-continent also critical ideas are presented on sufism and gnosticism denomination in semi-continent.
  • Dr.Shohre Ansari Page 29
    There is no doubt that the fields of mysticism and Tasavvof in Iran were the unique fields which there were no distinction between man and woman.The reason is that the mystic exaltation is a spiritual travelling,however that is the body that maight make distinctions,not the soul.There seems many factors in approaching women to the mysticism and Tasavvof, specially the desires of woman to get to the highest stages of spiritual evolution.Studying the biographies of mystic and suffi women shows that the family relationships not only is one of the most important reasonsof women's approach to mysticism, but also it have created desire ti the field among other women.This paper deals with the subject and covres biographies of some of great iranian mtstic women.
  • Dr.Abdol Hossein Sarami Page 45
    In this article which is the product of studying in Naser khosro’s poetical works in the way of delibration in his thoughts and Gnostic opinions we have shown that however at the first glance it is difficult for a poet like him with his wmphasize on intellect and authority to be desposed on gnosticism and heartfelt affairs, but going depp in to his poetical works will show to every reflective and equitable reader that although we can’t know Naser khosro as Gnostic.groups like Attar and Molana,but H dare claim that there are so much elements based on the Koran in his poetical book that if everybody only wants to amass and explain his Gnostic verses can claim Naser khosro is a perfect.In this article the most necessary and concepts of Gnostic elements is indicated.the writer of these lines tried to prove the Gnostic views of Naser khosro in his book is so much that studying and thinking in them don’t canfess the reader of his poems but after studying of this article he’ll revise in treating and his early views about Naser khosro.
  • Rokhzadi.A. Page 65
    Sufiism training poetry reached it’ s zenith in the 6th, 7th and 8th century.The bed of this intellectual movement was social confusion arising from aliens domination and invation of our country,led to massacre, demolition, destruction and subsequently despairing of Iranian people. The opinions of philosophy, mysticism and ethics instructors relieved people and soothed their sufferings.There were three manners of Sufiism training poetry in this era including: practical philosophy,theoretical philosophy and occult philosophy.These three manners of poetry are inspected in this article, considering the O’hadi’s Jame-Jam, Sanaii’s Hadigheh and After’s Man teghottair.
  • Mahmood Dadash Rostami Sales Page 83
    “Abdolghader Bidel Dehlavi was the greatest indian poet who said persian poems. He was born in a military family with gnostic tenden cies in Dehli in 1054.He lost his parents in his childhood and then his Dervish uncle who was called Mirza Ghalandar protected him.In attention to his natural aptitude and his uncle’s guidances, Bidel improved and attained perfection. Finally because he was acquaintance with the thought of great gnostics and sufies,persian language and culture he attained perfection in poems and poetry in Inian Branch.Islamic gnosticism and Indian philosophy surge in Bidel’s works.At last he handed down over 100000 verses and some proses.Then he died in Dehli in 1133 when he was 79 years old.And was buried in the court-yard of his house.In forth of Safar which is the day of Bidel’s death a magnificent celebration named Orse Bidel was hold by his friend each year.
  • Dr.Bahram Bahrami Page 99
    Shah Nematollah valli who was born in Halab in 731(Hegira) and died in 832(Hegira) or in another narrative in 834 in kerman.And he was baried in mahan.He was a poet gnostic who has tested different style of poetic gifts.He has tought gnostic notes and humours in his poetical work.One of his poems and thoughts characteristic was his view relation to intellect and like other gnostics he has divided it in two kinds.He has known and praised general intellect as a deputy of God but he’s despised partial intellect or living intellect.In this article eighty six characteristic and qualities are mentioned about partial and arithmomancer intellect.
  • Fariba Mirblook Bozorg Page 121
    This article has paid to the relation of Molana’s gnosticism with view points of Modernism, Modernity and revival terdency and it claims that gnosticism is the lodder of heaven.But you don’t think it dosen’t have any relation with Modern and new thoughts.Specially in Molana’s gnosticism which has a new message for human.we can see more relationships with regards to thinking basis.But from a point of view it has sympathy with basis of extra- Modernity and post-Modernism.Molana propagandizes science and tallent tendency in it’s general meaning and from fanaticism and imitation.He believes in philosophy of love and beauty. And advocates from multitude tendency,unity of religions,indulgence and negligence and respect to opponents.
  • Dr.Esmaeel Hakemi Page 153
    At the beginning of complication and manifestation of gnostic works, gnostic poets and writers had always cobsidered reproach of appetitive soul in the school of Islamic gnosticism so that it is in less gnostic books which appetitive soul hasn’t been despised in view of gnosticism.For more inoformation,we’ll completely study this problem in view of spiritualist sufies and breaved gnostics in this article.
  • Dr.Ghasem Ansari Page 161
    Master of Shahabedin omar Sohrevardi (539- 632 A. h) The author of the famous book: Avarefolmaaref, has answeres to eighteen questions of khorasan’s men of knowledge. These questions are about intermission and interval, selfishness, privacy or service (of God), servies and seclusion, act of companions, Khika, wearing, studing, solitude in sufi centre, using of grace, rejection and acceptance, changing goodness to evil and vice versa, evecation, real master and attention to worldy affairs. It’s Arabic text is printed with effort of (may he be ever remembered) Doctor Ahmad Taheri Eraghi in» Articles and studying«magazine number 49-50 in 1369.